marttiinin ja iisakki järvenpään, kainuulaispuukot

järvenpäänpuukko

Minä ostin aikoinaan ilveksen ja muutaman muun puukon sen perässä kuten myös oson marttiinin ilveksen. Järvenpään pieni puukko oli tarjolla, mutta molempiin ei raha riittänyt. Lisäksi luupuukko on tullut hankittua ja tuohipuukko vanhana. Puuttuu järvenpään ja kainuulaispuukot sekä muita. Olen juuri hankkinut myös ison leukun. Keräilen pikku hiljaa puukkoja. Haaveissa on iso kotimaisten puukkojen kokoelma, johon kuuluisi muutama vanha harvinaisuus. Katsotaan miten käy. Nyt on muutama uusi ja onkos teillä millaisia puukkoja. Uusia ja vanhoja käytössä sekä keräilyssä.

5

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoasulle

      Onhan noita.
      Sinun kannattaa liittyä Suomen Puukkoseuraan.

    • keräilyä

      Sellaista kuten puukkoseura, tuskin on mutta kiitosta vaan. Keräileminen on useimmiten miesten hommaa ja vain arvokkaat kokoelmat ihmiset mainitsee. Kuitenkin jopa naiset ja teini-ikäiset keräilee.

    • tosionmuuten

      Niinpä minäkin olen keräillyt ja on morasta lähtien kaikkea mahdollista. Tyytyväinen olen ollut pikkuiseen puukkoon ja tavalliseen ilvekseen. En ole kuljettanut mukana mutta joskus metsään olen mukaan ottanut. Lähinnä käyn metsässä koiran kanssa ja harvemmin olen tarvinnut. Yhden kerran piti lähteä eläintä lopettamaan ilveksen kanssa mutta oli piiloutunut ja jäi luonnon armoille. Onneksi ei tarvinnut lopettaa. Muistan aina siitä lähtien pitää koirani kurissa, ettei pure villieläimiä.

    • mummonhammasko

      Puukko sinänsä on monitoimityökalu. Sillä syödään, vuollaan, veistellään, pistetään, ruuvataan ja leikataan ja paljon muuta. Paras ostaa kätevä monitoimityökalu puukoksi tai linkkari. Ei liian iso. Mummon hammas tai pikku puukko on parempi kuin iso, joka ei sovi käytössä käteen hyvin.

    • jotaintietoa

      Eri käyttöön on erilaisia puukkoja, kuten vuolemiseen, metsästykseen, partiointiin, veistämiseen, retkeilyyn, kalastukseen, fileointiin ja työpuukot. Sähkömiehen ja rakennusmiehen puukot eroaa toisistaan jonkin verran. Joissakin puukoissa pn veriura teurastukseen ja on pistopuukkoja ja muunlaisella terällä varustettuja, kalastuspuukoissa on hamarapuoli terässä varustettu kalan perkaukseen varustetulla puolella, minulla on kotona. Lisäksi on koristepuukkoja ja naisten puukkoja sekä lasten puukkoja erikseen. Lasten kätevä minulla pn sekä pieni naisten puukko, jonka terä on minikokoinen esimerkiksi syömiseen ja sienestykseen. Tietääkö joku jotain muuta puukoista. Olisin kiinnostunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe