Nyt on kertynyt kokemusta polttokennon käytöstä.
Ne ovat lähes pelkästään positiivisia.
Laite ei ole äänetön, mutta melko hiljainen. En haluaisi kuitenkaan nukkua sen vieressä.
Hukkalämpöä on melko paljon ja uusi kenno haisee hieman. Hukkalämpö pitää veneen kuivempana, mutta kannattaa laittaa myös ulosmenoputki kuuman päivän varalle.
Laitteen voi jättää yksin pitämään huolta akun varauksesta toisin kuin generaattorin.
Laite kannattaa mitoitaa reilun kokoiseksi niin, ettei se ole jatkuvasti päällä.
Perusparametrit päästävät akun liian tyhjäksi eikä hintsusti mitoitettu kenno saa kulutusta kiinni. Laite kannattaa säätää käynnistymään, kun akussa on 80% jäljellä.
Kenno on on helppo asentaa eikä vie paljoa tilaa. Pakokaasun voi kerätä lasipurkkiin.
Laite ei korvaa generaattoria, mutta se täydentää hyvin sitä.
Hinta on mitä on, mutta se koskee kaikkea.
Polttokennokokemuksia
90
1453
Vastaukset
No paljonko maksaa ja millä toimii ?
- Ee15
Metanolia juo, hinta riippuu mallista. Kannattaa käydä myyjän sivuilla noita hintajuttuja kyselemässä.
Kerro nyt vähän mikä on esim. latausvirta ?
- Ee15
Latausvirta on virta, joka siirtyy akulle ulkopuoliselta lähteeltä. Se riippuu akun varaustilasta, tyhjään menee enemmän ja ja täyteen vähemmän.
En pidä mielkkäänä kopioida teknisiä taulukoita tähän koska ne on jokaisen löydettävissä sivulta http://www.efoy.com/
Jokainen laskee virrantarpeensa itse. Ei ole järkeä siksikään laittaa tähän yhden laitteen tietoja ja vielä hölmömpää olisi laittaa kaikien laitteiden tietoja.
Jos kerrot meille latausvirraan määritelmän kun kysytään latausvirtaa niin olet ihan out koko hommasta. Siis joko et ymmärrä asioista mitään tai bluffaat koko jutun. Tällaista ei ole olemassa !!!
Terv. Clasu- MitaanTietamaton
Siis vesi kielellä odotellaan, ovatko valmistajan kertoma latausvirta samalla hehtaarilla kuin käytännössä.
- Ee15
MitaanTietamaton kirjoitti:
Siis vesi kielellä odotellaan, ovatko valmistajan kertoma latausvirta samalla hehtaarilla kuin käytännössä.
Jaa sitä.
Jos on uskominen laitteen omaan paneeliin, niin minimilatausvirta ylittyy reilusti.
Tosin pitää ottaa huomioon, että valmistaja kertoo virran tuoton pienenevän käyttötuntien myötä ja luvatun minimin olevan jäljellä vielä kahden vuoden jälkeen.
Virta vastaa paneelin mukaan maksimitehoa. Veneen oman virtamittarin lukematarkkuus ei ole yhtä hyvä, mutta tukee käsitystä.
Kun ottaa huomioon akun heikon hyötysuhteen (n.50-60%), niin ehdottomasti paras hyöty saadaan silloin, kun laite tekee sähköä jatkuvasti käytettäväksi. Toisin kuin aurinkokenno, polttokenno tekee virtaa öisinkin vaikka webastolle tai valoille. Jääkaappi tietenkin käy vain halutessaan ja kuluttaa akkua.
Polttokennon paneelin kautta voi vaikutaa huomattavasti latteen toimintaan. Kuten aiemmin totesin, lhavaitsin hyväksi nostaa käynnistysjänitettä ylös niin, että kenno alkaa tuottamaan virtaa samalla, kun sitä kuluu (lähinnä valoihin ja webastoon). Hyötysuhde paranee huomattavasti. Liian usein ei kennoa kannata käynnistellä koska se syö alussa virtaa. - Ee15
Kuule Clasu,
mitä, jos kaivelisit sen virtausopin kirjan vierestä sähköopin. En tarkoita mitään korkeakouluteosta vaan ihan peruskoulun oppimäärän?
Valmistaja antaa laitteen tehon P
Se riippuu jännitteestä U ja virrasta I.
Jos haluat tietää virran, vaika latausvirran, niin se on I=P/U
Jännite ihan ehjässä akussa voi olla 12,0-14,8V riippuen mitä on tapahtumassa.
Ihan ilman, että ottaa akun kykyä ottaa varausta vastaan huomioon, niin jännitteen vaihtuminen 23% vaikuttaa ihan vastaavasti virtaan vakioteholla.
Kenno lopettaa lataamisen, kun akku ottaa enää vain vähän virtaa vastaan, senkin voi säätää paneelista, ja kenno sammuttaa itsensä. Kun kysyit latausvirtaa, niin se on todellakin se virta, mikä kulloinkin akkuun menee. Se on ehjälle akulle kennon teho (uutena maksimi)P jaettuna jännitteellä I eli I= P/U.
Mitä tyhjempi akku ja matalampi jännite, sitä lähempänä teho on maksimitehoa ja virta on suurimmillaan. Sitten virta laskee tehon pysyessä kutakuinkin samana kunnes teho laskee koska akku ei ota vastaan virtaa ja laite sammuttaa itsensä.
Kun muistaa sinun luovan näkemyksesi virtausdynamiikasta, niin en yhtään ihmettele, että sähkö on myös vaikea rasti. Virta ei staattinen suure kuten ei painekaan virtauksessa. Toivottavasti opit taas uutta. - TässäTuotot
Älkääs nyt sauhutko, pojat.
Tässä Efoyn ilmoittamat kolmen eri polttokennomallin latausvirrat 12 voltin nimellisjännitteellä:
80-malli 3,3 A
140-malli 6,0 A
210-malli 8,8 A
Tyypillisen perheveneen keskimääräinen virrankulutus on 8--10 ampeeria. - TässäTuotot
Vertailun vuoksi:
Muutaman kymmenen hevosvoiman pikkudieselin laturi työntää perheveneen akkuihin noin 35 A, ja kuluttaa tällaisessa pelkässä latauskäytössä noin litran tunti. Yhdellä diesel-litralla saa siis ladattua 35 Ah.
Efoy ilmoittaa polttokennon tuotoksi 92,5 Ah per litra polttoainetta.
Mikä mahtaa olla polttokennon polttoaineen litrahinta? - TässäTuotot
TässäTuotot kirjoitti:
Vertailun vuoksi:
Muutaman kymmenen hevosvoiman pikkudieselin laturi työntää perheveneen akkuihin noin 35 A, ja kuluttaa tällaisessa pelkässä latauskäytössä noin litran tunti. Yhdellä diesel-litralla saa siis ladattua 35 Ah.
Efoy ilmoittaa polttokennon tuotoksi 92,5 Ah per litra polttoainetta.
Mikä mahtaa olla polttokennon polttoaineen litrahinta?Vastaan itselleni: polttokennon polttoaine maksaa 6€/litra, joten aika kallista sähköä toistaiseksi.
Efoyn kennojen hinnat ovat myös huimat: 3000--6400 euroa. Tuossa hintahaarukassa alkaa löytyä jo aika hyviä dieselgeneraattoreita venekäyttöön. Ja niitä saa käyttää verottomalla polttoöljyllä. - ViisasteluPilalle
Ee15 kirjoitti:
Kuule Clasu,
mitä, jos kaivelisit sen virtausopin kirjan vierestä sähköopin. En tarkoita mitään korkeakouluteosta vaan ihan peruskoulun oppimäärän?
Valmistaja antaa laitteen tehon P
Se riippuu jännitteestä U ja virrasta I.
Jos haluat tietää virran, vaika latausvirran, niin se on I=P/U
Jännite ihan ehjässä akussa voi olla 12,0-14,8V riippuen mitä on tapahtumassa.
Ihan ilman, että ottaa akun kykyä ottaa varausta vastaan huomioon, niin jännitteen vaihtuminen 23% vaikuttaa ihan vastaavasti virtaan vakioteholla.
Kenno lopettaa lataamisen, kun akku ottaa enää vain vähän virtaa vastaan, senkin voi säätää paneelista, ja kenno sammuttaa itsensä. Kun kysyit latausvirtaa, niin se on todellakin se virta, mikä kulloinkin akkuun menee. Se on ehjälle akulle kennon teho (uutena maksimi)P jaettuna jännitteellä I eli I= P/U.
Mitä tyhjempi akku ja matalampi jännite, sitä lähempänä teho on maksimitehoa ja virta on suurimmillaan. Sitten virta laskee tehon pysyessä kutakuinkin samana kunnes teho laskee koska akku ei ota vastaan virtaa ja laite sammuttaa itsensä.
Kun muistaa sinun luovan näkemyksesi virtausdynamiikasta, niin en yhtään ihmettele, että sähkö on myös vaikea rasti. Virta ei staattinen suure kuten ei painekaan virtauksessa. Toivottavasti opit taas uutta.Kyllä se valmistaja antaa ihan latausvirrankin. Juuri siitä samasta syystä, josta sitä täällä kysellään: jotta kennoa voi verrata muihin latureihin/generaattoreihin.
Virrat löytyvät täältä: http://www.efoy-comfort.com/technical-data
Pilasinko nyt hyvän nettiviisastelusi? :-) - Ee15
ViisasteluPilalle kirjoitti:
Kyllä se valmistaja antaa ihan latausvirrankin. Juuri siitä samasta syystä, josta sitä täällä kysellään: jotta kennoa voi verrata muihin latureihin/generaattoreihin.
Virrat löytyvät täältä: http://www.efoy-comfort.com/technical-data
Pilasinko nyt hyvän nettiviisastelusi? :-)Et sä mitään pilannut, itsehän mä laitoin sinne ne linkit josta Lasu olisi ne kyetessään voinut käydä lukemassa.
Kuhan vain vttuilin takaisin sille pellelle, joka väitti valehtelijaksi. vastasin sille sillä kielellä, mitä se ymmärtää. Sisällöllä ei ole paljoa merkitystä koska se ei kuitenkaan sitä tajua :D - Joakim1
TässäTuotot kirjoitti:
Älkääs nyt sauhutko, pojat.
Tässä Efoyn ilmoittamat kolmen eri polttokennomallin latausvirrat 12 voltin nimellisjännitteellä:
80-malli 3,3 A
140-malli 6,0 A
210-malli 8,8 A
Tyypillisen perheveneen keskimääräinen virrankulutus on 8--10 ampeeria.Millaisen perheveneen keskimääräinen kulutus 8-10 A? Siis 190-240 Ah/vrk! Meillä on perheveneessä 180 Ah akku ja parhaimmillaan ollaan oltu 3 vrk ilman pidempää koneajoa tai maasähköä ja pahimmillaan akkumonitori on näyttänyt 53% varaustilaa. 2,5 viikon aikana akusta on otettu virtaa yhteensä 560 Ah.
- Joakim1
TässäTuotot kirjoitti:
Vertailun vuoksi:
Muutaman kymmenen hevosvoiman pikkudieselin laturi työntää perheveneen akkuihin noin 35 A, ja kuluttaa tällaisessa pelkässä latauskäytössä noin litran tunti. Yhdellä diesel-litralla saa siis ladattua 35 Ah.
Efoy ilmoittaa polttokennon tuotoksi 92,5 Ah per litra polttoainetta.
Mikä mahtaa olla polttokennon polttoaineen litrahinta?Vähänkään uudemmassa moottorissa on 60-140 A laturi. Omassa 18 hv koneessa 60 A ja akkumonitorin mukaan lataa n. 55 A, kun akku on 50-70% varaustilassa. Sitten latausvirta alenee nopeasti, mutta on yli 10 A vielä pitkään. KIerroksia ei tarvitse kuin 1500 rpm tuohon, jolloin kulutus tuskin on edes 1 l/h.
- Joakim1
Ee15 kirjoitti:
Jaa sitä.
Jos on uskominen laitteen omaan paneeliin, niin minimilatausvirta ylittyy reilusti.
Tosin pitää ottaa huomioon, että valmistaja kertoo virran tuoton pienenevän käyttötuntien myötä ja luvatun minimin olevan jäljellä vielä kahden vuoden jälkeen.
Virta vastaa paneelin mukaan maksimitehoa. Veneen oman virtamittarin lukematarkkuus ei ole yhtä hyvä, mutta tukee käsitystä.
Kun ottaa huomioon akun heikon hyötysuhteen (n.50-60%), niin ehdottomasti paras hyöty saadaan silloin, kun laite tekee sähköä jatkuvasti käytettäväksi. Toisin kuin aurinkokenno, polttokenno tekee virtaa öisinkin vaikka webastolle tai valoille. Jääkaappi tietenkin käy vain halutessaan ja kuluttaa akkua.
Polttokennon paneelin kautta voi vaikutaa huomattavasti latteen toimintaan. Kuten aiemmin totesin, lhavaitsin hyväksi nostaa käynnistysjänitettä ylös niin, että kenno alkaa tuottamaan virtaa samalla, kun sitä kuluu (lähinnä valoihin ja webastoon). Hyötysuhde paranee huomattavasti. Liian usein ei kennoa kannata käynnistellä koska se syö alussa virtaa.Ei akun hyötysuhde ole noin huono! Riippuu tietysti akusta, lämpötilasta, virroista ja lataustilasta. Akkumonitorini mukaan akusta on tällä kesälomareissulla toistaiseksi otettu 560 Ah ja ladattu 600 Ah. Nyt on olut 12 h maasähkössä, joten akku on täysi.
- Ee15
Veneessäni on myös generaattori. Sitä käytän, kun tarvitsen paljon virtaa esimerkiksi veden lämmittämiseen tai ruoanlaittoon. En pidä sen äänestä, vaikka se ei ole edes äänekkäimmästä päästä laitteita. En voi myöskään jättää sitä päälle yöksi tai mennessäni pois veneestä.
Polttokennon virta riittää jääkaapppiin, webastoon, vesipumppuun, vessaan ja muuhun pieneen käyttöön. Se on luonnon satamassa kytkettynä jatkuvasti hupiakuille, mutta tietenkin vain standby tilassa kunnes jännite laskee.
Hinnan kalleus on suhteellinen asia. Jos jonkun mielestä dieselgeneraattori ja sekin vain polttoöljyn kanssa käytettynä on sopiva kukkarolle, niin se on ihan hyvä niin. Minulle polttokenno on hintansa arvoinen, jollekin muulle ei.
Jos haluaisin säästää rahaa, niin silloin yksi kenno tai generaattori ei tunnu missään verrattuna koko harrastuksen hintaan. Se on kuin tupakoinnissa: vähentämällä ei säästä, vain lopettamialla.Tämä on hyvä keskustelu ja sisältää valaisevaa raporttia.
Mun johtopäätös on se, että muutaman tonnin investoinnilla pääsee nauttimaan vaivattomasta, mutta melko kalliista sähköstä. 6€/litra ja sillä saa tuotettua n. 90 Ah.
EFOY 80 mallin vuorokausituotosta vastaavan aurinkopaneeliarsenaalin saa n. 500€:lla. Se leipoo ilmaista sähköä täysin äänettä ja nolla -huoltotarpeella. Odotettu käyttöikä 15-20 vuotta ja oletan sen joka tapauksessa olevan huomattavasti pidempi (n. tupla?) kuin polttokennoilla. Toki aurinkokennojen sijoittaminen veneessä on haastavaa. Aurinkolinjalla aion jatkaa toistaiseksi.- Joakim1
spkoo kirjoitti:
Tämä on hyvä keskustelu ja sisältää valaisevaa raporttia.
Mun johtopäätös on se, että muutaman tonnin investoinnilla pääsee nauttimaan vaivattomasta, mutta melko kalliista sähköstä. 6€/litra ja sillä saa tuotettua n. 90 Ah.
EFOY 80 mallin vuorokausituotosta vastaavan aurinkopaneeliarsenaalin saa n. 500€:lla. Se leipoo ilmaista sähköä täysin äänettä ja nolla -huoltotarpeella. Odotettu käyttöikä 15-20 vuotta ja oletan sen joka tapauksessa olevan huomattavasti pidempi (n. tupla?) kuin polttokennoilla. Toki aurinkokennojen sijoittaminen veneessä on haastavaa. Aurinkolinjalla aion jatkaa toistaiseksi.EFOY ilmoittaa tehoksi 105 W suurimmalle mallilleen ja siitä latausvirraksi 8,8 A 12 V jännitteellä. Jos kulutusta ei ole, jännite on pian ~14 V eli virta enää 7,5 A olettaen tehon pysyvän vakiona. Vastaavasti ilmoittaa kulutukseksi 0,9 l/kWh, josta tulee 92,5 Ah/l 12 V ja 79,4 Ah/l 14 V.
Tuon suurimman mallin hinnalla (6400 €) ostaa siihen polttoainetta reilut 1000 l, jolla sitten saa ~90 000 Ah. Kokonaan ilman maasähköä ja moottorin latausta tuo riittäsi meillä ainakin 2000 vrk veneilyyn eli paljon pidemmäksi aikaa kuin laite oletettavasti kestää. Kalleus ei siis ole (vain) polttoaineessa, vaan lähinnä hankinnassa.
Aurinkopaneleita tarvitaan tuollaiseen latausvirtaan (vuorokausikeskiarvo) 250-500 W niiden sijoittelusta riippuen. Hyvin haasteellista on noiden sijoittaminen ja ongelmaksi voi myös tulla ajoittain ylisuuri tuotto, jota ei saada hyödynnettyä. Toinen ongelma on pilviset kaudet ja syksy, jolloin tuotto on hyvin heikkoa.
Pyydän anteeksi jos loukkasin, ei ollut tarkoitus. Virtausdynamiikasta en koskaan ole kirjoittanut mitään, en omalla enkä kenenkään muun nimimerkillä.
- Älä_pahoita_mieltäsi
Amis-asiantuntijat esittelevät omia mielikuviaan joka asiaan kuin jumalan totuutena.
Mikä tahansa oikaisuyritys, epäily tai selvityspyyntö herättää raivon ja monisanaisen selittelytulvan henkilökohtaisilla solvauksilla höystettynä.
Anna niiden mesoa, naureskellaan sivusta. - SinäYleväIhminen
Älä_pahoita_mieltäsi kirjoitti:
Amis-asiantuntijat esittelevät omia mielikuviaan joka asiaan kuin jumalan totuutena.
Mikä tahansa oikaisuyritys, epäily tai selvityspyyntö herättää raivon ja monisanaisen selittelytulvan henkilökohtaisilla solvauksilla höystettynä.
Anna niiden mesoa, naureskellaan sivusta.Totta, onhan valehtelijaksi nimittely siitä lievemmästä päästä.
Sitä en osaa sanoa onko kommenttisi amiksen käyneistä halventava vai ei. Voisitko selittää mitä sillä tarkoitit? Sinä et varmasti solvaisi ketään, vai? - sivusta-kollaaja
SinäYleväIhminen kirjoitti:
Totta, onhan valehtelijaksi nimittely siitä lievemmästä päästä.
Sitä en osaa sanoa onko kommenttisi amiksen käyneistä halventava vai ei. Voisitko selittää mitä sillä tarkoitit? Sinä et varmasti solvaisi ketään, vai?En ole kyseinen kommentoija, mutta varsin ammattikoulumaiselta vaikuttaa suoraviivaiset tulkinnat peruskaavoista.
Hyppäsi tuosta esimerkkinä että minkälainen veneen sähkölaite toimii vakioteholla kun jännite muuttuu ? - AmisPohjalta
SinäYleväIhminen kirjoitti:
Totta, onhan valehtelijaksi nimittely siitä lievemmästä päästä.
Sitä en osaa sanoa onko kommenttisi amiksen käyneistä halventava vai ei. Voisitko selittää mitä sillä tarkoitit? Sinä et varmasti solvaisi ketään, vai?Amispohja on amispohja, ja sitä voi halutessaan verrata vaikka korkeakoulutasoiseen tietämykseen vastaavista aiheista. Onko se halventamista?
- Joakim1
sivusta-kollaaja kirjoitti:
En ole kyseinen kommentoija, mutta varsin ammattikoulumaiselta vaikuttaa suoraviivaiset tulkinnat peruskaavoista.
Hyppäsi tuosta esimerkkinä että minkälainen veneen sähkölaite toimii vakioteholla kun jännite muuttuu ?Onko tässä puhuttu juurikaan kulutuksesta tai ainakaan sen kaavoista? Sähkön tuotosta on puhuttu ja moni laite tuottaa tehoa, joka sitten muunnetaan akun ottamalle jännitteelle ja siten virralle. Näin toimii aurinkokenno, tuuli- ja vesigenu, jos niissä on mppt-säädin.
Myös kulutuspuolella hakkurivirtalähteellä toimivat ottavat vakiotehon eikä vakiovirran. Näitä ovat kaikki uudempi elektroniikka (USB-laturit, telkkarit, LED-valot, invertterit, läppäreiden virtalähteet, kylmäkompurat, useimmat lämppärit jne.).
Vakiovirtaa taas ottaa lähinnä vain hehkulankapolttimot eli sisä- ja kulkuvalot ellei ne ole jo LEDejä. - YksinkertaistaAmista
Joakim1 kirjoitti:
Onko tässä puhuttu juurikaan kulutuksesta tai ainakaan sen kaavoista? Sähkön tuotosta on puhuttu ja moni laite tuottaa tehoa, joka sitten muunnetaan akun ottamalle jännitteelle ja siten virralle. Näin toimii aurinkokenno, tuuli- ja vesigenu, jos niissä on mppt-säädin.
Myös kulutuspuolella hakkurivirtalähteellä toimivat ottavat vakiotehon eikä vakiovirran. Näitä ovat kaikki uudempi elektroniikka (USB-laturit, telkkarit, LED-valot, invertterit, läppäreiden virtalähteet, kylmäkompurat, useimmat lämppärit jne.).
Vakiovirtaa taas ottaa lähinnä vain hehkulankapolttimot eli sisä- ja kulkuvalot ellei ne ole jo LEDejä.Tätä se amispohja ehkä tarkoittikin: yksinkertaistuksia. Eivät ne hehkulankapolttimot mitään "vakiovirtaa" ota, paitsi vakiojännitteellä.😀
Yksinkertaistukset sinänsä ovat hyviä, mutta niiden pohjalta ei voi käydä kovin syvällisiä keskusteluja vaikka nyt sitten sähkötekniikasta. - Joakim1
YksinkertaistaAmista kirjoitti:
Tätä se amispohja ehkä tarkoittikin: yksinkertaistuksia. Eivät ne hehkulankapolttimot mitään "vakiovirtaa" ota, paitsi vakiojännitteellä.😀
Yksinkertaistukset sinänsä ovat hyviä, mutta niiden pohjalta ei voi käydä kovin syvällisiä keskusteluja vaikka nyt sitten sähkötekniikasta.Hehkulankapolttimoiden ottama virta ei tietysti ole täysin vakio, mutta niissä vastus kasvaa jännitteen noustessa, joten virta ei juurikaan kasva, kuten vakiovastuksella.
Älä_pahoita_mieltäsi kirjoitti:
Amis-asiantuntijat esittelevät omia mielikuviaan joka asiaan kuin jumalan totuutena.
Mikä tahansa oikaisuyritys, epäily tai selvityspyyntö herättää raivon ja monisanaisen selittelytulvan henkilökohtaisilla solvauksilla höystettynä.
Anna niiden mesoa, naureskellaan sivusta.Kiitos jäktkät.
Tunsinin itseni todella huonoksi ihmisesksi .- Hyvä_esimerkki
Joakim1 kirjoitti:
Hehkulankapolttimoiden ottama virta ei tietysti ole täysin vakio, mutta niissä vastus kasvaa jännitteen noustessa, joten virta ei juurikaan kasva, kuten vakiovastuksella.
Näin se aina jatkuu...
Ei se jännite muuta vastuksen arvoa hehkulampussakaan.
Ensin puhutaan pehmeitä, sitten "korjataan" puhumalla vielä pehmeämpiä osoituksena että "kyllä minä kuitenkin olin oikeassa" ja ketju on loputon höystettynä termeillä "et ymmärrä". - Joakim1
Hyvä_esimerkki kirjoitti:
Näin se aina jatkuu...
Ei se jännite muuta vastuksen arvoa hehkulampussakaan.
Ensin puhutaan pehmeitä, sitten "korjataan" puhumalla vielä pehmeämpiä osoituksena että "kyllä minä kuitenkin olin oikeassa" ja ketju on loputon höystettynä termeillä "et ymmärrä".No kyllä se muuttaa! Mittaapa joskus hehkulampun vastus ja laske siitä virta sekä teho. Saat suuruusluokkaa 10-kertaisen tehon todelliseen nähden. Esimerkiksi mittasin juuri 12 V 25 W kulkuvalopolttimon vastukseksi 0,6 ohm ja 10 W 1,6 ohm. Virrat siis 12/0,6 = 20 A ja 12/1,6=7,5 A. Noista tehot 12*20=240 W ja 12*7,5= 90 W.
Hehkulanka on 2000-3000 C lämpötilassa nimellisjännitteellä, jolloin vastus kasvaa n. 10-kertaiseksi huoneenlämpöön verrattuna. Jännitettä nostamalla teho kasvaa, jolloin lanka kuumenee ja vastus nousee lisää. Yleensä virtakin kasvaa hiukan, mutta ei läheskään lineaarisesti jännitteen mukana, kuten tapahtuisi vakiovastuksella. - ValonNopeusJaFoliohattu
Joakim1 kirjoitti:
No kyllä se muuttaa! Mittaapa joskus hehkulampun vastus ja laske siitä virta sekä teho. Saat suuruusluokkaa 10-kertaisen tehon todelliseen nähden. Esimerkiksi mittasin juuri 12 V 25 W kulkuvalopolttimon vastukseksi 0,6 ohm ja 10 W 1,6 ohm. Virrat siis 12/0,6 = 20 A ja 12/1,6=7,5 A. Noista tehot 12*20=240 W ja 12*7,5= 90 W.
Hehkulanka on 2000-3000 C lämpötilassa nimellisjännitteellä, jolloin vastus kasvaa n. 10-kertaiseksi huoneenlämpöön verrattuna. Jännitettä nostamalla teho kasvaa, jolloin lanka kuumenee ja vastus nousee lisää. Yleensä virtakin kasvaa hiukan, mutta ei läheskään lineaarisesti jännitteen mukana, kuten tapahtuisi vakiovastuksella.Nyt olisi kiva tietää, mikä oli se "amismaisuus" tai yksinkertaistus, joka särähti niin pahasti silmään?
Alkaa vaikuttamaan siltä, että täällä vain heitellään sanallisia vieheitä ja toivotaan, että joku muu osaisi selittää miksi niissä voisi olla järkeä.
Tähän voisi vaikka kopioida sen lauseen tai ne lauseet, jotka ovat sellaisia yleistyksiä, että ne vievät pohjan pois siltä, mitä samassa yhteydessä on kirjoitettu. Pitää muistaa, että klassinen fysiikka pätee hyvin edelleen, kunhan ei lähestytä valon nopeutta... - Aivan_niin
Joakim1 kirjoitti:
No kyllä se muuttaa! Mittaapa joskus hehkulampun vastus ja laske siitä virta sekä teho. Saat suuruusluokkaa 10-kertaisen tehon todelliseen nähden. Esimerkiksi mittasin juuri 12 V 25 W kulkuvalopolttimon vastukseksi 0,6 ohm ja 10 W 1,6 ohm. Virrat siis 12/0,6 = 20 A ja 12/1,6=7,5 A. Noista tehot 12*20=240 W ja 12*7,5= 90 W.
Hehkulanka on 2000-3000 C lämpötilassa nimellisjännitteellä, jolloin vastus kasvaa n. 10-kertaiseksi huoneenlämpöön verrattuna. Jännitettä nostamalla teho kasvaa, jolloin lanka kuumenee ja vastus nousee lisää. Yleensä virtakin kasvaa hiukan, mutta ei läheskään lineaarisesti jännitteen mukana, kuten tapahtuisi vakiovastuksella.Ja seuraavaksi siirrytään selityksissä että ei se ollutkaan se jännite, vaan lämpötila ja sitten päästään jouhevasti keskusteluun ja väittelyyn ympäröivän kaasun ja sen paineen vaikutuksesta ja sillai loputtomiin.
Joakimille se että pelkkä toteamus että "taisin erehtyä, niinhän se olikin" jättäisi kaiken sen jälkeisen turhan asian ulkopuolelta kiistelyn, mutta kyseinen toteamus kohdallasi lienee mahdoton.
Ja vielä lisäksi tuosta edellisestä järjettömyydestä, väittämäsi laiterypäs joka muka toimii vakioteholla, toimii vakioteholla vain vakiojännitteellä, osa on niitä jotka panevat todella pahakseen jännitteen kohoamisen.
Jos psyykeesi kannalta on tärkeää että saat viimeisen sanan , niin kerro jotain keventävää, sun ikuisesti jatkuva selittelykierre ei jaksa täysi-ikäisiä enää kiehtoa. - Joakim1
Niin jännite vaikuttaa tehoon, joka taas vaikuttaa hehkulangan lämpötilaan ja vastukseen. Miten vaikea sitä on ymmärtää?
Mikään kunnollinen vene-elektroniikka tai -laite ei vahingoitu normaaleista 10-16 V jännitteistä, monet toimivat 24 tai jopa 32 V jännitteellä. Esimerkiksi tyypillisesti suurin kuluttaja eli Danfoss kylmäkompressori toimii 12-24 V jännitteellä ja vie puolet vähemmän virtaa 24 V eli toimii vakioteholla.
Kerrotko mikä listani laitteista ei toimi vakioteholla tuolla 10-16 V alueella? - voi-ei
Joakim1 kirjoitti:
Niin jännite vaikuttaa tehoon, joka taas vaikuttaa hehkulangan lämpötilaan ja vastukseen. Miten vaikea sitä on ymmärtää?
Mikään kunnollinen vene-elektroniikka tai -laite ei vahingoitu normaaleista 10-16 V jännitteistä, monet toimivat 24 tai jopa 32 V jännitteellä. Esimerkiksi tyypillisesti suurin kuluttaja eli Danfoss kylmäkompressori toimii 12-24 V jännitteellä ja vie puolet vähemmän virtaa 24 V eli toimii vakioteholla.
Kerrotko mikä listani laitteista ei toimi vakioteholla tuolla 10-16 V alueella?Voih Ei !
- TekuSähköä
Joakim1 kirjoitti:
Niin jännite vaikuttaa tehoon, joka taas vaikuttaa hehkulangan lämpötilaan ja vastukseen. Miten vaikea sitä on ymmärtää?
Mikään kunnollinen vene-elektroniikka tai -laite ei vahingoitu normaaleista 10-16 V jännitteistä, monet toimivat 24 tai jopa 32 V jännitteellä. Esimerkiksi tyypillisesti suurin kuluttaja eli Danfoss kylmäkompressori toimii 12-24 V jännitteellä ja vie puolet vähemmän virtaa 24 V eli toimii vakioteholla.
Kerrotko mikä listani laitteista ei toimi vakioteholla tuolla 10-16 V alueella?Ja mitä sitten tekisit, kun kaveri kertoisi (tai jättäisi kertomatta)?
Kirjoittaisit taas yhden sivullisen jotain tekun Sähkötekniikan alkeet -kurssimateriaalia tänne? Tylsää...
- Ducato-BreslerJunior
Oma kokemukseni (4 vuotta) Efoy 210:stä asuntoautosta on hyvä. Alussa elektroniikka meni vialle ja se korjattiin odottaessani tehtaalla kun kävin siellä Muenchenin laidalla. Samoin korjautin Truman hajonneen elektroniikan
Autoni varusteineen ostin valmistajaltaan Saksasta, joten takuutyötkin tehtiin siellä.
(Asumis)akut (AGM) ovat kehnoja. Hajosivat vuodessa, mutta sain takuuna uudet valmistajalta. Akkujen kanssa on se ongelma, että melko pienikin virta (jääkaappi, Truma-lämmittimen puhallin, dieselliesi)alentaa melkein täydenkin ison akun (160 Ah) napajännitteen 12.4 V pintaan, jolloin Efoy normaalisti käynnistyy (kytkeytymisjännitteen voi toki muuttaa.
Poistovettä (metanolista) tulee vain vähän, ja se johdetaan letkulla ulos. Laitteen jäähdytysilman sensijaan olen muuttanut (suosituksen vastaisesti) tulemaan sisään. Siitä ei aiheudu mitään vaaraa, ja vähäisen äänen havaisee vain jos on aivan laitteen vieressä. Hieno laite On kallis hankkia, mutta käyttö on halpaa.- Metanoli
Valmistaja (luonnollisesti) kovasti varoittelee käyttämästä muuta, kuin heidän myymää metanolia. Onko se jotenkin erkoista, vai voiko tynnyritavaraa käyttää?
- PenniEiVeny
Metanoli kirjoitti:
Valmistaja (luonnollisesti) kovasti varoittelee käyttämästä muuta, kuin heidän myymää metanolia. Onko se jotenkin erkoista, vai voiko tynnyritavaraa käyttää?
Tuota metanolijuttua olen miettinyt itsekin. Kanistereissa on on omanlaisensa korkki, joten se pitäisi pystyä siirtämään tai sitten täyttämään kanisterit uudelleen.
Metanolia kuluu kuitenkin niin vähän, ettei se ole vaivan arvoista (minulle ainakaan)
Penninvenyttäminen on omaa taidettaan ja tuntuu olevan joillekin jos ei elämän tarkoitus, niin ainakin sen merkittävä sisältö. En käytä generaattorissa enkä Webastossa verotonta löpöä, vaikka niin saisi tehdä. Jos rahasta tulee tiukkaa, niin en silloinkaan ala laimentamaan maitoa vedellä enkä etsimään halvinta ratkaisua veneilyyn. Silloin tehdään isompia päätöksiä eikä hukata elämää lillukanvarsiin. - Metanoli
Minulle olennaista on saatavuus. Ko. Firman metskukannuja ei ole joka kylästä saatavissa, ja joku kaunis päivä niidenkin saatavuus loppuu. Olisi perin onnetonta, että varsin tyyris laite soveltuu lähinnä verkonpainoksi, koska polttoainetta ei olisi saatavilla.
Onko tuolle laitteelle ilmoitettu oletettua käyttöikää? Lähes äänettömyytensä ja hajuttomuutensa (mitä nyt metsku vähän donkaa) takia sinällään mielenkiintoinen peli. - VapaaehtoistaVeroa
PenniEiVeny kirjoitti:
Tuota metanolijuttua olen miettinyt itsekin. Kanistereissa on on omanlaisensa korkki, joten se pitäisi pystyä siirtämään tai sitten täyttämään kanisterit uudelleen.
Metanolia kuluu kuitenkin niin vähän, ettei se ole vaivan arvoista (minulle ainakaan)
Penninvenyttäminen on omaa taidettaan ja tuntuu olevan joillekin jos ei elämän tarkoitus, niin ainakin sen merkittävä sisältö. En käytä generaattorissa enkä Webastossa verotonta löpöä, vaikka niin saisi tehdä. Jos rahasta tulee tiukkaa, niin en silloinkaan ala laimentamaan maitoa vedellä enkä etsimään halvinta ratkaisua veneilyyn. Silloin tehdään isompia päätöksiä eikä hukata elämää lillukanvarsiin.Verottoman löpön käyttäminen lämmittimessä ei taida olla ihan samanlainen juttu kuin maidon laimentaminen vedellä, eihän?
Se on sitten kokonaan toisenlainen asia, jos haluaa maksaa vapaaehtoisesti veroja, vaikkei tarvitsisi. Se on hyvä juttu tietysti. - RahaEiOleKaikki
Metanoli kirjoitti:
Minulle olennaista on saatavuus. Ko. Firman metskukannuja ei ole joka kylästä saatavissa, ja joku kaunis päivä niidenkin saatavuus loppuu. Olisi perin onnetonta, että varsin tyyris laite soveltuu lähinnä verkonpainoksi, koska polttoainetta ei olisi saatavilla.
Onko tuolle laitteelle ilmoitettu oletettua käyttöikää? Lähes äänettömyytensä ja hajuttomuutensa (mitä nyt metsku vähän donkaa) takia sinällään mielenkiintoinen peli.Valmistaja ilmoittaa vähimmäistehon kahden vuoden käytön jälkeen, joka on n.80% uudesta eli jossain vaiheessa laite tulee tiensä päähän. Meikäläisen käyttö on kuitenkin niin pientä, että 80% on ehkä 10 vuoden päästä mahdollinen verrattuna päivittäiseen 2v käyttöön.
Jos se saavuttaa käyttökelvottomuuden 15-20 vuoden päästä, niin olkoon niin. Silloin alkaa ikää olla sen verran että kiinnostuksen kohteet saattaa olla muualla.
Jos EFOYn metanoli loppuu maailmasta, niin keksin vaihtoehdon. Voihan sitä tehdä itsekin :D
Metanolin kulutus on kennoilla vähäinen.
Ymmärrän, ettei haluta maksaa veroja turhaan, mutta kovin montaa minuuttia ei kannata tehdä hommia niiden senttien takia, jotka löpössä säästää generaattorin tai Webaston kanssa.
Tietenkin se on kiinni myös siinä onko omalla ajalla arvoa vai ei. Minulla on tähän asti piisannut parempaa vaihtoehtoista tekemistä. Sitten, kun sentin venyttämisestä tulee tärkein käyttö ajalla, on parempi kuolla pois. - VapaaehtoistaVeroa
Kuten kirjoitin, verojen vapaahtoinen maksaminen on hyvä asia. Jos varakas kansalainen haluaa vaikka sitten aikaa säästääkseen maksaa ylimääräistä veroa, ei minulla ainakaan ole siitä mitään valittamista.
- Syy-ja-seuraus
Mikä on polttkenno ja mihin sitä tarvitaan? Veneessäni on kaksi 125Ah akkua, joista toinen on starttiakku ja toinen on hupiakku. Virtaa tarvitaan venessä vain valaistukseen ja radion kuunteluun. Lämmitys hoituu valopetroolilla ja jääkaappi ja ruoanlaitto nestekaasulla. Lämminvesi lämpiää niinikään nestekaasulla. Moottosina on pikku diesel (24hv) johon liitetty hihnapyörällä ylimääräinen isohko laturi, jota tarvitsee harvoin käyttää. Rannassa vene on maasähköön kytketty tarvittaessa jolloin akut lataantuvat melko nopeastikkin. Koskaan ei ole virran vähyydestä kärsitty, joten omat valinnat ovat ratkaisevassa roolissa virrankulutuksen suhteen. Pitkiäkin aikoja veneessä olen asunut perheen kanssa, eikä pienintäkää ongemaa ole ollut.
Noin oli tilanne meilläkin siihen asti kunnes hankimme sähköjääkaapin. Se muutti kaiken.Piti hankkia ylimääräinen 90 Ah akku, paneelit, säädln ja liittimet. "Nestekaasuajalla" ei koskan ollut puutetta sähkösta. Nyt välillä tekee tiukkaa.
- Foliohattuperkelö
Jos vaihteeksi palattaisiin maanpinnalle?
Kun kyse on polttokennosta ja sen tehosta, niin kennon antama maksimiteho on riittävällä tarkkuudella vakio kuviteltavissa olevalla jännitealueella 12,0-14,8V. Jos mennään yli, niin kenno sammuttaa itsensä, joten niiltä osin keskustelu ei ole relevantti eikä siten mielenkiintoinen. Jos jännite taas laskee liian alas, kenno sulkee itsensä eli edelleen, turha keskustelu kennon yhteydessä.
Latausvirta on tyystin eri asia koska se riippuu akun kyvystä ottaa kuormaa vastaan. Akku lakkaa latautumasta, vaikka kenno pystyisikin puskemaan virtaa. Ihan sama käy, kun ladataan moottorin laturilla tai maasähköstä. Jotta asia olisi vielä hankalampi verrata, niin akun koko ja tyyppi vaikuttaa latausvirtaan. Siksi on järkevä kennon kohdalla puhua tehosta eikä virrasta, joka oikeasti menee akkuun.
Myös laitteiden kohdalla on järkevä puhua tehon kulutuksesta. Monet laitteet, kuten jääkaappi, webasto, vesipumppu, puhelimen laturi... ottavat saman tehon riippumatta jännitteestä. Jos jääkaapin kompura pyörii hiukan hitaammin matalalla jännitteellä, se pyörii myös kauemmin saman kylmyyden saavuttamiseksi.
Hehkulamppu on niitä harvoja, jotka oikeasti lisäävät kulutusta jännitteen kasvaessa. Tosin, jos niitä ohjattaisiin himmentimellä valon tarpeen mukaan, nekään eivät niin tekisi. Resistanssi yleensä kasvaa lämpötilan noustessa. Hehkulamppua ei voi käyttää esimerkkinä muista sähkölaitteista koska niiden lämpötila on niin alhainen ettei resistanssin muutosta tarvitse ottaa huomioon. Jos sen ottaa huomioon, niin sitten pitää ola huomioon paljon muutakin, jolla on isompi merktys.
Joka tapauksessa niin kauan, kuin liikutaan realistisella jännitealueella, voidaan laitteiden virrankulutuksen ja tehon olevan vakion. Jos taas halutaan oikeasti laskea jotain, on kohtuullista myös ottaa huomioon kaikissa johdoissa tapahtuva häviö jännitteen kasvaessa.
Tuntuu hassulta, että fysiikasta poimitaan yksi pieni osa-alue erikseen ja pohditaan sen merkitystä tarkasti, mutta unohdetaan suuret linjat. Tässäkin puhutaan hehkulampuista, vaikka suurin osa virrasta menee ihan muualle. Akkukin tuhoaa enemmän- No-sillai
Mitä jos selvittäisit ensin itsellesi mikä ero on työllä ja teholla ?
" mun miälestä teho on sama juttu ku tyä, vai eiks ? " on juuri tyypillistä amis-tasoa. - NoSillaiTaas
No-sillai kirjoitti:
Mitä jos selvittäisit ensin itsellesi mikä ero on työllä ja teholla ?
" mun miälestä teho on sama juttu ku tyä, vai eiks ? " on juuri tyypillistä amis-tasoa.Tuo on tyypillinen kommentti sellaiselta, joka haluaisi moittia, muttei osaa asiaa niin paljon, että löytäisi puutteita. Tuo heitto on niin vanha vitsi, ettei siihen jaksa edes haukotella.
Jos sinulla on oikeasti jotain sanottavaa, niin sano se äläkä puhu oraakkelimaisesti ilman, että edes itse tiedät, mistä on kyse. - SiksiVirta
Veneen laitteissa puhutaan virrankulutuksesta siitä yksinkertaisesta syystä, että akkujen kapasiteetti ilmoitetaan yleensä ampeeritunteina ja laturien "teho" ampeereina.
Mikään ei estäisi puhumasta latureissa wateista ja akuissa watti/kilowattitunneista. Näin ei kuitenkaan tehdä. - PahatHehkulamput
Itse asiassa nykyveneessä hehkulamput (jos niitä ylipäätään on) vievät helposti suuren osan akkujen energiasta. Itselläni on vielä koneajovalossa ja alemmissa kulkuvaloissa hehkulamput, ja niiden yhteinen virrankulutus on noin kahdeksan ampeeria. Vain jääkaapin kompura saattaa joskus viedä saman verran.
- Tilannetajua
SiksiVirta kirjoitti:
Veneen laitteissa puhutaan virrankulutuksesta siitä yksinkertaisesta syystä, että akkujen kapasiteetti ilmoitetaan yleensä ampeeritunteina ja laturien "teho" ampeereina.
Mikään ei estäisi puhumasta latureissa wateista ja akuissa watti/kilowattitunneista. Näin ei kuitenkaan tehdä.Paljon puhutaan ampeereista, mutta se ei ole ongelmatonta. Akkujen kapasiteetin kohdalla Ah on harhaanjohtava koska se ei kerro paljoakaan akun kyvystä ottaa vastaan tai luovuttaa virtaa. Akun kapasiteetti on alle puolet sen Ah ilmoitetusta ja kun siihen laittaa sisään 2A, niin ulos tulee 1A.
Jos laskee järjestelmän tehotasetta (tai energiatasetta), niin W on on kätevä siihen tarkoitettu SI-järjestelmän yksikkö. Tekee sen niin tai näin, niin en tunne ketään, jolle tuottaisi vaikeuksia käydä keskustelua Watteina. Kyse on kuitenkin peruskoulun oppimäärästä ja jos sitä ei ole sisäistänyt, niin vaikea kuvitella, että olisi paljoa annettavaa sähkö/teho/energiakeskusteluun.
Hehkulamput eivät kuluta paljoa virtaa siinä tilanteessa, josta puhuttiin. Kyse ei nimittäin ollut pimeällä liikkumisesta moottori käynnissä vaan satamassa olemisesta ilman maasähköä. - KylläSuoliTietää
Tilannetajua kirjoitti:
Paljon puhutaan ampeereista, mutta se ei ole ongelmatonta. Akkujen kapasiteetin kohdalla Ah on harhaanjohtava koska se ei kerro paljoakaan akun kyvystä ottaa vastaan tai luovuttaa virtaa. Akun kapasiteetti on alle puolet sen Ah ilmoitetusta ja kun siihen laittaa sisään 2A, niin ulos tulee 1A.
Jos laskee järjestelmän tehotasetta (tai energiatasetta), niin W on on kätevä siihen tarkoitettu SI-järjestelmän yksikkö. Tekee sen niin tai näin, niin en tunne ketään, jolle tuottaisi vaikeuksia käydä keskustelua Watteina. Kyse on kuitenkin peruskoulun oppimäärästä ja jos sitä ei ole sisäistänyt, niin vaikea kuvitella, että olisi paljoa annettavaa sähkö/teho/energiakeskusteluun.
Hehkulamput eivät kuluta paljoa virtaa siinä tilanteessa, josta puhuttiin. Kyse ei nimittäin ollut pimeällä liikkumisesta moottori käynnissä vaan satamassa olemisesta ilman maasähköä.Eikö olekin ikävää, kun maailma on taas ihan väärässä?
Viimeksi maailma on ollut tällä palstalla väärässä, kun se ei ole ymmärtänyt siirtyä merimaileista SI-järjestelmän metreihin. - VaikeatAmpeerit
Tilannetajua kirjoitti:
Paljon puhutaan ampeereista, mutta se ei ole ongelmatonta. Akkujen kapasiteetin kohdalla Ah on harhaanjohtava koska se ei kerro paljoakaan akun kyvystä ottaa vastaan tai luovuttaa virtaa. Akun kapasiteetti on alle puolet sen Ah ilmoitetusta ja kun siihen laittaa sisään 2A, niin ulos tulee 1A.
Jos laskee järjestelmän tehotasetta (tai energiatasetta), niin W on on kätevä siihen tarkoitettu SI-järjestelmän yksikkö. Tekee sen niin tai näin, niin en tunne ketään, jolle tuottaisi vaikeuksia käydä keskustelua Watteina. Kyse on kuitenkin peruskoulun oppimäärästä ja jos sitä ei ole sisäistänyt, niin vaikea kuvitella, että olisi paljoa annettavaa sähkö/teho/energiakeskusteluun.
Hehkulamput eivät kuluta paljoa virtaa siinä tilanteessa, josta puhuttiin. Kyse ei nimittäin ollut pimeällä liikkumisesta moottori käynnissä vaan satamassa olemisesta ilman maasähköä.Minun starttiakkuuni ainakin voi laittaa vaikka 5 ampeeria, mutta ulos tulee helposti yli 100 ampeeria. Miten selität sen?😀😀
Ampeerit ovat vaikeita, näemmä... - Ikiliikkujaseon
VaikeatAmpeerit kirjoitti:
Minun starttiakkuuni ainakin voi laittaa vaikka 5 ampeeria, mutta ulos tulee helposti yli 100 ampeeria. Miten selität sen?😀😀
Ampeerit ovat vaikeita, näemmä...Tiedätkö itsekään?
- VaikeatAmpeerit
Ikiliikkujaseon kirjoitti:
Tiedätkö itsekään?
Kyllä tiedän.
- Amistietääparemmin
No-sillai kirjoitti:
Mitä jos selvittäisit ensin itsellesi mikä ero on työllä ja teholla ?
" mun miälestä teho on sama juttu ku tyä, vai eiks ? " on juuri tyypillistä amis-tasoa.Vaikeaa tuntuu noiden asioiden erottaminen olevan. Mitä, jos kysyisit amislaiselta, ne on sentään lukenut peruskoulun kurssit uudelleen.
- Ee15
Jos summaisin keskustelun, kun sen aloitinkin. Kahdella oli kokemusta polttokennosta, molemmilla positiivinen sellainen.
Sitten ne, joilla ei ollut kokemusta halusivat tuoda esille, että ei ole siihen rahaa ja että sähkölamppu palaa kirkkaammin, jos jännite on korkeampi.
Olisiko tämä hyvä päätös osiolle, jossa käsitellään kokemuksia ja jatketaan jokaisen henkilökohtaisilla ongelmilla, traumoilla tai muuten vaan halulla saada kirjoittaa jotain tästä erteenpäin?- kiss_
Saitko sen mitä aloituksellasi halusit?
Kerrotuksi sen, että sinulla on polttokenno ja se maksaa paljon.
Vahinko, että palstan pragmaatikot eivät nähneet luotettavien latureiden ja aurinkokennojen käytön ohessa polttokennolle minkäänlaista tarvetta, saatikka että olisivat tulleet kateelliseksi.
Paljon vähemmällä vaivalla olisit päässyt samaan laittamalla veneesi kylkeen polttokennosta kertovan tarran. - vast.odotetaan
Minne on aloittaja kadonnut? Loppuiko tabletista sähkö?
- MitaanTietamaton
Ee15 tuossa yllä 28.7 kertoo, että polttokennokokemukset on jaettu. Ellei hänellä ole halua jatkaa keskustelua polttokennon tarpeellisuudesta tai omista tarkoitusperistään, niin ainakin itse sen hänelle suon.
- laturinen
MitaanTietamaton kirjoitti:
Ee15 tuossa yllä 28.7 kertoo, että polttokennokokemukset on jaettu. Ellei hänellä ole halua jatkaa keskustelua polttokennon tarpeellisuudesta tai omista tarkoitusperistään, niin ainakin itse sen hänelle suon.
On tainnut polttokennosta polttoaine loppua. Hyvä niin.
- Avanceni
Kukaan ei ole vielä kertonut mihin tuota polttokennoa tarvitaan ja käytetään. Lukemani peruusteella se tuottaa sähköä, mutta miksi siihen tuollaista tarvittaisi?
- KukaanEiOleTuonutRuokaa
Aloituksessa on sanottu kaikki olellinen ja sitä on täydennetty pitkin ketjua. Valitettavasti tämä ei ole palvelukeskus, joten saat itse etsiä tarvitsemasi tiedon.
- Infernoni
KukaanEiOleTuonutRuokaa kirjoitti:
Aloituksessa on sanottu kaikki olellinen ja sitä on täydennetty pitkin ketjua. Valitettavasti tämä ei ole palvelukeskus, joten saat itse etsiä tarvitsemasi tiedon.
"jättää yksin pitämään huolta akun varauksesta"
Mihin kummaan sitä virtaa hukkuu, kun tuollaisia laitteita tarvitaan? Purjeveneen virrankulutus on todella vähäistä, ja se on helppo hoitaa satamissa maasähköllä, ja merellä aurinkopaneelilla ja moottoria käyttämällä. Nykyinen led-tekniikka kuluttaa todella vähän. - JääkaappiinMenee
Vielä ei ole keksitty Led-jääkaappia.
- sitäpä-se
Infernoni kirjoitti:
"jättää yksin pitämään huolta akun varauksesta"
Mihin kummaan sitä virtaa hukkuu, kun tuollaisia laitteita tarvitaan? Purjeveneen virrankulutus on todella vähäistä, ja se on helppo hoitaa satamissa maasähköllä, ja merellä aurinkopaneelilla ja moottoria käyttämällä. Nykyinen led-tekniikka kuluttaa todella vähän.satamassa ei tartte mitään sähkönteko vehkeitä kun purjehdus ja veneily keskittyy vain siihen , mutta ulapalla ei perskule sitten enää olekaan sitä töpseliä josta saa sitä sähköö, j a tyypit kun seilaa kauemmaks, tarvii kyllä muutaki ku mitä akuissa sattuu kulkemaan mukana.
- EiTarvitaAina
sitäpä-se kirjoitti:
satamassa ei tartte mitään sähkönteko vehkeitä kun purjehdus ja veneily keskittyy vain siihen , mutta ulapalla ei perskule sitten enää olekaan sitä töpseliä josta saa sitä sähköö, j a tyypit kun seilaa kauemmaks, tarvii kyllä muutaki ku mitä akuissa sattuu kulkemaan mukana.
Näin juuri. Jos purjehtii päivässä 6--8 tuntia, ja viettää kaikki yöt maasähkössä, ei tarvita edes koneen laturia, muista sähköntuotantolaitteista puhumattakaan.
- TässäKulutusihme
Infernoni kirjoitti:
"jättää yksin pitämään huolta akun varauksesta"
Mihin kummaan sitä virtaa hukkuu, kun tuollaisia laitteita tarvitaan? Purjeveneen virrankulutus on todella vähäistä, ja se on helppo hoitaa satamissa maasähköllä, ja merellä aurinkopaneelilla ja moottoria käyttämällä. Nykyinen led-tekniikka kuluttaa todella vähän.On vaikea kuvitella, että kukaan veneilijä kysyisi vakavalla naamalla, mihin sähköä veneessä kuluu. Toisaalta saahan täällä kysyä myös ne, jotka ovat muuten vain kiinnostuneita veneilystä. Siksipä laitan tässä listaa oman veneen sähkönsyöjistä. Tässä on lueteltu ne, joita käytän luonnonsatamissa ilman generaattorin apua.
Nämä eivät sitten ole kulutusjärjestyksessä
Jääkaappi
Webasto
Valot
Televisio
Puhelimien laturit
Raikasvesipumppu
WC-pumput
Suihkukaivon tyhjennyspumppu
Pilssipumppu
Konvertteri
Voi olla, etä jotain unohtui, mutta joku toinen voi täydentää. - Pysykää-Kotona
JääkaappiinMenee kirjoitti:
Vielä ei ole keksitty Led-jääkaappia.
Jääkaapi ja liesi kuten lämminvesikin toimii nestekaasulla, kuten joku aiemmin ketjussa mainitsikin. On järjenköyhyyttä kylmentää jääkappi sähköllä liikkuvissa laitteissa.
"TässäKulutusihme" kirjoittaa tarvitsevansa sähköä Jääkaappiin,
Webastoon, Televisioon, WC-pumppuihin, mutta mihin ihmeeseen veneessä tarvitaan Konvertteria? Miksi kukaan laittaisi veneeseen sähköllä toimivia turhia laitteita. Jos mukaan tarvitaan laitteita jotka tekevät elämisestä samanlaista kuin kotona, olisiko syytä jäädä kotiin? - KotonaVeneessä
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Jääkaapi ja liesi kuten lämminvesikin toimii nestekaasulla, kuten joku aiemmin ketjussa mainitsikin. On järjenköyhyyttä kylmentää jääkappi sähköllä liikkuvissa laitteissa.
"TässäKulutusihme" kirjoittaa tarvitsevansa sähköä Jääkaappiin,
Webastoon, Televisioon, WC-pumppuihin, mutta mihin ihmeeseen veneessä tarvitaan Konvertteria? Miksi kukaan laittaisi veneeseen sähköllä toimivia turhia laitteita. Jos mukaan tarvitaan laitteita jotka tekevät elämisestä samanlaista kuin kotona, olisiko syytä jäädä kotiin?Jaa, minulla ei ole venessä yhtään sellaista laitetta, jota en halua siellä olevan. Ymmärrät varmaan (kun selitetään), että minä olen itse valinut laitteet omian halujeni ja tarpeiden mukaan. Minulla on veneessä paljon samoja mukavuuksia kuin kotonakin. Se on hyvä asia. En lähde kotoani pois siksi, että pääsisin eroon niistä asioista, joista pidän.
Katsos, minä olen minä ja sinä olet sinä.
Arvostelet muita järjen köyhyydestä, vaikka et edes tiedä mihin minä tarvitsen konvertteria. Minä teidän, joten voi perustellusti todeta olevani ainakin tässä asiassa viisaampi kuin sinä. Jos sinä tietäisit, mikä on konvertteri, ei sinun tarvitsisi kysyä mitä sillä tehdään. Veneessä sillä tehdään ihan samaa kuin muuallakin.
Epäilen myös olevani paljon älykkäämpi, mutta ehkä sinulla on tällä palstalla näkymättömiä alykkyden osa-alueita. Osaatko mahdollisesti soittaa jotain instrumenttia hyvin tai tehdä päässälaskuja?
Unohdin listasta antennivahvistimen ja laskusillan, ehkä jotain muutakin vielä. - Huvikonvertteri
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Jääkaapi ja liesi kuten lämminvesikin toimii nestekaasulla, kuten joku aiemmin ketjussa mainitsikin. On järjenköyhyyttä kylmentää jääkappi sähköllä liikkuvissa laitteissa.
"TässäKulutusihme" kirjoittaa tarvitsevansa sähköä Jääkaappiin,
Webastoon, Televisioon, WC-pumppuihin, mutta mihin ihmeeseen veneessä tarvitaan Konvertteria? Miksi kukaan laittaisi veneeseen sähköllä toimivia turhia laitteita. Jos mukaan tarvitaan laitteita jotka tekevät elämisestä samanlaista kuin kotona, olisiko syytä jäädä kotiin?Ei konvertteria mihinkään tarvita, se on asennettu veneeseen vain huvin vuoksi. Siksi sitä kutsutaankin turhaksi huvikonvertteriksi.
Muut kysymyksesi ovat vaikeampia. Olisiko syytä jäädä kotiin? Se sinun pitää päättää ihan itse. Sen verran uskallan neuvoa, että jos sinulla ei vielä ole lapsia, älä hankikaan. Se on parasta kaikille, usko pois. - Entämuutlaitteet
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Jääkaapi ja liesi kuten lämminvesikin toimii nestekaasulla, kuten joku aiemmin ketjussa mainitsikin. On järjenköyhyyttä kylmentää jääkappi sähköllä liikkuvissa laitteissa.
"TässäKulutusihme" kirjoittaa tarvitsevansa sähköä Jääkaappiin,
Webastoon, Televisioon, WC-pumppuihin, mutta mihin ihmeeseen veneessä tarvitaan Konvertteria? Miksi kukaan laittaisi veneeseen sähköllä toimivia turhia laitteita. Jos mukaan tarvitaan laitteita jotka tekevät elämisestä samanlaista kuin kotona, olisiko syytä jäädä kotiin?Entä mitä mieltä olet jääkaapin kylmentämisestä muissa kuin sähköllä liikkuvissa laitteissa?
- Pysykää-Kotona
KotonaVeneessä kirjoitti:
Jaa, minulla ei ole venessä yhtään sellaista laitetta, jota en halua siellä olevan. Ymmärrät varmaan (kun selitetään), että minä olen itse valinut laitteet omian halujeni ja tarpeiden mukaan. Minulla on veneessä paljon samoja mukavuuksia kuin kotonakin. Se on hyvä asia. En lähde kotoani pois siksi, että pääsisin eroon niistä asioista, joista pidän.
Katsos, minä olen minä ja sinä olet sinä.
Arvostelet muita järjen köyhyydestä, vaikka et edes tiedä mihin minä tarvitsen konvertteria. Minä teidän, joten voi perustellusti todeta olevani ainakin tässä asiassa viisaampi kuin sinä. Jos sinä tietäisit, mikä on konvertteri, ei sinun tarvitsisi kysyä mitä sillä tehdään. Veneessä sillä tehdään ihan samaa kuin muuallakin.
Epäilen myös olevani paljon älykkäämpi, mutta ehkä sinulla on tällä palstalla näkymättömiä alykkyden osa-alueita. Osaatko mahdollisesti soittaa jotain instrumenttia hyvin tai tehdä päässälaskuja?
Unohdin listasta antennivahvistimen ja laskusillan, ehkä jotain muutakin vielä.Kun sinulle ei virta riitä ilman järjettömiä laitteita, en ymmärrä miksi veneilet. Kotona tarvitsemasi laitteet toimivat pistorasiasta tulevalla sähköllä, mutta veneessä ei moisia turhakkeita tarvita. Virranmunnin on veneessä aivan turha laite, koska ei sellaista mihinkään tarvita. En väitä olevani älykkäämpi kuin sinä, mutta miksi poistua kotoa, jos ei kykene olemaan ilman kodin mukavuuksia. Minulla on kolme lasta, joiden kanssa veneilemme pitkiäkin aikoja yhteenmenoon. Kaksi - kolme kuukautta yhteen menoon ei meille lainkaan harvinaista. Antennivahvistinta ei aluksessa tarvita mihinkään, eikä mitään laskusiltaakaan, paitsi laivassa. Osaan kyllä soittaa instrumenttia aivan ammattitaitoisesti, mutta veneillessä teen sitä vain itseni ja muiden huviksi, heidän niin halutessa. Päissäni en harrasta päässälaskua, mutta tarpeenvaatiessa teen senkin.
- MikseiSähköä
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Kun sinulle ei virta riitä ilman järjettömiä laitteita, en ymmärrä miksi veneilet. Kotona tarvitsemasi laitteet toimivat pistorasiasta tulevalla sähköllä, mutta veneessä ei moisia turhakkeita tarvita. Virranmunnin on veneessä aivan turha laite, koska ei sellaista mihinkään tarvita. En väitä olevani älykkäämpi kuin sinä, mutta miksi poistua kotoa, jos ei kykene olemaan ilman kodin mukavuuksia. Minulla on kolme lasta, joiden kanssa veneilemme pitkiäkin aikoja yhteenmenoon. Kaksi - kolme kuukautta yhteen menoon ei meille lainkaan harvinaista. Antennivahvistinta ei aluksessa tarvita mihinkään, eikä mitään laskusiltaakaan, paitsi laivassa. Osaan kyllä soittaa instrumenttia aivan ammattitaitoisesti, mutta veneillessä teen sitä vain itseni ja muiden huviksi, heidän niin halutessa. Päissäni en harrasta päässälaskua, mutta tarpeenvaatiessa teen senkin.
Miksei veneessä tarvita pistorasiaa ja laitteita, jotka toimivat pistorasiasta tulevalla sähköllä?
Miksi virranmuunnin on veneessä turha laite? - LoukkaavaBesserWisser
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Kun sinulle ei virta riitä ilman järjettömiä laitteita, en ymmärrä miksi veneilet. Kotona tarvitsemasi laitteet toimivat pistorasiasta tulevalla sähköllä, mutta veneessä ei moisia turhakkeita tarvita. Virranmunnin on veneessä aivan turha laite, koska ei sellaista mihinkään tarvita. En väitä olevani älykkäämpi kuin sinä, mutta miksi poistua kotoa, jos ei kykene olemaan ilman kodin mukavuuksia. Minulla on kolme lasta, joiden kanssa veneilemme pitkiäkin aikoja yhteenmenoon. Kaksi - kolme kuukautta yhteen menoon ei meille lainkaan harvinaista. Antennivahvistinta ei aluksessa tarvita mihinkään, eikä mitään laskusiltaakaan, paitsi laivassa. Osaan kyllä soittaa instrumenttia aivan ammattitaitoisesti, mutta veneillessä teen sitä vain itseni ja muiden huviksi, heidän niin halutessa. Päissäni en harrasta päässälaskua, mutta tarpeenvaatiessa teen senkin.
Hengitä sisään välillä :D
En ymmärrä miksi suhtaudun minun veneessäni oleviin laitteisiin ikään kuin ne olisivat tarkoitettu loukkaamaan sinua. Et ilmeisesti ymmärtänyt, että minä hankin ne laitteet, joita tarvitsen ja käytän niitä, koska tarvitsen niitä.
Sillä ei ole minulle merkitystä, onko ne sinulle tarpeellisia tai ymmärrätkö edes mitä niillä tehdään ja miksi ne ovat olemassa.
Eniten minua hämmästyttää sinun itsekritiikin puutteesi. Et millään tavalla perustele etkä kyseenalaista uskoasi siitä, etä sinulla on absoluuttinen tietämys siitä, mitä muut ihmiset haluavat tai tarvitsevat.
En ole psykologi, mutta sinuun tuntuu sopivan termi besserwisser. http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/ota_suunvuoro_besserwisserilta
Uskot tietäväsi minua paremmin, mikä minulle on hyväksi. Ainoa, mikä sinut erottaa besserwisseristä on, että sanomisillasi on tarkoitus loukata. En häpeä käyttää argumenttina ulkopuolista auktoriteettia.
Minä en kyseenalaistanut tai kysynyt pitäiskö minun pysyä kotona. Se on sinun kysymyksesi, jota toistamalla sait itsesi uskomaan, että minäkin kysyn sitä itseltäni. Minä veneilen nyt ja niin kauan kuin huvitaa. Teen sen perheni ja kavereitteni kanssa tai yksin, mikä sattuu kulloinkin sopimaan.
Nyt voit sitten perustella miksi konvertteri on minun veneessäni turha, kune kerran tiedät sen minua paremmin. Jos olet oikeassa, heivaan laitteen pois ja kiitän nöyrästi neuvosta :D - Pysykää-Kotona
LoukkaavaBesserWisser kirjoitti:
Hengitä sisään välillä :D
En ymmärrä miksi suhtaudun minun veneessäni oleviin laitteisiin ikään kuin ne olisivat tarkoitettu loukkaamaan sinua. Et ilmeisesti ymmärtänyt, että minä hankin ne laitteet, joita tarvitsen ja käytän niitä, koska tarvitsen niitä.
Sillä ei ole minulle merkitystä, onko ne sinulle tarpeellisia tai ymmärrätkö edes mitä niillä tehdään ja miksi ne ovat olemassa.
Eniten minua hämmästyttää sinun itsekritiikin puutteesi. Et millään tavalla perustele etkä kyseenalaista uskoasi siitä, etä sinulla on absoluuttinen tietämys siitä, mitä muut ihmiset haluavat tai tarvitsevat.
En ole psykologi, mutta sinuun tuntuu sopivan termi besserwisser. http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/ota_suunvuoro_besserwisserilta
Uskot tietäväsi minua paremmin, mikä minulle on hyväksi. Ainoa, mikä sinut erottaa besserwisseristä on, että sanomisillasi on tarkoitus loukata. En häpeä käyttää argumenttina ulkopuolista auktoriteettia.
Minä en kyseenalaistanut tai kysynyt pitäiskö minun pysyä kotona. Se on sinun kysymyksesi, jota toistamalla sait itsesi uskomaan, että minäkin kysyn sitä itseltäni. Minä veneilen nyt ja niin kauan kuin huvitaa. Teen sen perheni ja kavereitteni kanssa tai yksin, mikä sattuu kulloinkin sopimaan.
Nyt voit sitten perustella miksi konvertteri on minun veneessäni turha, kune kerran tiedät sen minua paremmin. Jos olet oikeassa, heivaan laitteen pois ja kiitän nöyrästi neuvosta :DMihin muotoon muunnat virtaa konvertterilläsi? Kaiken tarpeellisen saa veneessä toimimaa 12v jolloin konvertteriä ei tarvita. Mielestäni veneessä turhia laitteita ovat kaikki ne, jotka syövät sähköä, joita ei käytetä mihinkään tarpeelliseen. Tarvittavat laitteet kuluttavat virtaa niin vähän, että sen ylläpitämiseen riittää yksinkertaisemmat järjestelmät. Se että veneessä on telkkareita, tietokoneita yms,,, turhaa roinaa, ei vai minun mielästäni ole lainkaan tarpeellisia laitteita veneilyssä. Kun lähtee kauaksi sivistyksestä saa nauttia luonnosta ja sen rauhasta. Ei sinne kaivata melua, eikä turhia laitteita, siellä nautitaan veneilystä, ei tv-ohjelmista. Jos taas veneesi on niin suuri, että siellä on pyykinpesukoneet, pakastimet sun muut härpäkkeet, on siellä agrekaatitkin siten asennettuna, ettei ne häiritse kanssaveneilijöitä, mutta meidän vesillä sellaiset ovat harvassa, eivätkä sellaisilla purjehtivat kirjoittele tänne.
Minäkään en ole psykologi tai psykiatri, mutta ilmeisesti mielestäni kaipaisin sellaisen apua, no lähipiiriini kuuluu kaksi sellaista, joten toivon heidän puuttuvan käytökseeni, jos havaitsevat siinä omituisuuksia. - Huimia-juttuja
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Mihin muotoon muunnat virtaa konvertterilläsi? Kaiken tarpeellisen saa veneessä toimimaa 12v jolloin konvertteriä ei tarvita. Mielestäni veneessä turhia laitteita ovat kaikki ne, jotka syövät sähköä, joita ei käytetä mihinkään tarpeelliseen. Tarvittavat laitteet kuluttavat virtaa niin vähän, että sen ylläpitämiseen riittää yksinkertaisemmat järjestelmät. Se että veneessä on telkkareita, tietokoneita yms,,, turhaa roinaa, ei vai minun mielästäni ole lainkaan tarpeellisia laitteita veneilyssä. Kun lähtee kauaksi sivistyksestä saa nauttia luonnosta ja sen rauhasta. Ei sinne kaivata melua, eikä turhia laitteita, siellä nautitaan veneilystä, ei tv-ohjelmista. Jos taas veneesi on niin suuri, että siellä on pyykinpesukoneet, pakastimet sun muut härpäkkeet, on siellä agrekaatitkin siten asennettuna, ettei ne häiritse kanssaveneilijöitä, mutta meidän vesillä sellaiset ovat harvassa, eivätkä sellaisilla purjehtivat kirjoittele tänne.
Minäkään en ole psykologi tai psykiatri, mutta ilmeisesti mielestäni kaipaisin sellaisen apua, no lähipiiriini kuuluu kaksi sellaista, joten toivon heidän puuttuvan käytökseeni, jos havaitsevat siinä omituisuuksia.Täällä yksi pelle kertoo aamu yöllä oikein vakaumuksen syvällä sävyllä , mitä laitteita muut saavat pitää tai käyttää veneissään.
On meitä tosiaan moneen lähtöön. - SuoliSailing
Huimia-juttuja kirjoitti:
Täällä yksi pelle kertoo aamu yöllä oikein vakaumuksen syvällä sävyllä , mitä laitteita muut saavat pitää tai käyttää veneissään.
On meitä tosiaan moneen lähtöön.Joo, mutta tämä onkin kaikkien valtamerikarhujen ykköspaikka: Suoli Sailing.
Eikun oikeasti... suurimmalla osalla tänne kirjoittavista ei ole edes venettä, eikä tuo sähkösekoilija ole edes pahimmasta päästä. Kaverihan on itse asiassa melkein täysjärkinen. - MikseiKoneita
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Mihin muotoon muunnat virtaa konvertterilläsi? Kaiken tarpeellisen saa veneessä toimimaa 12v jolloin konvertteriä ei tarvita. Mielestäni veneessä turhia laitteita ovat kaikki ne, jotka syövät sähköä, joita ei käytetä mihinkään tarpeelliseen. Tarvittavat laitteet kuluttavat virtaa niin vähän, että sen ylläpitämiseen riittää yksinkertaisemmat järjestelmät. Se että veneessä on telkkareita, tietokoneita yms,,, turhaa roinaa, ei vai minun mielästäni ole lainkaan tarpeellisia laitteita veneilyssä. Kun lähtee kauaksi sivistyksestä saa nauttia luonnosta ja sen rauhasta. Ei sinne kaivata melua, eikä turhia laitteita, siellä nautitaan veneilystä, ei tv-ohjelmista. Jos taas veneesi on niin suuri, että siellä on pyykinpesukoneet, pakastimet sun muut härpäkkeet, on siellä agrekaatitkin siten asennettuna, ettei ne häiritse kanssaveneilijöitä, mutta meidän vesillä sellaiset ovat harvassa, eivätkä sellaisilla purjehtivat kirjoittele tänne.
Minäkään en ole psykologi tai psykiatri, mutta ilmeisesti mielestäni kaipaisin sellaisen apua, no lähipiiriini kuuluu kaksi sellaista, joten toivon heidän puuttuvan käytökseeni, jos havaitsevat siinä omituisuuksia.Miksi telkkarit ja tietokoneet eivät ole tarpeellisia veneessä?
- OpitHitaasti
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Mihin muotoon muunnat virtaa konvertterilläsi? Kaiken tarpeellisen saa veneessä toimimaa 12v jolloin konvertteriä ei tarvita. Mielestäni veneessä turhia laitteita ovat kaikki ne, jotka syövät sähköä, joita ei käytetä mihinkään tarpeelliseen. Tarvittavat laitteet kuluttavat virtaa niin vähän, että sen ylläpitämiseen riittää yksinkertaisemmat järjestelmät. Se että veneessä on telkkareita, tietokoneita yms,,, turhaa roinaa, ei vai minun mielästäni ole lainkaan tarpeellisia laitteita veneilyssä. Kun lähtee kauaksi sivistyksestä saa nauttia luonnosta ja sen rauhasta. Ei sinne kaivata melua, eikä turhia laitteita, siellä nautitaan veneilystä, ei tv-ohjelmista. Jos taas veneesi on niin suuri, että siellä on pyykinpesukoneet, pakastimet sun muut härpäkkeet, on siellä agrekaatitkin siten asennettuna, ettei ne häiritse kanssaveneilijöitä, mutta meidän vesillä sellaiset ovat harvassa, eivätkä sellaisilla purjehtivat kirjoittele tänne.
Minäkään en ole psykologi tai psykiatri, mutta ilmeisesti mielestäni kaipaisin sellaisen apua, no lähipiiriini kuuluu kaksi sellaista, joten toivon heidän puuttuvan käytökseeni, jos havaitsevat siinä omituisuuksia.Olen huomaavinani hiukan lievempää kannaottoa, henkistä kasvua on ilmassa :D
Ymmärrän sinun näkemyksesi harrastaa veneilyä. Se ei ole kuitenkaan se tapa, jolla minä sitä harrastan. Jos sinä et halua televisiota, niin ei se tarkoita sitä ettei kukaan toinen halua. Oletus siitä, että sinun halusi olisi parempi tai oikeampi kuin muiden ei kestä kriittistä tarkastelua.
Tunnut pitävän muutenkin itsestäänselvänä, että halujen lisäksi muilla on siinä määrin samanlaiset veneet, että sinun veneesi tekniset ominaisuudet pätevät niihin. Teet sen siitä huolimatta, että päivastaisia todisteita kelluu joka satamassa.
Tunnut myös olettavan, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat edustavat kutakuinkin samaa tulotasoa tai yhteiskuntaluokkaa kuin sinä. Ehkä kuvittelet olevasi jopa paremmasta päästä? Oletko se sinä, joka haukkuu Bustereita? Viittaa jo narsismin puolelle.
Kovertterilla lasken veneen yleisen verkon jännitteen NMEA2000 käyttämälle tasolle. Sillä jännitteellä toimii pari muutakin halvempaa laitetta. - Pysykää-Kotona
Huimia-juttuja kirjoitti:
Täällä yksi pelle kertoo aamu yöllä oikein vakaumuksen syvällä sävyllä , mitä laitteita muut saavat pitää tai käyttää veneissään.
On meitä tosiaan moneen lähtöön.Anteeksi myöhäinen ajankohta kirjoitukselleni. Pyydän sinulta anteeksi,jos pahoitit mielesi. Olin juuri kotiutunut töistä, eikä vielä väsyttänyt, joten...
- Pysykää-Kotona
OpitHitaasti kirjoitti:
Olen huomaavinani hiukan lievempää kannaottoa, henkistä kasvua on ilmassa :D
Ymmärrän sinun näkemyksesi harrastaa veneilyä. Se ei ole kuitenkaan se tapa, jolla minä sitä harrastan. Jos sinä et halua televisiota, niin ei se tarkoita sitä ettei kukaan toinen halua. Oletus siitä, että sinun halusi olisi parempi tai oikeampi kuin muiden ei kestä kriittistä tarkastelua.
Tunnut pitävän muutenkin itsestäänselvänä, että halujen lisäksi muilla on siinä määrin samanlaiset veneet, että sinun veneesi tekniset ominaisuudet pätevät niihin. Teet sen siitä huolimatta, että päivastaisia todisteita kelluu joka satamassa.
Tunnut myös olettavan, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat edustavat kutakuinkin samaa tulotasoa tai yhteiskuntaluokkaa kuin sinä. Ehkä kuvittelet olevasi jopa paremmasta päästä? Oletko se sinä, joka haukkuu Bustereita? Viittaa jo narsismin puolelle.
Kovertterilla lasken veneen yleisen verkon jännitteen NMEA2000 käyttämälle tasolle. Sillä jännitteellä toimii pari muutakin halvempaa laitetta.Kiva on huomata, että avautumiseni on saanut näinkin paljon vastakaikua. Itseäni vai joskus ärsyttää se, että monet pohtivat veneensä virran kulutusta ja sen ongelmia. Kuten olen maininnut, on virran kulutuksen määrä itsestä kiinni, ja jos se on ongelma, niin tulisiko virran kulutusta vähentää? Kerroin vain mielipiteeni kuinka vähällä virrankulutuksella pärjää mainiosti. Kuten ihmettelen, miksi yleensä ahtaampiin olosuhteisiin pitää saada kodin laitteet toimintaan, ja itkeä kuinka saada sähkö riittämään. Jos ei pärjää ilman kodin mukavuuksia, miksi ei jäisi kotiin, tai tekisi vain päiväretkiä läkialueella. Itse pidän pitkistä reissuista ja veneessä asumisesta, mutta koskaan ei ole sähköstä ollut pulaa. Bustereita en hauku koskaan, sillä itselläni on mökkin ja mantereen välillä yhteysveneenä ajossa vanha buster jota en vaihtaisi mihinkään.
- Navigarenecce
Näin se sitten pitkällä juoksulla alkaa tasaantua. Meillä kaikilla on oikeus liikkua vesillämme itse valitsemillamme aluksilla ja niillä varusteilla, jotka sopivat parhaiten kulloiseenkin elämänvaiheeseen.
Varustuksen laajuudesta voidaan aina olla erimieltä, mutta tuokaamme ne esille, niin ettei siitä aiheudu turhaa kitkaa.
Minä olen tullut tähän ketjuun vasta nyt ja näen kummankin osapuolen näkemyksissä paljon hyviä kantoja.
Kun ostin oman purjeveneeni oli se varustettu hyvin minimaalisesti ja ennenkuin irrotin itse köydet ensimmäistä kertaa tein laajan sähköjärjestelmän päivityksen. Entinen, vnhempi omistaja, katseli touhujani ihmeissään kun muovikassillinen vanhoja kaapeleita oli ilmestynyt cockpitin lattialle.
Toisaalta olisi mukava purjehtia täysin luomuna kuten esi-isämmekin, mutta kun on kasvanut kaiken tekniikan kanssa ei sitä enää oikein huvita lähteä mihinkään "roolipelimaailmaan" mukaan.
Nauttikaamme veneilystä kukin omien tarpeiden mukaan ja suokaamme muilekin se sama. Mukavaa loppukesää. - NäinOnNäppylät
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Kiva on huomata, että avautumiseni on saanut näinkin paljon vastakaikua. Itseäni vai joskus ärsyttää se, että monet pohtivat veneensä virran kulutusta ja sen ongelmia. Kuten olen maininnut, on virran kulutuksen määrä itsestä kiinni, ja jos se on ongelma, niin tulisiko virran kulutusta vähentää? Kerroin vain mielipiteeni kuinka vähällä virrankulutuksella pärjää mainiosti. Kuten ihmettelen, miksi yleensä ahtaampiin olosuhteisiin pitää saada kodin laitteet toimintaan, ja itkeä kuinka saada sähkö riittämään. Jos ei pärjää ilman kodin mukavuuksia, miksi ei jäisi kotiin, tai tekisi vain päiväretkiä läkialueella. Itse pidän pitkistä reissuista ja veneessä asumisesta, mutta koskaan ei ole sähköstä ollut pulaa. Bustereita en hauku koskaan, sillä itselläni on mökkin ja mantereen välillä yhteysveneenä ajossa vanha buster jota en vaihtaisi mihinkään.
Jos keskustelua seuraa, niin huomaa ettei minua itseäni millään tavalla häiritse virrankulutus veneessäni koska pystyn helposti tuottamaan sen, jonka kulutan. Kerroin josku hankkivani polttokennon ja pyydettiin kertomaan kokemuksista.
Hiukan, mutta vain hiukan, yllätti että keskustelu menikin virrankulutuksen kritisoimiseksi ja taisi siinä joku ahdistunut väittää valheeksikin koko juttua. Harvaa tuntui kiinnostavan se, miten laite käytännössä toimii.
Toisaalta suomipalsta on ajatusten saostuskaivo ja kirjoittajat purkavat täällä omia ahdistuksiaan ja tuntojaan riippumatta siitä liittyvätkö ne mitenkään aiheeseen.
Se on vain hyväksyttävä. - MukavuudetKotona
Pysykää-Kotona kirjoitti:
Kiva on huomata, että avautumiseni on saanut näinkin paljon vastakaikua. Itseäni vai joskus ärsyttää se, että monet pohtivat veneensä virran kulutusta ja sen ongelmia. Kuten olen maininnut, on virran kulutuksen määrä itsestä kiinni, ja jos se on ongelma, niin tulisiko virran kulutusta vähentää? Kerroin vain mielipiteeni kuinka vähällä virrankulutuksella pärjää mainiosti. Kuten ihmettelen, miksi yleensä ahtaampiin olosuhteisiin pitää saada kodin laitteet toimintaan, ja itkeä kuinka saada sähkö riittämään. Jos ei pärjää ilman kodin mukavuuksia, miksi ei jäisi kotiin, tai tekisi vain päiväretkiä läkialueella. Itse pidän pitkistä reissuista ja veneessä asumisesta, mutta koskaan ei ole sähköstä ollut pulaa. Bustereita en hauku koskaan, sillä itselläni on mökkin ja mantereen välillä yhteysveneenä ajossa vanha buster jota en vaihtaisi mihinkään.
Pärjäätkö kotonakin ilman turhia sähkötoimisia mukavuuksia, luten pesukonetta, tiskikonetta, jääkaappia ja pölynimuria?
- Pysykää-Kotona
MukavuudetKotona kirjoitti:
Pärjäätkö kotonakin ilman turhia sähkötoimisia mukavuuksia, luten pesukonetta, tiskikonetta, jääkaappia ja pölynimuria?
En edes yritä pärjätä, miksi yrittäisin? Kotooni tulee valtakunnanverkosta virtaa niin paljon kuin haluan kuluttaa. Kuten aiemmin olen maininnut, on minun mielestäni tuhlata veneessä kallisarvoista virtaa sellaisiin asioihin jotka saa helposti ja varmasti toimimaan ilman sähköä, kuten esimerkiksi nestekaasulla. Kyllä minunkin veneessäni sähköä kulutetaan, mutta vain sen verran, ettei ole ongelmana sen loppuminen.
- 1234567881290
NäinOnNäppylät kirjoitti:
Jos keskustelua seuraa, niin huomaa ettei minua itseäni millään tavalla häiritse virrankulutus veneessäni koska pystyn helposti tuottamaan sen, jonka kulutan. Kerroin josku hankkivani polttokennon ja pyydettiin kertomaan kokemuksista.
Hiukan, mutta vain hiukan, yllätti että keskustelu menikin virrankulutuksen kritisoimiseksi ja taisi siinä joku ahdistunut väittää valheeksikin koko juttua. Harvaa tuntui kiinnostavan se, miten laite käytännössä toimii.
Toisaalta suomipalsta on ajatusten saostuskaivo ja kirjoittajat purkavat täällä omia ahdistuksiaan ja tuntojaan riippumatta siitä liittyvätkö ne mitenkään aiheeseen.
Se on vain hyväksyttävä.Näinonnäppy ...
No mitkä olivat näkemyksesi ? - näinonnäppylät
1234567881290 kirjoitti:
Näinonnäppy ...
No mitkä olivat näkemyksesi ?Noh, se on se ensimmäinen viesti :D
- KummaaPäättelyä
Pysykää-Kotona kirjoitti:
En edes yritä pärjätä, miksi yrittäisin? Kotooni tulee valtakunnanverkosta virtaa niin paljon kuin haluan kuluttaa. Kuten aiemmin olen maininnut, on minun mielestäni tuhlata veneessä kallisarvoista virtaa sellaisiin asioihin jotka saa helposti ja varmasti toimimaan ilman sähköä, kuten esimerkiksi nestekaasulla. Kyllä minunkin veneessäni sähköä kulutetaan, mutta vain sen verran, ettei ole ongelmana sen loppuminen.
Niin... Mistä päättelet, että joku muu kuluttaa veneessään enemmän virtaa kuin on käytettävissä?
- että_näin
>Mihin kummaan sitä virtaa hukkuu
8" plotteri, kaiku, loki, tuuli ja autopilotti = 3A/h * 10h kulussa -> 30Ah
Jääkaappi= n.2.5A/h *24h -> 60Ah
Yht. 90Ah/vrk (vuorokauden kulutuksen kattamiseen tarvittaisiin 180Ah lyijyakku)- PurjeillaPääsee
Päiväpurjehduksilla riittää vähempikin. Jos jääkaappia käytetään vain purjehduksen ajan, kulutus voi olla vain 50--60 Ah/vuorokausi. Toki useamman päivän reissulla jääkaappi on päällä koko ajan.
Kaiken kaikkiaan purjeveneen sähkötalous on hyvin toisenlainen, kun
A) liikutaan lähes pelkästään purjeilla
B) liikutaan useita vuorokausia yhteenmenoon
Toki sitten koneen laturista saa helposti 50--60 ampeeria, joten muutama tunti latausta koneella voi riittää. Joka tapauksessa o an veneen sähkönkulutus on hyvä tietää, ja akut lataus on syytä mitoittaa kulutuksen mukaan.
Oman veneeni sähkönkulutus matkapurjehduksessa ja veneessä asuttaessa on noin 150 Ah/vrk. 500 Ah akuilla pärjää siis lataamatta vajaat 2 vrk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256510Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604112Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503366Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902924Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2831916Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341606- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141413Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741399Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386