Itäsiperian laika joutui tappeluun. Kuka korvaa?

laika_haavoilla

Tilanne: Minulla on vahva ja rauhallinen uros-Itäsiperianlaika ( http://www.laikajarjesto.fi/rodut/itasiperianlaika ). Lopputalvesta kevyen liikenteen väylällä tänä vuonna Pohjois-Suomessa tapahtui niin, että uros-Schäferin taluttaja liukastui peilijäällä, jolla oli vielä vettä päällä. Schäfer hyökkösi koirani kimppuun ja yritin rauhoittaa tilannetta, mutta Schäfer puri minua ja liukkaalla peilijäällä minäkin lensin kevyen liikenteen väylällä nurin lyöden (en pahasti, lievä aivotärähdys) pääni jäähän. Seuraava tilanne kun oli herätessäni: Schäfer oli nurin maassa ja Itäsiperianlaika puristi sitä kurkusta ollen itsekin kovilla haavoilla tappelun jälkeen, jolloin minulla oli vintti pimeänä. Schäferin taluttaja katsoi vieressä tekemättä mitään ja huusi koiralleen, "puolustaudu, puolustaudu". Sitten kuitenkin se Schäfer muuttui kovan purennan takia kurkkuun liikkumattomaksi ja kuoli.

Nyttemmin jälkeenpäin Schäferin omistaja on esittänyt minulle sovitteluvaateen, että maksaisin 3000 euroa siitä, koska oma koirani tappoi hänen koiransa. Muutoin asia selvitettäisiin oikeudessa, jonka kulut voisivat jopa tuplaantua.

Oli yö ja tapauksella ei ollut silminnäkijöitä. Hän tietysti raastuvassa kertoisi minun koiran hyökänneen hänen koiransa kimppuun ja minä päinvastoin. Yksi todistusaineisto minulla on, mutta kun ei ollut kameraa eikä kännykkää mukana: Schäfer oli pelkässä pannassa ja siis hän oli irroittanut omasta koirastaan talutushihnan tappelun tiimellyksessä, jotta koira voi tapellessaan liikkua paremmin. Minun koiralla oli noin 4 metrinen kiinteä hihna koko ajan päällä pannassa ja herätessäni näin, että hän hääräsi talutushihnan ja kuolleen koiransa kanssa. Kamera olisi tarvittu. Kaikki rikokset Suomessa ovat sallittuja ilman silminnäkijöitä ja todistusaineistoa.

Koirani vahva Itäsiperianlaika sai pahoja purentavammoja ja kuljetin sen seuraavana aamuna eläinlääkäriin ja laika alkoi toipua hyvin ja on tänä päivänä todellaa elinvoimainen. Hyppii ja pomppii joka suuntaan. Siitä on tullut selkeästi itsenäisempi ja tottelevaisempi sen jälkeen, kun tappoi itse myös verissäpäin Schäferin noin 15 minuutissa.

En aio maksaa sovittelevana 3000 euroa vaan menen käräjille. Tarvittaessa, jos hän uskaltaa. Maksoi mitä maksoi, mutta laikaani en anna kenellekään. Se pitää itse puolensa ja minulla on aseita sitä varten, että laikani takavarikoitaisiin viranomaistoimenpiteenä. Minun velvollisuus on nyt puolustaa laikaa oman henkeni uhalla, samoin kuin laika puolusti minua. Koiran ja ihmisen välinen vuorovaikutus toimii myös tällä tavalla.

10

642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhanhöyryää

Sakun omistaja on ihan itse vastuussa koirastaan. Ja olisi itseasiassa niin sinun kuin laikasikin vammoista, mutta harmi vain kun et voi todistaa sakun olleen hyökkääjä ja laikasi puolustaja. Näin ollen jää itsesi korvattavaksi omat ja laikan vanhemmat.

Sakun omistaja ei voi tekaista olemattomia todisteita sinua vastaan, joten sana vastaan sana -tilanteessa on tuomio juurikin se, että molemmat vastaavat omistaan. Tuskinpa sakun omistaja siis minnekään käräjille on kanssasi lähdössä, kunhan yrittää pelotella sinut maksamaan vapaaehtoisesti 3000 euroa, joka muuten on täysin tuulesta tempaistu summa.

• kunhanhöyryää

Vanhemmat=vammat...

• laika_haavoilla

Niin. Tämä on ollut mielessänikin, että en aio maksaa ja puolustaudun edellä mainitsemillani keinoilla TARVITTAESSA. Laika jää minulle ja vuorostani puolustan sitä mahdollisilta viranomaistoimenpiteiltä pulttilukkoisella vanhalla sotilaskiväärillä ( kaliiperi .308 = 7,62mm). Ennen asian kärjistymistä piilota laikan hyvän ystäväni huostaan. Sitten jos viranomainen alkaa kysyä jotakin, niin sanon, "se katosi kai kiimaisten narttujen perään".

Jos poliisi olisi kovin kelju, niin ammuttaisin itseni SWAT-ryhmän toimesta, jos Laika saisi jäädä henkiin.

• epelipetelireteli

Kumpikin koiran omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista, eli sinä hänen ja hän sinun, jos koirasi tappoi toisen koiran olet vastuussa siitä.

• jggkkhc

Ei pidä paikkaansa. Jos toisen koira on ollut vapaana ja hyökännyt, ei puolustuskannalla olleen tarvitse maksaa mistään senttiäkään. Koska kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan mitään voi todistaa, niin molemmat maksaisivat omansa. Aloitus tosin näyttäisi olevan trollin käsialaa, joten eipä sillä ole edes väliä miten asia menisi.

• laika_haavoilla

Mutta mutta mutta! Käsittääkseni irtokoiria ei saa pitää asutustaajamassa, vaikka ei olisi kesällä se metsästyslainsäädännön mukainen koirien kiinnipitoaika? Koiran omistaja liukastui ja myöhemmin minäkin Schäferin puremana. Kotona otin digikameralla valokuvat ja kävin terveyskeskuksessa. Antibiootti kuuri tuli ja haavat sidottiin, mutta en joutunut jäämään sinne. Jokin kuulemma jäykkäkouristuspiikki tai rabies, mä en ole lääketieteen asiantuntija. Jotakin ne kaksi kertaa työnsivät lihakseen.

Minun käsitykseni mukaan irtokoira on irtokoira, vaikka sen taluttaja liukastuisikin: http://keskustelu.suomi24.fi/t/5419781/irtokoira. Oikeustajuni mukaan koira on silloin irtokoira, oli omistaja liukastunut tahi ei.

• laika_haavoilla
        jggkkhc kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Jos toisen koira on ollut vapaana ja hyökännyt, ei puolustuskannalla olleen tarvitse maksaa mistään senttiäkään. Koska kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan mitään voi todistaa, niin molemmat maksaisivat omansa. Aloitus tosin näyttäisi olevan trollin käsialaa, joten eipä sillä ole edes väliä miten asia menisi.

"Aloitus tosin näyttäisi olevan trollin käsialaa"

Se näissä Suomi24-keskusteluissa on ongelmallista, jos kertoo tositapahtumasta, niin aina joku leimaa trolliksi.

Trolliksi herjaaminen on toki helpoin tie päästä asiallisesta keskustelusta ulos.

Jotakin tapahtuu --> kirjoitat --> kirjoitus on epämiellyttävä --> haukutaan trolliksi --> päivä pelastettu "trollin" kustannuksella. Suomi24 Allerin ylläpitämässä keskustelufoorumissa kokonaisuudessaan sana "trolli" (tai sen johdannainen) on luultavasti yleisin suomenkielinen sana, mitä Suomi24 historiasta löytyy.

Pitäisi tutkia tuon sanan esiintymistiheys Suomi24 historian ajalta. Jos joku (mikä tahansa) sana alkaa toistua joka toisessa lauseessa, silloin päädytään lopulta siihen, että ko. sanalla ei ole enä mitään merkitystä.

Minäkin voisin päästä tästä keskustelusta miellyttävästi eroon haukkumalla sinut trolliksi. Sitä en kuitenkaan tee.

• laika_haavoilla

Poliisin esitutkintapöytäkirjan mukaan hän sanoi, että "koira pääsi irti liukastuessani". Onko esitutkintapöytäkirjojen tekstit todistusvoimaisia oikleudessa, vai tapahtuuko minulle niin kuin Suomessa yleensä vastaavanlaisissa tapauksissa. Syytön pitää tuomita tuntemattomista syistä välittämättä faktoista?

• laika_haavoilla

Minulle itselleni nuoruudessani tapahtui näin. Pilveä vetänyt tyyppi kävi kippuuni ja puolustauduin (ilman koiraa) väistämällä, lyömällä ja potkimalla lujasti. Oikeus totesi minun (ei rikosrekisteriä eikä mitään ongelmia viranomaisten kanssa) olevan päällekarkaaja (päällekarkaajalla 57 pahoinpitelyä, joista 14 olivat törkeitä, törkeitä petoksia 6 ja ryöstön väkivaltaisia yrityksiä 12. Minun puhdas rikosrekisterini ei painanut oikeudessa mitään. Minut tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä helvetinmoisiin sakkoihin, vaikka vain puolustin itseäni. Onko homman nimi Suomessa sellainen, että se, ketä fyysisesti sattuu ja joutuu sairaalaan viikoiksi, on aina etulyöntiasemassa oikeudessa, vaikka hän hyökkäsi äkkiarvaamatta kimppuuni? Sama tässä koiratapauksessa, olen varma, että ne yrittävät ottaa koututetun metsästyskoiran pois, mutta sitten alan tehdä tietoisesti rikoksia viranomaista vastaan, kun Suomessa ei saa muuten oikeutta.

• laika_haavoilla

Hyvässä huollossa oleva vanha "Ukko-Pekka" (7,62mm) saa arvoistansa työtä. Minä en nimittäin myönnä mitään päästäkseni pälkähästä. Sen, minkä esitutkintapöytäkirjassa kerroin, siinä pysyn. Jos se aiheuttaa viranomaisille ongelmia, niin minulla on ne viimeiset keinoni. Olen elämäni varrella kypsynyt siihen, että aina vääryys voittaa oikeudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      319
      3762
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2068
    3. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      100
      1713
    4. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1685
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      110
      1440
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1225
    7. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1176
    8. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      82
      1133
    9. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      984
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      74
      914
    Aihe