Onko haitallista hevoselle jos muuten hyvälaatuisen kuivaheinän seassa on joukkoon eksyneitä ohrantähkiä ?
Vastaukset 2
- mörrinkäinen
Riippuu hevosesta ja siitä kuinka paljon niitä tähkiä on seassa. Pitää muistaa, että ohra on väkirehua kuten kaurakin, joten herkempi hevonen saattaa saada siitä joko liikaa energiaa joka sitten purkautuu pelleilynä, tai jopa sairastua jos saa sitä liikaa. Jos heinäsiivussa on muutama yksittäinen tähkä, siitä tuskin vielä haittaa on, mutta jos jos jokaisessa kourallisessa heinää on muutamakin tähkä, se on jo liian paljon enkä sellaista heinää syöttäisi.
Varmista myös, että ohra on varmasti kypsää. Jos tähkät vähänkään vihertävät, älä syötä niitä hevoselle. Raaka vilja voi aiheuttaa ähkyn, jopa pieninä määrinä, jos hevosella on herkkä vatsa. - dressageaddict
Samaa mieltä olen edellisen kanssa, jos runsaasti sitä ohraa on siellä seassa niin ei kyllä kannata hevoselle sitä silloin syöttää. Ihan pienet määrät eivät varmaankaan haittaa. Ohrahan pitäisi oikeasti myös turvottaa vedessä ennen hevoselle syöttämistä, muuten niistä voi aiheutua esim. ähky tai muita vatsavaivoja. Ja riippuu tosiaan paljon myös hevosesta, että kuinka herkästi reagoi. Jos hevonen alkaa oireilemaan jollain lailla niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa heinä. Jotkut hevoset kun ovat herkempiä ruokinnan suhteen kun toiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi4031557- 71798
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et38747Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri29694- 54669
- 44635
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht407633- 63553
- 88527
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle21474