Syntien sovituksen logiikka

Outohommaon

Osaako kukaan selittää maalaisjärjellä miten mihin syntien sovitus Jeesuksen Kristuksen kautta oikein perustuu?
Miksi Jumala rankaisi itseään ja poikaansa ?
Eikö sitä olisi vaan voinut kaikkivaltias päästa mitenkään helpommalla?

15

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritän vastata maalaisjärjen läheisellä sukulaisella, kaupunkilaisjärjellä - asun nimittäin kaupungissa.

      1. mihin syntien sovitus Jeesuksen Kristuksen kautta oikein perustuu?
      Tämä perustuu yksinomaan Jumalan Sanaan, Raamattuun. Raamatun alkulehdiltä aina viimeiseen sivuun asti kohtaamme Jumalan, joka luo maailman ja ihmisen, näkee ihmisen lankeavan pois Jumala-yhteydestä, ja jonka Hän kutsuu luokseen antamalla ainoan Poikansa Jeesuksen Kristuksen sovittaa, maksaa meidän syntivelkamme, ristinkuoleman kautta. Muuta tietä syntisen ihmisen ja Pyhän Jumalan välisen yhteyden luomiseen ei ollut. Ellet usko Raamattuun, niin tämä asia on sinulle luonnollisesti vieras. Tähän syntien sovitus Jeesuksen Kristuksen kautta kuitenkin perustuu, yksin Jumalan Sanan ilmoitukseen.

      2.Miksi Jumala rankaisi itseään ja poikaansa ?
      Ihminen lankesi paratiisissa syntiin ja siitä lähtien ihminen on ollut syntinen ja erossa Jumalasta. Rangaistuksen piti kohdistua synnin tekijään eli ihmiseen. Jos Jumala olisi rankaissut syntistä ihmistä surmaamalla hänet, ihminen olisi kuollut fyysisesti, henkisesti, että hengellisesti ja joutunut kuoleman kautta lopullisesti eroon Jumalasta.
      Room. 6:23 "Sillä synnin palkka on kuolema." = lopullinen ero Jumalasta.
      Jumala päätti rangaista omaa Poikaansa Jeesusta Kristusta, joka on yksi Jumalan kolmesta persoonasta (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Jumala on ikuinen, joten kuolema ei voinut pitää Jeesusta kuoleman omana, vaan Jeesus voitti kuoleman ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. Puhtaana uhrina, synnittömänä, Jeesus oli oikea, Jumalalle kelpaava uhri synnin sovittamiseksi. Lopullinen kuolema ei voinut olla Jeesuksen osa, sillä Hän eli ihmisenä ollessaan täysin puhtaan ja synnittömän elämän. (Huom "synnin palkka on kuolema ja tätä palkkaa synnitön Jeesus ei voinut saada). Jumala todellakin rankaisi itseään eli otti Jeesuksessa kantaakseen kaikki syntimme. Tämän ansiosta Jeesukseen uskovaa ei kohtaa enää synnin seurauksena kadotustuomio, vaan Jeesuksen tähden saamme osaksemme iankaikkisen elämän. Jeesus tuli ihmiseksi juuri sen tähden, että näin Jumalan rangaistus kohdistui oikeaan kohteeseen eli ihmiseen.

      3.Eikö sitä olisi vaan voinut kaikkivaltias päästä mitenkään helpommalla?
      Olisi voinut päästä. Jumala olisi voinut valita sen tien, että Hän olisi jättänyt ihmisen synnin ja kuoleman valtaan. Jumala kuitenkin rakastaa luomaansa ihmistä niin paljon, että Hän antoi ainokaisen Poikansa sovitusuhriksi meidän syntiemme tähden. Tämä aukaisi meille tien takaisin Jumalan luokse ja iankaikkiseen elämään. Jumalan Rakkaus takasi sen, että helpoin tie ei ollut paras tie.

      Asia on sanottuna tiivistetysti mm. tässä Raamatun kohdassa:
      Johanneksen evankeliumi:
      3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."

      • salatieteilijä

        Tällaisista kertomuksista huomaa hyvin, miten vähäinen ja kiero on ihmisen mieli. Ihminen itse on keksinyt tällaiset puheet synnistä ja sovituksesta. Kukaan vakavasti Jumalaan uskova ei voi ajatella, ettei omnipotentti olisi keksinyt mitään muuta keinoa "sovittaakseen synnit." Mutta tällaiset pohdinnat voivat olla hieno alku uskontojen ja ihmisen salatun esoterian pariin. On hyvä, että ihminen kyselee ja epäilee.


    • Sovitus perustuu Jumalan hyvyyteen. Jumalan hyvyyteen kuuluu paitsi armo myös oikeudenmukaisuus. Jumalan oikeudenmukaisuus vaatii, että vääryydestä rangaistaan. Jumala on kuitenkin osoittanut armonsa kantamalla vääryydestä seuraavan rangaistuksen itse. Jeesus ei ole vain joku ihminen, jonka Jumala uhraa. Jeesus on itse Jumala, joka vapaaehtoisesti uhrautuu ihmiskunnan puolesta. Jos Jeesuksen jumaluus kielletään, koko sovitusoppi romahtaa.

      Jumala ei voinut "päästä helpommalla". Ei ole mahdollista, että Jumala ei rankaise synnistä, sillä Jumala on oikeudenmukainen eikä Jumala voi toimia luontonsa vastaisesti. Joko ihmiset kantavat synnin seuraukset itse tai sitten Kristus kantaa ne heidän puolestaan. Muu ei ole mahdollista. Rankaisematonta syntiä ei ole. Jos olisi, Jumala ei olisi oikeudenmukainen.

      Ihmisen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että ihminen ei voi lähestyä Jumalaa ilman Kristusta. Synti erottaa ihmisen Jumalasta. Kristus on ikään kuin suodatin, jonka läpi syntinen ihminen on valutettava. Synti jää Kristus-suodattimeen ja ihminen astuu Jumalan eteen puhtaana. Tämän voi ymmärtää eräänlaisena luonnonlakina. Jumala on olemukseltaan tuli, joka polttaa kaiken epäpuhtaan. Syntisenä ihminen ei yksinkertaisesti kestäisi Jumalan läsnäoloa. Tämän takia ilman Kristusta ja hänen ristiään ihmisellä ei olisi mitään toivoa päästä Jumalan luo.

      Suurin piirtein näin minä olen sovituksen ymmärtänyt.

      • helmien-kalastajatar

        Hienosti sanottu. Helmi.

        Toivottavasti ei helmiä sioille...(sanonta, jos ei sattumoisin joku herkkänahkainen tiedä, en siis hauku ketään konkreettisesti siaksi).


    • Setä.neuvoo

      Eräs selitysmalli:

      Jumala on ristiinnaulittu saatana (heprean sana tarkoittaa vastustajaa, 4. Moos 22:22). Selitti maailman synniksi oman pahuutensa, ja esittää pelastavansa riesoista, jotka itse on valmistanut. Vrt. Room 9-11.

      Jumala siis tekeytyy pelastajaksi tai valkeuden enkeliksi, vaikka itse on kaikessa syyllinen. Vrt. erotteli valkeuden pimeydestä, 1. Moos 1, ja valkeus Kirkastusvuorella Matt 17, sekä 1. Joh 1 ja 2. Kor 11:14.

      Kovin mukavaa tästä mallista ei saa väännettyä, paitsi monismin kautta voi ymmärtää Jumalan pyhyyttä. Asiaa on viestitelty aiemmin:

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14291747/petri-paavola-tehtailee-perinnaissaantoja

    • Hyviä vastauksia näyttää satelevan. Joskus kysymys voi valaista asiaa paremmin kuin selitysyritys. Tässä pähkinää purtavaksi maalaisjärjelle:

      Miksi Jumalan piti valmistella kansaansa Jeesuksessa tapahtunutta syntien sovitusta varten monta tuhatta vuotta?

      Miksi kyseistä tapahtumaa ennakoitiin pääsiäisen asettamisella sekä monilla ennustuksilla?

      Mitä ylipäänsä on synti ja miten se Jumalaa koskee?

    • Setä.neuvoo

      Jumala kun erotteli valkeuden pimeydestä, niin hengellisessä ulottuvuudessa se jo tapahtui. Fyysisessä ulottuvuudessa näkyväksi se erottelu tulee vuosituhansien aikana - maailmanhistoriana. Lopulta hyvä ja paha päätyvät eri osastoille. Uskovat tehty Jumalan vanhurskaudeksi.

      Jumala siis tekee parannusta. Se kestää kauan, kun ihmisiä on niin paljon.

      • saviseutulainen

        Mitähän oppia "setä" edustaa? Itse asiassa aivan sama. HARHAOPPIA joka tapauksessa. Täyttä Raamatun sanalla höystettyä potaskaa. Varokaa ja karttakaa!


      • Setä.neuvoo
        saviseutulainen kirjoitti:

        Mitähän oppia "setä" edustaa? Itse asiassa aivan sama. HARHAOPPIA joka tapauksessa. Täyttä Raamatun sanalla höystettyä potaskaa. Varokaa ja karttakaa!

        Tuskinpa ymmärrät noita suuria kuvioita, jos olet jo yksilötason asioissa pöpelikössä, ratkaisukristillisyydessä. Raamatun mukaan pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

        Ja Jumala on se, joka seurakuntaansa pyhittää, Ef 5. Siis toisin sanoen tekee parannusta. Mutta minua harhaoppiseksi nimittämällä sinä olet ansainnut itsellesi nimityksen.

        Kristinuskossa on kyse Jumalaan ja Jumalan ilmoitukseen Raamattuun uskomisesta. Ratkaisukristilliset uskovat omaan itseensä ja omiin ratkaisuihinsa.


    • 12___13

      Raamatun perusteella synnit on julistettu anteeksi Jeesuksen kautta. Sitä varten Jeesus tuli tänne.

      "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta".
      Luuk. 4:18-19

      Jo ennen kuolemaansa Jeesus antoi syntejä anteeksi.

      Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?" Mutta kun Jeesus tiesi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: "Mitä te ajattelette sydämessänne? Kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut', vai sanoa: 'Nouse ja käy'? Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," – hän sanoi halvatulle - "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." Ja kohta hän nousi heidän nähtensä, otti vuoteen, jolla oli maannut, ja lähti kotiinsa ylistäen Jumalaa.
      Luuk. 5:21-25

      Jeesus julisti oman henkensä kaupalla ja käytti elämänsä meidän hyväksi, siksi voidaan nähdä, että hän uhrasi henkensä meidän puolesta, jotta saisimme kuulla sen sanoman. Vähän siis kuin sotilas, joka uhraa elämänsä maansa puolesta taistelussa, puolustaessaan maataan.

    • Vapaaajattelia

      Insinööriopiskeliana minulle kerrottiin että luulo ei ole tiedon väärtti.
      Toisin sanoen, tieteen valossa tarkasteltuna maailman synty ja aineellinen todellisuus on jotain aivan muuta mitä jumalkuvalla, jeesuksella sekä fiktiivisella raamatun kirjoituksella annetaan ymmärtää.

      Raamattu, sellaisena kun se tunnetaan, on pienen ja erittäin itsekkään ryhmittymän röyhkeä yritelmä muokata ihmisen maailmankuvaa mieleisekseen, siis keksittyä todellisuutta. Bluffia!

      Mitään korkeampaa ei ole, on vain ihmisen oma tietoisuus!

    • rosvokeikalla

      -siis joutu puihin rosvotessa synagogan kassaa, valtataistelu tilanne synagogassa - vaatii muilta ristilläroikkumista ja mahdollisesti selvisi hengissä eli virkosi sielä viileässä luolassa - ruumis syötiin ja veri juotiin sitte myöhemmin - jeesuksen ämmä umpikiero rosvo.

    • SamAndreevitsh

      Natanael ja muutama muukin ovat vastanneet jo hyvin. Jatkan samoilla linjoilla.

      Pohdintaa kysymykseen "Olisiko Jumala voinut hoitaa sovituksen helpommalla tavalla?"

      Lyhyt vastaus on, että olisi voinut. Ainakin periaatteessa. Jumala on Jumala, joten hän olisi voinut ratkaista syntiongelman monella tavalla. Se, että Hän VALITSI toimia kuten toimi, kertoo itselleni kaksi asiaa:

      1.
      Synti on Jumalan edessä äärimmäisen vakava asia. Jos synti olisi vain pikkujuttu, niin olisi riittänyt, että profeetat olisivat vain kertoneet, miten pitää elää. Mutta synnistä annettu rangaistus - että Jumalan ainosyntyisen Pojan piti syntyä ihmiseksi, kärsiä elämällä Taivaan jälkeen tällä planeetalla ja kärsiä hirveä kuolema synnin rangaistuksena - se kertoo, kuinka hirveänä asiana Jumala pitää syntiä.

      2.
      Se kertoo myös Jumalan suuresta rakkaudesta ja armosta meitä JOKAISTA kohtaan. Olisihan Jumala voinut lähettää Poikansa maailmaan täysin yliluonnollisena olentona, joka ei olisi koskaan kohdannut mitään vaikeuksia. Mutta ei: Jumala oli valmis lähettämään Poikansa myös kärsimään meidän vuoksemme! Ja Jeesus oli valmis kärsimään meidän vuoksemme! Siellä oli varmaan taivaallinen neuvonpito, kun Isä ja Poika suunnittelivat ihmiskunnan pelastuksesta!

      Eli näistä kahdesta asiasta sovitus ristin ja Jeesuksen kuoleman kautta kertoo itselleni. Kiitos Isä ja kiitos Jeesus!

    • humpuukihommaa

      Miksi jeesus ilmestyi ihmisille ihmiskunnan viimeisillä hetkillä, miksei ilmestynyt esim, 50 000 vuotta sitten.
      Aivan. Mielikuvitushahmo keksittiin vasta myöhemmin

      • Ei.järjen.hiventäkään

        Maailmankaikkeus on uskisten tietojen valossa iältään vasta noin 6000 vuotta. Ja yksin jo se tekee kokonaisuudesta varsin hankalan käsitettäväksi. Yhtälö on toisin sanoen mahdoton ratkaista ilman, että sulkee itsensä järjelläajattelun ulkopuolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2789
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      101
      1430
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      83
      1254
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1041
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      950
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      920
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      874
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      846
    Aihe