Herkuttelua

Eipä tarvitse kovin kummoisia raaka-aineita olla, kun jo saa aikaan tosi maukkaan aterian.
Minulla oli viikon verran suolassa levänneitä sekasieniä, joista tein sipuli-sienisalaatin, jonka kastikkeena tilkka kermaa, tippa sitruunanmehua ja lusikallinen smetanaa pikkuisen vatkattuna. Keitettyä kukkakaalia, juuri sopivasti rapeana, ja tomaattia. Palan panikkeeksi lasillinen rasvatonta piimaa.
Mmmm-mm!
Suosittelen.

15

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu, kyllä noista aineista saakin maistuvaa vihannesten kanssa. Ajatuskin ottaa rapsakka kukkakaalia, ja pikkulusikalla sienimuhennosta perään. Erikseen haukkaisin tomaatista kädessäni, kun kaikki maut poikkeavat toisistaan, niin sienisalaatin maun haluaisin tuntea puhtaana! Onneks olen aterioinut jo, muuten sais täällä nieleskellä vaan.

      Yllättävän vähistäkin aineista todella voi loihtia maukasta, joskin kerma, smetana, sipulisilppu ja sitruunamehu on juhlistanut monet sillivaditkin kesällä.

    • sillaikaix

      Löysin eilen melkoisen kanttarellisaarekkeen.
      Kotiin tultua alkoi mahtava rankkasade enkä päässyt kerman hakuun, nälkä oli huikea, kermakastikepussi tai vastaava osua silmiini kaapista ja se pelasti tilanteen.
      Tosiaankaan en muista tarkkaan mikä se kastike oli mutta hyvä keitto tuli,

    • Ramoona-

      Sipulikastikepussi ja kermaviili tekevät lihamurekkeesta juhlaruokaa , paistettua sienisilppuakin siihen joskus piilotan. Täällä etelärannikon metsissä on hyvin kanttarelleja, aina on rasiat niitä ja mustikoita varten kevytrepussa tähän aikaan metsäkävelyillä. Saarissa ⛵️ on ihanaa poimia, kun tuuli vilvoittelee eivätkä hyttyset hätyyttele, hirvikärpäsetkin vielä poissa pysytelleet. 🐞🍒☀️Rapsakat kukkakaalinuput ovat lapsillekin maistuvia dippikastikkeen höystäminä. Lounasvieraille valmistin kukkakaaligratiinin juustokastikkeessa 🧀, kylläpä sain kehuja, tarjolla oli myös raikasta vasikanliha-aladopia , jonka olin melkein jo unohtanut. 🍅🌶 Sadonkorjuuaika on kuin runsaudensarvi ruuanlaittajalle, voi miten hyviä ovat pikkupunajuuretkin keitettyinä voinokareen kera. 🌻 Kirjoitan kännykällä enkä saa tähän kappalejakoa , emojivalikoimassa ei ole suomalaisia marjoja eikä vihanneksia. 🇫🇮

      • Mistä saat kunnon jauhihaa nykyän, et mistään. Tuon ranskalainen sipulikeitto ja kermaviili ohjeen kokeilenkyllä. Keitto lienee kypsennettävä ennnen pullitusta.


      • no.johan.on

        Sitä pussikeitto mitään kypsennettävä! Sekoitat vain kermaviiliin kuivapussista, annat vähän turvota ennenkuin sekoitat jauhelihaan, jota saat kyllä kaupasta! Siinähä keittoaineet kypsyy lihan kanssa paistaessa!


      • Ramoona-
        Ruuneman kirjoitti:

        Mistä saat kunnon jauhihaa nykyän, et mistään. Tuon ranskalainen sipulikeitto ja kermaviili ohjeen kokeilenkyllä. Keitto lienee kypsennettävä ennnen pullitusta.

        Hyvää jauhelihaa saa , jos jauhattaa valitsemastaan palasta. Olisikohan kauppahalleissa sellaista palvelua. Haen joskus isomman erän pakasteeseen pihvikatjan kasvattajalta 🐂suoraan valmiiksi jauhettuna, ei ole rustoja seassa. Ei sipulikeittoa lihamureketaikinaan tietenkään keitetä, senkin velmuilija 😄. Sekoitat sen vain kermaviiliin ja sen sitten jauhelihaan, kananmuna lisäksi , muita mausteita ei tarvita. Uunissa paistettavana murekkeena ainakin onnistuu, olisikohan liian löysää pulliksi. Katso varmuudeksi netistä ohje, en voi laittaa linkkiä kun autossa kännykällä kirjuutan. En ratissa kuitenkaan. Herkkuhetkiä Sinulle 🍷ja ❤️ terveiseni.


    • aamuvirkkuliini

      Aamupuuron laitan hautumaan tällä kertaa riisiryyneistä, on jääkaapissa viimeisen myyntipäivän maitoa sen voi käyttää puurossa. Ei se vain joulun herkku ole, syön sen nyt mustikkasopan kanssa , uskottelo että on hyvää !

      • Viitseliäisyyttä vaatii riisipuuron keitto aamusta, hyväähän se varsinkin vahvan mustikkakeiton kanssa 😊

        Hedelmä tuoremehulla aloitin aamuni, kahvia odotellessa petasin voideltuun paahtosämpylään vuonankaalia, ja kevätsipulia. Juusto ja makkarapäälliset sai vielä kurkunviipaleet peitokseen, ja niillä puolikkailla pitäisi pärjätä klo 16.00 kalakutsuihin.

        Aamukahvi se maistuu minulle parhaiten, on kiva ottaa suihkun jälkeen vielä uusi kupillinen ja suunnitella päivänsä hommia, kulkua.


    • mörköMicco

      Näin aamusta kun viel puoliksi unessa lukee toisella silmällä teidän herkutteluja ,-))
      Mulle riittää aamusta pari pientä voileipä (tummaa), ja aamupuuro kun on saanut suihkussa toisenkin silmän auki :-[, maailma on sama kuin eilen,.... sataa

      • Aamuni alkaa heti kahvilla ja uutisten lukemisella, jonka jälkeen siirryn näihin keskusteluihin, joissa tapaa tuttuja nimppareita, mutta hieman oudompiakin, mutta kaikilla heillä on sanomansa, kuka milläkin tyylillä.

        Makriinan aloitus on jo silloin, kun minulla ei ollut sieniä, mutta nyt niitä on. Liikaakin. Tosin minun jääkaapista ei löydy kermaa, smetanaa ja sitruunaa useinkaan, mutta sipulia taitaa olla, jota suolasienet vaativat. Kukkakaaliakin löytyy tuosta pikku pakastimesta ja tomaatteja lapseni luota tuotuna, koska heillä oli tuollainen "riipputomatti", joka on erittäin satoisa. Sellaisen haluan ensikesäksi itselleni.

        Vaan kun ei ole kermaa, niin voita ja maitoa löytyy ja sehän on sama, kuin kerma, melkein! Vävyni on niin ahkera sienestäjä, mutta rouskuja ja tatteja ei hänkään ole löytänyt, tai ei ole ehtinyt etsiäkään, koska mustatorvisieniä on mukamas "pilvinpimein", kuten suppilovahveroita.

        Millainen mahtaa olla tuo "sillaikaix" kermajauho pussi? Onhan noita "jauhopusseja" jos joka lähtöön, joita itsekkin ostan "hätävaraksi" ja ainakin sipulikeitto pusseja on aina jauhelihan höysteeksi.

        "aamuvirkkuliini" kirjoitti riisiryyni puurosta, jota minäkin laitan noiden monivilja puurojen vaihteeksi, kuten myös mannapuuroa. Siitä olen iloinen, että olen tottunut nyt käyttämään tuota iskukuumennettua maitoa, joka säilyy huoneenlämmössä ja on pitkä säilyvyysaika. Aikaisemmin oli ainainen pula, että maito on loppu! Nyt ei ole koskaan.


    • Ramoona_

      Kansanperinteen mukaan : "Velli mun veljeni, kaali mun kaimani, puuro paras ystäväni". Ihan noin rakastunut en kyseisiin ruokiin ole, velliä saatan keittää kerran vuodessa. Sekin on täheeksi jääneestä perunamuusista maidolla laimennettua ja pinaattisilpulla maustettua, oikeastaan keittoa. Lapset ja lapsenlapset ovat kyllä itselleen tehneet välipalaksi kylmää heppavelliä : kaurahiutaleita, sokeria ja maitoa. Kerron kauhujuttuja kansakoulun makaroonivellistä, jossa kellui ruskehtavia höytyviä pohjaanpalamisen todisteina.

      Puurolla aloitetaan meillä lähes jokainen arkipäivä, yleisimmin kauraa tai neljääviljaa, marjoja päälle ja rasvatonta maitoa lasiin. Vispipuuroa keitän välipalaksi puolukoista, raparperistä, karviaisista tai punaherukoista. En siivilöi marjoja pois, sähkövatkaimella menevät hienoksi ja säilyy kuitu, täysjyvämannakin käy.

      Kukkakaali on vanha rakkaus, keräkaaliakaan en hylkää, alkusyksyiset kaalikääryleet ovat herkkua. Tyttärellä on laatikkoviljelmä, jossa hän kokeili nyt superruokana mainostettua hörhelöisennäköistä lehtikaalia menestyksellä. Sain satoa ja ohuemmista lehtien kohdista tein salaatin pohjan, paksummat lisäsin osana vihanneskeittoon. Nuoret jopa grillaavatkin sitä, kuten vähän kaikkea muutakin maissista tomaatteihin - eipä silti, grillatut ananas-mansikkavartaat olivat oikein hyviä.

      Sienisalaattiin pehmitän sipulisilpun mikrossa, koska raaka sipuli saa mahanikin itkemään. Mielestäni sienisalaattiin sopii hapankermatuote, smetana tietysti herkkusuiden valinta, mutta 3,5 % kermaviilikin ajaa asian.

    • Neeasa

      Hyvin tavallisen, mutta niin maukkaan päivällisen söimme äskettäin, nimittäin
      hain itseistuttamiamme perunoita tuolta palstalta, otin myös pikkupunajuuria ja porkkanoita, sekä salaattia ja sokeriherneitä.
      Näistä syntyi hyvä ateria, lisäksi silliä ja sipulia, hieman kevytkermaa soosiksi.
      "Miten nämä maistuvat näin hyviltä", sanoi mieheni ja itse ajattelin aivan samoin.
      Ehkä pitkähkö ulkoilmassa työskentely auttoi asiaa!

    • matonpesijämän

      Matonpesuaseman rannassa perhe oli kalastusharrastuksen parissa. Miehen heittovapavieheeseen iskikin hauki, ehkä puolisen kiloa.
      Rouva näytti ylpeänä minulle saalistaan. Ulkomaalaisia olivat. Heistä suorastran säteili onnistumisen ilo.

    • Heikki.Herkuttelija

      Lidlistä ostin lenkkipaketin. Kaksi lenkinpätkää, lihaa 0 % ja hinta alle euron. Se mikrossa kuumaksi ja ääntä kohti. Litra maitokahvia. Juustovoileipä. Tällä jos ei yhtä päivää pärjää niin ei sitten millään! Laihtua saisi, mutta eipä vain onnistu.
      Noita ns oikeita ja terveellisiä sapuskoita jos ostaa, niin päivä menee niistä ruokaa tehdessä. Ja jokaista tarvii pikkuisen ripauksen ja loput jää seuraavaan päivään ja seuraavaan viikkoon jolloin ne ovatkin jo pilalla. Syöjiä on siis vain yksi ja laihtua saisi. Ruuan määrää jos tästä vähentää, niin alkaa huimaamaan...

      • Rasvapamausko

        Miten niin lihaa 0%. Mikä sellainen lenkki on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      345
      4088
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2307
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      129
      1650
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      97
      1431
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1403
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1267
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1238
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      54
      1110
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1074
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1006
    Aihe