Miten autan alkoholistia

Taikasanoja

Onko olemassa mitään mitä voisin tehdä alkoholisoituneen ystäväni hyväksi? Onko olemassa sanoja ja tekoja joilla saisin hänet pelastamaan itsensä?
Kyllä hän tilanteensa ymmärtää, mutta hänellä ei ole voimia tai rohkeutta. Mistä minä niitä hänelle ammennan. Sanokaa, miten tuon kierteen hänen elämässään voi pysäyttää. Miten hänet pelastetaan kaikelta siltä kurjuudelta joka on jo aivan käsillä?

On kamalaa nähdä hänen epätoivonsa ja nähdä hänen silti vaan voimattomana vajoavan yhä syvemmälle ja syvemmälle alkoholin kahleissa. Pientä elämän rimpuilua vielä on mutta vajoaminen vaan jatkuu ja pahenee.

Jonain päivänä hän heittää henkensä, eikä siihen välttämättä enää pitkästi ole aikaa. Joskus tuntuu että se olisi paras ja armollisin asia hänelle ennen kaikkea sitä mitä muuta hirvittävää tapahtuu.
Mietinkö silloin että olisinpa osannut ja pystynyt auttamaan. Jätinkö jotain tekemättä. Jätinkö minä ainut jäljellä oleva ystävä hänet, sairaan ihmisen, heitteelle. Kadunko silloin, että voimattomana vaan katsoin, kun hän käveli ensin kurjuuteen ja sitten kuolemaansa. Kertokaa mitä voin tehdä hänen auttamisekseen?

25

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikasanoja

      Jatkan vielä.
      Olen monta kertaa miettinyt ja laskeskellut, että jos maksaisin hänen vuokrarästejään kovalla niukkailulla eläkkeestäni säästämistämistäni rahoista, hän ei ainakaan joutuisi pois asunnostaan ja ties mihin. En niitä kaikkia pystyisi maksamaan mutta auttavan verran kuitenkin.
      Hänellä on itsellään kova yritys niistä selvitä... mutta mutta. Nyt näyttää kuitenkin siltä että ravintolaan ja viinaan rahat hupenevat. Tekisinkö turhan uhrauksen? Tuntuu että mitä tahansa suunnittelen ja ajattelen on seinä vastassa. En ole keksinyt jarrua hänen vuoristorataansa.

    • alggis

      Rahallisesti ei ainakaan kannata auttaa, ne rahat hän kuluttaisi vaan alkoholiin.

    • tuurijuopot

      Juotat sen kuoliaaksi autat koko yhteiskuntaa.

    • SairasTauti

      Et mitenkään, vain alkoholisti voi auttaa itseään. Muut eivät voi toisen puolesta ilman hänen omaa tahtoaan tehdä mitään muuta kuin haaskata aikaansa. Tekosyiden mestareita.

    • Taikasanoja

      Kun ihmisellä on melkeinpä mikä tahansa muu sairaus, niin se joko menee tai sitten viedään hoitoon. Alkoholismi on jotain aivan hirveää.

      Tämä onneton kun ei edes selittele juomistaan. Joskus itku kurkussa sitä harmittelee, mutta siihen se jää. Olen luvannut olla ja/tai lähteä hänen tuekseen sinä hetkenä kun hän asiaansa rupeaa korjaamaan. Sitä päivää ei taida tulla.

      Raitistuneita alkoholisteja on olemassa. Toivon sydämestäni, että hän olisi yksi niistä.
      Onko mitään yhteistä luonteenpiirrettä, taustaa tai jotain semmoista niillä alkoholisteilla jotka ovat päässeet alkoholista eroon? Yritän epätoivoisesti löytää jotain portteja vielä auottavaksi.

      • ex-juoppo

        Ystäväsi juo jo "itkuviinaa", eli "loppukiri" alkaa lähestyä.
        Nyt olis hyvä hetki saada hänet hoitoon, sellaiseen jossa hänet pannaan kohtaamaan todellisuus omasta juomisesta, ja jossa hänelle kerrotaan miksi hänen on täytynyt juoda kaikki nämä vuodet. Tällaisia Minnesota-mallisia hoitoja Suomesta onneksi jo löytyy.
        Perushoito kestää kuukauden, ja jos saisit hänet suostumaan vaikka viikoksi hoitoon, niin hän todennäköisesti haluaisi itse jatkaa sitten kuukauden loppuun?

        Kyselit aiemmassa viestissäsi, että voitko mitenkään auttaa ystävääsi..? Voin kertoa omasta kokemuksestani, että alkoholistia voi auttaa vain juomaan lisää. Juova alkoholisti kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan. Rahallinen apu tässä vaiheessa muuttuisi ihan varmasti alkoholiksi.


      • Taikasanoja
        ex-juoppo kirjoitti:

        Ystäväsi juo jo "itkuviinaa", eli "loppukiri" alkaa lähestyä.
        Nyt olis hyvä hetki saada hänet hoitoon, sellaiseen jossa hänet pannaan kohtaamaan todellisuus omasta juomisesta, ja jossa hänelle kerrotaan miksi hänen on täytynyt juoda kaikki nämä vuodet. Tällaisia Minnesota-mallisia hoitoja Suomesta onneksi jo löytyy.
        Perushoito kestää kuukauden, ja jos saisit hänet suostumaan vaikka viikoksi hoitoon, niin hän todennäköisesti haluaisi itse jatkaa sitten kuukauden loppuun?

        Kyselit aiemmassa viestissäsi, että voitko mitenkään auttaa ystävääsi..? Voin kertoa omasta kokemuksestani, että alkoholistia voi auttaa vain juomaan lisää. Juova alkoholisti kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan. Rahallinen apu tässä vaiheessa muuttuisi ihan varmasti alkoholiksi.

        Sepä se. Loppukiri taitaa olla meneillään ja jarrua ei löydy.

        Siinähän se ongelma onkin, kun ei tuota niin vaan hoitoon saada suostuteltua. En minä ainakaan ole sitä taikasanaa vielä keksinyt.

        Mistä semmoiset rahatkaan kaivetaan johonkin Minnesota-mallisiin hoitoihin. Ei mulla ainakaan ole tuhansia euroja sijoitettavaksi noin epävarmaan hankkeeseen vaikka jonkun ihmeen vahingon kautta hänet saisin suostuteltua semmoiseen yritykseen.
        Kun tuosta ongelmasta ei edes voi puhua muuten kuin hänen ehdoillaan. Tukahduttavaa. Kerran sanoin olevani hänestä huolissani, senkin hän kuittasi sanomalla, että ajattelen vain itseäni??? Voi, herra Jumala sentään.

        Totta. Jos maksaisin hänen vuokransa se apu auttaisi häntä käyttämään loputkin rahansa alkoholiin. En minä rahojani hänen käteensä ainakaan antaisi. Nyt on jo kovissa veloissa. Viinaan rahat kuitenkin on menneet. Sitten ihmettelee, että miten hän on saattanutkin noin elellä, yrittää kunnostautua velkojensa suhteen ja silti jatkaa taas samaa rataa.
        Kauhea oravanpyörä vaikka miten päin ajattelisi.

        Tuntuu pahalta katsoa tuota touhua. Olen kait ainut jolle hän huoliaan kertoo ja asioitaan vaikertaa. Aina on mulle soittamassa, kun jotain pahaa tai hyvääkin on tapahtunut. Sitten taas välillä kiukuttelee ja haukkuu ja kohta pyytää anteeksi... pistää silloinkin kaiken juopumuksensa piikkiin.

        Avuton olen, jos on hänkin. En raski häntä hylätä ja jättää aivan yksin, vaikka toisinaan tuntuu että se olisi omalta kannaltani oikea ratkaisu. Tuntuu vaan siltä ettei kaveria jätetä, vaikka hän itse näyttääkin jääneen tuleen makaamaan.


      • tätätänään
        Taikasanoja kirjoitti:

        Sepä se. Loppukiri taitaa olla meneillään ja jarrua ei löydy.

        Siinähän se ongelma onkin, kun ei tuota niin vaan hoitoon saada suostuteltua. En minä ainakaan ole sitä taikasanaa vielä keksinyt.

        Mistä semmoiset rahatkaan kaivetaan johonkin Minnesota-mallisiin hoitoihin. Ei mulla ainakaan ole tuhansia euroja sijoitettavaksi noin epävarmaan hankkeeseen vaikka jonkun ihmeen vahingon kautta hänet saisin suostuteltua semmoiseen yritykseen.
        Kun tuosta ongelmasta ei edes voi puhua muuten kuin hänen ehdoillaan. Tukahduttavaa. Kerran sanoin olevani hänestä huolissani, senkin hän kuittasi sanomalla, että ajattelen vain itseäni??? Voi, herra Jumala sentään.

        Totta. Jos maksaisin hänen vuokransa se apu auttaisi häntä käyttämään loputkin rahansa alkoholiin. En minä rahojani hänen käteensä ainakaan antaisi. Nyt on jo kovissa veloissa. Viinaan rahat kuitenkin on menneet. Sitten ihmettelee, että miten hän on saattanutkin noin elellä, yrittää kunnostautua velkojensa suhteen ja silti jatkaa taas samaa rataa.
        Kauhea oravanpyörä vaikka miten päin ajattelisi.

        Tuntuu pahalta katsoa tuota touhua. Olen kait ainut jolle hän huoliaan kertoo ja asioitaan vaikertaa. Aina on mulle soittamassa, kun jotain pahaa tai hyvääkin on tapahtunut. Sitten taas välillä kiukuttelee ja haukkuu ja kohta pyytää anteeksi... pistää silloinkin kaiken juopumuksensa piikkiin.

        Avuton olen, jos on hänkin. En raski häntä hylätä ja jättää aivan yksin, vaikka toisinaan tuntuu että se olisi omalta kannaltani oikea ratkaisu. Tuntuu vaan siltä ettei kaveria jätetä, vaikka hän itse näyttääkin jääneen tuleen makaamaan.

        Tarvitset oikeanlaista tukea. Mene Al-anonin kokouksiin kuuntelemaan, mitä siellä kerrotaan. Tapaat kohtalotovereitasi.

        Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ...
        www.al-anon.fi/
        Alkoholistien perheille ja ystäville tarkoitettu toipumisohjelma.


      • Pahoinpidelty.lapsesta

        Suosittelen aloittajalle osallistumista alkoholistien perheille tarkoitettuihin kokouksiin. Kun elää alkoholistien kanssa, varsinkin lapsesta, saa esimerkin alkoholisesta käyttäytymisestä.
        On valheita, puolusteluja, toisten hyväksi käyttöä.
        Toimii usein kuin alkoholisti - sitä kutsutaan kuivahumalaksi.
        Toimii kuin alkoholisti ilman tippaakaan viinaa.
        Aloittajan koko tunne-elämä, arkielämä kieppuu jatkuvasti alkoholistin ympärillä, miten hän voi!
        Aloittajan on hyvä alkaa parantaa itseään ensin terveeseen elämään.
        Alkoholistin valintoihin ei kukaan ulkopulinen voi puuttua.
        On kunnioitettava itse kunkin omia valintoja elämässään.


    • kokeilijatoimii

      Vähähiilarinen ruokavalio auttaa. Ei tee mieli juoda. Kokeilkaa vaikka!
      Vain kapteeni itse saa koneen nousuun.

      • Vähämielinen

        Höpö juttuja. Ruokavalio ei mitenkään liity alkoholismiin. Ne on noita Heikkilän uskomuksia.


      • Pahoinpidelty.lapsesta

        Kyllä auttaa ruokavalio ja kävelyt kauniissa paikoissa
        raikkaassa ilmassa. Raakaraasteet ovat nopeita apuun.
        Itse huomaan suuren eron mielialassa.
        Tunneperäisistä asioista ja mieliala saa joko juomaan tai
        elämään raittiisti. Kokeilkaa ennen kuin tuomitsette!


    • lkjsfjlsfjlkfskjlsfjsfl

      Alkoholisimi on sairaus ja sitä ei voi ulkopuolinen auttaa, ellei alkoholisti itse tunnista sairauttaan, valitettavasti. Luulenpa, että tämä hyysääminen ja ymmärtäminen vain pahentaa alkoholistin elämää...me emme voi paljoakaan tehdä, kulkea rinnalla, jos jaksamme ja jos emme jaksa, emme sitten jaksa.....

      • riippuvuudesta_on_kyse

        Ei sillä ole mitään merkitystä myöntääkö juomari olevansa alkoholisti, sama meno jatkuu takuuvarmasti jos raitistumisen halua ei ole/tule.
        Kiusatun, eli hyysääjän osa on vapaaehtoista, vaikka onkin äärimmäisen tuskallista, ja sitähän juoppo osaa käyttää taiturimaisesti hyväksi.
        Ei aina tietoisesti tai pahuuttaan, mutta joka tapauksessa osaa pitää otteessaan.
        Sitten kun ei ole enää ketään alkaa kuoleman odotus.


      • Taikasanoja
        riippuvuudesta_on_kyse kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään merkitystä myöntääkö juomari olevansa alkoholisti, sama meno jatkuu takuuvarmasti jos raitistumisen halua ei ole/tule.
        Kiusatun, eli hyysääjän osa on vapaaehtoista, vaikka onkin äärimmäisen tuskallista, ja sitähän juoppo osaa käyttää taiturimaisesti hyväksi.
        Ei aina tietoisesti tai pahuuttaan, mutta joka tapauksessa osaa pitää otteessaan.
        Sitten kun ei ole enää ketään alkaa kuoleman odotus.

        Totta jorisette. En oikein tiedä myöntääkö tuo muuta kuin hetkittäin juoppoutensa. Mistäpä sen tietää kuinka kauhunsekaisin tuntein hän itse mielessään tilannettaa aprikoi. Itkuviinaa tosiaan on pari kertaa ottanut.

        En ole ollut mahdollistamassa hänen juomistaan. Nyt pelottaa tuo vuokra-asia, mut olkoon. Siinä käy just niin kuin joku tuolla jo sanoikin. Ja se olis hyysäämistä.
        En ole edes kertaakaan lähtenyt hänelle kuskiksi kun uutta lastia olisi pitänyt hakea. En ole kapakkakaveriksi lähtenyt, en lainaa rahaa, enkä ruoki. Pari kertaa olen talvipakkasesta käynyt talteen korjaamassa ja kotiinsa ovesta työntänyt.

        Sen olen kyllä huomannut, että kun hän riitaantuu jonkun kännikaverinsa kanssa jos on semmoistakaan mistään onnistunut saamaan, olenkin minä taas yhtä äkkiää maailman tärkein kaveri, vaikka periaatteessa siinä välillä on haistattu mulle pitkät, pettänyt lupauksiaan (joihin en tietenkään alkujaankaan uskonut), valehdellut aivan yhdentekevistäkin asioista jne...
        Jospa se on sitä otteessaan pitämistä se kaveruuden lämmittely yksinäisyyden iskiessä.
        Ei kait nyt pelkkä kaveruus sentään ole pahentamassa hänen kierrettään, kun en edes kettuilemalla ole antanut hänelle uutta syytä ryypätä taas lisää. Hän aika ajoittain muka salailee minulta juomistaan. Luulee etten kuule, näe ja haista. Aivan kuin se minun asiani olisi häntä moralisoida tai vahtia.

        Olen viimeinen ei-juoppo kaveri hänen tuttavistaan joka ei VIELÄ ole lähtenyt lätkimään. Sitten kait alkaa hänellä se kuoleman odotus. Sitä kuolemaahan tässä saa pelatä ja toisinaan jopa toivoa, kun paremmastakaan ei ole tietoa. On tämä semmoista sähellystä.
        En pysty olemaan pelastava enkeli tai hyvä haltia.
        En tiedä. Pitäis vaan kylmettää ja kovettaa mielensä ja antaa paskan olla. Pitäis oikeasti kyetä pistämään silmät ja sydän kiinni ja ajatella ettei ole mun murheeni. Pitäis oikeasti ajatella vain itseään. Voi paska, sanon minä!


      • Pahoinpidelty.lapsesta
        Taikasanoja kirjoitti:

        Totta jorisette. En oikein tiedä myöntääkö tuo muuta kuin hetkittäin juoppoutensa. Mistäpä sen tietää kuinka kauhunsekaisin tuntein hän itse mielessään tilannettaa aprikoi. Itkuviinaa tosiaan on pari kertaa ottanut.

        En ole ollut mahdollistamassa hänen juomistaan. Nyt pelottaa tuo vuokra-asia, mut olkoon. Siinä käy just niin kuin joku tuolla jo sanoikin. Ja se olis hyysäämistä.
        En ole edes kertaakaan lähtenyt hänelle kuskiksi kun uutta lastia olisi pitänyt hakea. En ole kapakkakaveriksi lähtenyt, en lainaa rahaa, enkä ruoki. Pari kertaa olen talvipakkasesta käynyt talteen korjaamassa ja kotiinsa ovesta työntänyt.

        Sen olen kyllä huomannut, että kun hän riitaantuu jonkun kännikaverinsa kanssa jos on semmoistakaan mistään onnistunut saamaan, olenkin minä taas yhtä äkkiää maailman tärkein kaveri, vaikka periaatteessa siinä välillä on haistattu mulle pitkät, pettänyt lupauksiaan (joihin en tietenkään alkujaankaan uskonut), valehdellut aivan yhdentekevistäkin asioista jne...
        Jospa se on sitä otteessaan pitämistä se kaveruuden lämmittely yksinäisyyden iskiessä.
        Ei kait nyt pelkkä kaveruus sentään ole pahentamassa hänen kierrettään, kun en edes kettuilemalla ole antanut hänelle uutta syytä ryypätä taas lisää. Hän aika ajoittain muka salailee minulta juomistaan. Luulee etten kuule, näe ja haista. Aivan kuin se minun asiani olisi häntä moralisoida tai vahtia.

        Olen viimeinen ei-juoppo kaveri hänen tuttavistaan joka ei VIELÄ ole lähtenyt lätkimään. Sitten kait alkaa hänellä se kuoleman odotus. Sitä kuolemaahan tässä saa pelatä ja toisinaan jopa toivoa, kun paremmastakaan ei ole tietoa. On tämä semmoista sähellystä.
        En pysty olemaan pelastava enkeli tai hyvä haltia.
        En tiedä. Pitäis vaan kylmettää ja kovettaa mielensä ja antaa paskan olla. Pitäis oikeasti kyetä pistämään silmät ja sydän kiinni ja ajatella ettei ole mun murheeni. Pitäis oikeasti ajatella vain itseään. Voi paska, sanon minä!

        Olet toiminut periaatteellisesti ja vahvasti! Olet auttanut häntäkin.
        Oikein hyvin toimittu! Tunnen helpotusta, kun itsekin vetäydyin pois
        minulle rakkaista henkilöistä, kun sisimmässäni tiesin, että tulisin
        vadetyksi itse mukaan pahasta pahempaan.
        Parempi pistää poikki, kun vielä voi. Vaikka tulee amputoiduksi.
        Tunneperäisesti kärsii enemmän niin.
        Toinen ei voi antaa omasta elämänuskalluksestaan pettyneelle mitään. On arvostettava itseään ja opittava tuntemaan itsensä,
        että kykenisi mielekkääseen elämään. Se lähtee sisimmästä.
        Ei ulkopuolelta toisen tarpeesta tai halusta.
        Jos otat kodittoman alkoholistin asumaan luonasi niin olette
        pian molemmat peppu paljaana kadulla.
        Tämä on luonnon laki, eikä sitä tahtomalla muuteta.


    • hoitoonheti

      Usein omat vanhemmat hyysää, tai sisarukset, sillä tietävät miten mukava ihminen on ollut ennen alkoholisoitumistaan.Säälivät ja auttavat, vaikka alkkis nimittelee mitä julmimmalla tavalla, jos saavat negatiivista palautetta.

    • Feeniksin_kyynel

      Kaiken lähtökohtahan on se, että alkoholisti itse haluaa parantua

      Keinoja jotka tuli mieleen:
      1. Lue ja mahdollisesti näytä hänellä tää http://keskustelu.suomi24.fi/t/14422527/parannuin-alkoholismista
      2. Lähde hänen kanssaan AA:han
      3. Saata hänet kognitiiviseen terapiaan, jotta hän voi opetella hallitsemaan paremmin elämäänsä (linkin ex alkoholisti koki sen todella toimivaksi)
      4. Esitä kysymyksesi jollekin psykologille, joka mielellään kertoo sinulle mitä voit sanoa hänellä ja mitä voit tehdä.

      • Ystävänhyvästi

        Lähde, tee, mee, näytä, vie ja maksakin vielä.
        Juuri noilla sanoilla vastuullistetaan alkoholistien perheitä ja lähimmäisiä. Kokemukseni mukaan tuolla touhuilulla saa alkkoholistilta turpiinsa.
        Ketään ei mihinkään hoitoon väkisin saa ja tyhjästä on muutenkin paha nyhjästä.


      • Feeniksin_kyynel

        Anteeksi, mutta pitänee näköjään toistaa:
        "Kaiken lähtökohtahan on se, että alkoholisti itse haluaa parantua"


      • Pahoinpidelty.lapsesta
        Ystävänhyvästi kirjoitti:

        Lähde, tee, mee, näytä, vie ja maksakin vielä.
        Juuri noilla sanoilla vastuullistetaan alkoholistien perheitä ja lähimmäisiä. Kokemukseni mukaan tuolla touhuilulla saa alkkoholistilta turpiinsa.
        Ketään ei mihinkään hoitoon väkisin saa ja tyhjästä on muutenkin paha nyhjästä.

        Juuri kuten sanot! Saadaan koko perhe kurjuuteen ja henkiseen hätään! Siitä kokemuksia ja näkemyksiä. Ainahan se on toisen syy, että juodaan. Lapset oppivat juomarin tavoille loppuiäkseen.


    • Lopunalku

      Anna ryypätä ja kärsiä omat kärsimyksensä. Alkoholistille et mahda mitään. Pahalta sen tuntuu mutta se on kova totuus!
      Ei ole sinun syysi, eikä sinun vastuullasi vaikka miten pahasti hänelle käy, kunhan vaan pysyttelet hänestä erossa. Siitä lienemme kaikki yhtämieltä. Kun et tee mitään, et ainakaan tee väärin. Tää on just niitä tilanteita. Pidä itsestäsi huolta!

    • temppis123

      ei ole konstia auttaa. Parhaiten autat kun lähetät hänet taivaltamaan yksin omaa polkuaan. Jos hyvin käy, ennen loppua hän ajautuu riittävän pohjalle jossa hän saattaa pakon edessä havahtua ja tunnustaa oman ongelmansa.
      On mahdollista että hyysäämällä ystävääsi vain pahennat tilannetta, jotain kautta alkoholisti kuvittelee saaneensa ymmärrystä jostain ja se päinvastoin huonontaa tilannetta ja auttaa juomaan enemmän.
      Päästä hänet pohjalle ja sitten kun on siellä niin katsotaan miten käy. Itselläni se meni juuri näin.

    • sairaitaovat

      alkoholisti ahdistaa sukulaisia myös, aina apua tarviivat, ensin lipevänä ovat ystävällisiä..

    • oksettaajo

      minä en tue juoppoa joka on haukkunut kaikki minun läheisetkin, ja kehtaakin pyytää tukea..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe