Kilpirauhasen vajaatoimintako?

Auttakaaaaaa

Eli oon koko ajan tosi väsyneen tau voimattoman oloinen, en jaksa tehdä juuri mitään. Kesähelteilläkin on kylmä ja aina vähintään yhdet villasukat jalassa. Hieman välillä myös alanuloinen mutta positiivisesta luonteestani se harvoin näkyy. Vatsa ei toimi, ummetusta usein. Tänään huomasin että tuli ripulia. 13 w tyttö, 163cm pitkä ja painan 47(?) kiloo. Suvussa on jonkin verran tätä vajaatoimintaa ja nyt aattelin että mahtaisko nää oireet johtuu siitä. Toinen juttu; eikai mulla voi olla anemiaa ja pahimmas tapaukses leukemiaa kun jalatkin on nivelistä sellaiset oudot. Menkat on ainakin omasta mielestäni normaalit. Rupesin vaa kirjottelee tänne kun en jaksa tätä pahaa oloa enää. Apua kiitos<3

12

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittava

      Verikokeilla vajista ovat selvittävinään. Itse voi saada numerotietoa kuumemittarilla: Useampana aamuna kuumemittari kielen alle suuhun heti herättyä, peiton alla pysyen ja mahdollisimman vähän liikkuen. Ainakin 35-alkuiset lukemat viittavat vajaatoimintaan.

      Diagnoosiin kuuluisi neljä osaa: 1) Oireet, 2) tutkiminen vastaanotolla (mm. tunnustelu ja akillesrefleksi), 3) sukuhistoria ja 4) verikokeet

      Liian usein tyydytään (puutteellisiin) verikokeisiin ja tuloksia lisäksi verrataan virheellisiksi osoittautuneisiin "viitearvoihin". Tuloksena terveeksijulistus tai resepti pääosin haitallisille mielialalääkkeille. Merkiten myös että lääkitystä viivästämällä kehittyvat mm. "Hashimoto" sekä syän- ja verisuonisairaudet

      • hyvä_selostus

        > Diagnoosiin kuuluisi neljä osaa

        Nuo neljä selosti professori Matti Välimäki MTV:n aamuohjelmassa maanantaina 6.6.2016. Pitkässä ohjelmassa n. minuutilla 13:30
        http://bit.ly/1BraGqO (etsi 6.6.2016)


      • hyvä_selostus

      • hyvä_selostus

      • Ja_näytäppä

        tukea väitteellesi, että viitearvot olisivat "virheelliset".

        Ja jos olet keskiverto paviaania älykkäämpi niin varmaan pystyt esittämään uskottavamman näytön kuin naistenlehden mielipide palstan.

        Ai et pysty vai?

        Niin vähän ajattelinkin.


    • Hyvät_voinnit

      En usko, että on kilpirauhasen vajaatoiminta. Se hidastaisi kasvua niin, ettet voisi olla tuossa iässä noin pitkä. Painoindeksi on myös normaali. Kuitenkin voisin ajatella, että vaivat johtuvat ravinnosta ja elämäntavoista. Syötkö sopivasti tarpeeksi usein vai paljon kerran päivässä? Matala verensokeri aiheuttaa palelua ja väsymystä. Syötkö tarpeeksi kuitua ja harrastatko liikuntaa? Jos et liiku, ei suolesikaan liiku! Anemia on myös todella harvinainen, jos syöt normaalisti. Mistä olet tuon leukemian keksinyt? Nivelkivut ovat aika monen muunkin sairauden oireita, mutta tuossa iässä syynä ovat yleensä kasvukivut. Tietenkin täytyy muistaa masennuksen mahdollisuus, myös nuorilla. No, tämän verran sain noin niukoista tiedoista irti. Eli nyt menet lääkäriin! Kaikki nuo sairaudet, mitä epäilet, selviävät helposti verinäytteistä: täydellinen verenkuva, tyreotropiini ja vapaa tyroksiini. Jos kaikki on kunnossa, ei tarvitse mieltään vaivata. Ravitsemusongelmissa tärkeää tutkia myös kalsium, rauta ja proteiinit, vegaaneilta myös B12-vitamiini. Myös psykologin arvio ajatuksista, tuntemuksista ja syömistavoista on paikallaan. Olen puhunut.

      • Auttakaaaaaa

        Syön tarpeeksi ja terveellisesti. Syön kuitua kyllä ja liikuin silloin kun olo oli vielä hyvä. Nykyään on päiviä jolloin en pääse sängystä ylös. On niin huono olo, huimaa, tuntuu tosi heikolta. Masennuksesta en kärsi kun kaikki on niin hyvin :). Ja leukemian siitä koska olo on oikeasti niin huono. Läheisetkin ovat jo sitä mieltä että kaikki ei ole kunnossa ja näytän sairaalta.


    • kunnollinen-diagnoosi

      Samojen oireiden aiheuttajia on kymmeniä: http://bit.ly/1QdB0i9
      Suomalaisessa tutkimuksessa ferritiinin vajaus oli vajauksista yleisin.
      B12:n, D:n ja folaatin vajaukset ovat nekin yleisiä.

      Prof Välimäen "poissuljettavien perussetissä" olivat ainakin keliakia ja hyperkalsemia. Täytyy etsiä, Välimäen mielipiteitä kun sensuroidaan.

      • VELMIESJABRU

        Diabeteksen mahdollisuus ei poissuljettu,mutta ummetuksella mullakin alkoi,ennenkuin havahduin ja se oli kilpirauhasen vajaatoiminta...


    • viitteet_vinksallaan

      >> ... tyydytään (puutteellisiin) verikokeisiin ja tuloksia lisäksi verrataan virheellisiksi osoittautuneisiin "viitearvoihin" <<

      Vuonna 2003 USA:n kaksi endoyhdistystä otti TSH:n viitealueeksi 0.3...3.0. Viitealuetta on supistettu aikaisemminkin kun vuosien jälkeen osoittautui, että terveiksi oletetussa vertailujoukossa oli runsaasti alkavia kilpirauhassairauksia. Tutkija Völzken ryhmällä vertailujoukko oli huolella puhdistettu ja TSH:n yläraja 2,12.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15785248

      • AACC_kannanotto

        Biokemistien mielestä jo v. 2002 oli 2,5 oikea TSH-yläraja

        "National Academy of Clinical Biochemistry in their Laboratory Medicine Practice Guidelines for the Diagnosis and Monitoring of Thyroid Disease. Late in 2002: "In the future, it is likely that the upper limit of the serum TSH euthyroid reference range will be reduced to 2.5 mIU/L because more than 95% of rigorously screened normal euthyroid volunteers have serum TSH values between 0.4 and 2.5 mIU/L


    • Verikokeilla_aloitetaan

      Mene alkuperäinen lääkäriin (koululääkäri tai terveyskeskus) ja pyydä verikokeilla tutkimaan, mikä voisi olla vikana. Tästä sinun kuitenkin täytyy lähteä liikkeelle, eli verikokeet. On turha arvuutella, ellei ole otettu verikokeita.

      Nimimerkki 'Hyvät_voinnit' jostakin syystä arveli, että sinulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tämä on puoskarin mielipide, koska ei ole mitattu mitään kokeita. Kyseinen nimimerkki perusteli sillä, että olet niin pitkä ikäiseksesi: minä olin 12-vuotiaana juuri saman pituinen kuin sinä, ja siitä en kasvanutkaan enää yhtään. Olen nyt jäänyt eläkkeelle ja olen todella yhä se sama 163 cm. Ja kyllä, minulla on vajatoiminta. Sinulle on tehty lapsena arvioitu pituus, miten olet sijoittunut siihen nähden? Se ratkaisee enemmän, eikä tällainen puoskarointi sillä, että olisit ikäiseksesi pitkä.

      Sinulla siis voi aivan hyvin olla kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta voi olla muutakin. Pitää mitata enemmän verikokeita. Pyydä mitattavaksi myös kilpirauhasen vasta-aineet TPOab.

      Tuntuuko sinusta ikävältä mennä lääkäriin, vai miksi et ole jo käynyt lääkärissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1840
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      237
      1639
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      91
      1523
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1328
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe