Tarinaa/ Vinkkejä paniikkihäiriön kanssa elämiseen

Staypositive

Hei!

Tässä tarinaa minusta ja paniikkihäiriöstäni ja vinkkejä paniikkihäiriön taltuttamiseen ja sen kanssa elämiseen.

Olen 23-vuotias mies ja saanut paniikkikohtauksia noin 5 vuotta. En pitkään ymmärtänyt mistä kohtaukset johtuu ja luulin itselläni olevan erinäisiä sairauksia. Kohtaukset alkoivat lukiossa ollessani ja niihin liittyi usein pelkoa kuolemasta, kuten esimerkiksi sydänkohtauksen saamista. Kävin usein lääkärissä ottamassa erinäisiä testejä, mutta mitään fyysistä sairautta ei löydetty.

Saatuani kohtauksia satunnaisesti noin vuoden aloin yummärtämään, että kyseessä on paniikkihäiriö. Kävin lyhyitä terapiajaksoja julkisen terveydenhuollon puolella, mutta en oikein saanut apua vaivaani ja sitä tarjottiin mielestäni huonosti. Paniikkihäiriön voimakkuus on vaihdellut vuosien mittaan elämäntilanteen ja stressin mukaan. Välillä paniikkikohtaukset ovat liittyneet fyysisiin sairauksiin ja välillä taas kontrollin menettämiseen, siihen että pelkään tulevani hulluksi. Aloitin syömään SSRI-lääkettä kaksi vuotta sitten pienellä annoksella (25mg/vrk) ja se on auttanut kohtausten tiheyteen ja vahvuuteen, mutta haluaisin pian tulla toimeen ilman lääkkeitä, sillä lääke on tasoittanut tunne-elämääni ja elämä tuntuu sen takia välillä tasapaksulta.

Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa ja ahdistusta on taas ollut välillä enemmän stressin takia. Nyt sain viimein helmikuussa 2016 aloitettua psykoterapian, mistä koen olleen suuresti apua. Toivon, että saisin sen avulla paniikkikohtaukset vieläkin vähemmiksi ja ahdistusta lievitettyä, sekä lääkkeen lopetettua. Vaikka saankin paniikkikohtauksia usein, niin olen kuitenkin oppinut vähentämään kohtauksia ja niiden vahvuutta. Muutenkin koen olevani pitkästä aikaa taas onnellinen. Haluankin muistuttaa kaikkia kohtalotovereita, että kannattaa yrittää pysyä optimistisena, vaikka se tuntuukin väliltä vaikealta. Sairaudesta voi parantua ja ainakin kohtausten määrää/vahvuutta saa lievitettyä harjoittelun avulla!

Vinkkejä paniikkikohtausten/ahdistuksen kanssa taisteluun.

-Vuosien saatossa eniten apua olen saanut aloittamastani psykoterapiasta, ihan vaan koska olen saanut opittua erinäisiä harjoituksia paniikkikohtauksen lievittämiseen ja rentoutumiseen. Suosittelenkin terapiaa ehdottomasti kaikille, koska siitä ei ainakaan ole haittaa ja luultavasti vain paljon hyötyä.

-Lääkehoito ei paranna ihmistä, vaan ainoastaan lievittää oireita. Se sopii joillekkin, mutta ensisijaisesti kokeilisin terapiaa, koska lääkkeissä on sivuvaikutuksia/niistä saa myös vierotusoireita jos joskus haluaa lopettaa. Muutenkin mielestäni paniikkihäiriön hoito Suomessa on liian lääkepainotteista ja itse koen ainakin hyötyneeni paljon enemmän terapiasta.

-Kannattaa opetella erilaisia keinoja rentoutua. Esimerkiksi mindfulness/erilaiset läsnäoloharjoitukset on hyviä. Paniikkihäiriö on ainakin itselläni tosi riippuvainen kehoni hyvinvoinnista ja esimerkiksi jo se, että harrastaa vähän liikuntaa/syö kohtalaisen terveellisesti ja säännöllisesti ja nukkuu hyvin vähentää kohtausten määrää ja vahvuutta radikaalisti.

-Liiallista stressiä kannattaa välttää, sillä itselläni ainakin stressi on yksi pahimmista paniikkikohtausten aiheuttajista. Aina esimerkiksi kalenteria ei kannata tunkea ihan täyteen tai jos vaikka opiskelee, niin voi aina ottaa vaikka yhden kurssin vähemmän opintojaksoon.

-Alkoholia/tupakkaa/päihteitä/kofeiinia ei kannata käyttää ainakaan liikaa. Alkoholi voi lieventää oireita hetkellisesti, mutta oireet ainakin itselläni pahentuvat laskuhumalassa/krapulassa. Myös esimerkiksi tupakka tai kofeiini laukaisevat helposti paniikkikohtauksen.

-Vaikka paniikkikohtausten takia tekisikin mieli monesti välttää erilaisia tilanteita, ettei saisi paniikkikohtausta, niin näin ei kannata tehdä. Jos alkaa välttelemään monia tilanteita, niin se kapeuttaa elämänlaatua ja aiheuttaa masennusta. Ylipäätänsäkin suosittelen tekemään enemmän asioita, jotka ovat itselle mielekkäitä, sillä se parantaa yleistä hyvinvointia ja vähentää myös paniikkikohtauksien määrää.

Jos jotain positiivista olen paniikkihäiriöstäni saanut, niin sen että olen oppinut arvostamaan ihan eri tavalla elämää ja niitä hetkiä/päiviä kun ei ahdista. Elämä on lyhyt ja mielestäni ei kannata liikaa mennä mukaan länsimaiseen rahantavoitteluun ja uraelämän ihannointiin. Suosittelen tätä myös teille ja toivottavasti joku saisi jotain apua vinkeistäni. Saa myös kysyä jos jokin askarruttaa.

Onko täällä muita paniikkikohtauksia saavia tai paniikkihäiriöisiä? Olisi mielenkiintoista kuulla myös teidän tarinoita.

Tsemppiä ahdistuksen ja paniikkikohtauksien kanssa taisteluun!

0

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

        Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        138
        1945
      2. Taasko se show alkaa

        Koo osottaa taas mieltään
        Ikävä
        27
        1908
      3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

        Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
        Ikävä
        23
        1858
      4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

        Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
        Perussuomalaiset
        85
        1640
      5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

        Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
        Perussuomalaiset
        62
        1448
      6. Sakarjan kirjan 6. luku

        Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
        Profetiat
        20
        1266
      7. Elia tulee vielä

        Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
        Helluntailaisuus
        37
        1163
      8. Avaa sydämesi mulle

        ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
        Ikävä
        38
        1160
      9. Söpö lutunen oot

        Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
        Ikävä
        11
        1148
      10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        10
        1137
      Aihe