ADD, minullako?

taivaanrannanmaalari15

Olen 15-vuotias perusterve tyttö, jolla on murrosiän alettua tullut keskittymisvaikeuksia.

Olen luonteeltani utelias, ujo, haaveilija, lukutoukka ja poikatyttö.

Kun olen ADD:sta lukenut, olen huomannut että moni asia sopii minuun. Esim. se että 1-2 luokalla jäin tuijottelemaan ikkunasta ulos, kun muut kiirehtivät välitunnille. Luokanopettaja joutui siitä sitten sanomaan, että menepäs nyt välitunnille, äläkä jää haaveilemaan.
Keskittymisvaikeuksia on ollut aina. Pahimpia ovat maantieto ja matemaattiset aineet. Ne eivät kiinnosta, enkä jaksa opiskella ja se näkyy numeroissa. (8-7)
En ole hikke, olen keskitasoa. Nyt yläkoulussa keskittymiskyky katosi matemaattisten aineiden kohdalla. En ymmärrä, en jaksa. Jos kysyn asiasta joltakulta tulee vastaukseksi selitys jota en ymmärrä tai "Yritä edes kuunnella". Niinhän yritänkin, mutta kun en onnistu.

Olen asiasta äidilleni parikin kertaa sanonut, mutta hänen mielestään keskittymisvaikeuteni johtuvat murrosiästä.
Olen syntynyt pienenä keskosena ja olen sen takia joutunut käymääm psykologin testeissä (7- ja 13-vuotiaana) . Niiden tuloksia en tiedä.

Olen kotona pitänyt kirjoittanisesta. Kirjoittaessa uppoudun siihen 100%, mutta miinus puolena on se, että minulla on 7 eri projektia jotka kaikki ovat kesken.

Olisiko täällä ketään joka osaisi neuvoa minulle, miten saisin apua?
Kääntymällä kouluterveydenhoitajan puoleen?

5

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki26

      Hei!
      Neuvoisin sinua juttelemaan äitisi kanssa asiasta

    • neuronormaali

      Et ihan kaikkein heikkotasoisimmalta oppilaalta vaikuta, anteeksi vaan. Nykyään sairauksia tehtaillaan, joten toki saat jonkin diagnoosin ja lääkityksen, jos haluat. Itse asiassa tervettä ja normaalia ihmistä on vaikea löytää. Lääketehtaiden etu on, että porukka syö pillereitä - joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei kukaan tiedä.

      Oletko kuullut lääkärinkirjasyndroomasta? Omassa nuoruudessani oli olemassa vielä paperisia painettuja lääkärinkirjoja. Kun porukka luki niitä, se tunsi potevansa itse kaikkia siinä mainittuja tauteja. Sama netin kanssa.

      Mieti itse, onko etusi olla nk. sairas vai normaali. Väittäisin, että normaalius takaa sinulle paremman tulevaisuuden. Diagnoosi voi olla este esim. haaveilemillesi opinnoille. Mieti myös, haluatko syödä lääkkeitä. Itse en haluaisi. Sairauksien ensisijainen hoito on nykyään lääkitys. Jos saa diagnoosin, saa myös reseptin. Jollei lääkkeitä syö, siitä syyllistetään.

      Sinua on jo tutkittu tavanomaista tarkemmin keskosuutesi johdosta. Olisi toki eettistä, että saisit tietää itse tulokset. Ilmeisesti kyseessä oli nk. neuropsykologiset tutkimukset. Ne on tehty itsellenikin (ja sain normaalit tulokset, vaikken ole nk. "normaali").

      Ihmiset ovat ominaisuuksiltaan erilaisia. Kun olet riittävän vanha huomaat, että itse asiassa hyvin moni työssäkäyvä ihminenkin on todellisuudessa varsin heikkolahjainen. Pärjääminen riippuu monesta asiasta. Huippuälykäs voi olla mielenterveydellisillä syillä eläkkeellä ja oppimishäiriöinen ansaita huippupalkkaa. Tärkeintä on motivaatio ja usko itseen. Niitä ei toistaiseksi mistään pilleripurkista ammenneta. Mieti, mitä haluat tehdä isona ja miten tavoitteeseesi pääset. Todennäköisesti olet älykkäämpi kuin moni luokkatovereistasi. Tyhmä ei osaa edes epäillä itsessään mitään poikkeavaa. Vain älykkäällä on kykyä itsekritiikkiin.

      • taivaanrannamaalari15

        Kiitos viestistä.
        Sanoin vain, etten osaa keskittyä tiettyihin asioihin.
        En, että olen tyhmä tai ylivilkas.

        Mutta otan tuon huomioon.


    • add19

      Suosittelen että otat koulun terkkariin yhteyttä

    • kaikkihaaveilee

      Luonnollista on, että jos joku asia ei ole mielenkiintoinen, niin siihen ei riitä keskittymiskykyä. Minusta kuulostat normaalilta nuorelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe