Pitkä juttu toivottavasti, joku jaksaa lukea

HerraMustekala

olen 38v mies. Sairastan epilepsiaa, joka todettu 16-vuotiaana. Epilepsiani oli 10v oireeton, lääkityksenä trileptal 2*600mg päivässä. Olen ollut nykyisessä työpaikassani nyt 7v.

Kun menin nykyiseen työpaikkaani, minulla oli taloudellisesti tiukka tilanne, pelkäsin jos jätän kertomatta lääkärille sairaudestani en pääse töihin. En siis sanonut työhaastattelussa mitään asiasta ja pääsinkuin pääsinkin töihin.

Nyt olen saanut kolme kuukauden sisään 4-epilepsia kohtausta, koska en ole voinut kertoa sairaudestani, olen hakenut sairaslomaa milloin milläkin verukkeella (selkävaiva,flunssajne.)

Ongelma tässä on se, että nuo kohtaukset eivät tunnut loppuvan! Olen stresaantunut masentunut tilanteesta ja yöunet ovat huonoja, pelkään jos otan kunnon toipumisloman ja kerron epilepsiastani se johtaa automaattiseen työsuhteen purkamiseen.

En oikein tiedä mitä tekisin?

5

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

Ensiksi sun pitäis keskustella lääkärisi kanssa lääkityksestäsi, onko se riittävä, jos nyt kohtauksia tulee useammin.
      Toiseksi työsuhdetta ei periaatteessa voi lopettaa sairauden takia. En tiedä mitä esimies sitte siihen sanoo jos olet antanut väärää tietoa.
      Kolmanneksi, onko työsi sellaista mihin kohtauksilla on huomattavaa haittaa, esim autokuski tms eli muiden henki vaarantuu.

Stressaamisesi ei auta tilannettasi, päinvastoin. Ensimm lääkityksesi pitää saada kohdilleen! Hyvä uni ja stressiton tila on tärkeää sinulle joten lääkärille keskustelemaan tilanteestasi!

• Koettua

Edellinen kirjoittaja kommentoi sinulle juuri kuten minäkin aion,siis lääkityksesi ei ole ilmeisesti nyt ajan tasalla.Menet pian nyt lääkäriin,kerrot että kohtauksia tulee ,niin lääkäri laittaa oikeanlaisen lääkityksen sinulle.Minullakin on epilepsia,ja on jouduttu tarkistamaan ,ja vaihtamaan lääkitystä,ja oireet pysyvät poissa,kun oikea annostus löytyy.Älä turhaan stressaa itseäsi,nyt nopsaan vaan lääkärin puheille.Tsemppiä sinulle,epilepsian kanssa voi käydä työssä aivan hyvin,kun on hoito kohdillaan.

• ansku3000

En mä nyt ymmärrä miksi tätä epilepsia
      asiaa pitäisi vielä tänäänkin salata työnantajalta.

Ei mun työnantajaa asia ainakaan häiritse,tietää kyllä asian.kohtauksiakin tulee useita joka kuukausi.
      Jos ottasit asian puheeksi.

• Jonskuna

Kyllä tieto epilepsiasta työnhaku tilanteessa työnantajalle on pääsääntöisesti ei valita häntä.

• Työssä123

Itse olen työhöntulotarkastuksessa asian ilmoittanut. Ja saanut normaalin todistuksen. Eli sopiva työhön. Teen toimistohommia siis. Sairastanut epilepsiaa 10 vuotta. 9 vuotta kohtaukseton. Syytä ei löytynyt miksi epilepsia tuli. Kaikki tutkimukset tehtiin. Mutta siis työterv sairauden olen kertonut. Se riittää jos paperissa lukee että hlö on sopiva työhön . ei siellä lue epilepsiasta mitään. Tuo on siis normaalia toimintaa. Joskus voidaan kirj että sopiva työhön tietyin rajoituksin jos se katsotaan tarpeelliseksi. Jos työntekijä on salannut asian niin se ei ymmärtääkseni hyväkään ole. Tänä päivänä varsinkaan kun työmarkkinatilanne on mikä on. Työhöntulotarkastuksessa viimeistään se lääkärille kannattaa siis kertoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      85
      6020
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      319
      5117
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2658
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      48
      2599
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1832
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1669
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      109
      1497
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1402
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    Aihe