Olen kärsinyt jäätyneestä olkapäästä yli 4 vuoden ajan. Nykyään ei ole kipuja, mikäli ei vie kättä ääriliikkeisiin, mutta liikerajat puutteelliset. Yleensä jäätynyt olkapää paranee ajan kanssa ja venyttelyiden avulla. Toisilla, kuten minulla ei niin näytä tapahtuvan.
Kysyisin teiltä, jotka ovat käyneet narkoosimanipulaation läpi:
- palasiko olkapäähän normaaliliikeradat?
- kauanko meni, että olkapää oli takaisin kunnossa manipulaation jälkeen ja pystyi elämään normaalia elämää liikuntaharrastuksien yms. parissa.
Jäätynyt olkapää, narkoosimanipulaatio, KOKEMUKSIA
4
102
Vastaukset
- jäämieskähän
Moi.itsellä noin 2 vuotta ylikin vaivannut.takana kova jääkiek.kaukalop.tausta siis vuosia.
Muutenkin kroppa suht kunnossa.aloitin vanhoilla päivillä kuntosalitteenit.siis ei voimannostoa.vaan kehonkunnostusta eli lihasmassaa.lisäävää.tähän syynä vihoitteleva polvi jonka olen saanutkin treenaamalla paremmaksi
Sitten tuli olkavaiva diaknoosi oli jäätynyt olka.kipu lavan yläosa.hauiksen yläpää jänne.olan sivu.kipu rajoitti radikaalisti treenejä
y.m touhuilua.orttopediltä kipulääkitys jota en syönyt.netistä jumppaohjeet omatoimisesti.nyt olen jumpannut joka päivä 20 min. Ja kipu jo lähes kadonnut.
Salillakin käyn tosin treenit enemmänkin sykenostoa kuin lihasyreeniä mut kuitenkin eli mulla mennyt 2.5 vuotta ja tätä menoa voin olla iskussa sanoisin puolen vuoden sisällä eli pitkä on taival mut suosittelen venytys ja jumppa.painotreeniä.auttaa tosiaan mut helvetin hitaasti ja tuskin sekään kaikille toimii...
T jäämiesköhän - jäätynyt
itselläni jäätyi jo yli 10 v sitten, oli raju tulehdus ja repeämiä. Muutama viikko meni käsi kyljessä kiinni ja kovat yökivut, mutta loppuivat aikanaan. Sen jälkeen käsi ei ole noussut sivusuunnassa vaakatasosta ylemmäs.
En ole lähtenyt toimenpiteisiin koska kipuja ei ole eikä tarvetta nostaa kättä sivulta korkeammalle. - minunkokemukseni
Itselläni on myös jäätynyt olkapää .Liukastuin saunan lauteilla n. puolivuotta sitten ja nyt olen venytellyt sitä myöten kun kivut antaa periksi. Hoitosuosituksissa sanotaan että kestää 1-2 vuotta kuntouttaa ,en tiedä ,mikä on minun tulevaisuuteni tässä asiassa. Jäykkyyttä on ja kipua jos yrittää vääntää liikaa. Sauvakävelyä olen tehnyt kuntoutuksena ja venyttelynä.
- Anonyymi
Dipit/punnerus (työläitä, raskaita - myöhemmin enimmäkseen) ja parin vuoden kuluttua olkapääkipu, joka pian alkoi jäätyä (melko paljon liikerajoitusta) ja kipuilla siitäkin syystä enemmän. Kokeilin avata, joka on melko kivuliasta, ja toki se helpottaa siltä osin, että liikerataa saa enemmän auki. Kokeilin erilaisia, joista jotkin huonompia kuin toiset.
Ehkä selinmakuulla taaksepäin turvallisin, koska vain seinään nojaten-avaten se pari kerran tuli vain huonommaksi, vaikka ekalla-tokalla kerralla auttoikin vähän, koska siis avasi vähän. En kuitenkan ehdota avaamaan, koska rajoitetut liikeradat suojelee vammaa, ja väännöt saattaa ehkä jopa pahentaa ongelmaa, ainakin jokuseksi päiväksi.
Ei oikein edistynyt pariin kuukauteen parantuminen alussa; oikeastaan tuli huonommaksi; pystyin kuitenkin punnertamaan ja dippaamaan, mutta luultavasti huono idea, kun edistys oli olematon, ja taisi pahentua. Lopetin sitten noi, ja hauiksenkin, kun olkapää ärtyi kerrran siitä, vaikkei se tehdessä vaikutakaan siltä, että siitä olisi välttämnättä haittaa. Ei noi kuukaudet olleet hyviä. Kipuvaiheessa jopa käsien taputtaminen yhteen heti laukaisi voimakkaan kivun, joka on melko "jäädyttäviä", siis ei halua liikkua ollenkaan silloin, kivun ollen paralysoivaa. Liikerata on ylös ja sivuille vajaa, ja herkkä nopeille liikkeille.
Pari kuukautta ilman rasitusta mitään ja kivut normaalisti poissa nyt ollut, voiden jo olla sängyssä miten vain, jos ehkä vähän varoo, ja ei tarvii lepuuttaa kättä istuessa - vaihdoin hiirenkin toiseen käteen, jossa se tosin on tälläkin hetkellä, ihan varmuuden vuoksi.
Nyt sitten odotan sen varsinaisen jäätymisvaiheen (joka tosin jo ekassa, mutta kivuilla) vähentymistä, ja tuntuu siltä, että sitä kautta saa luonnollisesti lisää liikerataa, kun vamma paranee ja pääsee vähän enemmän äärempään päin hiljalleen, ja ehkä se palautuisi ilman mitäänkin luonnollista venytystä (ilman että venyttää).
En tässäkään vaiheessa lähde sitä ainakaan vielä avaamaan, enkä menisi fysioon, vaan uskon olkapään rauhoittamisen olevan nopein tie parantumiseen, josta olen oikeastaan kuin varma tässä vaihessa, ja liikeradan palautumisesta, kun siltä alkaa vahvasti vaikuttamaan.
Samassa olkapäässä on ollut kaksi muutakin vammaa menneisyydessä; samaten painojen nostelusta, joista toinen oli vain liiallinen kipuhaitta, jossa lopetin sen rasittamisen ja parani pitkän ajan kulussa (1-2v) täysin itsekseen ja ei ollut liikerajoituksia.
Se sama olkapää on vuosien kuluttua jäykistynyt vähän, kun jotain hajosikin vähän, johtuen painojen nostelusta samaten, joka luo ääripäissä kipua; yx tyyppi veti sen vahingossa auki treeneissä, joka tuntuu sen hetken suuntaan samalta kuin käsi hajoaisi osin, hermoista johtuen, mutta se sai sen auki ja oli sillä noin kunnossa, eikä ongelmia myöhemmin. Fysio tohon selvästikin auttaisi. Kahteen muuhun olkapäävammaani ei, vaikken jäätyneeseen esim. myöhemmin sitä täysin pois laskekaan, mutta olisin epävarma hyödystä suhteessa haittaan silloinkin, kun toipuminen ei taida pitää kivusta ja rasituksesta. Voisi pelätä myös kroonistumista, jos se ei saa olla rauhassa.
Jäätynyttä olkapäätä en itse mene revittelemään, vaikka siitä jollekin varovasti voi vähän hyötyä ollakin, haittaan verrattuna. Ja virallisissa tiedoissa onkin maininta (kivuttomammassa jäätymisvaiheessa), että liiallinen voi pahentaa (kipua). Siltä osin kuin kipu on poissa, voin jo olla valmis venyttelemään jäätynyttä olkapäätä, jos se ei muuten palaudu liikeratojenkin osin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947