Hyvät alkoholistit

HilpeäSuntio

Hyvät sontasepot, kaikki ongelmanne ovat aiheutuneet ryyppäämisestä.
Jos ette ryyppäisi eivät elämään kuuluvat normaalit vaikeudet ja ongelmat tuntuisi ylitsepääsemättömiltä.
Kaikki ihmiset kohtaavat ongelmia, sairauksia, avioeroja, työttömyyttä ja lopulta kaikki kuolevat. Elämä on vaikeaa ja lopulta kuolet , mutta harvat ajattelevat ryyppäämisen korjaavan nämä ongelmat.
Te luulette ratkovanne ongelmat ryyppäämisellä ja vielä muiden ihmisten olevan syynä ahdinkoonne ja ahdistukseen.
Ainut ongelmanne elämässä ovat päihteet, kun lopetatte ne osaatte suhteuttaa ahdistuksen, vaikeudet ja ymmärrätte , että ne kuuluvat kaikkien elämään. Mikään elämän ongelma ei korjaannu alkoholilla ja rauhoittavilla lääkkeillä.

16

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-juoppo

      Hyvä nimimerkki "HilpeäSuntio", olet aivan oikeassa. Kaikki tuo on totta mitä kirjoitit, ja jokainen juoppo tietää sen. Eivät juopot ole typeryksiä, he vain toimivat typerästi.
      Mutta tuo sinun kaipaamasi juna on jo mennyt.

      Yksi maailman historian isoja kysymyksiä onkin, että "miksi jeppe juo?" Ja kun sinä alat pohtimaan seuraavaa kysymystäsi, että miksi juopot sitten toimivat typerästi, miksi he juovat vaikka tietävät sen olevan typerää, niin silloin sinäkin olet päässyt samaan junaan muiden kanssa.

      Miksi juoppo juo, vaikka juoppo hyvin tietää ettei se auta mitään, päinvastoin se vain pahentaa asioita. Silti juoppo juo, yrittää hallita juomistaan mutta juo silti.

    • Hilpeänä

      Jos juominen alkaa muodostua ongelmaksi, niin fiksu lopettaa ja tyhmä jatkaa. Maailmassa osa ihmisistä selviää olemaan ryyppäämättä kymmeniä vuosia joko vertaistuen, hyvän lääkärin tai omin avuin.Raitistunut alkoholisti voi ryyppäämättä elää hyvän ja pitkän elämän. Suurin osa ihmisistä , joille alkoholi muodostuu ongelmaksi jatkaa juomistaan ja päätyy ennenaikaiseen hautaan. He toimivat tyhmästi eikä kukaan toinen voi ryyppäämistä toisen puolesta lopettaa. Se täytyy tajuta itse.
      Alkoholi itsessään aiheuttaa masennusta, ahdistusta ja sillä saa asiansa solmuun. Monesti alkoholisoitumisen taustalla on alkoholin käyttäminen rentoutumiseen , stressiin ja ahdistukseen. Lopputuloksena on suurempi ahdistus.
      Mutta kun henkilö on ryyppäämättä yleensä vuoden hän ei halua käyttää alkoholia enää lainkaan.
      Hänellä on muita asioita elämässään, kuten nuorena miehenä harrastuksia ja liikuntaa eikä tarvetta juoda. Hän on oppinut kohtaamaan elämän vaikeudet, eikä ota jokaista takaiskua henkilökohtaisesti. Tärkeintä on pysyä raittiina riittävän kauan niin alkoholin himo katoaa.
      Minä lopetin juomisen jo nuorena, kun ajauduin vaikeuksiin. Lopetin ryyppämisen aivan omin avuin, enkä tarvinnut vertaistukea enkä lääkäriä.
      En pitänyt enää henkilöstä, joka tuijotti peilistä takaisin.
      Siitä on aikaa jo liki 20 vuotta. Elää voi myös ilman alkoholia ja paremmin.

      • peilikuvakuva

        Vertaistukea sait peilistä.


    • ongelmanratkaisukyky_ok

      "miksi he juovat vaikka tietävät sen olevan typerää"

      Ei juoppo uhraa ajatustakaan sille miksi juo, kuten ei tupakoitsijakaan ajattele miksi polttaa vaikka tietää sen olevan typerää.
      Funtsiminen alkaa vasta siinä vaiheessa kun ollaan pyristelemässä riippuvuudesta eroon tai kun on jo onnistuttu selättämään riippuvuus.
      Jotkut alkoholstit ovat tehneet siitä oikein elämäntavan, ovathan he selittelyn mestareita.

    • Juopohko

      Mikä saa raittiin lukemaan tämän palstan kirjoituksia? Ja ottamaan kantaa. Ja moralisoimaan. Ja moittimaan. Onko se oman heikkouden pönkitys?
      Jos en osaa rakentaa taloa, en käy rakentajien palstalla. Jos en osaa sijoittaa, en käy Pörssi-palstalla. Tuntuisi ihan käsittämättömältä mennä niille palstoille kirjoittamaan miten tiivistetään ikkunat tai miten rikastutaan.
      Tällä palstalla käyn lukemassa vertaisteni ajatuksia.

      • palstalle_promilleraja

        "Jos en osaa rakentaa taloa, en käy rakentajien palstalla. Jos en osaa sijoittaa, en käy Pörssi-palstalla."

        Osaatko edes ryypätä kunnolla?
        Kirjoituksista päätellen taitaa enemmistö tämänkin palstan lukijoista olla raittiita.


      • ex-juoppo

        Juopohko hyvä,
        Jos ihminen kuitenkin on joskus rakentanut taloja niin varmaan hän käy mielellään rakentajien palstalla. Jos hän on joskus osannut sijoittaa, niin varmaan haluaa joskus seurata pörssejä... jne. Entinen timpuri siis osaa neuvoa ikkunan tiivistämistä, ja entinen sijoittaja osaa yhtä varmasti auttaa rikastumisessa.

        Tosiasiassa käyn tällä palstalla vain ajoittain, ja törmään joka kerta säännöllisesti samoihin kysymyksiin, samoihin mutu-pohjalta annettuihin ohjeisiin ja neuvoihin, sekä samoihin ennakkoluuloihin.

        Minä olen käynyt juoppouden korkeakoulun, ja minä tiedän "miksi jeppe juo" ja tiedän senkin miten juomisen voi lopettaa. Siksi haluan sen kertoa niille jotka sen haluavat tietää.
        Alkoholismissa ei ole mitään mystistä eikä sitä siksi tarvitse mystifioida.
        Alkoholismin hoidossa ei tavallisesta lääketieteestä ole mitään apua, päinvastoin.
        Sinua vapaasti lainaten: parhaiten ikkunoiden tiivistämistä osaa opettaa entinen timpuri - vai mitä?


    • Juopohko

      ex-juoppo, olet oikeassa. Onkin ihan eri asia kertoa siitä että on itse juonut ja miten siitä on selvinnyt. Silloin asenne: minä olin heikko ja ehkä tyhmäkin, mutta viisastuin ja voimistuin. En siis tarkoittanut kirjoitustani sinulle, onnea elämällesi.
      Aloittajaa tarkoitin ja hänen asennettaan: oottepa tyhmiä kun ryyppäätte. Se ei rakenna mitään eikä auta ketään. Noita kirjoituksia ei kerta kaikkiaan tarvitse kukaan ja olen sitä mieltä että se on oman heikon minän pönkitystä. Että on heikompia kuin minä ja voin heitä tuomita.
      Otan toisen esimerkin. Minulla on paljon rikasta sosiaalista kanssakäymistä. En ole pohtinut mistä se johtuu, ehkä vain olen helppo ihminen. En siis mene yksinäisten palstalle heitä moittimaan ja syyllistämään.

      • HilpeäSuntio

        Jos juominen alkaa muodostua ongelmaksi, niin fiksu lopettaa ja tyhmä jatkaa. Maailmassa osa ihmisistä selviää olemaan ryyppäämättä kymmeniä vuosia joko vertaistuen, hyvän lääkärin tai omin avuin.Raitistunut alkoholisti voi ryyppäämättä elää hyvän ja pitkän elämän. Suurin osa ihmisistä , joille alkoholi muodostuu ongelmaksi jatkaa juomistaan ja päätyy ennenaikaiseen hautaan. He toimivat tyhmästi eikä kukaan toinen voi ryyppäämistä toisen puolesta lopettaa. Se täytyy tajuta itse.
        Alkoholi itsessään aiheuttaa masennusta, ahdistusta ja sillä saa asiansa solmuun. Monesti alkoholisoitumisen taustalla on alkoholin käyttäminen rentoutumiseen , stressiin ja ahdistukseen. Lopputuloksena on suurempi ahdistus.
        Mutta kun henkilö on ryyppäämättä yleensä vuoden hän ei halua käyttää alkoholia enää lainkaan.
        Hänellä on muita asioita elämässään, kuten nuorena miehenä harrastuksia ja liikuntaa eikä tarvetta juoda. Hän on oppinut kohtaamaan elämän vaikeudet, eikä ota jokaista takaiskua henkilökohtaisesti. Tärkeintä on pysyä raittiina riittävän kauan niin alkoholin himo katoaa.
        Minä lopetin juomisen jo nuorena, kun ajauduin vaikeuksiin. Lopetin ryyppämisen aivan omin avuin, enkä tarvinnut vertaistukea enkä lääkäriä.
        En pitänyt enää henkilöstä, joka tuijotti peilistä takaisin.
        Siitä on aikaa jo liki 20 vuotta. Elää voi myös ilman alkoholia ja paremmin.


      • anonyymi-alkkis

        "Miksi sinä juot?
        Siksi että unohtaisin.
        Mitä sinä haluat unohtaa?
        Sen että juon."

        Siinä se. Pikku prinssin ja juopon keskustelu. Taidatkos paremmin sanoa juomisesi syytä?


    • Ristinsä.kullakin

      Hilpeällä suntiolla ei ole juoppoa puolisoa. Jokainen, joka elää juopon kanssa avioliitossa, tietää varsin hyvin, että tuolla asenteella ei saa aikaan mitään muuta kuin seuraavan humalan, ja se on kaksi kertaa hurjempi.
      Juopolle on aivan turhaa selittää, kuinka paljon paremmaksi hänen elämänsä muuttuu, KUN hän nyt vaan lopettaa läträämisen.
      Kun viina on vienyt, ei siitä käskemällä päästä.
      Et sano syöpäpotilaallekaan, että lakkaa yskimästä, niin keuhkosi paranevat.

      Alkoholisti paranee vain kun itse haluaa. Palastalla on varmasti niitä, jotka tietävät, kuinka vaikeaa se on.
      Juopon puolisona ei voi kuin olla tukena, ja kun toinen taas lankeaa, hoitaa homma kotiin ja uskoa, toivoa ja rakastaa yhä uudelleen.

    • Juopohko

      Just tuota tarkoitin (ristinsä.kullakin). Moralisointi ja virheiden luettelointi on turhaa, eikä HilpeäSuntio tue saarnallaan ketään. Ehkä hän ei haluakaan ketään tukea vaan pönkittää itseään. Hyvää elämää kuitenkin hänellekin, hyvä että on päässyt viinasta eroon.

      • Omaisten.tuskat

        Juopon perhe ei koskaan pääse viinasta eroon omilla toimillaan. Pitää vain odottaa, että se juoppo lopettaa. Juopon perhe kuvittelee, että omilla toimillaan voisi saada juopon lopettamaan. Usein siinä käy vain niin, että huolestunut ja juopon parasta haluava perhe vain mahdollistaa juomisen jatkumisen.
        Aina sanotaan, heitä se juoppo ulos. Älä passaa. Älä hoivaa. Älä huolehdi. Pane se maksamaan.
        Miten toista rakastava ja hänen tilannettaan sureva omainen voisi niin tehdä? Miten ehdoin tahdoin pitäisi kurjistaa juopon elämä ehkä kuolemaan saakka?
        Miten siitä itse selviäisi, vaikka juoppo jopa paranisi ja raitistuisi?

        Siitä ei kukaan koska puhu.


      • ex-juoppo
        Omaisten.tuskat kirjoitti:

        Juopon perhe ei koskaan pääse viinasta eroon omilla toimillaan. Pitää vain odottaa, että se juoppo lopettaa. Juopon perhe kuvittelee, että omilla toimillaan voisi saada juopon lopettamaan. Usein siinä käy vain niin, että huolestunut ja juopon parasta haluava perhe vain mahdollistaa juomisen jatkumisen.
        Aina sanotaan, heitä se juoppo ulos. Älä passaa. Älä hoivaa. Älä huolehdi. Pane se maksamaan.
        Miten toista rakastava ja hänen tilannettaan sureva omainen voisi niin tehdä? Miten ehdoin tahdoin pitäisi kurjistaa juopon elämä ehkä kuolemaan saakka?
        Miten siitä itse selviäisi, vaikka juoppo jopa paranisi ja raitistuisi?

        Siitä ei kukaan koska puhu.

        No minäpä puhun.

        Juoppoa hoivaava puoliso luulee olevansa epäitsekäs, kun ei heitä juoppoa pihalle ja mahdollisesti ryyppäämään itseään hengiltä. Samaten puoliso luulee olevansa epäitsekäs kun ei jätä juoppoa, ja anna tämän jäädä juomaan itsensä hengiltä.
        Tosiasiassa puoliso onkin vain itsekäs, sillä hän ei halua ottaa omalletunnolleen juopon mahdollisesti vahingossa tapahtuvaa kuolemaa. Puoliso ajattelee itseään ja omaa mainettaan, sitä ettei hänen tarvisi kantaa syyllisyyden tunnetta, jos juoppo sattuisikin kuolemaan.

        Todella oikeasti juoppoa rakastava puoliso toimisi epäitsekkäästi, ja heittäisi juopon pihalle, vaikka se tuntuu pahalta. Sillä epäitsekkyys tuntuu aina pahalta, sen ilmeisesti kuuluukin tuntua pahalta.
        Oikeasti juoppoa rakastava puoliso jättäisi juopon, antaisi tämän jäädä juomaan ja marinoitumaan omiin liemiinsä. Se tietenkin tuntuu puolisosta pahalta, mutta niin epäitsekäs toiminta usein tuntuukin.

        Olen joskus nähnyt elokuvan jonka nimi taisi olla "julma rakkaus". Siinä huumeriippuvaisen tytön vanhemmat rakastivat tytärtään, ja julmasti panivat tyttären valitsemaan joko kodin ja vanhemmat, tai sitten huumeet. Kun tytär tuli kotiovelle "aineissa" pyytämään isältä apua, niin isä veti oven kiinni tyttären nenän edestä. Isä pakotti tyttären tekemään valinnan.

        Sitä kun puoliso pitää kaikin tavoin huolta juoposta, kutsutaan mahdollistamiseksi. Jokainen juoppo tarvitsee näitä mahdollistajia, ja ilman heitä juoppo hyvin todennäköisesti joutuisi lopettamaan juomisen, koska se muuttuisi ennenpitkää niin vaikeaksi.
        Mainittakoon, että juoppo tarvitsee perhettään, puolisoa ja lapsia ainoastaan ylläpitämään perhekulissia. Siksi jopa perhekulissin ylläpitäminen saattaa mahdollistaa juopolle juomisen.
        Useimmilla juopoilla kellot alkavat soida vasta siinä vaiheessa kun ns. lähdöt ovat jo tapahtuneet, eli kun työpaikka, ajokortti ja puoliso ovat lähteneet. (näiden lähtöjen järjestys saattaa vaihdella, mutta nämä kolme asiaa juopolta yleensä lähtee; työpaikka, ajokortti ja puoliso)

        Vielä lopuksi; en ole nähnyt sellaista tutkimusta (tuskin on tutkittukaan), jossa kerrottaisiin, että kuoleeko juoppoja enemmän tällaisessa "juomisen mahdollistavassa elämän tilanteessa", vaiko sitten "puolison jätettyä ja juomisen muututtua vaikeammaksi"-elämän tilanteessa. Epäilen, että enemmän kuolee juoppoja silloin kun puoliso ja ystävät mahdollistavat juomisen jatkumisen.


      • HilpeäSuntio

        Juuri näin. Oivallus lähtee itsestä.
        Vain juoppo itse pohjakosketuksen jälkeen joko raitistuu tai päätyy ennenaikaiseen hautaan, mielisairaalaan tai vankilaan.


    • Schrankentrinker

      Katsoin vanhoja valokuvia uusin silmin: näin niissä tekohymyn, pöhöttyneen naaman, sameat silmät. Näin valokuvissa vaikenemani, salatun asian: olen juoppo, alkoholisoitunut ihminen.

      Jätin alkoholin - ja siitä lähti liikkeelle prosessi, joka on muuttanut elämäni. Ihminen on sokea itselleen. Alkoholin käyttö sumensi aivoni; kaiken. Tämä nuoruudesta saakka. Persoonallisuuteni kasvoi vinoon, omituiseksi. Olen yhä kummallinen tyyppi, mutta en enää juo.

      Kyllä, elämäni ongelmat ovat aiheutuneet ryyppäämisestä, myös sukupolvien yli vaietusta alkoholismista suvussa, molempien vanhempien puolelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe