Toisessa ketjussa virisi keskustelua hautapaikoista. Asiaa sopii pohtia miettimättä niiden ylläpitoa.
Onko lohduttava ajatus, että kuollut läheinen on haudattu jonnekin lähelle, eikä esim. hauta jäänyt Karjalaan, tuhka siroteltu mereen tms? Itseni on vaikea nähdä noin. Jos haluan muistaa kuolleita omaisia ja ystäviä, voin kai tehdä sen paikoissa joissa elimme yhdessä?
Tarvitaanko hautoja ja hautausmaita?
6
98
Vastaukset
- katsotaan232323
Haluat siis päättää tästä muiden puolesta ja vielä omassa aloituksessasi? Ymmärränkö tämän niin, että vaparit eivät halua jättää päätöstä hautaustavasta vainajalle tai omaisille?
Miksi sinun näkökulmasi olisi se ainoa oikea? Miksi muuten teet kaikista asioista oman aloituksen, etkä kykene keskustelemaan muissa aloituksissa lainkaan? Teen tästä oman aloituksen, jossa voimme keskittyä tapaasi vetää keskustelu pois muista aloituksista.Ei, se on eri asia kenellä tulisi olla päätösvallan. Nykyisinhän esim. elinluovutukseen tarvitaan vainajan lupa tai omaisten lupa ellei vainajan tahtoa tiedetä. Samoin tuhkaa ei saa sirotella kahteen paikkaan, laki kieltää. Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä toki nekin.
Mutta mitä mieltä sinä olet omaistesi ja oman ruumiisi käsittelystä? Onko hautapaikka sinulle tärkeä?
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys, toisaalta oma mielipide/tahto/toivomus ja omaisten toiveet ja tarpeet kenties vastakkainkin.
Itse olen ajatellut asian niin, että olen ilmaissut oman mielipiteeni ja toiveeni tuhkaamisesta sekä tuhkan sirottelusta ja että en itse pidä hautakiveä tai muistolaattaa tarpeellisena, vaan minua voi halutessaa muistella missä parhaaksi kukin näkee. Mutta jos joku kuitenkin haluaa kiven tai laatan laittaa, tai vaikkapa kuopata ruumiini jonnekin tunnustuksettomaan hautausmaahan, niin ei minulla siinä vaiheessa mitään sitä vastaankaan ole. En kuitenkaan halua, että kenenkään pitäisi tuntea minkäänlaista pakkoa tai velvollisuutta käydä haudallani.
Vanhempi ikäpolvi selvästi tuntee enemmän tarvetta perinteiseen hautaukseen ja haudalla käynteihin, koska näin on aina tehty, ja se on siten se ainoa oikea tapa. Nuoremmat taas ovat usein muuttaneet eri paikkakunnille kuin vanhemmat sukulaiset, jolloin luonnollisesti hautausmaalla käynnitkän eivät ole niin helposti järjestettävissä, ja toisenlaiset vainajien muistamisen tavat nousevat kuin itsestään. Siltä pohjalta on helpompaa ajatella myös miten toivoisi omien omaistensa aikanaan voivan asiat järjestää.- edistystä.kaivataan
Kai se nyt on ihmisen eittämätön oikeus päättää mitä omalle kuolleelle tomumajalle tehdään. Nykyaika on mennyt ohi näistä maahan kaivamisista. Polttaminen on järkevää, säästyy nekin alueet parempaan käyttöön joille nykyään kaivetaan ihmiten jäänteitä. Järkevin olisi esim. Tiibetissä noudatettava käytäntö että jäänteet viedään vuorelle jossa perillisten ykköshenkilö paloittelee jäänteet eläinten ravinnoksi.
Polttaminen on järkevää niin tilasyistä kuin kiinteän hauta-/muistopaikankin hankaluuden vuoksi, ja tulee varmasti yleistymään. Myös kustannussyistä, miksi käytää tuhansia hautapaikkaan, arkkuun ja kiveen, kun omaiset voivat tehdä silläkin rahalla jotain hyödyllisempää.
Itse vaikkaan suurimmaksi tekijäksi tässä sen, että alle 50-vuotiaiden sukupolvet näkevä jo selvästi miten hankalaa ja kallista hautapaikkojen ylläpito, usein eri paikkakunnilla kuin missä itse asuu, miten hankalaa monille haudoille käyminen on, ja että koko ajan useampi löytää itselleen toimivampia tapoja muistaa kuolleita, ja toivoo samaa joustavuutta myös omille tuleville omaisilleen. Ei muistamiseen hautakiveä välttämättä tarvita, vaikka joillekin se varmasti on jatkossakin tarpeenOnko se itsestäänselvää? Entä jos säädettäisiin laki, jonka mukaan kuolleen elimiä voidaan käyttää muiden elämän pelastamiseen? Perusteluna se, että itsemääräämisoikeus päättyy kuolemaan.
Mutta tämäkin on sivuhuomio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1689779Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513179Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432947- 612699
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012105- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä581517Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261