Hammaslääkäri

Hammaslääkärikammo

En ole käynyt hammaslääkärissä enään sen jälkeen kun pakolliset hammaslääkäri käynnit loppuivat. Muistaakseni minun olisi pitänyt (postissa tuli ajanvaraus kehotus) käydä vielä aika pian senkin jälkeen kun hampaassa huomattiin edellis kerralla reiän alku.

Olen nyt 23v ja haluaisin varata hammaslääkäriin ajan mutta en uskalla koska pelkään hammaslääkärin toimenpiteitä ja erityisesti nyt sitä että viimeisten vuosien kuluessa hampaani ovat huonossa kunnossa ja niiden hoitaminen vaatii runsaasti toimenpiteitä.
2 vuotta sitten poskihampaastani lohkesi paikka (joka oli lapsena jouduttu väkisin paikkaamaan nukutuksessa) enkä ole tehnyt asialle mitään kuin yrittänyt ahkerasti pestä hampaita ja käyttää suuvettä mutta tiedän että lohjenneeseen koloon on taatusti kertynyt kaikkea paskaa kun en käynyt paikkauttamassa hammasta.

Ihme kyllä hampaani ei aina oireile oikein mitenkään. Edes se lohjennut hammas. (Hyvä merkki?)

Jos uskaltaudun varaamaan ajan ja tulee ilmi että hampaitani joutuu paikkaamaan niin voinko vaatia toimenpiteeseen nukutuksen? Se menisi luultavasti silloin yksityisen hammaslääkärin hoidettavaksi.

Onko kenelläkään muulla samanlaista hammaslääkärikammoa, joka olisi ollut samassa tilanteessa tai muuten vain ketään joka olisi ollut vuosia käymättä hammaslääkärin vastaanotolla?

12

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hammaslääkärikammo

      EDIT//
      Ihme kyllä hampaani ei ainaKAAN oireile oikein mitenkään.

      ...Piti kirjoittaa

    • eisiihenkuollut

      Olin liki kymmenen vuotta käymättä ja kammoa oli. Viimein oli pakko rohkaistua ja kas kummaa, niin eipä se mitään ollutkaan. Oma mielikuvitus oli tehnyt siitä suuren peikon.
      Olen huojentunut, että olen nyt hoidattanut hampaani. Kyllä oma kalusto on aina parempi kuin tekarit.
      Sinun kannattaa soittaa jollekki yksityiselle niin he osaavat neuvoa.

    • amalgaami.pukkaali

      Etsi paikkakunnaltasi tai lähistöltä pelkopotilaita vastaan ottavia hammaslääkäreitä. Pyydä aika "tutumiskäynnille" ja kerro avoimesti pelkosi ja kokemuksesi.
      Myös narkoosissa on mahdollista saada hammashoito, mutta mieluummin kyllä yritetään vähemmän rankoin keinoin.
      Itselläni pelko johtui kamalista ala-asteen hammaslääkärireissuista, ja pelkäsin enemmän kuin kuolemaa hammaslääkäriin menoa. Monta vuotta meni etten sitä ovea avannut, kunnes oli ihan pakko. Alkoi hävettää omat huonot hampaani. Sanoin että vaadin puudutuksen niin että olen vyötäröön asti turta :-D ja sainkin kunnon kivunlievityksen. Hampaat tuli kuntoon ja olen yli-onnellinen ja hoidan niitä nyt kuin silmäterääni! Hammaslääkäri jännittää vieläkin, mutta paniikinomainen pelko on poissa.

    • MarjuskaV

      Mistä päin etsit? Minulla on ollut koko elämän ihan hirveä hammaslääkäripelko ja ylästeen jälkeen en käynyt enää. sitten viisi vuotta siitä ja oli pakko kun alkoi jomottamaan niin paljon hammasta. Helsingissä ihan paras paikka ja siitä lähtien oon pelännyt vähemmän, tosi mukava hammaslääkäri ja sain kunnon puudutukset/lääkkeet niin oli rennompi olo. http://www.pihlajanhammas.fi/pelkohammashoito/

    • AhdistunutMies

      En itsekkään ole viimeisen 9 vuoden aikana käynyt kuin kerran hammaslääkärissä. Ei tosin ole koskaan todettu reikiä eikä hampaat ole oireilleet ja toivon ettei reikiä tulisikaan. Varmaan kuitenkin jossain vaiheessa tulee tilanne että on pakko mennä hammaslääkäriin.

    • eikupuakiitos

      Mä menin äärikovasti vihlovien hampaitteni kanssa viimeks julkipuolen lekurille, joka oli piikki ojossa valmis tökkimään ienrajani läpi tutkimismielessä. Hampaissani on eroosiota ja hiushalkeamia johtuen vuosien suuta kuivattavasta ja syljen koostumusta muuttavasta lääkityksistäni. Reiättömät ovat sinänsä, hampaani, mutta em. syistä jo kylmän ilman hengittäminenkin vihloo. Pyysin puudutusta, lääkäri että "ei me nyt ruveta täällä tarkastusta varten puuduttelemaan". Sanoin kiitos ja näkemiin, poistuin suosiolla takaisin yksityiselle puolelle. Usein kun joutuu käymään, on tärkeää että saa asianmukaista kohtelua ja asianmukaisen puudituksen tarvittaessa.

    • joskuspelkäsin

      Mene ihmeessä hoidattamaan hampaasi. Kerro pelosta. Nykyään hoito on vaivatonta ja kivutonta.

    • sammiihh

      Ei pelko ainakaan vuosien edetessä helpotu jos ei mee sinne ja hammasongelmat, jos niitäon muuttuu pahemmaks

    • hammaslääkäripelko

      Kannattaa alottaa hammaslääkäri käynnit esim. Suuhygienisti käynnillä, koska ne ei poraa.
      se saattaa aluksi jännittää ja pian huomaat ettei siinä pelättävää ole
      sitten kannattaa yrittää poraukseen (jos on reikiä)

    • Menemenemene

      Mitä nopeammin voitat pelkosi ja käyt tarkastuksessa ja hoidattamassa hampaasi, sitä pienemmäksi vauriot kalustoosi jäävät.

    • Pelokas__

      Minäkään en käynyt yli 10 vuoteen hammaslääkärissä. Lopetin käynnit, kun ei enää tullut kutsuja kotiin. Lapsena ja nuorenakin pelkäsin aivan kauheasti. Nyt sitten oli pakko mennä hammaslääkäriin, kun reikiintynyt hammas lohkesi ja tuli kipeäksi. Ensimmäisellä yrityksellä vain itkeä vollotin ja iski sellainen paniikki, että pakenin tuolista pois, kun puudutuspiikki lähestyi suutani.

      Toisella yrityksellä menin yksityiselle pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille. Juurihoito tehtiin ilokaasun avulla. Suosittelen sitä. En muista mitään koko operaatiosta. Aivan kuin olisin nukkunut. Myöhemmin kävin tarkastuksessa ja sain sinne jonkun rauhoittavan lääkkeen. Mutta nyt taas on hammaslääkärikäynnit jääneet tuon yhden operaation jälkeen. Tuli juuri peruttua aikakin sinne, kun en vaan uskalla mennä.

    • silläseselviää

      Kannattaa kyllä mennä tarkistuttamaan, ettei hampaat tipu suusta jos kytee jotain! Itsellä oli joskus vähän sama homma, mut asennoiduin vaan niin että se on pakko. Ja onneks löytyi ihan loistava hammaslääkäri joka on erikoistunut pelkopotilaisiin ja onnistuu nukutus, lääkitys tai ilokaasu! Aboadent Turussa, suosittelen: http://www.aboadent.fi/ilokaasuhammashoito/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1877
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1286
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe