Det undrades, varför det finns så lite sakliga inlägg på spalten. Ett antagande var, att sakliga debattörer har lämnat spalten. Kan vara.
När man skriver något sakligt som t.ex inläggen beträffande Finlands befolkningspyramid och prognos, Finlands ekonomi och prognos, finskt lantbruk och finnarnas benägenhet till interna fejder, så censureras de inom 24 h.
I samtliga inlägg är frågan; hur SFP borde förhålla sig till dessa saker?
I allmänhet blir folk på spalten sura då de får länkad fakta framför sig ur pålitliga källor och brister ut i något känslofullt beträffande lantbruket, pensioner och fosterländskhet. I de andra frågorna övergås det till "pakkoruotsi" och skribenten bums.
Ingen av kommentarerna ändrar på faktum, lika lite som de på något sätt skulle vara byggande.
Allt skall vara som förr, och en krympande andel av befolkningen skall stå för en växande andels kostnader. Tro mig, så kommer det inte att gå.
Antingen löser vi problemen internt i Finland, eller så går det som för en handfull inkapabla europeiska stater som har mottagit ofrivillig extern hjälp. Finlands senaste budget med ett underskott på > 10 % då 3 % är max. håller knappast externa krafter nöjda. Det är nu den nionde i rad. Vem tror att det blir en tionde av samma sort?
Sakliga inlägg på spalten, en omöjlighet?
16
134
Vastaukset
- frustrerande
Ganska hopplöst att sakligt diskutera något,vad rubriken än är så senast i den tredje kommentaren dyker pakkoruotsi upp.
Det finns ett test på spalten där någon finlandssvensk skrev, att den älskar Finland, sitt fosterland. Svaren blev vidriga.
Jag skrev i samma kedja, att jag hatar Finland, att detta är en test samt att svaren kommer att vara de samma. Så gick det också.
Svaren var givetvis av nätfennomaner, så frågan lyder; hur få dem att emigrera till t.ex. Persuspalten?- manmårilla
Peppu-Reino kirjoitti:
Det finns ett test på spalten där någon finlandssvensk skrev, att den älskar Finland, sitt fosterland. Svaren blev vidriga.
Jag skrev i samma kedja, att jag hatar Finland, att detta är en test samt att svaren kommer att vara de samma. Så gick det också.
Svaren var givetvis av nätfennomaner, så frågan lyder; hur få dem att emigrera till t.ex. Persuspalten?Det är det värsta när de här fanatikerna anfaller vanliga personer som bara skriver ett högst normalt inlägg.De kan säkert inte föreställa sig vilken flod av hurrihat som de råkar ut för.
manmårilla kirjoitti:
Det är det värsta när de här fanatikerna anfaller vanliga personer som bara skriver ett högst normalt inlägg.De kan säkert inte föreställa sig vilken flod av hurrihat som de råkar ut för.
Eino Leinos dag blev något som man kommer ihåg från denna spalt.
Det gick precis som du beskrev. Tragiskt, att fennona inte ens kan uppskatta Eino Leino och hans dag.- förbjudet
Peppu-Reino kirjoitti:
Svaren var givetvis av nätfennomaner, så frågan lyder; hur få dem att emigrera till t.ex. Persuspalten?De inläggena är alla bortcensurerade, en svenskspråkig finländare får inte säga att han eller hon älskar sitt fosterland Finland.
förbjudet kirjoitti:
De inläggena är alla bortcensurerade, en svenskspråkig finländare får inte säga att han eller hon älskar sitt fosterland Finland.
Klart det, fenno anmäler allt. Men sedan är fenno inte speciellt frisk.
- tanterofarbröder
Man skall vara hårdhudad för att inte bli dödligt sårad på det här forumet,äldre människor förstår kanske inte hur grym den här nätvärlden är,
- KNMJUHYG
Man vet ju inte varför man blir påhoppad,det är ju oerhört tragiskt att bli skymfad för att ens modersmål enligt de här miniHitlertyperna är FEL.
- ÄrDuSjälvSkyldig
När någon skriver ett saklikt, informativt och sannt inlägg om skadorna för Finland, orsakade av Tvångsvenskan, kommenteras det inte alls.
Vare sig skrivaren finsk- eller svenskspråkig och inlägget på svenska eller på finska.
Orsaken är att man (Ankdam och de andra bemyndigade kommenterare) vill ha det försvinna (= till senare sidor) så snart som möjligt.
Och freden återkommer till Ankdammet.
När någon skriver ett osakligt inlägg, det kommenteras livligt, så att det blir kvar på första sidan länge, för att bekräfta för Ankor att Tvångsvenskan klandras onödigt, och av grälsjuka (av vilka 99.9999999% är fennor, naturligtvis).
Och freden återkommer till Ankdammet."När någon skriver ett saklikt, informativt och sannt inlägg om skadorna för Finland, orsakade av Tvångsvenskan, kommenteras det inte alls."
Visa nu ens ett sådant inlägg. Redan bruket av termen "Tvångssvenska" visar, att sakligheten i det närmaste är ett dåligt skämt. Resten av ditt skriveri understreckar påståendet.
Kan du för din del berätta varför ni har mani på att censurera det jag skriver om i det första inlägget? Centrala saker för Finlands framtid som SFP bör ha en syn på. Vad är det för fel på det, utom skribenten förstås?- ÄrDuSjälvSkyldig
Tyvärr har jag inte tid för detta nu, men det finns många sådana på de äldre sidorna. Även Du kunde lyfta sådana tillbaka till den första sidan.
Jag är säker att även nya sådana kommer in.
Jag är gammal redan, och pensionerad, men under min 45 års karriär var min största harm, att jag var tillräckligt bra bara i engelskan och svenskan (mellanskola osv.).
Jag fann användning för engelskan (t.o.m. M.Sc.-graden i en ärorik U.), men i tekniken är engelskan mer ett Shakespeare -språk (som passar dock på binära saken, liksom to be, or not to be).
Men nyttan av svenskan har blivit nära noll, även under mina arbetsåren i Hfors i
ett OyAb.
I stället hade jag ett stort behov av tyskan, en kunnighet som jag inte hade.
Detta var från den första arbetsdagen, och fortsätter även nu som jag konsulterar under pensionåren.
Det är mycket svårt för ynglingar att lära sig mer än två nya språk i skolan.
Det även svårare att lära sig ett tredje nytt språk, medan ynglingen arbetar under hård press i arbetslivet och borde även arrangera sina familjeärenden.
De flesta av oss skall äta pettubröd i fortsättningen, om inte ett radikalt större andel av våra firmors direktörer, exporterare, produktutvecklare och andra kan perfekt tyska, ryska, franska osv. - så start som möjligt.
Vi har INGEN BRIST om sådana som kan perfekt svenska, även efter slopandet av Tvångsvenskan.
Du som fortvarande propagerar för Tvånsvenskan borde vara på skam, om Du ville se Finlads uppblomstra i framtiden.
. ÄrDuSjälvSkyldig kirjoitti:
Tyvärr har jag inte tid för detta nu, men det finns många sådana på de äldre sidorna. Även Du kunde lyfta sådana tillbaka till den första sidan.
Jag är gammal redan, och pensionerad, men under min 45 års karriär var min största harm, att jag var tillräckligt bra bara i engelskan och svenskan (mellanskola osv.).
Jag fann användning för engelskan (t.o.m. M.Sc.-graden i en ärorik U.), men i tekniken är engelskan mer ett Shakespeare -språk (som passar dock på binära saken, liksom to be, or not to be).
Men nyttan av svenskan har blivit nära noll, även under mina arbetsåren i Hfors i
ett OyAb.
Detta var från den första arbetsdagen, och fortsätter även nu som jag konsulterar under pensionåren.
Det även svårare att lära sig ett tredje nytt språk, medan ynglingen arbetar under hård press i arbetslivet och borde även arrangera sina familjeärenden.
De flesta av oss skall äta pettubröd i fortsättningen, om inte ett radikalt större andel av våra firmors direktörer, exporterare, produktutvecklare och andra kan perfekt tyska, ryska, franska osv. - så start som möjligt.
Vi har INGEN BRIST om sådana som kan perfekt svenska, även efter slopandet av Tvångsvenskan.
Du som fortvarande propagerar för Tvånsvenskan borde vara på skam, om Du ville se Finlads uppblomstra i framtiden.
."Tyvärr har jag inte tid för detta nu, men det finns många sådana på de äldre sidorna. Även Du kunde lyfta sådana tillbaka till den första sidan."
Det är nog väldigt osannolikt att jag börjar gräva efter "sakliga inlägg beträffande pakkoruotsi" fast du påstår att sådana existerar.
Vad resten av skriveriet beträffar, är jag inte av samma åsikt.
En del av befolkningen gör allt det du skriver om och lyckas med det. De ursäktar sig inte med att det är svårt, utan får det gjort.
De betalar för sin familjs utgifter 1,5 andra familjers utgifter till samma levnadsstandard redan i unga år.
Vid det laget börjar kitteln och koka över och alternativ undersöks. Då det klarnar, att de yngre generationerna måste betala sexdubbelt i pensionsavgift, samt jobba betydligt längre än de nyss pensionerade för att uppnå samma pension, börjar flyttbilarna och rulla. Och så gör de.- någonspråkgen
ÄrDuSjälvSkyldig kirjoitti:
ett OyAb.
.Hur är det annars möjligt att svenskspråkiga trots många års mera pakkosuomi än vad finskspråkiga har pakkoruotsi ändå lär sig andra främmande språk ?Både engelska,tyska,franska mfl.
någonspråkgen kirjoitti:
Hur är det annars möjligt att svenskspråkiga trots många års mera pakkosuomi än vad finskspråkiga har pakkoruotsi ändå lär sig andra främmande språk ?Både engelska,tyska,franska mfl.
Svenskspråkiga är dummare i huvudet enligt fenno och kan inte stå emot inlärning lika effektivt? Intellektet sviker och språken tågar in i hjärnan. Kommer inte på någon annan förklaring.
De ursmarta fennona är av det starkaste virket och lär sig därför inte ens finska. Något som de sedan stoltserar här med.- ÄrDuSjälvSkyldig
Visst finns det duktiga hos finsk- och svenskspråkiga ynglingar, vilka lär sig flera språk. Tack för likadana även förut, behöver de flesta av oss inte äta pettubröd redan idag. Även om perfekta kunnigheten kan inte vinnas genom korta studier, får ynglingen en god möjlighet att fördjupa kunnigheten t.ex. med hjälp av sommararbete i något lämpande land.
Problemet bara är, att vi har för få som vill och kan studera så, och sådanas andel har förminskat radikalt, till stor del förorsakad av tvångsvenskan.
Det finns entydig statistik om den radikala stagnationen i studier av de andra språken under de senaste 20...30 åren.
Även ganska få av dom som har vidare språkkunnighet, hjälper återställa vår allvarligt krympat export, t.ex. som exportingenjör eller vd med vidare vyer än de flesta vd:s vi har idag.
Många som har vidare språkkunnighet blir filålog eller något annat, som ger bara ringa hjälp till vår ekonomiproblem.
Vi måsta tiodubbla studier av de viktiga affärs- och kulturspråken så snart som möjligt. Detta ägar inte rum med dagens tvångsvenska (och tvångfinska).
Ynglingen har för sällan möjlighet och dugtighet att studera (effektivt eller alls) mer än två för sig främmande språk vid sidan av själva yrkesstudier (som är ganska hårda och tidskrävande) och begynnelsen av eget privatliv.
Vi kan inte göra mycket att ändra detta - statistiken är helt entydig.
Detta betyder att det finns en klar intresse för finsk- och svenskspråkiga (speciellt för ynglingar) att slopa dagens tvångsvenska och -finska (för svenskspråkiga).
Dagens barrikadstrid förorsakar att den bättre alternativen utvecklas inte äller även tänkas inte.
Vi har fått så många obegåvade undervisningsministrar i rad och näringslivets och andras vädjan lyssnas inte.
Min egen åsikt är att vi borde ha i början av skolan EN obligatorisk elementärkurs, en i svenskan för finsk- och en i finskan för svenskspråkiga.
Allt annat vore valfria så, att minst två för barnet/ynglingen främmande språk måste väljas.
Den viktigaste nyttan av detta blir ett radikal (nödvändig) ökning av kunnigheten i de viktigaste språken.
De flesta svenskspråkiga skulle få den största nyttan av detta. Genom det dagliga finska språkbadet omkring dom, behöver dom ganska lite extra undervisning i finskan. Dom kan därför välja en annan viktig, för sig främmande språk.
Jag är säker att nästan alla svensktalande (utom Åland men helst även där) skulle vilja lära sig perfekt finska utan tvång, men kanske på intelligentare väg.
De bemyndiga kommenterarna gjorde service för svensksprågika, om de skulle börja utveckla bättre vägar att sköta även deras problemer, i stället för dagens barrikadtjänst för tvångarbete. ÄrDuSjälvSkyldig kirjoitti:
Visst finns det duktiga hos finsk- och svenskspråkiga ynglingar, vilka lär sig flera språk. Tack för likadana även förut, behöver de flesta av oss inte äta pettubröd redan idag. Även om perfekta kunnigheten kan inte vinnas genom korta studier, får ynglingen en god möjlighet att fördjupa kunnigheten t.ex. med hjälp av sommararbete i något lämpande land.
Problemet bara är, att vi har för få som vill och kan studera så, och sådanas andel har förminskat radikalt, till stor del förorsakad av tvångsvenskan.
Det finns entydig statistik om den radikala stagnationen i studier av de andra språken under de senaste 20...30 åren.
Även ganska få av dom som har vidare språkkunnighet, hjälper återställa vår allvarligt krympat export, t.ex. som exportingenjör eller vd med vidare vyer än de flesta vd:s vi har idag.
Många som har vidare språkkunnighet blir filålog eller något annat, som ger bara ringa hjälp till vår ekonomiproblem.
Vi måsta tiodubbla studier av de viktiga affärs- och kulturspråken så snart som möjligt. Detta ägar inte rum med dagens tvångsvenska (och tvångfinska).
Ynglingen har för sällan möjlighet och dugtighet att studera (effektivt eller alls) mer än två för sig främmande språk vid sidan av själva yrkesstudier (som är ganska hårda och tidskrävande) och begynnelsen av eget privatliv.
Vi kan inte göra mycket att ändra detta - statistiken är helt entydig.
Detta betyder att det finns en klar intresse för finsk- och svenskspråkiga (speciellt för ynglingar) att slopa dagens tvångsvenska och -finska (för svenskspråkiga).
Dagens barrikadstrid förorsakar att den bättre alternativen utvecklas inte äller även tänkas inte.
Vi har fått så många obegåvade undervisningsministrar i rad och näringslivets och andras vädjan lyssnas inte.
Min egen åsikt är att vi borde ha i början av skolan EN obligatorisk elementärkurs, en i svenskan för finsk- och en i finskan för svenskspråkiga.
Allt annat vore valfria så, att minst två för barnet/ynglingen främmande språk måste väljas.
Den viktigaste nyttan av detta blir ett radikal (nödvändig) ökning av kunnigheten i de viktigaste språken.
De flesta svenskspråkiga skulle få den största nyttan av detta. Genom det dagliga finska språkbadet omkring dom, behöver dom ganska lite extra undervisning i finskan. Dom kan därför välja en annan viktig, för sig främmande språk.
Jag är säker att nästan alla svensktalande (utom Åland men helst även där) skulle vilja lära sig perfekt finska utan tvång, men kanske på intelligentare väg.
De bemyndiga kommenterarna gjorde service för svensksprågika, om de skulle börja utveckla bättre vägar att sköta även deras problemer, i stället för dagens barrikadtjänst för tvångarbete.Några källor till påståendena skulle inte vara helt fel. I dagens läge kan man inte kalla finnarnas obligatoriska svenskakurser till något annat än elementärkurs, som du själv förespråkar.
Jag delar inte din mening om att folk inte kan. Jag tror inte heller, att dagens ungdom är sämre än förut.
Det skulle vara viktigt att få ut duktiga unga i arbetslivet, men skolan satsar på att ingen får bli efter och takten är enligt det sämsta materialet - det samma som PISA mäter. Man får vad man mäter. Nu har Finland det.
Skulle det vara dags att utarbeta mätare som skulle gagna det finska samhället?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1951647Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2471470Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281071- 791037
- 741030
- 117990
- 77910
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose157851Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin350839- 54814