Naapurin haukkuva koira!

Emilia

Asun kerrostalossa. Kaksi kerrosta ylempänä asuu yksinäinen nainen, jolla on koira. Koira on noin puolivuotias. Koira on erittäin kova haukkumaan ja sen ääni on niin vahva, että se kuuluu selvästi tänne asuntooni, vaikka välissä on yksi kerros. Koira haukkuu aina ulos lähdettäessä. Se haukkuu noin vartin ennen ulos lähtöä ja aina rappukäytävässä ulos pääsyyn saakka taukoamatta. Voitte varmasti kuvitella, että kerrostalon rappukäytävässä haukku kaikuu aika mahtavasti.

Koira joutuu olemaan todella vähän yksin. Mutta jos sen emäntä poistuu hetkeksikin pois asunnostaan ja jättää koiran kotiin vaikkapa roskapussien viemisen ajaksi, niin koira haukkuu, ulvoo ja hyppii ulko-ovea vasten ja raapii sitä (ainakin äänestä päätellen). Koira haukkuu myös joskus öisin.

Osaisiko joku ystävällisesti neuvoa, että mitä tällaisessa tapauksessa tulisi tehdä? Itselläni ei ole mitään kokemusta tällaisesta.

Olen kuullut puhuttavan sitruunapannasta. Miten sitä käytetään ja saattaisikohan se auttaa?

Ongelma tuntuu tosin olevan enemmän se, että koiran omistaja ei aio/halua tehdä mitään koiran haukkumisen loppumiseksi. Kun häneltä kerran törmätessämme rappukäytävässä ystävällisesti kysyin, onko hän yrittänyt tehdä haukkumisen loppumiseksi mitään, hän sanoi kieltäneensä koiraa, mutta se ei kuulemma usko. Kysyin, että onko hän ajatellut ostaa sitruunapantaa. Hän sanoi, että se on liian kallis ja että ei hän raaski laittaa koiran kiusaksi sitä. Näyttää siis siltä, että koira tulee haukkumaan koko mahdollisesti pitkän ikänsä, jos omistaja ei tee haukkumisen loppumiseksi mitään.

Hyvät neuvot ovat nyt kultaakin kalliimpia! Asiallisia vastauksia, kiitos!

23

2606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia

Unohtui mainita, että luonnollisesti koira haukkuu aina myös sisään tultaessa.

• minä

koiran omistaja ja asun kerrostalossa enkä tosiaan sietäisi itsekkäään sitä että koirani haukkuisi päivät pitkät ja tekisin jotain asialle. Jos tuo koiran omistaja on noin vastuuton eikä välitä vaikka asiasta on mainittu ota yhteyttä isännöitsijään kyllä hän ilmoittaa omistajalle ja eiköhän ala tehota.
        Kiitos vaan sille koiran omistajalle taas kun pilaa meidän koiraihmisten "imitsin" =(

• Emilia
        minä kirjoitti:

koiran omistaja ja asun kerrostalossa enkä tosiaan sietäisi itsekkäään sitä että koirani haukkuisi päivät pitkät ja tekisin jotain asialle. Jos tuo koiran omistaja on noin vastuuton eikä välitä vaikka asiasta on mainittu ota yhteyttä isännöitsijään kyllä hän ilmoittaa omistajalle ja eiköhän ala tehota.
        Kiitos vaan sille koiran omistajalle taas kun pilaa meidän koiraihmisten "imitsin" =(

Luulenpa, että isännöitsijään yhteyden ottaminen ei tehoa. Talossamme sattuu nimittäin olemaan (10 vuoden tuntemuksella) nyt jo todella iäkäs isännöitsijä, joka ei varmaankaan laittaisi tikkua ristiin asian hyväksi. Ja toisekseen, ongelmahan ei ole se, etteikö naiselle kukaan voisi asiasta sanoa, vaan se, että hän ei ilmeisesti vain yksinkertaisesti aio tehdä asialle mitään. Hän ei varmaankaan tiedä, että mitä asialle voi tehdä.

• Emilia
        Emilia kirjoitti:

Luulenpa, että isännöitsijään yhteyden ottaminen ei tehoa. Talossamme sattuu nimittäin olemaan (10 vuoden tuntemuksella) nyt jo todella iäkäs isännöitsijä, joka ei varmaankaan laittaisi tikkua ristiin asian hyväksi. Ja toisekseen, ongelmahan ei ole se, etteikö naiselle kukaan voisi asiasta sanoa, vaan se, että hän ei ilmeisesti vain yksinkertaisesti aio tehdä asialle mitään. Hän ei varmaankaan tiedä, että mitä asialle voi tehdä.

Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin hän ei raaski torua koiraa. Ei siinä naapurit voi paljoa tehdä, jos nainen ei henno torua koiraansa. Ikävä tilanne.

• tapaus
        Emilia kirjoitti:

Tee kirjallinen valitus, siihen on pakko ottaakantaa. Lähetä kopio myös taloyhtiön hallitukselle/isännöinti yhtiölle. Luulisi tulevan tulosta. Niin ja pyydä kirjallinen vastaus mihin toimenpiteisiin meinataan ryhtyä.

• Emilia
        tapaus kirjoitti:

Tee kirjallinen valitus, siihen on pakko ottaakantaa. Lähetä kopio myös taloyhtiön hallitukselle/isännöinti yhtiölle. Luulisi tulevan tulosta. Niin ja pyydä kirjallinen vastaus mihin toimenpiteisiin meinataan ryhtyä.

En haluaisi lähteä tekemään valitusta tai muutenkaan haastamaan riitaa. Haluaisin vain keksiä jonkin sopuisan ratkaisun eli hyvän keinon, jolla naista voisi auttaa kouluttamaan koiraansa. Se ongelma hänelle kuitenkin tulee vastaan, vaikka asiasta tehtäisiinkin valitus.

• annaolla
        Emilia kirjoitti:

En haluaisi lähteä tekemään valitusta tai muutenkaan haastamaan riitaa. Haluaisin vain keksiä jonkin sopuisan ratkaisun eli hyvän keinon, jolla naista voisi auttaa kouluttamaan koiraansa. Se ongelma hänelle kuitenkin tulee vastaan, vaikka asiasta tehtäisiinkin valitus.

sitten oikeesti toi koiran haukunta haittaavan eli anna olla....

• Emilia
        Emilia kirjoitti:

No eikö tuosta ensimmäisestä viestistä jo käynyt ilmi, että kyllä se haukunta haittaa? Mutta miksi pitäisi alkaa heti haastaa naapurin kanssa riitaa tai tehdä valitus koirasta? Naurettavaa tehdä valitus koirasta. Ennemminkin pitäisi tehdä valitus siitä, ettei koiran omistaja kouluta koiraansa ja sehän tässä se ongelma on.

• Emilia
        Emilia kirjoitti:

No eikö tuosta ensimmäisestä viestistä jo käynyt ilmi, että kyllä se haukunta haittaa? Mutta miksi pitäisi alkaa heti haastaa naapurin kanssa riitaa tai tehdä valitus koirasta? Naurettavaa tehdä valitus koirasta. Ennemminkin pitäisi tehdä valitus siitä, ettei koiran omistaja kouluta koiraansa ja sehän tässä se ongelma on.

Tuo äskeinen viesti oli tarkoitettu nimimerkille "annaolla".

• tapaus
        Emilia kirjoitti:

Niin kun minä ymmärrsin että olet jo puhunut ko. naapurin kanssa koiran haukkumisesta. Eikä asialle ole tehty tai haluttu tehdä mitään.

Jos oikeasti haluat että asialle tapahtuu jotain on sinun valitettavasti loukattava naapuriasi, tekemällä hänestä(tai tarkemmin koirasta) virallisen valituksen.

Eikä haukkuminen välttämättä ole koulutuksen puutetta, voihan kyse olla eroahdistuksesta(silloin kun on yksin kotona).
        Ja toisaalta onhan naapurillasi voineet keinot loppua, mutta ei varaa/ymmärrystä mennä koouluttajan puheille.

• Emilia
        tapaus kirjoitti:

Niin kun minä ymmärrsin että olet jo puhunut ko. naapurin kanssa koiran haukkumisesta. Eikä asialle ole tehty tai haluttu tehdä mitään.

Jos oikeasti haluat että asialle tapahtuu jotain on sinun valitettavasti loukattava naapuriasi, tekemällä hänestä(tai tarkemmin koirasta) virallisen valituksen.

Eikä haukkuminen välttämättä ole koulutuksen puutetta, voihan kyse olla eroahdistuksesta(silloin kun on yksin kotona).
        Ja toisaalta onhan naapurillasi voineet keinot loppua, mutta ei varaa/ymmärrystä mennä koouluttajan puheille.

Naapurini on eläkkeellä, joten hän viettää kaiken aikansa koiran kanssa. Tietysti jokaisen on joskus käytävä viemässä roskapussi, käytävä saunassa, hoitamassa pankkiasioita ym. jolloin koiraa ei voi ottaa mukaan. Ja juuri noina hetkinä koira ulisee ja ulvoo ja jyskyttää ulko-ovea niin pitkään, kunnes omistaja tulee takaisin.

• Emilia
        minä kirjoitti:

Taitaa olla paras ratkaisu ilmoittaa asiasta isännöitsijälle, kuten sanoit.

• savannah

Sinähän asut kerrostalossa ? Siis tosiaan kerrostalossa, et siis yksin omassa talossa vaan talossa jossa asuu muitakin? Ja näillä muilla on eläimiä, tällä naisella koira? Joka haukkuu vartin kolmesti päivässä? Tiesitkö sinä että koirat ovat eläimiä jotka haukkuvat... Ja se häiritsee sinua? Mihin aikaan se haukkuu? Klo. 22.00 asti se lain mukaan kai saa haukkua? Sanoit myös ettei koira joudu olemaan paljon yksin, tuliko mieleen että ehkä juuri sinun takiasi nainen ei halua jättää koiraansa. Ja käytkö sinä oven takana kuuntelemassa mitä koira tekee, pistän pääni pantiksi ettei oven raapiminen kuulu kahta kerrosta alemmas. Kasva hyvä ihminen aikuiseksi tai aina on mahdollista etsiä kiva rivitalo kämppä! Pitäiskö ne naapurin metelöivät lapset sitten lopettaa?

• korson pikajuna

hei sinä kerrostalo kyttä.Vuorokaudessa on 24t.ja mainitsemasi koira haukkuu n.3.kertaa päivässä ja koiran emäntä on koiran kanssa kotona. Toinen tohelo neuvoo varoitus toimenpiteisiin ryhtymistä.Koirien haukkumisesta ylireagoidaan,mutta pennut saa juoksennella rappukäytävissä,repiä pensaita,tehdä ilkivaltaa ja mekastaa pihoilla(ajaa mopoilla rallia).Kukaan ei ainakaan täällä Vantaalla siihen reagoi.

• Korson pikajuna

Ajatteletko?sinä kerrostalo kyttä,että yksinasuva nainen on ottanut koiran itselleen kaveriksi.Koira keromuksesi mukaan haukkuu ajoittain. Yöllä koirat haukahtavat esim.kun kuulevat aamulehden jakelusta koituvat äänet.Koiran omistajia kyllä vainotaan, ainakin täällä Vantaalla.Olisiko parempi jos yksinäinen nainen hankkisi ryyppäävän itselleen.

• kyttiä

löytyy aina kerrostaloissa, minullakin koira mikä tuppaa haukkumaan kun jää yksin.
        Vaikka en kylläkään yksin ole jättänyt iltaisin enkä öisin, mutta siitä huolimatta pariskunta kuka ryyppää ja tappelee jatkuvasti samassa rapussa mulkoilee minua kun joskus ovat päiväsaikaan kuulleet koirani haukahtelevan.
        Mutta ei se tunnu ihmisiä niin paljon häiritsevänkään vaikka kaksijalkaiset mekastaa yökudetkin kuin se että koira voi päiväsaikaan haukahdella muutamia kertoja.

• jolle

osta jonkulainen koirankoulutus kirja ja pukkaa se sen posti luukusta sisään ni kyllä se tajuaa et se koira haitaa jonku elämää... tai ainaki terbe tajuais...

• koiran omistaja

Ei haukkuvaa koiraa ymmärrä ku vaan ne jotka omistaa koiran ja tietää kuinka rankkaa se on !!!
      Sanoit että koira on vasta puoli vuotias siis sitä aletaan vasta kouluttamaan jos sitä aijotaan. Voithan lähettää naapurille nimettömän kirjeen ja kysyä aikooko hän kouluttaa koiransa ettei se hauku koska se sinua hiukan häiritsee.Muista olla asiallinen ja yritä ymmärtää naapuriasi, koirat haukkuvat pentuina jos niitä ei kouluta, mutta kannattee kysyä naapurilta aikooka hän kouluttaa!!!

• Olen itsekkin kerrostalo häirikkö. Yksi meidän koiristamme haukkuu ulos mentäessä eikä siihen ole auttanut sitruunapanta kuin mikään muukaan konsti. Ainoa onni on että meillä on aivan ihanat naapurit ja toinen onni vielä se että asumme ensimmäisessä kerroksessa ja vain muutama rappunen ja luojan kiitos ulko-ovi. Mutta kun kerroit koiran olevan noin nuori vielä niin luulisi että sen saisi oppimaan olemaan hiljaa. Vaikka olen ns. vanha kettu niin enpä itsekkään voi tässä asiassa yhtikäs mitään. Vaikka minulla on kyseessä kääpiökoira niin komealta sen haukku rappukäytävässä valitettavasti kuulostaa.Meillä on onneksi hyvät välit naapureihin, kesällä yhteiset grilli ja kahvihetket pihalla jne

• koirienystävä
        umalehtinen kirjoitti:

Olen itsekkin kerrostalo häirikkö. Yksi meidän koiristamme haukkuu ulos mentäessä eikä siihen ole auttanut sitruunapanta kuin mikään muukaan konsti. Ainoa onni on että meillä on aivan ihanat naapurit ja toinen onni vielä se että asumme ensimmäisessä kerroksessa ja vain muutama rappunen ja luojan kiitos ulko-ovi. Mutta kun kerroit koiran olevan noin nuori vielä niin luulisi että sen saisi oppimaan olemaan hiljaa. Vaikka olen ns. vanha kettu niin enpä itsekkään voi tässä asiassa yhtikäs mitään. Vaikka minulla on kyseessä kääpiökoira niin komealta sen haukku rappukäytävässä valitettavasti kuulostaa.Meillä on onneksi hyvät välit naapureihin, kesällä yhteiset grilli ja kahvihetket pihalla jne

se on niinkin,että kerrostalossa asuvan on hyväksyttävä naapureittensa erilaiset äänet. se joka ei kestä muuttakoot omakotitaloon. normaaliin elämiseen kuuluu kaikenlaista ääntä ja onhan sekin normaalia,että on lemmikkieläimiä.

silloin kun minä asuin kerrostalossa, naapuri kertoi minulle mitä koiranpentuni oli milloinkin tehnyt. milloin oli limsapulloilla leikkinyt jne. niin hyvin kuului naapurin äänet. hän oli kyllä itsekin koiraihmisiä joten ymmärsi ja ihan huumorilla niitä juttuja kertoi. nyt asumme omakotitalossa,eikä tarvitse niin välittää äänistä.

• ----

Ei mielestäni tuollaista tarvitse sietää, vaikka kyseessä onkin kerrostalo.
      Ulos lähtiessä haukkumiseen tepsii se että koiraa ei viedä ulos ennen kuin se on hiljaa ja paikallaan. Minulla oli sama ongelma koirani kanssa kun se oli pentu. Vaatihan se parin viikon työn mutta sen jälkeen koira ei enään haukkunut. Kyllä se ymmärsi sen lopulta että kun vedän takin päälle ja se alkaa haukkumaan mennäänkin takaisin sisälle. Ja kun ollaan hiljaa, yriteään taas ulos menoa. Ja heti kuin koira haukkuu käännytään ovelta sisälle. Ulos ei pääse ennen kuin käyttäydytään.

Puolivuotias koira on nyt juuri siinä iässä että vielä olisi suht helppoa koulia pahat tavat pois, vielä helpompaa se olisi ollut heti pari kuukautta vanhana.

Laita nimetön kirje postiluukusta jossa on neuvoja ja oma mielipiteesi asiallisesti esitettynä.

• E.A

Edellisen vastaajan kanssa, kovastikin tulisi jo koiraa opettaa pois tuosta tavasta.

• muutto edessä

Emilia on mielestäni suhtautunut varsin asiallisesti ja rakentavalla tavalla naapurin koiraan ja etenkin sen omistajaan. Omistajan pitäisi kouluttaa koiraansa ihan päivittäin ja useaan otteeseen. Ehkä aikaakin löytyisi kun kerran on päivät kotona. Minulla on ulvova ja uliseva eroahdistuskoira, harrastanut tätä nyt vuoden verran kerrostalossa päivisin. Opettamisen lisäksi kokeiltu dap, bachin kukkatipat, clomicalm, kongit, sitruunapanta... älkääkä kysykö mitä noi on; löytyy googlettamalla! Sitruunapannan avulla ei hauku, ulvoo vaan:) Naapurit ovat olleet tosi kärsivällisiä ja yhteydenotot ihan "tiukan asiallisia", mutta meidän ratkaisu on etsiä asunto, jossa ei ole seinänaapureita. Pääsee koirakin eroon sitruunapannasta, joka on vähän kyseenalainen vehje. Itse olen myös joutunut miettimään, teenkö koiraa kohtaan oikein, kun se joutuu olemaan 8 tuntia yksin eikä näytä kestävän sitä. Mutta Emilian naapurille tiedoksi, että koirat kyllä oppivat jos niitä jaksaa opettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      275
      2875
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      47
      2280
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1987
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      113
      1717
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1644
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1365
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1179
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1151
    Aihe