DSG:n toimintaperiaate syö sen kestävyyttä!

HemppaJar

Esim. kaupunkiajossa epätasaisella nopeudella ajo aiheuttaa käytännössä sen, että vaihteisto esikytkee milloin nelosen ja hetken päästä nopeuden hiukan laskiessa kakkosen ja taas nopeuden hiukan noustessa nelosen. Kuljettajalla ei ole välttämättä aavistustakaan, että suhteellisen tasainen ajelu jossakin esikaupunkialueella on saattanut johtaa jopa satoihin tarpeettomiin vaihteen esivalintoihin.

Sinänsä vaaratonta, mutta olen nähnyt, kuinka hurjaan kuntoon DSG-vaihteisto voi mennä vajaan kahden sadan tuhannen kilometrin ajoilla. Tuo esivalinnan jatkuva selaus ylös/alas näyttää syövän liikkuvia osia.

38

3656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NiklausJ

      Poliisi ainakin ajaa DSG-vaihteistot paskaksi 200.000 kilometriin mennessä.

      • polkuauton_huolenpito

        Kaupunkiajoa jos enimmäkseen ajetaan, niin taitaa moni polkuautokin vaatia kytkinremontin noihin kilometreihin mentäessä. Ja eläkeläispapathan onnistuu välillä käristämään kytkimen reilusti alta 100 tkm.

        Taitaa se ero vaan olla, että jos automaatti vaatii huoltoa, niin se on mennyt rikki. Mutta manuaali ei koskaan mene rikki, niihin tehdään vain normaalia huolenpitoa, kuten uusitaan kytkin, korjaillaan jumiutuneita vaihteensiirron niveliä tai laakeroidaan uusiksi (esimerkkejä löytyy manuaaleista, joissa tuppaa laakerit sanomaan poks jo alta 100 tkm, esim. GM/Opel M32).


    • tomaatteja_

      DSG eli robottivaihteisto on yleinen monilla merkeillä. Olisikin kiinnostvaa saada faktaa ja listaa niistä merkeistä ja robotivaihteista, jota ovat olleet niitä kestävempiä. Samallakin merkillä saattaa olla jokin vaihteistosukupolvi joka ei ole ollut kestävimmästä päästä.

      Onko taxeissa robotivaihteistoja ja jos on, niin miten ovat kestäneet.

      Automaatit tulee huollattaa asianmukaisesti, mutta eikös VW ottanut hultojen ajastukset käyttöön vasta kun laatikoita alkoi hajota. Onko se nyttemmin 60tkm tai kolme vuotta?

      Entä kuivan DSG-7:n huolto-ohjelma?

      Nissanin CVT-vaihteistolla huollot joko joka 30tkm tai joka vuosi riippuen kumpi täyttyy ensin.

      Sitten ei tule unohtaa, että automaatit saa rikki myös väärillä käyttötavoilla ja ne oikeat käyttötavat ovat erilaiset perinteisellä ja robotivaihteistolla.

      *

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      ***

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      *

    • KauranenK

      DSG ei ole ns. robottivaihteisto. DSG tarkoittaa kaksoiskytkinvaihteistoa ja toimii aivan eri tavalla, kuin vaikkapa Peugeotin robottivaihteisto.

      Avaus on mielenkiintoinen näkemys DSG:n lyhytikäisyyteen.

      • tomaatteja_

        "DSG ei ole ns. robottivaihteisto. DSG tarkoittaa kaksoiskytkinvaihteistoa ja toimii aivan eri tavalla, kuin vaikkapa Peugeotin robottivaihteisto."

        DSG (Doppelschaltgetriebe) on sama kuin DCT (Double Clutch Transmission), joka on Mersun käyttämä nimike DSG-vaihteistolle.

        Saman periaatteen mekaanisia elektronisesti ohjattuja robotilaatikoita kumpikin.

        Direct-shift gearbox

        "A direct-shift gearbox (German: Direkt-Schalt-Getriebe[1]), commonly abbreviated to DSG,[2][3] is an electronically controlled dual-clutch[2] multiple-shaft manual gearbox, in a transaxle design – without a conventional clutch pedal,[4] and with full automatic,[2] or semi-manual control."

        "The first actual dual-clutch transmissions derived from Porsche in-house development for 962 racing cars in the 1980s"

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

        ***

        Tiptronic

        "A Tiptronic is not a computer controlled clutch-manual transmission or semi-automatic transmission."

        - http://automobile.wikia.com/wiki/Tiptronic

        *

        Sitten alla varsin kattava artikkeli kuvineen eri automaattilaatikoista ja listoineen siitä kuka valmistaa mitäkin.

        09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

        "Double clutch or not"

        "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight."

        "Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

        - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

        *


    • kovaOnYritys

      Terotrolli on tietämätön.

      • Terotrolli

        Niin, mistä hän on sinun mielestäsi tietämätön?


      • Hoijjaaahh

      • perusedellytys
        Terotrolli kirjoitti:

        Niin, mistä hän on sinun mielestäsi tietämätön?

        Pitää olla tietämätön autotekniikasta, jotta kykenee ostamaan vanhanaikaisen itäauton.


      • Alvadiauttaavw

      • mielummin
        perusedellytys kirjoitti:

        Pitää olla tietämätön autotekniikasta, jotta kykenee ostamaan vanhanaikaisen itäauton.

        Vanhanaikaisen toimivan tekniikan, jota pystyy itse laittamaan jos edes tarvitsee. Kuin uuden "hienon" tekniikan, joka VikaantuuWarmasti ja on pakko viedä lasipalatsiin korjattavaksi.


      • itämaan_tietäjä
        mielummin kirjoitti:

        Vanhanaikaisen toimivan tekniikan, jota pystyy itse laittamaan jos edes tarvitsee. Kuin uuden "hienon" tekniikan, joka VikaantuuWarmasti ja on pakko viedä lasipalatsiin korjattavaksi.

        Toimiva tekniikka, kuten D4D?


      • Hajoaa_vain
        itämaan_tietäjä kirjoitti:

        Toimiva tekniikka, kuten D4D?

        suomalaisten käytössä. Muualla ajetaan reippaammin jolloin karstoittuminen ei olekaan ongelma. Esimerkiksi Saksassa Toyotan kansi/tiivisteongelma on lähes tuntematon ilmiö vaikka Toyota-palstan trollipoju siitä päivittäin muistuttaa.


    • Weskaa

      Tuollaista rynkyttämistä ei mikään paikka kestä missään laitteessa.

    • uusintauutta

      Vähän aikaa sitten Autolehti esitteli Volvo kuorma-auton kaksoiskytkinvaihteiston ja piti sitä kuin uutena käänteentekevänä uutuutena. Mutta paskaahan ne näköjään kaikki sitten onkin, oli merkki mikä hyvänsä.

    • miettikäävähän

      Kaiken tämän kirjoitetun perusteella kaikki kaksoiskytkimellä varustetut autot on paskoja, koska se kaksoiskytkin on nyt se jota haukutte.
      Eikö niin? Joten jättäkää kaikki merkit ostamatta, joissa on tuo kaksoikytkinvaihteisto.
      Paskoja ovat. Merkkejä on useita.

    • Jaskaavaan

      Kohta ne keksii taas jonkun hienon uuden nimen kaksoiskytkentävaihteistolle ja vaihteisto on sama, nimi vain muutettu. Nyt myydään jo lehtipihviäkin jauhelihapihvinä ja kukaan ei huomannut yhtään mitään.

    • maitovelli63

      No, minun kokemus on että vaihtaa alas päin turhankin arkaillen. Jurruutta isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Mitenköhän on analysoitu tämä esivalinta? ihan hatusta vedetty, ottamatta kantaa mitenkään siihen kestääkö vaihteisto vain ei.

      • PetteriTP

        Matalilla kierroksilla kuluu vähemmän polttoainetta, mutta vaihteiston roiskevoitelu on minimissä samalla kun hammaskosketuksen pintapaine lähellä maksimia. => Vaihteisto saattaa kulua ennenaikaisesti loppuun.


      • rapa_roiskuu

        Tuolla logiikalla pitäisi myös välttää ajamasta alle 100 km/h!

        Muutoin siellä lootassa pyörii renkaille voimaa välittävä akseli & rattaat kovin hitaasti eikä voitelu toimi. Puhumattakaan tasauspyörästön voitelusta, mikä on kanssa ihan ajonopeuden varassa.


    • lkjjlkjlkj

      Kokemuksesta tiedän, että DSG kuluu loppuun toisella omistajalla jo ennen 200.000 kilometrin rajapyykkiä.

    • Yksi-kokemus_riitti

      Siis sinällään kaksoiskytkin vaihteistossa ei liene kestävyysongelmaa jos vaihteisto on säädetty, ohjelmoitu ja tehty laadukkaasti oikein mitoitettuna. VW:llä on tingitty noissa kaikissa ja samalla on saatu aikaan kasa paskaa moottorin ja pyörien väliin.
      Sama koskee TSI moottoreita, nehän on ihan tavallisia ottomoottoreita jossa on turbo, mutta jälleen on VW tapaan valittu heikointa mitä markkinoilta löytyy ja ongelmat ovat nähtävissä. Millään muulla merkillä ei ole moottoreissaan sellista paskaa kuin VW:llä. jopa Italian ritsat ovat laadukkaampia kuin umpisurkeat VW:t.
      Mitä tulee sitten käytettävyyteen, niin DSG on lähinnä maantielle ja eteenpäin ajoon tehty laatikko. Mutta kun siihen yhdistetään mikä hyvänsä peräkärryn vetäminen ja varsinkin peruuttaminen peräkärryn kanssa ollaankin jo alueella jossa DSG on surkuhupaisa viritelmä.

      • Yks-kas-kol

        Liian vakuuttavaa tekstiä, vedit maton VW:n uskovaisten alta.


    • nollaapukkaa

      Oliko tuo yksi kokemus, kun kirjoitit tänne suolipalstalle. Sääli, varmaan paska kokemus. Toivottavasti tuo yksi riitti ja panet kynät piiloon. Asiaa et osaa kuitenkaan kirjoittaa, ja missä vaiheessa se yksi kokemus tulee ilmi tuossa tekstissäsi?

    • hjhkhkljh

      Mikä siinä sinua risoo? Sekö, että Volkkareissa käytetään sekundaosia?

      Volkkari panostaa liiketaloudelliseen voittoon ja silloin luonnollisesti ostokomponentit ovat halvimpia mitä markkinoilta löytyy.

    • Jaahhas

      DSG:n vaihto tulee keskimäärin noin 200tkm kohdilla ajankohtaiseksi ja kysyy rahaa 5000...8000 euroa mallista riippuen.

      Oletko sattumoisin harkitsemassa käytetyn Volkkarin ostamista?

    • antakaanimiä

      Mikä nimi on muiden autojen kaksoiskykinvaihteistoilla, jotta osaan välttää niitä?
      Volsun on tullut selväksi.

    • Vapaa-ajattelia

      Niin volkkarilla kuin kaikilla muillakin kulutushyödyke
      valmistajilla ja alihankinta toimittajilla on komponentti suunnittelussa iso joukko insinöörejä, pääasiallisena tehtävänään ennalta määritelty elinkaari suunnittelu.
      Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että autot/kulutushyödykkeet suunnitellaan kestämään ennalta määritellyn ajan/kilometri suoritteen. tuotteen kestäessä
      pitempään on suunnittelia epäonnistunut työssään.

      Tulevaisuuden auto koostuu muutamasta pääkomponentista joka rikkouduttuaan korvataan uudella, niin kuin jo nyt tehdään valtaosalle kodin kulutushyödykkeistä, mitään ei pysty/kannata korjata, valmistajan intressiä ei tue ajatus tuotteen elinkaaren pidennyksestä jollakin hyvin pienituottoisella varaosalla.

      Uusia autoja/tuotteita pitää kiihtyvällä vauhdilla saada myytyä kuluttajille, jota valtiovalta vielä omilla säädöksillään
      ja asetuksillaan pyrkii kaikin keinoin ohjaamaan saadakseen verotuloja pohjattomaan kassaansa!

    • ErkkiMerkki9

      Tuo on varsin oikean suuntainen näkemys, mutta kyllä autoihin valitaan paljon komponentteja sillä perusteelle, mitä on saatavilla sopivaan hintaan. Lisäksi kannattaa muistaa, että sama laakeri voi olla Volkswagenissa tyyppivika ja vaikkapa Toyotassa se saattaa kestää loputtomiin syystä, että kuormitusolosuhteet ovat erilaiset. Lisäksi syytä muistaa, että lyhytikäisyyden tavoittelu suunnittelun keinoin iskee vääjäämättä brändiin pienellä viiveellä. Volkswagen on juuri nyt menettämässä' aiemman laatumerkin maineensa ja se tulee ilman muuta näkymään väitellen myytyjen autojen määrissä. Kukapa nyt lyhytikäisyyttä ja vikaherkkyyttä riesakseen tieten ostaisi?

      Volkkarilla on laatustrategia hukattu täydellisesti.

      • Tämä_on_totta

        mutta Vw:n säästöpolitiikka alkoi jo vuonna 1993 espanjalaisen Lopezin tultua kustannusten karsijaksi Volkswagenille. Tuloksia alkoi näkyä parissa vuodessa ennen kohtuullisesti kestäneiden komponenttien alkaessa hajoilla. Esimerkkeinä lukot, lasinnostimet, ilmamassanmittari, pyöränlaakerit, alustan nivelet ym. yksittäiset komponentit. Sinänsä pieniä vikoja mutta toisaalta ärsyttäviä vaikuttaessaan auton jokapäiväiseen käyttöön, usein jopa estäessä sen. Takaisinkutsuista ei tietoakaan ja sitä miettii kuinka Toyota olisi vastaavassa tilanteessa ongelmat hoitanut. Veikkaan että aika paljon paremmin.


      • papukaija.taas
        Tämä_on_totta kirjoitti:

        mutta Vw:n säästöpolitiikka alkoi jo vuonna 1993 espanjalaisen Lopezin tultua kustannusten karsijaksi Volkswagenille. Tuloksia alkoi näkyä parissa vuodessa ennen kohtuullisesti kestäneiden komponenttien alkaessa hajoilla. Esimerkkeinä lukot, lasinnostimet, ilmamassanmittari, pyöränlaakerit, alustan nivelet ym. yksittäiset komponentit. Sinänsä pieniä vikoja mutta toisaalta ärsyttäviä vaikuttaessaan auton jokapäiväiseen käyttöön, usein jopa estäessä sen. Takaisinkutsuista ei tietoakaan ja sitä miettii kuinka Toyota olisi vastaavassa tilanteessa ongelmat hoitanut. Veikkaan että aika paljon paremmin.

        Sama papukaija taas ilman mitään pohjaa väitteille. Luuletko tosiaan että huonolaatuisia komponentteja käyttävä valmistaja pystyisi pitämään hyvän maineen yllä yli kaksikymmentä vuotta ja kasvamaan siinä sivussa koko maailman ykköseksi? Viisi vuotta tuollainen voisi vielä mennä läpi, mutta 25 vuotta? Ajatteles nyt vähän itsekin. Maalaisjärkeä peliin.
        Tuo sun fiksaatio on kiva tarina kun ottaa Lopezin historian huomioon, mutta täyttä satua silti.


    • Vapaaa-ajattelia

      Ongelmallisinta tässä nykytilanteessa mielestäni on kuluttajan kyvyttömyys vaikuttaa ostokäyttäytymisellä vallitsevaan tilanteeseen.
      Kestävyys ongelmat seuraavat hankittaessa ison statuksen premiumia tai perus kulkinetta.

      Eu:n tuhatpäiset turhakkeet, luovat illuusion tehokkaasta virkamies toiminnasta synnyttämällä jatkuvasti tarpeettomia tai tarkoitusperältään kyseenalaisia direktiiveja, luoden euroopan johtavalle teollisuusmaa Saksalle todella otollisen maaperän valmistaa lain turvin käyttöiältään kohtuuttoman lyhytikäisiä tuotteita, samalla
      ottaen itselleen auktoriteetin aseman määritellä autojen uuden kestoiän.

      Kauaksi on kuljettu ajasta jolloin Ruotsin autoteollisuuden suuri ylpeydenaihe mainosti valmistavansa maailman turvallisinta ja kestävintä autoa, silloin lupaukselle löytyi katetta.
      Toisin on tämänkin paremman väen kulkupelin tilanne nyt!

      Kyllä rahalla on mahtava voima, tämän lähes ikuista elämää tuova, mielen sokeuttavan vaihto hyödykkeen rohmuamisessa ekolokisuus ja turvallisuus toimivat varsinaisena Troijan hevosena!

    • asiaan.ratkaisu

      Ostakaa MB tai BMW kunnon automaatilla.

    • eimutuilua

      Yksi lause mutuilua kertoo kirjoittajasta meleko paljon, valitettavasti samaa sontaa korreemmassa paketissa.

    • GerhardGottlieber

      Volkkareita yritetään nyt tyrkyttää kymmenien prosenttien alennuksilla. Ilmeisesti ostava vaalikarja on lopultakin havainnut Volkswagenin tuotteissa tuotteessa jotain hämärää.

    • Paskalla_on_tekijänsä

      Jos vielä palataan tuhon DSG heikkoon kestävyyteen, niin on yksi seikka, joka tavallaan pakottaa valitsemaan heikkoa. Nimittäin nimensä mukaisesti kaksi kytkintä.
      Jo yhden kytkinen tunkeminen vaihteiston ja moottorin väliin syö tilaa ja lisää painoa, mutta kun kaksoiskytkin vaihteistossa niitä pitää olla kaksi. Tästä syystä valitaan mahdollisimman pieni, joka taas tietää huonoa voimanvälityskykyä ja kestävyyttä. Itseasiassa puretuissa DSG vahteistoissa on nimenomaan kytkin paskana kun se vikaantumisen vuoksi avataan ja kun niitä on vielä kaksi on kulut sen mukaiset. Monilevyrakenne ei yhtään vähennä remontin hintaa, sillä osia siihen menee todella paljon.
      Kestävyyteen taas vaikuttaa suoraan se kuinka monta kertaa kytkin elinkaarensa aikana joutuu tekemään kytkennän. Tämä puolestaan selittää sen, että jotkut ovat päässeet DSG:llä jopa 200000km, kun taas paljon kaupungissa ajavat ja peräkärryä vetävät tuhoavat tuohon kilometrimäärään jo neljä laatikkoa.
      Kun pakettia syöttää vielä markkinoiden heikoimman kestävyyden omaava TSI-moottori, kannattaisikin kytkin korjata aina kun sen eteen vaihdetaan moottori. Eikä niin kuten firman Golfiin jossa moottorin vaihdon jälkeen 2000km ja DSG paskana.

      • Aika_jäätävää

        Tähän voi maahantuojan maksamalla Toyota-palstan trollipojulla ja VW-fanilla olla aika vähän mitään järkevää sanomista. Kyykky on syvä ja tuskin siitä enää nousee.


    • Nuukailija

      Muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja paluun jälkeen antaa vaihteistolle ja moottorille lisää elinaikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe