Autojen ylläpito ja talous

Atelier_voiture

Talousurheilijana joutuu usein miettimään auton pidon kustannuksia.
Suurin ponnistus on auton hankkiminen joko velalla, osamaksulla tai käteisellä.
Itse suosin viimeistä, koska silloin mitään erityisiä pakotteita ei ole vakuutusten huoltojen tms. suhteen.
Seuraavaksi ovat juoksevat ylläpitokulut, huollot, renkaat, viranomaismaksut, polttoaine.
Kolmas kustannus saattaa olla yllättävät korjauskulut, kolari tai muu rikkoutuminen.

Kun autokorjaamossa arvuutellaan ja vaihdellaan osia on se auton käyttäjälle kallista. Monesti korjaamot ovatkin sopivia vain yksinkertaisiin rutiinikorjauksiin, kuten jarrupajojen vaihto. Yksinkertaisissakin korjaustöissä kuitenkin luvattoman usein tehdään virheitä.

Korjaamoalaa lähellä olevat tahot mieluusti buffaavat uutisia joiden mukaan autonkäyttäjä ei voi tehdä nykyautolle mitään.
Se on silkkaa harhaanjohtamista. Mystifiointia. Auto on yksinkertainen mekaaninen laite johon on lisätty mustia laatikoita. Niidenkin sisälle voidaan "kurkistaa" helposti.
Auton periaatteet eivät ole 150 vuoden aikana paljonkaan muuttuneet.
Jokainen asiasta kiinnostunut tekee hyvän tilin hoitamalla yksinkertaiset perusasiat itse.
Huolto on pääasiassa tarkistuksia, ne pystyy vallan hyvin tekemään itsekin.
Samoin auton vianhakuun liittyviä dignoosilaitteita on edullisesti saatavilla.
Muutamalla kympilla voi ostaa laitteen joka säästää ensimmäisessä tilanteessa hintansa.
Toki muutamien toiminnan perusperiaatteiden selvittäminen helpottaa oma-aloitteista toimintaa.

Korjauskirjat ja varaosaluettelot ovat "salattua" tietoa jonka saatavuutta tietoisesti rajoitetaan.
Yleismalliset kirjat ovat monilta osin ajastaan jälkeen jääneitä, esimerkiksi moottorikorjauksia ei enää juuri tehdä. Tärkeintä antia onkin usein purkamisohjeet.
Sen sijaan lähes kaikki sähkölaitteisiin liittyvat viat ja korjaukset kuitataan "vie lähimpään merkkikorjaamoon"

4

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaliittoteoriaa

      Voi mikä dorka. Jos merkkiliikkeetkään saa autoa aina kerralla kuntoon, niin kuinka sinä siinä onnistuisit halpistesterillä ilman valmistajan tietopankkeja?
      Toki jotain voi korjata ihan itsekin jos on paikka ja työkalut, mutta silloinkin tarvitaan jotain osaamista jota ei nykyihmisillä juurikaan ole. Omatoimiset korjaukset ilman tietoa ja taitoa on tullut monelle todella kalliiksi, joten usein merkkikorjaamo on paras valinta tuloksen ja rahankulun kannalta.

    • sdkjfkldfkldskl

      Jättiosuus auton kustannuksista on pelkkiä veroja. Ilman niitä autonpito olisi todella halpaa ja niinhän se onkin muualla maailmassa, sivistysmaissa. Täällä hevonjunttilassa halutaan vain vittuilla ihmisille aiheuttamalla tarpeettomia ja ylimääräisiä kustannuksia joka perkeleen asiassa!!

      • Pimeä_työ_kunniaan

        Senpä vuoksi veroton pimeä korjaustoiminta onkin niin kannattavaa.
        Kun tienaat se satasen käteen jolla maksat korjaamotunnista, olet jo tuottanut yhteiskunnalle toisen satasen veroina.
        Korjaamotunnista maksamastasi satasesta menee yli puolet veroihin.
        Siis autokorjaamon tunti on tuottanut yhteiskunnalle 175 euroa ja sinä olet saanut palvelua 25 euron arvosta.


      • valtio.on.tuhlari

        Ja siitä huolimatta valtiolla on aina krooninen rahapula!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe