Pitkäaikaisia kokemuksia vuokralaisista

AlkavaVuokraaja

Onko täällä henkilöitä, joilla on pitkäaikainen kokemus vuokraustoiminnasta ja vuokralaisista? Olisi mukava kuulla, onko paljon ollut vaikeuksia, vaiko että useimmat vuokralaiset hoitavat velvoitteensa hyvin..

Kertokaa kokemuksista!

14

1537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svasvasva

Tarkistat aina luottotiedot ja henkilöllisyyden kahteen kertaan ja teet vain määräaikaisia sopimuksia heinäkuun tai elokuun loppuun.
      Liityt jäseneksi suomen vuokranantajiin.

• MiksiNäinOn

"teet vain määräaikaisia sopimuksia heinäkuun tai elokuun loppuun."

Miksi suosit määräaikaisia sopimuksia?

• kjjkkjkhhk

Ei tule tyhjiä kuukausia.
      Kesällä muutakin tekemistä kuin vuokraus.

• AlkavaVuokraaja

Mutta jos hylkii toistaiseksi voimassaolevaa, niin voi menettää pitkäaikaisen vuokrasuhteen.

• Jonskuna

Asunnot yleensä kuluvat noin 10krt nopeudella ollessa vuokralla verrattuna jos omistaja itse asuisi. Vuokranmaksu ei aina varmaa eikä muukaan häiriöttömyys. Remonttikuluja ei yleensä saa vuokralla katettua.

• kkkkkkkkkkkkkkkkkppp

Yli 30v ja reilust sata vuokrasopparia. Kaikkea löytyy. 6 tuomiota joista vain vähän saa mitään.... Tärkeää on hyvä vuokralaishaastattelu. Luottotietojen tarkistus. Takaaja tarvittaessa. Jos on huonoja kohteita ja korkeariskisiä voi aloittaa määräaikaisella jolloin näkee että asiat hoituvat. Parhaita ovat korkeakouluopiskelijat. 100% onnistuminen. Muut: Mitä kauempaa maailmalta tulevat sitä vähemmän ymmärtävät vuokranmaksua tärkeydestä hoitaa sen ajallaan ja sovitusti!

• ovikäykokoajan

Korkeakouluopiskelijat maksaa vuokrat kyllä mutta ei ole kovin pysyvää laatua vaan saattaa muuttaa esim. joka kesä! Jos 30 vuodessa on yli 100 vuokrasopimusta yhdessä asunnossa niin onko se oikeasti hyvä asia? Siis yli kolme kertaa vuodessa uusi vuokralainen.

• Aloittava

No onko eroja miesten ja naisten välillä ? Entä nuoremman ja wanhemman henkilön välillä ?

• Jjuugfthj

Vanhemmat, työssäkäyvät sinkkunaiset ehdottomasti parhaita, ovat siistejä ja jämptejä ns. vanhan kansan ihmisiä. Ainoa huono puoli on, että tuollaisia ei ole tarjolla mutta olisi ideaali.

• hhtl

Itsellä vasta kovin lyhyt, eli noin 15kk kokemus. Ensimmäisen asunnon ostin kesäkuussa 2015. Tuohon asuntoon tuli yhdellä näytöllä noin 20 hakemusta. Päätin tuolloin että en ota pariskuntaa, koska asunto on pieni kaksio vain 43m2, jolloin vuokra suhde ei pääty siihen että asunto koetaan liian pieneksi. En myöskään halunnut juuri kotoa pois muuttanutta nuorta, koska tuolloin vasta harjoitellaan omaa elämää.

Joten lopussa jäljellä oli kaksi nuorta 26 ja 31 vuotiaat naiset. Nuorempi oli sairaanhoitaja ja vanhempi opettaja. Päädyin vuokraamaan asunnon opettajalle, koska hänellä oli asunnosta vain n. 1km työmatka ja vaikutti muutenkin rauhallisemmalta. Tuosta sairaanhoitajasta jäi sellainen ole, että kyllä sen pian joku mies nappaa ja muuttavat yhteen isompaan asuntoon.

Opettajan kanssa kaikki menikin hyvin, mutta jo toukokuussa hän ilmoitti, että saa toiselta paikkakunnalta opettajan viran, joten vuokrasuhde hänen kansssaan kesti vain sen 13kk. Onneksi hänen kolleekansa oli ihastunut asuntoomme ja halusi muuttaa siihen vuokralle, joten teimme nyt hänen kanssaan sopimuksen.... Toivotaan että menee hyvin.

Innostuimme keväällä ostamaan vielä toisen isomman 55m2 kaksion, kun tarvitsimme itse 3-4kk "väistötilaa" ja laitoimme sen välitystoimiston kautta markkinoille heinäkuun alussa. Yhtiössä alkaa putkiremppa pinnoituksella nyt syksyllä ja loppuu yhtiössä ensi vuoden lopulla, joten saimme alkuperäistä hintapyyntiä tippumaan n. -15%. Remontin hyvitämme siten että 2kk ajalta maksetaan vuokraa vain 50%. Keväällä sain asunnosta arvion että sopiva vuokra voisi sesonki aikaan olla 600-650e, mutta lopulta päädyimme 590e vuokraan vesi ja sähkö. Tosin vuokrasopimus laadittiin, niin että voin korottaa vuokraa 0 - 3% vuosittain syynä "muu peruste".

Ja kuten tiesimme ei kohteeseen ollut kauheaa tunkua, loppulta halukkaita olikin vaan neljä. Heidän joukosta päädyimme nuoreen opiskelijapariskuntaan, lähinnä siksi että nainen aloittaa nyt 4 vuoden opinnot, joten hyvällä lykyllä he asuvat asunnossa koko opiskeluajan. Lisäksi opiskelu paikka on aika lähellä asuntoa n. 2km ja vaikuttivat ikäistään kypsemmiltä nuorilta. Nainen tosin muutti pois kotoa, mutta mies oli jo ehtinyt 1-2 vuotta asua omillaan. Suurimpana riskini tässä pidän sitä, että pariskunta eroaa jossain vaiheessa ja yhdelle opiskelijalle asunto on turhan kallis.

Itse näkisin niin että vuokralaisena pidempiaikaisia olisivat seuraavanlaiset ehdokkaat:
      - nuoret juuri 4-6 vuoden opinnot aloittavat opiskelijat, kaksioon ehdottamasti pariskunta.
      - työssä käyvä nainen ikä yli 30 vuotta, luonteeltaan sinkkuna pysyvä, ammatti sellainen, josta saa palkkaa käteen n. 1300 - 1700e/kk, jolloin todennäköisyys oman asunnon ostoon on pienempi.

Ja itse ajattelen että vuokralaisen olisikin syytä vaihtua viimeistään 4 - 6 vuoden välein. Tällöin ainakin pystyy yhden välikuukauden aikana tekemään pientä pintaremonttia ja siten nostaamaan vuokraa sen hetkiselle tasolle.

• näitäkinOnliikkeellä

Yksinäinen nainen on riski vuokralaisena, kämppään saattaa ilmestyä päihteitä käyttävä ja loisiva renttumies kaveriksi, josta nainen tulee henkisesti riippuvaiseksi, renttu ottaa asunnon ja naisen hallintaan, laitaa siinä ohessa asunnon paskaksi.

• Niuhfgjk

Vuokran-antaja elää riskillä, koska 100 prossan varmuutta ei voi kukaan taata, kun on ihmisistä kyse. Toisaalta vuokralaisen ensisijainen elämäntehtävä ei ole olla ns. hyvä vuokralainen vaan ainoastaan kelvollinen ja silti voi mennä pieleen. Sellaista se vuokrausbisnes vaan on, sorry siitä.

• faösdlfjföalj

omat vuokralaiseni ovat noin 20-25 vuotiaita opiskelijoita. Yksi on työssä käyvä muistaakseni 38 vuotias nainen.

Vuokrauskuukausia on takana 234 ja yhden kuukauden vuokra on jäänyt saamatta. Samainen asunto laitettiin myös palasiksi joskin heillä unohtui hajottaa WC joten pääsin vähällä. Asunto oli muutoinkin huono kuntoinen joten pääsin sossun kustannuksella osittain remontoimaan sen.

En ota vuokralle Völimeren eteläpuolelta ketään. Minulla on ollut myös Kurdi vuokralla, joka hoiti asiansa erinomaisesti joten tämä ei ole suoraa ulkomaalaisten välttämistä.

Optimaalinen vuokralainen on n. 20 vuotias, maaseudulta kotoisin oleva nainen, joka käy koulua mielellään yliopistossa. Parturikampaajat yms. jätän suosiolla väliin jos pystyn valitsemaan. Valitettavasti heissä on varsin paljon bilettäjiä ja heidän talouden kontrolli on heikkoa. Tämän olen oppinut onneksi jo ennen kuin aloin tähän vuokraushommaan.

• jhkhhghhbk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe