Miten voi kertoa vl uskonnosta lähtemisestä?

Mitäteen

Miten kerron läheisilleni uskon kieltämisestä? Se on niin vaikeaa. Olen vasta 13.v ja asun kotona. Olen ihan hukassa. Uskon olen jo kieltänyt ajat sitten, mutta siitä kertominen on vaa nii vaikeeta. AUTTAKAA!

55

1676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex_vl

      Yksi ehdotus; kun sinua tervehditään "jumalan terve" ,et vastaa "jumalan terve" vaan olet hiljaa.
      Jos sinulta kysytään,oletko kieltänyt uskon,olet hiljaa.
      Jos sinulta kysytään,oletko vielä uskossa,olet hiljaa.
      En suosittele,että itse asian ottaa esille millään lailla.
      Jos päätös on vakaa ja loppuun harkittu, teot alkavat puhua puolestasi.

      • "Yksi ehdotus; kun sinua tervehditään "jumalan terve" ,et vastaa "jumalan terve" vaan olet hiljaa."

        Tämähän on loistava neuvo. Itse kun tuon ikäisenä välttelin Jumalan tervettä (ujous ja se, etten oikein koskaan uskonut noihin VL hölmöyksiin) niin vanhemmat olivat järkkäämäässä hoitokokousta SRK:n puheenjohtajalle, joka sattui asumaan samalla paikkakunnalla 😂.


    • mITÄ_JOUTA-

      via! Kukaan 13-vuotias ei tule tällaiselle palstalle kyselemään tuollaisia.

      • Ihana-JULIA

        Julia Tukiaisen syntymäpäivät olisivat olleet tänään, 32-vuotta mutta taivaassa ei ole ikää
        Käyttäjältä Johanna Tukiainen
        29.10.2015 02:02
        Taivaassa ei lasketa enää ikää, eikä aikaa. Sen olen lukenut monesta eri kristillisestä kirjasta (mm. "poika joka kävi taivaassa", että he jotka pääsevät taivaaseen, ovat siellä sen näköisiä, kun olivat kauneimmillaan eläessään maanpäällä. Läheiset kuitenkin tunnistavat toisensa. Eli jos ihminen kuolee 90-vuotiaana kristittynä, niin hän tulee olemaan taivaassa ehkä noin alle 3-kymppinen ja sen näköinen kun oli kauneimmillaan.

        Julia oli ONNEKSI uskoontullut kristitty, ennenkuin menehtyi nuorena, diabetes nro 1 vei mennessään jo valmiiksi herkän ja haavoittuvaisen ihmisen.
        Minä menen Malmin haudalle viemään kukkia ja kynttilöitä sekä syntymäpäivänä, että Pyhainmiestenpäivänä. Äitini olisi tullut kanssani, mutta isästämme johtuen, hän joutuu nyt jäämään Tukholmaan. Kiitos Jumalalle siitä, että rakas isäni on hengissä!
        Hän on älykäs nallekarhu, joka osaa Raamatun ulkoa mitenpäin tahansa.

        Jumalan käsissä on, million meidän on aika täältä kenenkin lähteä.
        Emme voi sitä kukaan etukäteen tietää ja hyvä niin. Ei saa ottaa yhteyttä ennustajiin, vaikka heillä olisikin tietoa asioista, ne voimat tulevat paholaisesta, joten mihinkään ennustajiin ei saa ottaa mitään yhteyttä. Profetoimisen armolahja, josta Raamatussa puhutaan, on asia erikseen.
        Paavali ajoi tietäjähengen pois jostain tytöstä Raamatussa, ja tytön perhe suuttui Paavalille, sillä tietäjähenki toi elatuksen perheelle. Paavali suljettiin vankilaan yhdessä toisen kristityn kanssa, mutta Jumalan enkelit vapauttivat heidät sieltä pois.

        Veijo on töissä tänään, mutta Pyhäinpäivänä menemme yhdessä hänen kanssaan Julian haudalle, jossa hän ei ole käynyt aiemmin. Siellä käyvät myös tätini ja muut sukulaisemme.

        Ilman Juliaa, en olisi koskaan tavannut Veijoa, sillä tapasimme yhteisen ystävämme kautta, joka tunsi alunperin Julian. Tämä kaunotar on aivan varmasti (kukaan ihminen ei voi sitä tietää) mutta uskon niin, että Jeesuksen luona, taivaankodissa, jossa meille tulee vielä jälleennäkeminen.

        Joku ilkeä nainen kirjoitteli minulle, että eikö olisi ihana ollut kasvattaa omia lapsia, nähdä oman sisarensa lapset ja he olisivat ystävystyneet keskenään jne.
        Kuulepas siellä herjaaja, täällä pienet lapsetkin voivat saada syövän ja kuolla!
        Kuka tahansa voi kuolla, nuorena tai vanhempana. Se ei ole meidän käsissämme.

        Tiedän eräitä asioita Julian poismenoon liittyen, mutta ne eivät tällä hetkellä ole enää tärkeitä, kun minulla on varmuus siitä että Julia on taivaassa ja isäni on selvinnyt hengissä, tosin hänen tilansa on tällä hetkellä epävakaa. Tiedän eräitä ihmisiä, jotka liittyivät heidän psyykkiseen kuntoonsa ja lakimieheni nosti syytteet heitä vastaan jo ajat sitten, jotka ovat edenneet eteenpäin.

        Minä rakastan sinua Julia.
        Jag älskar dig,
        Ich liebe dich,
        Jet aime,
        I love you,
        ani oehet otrach,
        te qiero mucho,
        mä armarstan sind,
        ja muita kieliä en osaa kirjoittaa (osaan vain sanoa niillä että rakastan sinua)

        Enkeleiden kieli on asia erikseen, en tiedä mitä kieliä puhutaan taivaassa,


        Sinua kaivaten kaunotar Julia,

        Kram, Johanna


      • zztuba

        "Kukaan 13-vuotias ei tule tällaiselle palstalle kyselemään tuollaisia."

        Eiköhän tämä palsta ole yksi niistä ainoista teistä joita kautta tuossa tilanteessa oleva ihminen pystyy saamaan apua.

        Onko tuo sitä lestadiolaista tukea torpedoida ihminen joka ihan hyvin voi olla todellisessa tilanteessa? Ei 13v ihminen ole ihan tyhmä enää.Tuossa vaiheessa aletaan muodostamaan omaa maailmankuvaa ja tämän sijasta hän joutuu taistelemaan omaa perhettä vastaan että uskaltaa lähteä tähän.

        Se on aivan totta että lestadiolaisuus on henkisesti väkivaltainen yhteisö. Tämmöiset kommentit osoittavat juuri sen paikkaansa pitävyyden.

        Tuon ikäisen ihmisen pitäisi saada tuki omilta vanhemmilta ilman että he tuomitsevat häntä. Se että hän joutuu edes miettimään mitä hän tekee kun ei uskalla kertoo henkisesti väkivallasta. Jollakin tapaa hänelle on tuotu se ettei ole helppo olla eri mieltä asioista. Vanhempien luo pitäisi pystyä aina menemään oli asia mikä tahansa.

        Toki näin ei voi sanoa onko avaajan vanhemmat tällaisia mutta tämä ihan yleisellä tasolla.


      • Kyllähän_13-
        zztuba kirjoitti:

        "Kukaan 13-vuotias ei tule tällaiselle palstalle kyselemään tuollaisia."

        Eiköhän tämä palsta ole yksi niistä ainoista teistä joita kautta tuossa tilanteessa oleva ihminen pystyy saamaan apua.

        Onko tuo sitä lestadiolaista tukea torpedoida ihminen joka ihan hyvin voi olla todellisessa tilanteessa? Ei 13v ihminen ole ihan tyhmä enää.Tuossa vaiheessa aletaan muodostamaan omaa maailmankuvaa ja tämän sijasta hän joutuu taistelemaan omaa perhettä vastaan että uskaltaa lähteä tähän.

        Se on aivan totta että lestadiolaisuus on henkisesti väkivaltainen yhteisö. Tämmöiset kommentit osoittavat juuri sen paikkaansa pitävyyden.

        Tuon ikäisen ihmisen pitäisi saada tuki omilta vanhemmilta ilman että he tuomitsevat häntä. Se että hän joutuu edes miettimään mitä hän tekee kun ei uskalla kertoo henkisesti väkivallasta. Jollakin tapaa hänelle on tuotu se ettei ole helppo olla eri mieltä asioista. Vanhempien luo pitäisi pystyä aina menemään oli asia mikä tahansa.

        Toki näin ei voi sanoa onko avaajan vanhemmat tällaisia mutta tämä ihan yleisellä tasolla.

        vuotia osaa ajatella omilla aivoillaan ja tekee halutessaan omia ratkaisujaan. Mutta tällä palstalla ei juuri ole merkitystä, koska eihän täällä satunnaisten kävijöiden lisäksi ole muita kuin muutamia epäuskoisia hörhöjä.


      • juvallatapahtuu
        Kyllähän_13- kirjoitti:

        vuotia osaa ajatella omilla aivoillaan ja tekee halutessaan omia ratkaisujaan. Mutta tällä palstalla ei juuri ole merkitystä, koska eihän täällä satunnaisten kävijöiden lisäksi ole muita kuin muutamia epäuskoisia hörhöjä.

        Hyvin pitkälle juuri noin, nuorelle sanoisin että vaikeneminen on kultaa jos kysymyksessä on vahva uskonnollinen ja painostava yhteisö. Ei ole enään montaa vuotta kun pääset itse lähtemään pois tilanteesta, historiassa on ollut monta vaihetta ja monta ihmistä jotka ovat joutuneet elämään hetken tilannetta joka ei ole helppo ja jossa suu on pidettävä oman itsensä vuoksi soukemalla.

        Mutta samalla etsi vaihtoehtoista tietä, sitä mikä tuntuu itsestäsi parhaimmalta jatkossa ja jos tilanne on täysin mahdoton on apua haettava ulkopuolelta.


      • Vläiti

        Ei kai se uskonyhteisön painostuksesta johdu ettei uskalla sanoa vaan siitä, että ei halua pahoittaa vanhempien mieltä. Omat lapseni ovat kieltäneet uskon, eikä yksikään ole heitä painostanut ratkaisun tehtyään. Hyvänen aika, sehän on jokaisen henkilökohtainen asia.

        Kirjoita kirje - kerro siinä omista ajatuksista. Uskoon ei kuulu painostaminen, kaikki sellainen on ihmisestä itsestäästään, ei vanhoillisesta uskosta johtuvaa. Usko itsessään on armollinen.

        Luulenpa, että vanhempasi arvaavat sydämen tilasi.
        Ole heille rehellinen, se kamnattaa. He rakastavat sinua.


      • Anonyymi
        Vläiti kirjoitti:

        Ei kai se uskonyhteisön painostuksesta johdu ettei uskalla sanoa vaan siitä, että ei halua pahoittaa vanhempien mieltä. Omat lapseni ovat kieltäneet uskon, eikä yksikään ole heitä painostanut ratkaisun tehtyään. Hyvänen aika, sehän on jokaisen henkilökohtainen asia.

        Kirjoita kirje - kerro siinä omista ajatuksista. Uskoon ei kuulu painostaminen, kaikki sellainen on ihmisestä itsestäästään, ei vanhoillisesta uskosta johtuvaa. Usko itsessään on armollinen.

        Luulenpa, että vanhempasi arvaavat sydämen tilasi.
        Ole heille rehellinen, se kamnattaa. He rakastavat sinua.

        Entä jos kotona vihataan jo valmiiksi ja joutunut pienempänä väkivallan kohteeksi kun ei ole halunnut lähtä seuroihin siitä sitten jääny todennäkösti elinikäset tarumat mutta ei sitä vielä tiiä

        Ite siis ollu 6 vuotta tilanteessa jossa haluaisin kertoa etten usko mutten uskalla vajaa vuosi sitten kuitenkin alkanut tulemaan kipeitä sydän ongelmia joihin lääkäri kertonut johtuvan todennäköisesti stressistä eli mun tapauksessa varmaan siitä että en uskalla kertoa etten usko

        Lisäks sydän kivut vain pahenee ja pyörtyilen n. 1 kuussa tai kahessa koulussa tai kotona eli nyt haluisin kertoa vielä enemmän kun kipu vaan pahenee siks yritin tulla hakee täält jotain vinkkei miten kertoiain mutta eipä ny taaskaa ollu mitään apuu


      • Anonyymi
        zztuba kirjoitti:

        "Kukaan 13-vuotias ei tule tällaiselle palstalle kyselemään tuollaisia."

        Eiköhän tämä palsta ole yksi niistä ainoista teistä joita kautta tuossa tilanteessa oleva ihminen pystyy saamaan apua.

        Onko tuo sitä lestadiolaista tukea torpedoida ihminen joka ihan hyvin voi olla todellisessa tilanteessa? Ei 13v ihminen ole ihan tyhmä enää.Tuossa vaiheessa aletaan muodostamaan omaa maailmankuvaa ja tämän sijasta hän joutuu taistelemaan omaa perhettä vastaan että uskaltaa lähteä tähän.

        Se on aivan totta että lestadiolaisuus on henkisesti väkivaltainen yhteisö. Tämmöiset kommentit osoittavat juuri sen paikkaansa pitävyyden.

        Tuon ikäisen ihmisen pitäisi saada tuki omilta vanhemmilta ilman että he tuomitsevat häntä. Se että hän joutuu edes miettimään mitä hän tekee kun ei uskalla kertoo henkisesti väkivallasta. Jollakin tapaa hänelle on tuotu se ettei ole helppo olla eri mieltä asioista. Vanhempien luo pitäisi pystyä aina menemään oli asia mikä tahansa.

        Toki näin ei voi sanoa onko avaajan vanhemmat tällaisia mutta tämä ihan yleisellä tasolla.

        Ei niin.
        Eikä myös käytä tuollaista kieltä.
        --kyllä joku kehtaa.


    • Älälähde

      Älä lähde, tule takaisin Isän kotiin ja Jumalan valtakunnan lämpöön. Älä tuhlaa nuorta elämääsi maailmassa.

    • zztuba

      Minkälainen jumala luo tällaisen lahkon josta ihmisten on vaikea päästä pois..lestadiolainen jumala jonka lestadiolaiset ovat itse keksineet.

      Olet vaikeassa tilanteessa ikäsi vuoksi. Jos sinulla on tarpeeksi rohkeutta sanoa asiat suoraan niin se on nopein tie. Riippuu myös vanhemmista ja lähipiiristä kuinka hyökkääviä ne ovat eli pakottavat uskomaan tai asettavat sinut eriarvoiseen asemaan kotona. Kaikenlaisia esimerkkejä on olemassa jopa oman lapsen hylkäämisestä ihan siihen että suhde vanhempiin pysyy normaalina ja he hyväksyvät asian fiksusti.

      Jos rohkeutta ei löydy niin pikku hiljaa omien tekojen kautta mitkä kertovat selvästi ettet halua olla mukana.

      Elämäsi kannattaa aloittaa suunnitelemaan oman näkemysten mukaan. Ei kannata antaa kenenkään tulla pakottaan uskomaan jos et itse tahdo. Ei edes omien vanhempien jos he käyttävät valtaansa vetoamalla että olet alle 18v. Ketään ei voi pakottaa tuommoiseen touhuun mukaan.

    • rystylyönti

      Kalervohan onkin 13 vuotiaan tasolla..

      • Niin_hän

        on, mutta nyt hän on matkalle Israelissa. Siksi palstalle ei ole levinnytkään paljon paskaa aivan viime päivinä. Pianhan hän sieltä palaa paskakuormineen ja silloin sonta taas lentää.


      • ua8wf0ehorvdsu
        Niin_hän kirjoitti:

        on, mutta nyt hän on matkalle Israelissa. Siksi palstalle ei ole levinnytkään paljon paskaa aivan viime päivinä. Pianhan hän sieltä palaa paskakuormineen ja silloin sonta taas lentää.

        Sen sijaan että pilkkaatte häntä niin väitelkää kumoon hänen kuuluisa listansa. Eipä taida olla mahdollisuuksia siihen koska tiedätte itsekin kuinka lestadiolaisuus ei perustu mihinkään todelliseen.


    • Olavi.Voittonen

      jumalanterve! Jumalan Valtakunnassa sedät hoitaa. jumalanrauhaan.

    • Alkuperäinen

      Tosi paljon kiitos asiallisista vastauksita ja tuesta. Vanhempani ovat rakastavaisia, eikä missään tapauksessa hylkäisi. Mua pelottaa, et kui raskaasti ne ottais ja ku oon viel nii nuori. En kyl haluis elää valheessakaa ja uskotella vanhemmille ja ystäville, et uskon. Ku en vaa usko. Jos ite uskoo täysin, nii on vaikeeta ymmärtää esim mun tilannetta. On meil kyl suvussaki uskonsa kieltäneitä. Kyl tää jossai vaiheessa huomataa, ellen ite kerro. Voimia kaikille samassa tilanteessa oleville. 💖

      • Olet_taitava

        trolli. Tiedätkö, ettei kukaan 13-vuotias osaa kirjoittaa tuolla tavalla :-)?


      • Alkuperäinen

        Olet_taitava "trolli. Tiedätkö, ettei kukaan 13-vuotias osaa kirjoittaa tuolla tavalla:-) ?"

        Susta en tiiä, mut tää on mun tilanne. Enkä sitäpaitsi tämmöst juttuu ees todellakaa trollais. Sori


      • Miksi_siitä_muka
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Olet_taitava "trolli. Tiedätkö, ettei kukaan 13-vuotias osaa kirjoittaa tuolla tavalla:-) ?"

        Susta en tiiä, mut tää on mun tilanne. Enkä sitäpaitsi tämmöst juttuu ees todellakaa trollais. Sori

        pitäisi kertoa kenellekään, jos lähtee Jumalan valtakunnasta ja haluaa mennä helvettiin


      • Alkuperäinen
        Miksi_siitä_muka kirjoitti:

        pitäisi kertoa kenellekään, jos lähtee Jumalan valtakunnasta ja haluaa mennä helvettiin

        Kysyin apua, mut jos et haluu auttaa, nii pliis. En kysyny sulta mitää, mut sori jos olin töykee.


      • Eihän_siinä
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Kysyin apua, mut jos et haluu auttaa, nii pliis. En kysyny sulta mitää, mut sori jos olin töykee.

        erkaantumisessa mitään apua tarvita. Sen kun häippäsee vain. Mutta aina tarvitaan apua kun haluaa sisälle Jumalan valtakuntaan.


      • r32r23r32r
        Olet_taitava kirjoitti:

        trolli. Tiedätkö, ettei kukaan 13-vuotias osaa kirjoittaa tuolla tavalla :-)?

        Millä tasolla itse olet? 4-vuotiaan? Ihan faktana että kyllä itse osasin jo tuon verran ajatella ja kirjoittaa 13-vuotiaana? Missä umpitynnyrissä olet kasvanut jos et usko että tuo voisi olla 13v tekemää (oli trolli tai ei)?


      • tänäänonsunnuntai

        Haluan antaa sinulle yhden tärkeän neuvon ja se on että lopulta et voi ajatella sitä mitä vanhempasi ja muut läheisesi asiasta ajattelevat. Kaikki vanhemmat kasvattavat lapsensa tavalla jonka kokee omasta mielestä parhaimmaksi ja lestadiolaiset kasvattavat taivaspaikkaa varten. Kaikki etsii lopulta oman tien itselleen ja vanhempien tulee myös tämä ymmärtää edustivat he mitä tahansa uskontoa. Lestadiolaisuudessa on helvettiin meno pelko joten tämä pitää vanhemmat peloissa ja haluavat lapsensa palaavan.

        Tämä ei tarkoita mitään pahaa vaan kyseessä on normaali henkisen napanuoran katkaisu vanhempiin. Tämä pitäisi myös vanhempien tehdä lapseen jotta hän voi rakentaa oman elämän omalla tavalla.

        Sinulla on myös mahdollisuus rakentaa itsesi vahvemmalle pohjalle kun joudut paljon käsittelemään asioita yksin tuossa iässä. Katkeroitua ei pidä vaan oppia ymmärtämään miksi jokin on kuin on. Tehdä juuri sitä mitä lestadiolaisuus ei anna: ajatella ja tutkia elämää kaikista sen näkökulmista. Kokea se kaikissa muodoissa mitä se tarjoaa.Katsoa elämää rakkauden ja ymmärtämisen kautta.


      • Eronnutvl

        Sama tilanne oli ku siul joka alotti tämän. Kyl ton ikäsenä osaa jo ajatella omilla aivoil, itse olen muutaman vuoden vanhempi. Pääsin irti vl uskonnost sillä et lopetin vain seurois käymisen. Porukat kyl ymmärs siit. Jaksamisii siulle!


      • Alkuperäinen
        Eronnutvl kirjoitti:

        Sama tilanne oli ku siul joka alotti tämän. Kyl ton ikäsenä osaa jo ajatella omilla aivoil, itse olen muutaman vuoden vanhempi. Pääsin irti vl uskonnost sillä et lopetin vain seurois käymisen. Porukat kyl ymmärs siit. Jaksamisii siulle!

        Kiitos! Muista myös itse jaksaa!💖


      • Eronnutvl
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Kiitos! Muista myös itse jaksaa!💖

        Muistan! Miulla kesti oma irtaantumisprosessi 2-3 vuotta. Oli se kyl vaikeet. Ekana se ero oli vain ajatuksen tasol. Sitte alko teot sen eteen. ja lopuksi se sit paljastui. Mut kannatti kestää, niin paljo elämänlaatu parani. Miust tuli henkisesti vahvempi ton prosessin aikana😊


      • Usko_matonta
        Miksi_siitä_muka kirjoitti:

        pitäisi kertoa kenellekään, jos lähtee Jumalan valtakunnasta ja haluaa mennä helvettiin

        Jumala ja Saatana, Taivas ja Helvetti on olemassa vain raamatussa ja siihen uskovien mielessä! Ai miksi, no koska Raamattu on ihmisten kirjoittama. Mistä tiedän, no siitä esimerkiksi että miksi Jumala on "vanhan liiton" aikaan halunnut eläinuhreja ja silpomaan kikkelinsä ja "uuden liiton" aikaan tämä ei enää olekaan tarpeellista todistaakseen uskonsa ja saadakseen syntinsä anteeksi. Ihmisen älyn kehittyminen näkyy myös raamatussa, niin että sieltä poistettu näitä äärimmäisyyksiä ajan saatossa. Vai meinaatteko, että on tosiaan Jumalan suusta tai pyhän hengen johdatusta, että nyt sitten pitää kaikki uskovien kikkelit ympärileikata ja uhrata kasapäin vuohia ja toisena hetkenä, että ei se ollutkaan niin hyvä juttu kirjoitetaas homma uusiksi... sallikaa mun nauraa... kyllä se on ihmisen keksimää juttua alusta loppuun...


    • Alkuperäinen

      Mua ei kiinnosta noi teijän "ei siihen apua tarvita." Onneks ainaki jotkut on tukenu. Kiitos niille tosi paljo, jotka ymmärtää. Se ei oo helppoa, ku ei tiiä, mitä tekis.💖

      • Älälähde

        Mutta älä lähde. Pyydä Jumalalta, että saisit pelaamisen armon.


      • Pelaamisen.Armo
        Älälähde kirjoitti:

        Mutta älä lähde. Pyydä Jumalalta, että saisit pelaamisen armon.

        Mikä on pelaamisen armo? Onxe sitä että aina voittaa kun pelaa?


    • bgfgfb
    • 17854

      Moi!

      Rakas nuori, mieti vielä kerran sitä luopumistasi. Luopuminen on lopulta helppoa, mutta takaisin tulosta päättää Jumala.

      Kaikkea hyvää elämääsi.<3

    • uskovainen7

      Miksi haluaisit luopua uskosta??

      Jumalan armossa on varaa sinullekin.

      Ilm. 16:15
      "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden.

      Joh. 6:68
      Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;

      • Ei kai Hän uskosta Jeesukseen luovi, ainoastaan lahkosta, jonka nimi on SRK.


    • tttyyyuuuiii

      Tilanne epäilemättä hankala. Olet vielä riippuvainen vanhemmistasi, joten periaatteessa oli viisasta (joskaan ei rehellistä) olla vaan hiljaa ja laskea ry:n katossa olevia oksanreikiä.
      Rippikouluikä lähestyy, jolloin sinut pistetään jollekin SRK:n leirille. Siellä joudut tehostetun käännytyksen kohteeksi, joten ratkaisu pitäisi tehdä jo ennen.
      Riippuu ihan vanhempiesi luonteesta nostavatko he infernaalisen metelin luopumisesi johdosta, vai suhtautuvatko he siihen asiallisen tyynesti.
      Ehä olisi parasta antaa ajan hiukan kulua. Jos viitsit, niin voisit yritää lukea vaikkapa Hulluinhuonelainen-blogeja netistä. Siellä keskustellaan lestadiolaisuuden ydinkysymyksistä, joskin hieman vaikeatajuisesti.

    • Alkuperäinen

      Kiitos ties kuinka monennen kerran, mutta te jotka tuette mua, ootte niin ihania.💖 Uskoon palaan, jos niin on tarkoitus käydä. Uskoa ei enää ole, mutta siitä kertominen... Vaikeaa💖💖

      • Mitä vaikeampi asia, sitä helpompi ratkaisu.

        Sinulla on subjektiivinen oikeus uskoa Jeesukseen, joka on ainut, joka pelastaa Sinut Taivaaseen ja se ei lahkoja tarvitse.

        Sitten se ns. kipeä juttu; Pyydä vanhempasi pöydän toiselle puolelle ja kerro, että et halua näillä näkymin kulkea Rauhanyhdistyksessä.

        Säilytät kuitenkin uskon Jeesukseen ja pyydä, että ymmärtävät päätöksesi, sillä se on pitävä.

        Kes


    • exxä
    • Älälähde

      Tule takaisin.

      Jumalan valtakunta on armon valtakunta. Maailmassa on viha, kateudet ja riidat. Jumalan valtakunnan keskellä on Pyhä Henki ja anteeksiannon saarna, evankeliumi. Maailmassa ei niitä ole. Jumalan valtakunnassa on kaikki taivaan aarteet läsnä, toki savisissa astioissa, mutta saatavilla kuitenkin.

      Älä anna oman viisautesi tai nuoruuden kiihkosi viedä sinulta taivaan kunniaa.

      Ja mikä onkin ratkaisusi tässä elämän tilanteessa, muista, että Jumalan valtakunnassa kaikille katuville saarnataan kaikki synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja kalliissa maahan juosseessa sovintoveressä.

      • joojeesustelua

        aika paksua tekstiä kuinka jumalan valtakunta on täydellinen paikka.


      • poisse

        Niin Jumalan Valtakunta onkin mutta SRK valtakunta on ylpeyden hengen ja julmurien valtakunta.


    • suositus_terapia

      Lestadiolaisuudesta on vaikea päästä eroon ilman vuosien ammattiterapiaa. Se on tiedetty jo kauan.

      • karkkipuassi

        Tämä kertoo siitä että koko liikkeessä on jotain synkkää, pimeää, kauhua, pelkoa. Jotain missä ei ole hyvä olla koska siinä pidetään kahleissa ja ahdistetaan ihmistä.

        Ihmisiä voi paiskoo päin seiniä miten haluaa eikä sitä tarvi puolustella millään koska "jumala haluaa näin". Tai "synti on vakava asia sitä ei tehdä". Vanhempien ei tarvi ottaa vastuuta omista teoista kun se voidaan laittaa tämän piikkiin "uskovaiset ei noin tee ja siitä ei keskustella".


    • Ja.sitten.asialinjalle

      On mahdotonta tietää, onko avaus trolli vaiko ei. Se kertoo vain tämän palstan tasosta.

      Jos joku kuitenkin tuon ikäisenä tuossa tilanteessa on, kannattaa miettiä tarkasti toimiaan. Avainasemassa ovat vanhemmat, joiden uskonnollisuuden aste ja luonne ovat ratkaisutekijät. Jos vanhemmat ovat ymmärtäväisiä, asiasta voinee heidän kanssaan puhua suoraan ja avoimesti. Jos taas he ovat tiukkalinjaisia, järkevintä on koettaa pitää matalaa profiilia kotoa muuttamiseen saakka.

      Avaaja kuitenkin tuntenee vanhempansa?

      Ajatus siitä, että ihmisen on ehdottoman välttämätöntä olla jonkin lajin uskovainen on typerä. Jos yhdestä uskovaisten joukkiosta eroon pääsee, voi elellä aivan hyvin tutkiskellen asioita ilman ympärillä pörrääviä julistajiakin.

    • SRK-Poltergeist

      Olen kuullut, että monissa Rauhanyhdistysten toimitiloissa ja seurahuoneilla kummittelee. Ovatko siellä liikkeellä hoidettujen ja sidottujen edesmenneitten kidutettujen ihmisparkojen haamut? Olen kuullut paljonkin tositarinoita kummittelusta näiden SRK-piirien käyttämissä seuratiloissa...

      • Lempäälänveli

        No kerropa yksikin tarina jos sellainen on. Ry:n nimeä ei tarvitse mainita.


    • Paavo17V

      Tiedote Yleisradioon ja paikallislehteen ja lasku ry:lle menneestä ! Olisiko se siinä.

      • kaalipäässä

        Terapia laskut kyllä voisi lähettää srk:lle maksettavaksi.


    • Anonyymi

      Elä lähe mihinkää! Rahaa ja kaikkea maallista mammonaa vyöryy liikkeen jäsenille.

    • Anonyymi

      Vanhemmat ohjaavat hoitoon kun kerrot olevasi vanhoollislestaatiolainen.

    • Anonyymi

      Se voi tuntua vaikealta. mutta ei se ole vaikeaa. Sinun kannattaa kerätä rohkeutta sen kertomiseen. sen rohkeuden avulla kertominen on aivan yksinkertaista. sinun ei tarvitse kokea pahaa oloa siitä. voit olla oma itsesi, vaikka isä tai äiti saattaakin itkeä tai tms tai sitten puhutella tai yrittää käännyttää sinua. Sinulla on oma vapaus Olla kuulumatta mihinkään uskontoon. Rohkeutta sinulle Sen asian kertomiseen. ei se vaikeata ole, Vanhemmillasi pitää hyväksyä se asia. Kyllä varmasti ne rakastaa vielä sinua samoin kuin muitakin sisaruksiasi.

      • Anonyymi

        Huomioikaa jo, että alkuperäisestä kirjoituksesta on viisi 5 vuotta.
        Ala ikäisestä kasvaa siinä jo täysi-ikäinen.


    • Anonyymi

      Mun tyttärein kertoi asia niin, että tuli kännissä sanomaan vain että vittu. Se oli sillä selvä. Tyttäremme on tiensä valinnut, emmekä voi sille mitään. Hän on vasta 15-vuotias. Sanoimme toki, ettei niin nuorena pitäisi vielä läträillä alkoholilla ja toivoimme, että hän saisi vielä palaamisen armon. Monta esirukouspyyntöä tästä olemmekin tehneet useissa seuroissa. Nyt tyttäremme on 18-vuotias ja avosuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa. Tätäkään me emme voi häneltä kieltää, mutta toivomme, että tyttärellemme avautuis ymmärrys oikeanlaisesta kristityn ihmisen elämästä ja että saisi palaamisen armon! Tätä me rukoilemme joka iltaruokuksen yhteydessä, mutta emme painosta tytärtämme parannukseen.

    • Anonyymi

      Kysy onko vanhempasi jo saaneet parannuksen ja jättäneet taakseen liikkeen jota raha pitää otteessaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe