Tolppapoliisit häiritsee liikennettä.

Minulla on navi joka varoittaa nopeusvalvonta tolpista. Se on ihan välttämätön varuste, koska ei kenenkään tarkkaavaisuus riitä koko ajan kyttäämään näitä tolppia liikenneturvallisuuden kustannuksella. Nämä tolpat on liikenteen kannalta suurin riski. Ihmiset kyttää näitä tolppia koko ajan ja ne vie kaiken keskittymisen muusta liikenteestä. Sitten kun nähdään tolppa, niin painetaan jarrua ja nopeus putoaa hetkessä paljon alle sallitun ja takana tulijoitten jarrut vaan kirskuu. Kun kuski näkee tolpan, niin monikaan ei aina muista, että mikähän siinä oli nopeusrajoitus ja ei kun jarrua lisää!
Kyllä ihmiset osaa ajaa ihan järkevästi, jos nopeusrajoitukset on mielekkäitä, vaikka mitään valvontaa ei olis ollenkaan. Ryhmäkuri pitää liikenteen ihan kuosissa ja reippaammin ajavia on nytkin liikenteessä. Vaarallisimpia kuskeja on ne, jotka ajaa nykivästi alinopeutta toisen samanlaisen perseessä ja muodostavat jonoja, kun eivät uskalla ohittaa.
Liikenne ei ole näillä tolppateillä enää joustavaa, vaan nykivää ja pinna palaa herkästi. Nämä tolppakammoset ohitetaan sitten ensi tilassa. Vaikka ajaa kuinka säntillisesti niin joskus varmaan saa sakon ja sekus lisää kiukkua ja agressiivisuutta vaan liikenteeseen.
Näissä tolpissa ei ole kameroita monessakaan tolpassa ja sen näkee ylimmästä linssistä, kun se on tyhjän näkönen. Paikalliset muistaa nämä tyhjät tolpat ja ajavat siten normaalisti. Näimpä kerran, että jotkut sakkoihin kyllästyneet olivat ampuneet näihin tolppalinsseihin värikuula pyssyillä väripanoksia ja näin estäneet niitten toiminnan.
Se on todettu että liikenne sujuu paljon paremmin siellä, missä ei ole näitä liikenteen häiritsijöitä. Nämä tolpat maksaakin ihan kohtuuttomasti (35000€/kp) !?
Hallituksen taholta on todettukin, että liikennesakkojen tarkoitus on valtion tulojen kerääminen!
Nykyiset nopeussakot suomessa on täysin vailla mitään järjellistä pohjaa. Jos pienestä tahattomasta ja merkityksettömästä liikennemerkin asettamasta nopeuden ylityksestä saa normaali palkalla tehdä töitä monta päivää, niin se takuulla huonontaa liikennekäyttäytymistä!!

16

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-kiirettä

      Eipä noista kameratolpista ole mitään haittaa kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan, 40vuotta autoilua ei vielä yhtään sakkoa.

      • sakonkin_saanut

        Tuo on se kulunut, mitään sanomaton vakio toteamus. Varo vaan, että sun perään ei ajeta seuraavana 40 vuotena!


      • ei-kiirettä

        Ei mun perään ajeta kun nään että jollakin on kiire annan tarvittaessa tietä, ei se minua häirise jos joku haluaa mennä ohi parempivaan kun ei roiku perässä, kyllä nämä kameratolpat sallii pienen ylinopeuden ennen kuin välähtää, oman kokemuksen mukaan ainkin 5km kärsii olla ylinopeutta eikä vielä välähdä.


      • Mitä_sitä_riuhtoo
        sakonkin_saanut kirjoitti:

        Tuo on se kulunut, mitään sanomaton vakio toteamus. Varo vaan, että sun perään ei ajeta seuraavana 40 vuotena!

        Minulla on 37 vuotta ilman sakkoja eikä kukaan ole ajanut perään. Enkä sen puoleen minäkään ole törmäillyt. Tuota viittä kilometriä olen pitänyt ylitysrajana. Jotkut kuulemma ajavat lujempaakin saamatta kameroilta sakkoja.

        Kameran olen nähnyt toimivan, kun muuan tyyppi ohitti minut juuri ennen kameraa ja ehti vetää reilulla ylinopeudella satakunta metriä rakoa. Välähdys näkyi kyllä mainiosti tuon matkan päästäkin. Eikä ohittajalla ollut loppumatkalla yhtään sen kiireempi kuin minullakaan.


      • mittarivirhe
        Mitä_sitä_riuhtoo kirjoitti:

        Minulla on 37 vuotta ilman sakkoja eikä kukaan ole ajanut perään. Enkä sen puoleen minäkään ole törmäillyt. Tuota viittä kilometriä olen pitänyt ylitysrajana. Jotkut kuulemma ajavat lujempaakin saamatta kameroilta sakkoja.

        Kameran olen nähnyt toimivan, kun muuan tyyppi ohitti minut juuri ennen kameraa ja ehti vetää reilulla ylinopeudella satakunta metriä rakoa. Välähdys näkyi kyllä mainiosti tuon matkan päästäkin. Eikä ohittajalla ollut loppumatkalla yhtään sen kiireempi kuin minullakaan.

        Kun auton nopeudesta otetaan virhemarkinaali 3/km. pois ja sitten auton mittarin n. 5km. liikaa näyttö. Sitten sakotusraja taitaa olla n. 8km. Joten auton mittarin mukaan saat ajaa n. 15 km. ylinopeutta, saamatta sakkoja.
        Tolpat on tosiaan ihan turhia ja kalliita, joilla ei saavuteta mitään hyötyä liikenteeseen. Rahaa tuntuu suomessa olevan tällaisiin älyttömyyksiin tiukkoinakin aikoina.
        Miten ne ihmiset osaa ajaa sitten ollenkaa siellä missä ei ole näitä tolppia. Tolpat valvoo ehkä 0.05% tiestöstä.


    • Välährys

      Kaksi kertaa olen saanut tolppasakon ja molemmilla kerroilla syy oli minun, eikä kameran.

      Onhan ne ärsyttäviä, mutta jos ne nyt kaikki kaadettaisiin, niin ihmisiä kuolisi enemmän. Kameravalvonta on kuitenkin tehokas tapa saada nopeudet putoamaan esim. risteysalueella, joten olkoot mun puolesta pystyssä.

      • Raha_Porvari

        Muuan Kossu Erkki sanoi seuraavasti: On se hyvä, että poliisit vaihtuu peltisiin. Nyt uskaltaa ajaa kunnon kännissäkin.

        Rattijuopot eivät ilmeisesti tapa liikenteessä ja eivät ole syyllisiä kolareihin.


    • jalat_maassa_tukevasti

      Juu, kun ei muuta valvontaa ole niin nuo konetutkat ovat ihan ok. Sopiva nöyryytys kaaharille on vain hyvästä.

      • Minä_hyvä_

        Minä en ole nähnyt kaahareita montakaan kertaa, vaikka olen ajnut 48 vuotta autolla. Toiset ajavat vähän reippaammin ja varmemmin kuin sinä, mutta ei niitä voi sanoa kaakareiksi.
        Ihminen on sellainen otus, että jos joku poikkeaa jollain tavalla siitä, mitä itte on, niin se on sitten heti häirikkö tai muuten tuomittava. Jos et ota viinaa, niin et soisi sitä muillekkaan. Sama liikenteessä, jos taitos ei riitä kiun hiljaiseen köröttelyyn vanhalla rämä autolla, niin pitäiskö kaikkien vaan roikkua sun perässsä!
        Autoilijat ajaa sitä nopeutta, mikä on mielekästä ja sopiva ja nopeusrajoitukset pitäis asettaa se mutkaan. Jos nopeusrajoitus ei ole tilanteeseen sopiva, niin se alitetaan tai ylitetään sitten.


    • lihapiurakkaa

      Suomessa ajetaan jatkuvasti käyttäen suuria ylinopeuksi !
      Syy moiseen leinee kuitenkin liikeviraston virkamiehissä joilla ei käsitystä millainen tulisi nopeusrajoituksen kullakin tieosuudella !
      Miksi rakentaa moottoriteitä ja sitten lätkäistään 80km/h nopeusrajoitus ?

      • tättärää.pippijuu

        Mikähän tuo liikevirasto on, en ainakaan valtionhallinnosta tuollaista ole löytänyt.


      • Kui_täh

        "Syy moiseen leinee kuitenkin liikeviraston virkamiehissä..."

        Mielenkiintoista, kerrotko lisää tästä päättelystä?

        Meillä päin ainakin päätökset auton liikkumisesta tekee kuljettaja. Jos kuljettaja ei saa autoa liikkumaan sääntöjen mukaan, hän ei syytä siitä ainakaan yhteiskuntaa.
        .


    • Noudatan_rajoituksia

      Jokaista tolppaa pitäisi edeltää 100 - 200 metriä etukäteen nopeusrajoitusmerkki. Näin lainkuuliaiset kansalaiset välttyisivät turhilta jarrutuksilta

    • pakumies671

      Valtion kassaan saisi hyvin vielä lisätuloja kun laitteita kehitettäisiin niin että ne tunnistaisivat tolpalle jarruttajan ja sen, onko turhaan jarruttajan takana muuta liikennettä jota jarrutus häiritsee. Sitten jos olis, jarruttajallesakot liikenteen häirinnästä.

    • epoleius

      No ei siihen navia tarvitse koska on isolla taululla ilmoitettu et tästä alkaa kameravalvonta, tosin jos ei osaa lukea niin onhan se hyvä et navi ilmoittaa.........

    • ooopelius

      No herää kysymys mitä sinä tollo teet autonratissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5500
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      93
      3389
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      45
      3279
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      3026
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      68
      2409
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      53
      2327
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      75
      1867
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1827
    9. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      299
      1685
    10. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1646
    Aihe