Pitkä juttu toivottavasti, joku jaksaa lukea

HerraMustekala

olen 38v mies. Sairastan epilepsiaa, joka todettu 16-vuotiaana. Epilepsiani oli 10v oireeton, lääkityksenä trileptal 2*600mg päivässä. Olen ollut nykyisessä työpaikassani nyt 7v.

Kun menin nykyiseen työpaikkaani, minulla oli taloudellisesti tiukka tilanne, pelkäsin jos jätän kertomatta lääkärille sairaudestani en pääse töihin. En siis sanonut työhaastattelussa mitään asiasta ja pääsinkuin pääsinkin töihin.

Nyt olen saanut kolme kuukauden sisään 4-epilepsia kohtausta, koska en ole voinut kertoa sairaudestani, olen hakenut sairaslomaa milloin milläkin verukkeella (selkävaiva,flunssajne.)

Ongelma tässä on se, että nuo kohtaukset eivät tunnut loppuvan! Olen stresaantunut masentunut tilanteesta ja yöunet ovat huonoja, pelkään jos otan kunnon toipumisloman ja kerron epilepsiastani se johtaa automaattiseen työsuhteen purkamiseen.

En oikein tiedä mitä tekisin?

5

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

Ensiksi sun pitäis keskustella lääkärisi kanssa lääkityksestäsi, onko se riittävä, jos nyt kohtauksia tulee useammin.
      Toiseksi työsuhdetta ei periaatteessa voi lopettaa sairauden takia. En tiedä mitä esimies sitte siihen sanoo jos olet antanut väärää tietoa.
      Kolmanneksi, onko työsi sellaista mihin kohtauksilla on huomattavaa haittaa, esim autokuski tms eli muiden henki vaarantuu.

Stressaamisesi ei auta tilannettasi, päinvastoin. Ensimm lääkityksesi pitää saada kohdilleen! Hyvä uni ja stressiton tila on tärkeää sinulle joten lääkärille keskustelemaan tilanteestasi!

• Koettua

Edellinen kirjoittaja kommentoi sinulle juuri kuten minäkin aion,siis lääkityksesi ei ole ilmeisesti nyt ajan tasalla.Menet pian nyt lääkäriin,kerrot että kohtauksia tulee ,niin lääkäri laittaa oikeanlaisen lääkityksen sinulle.Minullakin on epilepsia,ja on jouduttu tarkistamaan ,ja vaihtamaan lääkitystä,ja oireet pysyvät poissa,kun oikea annostus löytyy.Älä turhaan stressaa itseäsi,nyt nopsaan vaan lääkärin puheille.Tsemppiä sinulle,epilepsian kanssa voi käydä työssä aivan hyvin,kun on hoito kohdillaan.

• ansku3000

En mä nyt ymmärrä miksi tätä epilepsia
      asiaa pitäisi vielä tänäänkin salata työnantajalta.

Ei mun työnantajaa asia ainakaan häiritse,tietää kyllä asian.kohtauksiakin tulee useita joka kuukausi.
      Jos ottasit asian puheeksi.

• Jonskuna

Kyllä tieto epilepsiasta työnhaku tilanteessa työnantajalle on pääsääntöisesti ei valita häntä.

• Työssä123

Itse olen työhöntulotarkastuksessa asian ilmoittanut. Ja saanut normaalin todistuksen. Eli sopiva työhön. Teen toimistohommia siis. Sairastanut epilepsiaa 10 vuotta. 9 vuotta kohtaukseton. Syytä ei löytynyt miksi epilepsia tuli. Kaikki tutkimukset tehtiin. Mutta siis työterv sairauden olen kertonut. Se riittää jos paperissa lukee että hlö on sopiva työhön . ei siellä lue epilepsiasta mitään. Tuo on siis normaalia toimintaa. Joskus voidaan kirj että sopiva työhön tietyin rajoituksin jos se katsotaan tarpeelliseksi. Jos työntekijä on salannut asian niin se ei ymmärtääkseni hyväkään ole. Tänä päivänä varsinkaan kun työmarkkinatilanne on mikä on. Työhöntulotarkastuksessa viimeistään se lääkärille kannattaa siis kertoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe