Suojatie ja turvallisuus

muutostatarvitaa

Tieliikennelakia olisi hyvä muuttaa niin, että suojatietä ylittäviä väistävä autoilija pysähtyy jo 2 m ennen suojatietä ja silloin on myös viereisellä kaistalla ajavan pysäytettävä.

Tämä parantaisi näkyväisyyttä niille, jotka ylittävät suojatietä ja samoin sille viereisellä kaistalla ajavalle. Monilta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

55

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättärää.pippijuu

      Miksi noita pitää väistää, kannattaa vaan opetella antamaan esteetön kulku, esimerkiksi ajoissa omalla kaistallaan hidastamalla. Väistöliikkeet aiheuttavat ainakin useampikaistaisella kadulla vaaratilanteita.

      • esteetön--kulku

        Autolla voi mennä suojatien yli vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä jalankulkijoita. Ihan samalla ”esteetön kulku” sääntö pätee juniin. Junanradan voi ylittää vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä junan kulkua.


      • Estotonkävelijä

        "Junanradan voi ylittää vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä junan kulkua. "
        Sama juttu ajoradallakin. Ei kannata rynnätä suojatielle, jos auto on jo aivan lähellä. Antaa auton mennä ensin ja sen jälkeen on turvallisempaa kävellä suojatietä. Jalankulkijan on helpompi pysähtyä eikä odotaessa synny pakokaasuja ainakaan niin myrkyllisiä ja paljon kuin autosta.


      • tommi_j
        Estotonkävelijä kirjoitti:

        "Junanradan voi ylittää vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä junan kulkua. "
        Sama juttu ajoradallakin. Ei kannata rynnätä suojatielle, jos auto on jo aivan lähellä. Antaa auton mennä ensin ja sen jälkeen on turvallisempaa kävellä suojatietä. Jalankulkijan on helpompi pysähtyä eikä odotaessa synny pakokaasuja ainakaan niin myrkyllisiä ja paljon kuin autosta.

        Autoilijoiden on ajettava sillä tavalla että on voi tarvittaessa pysäyttää ennen jokaikistä suojatietä joita suomesta löytyy.

        Laki velvoittaa toimimaan näin: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Riittää että näyttää siltä että joku jalankulkija on lähdössä yli, niin on valmistauduttava antamaan esteetön kulku ja myös tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.


    • miksi.muuttaa

      Miksi pitäisi muuttaa, eihän nyttenkään kaikki pysähdy vaikka on aivan suojatien eteen toinen auto pysähtynyt.

      • tätämieltäolen

        Jos ei pysähdy, niin pitäisi tulla tonnin sakko kouraan.


      • eiolepoliisejaenää

        Kuollut jalankulkija ei paljon autoilijan sakoista kostu. Mikäli se ensimmäinen auto olisi pysähtynyt pari metriä ennen suojatietä, jalankulkija voisi nähdä ja tajuta, että tuo toista kaistaa ajava ei aiokkaan pysähtyä. Nyt kun se ekalla kaistalla oleva on ihan suojatiessä kiinni, jalankulkija joutuu menemään sokkona ja vasta sitten ohitettuaan sen eka kaistalla olevan kuorma-auton näkee, että sieltähän tuleekin toista kaistaa auto päälle ja monesti henki pois!

        Eikä niitä poliiseja enää ole sakottamaan kohta ketään. Kamerat ottaa sakkokuvia, mutta niitäkään ei ehditä käsitellä ja kymmeniätuhansia sakkoja jää jo nykyisellään niistäkin kirjoittamatta.


      • kortti.ei.perusoikeus
        eiolepoliisejaenää kirjoitti:

        Kuollut jalankulkija ei paljon autoilijan sakoista kostu. Mikäli se ensimmäinen auto olisi pysähtynyt pari metriä ennen suojatietä, jalankulkija voisi nähdä ja tajuta, että tuo toista kaistaa ajava ei aiokkaan pysähtyä. Nyt kun se ekalla kaistalla oleva on ihan suojatiessä kiinni, jalankulkija joutuu menemään sokkona ja vasta sitten ohitettuaan sen eka kaistalla olevan kuorma-auton näkee, että sieltähän tuleekin toista kaistaa auto päälle ja monesti henki pois!

        Eikä niitä poliiseja enää ole sakottamaan kohta ketään. Kamerat ottaa sakkokuvia, mutta niitäkään ei ehditä käsitellä ja kymmeniätuhansia sakkoja jää jo nykyisellään niistäkin kirjoittamatta.

        Joo ei se sakko riitä rangaistukseksi. Jokainen kuoleman johtaneen onnettomuuden aiheuttaja tulisi tuomita taposta vankeuteen. Ja kortti pois lopullisesti.


      • Liikennefyysikko

        Kuka kulkisi mittanauhan kanssa katselemassa, että onko kaksi metriä vai 1,8m. Naurettava ajatus. Auto kulkee kahden metrin matkan 50 kilometrin tuntinopeudella 0,14 sekunnissa: ei jalankulkija ehdi mihinkään, oli kaksi metriä tai ei. Aivan kuolleena syntyt ajatus. Ajatelkaa ensin, ennenkuin kirjoitatte.


      • EroOnSuuri
        Liikennefyysikko kirjoitti:

        Kuka kulkisi mittanauhan kanssa katselemassa, että onko kaksi metriä vai 1,8m. Naurettava ajatus. Auto kulkee kahden metrin matkan 50 kilometrin tuntinopeudella 0,14 sekunnissa: ei jalankulkija ehdi mihinkään, oli kaksi metriä tai ei. Aivan kuolleena syntyt ajatus. Ajatelkaa ensin, ennenkuin kirjoitatte.

        On todella suuri ero siinä miten pitkälle suojatiellä kävelijä näkee suojatien eteen pysähtyneen auton taakse silloin kun auto on aivan suojatiessä kiinni tai jos auto on pysähtynyt parin metrin päähän suojatiestä. Pysähtyneen auton taakse näkee silloin paljon kauemmas. Ajattele ennenkuin kirjoitat.


      • ei---liikkuva---vaan
        Liikennefyysikko kirjoitti:

        Kuka kulkisi mittanauhan kanssa katselemassa, että onko kaksi metriä vai 1,8m. Naurettava ajatus. Auto kulkee kahden metrin matkan 50 kilometrin tuntinopeudella 0,14 sekunnissa: ei jalankulkija ehdi mihinkään, oli kaksi metriä tai ei. Aivan kuolleena syntyt ajatus. Ajatelkaa ensin, ennenkuin kirjoitatte.

        Nyt puhuttiin pysähtymisestä suojatien eteen, ei liikkuvasta autosta.

        Kyllä se kulma minkä näkee, kasvaa, mitä kauempana pysähtynyt auto suojatiestä on.


      • tilannenopeus
        Liikennefyysikko kirjoitti:

        Kuka kulkisi mittanauhan kanssa katselemassa, että onko kaksi metriä vai 1,8m. Naurettava ajatus. Auto kulkee kahden metrin matkan 50 kilometrin tuntinopeudella 0,14 sekunnissa: ei jalankulkija ehdi mihinkään, oli kaksi metriä tai ei. Aivan kuolleena syntyt ajatus. Ajatelkaa ensin, ennenkuin kirjoitatte.

        Jokaisen suojatien kohdalla on valmistauduttava antamaan jalankulkijoille kulku yli. Silloin ei ajeta 50 km/h. Jos on vähänkään näköesteitä, niin ei todellakaan ajeta 50 km/h. Jokaisella on velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella ja se on useimmiten vähemmän kuin suurin sallittu nopeus.


    • demarienvihollno1

      on käsittämätöntä, että on ilman liikennevaloja olevia suojateitä erittäin villkkaasti liikennnöidyillä paikoilla. Esim. mannerheimin tiellä on pari tällaista ansaa. Monet ruuhkassa eivät kertakaikkiaan näe suojatietä, vasta kun se on metrin päässä ja samoin sitä ylittävää henkilöä. Vähältä piti tilanteita ollut sadottain. Tai bussilla annat oikealla kaistalla henkilön ylittää suojatie. On hyvin tavallista, että takaa tullaan ylinopeudella ohitse...

      • ikinä.kuullutkaan

        Missä on mannerheimin tie?


      • wesrreerw

        sudanissa


      • Viisastelulla.Onneen
        ikinä.kuullutkaan kirjoitti:

        Missä on mannerheimin tie?

        Näppärää viisastelua heti aamutuimaan! Missä sinut on opetettu kirjoittamaan erisnimet pienellä alkukirjaimella?


      • ikinä.kuullutkaan
        Viisastelulla.Onneen kirjoitti:

        Näppärää viisastelua heti aamutuimaan! Missä sinut on opetettu kirjoittamaan erisnimet pienellä alkukirjaimella?

        "Esim. mannerheimin tiellä"

        eli mallin mukaan.


      • Viisastelulla.Onneen
        ikinä.kuullutkaan kirjoitti:

        "Esim. mannerheimin tiellä"

        eli mallin mukaan.

        Miksi edelleen kirjoitat nimimerkkisi pienellä alkukirjaimella?


      • ikinä.kuullutkaan
        Viisastelulla.Onneen kirjoitti:

        Miksi edelleen kirjoitat nimimerkkisi pienellä alkukirjaimella?

        On yks hailee onko nimimerkki isoilla tai pienillä kirjaimilla, tai sitten vaan numeroina, mutta mannerheimin tie, sitä en ole mistään löytänyt.


    • etäisyyttäkötarkoitit

      Laki velvoittaa jo nyt pysähtymään joten mikään ei muutu. Puhutko vain tuosta etäisyydestä suojatiehen?

      • to.stop.or.not

        Mitä tilannetta tarkoitat? Jos viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt suojatien eteen (täytyy) vai jos suojatietä käyttää joku (annettava esteetön kulku mutta ei ole pakko pysähtyä)?


      • etäisyyttäkötarkoitit

        Sitä ettei suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa saa ohittaa itse pysähtymättä. Näinhän se on jo nyt. Aloituksessa puhutaan siitä että jos pysähtyy, niin pitää pysähtyä tarpeeksi kauas suojatiestä.

        Esteetön kulku pitää tietenkin antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille. Autolla voi jatkaa matkaa suojatien yli vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä jalankulkijoita millään tapaa.


      • to.stop.or.not
        etäisyyttäkötarkoitit kirjoitti:

        Sitä ettei suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa saa ohittaa itse pysähtymättä. Näinhän se on jo nyt. Aloituksessa puhutaan siitä että jos pysähtyy, niin pitää pysähtyä tarpeeksi kauas suojatiestä.

        Esteetön kulku pitää tietenkin antaa suojatien ylittäville jalankulkijoille. Autolla voi jatkaa matkaa suojatien yli vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä jalankulkijoita millään tapaa.

        Juu. Tarkennuksen jälkeen voin todeta, että olemme asiasta täysin samaa mieltä.


    • trghbvght456

      Myös sekin että vastaantulevan liikenteen jono pkun pysähtyy niin että yksi auto jää peittämään juuri suojatien eteen näkyvyyden, monikaan ei edes hiljennä tuollaisessa paikassa vaikka lain mukaan auto pitää kyetä pysäyttämään tien näkyvällä osalla, tuppaa unohtumaan liian monilla.

      Mutta kukin voi itse tehdä asialle myös sen että jos jono pysähtyy niin älä aja sen juuri suojatien jälkeen pysähtyneen auton taakse niin että sinun taakse jää se suojatie ja muodostat katveen vastaan tulevalle liikenteelle. Moinen hidastuttaa suotta liikennettä kun kaikkien, tai osan pitää hiljentää aiheetta sen takia kun ei näe suojatietä kokonaan.

      Näitä asioita joita ei oikein oivalleta, jostain syystä.

      • lakiamuutettava

        "Pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla" ei ole oikea pykälä tässä tapauksessa.

        Tietähän voi edessä ollessasi näkyvillä vaikka kilometri. Jalankulkija voi hypätä auton takaa tai vaikka puskasta eteen.

        Tieliikennelain pysähtymisvelvollisuus koskee vain ohitettavia (=samaan suuntaan pyrkiviä) ajoneuvoja tai raitiovaunuja, jotka ovat pysähtyneet suojatien eteen tai peittävät näkyvyyden sille. Tätä pykälää pitäisi muuttaa koskemaan myös vastaantulevien sivuuttaminen samoissa tapauksissa.


    • EnsioToisio

      Pölhöjä on liikenteessä ,kun kääntyvät risteävälle kadulle ja suojatiellä risteävällä kadulle tulee jalankulkija pysähtyyvät jo päätielle yllättäen,jopa kiertoliittymään pysähtyyvät vaikka auto sopisi välittämästi suojatien eteen ja liittymä jäisi vapaaksi.Voi tulla perään ajoja,Eskokin sanoi että "Kohteliaisuus kun aiheuttaa kolarin se viimekädessä oikeudessa katsotaan syyllisyys"

      • faktajuttunimittäin

        Takaa tuleva on pidettävä tarpeeksi välimatkaa edessä ajavaan. Kaupunkiliikenteessä ei voi tulla yllätyksenä kenellekkään että jalankulkijoita liikkuu suojatiellä ja siihen on joka kerta (maan jokaisen suojatien kohdalla) varauduttava. Jos ajat jonkun päälle silloin kun hän "väistää" suojatien yli käveleviä, olet itse syyllinen.


      • EnsioToisio
        faktajuttunimittäin kirjoitti:

        Takaa tuleva on pidettävä tarpeeksi välimatkaa edessä ajavaan. Kaupunkiliikenteessä ei voi tulla yllätyksenä kenellekkään että jalankulkijoita liikkuu suojatiellä ja siihen on joka kerta (maan jokaisen suojatien kohdalla) varauduttava. Jos ajat jonkun päälle silloin kun hän "väistää" suojatien yli käveleviä, olet itse syyllinen.

        Ei ole näin!.Tien jolla ajoin ei ollut edes suojatietä siinä risteyksessä."ajoneuvoa ei saa pysäyttää yllättäen ilman mitään syytä".Risteävän tien suojatien edessä oli n 20m tilaa pysäyttää auto siihen,varmaan tehty tila tarkoituksella kun se oli sivutie ja mä ajoin päätietä.Soitan torvea aina sen aikaa kun pysäyttäjä häipyy edestä


      • TheFat
        faktajuttunimittäin kirjoitti:

        Takaa tuleva on pidettävä tarpeeksi välimatkaa edessä ajavaan. Kaupunkiliikenteessä ei voi tulla yllätyksenä kenellekkään että jalankulkijoita liikkuu suojatiellä ja siihen on joka kerta (maan jokaisen suojatien kohdalla) varauduttava. Jos ajat jonkun päälle silloin kun hän "väistää" suojatien yli käveleviä, olet itse syyllinen.

        Ei vaan takana tulevan on pidettävä riittävän pieni väli! Se ei saa olla missään tilanteessa yli sekuntia. Vähän alle puoli sekuntia on sopiva. Tällä tavoin liikenne on mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää sitten muistaa, että takana ajavan pitää ajaa hieman nopeammin kuin edessä ajava :)


      • faktajuttunimittäin
        EnsioToisio kirjoitti:

        Ei ole näin!.Tien jolla ajoin ei ollut edes suojatietä siinä risteyksessä."ajoneuvoa ei saa pysäyttää yllättäen ilman mitään syytä".Risteävän tien suojatien edessä oli n 20m tilaa pysäyttää auto siihen,varmaan tehty tila tarkoituksella kun se oli sivutie ja mä ajoin päätietä.Soitan torvea aina sen aikaa kun pysäyttäjä häipyy edestä

        Kirjoitin suojateistä, ellet sattunut ymmärtämään. Jokainen maan suojatien olemassa olo on riittävä peruste että jokaisen sellaisen kohdalla varotaan ja valmistaudutaan antamaan esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille.

        "Yllättäen ilman mitään syytä." Mistä tiedät oliko mitään syytä vai ei? Kenties näytti siltä että joku lapsi oli juoksemasa tielle tms. Näitkö kaiken ympärilläsi mitä tapahtui? Toisen kuskin syytä hiljentää, et voi varmuudella tietää. Voit vain itse vaikuttaa omaan ajoon ja pitämällä tarpeeksi turvaväliä edellä ajaviin.


      • ensiotoisio
        faktajuttunimittäin kirjoitti:

        Kirjoitin suojateistä, ellet sattunut ymmärtämään. Jokainen maan suojatien olemassa olo on riittävä peruste että jokaisen sellaisen kohdalla varotaan ja valmistaudutaan antamaan esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille.

        "Yllättäen ilman mitään syytä." Mistä tiedät oliko mitään syytä vai ei? Kenties näytti siltä että joku lapsi oli juoksemasa tielle tms. Näitkö kaiken ympärilläsi mitä tapahtui? Toisen kuskin syytä hiljentää, et voi varmuudella tietää. Voit vain itse vaikuttaa omaan ajoon ja pitämällä tarpeeksi turvaväliä edellä ajaviin.

        Kyllä se on joku muu joka ei ymmärrä!.Ajamallamme Hattelmalantiellä ei ole suojatietä siinä risteyksessä ollenkaanSuojatie on risteävällä kadulla yli 10m päässä,nurmikkokaista kevytväylän ja tien välissä, tiestämme sopii henkilöauto kääntymääm sinne suojatien eteen.Näkyy GOOGLe maps Hattelmalantie /Pellavakuja risteys.Kyllä se on joku muu joka kirjoittaa näkemättä tilannetta.


      • faktajuttunimittäin
        ensiotoisio kirjoitti:

        Kyllä se on joku muu joka ei ymmärrä!.Ajamallamme Hattelmalantiellä ei ole suojatietä siinä risteyksessä ollenkaanSuojatie on risteävällä kadulla yli 10m päässä,nurmikkokaista kevytväylän ja tien välissä, tiestämme sopii henkilöauto kääntymääm sinne suojatien eteen.Näkyy GOOGLe maps Hattelmalantie /Pellavakuja risteys.Kyllä se on joku muu joka kirjoittaa näkemättä tilannetta.

        Kirjoitin yleisellä tasolla asiasta enkä suoranaisesti Hattelmalantie /Pellavakuja risteyksestä.

        Takaa tuleva on kuitenkin velvollinen pitämään riittävä turvaväli edellä ajavaan, oli suojateitä tai ei. Varsinkin jos saavutaan risteysalueelle.


      • Kjell.C.B.Pippelström
        faktajuttunimittäin kirjoitti:

        Kirjoitin yleisellä tasolla asiasta enkä suoranaisesti Hattelmalantie /Pellavakuja risteyksestä.

        Takaa tuleva on kuitenkin velvollinen pitämään riittävä turvaväli edellä ajavaan, oli suojateitä tai ei. Varsinkin jos saavutaan risteysalueelle.

        Mutta on kohteliasta käyttää turvavälinettä kun tulee takaa...


    • EnsioToisio

      Hämeenlinna ,google ilmakuvasta Hattelmalantie Pellavakuja risteys näkyy ja suojatie on kaukana ,siihen sopii hyvin henkilöauto suojatien eteen pois päätieltä.Niin piti Von Dörppendahlin pysähtyä Hattelmalantiel ja tukkia liikenne

    • EiLöyvä

      Minun Google Maps ei löydä Hattelmalantie ja Pellavakujan risteystä. Hämeenlinnassakaan. Linkkiä kehiin.

      • Ei löydä edes kaupungin opaskarttapalvelu, Pellavatien vain löytää.


      • EnsioToisio

        Minäkään en ole hämeenlinnan asukas,en muista monesko risteys se on Miekkalinnasta harjullepäin.Hattelmalantien kun löytää liuttaa sitä kohti Hattelmalan harjua Pellavatienkohdalla ja suurennettiiko sitä ja se lopuksi muuttuu ilmavalokuvaksi sen näkee ilmasta hyvin.Koitin sen kuvan laittaa liitteenä mut en saanut sitä koneelle että voisin liittää


      • EnsioToisio
        EnsioToisio kirjoitti:

        Minäkään en ole hämeenlinnan asukas,en muista monesko risteys se on Miekkalinnasta harjullepäin.Hattelmalantien kun löytää liuttaa sitä kohti Hattelmalan harjua Pellavatienkohdalla ja suurennettiiko sitä ja se lopuksi muuttuu ilmavalokuvaksi sen näkee ilmasta hyvin.Koitin sen kuvan laittaa liitteenä mut en saanut sitä koneelle että voisin liittää

        En tosiaan asu hämeenlinnassa mutta katsoin googlella kotona,siinä on useita samanlaisia paikkoja samalla kadulla,risteävän kadun suojatie on kaukana sivulla,mm just Pellavatie.Toinen kohta kun eteeni on pysähdytty kiertoliittymään vaikka suojatie on lähtevässä portissa kaukana edessäpäin.Samoin kerran suht hiljaisen liikenteen aikaan 2 naista pysähtyi autolla meidän suunnan vihreisiin valoihin eteeni ja näytteli jalankulkijoille kädellä että "menkää vaan olen kohtelias autoilija tosin en perässäni ajaville"


    • inssii

      Saako suojatien ,JOTA EI OLE ajamallani tiellä ,eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaa pysähtymättä vastaantulijan kaistaa

      • ÄläÄläViitti

        Ei saa jos joudut käyttämään vastaantulijan puolta risteyksessä.

        Löytyy ohituskielloista.


      • inssii
        ÄläÄläViitti kirjoitti:

        Ei saa jos joudut käyttämään vastaantulijan puolta risteyksessä.

        Löytyy ohituskielloista.

        Ekös kolarin estämiseksi saa?,jos toinen pysähtyy tien ajonopeudesta yllättäen ilman syytä?


      • ÄläÄläViitti
        inssii kirjoitti:

        Ekös kolarin estämiseksi saa?,jos toinen pysähtyy tien ajonopeudesta yllättäen ilman syytä?

        Jos joku edellä on kääntymässä, niin selvä hidastaminen käännöksen takia ja pysähdys kevyen liikenteen takia ei ole mikään yllätys tai hämmästelyn aihe.
        Jos ohittaa ja kolhii vastaantulijan kanssa, niin ei siinä tarvitse syypäätä kaukaa hakea.

        Muita syitä voidaan spekuloida paljonkin. Se on taas näyttökysymys. Pysähtyjä on kuitenkin kaikonnut karkuun jo.


      • EnsioToisio
        ÄläÄläViitti kirjoitti:

        Jos joku edellä on kääntymässä, niin selvä hidastaminen käännöksen takia ja pysähdys kevyen liikenteen takia ei ole mikään yllätys tai hämmästelyn aihe.
        Jos ohittaa ja kolhii vastaantulijan kanssa, niin ei siinä tarvitse syypäätä kaukaa hakea.

        Muita syitä voidaan spekuloida paljonkin. Se on taas näyttökysymys. Pysähtyjä on kuitenkin kaikonnut karkuun jo.

        Autojen kulkemalla tiellä ei ole edelleenkään suojatietä satoihinmetreihin ja kevyt liikenne on kielletty kun on kevytväylä ruohikkokaistaleen päässä kadusta ja suojatie toisella kadulla n 10m päässä


      • ota_iisisti
        EnsioToisio kirjoitti:

        Autojen kulkemalla tiellä ei ole edelleenkään suojatietä satoihinmetreihin ja kevyt liikenne on kielletty kun on kevytväylä ruohikkokaistaleen päässä kadusta ja suojatie toisella kadulla n 10m päässä

        Jos joku pysähtyy ja tukkii kaistan, on vain odotettava. Jos ottaa koville, hyppää bussikyytiin.


      • ensiotoisio
        ota_iisisti kirjoitti:

        Jos joku pysähtyy ja tukkii kaistan, on vain odotettava. Jos ottaa koville, hyppää bussikyytiin.

        Bussitkin soittaa niille torvea


    • Trololololo

      Suomen nykyiseen tyyliin tuo voisi sopiakkin mutta jos saisin päättää vallitsisin suomeen brittiläiset tavat noihin asioihin liittyen. Lisää molempien turvallisuutta kun myös kevyenliikenteen kulkioiden vastuuta lisättäisiin. Koska nykypäivänä mielestäni jotkut heistä ovat liian huolettomia liikenteessä. Ja nyt jos joku pillastui tekstistäni voin sanoa että pyöräilen ja kävelen aktiivisesti myöskin autoilun lisäksi. Osaan ajatella molempien sekä autoilijoiden sekä kevyenliikenteenkäyttäjien kannalta.

      • huomioi-tämä

        Syytä muistaa että pyöräilijöillä ei ole asiaa suojatielle.

        2 § Määritelmiä kun lukee, niin voi todeta seuraavaa:

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi tarkoitettu tien osa, eikä se ole pyöräilijöille tarkoitettu laisinkaan. Samassa kohtaa pitää olla pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli (suojatie ja pyörätien jatke samassa kohtaa).


    • rekkamulkku

      Jos jalankulkijahippi on niin tyhmä, että kävelee lähestyvän auton eteen, suojatie tai ei, niin joutaakin jäädä auton alle. Toivottavasti autoon ei tule kolhuja.
      Darwin tästä jo kirjoitti aikoinaan.
      Typerykset kuolevat nuorina, etenkin liikenteessä. Ei jatkoon.

      • ei-sitten-muuta

        Nimimerkkisi kertoo kaiken.


      • rekkamulkku

        Imetkö, hippisivari?


    • autoilijat.se.tekevät

      Suojatiet ovat juuri niin turvallisia kuin niitä lähestyvät autot siitä tekevät. Mieti sitä että jalankulkijana voi olla oma perheenjäsen tai sukulainen.

      • valitettavasti

        Ei täällä olevien kommenttien perusteella porukalla riitä aivosoluja prosessoimaan viisaan kirjoituksesi.


    • kuhavaa

      Kannattaapi lukee liikennesäänöt. Em säännöistä hulimatta ne on hyvä ottaa varteensa.
      Kääkäpä vaikka Tukholmassa ja tai Vennäinmaan puolella, ni siellä jalkamiestä kunnioittetta iha toisel viisii ku`meil tääl sivistynees valtakunnas....Länsimaas...?
      Enite minnuu suretta nuo lapset...Mite aikaiset ihmiset voi toimii sillei jot hyö...elämä päättyy enne aikojaa :(
      Ihmettelen vaan....

      • Selväkirjoitusta

        Keskustelupalstoilla olisi hyvä käyttää nk. kirjakieltä. Murteella kirjoitetun tekstin lukeminen tekee kirjoituksen ymmärtämisestä turhaan vaikeampaa. Jos haluaa tulla hyvin ymmärretyksi ei kirjoitiksessa kannata käyttää sanoja joita kaikki eivät ymmärrä vaikka murteen kirjoittaminen omasta mielestä hauskaa olisikin.


      • SavonSika

        Taidat olla Savosta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8179
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2191
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2082
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      28
      1163
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe