Autojen ylläpito ja talous

Atelier_voiture

Talousurheilijana joutuu usein miettimään auton pidon kustannuksia.
Suurin ponnistus on auton hankkiminen joko velalla, osamaksulla tai käteisellä.
Itse suosin viimeistä, koska silloin mitään erityisiä pakotteita ei ole vakuutusten huoltojen tms. suhteen.
Seuraavaksi ovat juoksevat ylläpitokulut, huollot, renkaat, viranomaismaksut, polttoaine.
Kolmas kustannus saattaa olla yllättävät korjauskulut, kolari tai muu rikkoutuminen.

Kun autokorjaamossa arvuutellaan ja vaihdellaan osia on se auton käyttäjälle kallista. Monesti korjaamot ovatkin sopivia vain yksinkertaisiin rutiinikorjauksiin, kuten jarrupajojen vaihto. Yksinkertaisissakin korjaustöissä kuitenkin luvattoman usein tehdään virheitä.

Korjaamoalaa lähellä olevat tahot mieluusti buffaavat uutisia joiden mukaan autonkäyttäjä ei voi tehdä nykyautolle mitään.
Se on silkkaa harhaanjohtamista. Mystifiointia. Auto on yksinkertainen mekaaninen laite johon on lisätty mustia laatikoita. Niidenkin sisälle voidaan "kurkistaa" helposti.
Auton periaatteet eivät ole 150 vuoden aikana paljonkaan muuttuneet.
Jokainen asiasta kiinnostunut tekee hyvän tilin hoitamalla yksinkertaiset perusasiat itse.
Huolto on pääasiassa tarkistuksia, ne pystyy vallan hyvin tekemään itsekin.
Samoin auton vianhakuun liittyviä dignoosilaitteita on edullisesti saatavilla.
Muutamalla kympilla voi ostaa laitteen joka säästää ensimmäisessä tilanteessa hintansa.
Toki muutamien toiminnan perusperiaatteiden selvittäminen helpottaa oma-aloitteista toimintaa.

Korjauskirjat ja varaosaluettelot ovat "salattua" tietoa jonka saatavuutta tietoisesti rajoitetaan.
Yleismalliset kirjat ovat monilta osin ajastaan jälkeen jääneitä, esimerkiksi moottorikorjauksia ei enää juuri tehdä. Tärkeintä antia onkin usein purkamisohjeet.
Sen sijaan lähes kaikki sähkölaitteisiin liittyvat viat ja korjaukset kuitataan "vie lähimpään merkkikorjaamoon"

4

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaliittoteoriaa

      Voi mikä dorka. Jos merkkiliikkeetkään saa autoa aina kerralla kuntoon, niin kuinka sinä siinä onnistuisit halpistesterillä ilman valmistajan tietopankkeja?
      Toki jotain voi korjata ihan itsekin jos on paikka ja työkalut, mutta silloinkin tarvitaan jotain osaamista jota ei nykyihmisillä juurikaan ole. Omatoimiset korjaukset ilman tietoa ja taitoa on tullut monelle todella kalliiksi, joten usein merkkikorjaamo on paras valinta tuloksen ja rahankulun kannalta.

    • sdkjfkldfkldskl

      Jättiosuus auton kustannuksista on pelkkiä veroja. Ilman niitä autonpito olisi todella halpaa ja niinhän se onkin muualla maailmassa, sivistysmaissa. Täällä hevonjunttilassa halutaan vain vittuilla ihmisille aiheuttamalla tarpeettomia ja ylimääräisiä kustannuksia joka perkeleen asiassa!!

      • Pimeä_työ_kunniaan

        Senpä vuoksi veroton pimeä korjaustoiminta onkin niin kannattavaa.
        Kun tienaat se satasen käteen jolla maksat korjaamotunnista, olet jo tuottanut yhteiskunnalle toisen satasen veroina.
        Korjaamotunnista maksamastasi satasesta menee yli puolet veroihin.
        Siis autokorjaamon tunti on tuottanut yhteiskunnalle 175 euroa ja sinä olet saanut palvelua 25 euron arvosta.


      • valtio.on.tuhlari

        Ja siitä huolimatta valtiolla on aina krooninen rahapula!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      202
      4168
    2. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      145
      3756
    3. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      70
      3087
    4. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      43
      1549
    5. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1331
    6. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1301
    7. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1298
    8. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      32
      1287
    9. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      115
      1098
    10. Martina haluaa Marbellaan

      Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1033
    Aihe