Kimppakämppä - opiskelija & "vielä työtön"

Zahza

Tilanne:

- ystävykset vuokranneet molempien nimissä kaksion 1.9. alkaen
- toinen aloittaa opiskelut tänä syksynä
- toinen muuttaa paikkakunnalle työn perässä, on siis vielä muuton hetkellä (ja varmasti jonkin aikaa sen jälkeen) työtön

Kysymys:

- saako tama työtön asumistukea?
- pitääkö muuttaa kirjoille ko. kaupunkiin?
- vaikuttaako asiaan, että muuttaja on vuokrasuhteen alussa vielä "opiskelija", koska osallistuu vielä syksyn ylioppilaskirjoituksiin - haluaa tämän jälkeen pitää välivuoden ja hankkia työkokemusta.

Kiitos.

2

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hdghgjyghtht

Töttöröö... Mikäli samassa asunnossa asuvilla on erilliset vuokrasopimukset ja "ystävyksillä" ei ole muita keskinäisiä taloudellisia sitoumuksia tahi parisuhdetta keskenään, asumistuki vuokra- asunnossa asumiseen on "ystävyksillä" haettavissa erikseen ja pitää hakea erikseen. Henkikirjakunta on useimmiten sama kunta, jossa henkilö fyysisesti asuu, mutta jos et killinkiäkään hyödy yhteiskunnan sosiaaliturvassasi lisäeuroja siitä, että henkikirjakuntasi olisi eri kunta kuin missä asut, saat vapaasti maksaa verosi siihen kuntaan johon haluat ja asua muualla. Opiskelijaetuuksiin opintotuki opiskelijan asumistuki- oikeutetut eivät ole oikeutettuja yleiseen asumistukeen, enkä suosittele sellaista puljaamista, vaan kiljuen riemusta hakemaan opiskelijan sosiaaliturva, jos niihin olette oikeutettuja. Sillon kun mä olin nuori, niin en saanu killinkiäkään esimerkiks lukion suorittamiseen opintotukia. En tiedä miten ne saa sitä nykyisin, mutta jos olis lukion päättämässä oleva ja luultavasti yhteiskunnan sosiaaliturvaa siihenkin saanut, niin luultavasti tuet päättyis viimeistään siihen lukion loppumiseen ilman seuraavaa opintopaikkaa ja suurin osa ei saa tukia edes lukion käymiseen mitään opintotukia.

Frendis lmoittaa, että on lukionsa loppumisen jälkeen vailla tuloja ja sä ilmoitat, että olet sen "ystävys", joka aikoo asua sen kanssa samassa kämpässä..hoh hoijaa.

• Itselläkyseinentilanne

Voitte myös tehdä yhteisen sopparin jolloin ystäväsi ja sinä saatte täydet tuet.
      Opiskelijat eivät kuulu samaan ruokakuntaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      138
      5104
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3376
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2684
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      47
      2358
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      261
      1791
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1729
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1577
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1546
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1520
    10. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      19
      1281
    Aihe