Hämähäkkipelko vai fobia?

hämähäkkipelko

Oon joskus lukenu jostain että hämähäkkifobia olis mielisairaus tai ainaki joku siihen liittyvä, pitääkö paikkaansa? Toinen kysymys on se että onko mulla teidän mielestä tavallinen pelko vai sitte just fobia hämähäkkejä kohtaan koska:


- Aina kun näen hämähäkin (jossain sisällä) niin ahdistun, tärisen, saan kylmiä väreitä, puistatuttaa ja tuntuu siltä että en saa kunnolla happea, varsinki jos hämähäkki on kotonani. Yleensä pyydän jotakuta muuta tappamaan sen jos siis joku on kotona. Jos kuitenkin joudun tappamaan sen itse niin meen paniikkiin ja saatan täristä kauanki aikaa vaikka hämähäkki olis jo kuollu.

- Jos näen painajaisia, niihin yleensä liittyy hämähäkit ja kun herään johonki hämähäkki painajaiseen niin laitan heti valot ja tarkistan ettei missään näy hämähäkkejä. Yleensä tämän jälkeen en saa enään nukuttua.

- Jos näen ulkona hämähäkin, niin se ei yleensä haittaa ollenkaan ellei se sitte oo mun iholla (hyih) tai vaikka ihan mun vieressä jossain penkillä.

- Jos näen kuvan hämähäkistä niin ahdistun ja tuntuu siltä että mun selässä tai niskassa juoksentelis joku hämähäkki.


Normaalia? Kertokaa toki jos teilläkin on samoja ja että onko tämä vain tavallista pelkoa

2

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämähäkkipelko

      Ja jäi myös sanomatta se että kesällä tarkistan aina kengät ennenku laitan ne jalkaan, koska tuntuu että siellä on hämähäkkejä. :D

    • Herppeilijä

      Fobiahan on kuolemanpelkoa jostakin asiasta jonka ymmärtää ettei se tapa. Sinun tapauksesta en ole varma. Mielisairaus se ei ole.
      Fobioita ja pelkoja hoidetaan siedätyshoidolla. Monilla auttaa kun ne opiskelevat asiasta enemmän ja pääsevät jonkun ammattilaisen kautta kosketuksiin pelkoon. Esimerkiksi hämähäkki pelkoon voi saada parasta tietoa herppi foorumeilta henkilöiltä jotka ovat tutkineet niitä paljon. Ne yleensä myös tietävät kuinka edetä pelon kanssa rakentavasti.

      Toivottavasti tästä on apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe