lakialoite kv:lla oiikealla kävelystä

kyllästynytvasureihin

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001233941.html

toinen keskustelija puhuu asiaa. miksi tässä tapauksessa annetaan vaihtoejtoja liikenteessä.. kutka urpot tämän asian muutti aikanaan? maantien reunalla käveltiin vasemmalla muualla oikealla (kv) nyt sitten tullaaan molemmin puolin vastaan ja typerintä on kun joutuu oikealla liikkuvana väistämään keskelle, yks typerin liikennesääntö tämä vaihtoehto. korjatkaa tämä!!

34

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöljän.aloitus

      Pösilö aloitus, kun monet eivät vielä armeijassakaan ymmärrä kumpi on oikea ja vasen. Saati joku pentu.

      • lainmukainen

        Nykyinen tilanne on vuodelta -97. Koirankusettajat saivat silloin lobatuksi Tieliikennelakiin tuon nykyisen "jalankulkija saa kävellä missä haluaa" -pykälän. Sitä perusteltiin sillä, että koulutettu koira kulkee taluttajansa vasemmalla puolella ja sitä ei haluttu pyöräliikenteen sekaan.

        TielL 40§3. Sen mukaan mennään kunnes laki ehkä joskus muuttuu.


    • mitäsitämuuttamaan

      Eikö se riitä, että ajoneuvo väistää kävelijää? Pyöräkin on ajoneuvo.

      • siellä.täällä.ja.tuolla

        Soppa on valmis kun kävelijöitä on molemissa reunoissa ja keskellä väylää. Pyöräilijän kannalta homma muuttuu pujottelemiseksi.


    • Jalanjapyörällä

      Olen sekä jalankulkija että pyöräilijä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkäytävällä jalankulkijana kuljen joko oikealla tai vasemmalla, mutta en seilaa muutaman metrin välein laidasta laitaan. Mikäli vaihdan toiselle puolen niin katson taakseni. Pyörällä ajaessani ajan oikealla ja väistän jalankulkijaa keskelle väylää. Polkupyörä on ajoneuvo, joten ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa.

      • dippadaadappadii

        "Polkupyörä on ajoneuvo, joten ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa. "
        Mistähän tuollainen tieto on peräisin, laki sanoo, että piha- ja kävelykaduilla on jalankulkijoille annettava esteetön kulku, eikä puhu mitään kevyenliikenteen väylistä.


      • jalanjapyörällä

        Polkupyörä on ajoneuvo, tosin ilman moottoria, ja ajoneuvon kuljettaja väistää aina jalankulkijaa. Polkupyöräilijän tulee väistää myös suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Samoin bussiin/raitiovaunuun nousevia ja poistuvia ihmisiä. Tieto löytyy tieliikennelaista. Kannattaa myös tutustua Liikenneturvan sivuihin ja jos et usko millään niin eiköhän poliisisedät tai -tädit auta sinua.


      • Tööööööööt
        jalanjapyörällä kirjoitti:

        Polkupyörä on ajoneuvo, tosin ilman moottoria, ja ajoneuvon kuljettaja väistää aina jalankulkijaa. Polkupyöräilijän tulee väistää myös suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Samoin bussiin/raitiovaunuun nousevia ja poistuvia ihmisiä. Tieto löytyy tieliikennelaista. Kannattaa myös tutustua Liikenneturvan sivuihin ja jos et usko millään niin eiköhän poliisisedät tai -tädit auta sinua.

        Juu, ei tule lainkohtaa. Hortoiletko moottoritielläkin ja sitten poliisille tai Pyhälle Pietarille selität, kuinka "ajoneuvon kuljettaja väistää aina jalankulkijaa".

        Onnettomuuden vaaratilanteet ovat sitten tietysti oma lukunsa, tienkäyttäjän yleisistä velvollisuuksista voitaneen johtaa se, että tapaturman estämiseksi kaikki tarvittaessa väitävät kaikkea. Päälleajo-oikeutta ei ole.


      • mustaa---valkoisella
        dippadaadappadii kirjoitti:

        "Polkupyörä on ajoneuvo, joten ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa. "
        Mistähän tuollainen tieto on peräisin, laki sanoo, että piha- ja kävelykaduilla on jalankulkijoille annettava esteetön kulku, eikä puhu mitään kevyenliikenteen väylistä.

        Kumpaa tarkoitit? Ei selvinnyt joten tässä molemmat kohdat.

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

        40 §
        Jalankulkijan paikka tiellä
        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta.
        Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.


        Tieliikennelaki kokonaisuudessaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267


      • Pykäläkokonaisuudessaan

        40 §
        Jalankulkijan paikka tiellä

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)

        Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

        Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

        Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.


      • turvallinentila

        Tämä jäi pois.

        30 §
        Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan

        Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

        Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.


      • w4345t5t

        Ajoneuvo kuuluu ajoradalle, ei klv:lle.


      • Juu_ei
        w4345t5t kirjoitti:

        Ajoneuvo kuuluu ajoradalle, ei klv:lle.

        Juuri näin, paitsi polkupyörä, joka on erikseen komennettu pyörätielle mikäli sellainen on ajosuuntaan olemassa. Ja tästäkin vielä on olemassa poikkeuksia.


    • 37meni

      Vain jalankulkevat eivät näytä tajuavan. että pyörä ei pysähdy hetkessä hitaastakaan vauhdista, eikä pyörällä voi hypätä sivuttain, jos sen eteen yllättäen hypätään, tai sen eteen tupsahdetaan puskan tai kulman takaa.
      Siitä tässä on kai kysymys, kaikkien turvallisuudesta, sillä kyllä pyöräilijäänkin sattuu.

      • se---tilannenopeus

        Pyöräilijöitä koskee myös velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella.

        "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. "

        Jos olosuhteet ovat sellaiset että jalankulkijoita liikkuu paljon, tulee pyöräilijä säätää oma vahutinsa tilanteen mukaan. Laki velvoittaa toimimaan näin.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23


    • Huono.vertaus

      @Tööööööööt

      Jalankulku moottoritiellä on erikseen kielletty.

      • Tööööööööt

        Sama se on tavallista maantietäkin ylitettäessä, jos ei ole suojatietä, niin jalankulkija väistää ylitettävää tietä kulkevia ajoneuvoja.


      • Huono.vertaus
        Tööööööööt kirjoitti:

        Sama se on tavallista maantietäkin ylitettäessä, jos ei ole suojatietä, niin jalankulkija väistää ylitettävää tietä kulkevia ajoneuvoja.

        Laita tänne pykälä, joka MÄÄRÄÄ jalankulkijan VÄISTÄMÄÄN.


      • Lain_mukaan
        Huono.vertaus kirjoitti:

        Laita tänne pykälä, joka MÄÄRÄÄ jalankulkijan VÄISTÄMÄÄN.

        Ei taida noilla sanoilla löytyä. TielL44§2: Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.

        Suojatiepykälissä määrätään ajoneuvon kuljettaja antamaan "esteetön kulku" suojatiellä olevalle tai sinne astuvalle jalankulkijalle. Kun asiasta ei ole tien ylittämiskohdassa mitään, se tulkitaan niin että jalankulkija väistää lähestyvää ajoneuvoa. Senkään jälkeene kenenkään päälle ei saa ajaa.


      • kokonaisuudessaan
        Huono.vertaus kirjoitti:

        Laita tänne pykälä, joka MÄÄRÄÄ jalankulkijan VÄISTÄMÄÄN.

        44 §
        Ajoradan ylittäminen

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

        Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P44


    • myöskyllästynyt

      Tätä aloittajan mainitsemaa asiaa olen minäkin suuresti ihmetellyt.
      Muistelen että molemmilla puolilla kävely aikanaan sallittiin koirankusettajien toivomuksesta. Muuta selitystä ei voi olla kuin että silloin sattui olemaan päättäjissä ja lain valmistelijoissa riittävästi näitä kusettajia.

      • 20-14

        Eikös sitä koirajuttua perusteltu sillä, että hyvin koulutettu koira kulkee vasemmalla.
        Kevyenliikenteenväylillä kulkevista koirista päätellen hyvin kasvatettuja koiria on Suomessa hirmu vähän


      • 21-15

        Eikös sitä koirajuttua perusteltu sillä, että hyvin koulutettu koira kulkee vasemmalla.
        Kevyenliikenteenväylillä kulkevista koirista päätellen hyvin kasvatettuja koiran
        ulkoiluttajia on Suomessa hirmu vähän


      • Juosten

        Viimeksi tänään Tikkurilassa näin "hyvin koulutetun" koiran tai oikeastaan kaksi. Oli juosten lenkillä ja juoksin yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän oikeaa reunaa. Vastaan tuli 2 koiran ulkoiluttajaa, joista toinen kulki väylän oikeaa reunaa ja koira hänen oikealla puolen. Toinen kulki keskellä väylää ja koira oli hänen oikealla puolen. Hieman ennenkuin kohdattiin he siirtyivät väylän vasemmalle puolen ja siirsivät koirat heidän vasemmalle puolen, joten pysähdyin n. 4-5 m päähän heistä. Huomautin heille, että tarviiko tulla minun puolelleni. Vastaus oli, että he kulkevat aina vasemmalla! Sanoin heille, että mikään laki ei velvoita minua väistämään teitä. Sain kunnon nimittelyt pariskunnalta, mutta niin osaan minäkin nimitellä. He sitten siinä kävellessä siirtyivät nurmikolle vaikka väylä heidän kulkusuunnastaan oikealla oli vapaana. Tällainen käytös "hyvin koulutettujen" koirien kanssa on yleistä eli siirtyvään vastaantulevan puolella viime tipassa vaikka heidän puoleltaan väylä on vapaana. On minulle jopa sanottu, että Suomen laissa on mainittu, että kaikki muut kevyen liikenteen käyttäjä (jalankulkijat, pyöräilijät, skeittarit ym) väistävät koiran kanssa liikkujaa. Näin ei ole!


    • 37meni

      Pykäläkokonaisuudessaan kirjoitti tuolla, että " ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa,".
      Ihan uusi asia, minusta kun niitä pitäisi juuri taluttaa jalkakäytävällä, eikä ajaa sillä, jos sinne mennään jalankulkijoiden sekaan.
      On meillä pykälänikkareita joka lähtöön.

      • tarkkuutta--peliin

        Tulee vääriä tulkintoja jos pykälistä poimitaan vaan osa totuutta.

        "Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P40

        Tästä näkee että ei saa tehdä niin jos siitä koituu huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.


    • UncleBen

      Velvollisuus väistää jalankulkijaa. Iäkkäämmille tämä on itsestäänselvä, kun ovat ajaneet vanhan lain aikaan.

      @se---tilannenopeus 10.8.2016 13:43 on ottanut oikean pykälän ja asian esiin, mutta se vaatii hiukan jatkokäsittelyä, kun ei sitä ketjussa ole ( tietenkään ) ymmärretty.


      Aikaisempi Tieliikennelaki 1957 15 § ajoneuvon nopeudesta sanoi asian yksiselitteisen selkeästi ja kaikkien helposti ymmärtämällä tavalla:

      ””1. Ajoneuvon nopeus on sovitettava olosuhteiden mukaan sellaiseksi, että kuljettaja KETÄÄN VAARANTAMATTA varmasti hallitsee ajoneuvonsa kaikissa ennalta varottavissa olevissa tilanteissa.

      2. Ajoneuvo on voitava pysäyttää tien kokonaan näkyvällä osalla, sekä milloin ajoneuvossa on käytettävä kauko- tai lähivaloja, enintään sen pituisella matkalla, joka ajoneuvon omien valojen valaisemana kulloinkin on esteetön, jolleivät olosuhteet edellytä sitäkin suurempaa varovaisuutta.””

      Sanaa KETÄÄN käytetään silloin, kun puhutaan ihmisestä. Vaarantamista on mm. ohittaminen fillarilla vauhdilla läheltä jalankulkijaa, koska on ennalta arvattavissa, että jalankulkija saattaa muuttaa suuntaa tai lähteä liikkeelle. Vaarantaminen ei tarvitse osumaa.

      Vuoden 1981 laki sortui hienostelemaan ja uudistamaan kieliasua. Puhuu liikenneturvallisuudesta, joka sanana ei varmasti aukea kaikille vaikka tarkoittaa täsmälleen samaa ja laajemminkin kuin aikaisempi laki.
      Nykyisen yksilökeskeisen kasvatuksen ansiosta se on vaikeaselkoinen < miksi mun täytyy muka muista välittää ja miksi mun täytyy muka hidastaa >.

      23 §
      ””1. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin LIIKENNETURVALLISUUS edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.””
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23

      Ajoneuvon kuljettaja väistää aina jalankulkijaa.
      Sitä vastuuta voi PIENENTÄÄ jalankulkijan oma virhetoiminta mm. juokseminen talonkulman/pensaan takaa ajoradalle tai käveleminen moottoritiellä. Tapauskohtaista.

      Ennalta arvaamattomia tilanteita ovat mm. maanjäristykset ja tulivuorenpurkaukset. Niitähän meillä on yhtenään.

    • kielekir

      Niinkauan kuin sallitaan ÄLYKÄNNYKÄT LIIKENTEESSÄ KULJEN KÄVELLEN VASENTA REUNAA,MYÖS PYÖRÄTIELLÄ.
      EN HALUA KÄNNYKKÄÄ TUIJOTTAVAN PYÖRÄILIJÄN ETURENGASTA PERSEREIKÄÄNI,
      ELI PYÖRÄLLÄ AJAESSA ON KIELLETTY PUHELIMEN KÄYTTÖ,NIINKUIN AUTOISSA.
      JOS KÄDET EI OLE VAPAAT.

      • Just_joo

        Älä hyvä ihminen HUUDA. Se vie viestistä uskottavuuden, vaikka siinä olisi muuten asiaa.

        Pyörätie-jalkakäytävillä hortoilulle pitäisi antaa jotkut rajat. Perussäntö olisi että jos töppäilet kännykkä kädessä, olet aina enemmän syyllinen kuin kulkemiseen keskittynyt osapuoli.


    • UncleBen

      @Lain_mukaan En ole samaa mieltä http://keskustelu.suomi24.fi/t/14413292/lakialoite-kvlla-oiikealla-kavelysta#comment-86042195

      Ajatuksesi jalankulkijan velvollisuus väistää ajoradalla/pyörätiellä ajavaa kaatuu siihen, että tuossa pykälässä on mainittu ensimmäisenä sanana ”Suojatielle tai...”
      Ts. tulkintasi mukaan suojatielläKIN jalankulkijan on väistettävä liikennettä, koska siinä mainitaan sekä suojatie että ajorata. Se on totaali ristiriidassa sen kanssa, että määrätään väistämään jalankulkijaa erityisesti suojatiellä. Keskenään täysin ristiriitaisia pykäliä täysin samasta tilanteesta ei voi olla.

      Pykälä 44 kieltää ryntäämästä suojatielle ja ajoradalle tai aiheuttamasta yllätystä ( yllätyksestä tulee mieleen, että joku selin keskustelee toisen kanssa suojatien päässä ja kääntyy siitä yllättäen suojatielle aivan lähellä olevan ajoneuvon eteen ).
      ”””Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.”””

      Ajoradalla täytyy varautua siihen, että jalankulkija voi olla ajoradalla/pyörätiellä, mutta ei tarvitse olla alituiseen varautunut siihen, että joku tulee ajoradalle. Suojatietä lähestyttäessä täytyy olla varautunut sekä olemiseen että tulemiseen. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P32

      Jalankulkijan väistämisestä ajoradalla
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14413292/lakialoite-kvlla-oiikealla-kavelysta#comment-85908715

      Jos jalankulkija tarkoituksella ja tahallaan pyrkii estämään liikennettä, niin se ei ole soveliasta. Esim. jalankulkijajoukko kävelee rinnakkain kevyen liikenteen väylää ja huutelee vastaan soittokelloa käyttävälle pyöräilijälle: ”Kyllä me saadaan kävellä miten vaan” eikä anna tietä tai jalankulkija asettuu lähestyvän pyöräilijän ajolinjalle → pyöräilijä yrittää kiertää → asettuu taas eteen jne. Tapauskohtaista.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P3

      Sellaista pykälää, joka määräisi jalankulkijan väistämään ajoneuvoja ajoradalla tai pyörätiellä ja, joka menisi yli tuon ajoneuvon kuljettajan ”ketään vaarantamatta”, en ole vielä löytänyt. Jatketaan tarmolla etsintää.

      • mustaa---valkoisella

        Lakkaa etsimästä.

        2 §
        Määritelmiä

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta;
        --

        Ajorata on siis ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tien osa. 44 § Ajoradan ylittäminen velvoittaa jalankulkijoita ylittämään ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä. Lisäksi Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Näistä näkee sen että jalankulkijan paikka ei ole ajoradalla ja hän on sitä myöten "väistettävä" siellä olevia ajoneuvoja. Pyörätie on sitten asia erikseen kuten 2 § myös mainitsee.

        Suojatie on taas poikkeus koska se on nimenomaan jalankulkijoille tarkoitettu tien osa.

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;


      • UncleBen
        mustaa---valkoisella kirjoitti:

        Lakkaa etsimästä.

        2 §
        Määritelmiä

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta;
        --

        Ajorata on siis ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tien osa. 44 § Ajoradan ylittäminen velvoittaa jalankulkijoita ylittämään ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä. Lisäksi Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Näistä näkee sen että jalankulkijan paikka ei ole ajoradalla ja hän on sitä myöten "väistettävä" siellä olevia ajoneuvoja. Pyörätie on sitten asia erikseen kuten 2 § myös mainitsee.

        Suojatie on taas poikkeus koska se on nimenomaan jalankulkijoille tarkoitettu tien osa.

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Noiden samojen asioiden toisto ei tee asiasta totta.

        Suojateitä ja jalkakäytäviä ei paljoa vieläkään ole maaseudulla ja hiekkateillä. On pikku pakko kulkea ajoradalla. Suojatiet on keksitty etteivät ihmislaumat kulkisi ihan mistä vaan yli ajoradan AJONEUVOJEN VÄISTETTÄVINÄ.

        Historiassa aina ei ole ollut näin. Autoliikenne oli teillä tärkein, joka näkyy tästä. Liikennejärjestyssääntöasetus 13§, joka oli voimassa -57 asti:
        < Ajoneuvon lähestyessä ( siis myös pyörän, oma huom. ) jalankulkijan tulee väistymällä mahdollisimman lähelle tien vasenta reunaa antaa ajoneuvolle tilaa sivuuttamiseen >

        Vanhoissa suomalaisissa leffoissa näkee, kun maaseudulla kylätiellä ihmiset auton äänen kuullessaan asettuivat aivan reunaan pysähtyen ja valmiina hyppäämään ojaan, kun kartanon isäntä tuli autolla. Ei se ollut pelkkää rispektiä ( vaikka innokkaimmat ottivat hatun päästä ja toiset niiasivat ) vaan asetuksen mukaista.

        Suomenmaa on täynnä riitoja tontin rajoista, teiden ja maiden käytöstä yms. Jopa parinkympin veloista on tapettu ihmisiä – ja ilman velkaakin. Tässä asetuksessa oli kliffa keino päästä ikävästä naapurista eroon.
        Yöllä tyhjällä kylätiellä kävelevä naapuri, mahdollisesti pontikassa oleva, täräytettiin autolla hengiltä. Ei tajunnut mennä ojaan karkuun autoa. So what? Oma vika.

        Voin kuvitella soittoilmoituksen tästä poliisille ja hieman karrikoidusti vastaus:
        ”Työnnä se ruumis siihen ojaan pois haittaamasta autoja. Laitan ruumiin hakijalle tiedon, mutta nyt on paljon keikkaa, joten voi mennä parikin viikkoa ennenkuin haetaan. Ota henkilöpaperit talteen, niin hakija noutaa sinulta ne, jotta saan poistettua väestörekisteristä. Laita vakuutusyhtiöön hakemus auton vaurioista, niin saat korvauksen. Tämä on nyt kaikki sitten tässä.”

        Sodan aikana huomattiin, että jopa ne köyhät maata ja omaisuutta omistamattomat jalankulkijatkin puolustivat raivoisasti tätä maata ja jo sodan aikana alettiin valmistelemaan uutta tieliikennelakia, joka tuli voimaan 1957. Siinä jalankulkija sai ihmisoikeudet ja lain suojan. Ei tarvinnut enää väistää ajoneuvoja ( ja, monien harmiksi, ei päässyt enää ikävästä naapurista kätevästi noin vain eroon ).

        Jatketaan tarmokkaasti etsintää.


      • mustaa---valkoisella
        UncleBen kirjoitti:

        Noiden samojen asioiden toisto ei tee asiasta totta.

        Suojateitä ja jalkakäytäviä ei paljoa vieläkään ole maaseudulla ja hiekkateillä. On pikku pakko kulkea ajoradalla. Suojatiet on keksitty etteivät ihmislaumat kulkisi ihan mistä vaan yli ajoradan AJONEUVOJEN VÄISTETTÄVINÄ.

        Historiassa aina ei ole ollut näin. Autoliikenne oli teillä tärkein, joka näkyy tästä. Liikennejärjestyssääntöasetus 13§, joka oli voimassa -57 asti:
        < Ajoneuvon lähestyessä ( siis myös pyörän, oma huom. ) jalankulkijan tulee väistymällä mahdollisimman lähelle tien vasenta reunaa antaa ajoneuvolle tilaa sivuuttamiseen >

        Vanhoissa suomalaisissa leffoissa näkee, kun maaseudulla kylätiellä ihmiset auton äänen kuullessaan asettuivat aivan reunaan pysähtyen ja valmiina hyppäämään ojaan, kun kartanon isäntä tuli autolla. Ei se ollut pelkkää rispektiä ( vaikka innokkaimmat ottivat hatun päästä ja toiset niiasivat ) vaan asetuksen mukaista.

        Suomenmaa on täynnä riitoja tontin rajoista, teiden ja maiden käytöstä yms. Jopa parinkympin veloista on tapettu ihmisiä – ja ilman velkaakin. Tässä asetuksessa oli kliffa keino päästä ikävästä naapurista eroon.
        Yöllä tyhjällä kylätiellä kävelevä naapuri, mahdollisesti pontikassa oleva, täräytettiin autolla hengiltä. Ei tajunnut mennä ojaan karkuun autoa. So what? Oma vika.

        Voin kuvitella soittoilmoituksen tästä poliisille ja hieman karrikoidusti vastaus:
        ”Työnnä se ruumis siihen ojaan pois haittaamasta autoja. Laitan ruumiin hakijalle tiedon, mutta nyt on paljon keikkaa, joten voi mennä parikin viikkoa ennenkuin haetaan. Ota henkilöpaperit talteen, niin hakija noutaa sinulta ne, jotta saan poistettua väestörekisteristä. Laita vakuutusyhtiöön hakemus auton vaurioista, niin saat korvauksen. Tämä on nyt kaikki sitten tässä.”

        Sodan aikana huomattiin, että jopa ne köyhät maata ja omaisuutta omistamattomat jalankulkijatkin puolustivat raivoisasti tätä maata ja jo sodan aikana alettiin valmistelemaan uutta tieliikennelakia, joka tuli voimaan 1957. Siinä jalankulkija sai ihmisoikeudet ja lain suojan. Ei tarvinnut enää väistää ajoneuvoja ( ja, monien harmiksi, ei päässyt enää ikävästä naapurista kätevästi noin vain eroon ).

        Jatketaan tarmokkaasti etsintää.

        Tämä jäi pois edellisestä.


        40 §
        Jalankulkijan paikka tiellä

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta.

        Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.


        > Noiden samojen asioiden toisto ei tee asiasta totta.

        Laki on todellista totta ja sen mukaan toimitaan. Kukaan ei ole kertomassa mitään satuja tai omia tulkintoja. Kaikki fakta löytyy laista.


      • UncleBen
        mustaa---valkoisella kirjoitti:

        Tämä jäi pois edellisestä.


        40 §
        Jalankulkijan paikka tiellä

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta.

        Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.


        > Noiden samojen asioiden toisto ei tee asiasta totta.

        Laki on todellista totta ja sen mukaan toimitaan. Kukaan ei ole kertomassa mitään satuja tai omia tulkintoja. Kaikki fakta löytyy laista.

        Vielä, kun löydät tämänlaisen, joka määrää väistämään ajoneuvoja niin kävellessä ajorataa pitkin kuin ylityksessäkin, niin hyväksyn ajatuksesi.

        < Ajoneuvon lähestyessä ( siis myös pyörän, oma huom. ) jalankulkijan tulee väistymällä mahdollisimman lähelle tien vasenta reunaa antaa ajoneuvolle tilaa sivuuttamiseen >

        Tähänastiset eivät riitä siihen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2661
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1745
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      82
      1592
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1269
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      96
      1211
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      88
      1053
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      114
      1037
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe