Mikä on oikea evankeliumi?

oikeanuskontunnus

Sanan tuntevat, kertokaapa nyt selvällä ja yksinkertaisella tavalla, millainen on oikea evankeliumi ja miten tulee vaeltaa Jeesuksen kanssa tässä elämässä.

Millainen on oikea usko? Mihin kaikkiin asioihin tulee uskoa?

Älkää nyt vain sanoko, että Raamatun sanaan tulee uskoa. Etsin nyt ihan konkreettisia vastauksia edellä oleviin kysymyksiin. Mitkä kohdat Raamatusta erityisesti ovat niitä oikean uskon tunnusmerkkejä. Tulkintoja tuntuu olevan yhtä monta, kuin on julistajaakin.

Tehkää se nyt niin, että kerrotte siitä oikeasta, niistä vääristä on nämä sivut väärällään.

Miten siis oikea Jeesuksen seuraaja vaeltaa, mihin hän uskoo ja miten hän elää, mitä hän rukoilee ja mitä hän saa tässä elämässä?

Mitkä ovat oikean uskon tunnusmerkit? Mistä voin erottaa oikean Jeesuksen seuraajan?

56

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskovaNoora

      Kerron oman ymmärrykseni ja kokemukseni asiasta.

      Tulin uskoon aikuisena, lukiessani Raamattua, kuultuani hyvää Raamatunopetusta samalla ja kuultuani evankeliointia.

      Uskossa oleminen ja kristittynä vaeltaminen tarkoittaa sitä, että uskoo evankeliumin totuuteen, joka kertoo, että Jumala – kolmiyhteinen Isä, Poika ja Pyhä Henki – syntyi ihmiseksi Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa ja sovitti syntimme ristinkuolemallaan ja nousi kuolleista.

      Tämä tarkoittaa ymmärrystä myös siitä, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, ihmisellä on vapaa tahto eli vapaus valita, ihminen on langennut syntiin eikä ansaitse päästä iankaikkisuuteen Jumalan luo, vaan tarvitsee Jumalan pelastusta Pojassa Jeesuksessa. Jumala on hyvä ja Jumalan tahdon vastaiset valinnat ovat syntiä. Joka uskoo Jeesukseen syntiensä sovittajana ja herranaan, pelastuu taivaaseen.

      Ihminen on syntiin langenneen tilansa tähden luonnostaan torjuvassa asenteessa Jumalaa kohtaan. Langenneet ihmiset kuulevat evankeliumin (kerrottu lyhyesti yllä), ja jos ihminen on otollinen Jumalalle, hänen hengelliset silmänsä ja korvansa aukeavat Jumalan totuudelle, kun hän kuulee evankeliumin. Jumalan kolmas persoona eli Pyhä Henki vaikuttaa evankeliumissa. Ja niin ihminen tulee uskoon.

      Raamattu on Jumalan sanaa ja alkaa avautua, kun uskoon tullut ihminen lukee sitä ymmärtäen siinä kerrotut asiat evankeliumin valossa, eli Pyhän Hengen johdatuksessa.

      Jotkut tulevat uskoon hetkessä ja kokemus voi olla dramaattinen. Jotkut soljuvat uskoon ajan mittaan esim. alkaen lapsuudenuskosta ja ilman, että siihen liittyy selkeää uskoon tulemisen kokemusta aikuisiällä.

      Jumalan seurakuntaan, eli uskovien yhteisöön maan päällä, ihminen liitetään kasteen sakramentilla. Jotkut on kastettu vauvana, toiset näkevät aikuiskasteen oikeaksi kohdallaan.

      Parannuksen tekeminen syntivalinnoistaan on elävän uskon hedelmä: uskoon tullut ihminen alkaa vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti, välillä syntiin langeten (sillä ihminen elää tämän maallisen vaelluksensa loppuun langenneessa lihassaan), mutta Jeesus-tiellä pysyen. Se, millaista on Jumalan tahdon mukainen elämä, selviää Raamatusta, kun sitä luetaan evankeliumin valossa.

      Siinä noin lyhyesti kerrottuna :) Evankeliumin yksinkertainen totuus (luominen, lankeemus sekä lunastus Jeesuksessa) on kristillisen uskon keskiössä – ilman sitä ei voi ymmärtää kristinuskoa ollenkaan.

      • Amen. Olipa hyvä vastaus Noora.


      • saviseutulainen
        Tipale kirjoitti:

        Amen. Olipa hyvä vastaus Noora.

        AMEN.
        KIITOS JA KUNNIA JUMALALLE!
        Raittiisti kerroit Noora Evankeliumin totuuden ja perustan.

        Siunausta sinulle


      • IlosanomanJäljillä

        Seurakunta on Jeesuksen ruumis, ja kuten ruumiin jäsenillä on myös seurakunnan jäsenillä omat tehtävänsä.


      • Mister.is.my.cowboy
        IlosanomanJäljillä kirjoitti:

        Seurakunta on Jeesuksen ruumis, ja kuten ruumiin jäsenillä on myös seurakunnan jäsenillä omat tehtävänsä.

        Koska oikean käden tehtävä oikeakätisellä on masturboida, niin on myös seurakunnan eräs tehtävä tuottaa seksuaalista tyydytystä paimenelleen.


      • IlosanomanJäljillä
        Mister.is.my.cowboy kirjoitti:

        Koska oikean käden tehtävä oikeakätisellä on masturboida, niin on myös seurakunnan eräs tehtävä tuottaa seksuaalista tyydytystä paimenelleen.

        Heko, heko, huono vitsi. Oikeallekädelle on olemassa paljon hyödyllisempääkin käyttöä kuten kantaa tavaroita, kirjoitta ja kätellä.


    • Löydetty

      Lue vaikka Paavalin evankeliumin opetusta. Luku 1Kor 15 kertoo kokonaisuudessaan siitä, millaista on evankeliumi ja se kertoo myös vähän siitä, miten evankeliumin vastaan ottaneet opetuslapset elivät Paavalin aikana tätä elämää ja miten he eivät eläneet tai miten ei ollut ainakaan lupa elää.

      Jos haluat tietää, miten apostolit ja opetuslapset julistivat evankeliumia, niin lue seuraavat kohdat Apostolien teoista (tai lue koko kirje kokonaisuutena).

      Apt 2:14-41; 3:12-26; 4:8-31: 5:29-32; 7:2-60; 8:12, 26-40; 10:34-48; 13:14-52; 14:5-19; 17:2-3, 16-32; 18:5; 22:1-22; 26:1-32.

      Jos sinua kiinnostaa se, milloin evankeliumit ja kirjeet on kirjoitettu, ja miten eri evankeliumit kertoivat Jeesuksesta (Matteus, Markus, Luukas ja Johannes), niin lue vaikka tuolta siitä aiheesta.

      http://www.inri.fi/jumala/evankeliumin-Jeesus-ja-Jumala.htm
      http://www.inri.fi/raamattu/vt.htm#uusi

      • Huomatkaa kuitenkin, että inri.fi-sivuston opetus ei ole kristillistä.


      • Löydetty
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Huomatkaa kuitenkin, että inri.fi-sivuston opetus ei ole kristillistä.

        Juu, ei se "kristillistä" ole, kun sillä sanalla tarkoiteaan katolista uskoa Pyhään Kolmiyhteiseen Jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        On se kuitenkin Jumalasta ja taivaasta lähetetyssä pyhässä hengessä julistetun evankeliumin sanan mukaista.


      • Löydetty kirjoitti:

        Juu, ei se "kristillistä" ole, kun sillä sanalla tarkoiteaan katolista uskoa Pyhään Kolmiyhteiseen Jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        On se kuitenkin Jumalasta ja taivaasta lähetetyssä pyhässä hengessä julistetun evankeliumin sanan mukaista.

        Sivuston opetus on ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Raamatun mukaan Kristus on Jumala.


      • Löydetty

      • Löydetty
        Löydetty kirjoitti:

        inri.fi sivustolla on hyvä yhteenveto evankeliumin teksteistä ja siitä, miten Vanhan testamentin profetiat täyttyivät Jeesuksen elämässä.

        http://www.inri.fi/evankeliumi/jeesus.htm

        Kannattaa lukea.

        On siellä myös lyhyt opets siitä, mitä on evankeliumi. Nykyään puhutaan niin vähän kuolleista ylösnousemisen toivosta, että monet eivät edes tiedä siitä. Ensimmäisen korinttolaiskirjeen 15. luku on hyvä minievankeliumi sen vuoksi, että siinä puhutaan ruumiin ylösnousemuksen toivosta enemmän kuin muualla Raamatussa ja se on yksi tärkeimpiä evankeliumin opetuksia, sillä opetuslapset todistivat herran Jeesuksen ylösnousemuksesta: siitä, että Jumala herätti hänet ylös kuolleista ja antoi hänelle vallan tuomita eläviä ja kuolleita, korottaessaan hänet kaikkien luotujen herraksi.

        http://www.inri.fi/logos/ilosanoma.htm


      • Löydetty
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Sivuston opetus on ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Raamatun mukaan Kristus on Jumala.

        Raamatussa sanotaan "jumalaksi" monia muitakin olentoja ja asioita kuin isää Jumalaa: saatanaa (2Kor 4:4; Efe 2:2), epäjumalia (1Kor 8:5), enkeleitä (1Moos
        32:24-32; Hoos 12:5; 2Moos 3:1-15; 13:21; 14:19; 20:20-23; 23:20-23), ihmisiä (2Moos 4:16; 7:1; Psa 82:1, 6; Joh 10:24-42) ja vatsaa (Fil 3:19). Se, että Jeesusta sanotaan joissakin kohdissa "jumalaksi" ei siis todista sitä, että hän on Jumala samalla tavalla kuin isä yksin on Jumala: kaiken luoja ja kaikkivaltias.

        Kun Uudessa testamentissa puhutaan yleisellä tasolla Jumalasta ja kaiken luojasta, niin sillä tarkoitetaan aina isää, ei koskaan poikaa tai pyhää henkeä tai pyhää kolmiyhteistä jumalaa. (Apt 4:24-31; 17:22-31; Ilm 4:8-11; vrt. Jes 42:1-8) Vain isää kutsutaan Uudessa testamentissa " kaikkivaltiaaksi " ja "Herraksi Jumalaksi".

        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=kaikkivaltia&kirjat=ut

        http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=Herra Jumala&kirjat=ut


      • IlosanomanJäljillä
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Sivuston opetus on ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Raamatun mukaan Kristus on Jumala.

        Jeesus on lihaksi tullut sana, yhtä Jumalan kanssa ja Jumalan poika, mutta ei kuitenkaan itse Jumsla eli Isä.


    • sovitettuarmosta

      Usko jonka Jeesus vaikuttaa . Jeesuksen usko. Jeesus käski kastaa kansoja Isän Pojan Pyhän Hengen nimeen näin on tehty . Tämä on kristittyä . Tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani . JOKAINEN JOKA USKOO POIKAAN PELASTUU . MUILLA ON SE TOINENKIN KUOLEMA SITTEN . KRISTITYILLÄ EI OLE. KADOTUSTA .

    • 12___13

      > Sanan tuntevat, kertokaapa nyt selvällä ja yksinkertaisella tavalla, millainen on oikea evankeliumi ja miten tulee vaeltaa Jeesuksen kanssa tässä elämässä.

      "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta".
      Luuk. 4:18-19

      > Mitkä kohdat Raamatusta erityisesti ovat niitä oikean uskon tunnusmerkkejä.

      Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      Joh. 8:31-32

    • Oikea evankeliumi on ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta.
      Raamattu puhuu koko ajan Hänestä ensimmäisestä jakeesta alkaen.

      Evankeliumin ydin on siinä,
      että Jumala varhurskauttaa eli lukee syyttömäksi syntisen.
      Jeesus tuli maailmaan sitä varten, että otti päälleen meidän syntimme,
      ja kuoli niiden tähden. Hän maksoi meidän syntivelkamme.

      Meidän ei tarvitse tehdä muuta kuin ottaa tämä sovitus vastaan.
      Evankeliumin huippukohta on se, kun Jeesus huusi: Täytetty/Maksettu!

      http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=317&t=26

    • Kiitos kysymyksistäsi. Kysyt aivan oleellisia asioita. Hyviä vastauksiakin näkyy tulevan, kuten myös tulkintojen erilaisuudesta johtuvaa kiistelyä. Ilosanomasta on joka tapauksessa kyse, kun evankeliumista puhutaan.

      Mielestäni kaikkein kiperin esittämistäsi kysymyksistä on nykykristityille tämä:

      "Miten siis oikea Jeesuksen seuraaja vaeltaa, mihin hän uskoo ja miten hän elää"

      Nimimerkki 12___13 jo ehtikin vastaamaan näin:
      "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:31-32

      Jeesuksen seuraaja siis pysyy hänen sanassaan. Siitä, miten tämä näkyy hänen elämässään muodostuu valitettavan usein kiistelyjen aihe. Syynä on se, että tavallisesti tuijotetaan vain ihmisen tekemisiin ja unohdetaan, että tärkeintä on se, mitä hänen sydämessään on. Kysymys voidaan muotoilla myös näin: Mistä näkee, että ihminen on vanhurskas?

      Mitä siis tarkoittaa vanhurskas? Usein sanotaan, että se tarkoittaa Jumalalle kelvollista. Tämä on tosi, mutta riittämätön tulkinta. Varsinaisesti vanhurskas tarkoittaa oikeamielistä (ei siis oikeudenmukaista, joka sekin on tosi, mutta riittämätön tulkinta). Oikeamielinen on hän, joka elää koko ajan oikealla mielenlaadulla. Siis millaisella mielenlaadulla? Samalla mielenlaadulla kuin Jeesus.

      Entä miten Jeesuksen oikea mielenlaatu ilmenee? Siten, että hän luottaa (uskoo) koko ajan Isään Jumalaan; että kaikki mitä hänen elämässään tapahtuu, tulee Isältä. Hänellä on täysin horjumaton luottamus Isän hyvään tahtoon ja suunnitelmaan katkeraan loppuun asti:

      "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Luuk 23:46

      Oikea Jeesuksen seuraaja elää, vaeltaa ja uskoo siis samalla tavalla kuin Jeesus eli hän luottaa

      "että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa, niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaan kutsunut." Room 8:28

      Vain tällä mielenlaadussa hän pysyy Jeesuksessa eli Sanassa. Vain tällä mielenlaadulla hän voi vangita jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle (2 Kor 10:5). Näin uskomalla hän liittyy hetki hetkeltä Kristukseen, joka on uskon alkaja ja täyttäjä (Hepr 12:2).

      Ulkoisesti hänen elämänsä ei siis tarvitse näyttää mitenkään erityisen hurskaalta, eiväthän ihmiset Jeesustakaan mitenkään erityisenä pitäneet hänen julkista toimintaansa edeltävinä vuosina.

      • IlosanomanJäljillä

        Jeesus ei ole koskaan sanonut "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni", vaan Luukas halusi siloitella ja oikaista sen että muut olivat kirjoittaneet Jeesuksen sanoneen epätoivoisesti "Jumalani, Jumlani, miksi hylkäsit minut". Luultavasti Jeesus lausui ristillä ollessaan koko psalmin 22 mikä oli niin puuduttavaa että tuli jano. Saatuaan kostuketta huulilleen jeesus päättä psalmin ja ns antaa henkensä vaikka palaa kahden yön jälkeen uudelleen henkiin varhain sunnuntai aamuna auringon noustessa.


      • IlosanomanJäljillä kirjoitti:

        Jeesus ei ole koskaan sanonut "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni", vaan Luukas halusi siloitella ja oikaista sen että muut olivat kirjoittaneet Jeesuksen sanoneen epätoivoisesti "Jumalani, Jumlani, miksi hylkäsit minut". Luultavasti Jeesus lausui ristillä ollessaan koko psalmin 22 mikä oli niin puuduttavaa että tuli jano. Saatuaan kostuketta huulilleen jeesus päättä psalmin ja ns antaa henkensä vaikka palaa kahden yön jälkeen uudelleen henkiin varhain sunnuntai aamuna auringon noustessa.

        Ei eri evankeliumeihin tallennettujen Jeesuksen sanojen välillä ole ristiriitaa.
        Vaikka Isä hylkäsi Poikansa ristillä, Jeesus vielä hylättynäkin huusi:
        "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni" Luuk 23:46 ja
        "Se on täytetty." Joh 19:30


      • IlosanomanJäljillä
        EJKR kirjoitti:

        Ei eri evankeliumeihin tallennettujen Jeesuksen sanojen välillä ole ristiriitaa.
        Vaikka Isä hylkäsi Poikansa ristillä, Jeesus vielä hylättynäkin huusi:
        "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni" Luuk 23:46 ja
        "Se on täytetty." Joh 19:30

        Luukkaan versio on siloteltu versio siitä mitä sankari huusi ristillä, eihän nyt ollut sopivaa että viimeisillä hetkillä Jumala olisi hylännyt Jeesuksen. Oikeasti Jeesus lauloi ristillä psalin 22 sanoin jonka alun mainitsee Markuksen evankeliumi ja lopun Johanneksen:

        2 Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
        Minä huudan sinua avuksi,
        mutta sinä olet kaukana.
        3 Jumalani, minä kutsun sinua päivisin, mutta sinä et vastaa. Yöt kaikki huudan saamatta rauhaa.

        4 Sinä olet pyhä, sinä olet kuningas,
        sinulle soivat Israelin ylistysvirret.
        5 Sinuun ovat turvanneet isämme ennen.
        Sinuun he turvasivat ja pääsivät suojaan,
        6 sinua he huusivat ja saivat avun, sinuun he luottivat eivätkä pettyneet.

        7 Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen,
        olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka.
        8 Kaikki ilkkuvat, kun minut näkevät,
        pudistavat päätään ja ivaavat minua:
        9 "Hän on turvannut Herraan, auttakoon Herra häntä. Herra on häneen mieltynyt, pelastakoon siis hänet!"

        10 Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta
        ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla.
        11 Syntymästäni saakka olen ollut sinun varassasi,
        sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen.
        12 Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä kukaan minua auta.

        13 Sonnien laumat piirittävät minua,
        villit Basanin härät minut saartavat,
        14 kuin raatelevat pedot ne uhkaavat minua,
        kuin karjuvat leijonat, kita ammollaan.
        15 Voimani valuu maahan kuin vesi,
        luuni irtoavat toisistaan.
        Sydämeni on kuin pehmeää vahaa,
        se sulaa rinnassani.
        16 Kurkkuni on kuiva kuin ruukunsiru,
        kieleni on tarttunut kitalakeen.
        Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!

        17 Koirien lauma saartaa minut,
        minut ympäröi vihamiesten piiri.
        Käteni ja jalkani ovat runnellut,
        18 ruumiini luut näkyvät kaikki.
        Ilkkuen he katsovat minuun,
        19 jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.
        20 Herra, älä ole niin kaukana!

        Anna minulle voimaa, riennä avuksi!
        21 Pelasta minut miekalta,
        pelasta henkeni koirilta,
        22 pelasta minut leijonien kidasta,
        pelasta villihärkien sarvista!
        23 Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.

        24 Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat!
        Jaakobin suku, kunnioita häntä,
        palvele vavisten, Israelin kansa!
        25 Ei hän halveksinut heikkoa
        eikä karttanut kurjaa,
        ei kääntänyt pois kasvojaan
        vaan kuuli, kun huusin.
        26 Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.

        27 Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi,
        Herraa etsivät ylistäkööt häntä!
        Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti!
        28 Muistakoot maan kansat tämän teon
        ja kääntykööt hänen puoleensa.
        Kumartakoot häntä myös vieraat heimot,
        29 sillä Herran on kuninkuus! Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.

        30 Vain häntä kumartakoot maan mahtavat,
        hänen eteensä langetkoot
        kaikki, jotka maan tomuun vaipuvat.
        He eivät voi elossa pysyä,
        31 mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat,
        saavat palvella Herraa.
        He kertovat hänestä lapsilleen,
        32 ja vastedes syntyvälle kansalle he julistavat Herran hyvyyttä, sillä hän on tämän tehnyt.


      • IlosanomanJäljillä kirjoitti:

        Luukkaan versio on siloteltu versio siitä mitä sankari huusi ristillä, eihän nyt ollut sopivaa että viimeisillä hetkillä Jumala olisi hylännyt Jeesuksen. Oikeasti Jeesus lauloi ristillä psalin 22 sanoin jonka alun mainitsee Markuksen evankeliumi ja lopun Johanneksen:

        2 Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
        Minä huudan sinua avuksi,
        mutta sinä olet kaukana.
        3 Jumalani, minä kutsun sinua päivisin, mutta sinä et vastaa. Yöt kaikki huudan saamatta rauhaa.

        4 Sinä olet pyhä, sinä olet kuningas,
        sinulle soivat Israelin ylistysvirret.
        5 Sinuun ovat turvanneet isämme ennen.
        Sinuun he turvasivat ja pääsivät suojaan,
        6 sinua he huusivat ja saivat avun, sinuun he luottivat eivätkä pettyneet.

        7 Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen,
        olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka.
        8 Kaikki ilkkuvat, kun minut näkevät,
        pudistavat päätään ja ivaavat minua:
        9 "Hän on turvannut Herraan, auttakoon Herra häntä. Herra on häneen mieltynyt, pelastakoon siis hänet!"

        10 Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta
        ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla.
        11 Syntymästäni saakka olen ollut sinun varassasi,
        sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen.
        12 Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä kukaan minua auta.

        13 Sonnien laumat piirittävät minua,
        villit Basanin härät minut saartavat,
        14 kuin raatelevat pedot ne uhkaavat minua,
        kuin karjuvat leijonat, kita ammollaan.
        15 Voimani valuu maahan kuin vesi,
        luuni irtoavat toisistaan.
        Sydämeni on kuin pehmeää vahaa,
        se sulaa rinnassani.
        16 Kurkkuni on kuiva kuin ruukunsiru,
        kieleni on tarttunut kitalakeen.
        Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!

        17 Koirien lauma saartaa minut,
        minut ympäröi vihamiesten piiri.
        Käteni ja jalkani ovat runnellut,
        18 ruumiini luut näkyvät kaikki.
        Ilkkuen he katsovat minuun,
        19 jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.
        20 Herra, älä ole niin kaukana!

        Anna minulle voimaa, riennä avuksi!
        21 Pelasta minut miekalta,
        pelasta henkeni koirilta,
        22 pelasta minut leijonien kidasta,
        pelasta villihärkien sarvista!
        23 Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.

        24 Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat!
        Jaakobin suku, kunnioita häntä,
        palvele vavisten, Israelin kansa!
        25 Ei hän halveksinut heikkoa
        eikä karttanut kurjaa,
        ei kääntänyt pois kasvojaan
        vaan kuuli, kun huusin.
        26 Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.

        27 Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi,
        Herraa etsivät ylistäkööt häntä!
        Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti!
        28 Muistakoot maan kansat tämän teon
        ja kääntykööt hänen puoleensa.
        Kumartakoot häntä myös vieraat heimot,
        29 sillä Herran on kuninkuus! Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.

        30 Vain häntä kumartakoot maan mahtavat,
        hänen eteensä langetkoot
        kaikki, jotka maan tomuun vaipuvat.
        He eivät voi elossa pysyä,
        31 mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat,
        saavat palvella Herraa.
        He kertovat hänestä lapsilleen,
        32 ja vastedes syntyvälle kansalle he julistavat Herran hyvyyttä, sillä hän on tämän tehnyt.

        Et siis viitsinyt lukea teksiäni, jossa selvästi sanoin, että Jeesus vielä hylättynäkin sanoi: "Sinun käsiisi minä uskon henkeni". Vaikka sinun on ilmeisesti vaikea uskoa tätä todeksi, niin minulle se kertoo nimenomaan siitä, että Jeesus pysyi synnittömänä aivan loppuun asti. Hän ei langennut syntiin eli katkeruuteen/ kaunaan/ syytöksiin/ vastakkainasetteluun Isää Jumalaa kohtaan vaan pysyi luottamuksessa vielä sittenkin, kun hänet oli hylätty.

        Se mitä kirjoitan, perustuu evankeliumien teksteihin, joista en pane yhtäkään kyseenalaiseksi. Sitä sen sijaan ihmettelen, että sinä väität Jeesuksen laulaneen koko psalmin 22 (mikä jo fyysisenä suorituksena lienee mahdotonta ristillä riippuessa), vaikka evankeliumeista löytyvät vain sanat "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit". Sitä paitsi väität Jeesuksen ollen tuolloin epätoivoinen. Siihen en usko. Hän kyllä kärsi suunnattomasti, mutta ei menettänyt uskoaan ja toivoaan Jumalaan vaikka Isä hänet hylkäsikin (tämä Jumalaan turvaaminen äärimmäisen hädän keskellä näkyy myös psalmissa 22).


      • toien
        EJKR kirjoitti:

        Et siis viitsinyt lukea teksiäni, jossa selvästi sanoin, että Jeesus vielä hylättynäkin sanoi: "Sinun käsiisi minä uskon henkeni". Vaikka sinun on ilmeisesti vaikea uskoa tätä todeksi, niin minulle se kertoo nimenomaan siitä, että Jeesus pysyi synnittömänä aivan loppuun asti. Hän ei langennut syntiin eli katkeruuteen/ kaunaan/ syytöksiin/ vastakkainasetteluun Isää Jumalaa kohtaan vaan pysyi luottamuksessa vielä sittenkin, kun hänet oli hylätty.

        Se mitä kirjoitan, perustuu evankeliumien teksteihin, joista en pane yhtäkään kyseenalaiseksi. Sitä sen sijaan ihmettelen, että sinä väität Jeesuksen laulaneen koko psalmin 22 (mikä jo fyysisenä suorituksena lienee mahdotonta ristillä riippuessa), vaikka evankeliumeista löytyvät vain sanat "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit". Sitä paitsi väität Jeesuksen ollen tuolloin epätoivoinen. Siihen en usko. Hän kyllä kärsi suunnattomasti, mutta ei menettänyt uskoaan ja toivoaan Jumalaan vaikka Isä hänet hylkäsikin (tämä Jumalaan turvaaminen äärimmäisen hädän keskellä näkyy myös psalmissa 22).

        Eikä epäuskoon Jumalaansa ja Pelastajaansa kohtaan.


    • IlosanomanJäljillä

      Oikea ilosanoma on se mitäJeesus julisti ja jo ennen Jeesusta juutalainen rabbi Hillel. Didakhessa se on tiivistetty näin:

      "Elämän polku on tämä: Rakasta Jumalaa, joka teki sinut, lähimmäistäsi kuin itseäsi, ja kaikki, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän, älä tee toiselle.
      Ja näiden sääntöjen opetus on seuraava: Siunaa niitä, jotka kiroavat sinua ja rukoile vihollistesi puolesta. Paastoa niiden puolesta, jotka vainoavat sinua, sillä mitä kiitettävää on siinä, jos rakastat niitä, jotka rakastavat sinua? Eivätkö pakanatkin tee niin? Mutta rakastakaa te niitä, jotka vihaavat teitä ja teillä ei ole vihollista.
      Pidättäydy lihallisista ja maailmallisista himoista. Jos joku lyö sinua oikealle poskellesi, käännä hänelle myös toinen ja olet täydellinen, jos joku vaatii sinua kulkemaan matkan, kulje hänen kanssaan kaksi, jos joku ottaa viittasi, anna hänelle myös takkisi, jos sinulta otetaan omasi, älä pyydä sitä takaisin sillä et ole kykenevä tekemään niin.
      Anna jokaiselle, joka pyytää sinulta, äläkä pyydä takaisin, sillä Isä toivoo, että hänen omista lahjoistaan annettaisiin kaikille. Siunattu on hän, joka antaa käskyn mukaan, sillä hän on vapaa syytöksestä, mutta voi sitä, joka ottaa vastaan. Sillä jos ihminen ottaa vastaan toisen, joka on puutteessa, hän on vapaa syytöksestä, mutta se, joka ei ota vastaan puutteessa olevaa, tulee maksamaan teostaan ja tarkoituksestaan, ja kun hän on ahdistuksessa, häntä koetellaan tekojensa mukaan, ja hän ei lähde siitä ennen kuin on maksanut viimeisenkin pennin.
      Sillä näissä asioissa on sanottu totuus, ja olkoon almujen antaminen käsissäsi kunnes tiedät, kenelle olet antanut."

      Jeesus saarnasi myös tuomion päivää kuten Johannes kastaja jo ennen häntä. Didakhessa se on tiivistetty näin:

      "Tarkkailkaa elämäänne, älkää antako lamppujenne sammua tai lanteidenne löystyä, vaan olkaa valmiit, sillä te ette tiedä hetkeä, jolloin Herramme tulee.
      Mutta kokoontukaa yhteen säännöllisesti, etsien, mikä on sopivaa sieluillenne, sillä koko uskonne ajasta ette hyödy ellei teitä havaita täydellisiksi viimeisenä aikana.
      Sillä viimeisinä päivinä väärät profeetat ja viettelijät moninkertaistuvat ja lampaat kääntyvät susiksi ja rakkaus kääntyy vihaksi,
      ja koska pahuutta on runsaasti, he vihaavat toisiaan ja vainoavat toisiaan ja johdattavat toisiaan toisilleen, ja silloin maailman pettäjä ilmestyy Jumalan poikana ja tekee merkkejä ja ihmeitä ja maa johdatetaan hänen käsiinsä, ja hän tekee laittomuuksia, sellaisia, joita ei ole milloinkaan tapahtunut maailman alusta lähtien.
      Silloin koko ihmisen luomakunta tulee tuliseen totuuden koetukseen, ja monet loukkaantuvat ja menehtyvät, mutta ne, jotka pysyvät uskossaan, pelastuvat puolustuksen kallion kautta.
      Ja silloin ilmestyvät totuuden merkit, ensimmäiseksi ilmestymisen merkki taivaalla, sitten torven äänen merkki ja kolmanneksi kuolleiden ylösnousemus.
      Ei kaikkien, vaan niin kuin on sanottu, Herra tulee ja kaikki hänen pyhänsä hänen kanssaan,
      silloin koko maailma katsoo Herran tulemista taivaan pilvissä."

      • kuokem

        IlosanomanJäljillä

        23.8.2016 15:13
        Oikea ilosanoma on se mitäJeesus julisti ja jo ennen Jeesusta juutalainen rabbi Hillel. Didakhessa se on tiivistetty näin:
        ---------

        Jeesus saarnasi myös tuomion päivää kuten Johannes kastaja jo ennen häntä. Didakhessa se on tiivistetty näin:
        ----------

        Mitä jos nämä tuomasleväset ja seinäjokinen nuori mies lopettaisivat tuon itsetietoisen didakheeasettelun. Didakhee kun on kirjattu vasta Jeshuan ja Johannesten jälkeen, joten kaipa tietenkin sieltä löytyy vaikka mitä samoja ajatuksia kuin Jeshuan sanoista.

        Joten jäljillä olet. Jatka vain NÖYRYYTEEN ja siunaavaan loppuun asti pitäen sen, mitä Hera sinulle antaa. Jos on antanut.

        Siunausta.


      • IlosanomanJäljillä
        kuokem kirjoitti:

        IlosanomanJäljillä

        23.8.2016 15:13
        Oikea ilosanoma on se mitäJeesus julisti ja jo ennen Jeesusta juutalainen rabbi Hillel. Didakhessa se on tiivistetty näin:
        ---------

        Jeesus saarnasi myös tuomion päivää kuten Johannes kastaja jo ennen häntä. Didakhessa se on tiivistetty näin:
        ----------

        Mitä jos nämä tuomasleväset ja seinäjokinen nuori mies lopettaisivat tuon itsetietoisen didakheeasettelun. Didakhee kun on kirjattu vasta Jeshuan ja Johannesten jälkeen, joten kaipa tietenkin sieltä löytyy vaikka mitä samoja ajatuksia kuin Jeshuan sanoista.

        Joten jäljillä olet. Jatka vain NÖYRYYTEEN ja siunaavaan loppuun asti pitäen sen, mitä Hera sinulle antaa. Jos on antanut.

        Siunausta.

        Didakhee kirjoitettiin noin 30-60 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, evankeliumit kirjoitettiin noin 30-80 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Didakhe ooli hyväksytty laajasti toisella ja kolmannella vuosisadalla kunnes sen korvasi Didascalia, nykyisin luterilaisen kirkon vastine Didakhelle on Lutherin omin kätösin rustaama Katekismus.


    • IlosanomanJäljillä

      Pienoisevankeliumi Joh. 3:16

      "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."

      • Todellako? Mikä tuossa muka on oikea evankeliumi? Eihän siinä ole sanaakaan parannuksen tekemisestä? Millä tavalla Joh. 3:16 on evankeliumi? Pitäiskö ihmisen tulla valtavan ilontunteen valtaan tuosta, ja sitten vain alkaa uskomaan? Tuossako ollaan ilosanoman jäljillä?

        MIKSI IHMEESSÄ JEESUKSEN PITI KUOLLA NIIN HIRVITTÄVÄ JA NÖYRYYTTÄVÄ KUOLEMA JOS JUMALA NIIN VALTAVASTI RAKASTI MAAILMAA?

        Ja oikein käännettynä Johannes 3:16 menee näin:

        "Tällä samalla tavalla (Isä-)Jumala on kerran (AGAPE-)rakastanut (ihmis)maailmaa, että antoi kerran ainoan (ainutlaatuisen) Poikansa, ettei yksikään joka jatkaa uskomista Häneen, hukkuisi kerran, vaan saisi jatkuvasti iankaikkisen elämän."

        - "Tällä samalla tavalla"/"Sillä niin" (33/38)? Sillä viitataan mitä aikaisemmin on sanottu. Millä tavalla Jumala kerran aikaisemminkin rakasti?


      • George_L kirjoitti:

        Todellako? Mikä tuossa muka on oikea evankeliumi? Eihän siinä ole sanaakaan parannuksen tekemisestä? Millä tavalla Joh. 3:16 on evankeliumi? Pitäiskö ihmisen tulla valtavan ilontunteen valtaan tuosta, ja sitten vain alkaa uskomaan? Tuossako ollaan ilosanoman jäljillä?

        MIKSI IHMEESSÄ JEESUKSEN PITI KUOLLA NIIN HIRVITTÄVÄ JA NÖYRYYTTÄVÄ KUOLEMA JOS JUMALA NIIN VALTAVASTI RAKASTI MAAILMAA?

        Ja oikein käännettynä Johannes 3:16 menee näin:

        "Tällä samalla tavalla (Isä-)Jumala on kerran (AGAPE-)rakastanut (ihmis)maailmaa, että antoi kerran ainoan (ainutlaatuisen) Poikansa, ettei yksikään joka jatkaa uskomista Häneen, hukkuisi kerran, vaan saisi jatkuvasti iankaikkisen elämän."

        - "Tällä samalla tavalla"/"Sillä niin" (33/38)? Sillä viitataan mitä aikaisemmin on sanottu. Millä tavalla Jumala kerran aikaisemminkin rakasti?

        Kun vaadit evankeliumin yhteydessä parannusta, vaadit ihmiseltä mahdotonta suoritusta, muutosta, joka onnistuu vain Pyhän Hengen avulla. Sitä paitsi ainoa parannus (mielenmuutos), johon Jeesus kutsuu, on epäuskosta luopuminen ja evankeliumin uskominen.

        "Kääntykää (=tehkää parannus)ja uskokaa evankeliumi." Mark 1:15

        Johannes Kastajakin saarnasi parannuksen kastetta, mutta siinä oli kyse vanhan liiton mukaisesta parannuksesta eli syntisistä elämäntavoista luopumisesta, ulkoisesta parannuksesta. Kyse ei ollut evankeliumin vastaanottamisesta vaan sille otollisen maaperän aikaansaamisesta.

        Kun Jeesus kutsuu, hän ei esitä parannusvaatimuksia (paitsi rikkaille nuorukaisille ja niille, jotka uskonnollisilla suorituksillaan/ tietämyksellään luulevat pärjäävänsä):

        <Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt.> Matt 11:28-30

        <Kulkiessaan sieltä eteenpäin Jeesus näki Matteus-nimisen miehen istumassa tulliasemalla. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin hän nousi ja seurasi Jeesusta.> Matt 9:9

        <Kulkiessaan tulliaseman ohi hän näki siellä istumassa Leevin, Alfeuksen pojan, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin tämä nousi ja lähti seuraamaan häntä.> Mark 2:14

        <Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia.> Mark 1:17

        Kyllä monet näistä, jotka häntä lähtivät seuraamaan, joutuivat sittemmin tekemään isojakin korjausliikkeitä elämässään, mutta he tekivät ne Jeesuksen seuraajina, eivät etukäteen. Samoin tänä päivänä hänen seuraansa tuleminen ei edellytä aina elämän välitöntä siivoamista. Matkan varrella kyllä karsiutuvat pois ne, jotka eivät oikeasti Jeesusta rakasta ja halua myös sisäisesti seurata häntä (ottaa hänen iestään).

        <Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;> Joh 6:66-68


      • EJKR kirjoitti:

        Kun vaadit evankeliumin yhteydessä parannusta, vaadit ihmiseltä mahdotonta suoritusta, muutosta, joka onnistuu vain Pyhän Hengen avulla. Sitä paitsi ainoa parannus (mielenmuutos), johon Jeesus kutsuu, on epäuskosta luopuminen ja evankeliumin uskominen.

        "Kääntykää (=tehkää parannus)ja uskokaa evankeliumi." Mark 1:15

        Johannes Kastajakin saarnasi parannuksen kastetta, mutta siinä oli kyse vanhan liiton mukaisesta parannuksesta eli syntisistä elämäntavoista luopumisesta, ulkoisesta parannuksesta. Kyse ei ollut evankeliumin vastaanottamisesta vaan sille otollisen maaperän aikaansaamisesta.

        Kun Jeesus kutsuu, hän ei esitä parannusvaatimuksia (paitsi rikkaille nuorukaisille ja niille, jotka uskonnollisilla suorituksillaan/ tietämyksellään luulevat pärjäävänsä):

        <Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt.> Matt 11:28-30

        <Kulkiessaan sieltä eteenpäin Jeesus näki Matteus-nimisen miehen istumassa tulliasemalla. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin hän nousi ja seurasi Jeesusta.> Matt 9:9

        <Kulkiessaan tulliaseman ohi hän näki siellä istumassa Leevin, Alfeuksen pojan, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin tämä nousi ja lähti seuraamaan häntä.> Mark 2:14

        <Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia.> Mark 1:17

        Kyllä monet näistä, jotka häntä lähtivät seuraamaan, joutuivat sittemmin tekemään isojakin korjausliikkeitä elämässään, mutta he tekivät ne Jeesuksen seuraajina, eivät etukäteen. Samoin tänä päivänä hänen seuraansa tuleminen ei edellytä aina elämän välitöntä siivoamista. Matkan varrella kyllä karsiutuvat pois ne, jotka eivät oikeasti Jeesusta rakasta ja halua myös sisäisesti seurata häntä (ottaa hänen iestään).

        <Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;> Joh 6:66-68

        "Kun vaadit evankeliumin yhteydessä parannusta, vaadit ihmiseltä mahdotonta suoritusta, muutosta, joka onnistuu vain Pyhän Hengen avulla."

        Ja höpö höpöt! Ihminen on kykenevä tekemään parannuksen, jos haluaa. Ihmisellä on vapaa tahto, Jumala ei pakota ihmistä yhtään mihinkään! Tuo on kalvinistista ja augustiniolaista ajatusta ettei ihminen ole kykenevä yhtään mihinkään, vaan Jumala tekee kaiken ja valitsee vain tietyt ihmiset ja pakottaa heidät pelastumaan. Ihmisellä ei siis olisi osaa eikä arpaa mihinkään. Ihminen pelastuu "yksin" armosta, eli yksin Jumalan suvereenista valinnasta. Ja tämä valinta on pelkkää arpapeliä ja nimen vetämistä hatusta: "Pelastan hänet, mutta tuota toista en." Tuo on juuri "Jumalan teko! Jumalan teko!" uskoa.

        Eikä uskosta osattomalla ole vielä Pyhää Henkeä, eikä ole kaikilla uskovillakaan!

        Ja onko tuo sitä "Tule sellaisena kuin olet" -oppia; syntiä saa tehdä ja parannusta ei tarvita? "Kelpaat Jumalalle sellaisenaan! Jumala rakastaa sinua valtavasti! Jumala on jo antanut sinulle anteeksi!"

        "Sitä paitsi ainoa parannus (mielenmuutos), johon Jeesus kutsuu, on epäuskosta luopuminen ja evankeliumin uskominen."

        - Eli murhata ja huorata saa niin paljon kuin haluaa, kunhan vain uskoo, eikä ole epäuskoinen?

        Jeesus ja apostolit puhuivat parannuksen tekemisestä!

        Jeesus itse sanoi: "Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä SYNTISESTÄ, JOKA TEKEE PARANNUKSEN, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse." [Luuk. 15:7]

        "Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." [Ap. t. 2:38]

        "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois," [Ap. t. 3:19]

        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus." [Ap. t. 17:30]

        Parannuksen teko on aivan ensimmäinen askel Jumalan kuningaskuntaan. Yksinkään lainrikkoja/väärämielinen pahantekijä ei tule astumaan Uuteen Jerusalemiin, vain VOITTAJAT pääsevät sisään.


      • George_L kirjoitti:

        "Kun vaadit evankeliumin yhteydessä parannusta, vaadit ihmiseltä mahdotonta suoritusta, muutosta, joka onnistuu vain Pyhän Hengen avulla."

        Ja höpö höpöt! Ihminen on kykenevä tekemään parannuksen, jos haluaa. Ihmisellä on vapaa tahto, Jumala ei pakota ihmistä yhtään mihinkään! Tuo on kalvinistista ja augustiniolaista ajatusta ettei ihminen ole kykenevä yhtään mihinkään, vaan Jumala tekee kaiken ja valitsee vain tietyt ihmiset ja pakottaa heidät pelastumaan. Ihmisellä ei siis olisi osaa eikä arpaa mihinkään. Ihminen pelastuu "yksin" armosta, eli yksin Jumalan suvereenista valinnasta. Ja tämä valinta on pelkkää arpapeliä ja nimen vetämistä hatusta: "Pelastan hänet, mutta tuota toista en." Tuo on juuri "Jumalan teko! Jumalan teko!" uskoa.

        Eikä uskosta osattomalla ole vielä Pyhää Henkeä, eikä ole kaikilla uskovillakaan!

        Ja onko tuo sitä "Tule sellaisena kuin olet" -oppia; syntiä saa tehdä ja parannusta ei tarvita? "Kelpaat Jumalalle sellaisenaan! Jumala rakastaa sinua valtavasti! Jumala on jo antanut sinulle anteeksi!"

        "Sitä paitsi ainoa parannus (mielenmuutos), johon Jeesus kutsuu, on epäuskosta luopuminen ja evankeliumin uskominen."

        - Eli murhata ja huorata saa niin paljon kuin haluaa, kunhan vain uskoo, eikä ole epäuskoinen?

        Jeesus ja apostolit puhuivat parannuksen tekemisestä!

        Jeesus itse sanoi: "Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä SYNTISESTÄ, JOKA TEKEE PARANNUKSEN, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse." [Luuk. 15:7]

        "Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." [Ap. t. 2:38]

        "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois," [Ap. t. 3:19]

        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus." [Ap. t. 17:30]

        Parannuksen teko on aivan ensimmäinen askel Jumalan kuningaskuntaan. Yksinkään lainrikkoja/väärämielinen pahantekijä ei tule astumaan Uuteen Jerusalemiin, vain VOITTAJAT pääsevät sisään.

        Ihminen voi omassa voimassaan tehdä vain ei-hengellistä parannusta. Vapaa tahto on utopiaa, sitä on vain suhteellisesti, ei absoluuttisesti. Calvinista ja Augustinuksesta tiedän vain nimen, turha sinun minuun sellaisia leimoja on lätkiä. Minä osaan ihan itse lukea Raamattua ja tulkita sitä.

        Kyllä jokainen tarvitsee Jumalan Hengen ohjausta tullakseen uskoon:

        "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä.
        Sen tähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei minun Isäni sitä hänelle suo." Joh 6:44 ja 65

        Tekstistäsi saa vaikutelman, että sinun Raamatussasi Jeesus julistaa näin: Tulkaa minun luokseni sitten kun olette ensin lopettaneet huoraamisen ja murhaamisen. Minun Raamatussani ei tällaista lue. Itseasiassa minun Raamatussani Jeesus suhtautuu suopeasti syntisesti elävään naiseen, joka pesee hänen jalkansa kyynelillään (Luuk 7:36-50).

        Liittämäsi raamatunkohdat sopivat kaikki siihen, että Jeesuksen julistamassa parannuksessa on kyse nimenomaan evankeliumin uskomisesta. Tämähän on nimittäin syntiongelman kokonaisratkaisu. Vai oletko tietoinen siitä, mikä on synti?


      • IlosanomanJäljillä
        EJKR kirjoitti:

        Kun vaadit evankeliumin yhteydessä parannusta, vaadit ihmiseltä mahdotonta suoritusta, muutosta, joka onnistuu vain Pyhän Hengen avulla. Sitä paitsi ainoa parannus (mielenmuutos), johon Jeesus kutsuu, on epäuskosta luopuminen ja evankeliumin uskominen.

        "Kääntykää (=tehkää parannus)ja uskokaa evankeliumi." Mark 1:15

        Johannes Kastajakin saarnasi parannuksen kastetta, mutta siinä oli kyse vanhan liiton mukaisesta parannuksesta eli syntisistä elämäntavoista luopumisesta, ulkoisesta parannuksesta. Kyse ei ollut evankeliumin vastaanottamisesta vaan sille otollisen maaperän aikaansaamisesta.

        Kun Jeesus kutsuu, hän ei esitä parannusvaatimuksia (paitsi rikkaille nuorukaisille ja niille, jotka uskonnollisilla suorituksillaan/ tietämyksellään luulevat pärjäävänsä):

        <Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt.> Matt 11:28-30

        <Kulkiessaan sieltä eteenpäin Jeesus näki Matteus-nimisen miehen istumassa tulliasemalla. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin hän nousi ja seurasi Jeesusta.> Matt 9:9

        <Kulkiessaan tulliaseman ohi hän näki siellä istumassa Leevin, Alfeuksen pojan, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin tämä nousi ja lähti seuraamaan häntä.> Mark 2:14

        <Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia.> Mark 1:17

        Kyllä monet näistä, jotka häntä lähtivät seuraamaan, joutuivat sittemmin tekemään isojakin korjausliikkeitä elämässään, mutta he tekivät ne Jeesuksen seuraajina, eivät etukäteen. Samoin tänä päivänä hänen seuraansa tuleminen ei edellytä aina elämän välitöntä siivoamista. Matkan varrella kyllä karsiutuvat pois ne, jotka eivät oikeasti Jeesusta rakasta ja halua myös sisäisesti seurata häntä (ottaa hänen iestään).

        <Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;> Joh 6:66-68

        Kun Jeesus sanoi kuulijoilleen lammaspaimemen tavoin arameaksi "shuvu", ei hän suinkaan kehottanut kääntymään tai tekemään parannusta vaan kutsui lampaitaan tulemaan kotiin.


      • EJKR kirjoitti:

        Ihminen voi omassa voimassaan tehdä vain ei-hengellistä parannusta. Vapaa tahto on utopiaa, sitä on vain suhteellisesti, ei absoluuttisesti. Calvinista ja Augustinuksesta tiedän vain nimen, turha sinun minuun sellaisia leimoja on lätkiä. Minä osaan ihan itse lukea Raamattua ja tulkita sitä.

        Kyllä jokainen tarvitsee Jumalan Hengen ohjausta tullakseen uskoon:

        "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä.
        Sen tähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei minun Isäni sitä hänelle suo." Joh 6:44 ja 65

        Tekstistäsi saa vaikutelman, että sinun Raamatussasi Jeesus julistaa näin: Tulkaa minun luokseni sitten kun olette ensin lopettaneet huoraamisen ja murhaamisen. Minun Raamatussani ei tällaista lue. Itseasiassa minun Raamatussani Jeesus suhtautuu suopeasti syntisesti elävään naiseen, joka pesee hänen jalkansa kyynelillään (Luuk 7:36-50).

        Liittämäsi raamatunkohdat sopivat kaikki siihen, että Jeesuksen julistamassa parannuksessa on kyse nimenomaan evankeliumin uskomisesta. Tämähän on nimittäin syntiongelman kokonaisratkaisu. Vai oletko tietoinen siitä, mikä on synti?

        "Ihminen voi omassa voimassaan tehdä vain ei-hengellistä parannusta."

        - Miten edes ymmärrät parannuksen? Ja mihin perustat tämän? Jaottelet parannuksen ei-hengelliseen ja hengelliseen?

        "Vapaa tahto on utopiaa, sitä on vain suhteellisesti, ei absoluuttisesti."

        - Outoa väittää vapaata tahtoa utopiaksi...

        "Calvinista ja Augustinuksesta tiedän vain nimen, turha sinun minuun sellaisia leimoja on lätkiä."

        - Tarkoitus ei ole leimata, mutta ainakin osittain vaikutat edustan sellaista teologiaa.

        "Minä osaan ihan itse lukea Raamattua ja tulkita sitä."

        - Se on sitten eri asia että luetko ja tulkitsetko oikein.

        "Kyllä jokainen tarvitsee Jumalan Hengen ohjausta tullakseen uskoon: - -"

        - Mutta eikö Jumalan tahto ole että jokainen ihminen pelastuisi? Ja eikö Jumala vedä ja kutsu jokaista ihmistä luokseen? Voivatko ihmiset vastustaa Jumalan kutsua ja armoa? Vai eivätkö voi?

        Mitä/millaista pelastava usko on?

        "Tekstistäsi saa vaikutelman, että sinun Raamatussasi Jeesus julistaa näin: Tulkaa minun luokseni sitten kun olette ensin lopettaneet huoraamisen ja murhaamisen. Minun Raamatussani ei tällaista lue. Itseasiassa minun Raamatussani Jeesus suhtautuu suopeasti syntisesti elävään naiseen, joka pesee hänen jalkansa kyynelillään (Luuk 7:36-50)."

        - En ole sanonut noin, älä vääntele. Sanooko sinun Raamattusi että synnissä saa elää ja synneillä ei ole mitään vaikutusta pelastukseen? Ja että Uuteen Jerusalemiin pääsee sisälle vaikka eläisi esimerkiksi huoraten ja murhaten? Pääseekö uskova jatkuvalla tahallisessa synnissä elämisellä Jumalan luo?

        Seuraavat Raamatusta:

        "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, NIIN EI OLE enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme Hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, Minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.""

        "Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi Minä teen kaikki". Ja Hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja Hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. JOKA VOITTAA, ON TÄMÄN PERIVÄ, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. MUTTA pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.""

        Uudesta Jerusalemista sanotaan:
        "Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan. "

        "Vai oletko tietoinen siitä, mikä on synti?"

        - Enpä tiedä olenko tietoinen siitä mikä se on sinun määritelmäsi mukaan... Onko se jokin hyve, jolla Jumalan armo tulee entistä suuremmaksi?


      • IlosanomanJäljillä kirjoitti:

        Kun Jeesus sanoi kuulijoilleen lammaspaimemen tavoin arameaksi "shuvu", ei hän suinkaan kehottanut kääntymään tai tekemään parannusta vaan kutsui lampaitaan tulemaan kotiin.

        Saako uskova tehdä tahallaan syntiä ja elää synnissä? Parannuksen teko on paha asia?

        Ja mitä sanot siihen että Joh. 3:16 ei viittaa ollenkaan uskoon tulemiseen, vaan uskossa jatkamiseen?


      • Tiesitköettä
        IlosanomanJäljillä kirjoitti:

        Kun Jeesus sanoi kuulijoilleen lammaspaimemen tavoin arameaksi "shuvu", ei hän suinkaan kehottanut kääntymään tai tekemään parannusta vaan kutsui lampaitaan tulemaan kotiin.

        Jeesus luokitteli lampaansa hyvinkin tarkkaan omiin ja vieraisiin.


      • George_L kirjoitti:

        "Ihminen voi omassa voimassaan tehdä vain ei-hengellistä parannusta."

        - Miten edes ymmärrät parannuksen? Ja mihin perustat tämän? Jaottelet parannuksen ei-hengelliseen ja hengelliseen?

        "Vapaa tahto on utopiaa, sitä on vain suhteellisesti, ei absoluuttisesti."

        - Outoa väittää vapaata tahtoa utopiaksi...

        "Calvinista ja Augustinuksesta tiedän vain nimen, turha sinun minuun sellaisia leimoja on lätkiä."

        - Tarkoitus ei ole leimata, mutta ainakin osittain vaikutat edustan sellaista teologiaa.

        "Minä osaan ihan itse lukea Raamattua ja tulkita sitä."

        - Se on sitten eri asia että luetko ja tulkitsetko oikein.

        "Kyllä jokainen tarvitsee Jumalan Hengen ohjausta tullakseen uskoon: - -"

        - Mutta eikö Jumalan tahto ole että jokainen ihminen pelastuisi? Ja eikö Jumala vedä ja kutsu jokaista ihmistä luokseen? Voivatko ihmiset vastustaa Jumalan kutsua ja armoa? Vai eivätkö voi?

        Mitä/millaista pelastava usko on?

        "Tekstistäsi saa vaikutelman, että sinun Raamatussasi Jeesus julistaa näin: Tulkaa minun luokseni sitten kun olette ensin lopettaneet huoraamisen ja murhaamisen. Minun Raamatussani ei tällaista lue. Itseasiassa minun Raamatussani Jeesus suhtautuu suopeasti syntisesti elävään naiseen, joka pesee hänen jalkansa kyynelillään (Luuk 7:36-50)."

        - En ole sanonut noin, älä vääntele. Sanooko sinun Raamattusi että synnissä saa elää ja synneillä ei ole mitään vaikutusta pelastukseen? Ja että Uuteen Jerusalemiin pääsee sisälle vaikka eläisi esimerkiksi huoraten ja murhaten? Pääseekö uskova jatkuvalla tahallisessa synnissä elämisellä Jumalan luo?

        Seuraavat Raamatusta:

        "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, NIIN EI OLE enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme Hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, Minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.""

        "Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi Minä teen kaikki". Ja Hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja Hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. JOKA VOITTAA, ON TÄMÄN PERIVÄ, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. MUTTA pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.""

        Uudesta Jerusalemista sanotaan:
        "Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan. "

        "Vai oletko tietoinen siitä, mikä on synti?"

        - Enpä tiedä olenko tietoinen siitä mikä se on sinun määritelmäsi mukaan... Onko se jokin hyve, jolla Jumalan armo tulee entistä suuremmaksi?

        Kirjoittelumme alkoi siitä, miten evankeliumi otetaan vastaan. Synti on silloin avainasemassa. Pyydän sinua kertomaan, mikä on sinun käsityksesi synnistä - mitä se on pohjimmiltaan. Vasta kun synnin perusluonne on haarukoitu, on mahdollista jatkaa keskustelua evankeliumin vastaanottamisesta.


      • Lam-mas-Pai-men
        Tiesitköettä kirjoitti:

        Jeesus luokitteli lampaansa hyvinkin tarkkaan omiin ja vieraisiin.

        Kaikki lampaat ovat tervetulmeita Jeesuksen lu, ei hän ketään hylkää eikä häädä pois luoltaan.


      • Niiiiin
        Lam-mas-Pai-men kirjoitti:

        Kaikki lampaat ovat tervetulmeita Jeesuksen lu, ei hän ketään hylkää eikä häädä pois luoltaan.

        Kaikki lampaat eivät kuitenkaan tule, eikä Jeesus pakota ketään tulemaan.


    • Setä.neuvoo

      Yksi kristinuskon rajoista on Ef 2 -luvun oppi, että pelastusta ei saada teoilla. Eli tämän mukaan kaikki vapaan tahdon omalla ratkaisuilla pelastumisen julistajat voidaan oitis luokitella harhaoppisiksi tai ei-kristityiksi, valheveljiksi, tms.

      Jos yritetään yhdistää omien ratkaisuiden oppi ja ilman tekoja pelastumisen periaate, niin se sekoittelu on vähän kuin yritettäisiin sekoittaa kultaa ja paskaa, ja selitellä, että lopputulos on puhdasta 100-prosenttista kultaa. Tällaista valhetta ratkaisukristillisiltä on esitetty. Että eihän tässä kukaan ole teoilla pelastumista julistanut. Omilla ratkaisuilla vain.

      • MistäsTästäSanot

        Eli sillä ei olemitään merkitystä vaikka käyttäisi koko elämänsä ssuuren varallisuuden kerryttämiseen ja köyhien sortamiseen kunhan uskoo vain Jeesukseen niin saa anteeksi ilman mitään vastuuta vaikka omalla kontolla olisi mitä vain kauheita tekoja.


      • Sinulla on jotenkin vajavainen käsitys uskosta, parannuksen teosta, armosta, ennalta-määräämisestä ja teoista.

        Usko ei ole lahja, vaan pelastus on lahja.

        "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta."

        Sinulla on ilmeisesti kalvinistinen/augustinolainen käsitys pelastumisesta? Että Jumala tekee kaiken, eikä ihminen voi mitään. Jumala valitsee ketkä pelastaa ja ketkä tuomitsee, eikä ihmisellä ole siihen mitään osaa ja arpaa? Siksi evankeliumin saarnaaminen on käytännössä turhaa, koska Jumala on jo jokaisen kohdalla päätöksen tehnyt, ja pakottaa toiset pelastumaan ja toiset kadotetuiksi. Näinkö?


      • Setä.neuvoo
        George_L kirjoitti:

        Sinulla on jotenkin vajavainen käsitys uskosta, parannuksen teosta, armosta, ennalta-määräämisestä ja teoista.

        Usko ei ole lahja, vaan pelastus on lahja.

        "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta."

        Sinulla on ilmeisesti kalvinistinen/augustinolainen käsitys pelastumisesta? Että Jumala tekee kaiken, eikä ihminen voi mitään. Jumala valitsee ketkä pelastaa ja ketkä tuomitsee, eikä ihmisellä ole siihen mitään osaa ja arpaa? Siksi evankeliumin saarnaaminen on käytännössä turhaa, koska Jumala on jo jokaisen kohdalla päätöksen tehnyt, ja pakottaa toiset pelastumaan ja toiset kadotetuiksi. Näinkö?

        Oliko tarkoitus aukoa minulle päätä, ja sen jälkeen ihmetellä, ai niin mikä käsitys sinulla olikaan? Miten voi arvostella sellaista, jota ei tiedä tai ymmärrä? Onko tavoitteenasi tappaa kaikki, mitä ei ymmärretä, ja työntää pääsi hiekkaan, ettei sinua nähtäisi?


      • Setä.neuvoo kirjoitti:

        Oliko tarkoitus aukoa minulle päätä, ja sen jälkeen ihmetellä, ai niin mikä käsitys sinulla olikaan? Miten voi arvostella sellaista, jota ei tiedä tai ymmärrä? Onko tavoitteenasi tappaa kaikki, mitä ei ymmärretä, ja työntää pääsi hiekkaan, ettei sinua nähtäisi?

        Ei ollut tarkoitus aukoa päätä. Tuollaisen käsityksen sinulta vain saa että Jumala tekee kaiken ja ihmisellä ei ole osaa ja arpaa mihinkään. Kaikki tapahtuu Jumalan suvereenista valinnasta ja Jumala vetää hatusta kenet pelastaa ja kenet laittaa kärsimään helvetissä.

        "Miten voi arvostella sellaista, jota ei tiedä tai ymmärrä? Onko tavoitteenasi tappaa kaikki, mitä ei ymmärretä, ja työntää pääsi hiekkaan, ettei sinua nähtäisi?"

        - Tarkoitatko nyt että et itse tiedä tai ymmärrä jotakin? Vai mitä tarkoitat?


      • Setä.neuvoo
        George_L kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus aukoa päätä. Tuollaisen käsityksen sinulta vain saa että Jumala tekee kaiken ja ihmisellä ei ole osaa ja arpaa mihinkään. Kaikki tapahtuu Jumalan suvereenista valinnasta ja Jumala vetää hatusta kenet pelastaa ja kenet laittaa kärsimään helvetissä.

        "Miten voi arvostella sellaista, jota ei tiedä tai ymmärrä? Onko tavoitteenasi tappaa kaikki, mitä ei ymmärretä, ja työntää pääsi hiekkaan, ettei sinua nähtäisi?"

        - Tarkoitatko nyt että et itse tiedä tai ymmärrä jotakin? Vai mitä tarkoitat?

        Tarkoitin tällaista:

        <<Sinulla on jotenkin vajavainen käsitys uskosta, parannuksen teosta, armosta, ennalta-määräämisestä ja teoista.>>


    • onko-meissä-rakkautta

      Jumalan lapset tunnistaa siitä, että he rakastavat toisiaan ja jopa vihollisiaan, niin että eivät kosta pahaa pahalla vaan siunaavat heitä ja rukoilevat heidän puolestaan.

      Johanneksen evankeliumi:
      13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
      13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

      Jumalan lapset tunnistaa hedelmästä: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. (Gal 5:22)

      Jumalan henki ei lepää niiden yllä siellä, missä on katkera kiivaus ja riitaisuus.

      Jos uskovien yhteisö on painottunut oikeaoppisuuteen sen sijaan, että siellä rakastettaisiin "veljiä" ja lähimmäisiä käytännön tasolla, niin siellä on menty harhaan ja jouduttu sielulliseen eksymykseen.

      Jeesuksen nimeä tunnustavat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: oppikeskeiset ja elämäkeskeiset.

      Oppikeskeiset ovat niitä, jotka rakentavat raja-aitoja muihin kristittyihin erilaisten opin näkemysten ja käytännön rituaalien tai tapojen perusteella, jotka ovat "vain heidän yhteisössään totuudelliset ja oikeat", mutta muualla on menty harhaan enemmän tai vähemmän. Yhteisöön kuulumiselle on tiukat kriteerit siinä, että jokaisen aktiivisesti toimintaan osallistuvan on tunnustettava todeksi yhteisön johtajien näkemykset ja opetukset.

      Eri tavalla Jumalaan ja Jeesukseen ja Raamatun kirjoituksiin uskovat joko erotetaan yhteydestä tai "rakastetaan ulos" (ei rohjeta käyttää seurakuntakuria niin että erotettaisiin yhteisön opetuksia ja käytäntöjä vastaan olevat yhteydestä vaan sen sijaan saadaan heidät lähtemään pois oma-aloitteisesti osoittamalla kaikin tavoin, että heidän täytyy lopulta kuitenkin pitää totena johtajien näkemykset ja yhteisön käytännöt, jos tahtovat periä Jumalan valtakunnan).

      Elämäkeskeiset ymmärtävät paremmin sitä, miksi Jumalan seurakunta on hajallaan eri tunnustusten ja suuntausten kautta. Heillä on myös varaa korjata omia näkemyksiään ja tapojaan, jos huomaavat aiemmin erehtyneensä. Heitä on vain hyvin harvassa ja suurin osa on isojen yhteisöjen hiljaisia jäseniä, mutta osa kokoontuu yhteen pienemmissä ryhmissä esimerkiksi kodeissa. Näille kodeissa kokoontuville seurakunnille on yhteistä se, että heillä ei ole yhteisesti hyväksyttyjä uskontunnustuksia tai opin kohtia, joista ryhmään kuuluvien on välttämätöntä pitää kiinni. Sen sijaan keskitytään yhteyden rakentamiseen eri tavalla uskovien välille ja iloitaan pelastuksesta, jota Jumala niin runsaasti tarjoaa meidän herramme Jeesuksen kristuksen veren ja kuolleista ylösnousemisen kautta kaikille kutsumilleen ihmisille.

      Tämä ei tarkoita kurittomuutta tai opittomuutta. Se tarkoittaa rakastamista käytännön tasolla eikä vain sanoissa. Se, joka rakastaa, varoo viimeiseen asti langettamasta vääriä tuomioita lähimmäisestään sanomalla hänelle, että "sinä et kuulu Kristuksen ruumiiseen" ja "sinä olet matkalla kadotukseen", jos kyseinen henkilö tunnustaa kuitenkin uskon perusasiat oikein: isä on lähettänyt poikansa maailman vapahtajaksi ja herättänyt hänet ylös kuolleista, niin että meillä on sovitus hänen poikansa Jeesuksen kristuksen ruumiin ja veren uhrin kautta, sekä iankaikkinen lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja me odotamme ruumiimme lunastusta, ylösnousemusta, niin että olemme vasta toivossa pelastuneet, ja saamme lopullisen pelastuksen vasta kristuksen tulemuksessa, kun hän saapuu pelastukseksi häntä odottaville, mutta tuomioksi syntisille ja jumalattomille, vaikka nämä hänen nimeään tunnustaisivat, mutta ovat vääryyden tekijöitä ja väärmielisiä tuomareita.

      • onko-meissä-rakkautta

        Vaikka nämä kodeissa kokoontuvat ryhmät ovat "tunnustuksettomia" eivätkä edusta mitään suuntausta ja sen jäsenet voivat kuulu isompiin yhteisöihin kukin tahollaan, niin he eivät ole kokonaan ilman oppia ja pitävät kiinni tärkeimmistä evankeliumin ilmoittamista totuuksista. Näitä ovat em. viimeisen kappaleen asiat, joita ei ole kuitenkaan kirjoitettu mihinkään ylös, mutta ne voidaan tietysti muotoilla paremmin ja kirjoittaa jopa ylös, jos niin tahdotaan, mutta mitään yhteistä uskontunnustusta ei opillisten asioiden ymmärtämisen perusteella silti laadita ja rajata "kristuksen ruumiin ulkopuolelle" hieman tai paljonkin eri tavalla uskovia veljiä ja sisaria. Näitä perustotuuksia evankeliumin sanassa ovat ainakin seuraavat kohdat:

        Jumala on lähettänyt poikansa Jeesuksen kristuksen maailman vapahtajaksi.

        Jeesus on kärsinyt ihmisenä liharuumiissa kuoleman ja Jumala on herättänyt hänet ylös kuolleista kirjoitusten mukaan.

        Jumala on korottanut poikansa Jeesuksen kaikkia luotuja ylemmäksi herraksi ja kaiken pääksi seurakunnalle, jota Paavali kuvaa kirjeissään kristuksen ruumiiksi.

        Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset vanhurskaasti poikansa Jeesuksen kautta, jolle on antanut käytännössä vallan tuomita ja hallita "tulevassa maailmanajassa" sekä ikuisuudessa.

        Lisäksi olisi hyvä puhua meidän toivostamme, joka on kuolleiden ylösnousemus eli ruumiin ylösnousemus, jota odotamme kärsivällisesti niin kauan kuin tässä ruumiissa asumme. Jos joku opettaa sellaista oppia, että ylösnousemusta ei ole tuleva tai se on jo tapahtunut, niin siitä tulee ojentaa häntä ja varoittaa seurakuntaa siitä harhaopista. (2Tim 2:16-18; 1Kor 15)

        Kristityn tulee käyttäytyä evankeliumin arvon mukaisesti vanhurskaasti, siveästi ja jumalisesti, niin kuin Uuden testamentin kirjoitukset meitä opettavat. (Fil 2:27; Tiit 2:12; Efe 4-6; Kol 3:1-11)

        Ne, jotka ovat uskoneet evankeliumin ja ottaneet uskossa vastaan Jumalan sanan, ovat uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, joita tulee kohdella sen edellyttämällä tavalla, vaikka he ymmärtäisivät joitakin opillisia asioita eri tavalla ja heillä olisi joitakin uskonnollisia tapoja, joita kaikki kristuksen ruumiin jäsenet eivät pidä Jumalan tahdon mukaisina, mutta niistä ei ole suurta haittaa kenellekään (esimerkiksi jalkojen peseminen, huivin käyttäminen, muista poikkeava ylisiveä pukeutuminen, ruoka- ja juomasäädökset, jne.).

        Myös muissa yhteisöissä on Jumalan lapsia kuin omassa yhteisössä: sielujen pelastumisen edellytys ei ole se, että kaikki tulevat lopulta ennen kristuksen tulemusta tai kuolemaansa juuri sen yhteisön jäseniksi, jossa me itse olemme jäseniä (aktiivisesti mukana toiminnassa).

        Käytännössä on joitakin asioita, jotka jakavat näitä kodeissa kokoontuvia seurakuntia lopulta vielä pienempiin ryhmiin tai sitten eri tavalla asioita ymmärtävät ja toimivat "veljet" lähtevät takaisin suurempiin yhteisöihin, mutta lähtökohtaisesti jokaista Jeesuksen kristuksen herrakseen ja lihassa tulleeksi Jumalan pojaksi tunnustavaa "veljeä" tulee pitää kristittynä veljenä eikä harhaoppisena, ellei siihen harhaoppiseksi leimaamiseen ole hyvin perusteltuja syitä (ei esimerkiksi uskota siihen, että Jeesus kristus on kärsinyt ihmisenä liharuumiissa kuoleman ja Jumala on herättänyt hänet ylös kuolleista kirjoitusten mukaan).

        Myös opilliset asiat ja niiden mukaiset rituaalit jakavat seurakuntaa, niin että kaikki eivät voi kokoontua yhteen ja elää yhdessä yhtenä Jumalan seurakuntana. Eniten hajaannusta aiheuttavia opin kohtia ovat opetus Jumalasta (kuka ja millainen Jumala on), kasteesta (vedessä kastaminen herran Jeesuksen kristuksen nimeen ja pyhässä hengessä kastetuksi tuleminen kristuksen ruumiinjäseneksi) ja Jumalan valinnasta (voiko kutsuttu vaikuttaa valituksi tulemiseen ja perille pääsyyn herran luokse vai ei).

        Me emme voi mitään sille, että seurakunta on hajaantunut edellä mainituista ja monista muista syistä niin moneen eri tunnustukseen ja suuntaukseen, mutta voimme lakata aiheuttamasta hajaannusta lisää. Ainoa tapa sille on hyväksyä sydämessään Jumalan lapseksi kaikki ne, joita Jumalan henki kuljettaa: ne, joissa Jumalan henki asuu ja joilla on kristuksen henki, riippumatta siitä, mihin yhteisöön he kuuluvat. Hajaannus on mahdollista lopettaa vain omassa sydämessä, ei missään muualla.


      • onko-meissä-rakkautta

        Kristuksen ruumiin jäsenyys on osallisuutta pyhästä hengestä eikä koskaan tule olemaan sellaista tilannetta maan päällä, että kaikki kristuksen ruumiin jäsenet ovat yhden ja saman kirkkokunnan, tunnustuksen tai suuntauksen sisällä.


      • HalojaKuulitkoJo

        "Jumalan lapset tunnistaa siitä, että he rakastavat toisiaan ja jopa vihollisiaan, niin että eivät kosta pahaa pahalla vaan siunaavat heitä ja rukoilevat heidän puolestaan."

        Pelastumiseen ja syntien anteeksisaamiseen ei tarvitse mitään tekoja vaan yksin usko Jeesukseen riittää muu on tois arvoista ja harhaoppista.


      • HalojaKuulitkoJo kirjoitti:

        "Jumalan lapset tunnistaa siitä, että he rakastavat toisiaan ja jopa vihollisiaan, niin että eivät kosta pahaa pahalla vaan siunaavat heitä ja rukoilevat heidän puolestaan."

        Pelastumiseen ja syntien anteeksisaamiseen ei tarvitse mitään tekoja vaan yksin usko Jeesukseen riittää muu on tois arvoista ja harhaoppista.

        "Pelastumiseen ja syntien anteeksisaamiseen ei tarvitse mitään tekoja vaan yksin usko Jeesukseen riittää muu on tois arvoista ja harhaoppista."

        - Mutta mitä/millaista tämä "usko", pelastava sellainen, on?


    • YksiTiivistelmä

      Tämä vastaus on jo mainittu Raamatun lukuna, mutta kirjoitan suorana tekstinä. Tämä on YKSI Raamatusta löytyvä maininta oikeasta, pelastavasta uskosta:

      Paavalin 1. kirje Korinton seurakunnalle, 15. luku:

      "evankeliumi, jonka teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja JONKA KAUTTA te myös PELASTUTTE, jos PIDÄTTE siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin:

      Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että
      1.
      Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
      2.
      ja että hänet haudattiin
      3.
      ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
      4.
      ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista..." (luettelo jatkuu: olennaista on, että ylösnousemuksella oli todistajia)

      Tämä oli vain yksi tiivistelmä, mutta tärkeä sellainen.

      • PariLisätiivistelmää

        Ja tässä pari lisäystä Johanneksen kirjeestä:

        1.Joh.4:15:
        "Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."

        1.Joh.3:14,15,23,24:
        "Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa. Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi."
        "Tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. Joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä."


      • TiivistelmäVaroituksista
        PariLisätiivistelmää kirjoitti:

        Ja tässä pari lisäystä Johanneksen kirjeestä:

        1.Joh.4:15:
        "Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."

        1.Joh.3:14,15,23,24:
        "Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa. Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi."
        "Tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. Joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä."

        On myös varoituksia siitä, millaiset asiat eivät kuulu oikeaan uskoon.

        1.Kor.6:9,10
        Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa."

        Nämä kolme poimintaa olivat kiireessä Raamatusta löydettyjä mainintoja.


    • Erittäin hyvä aloitus ja hyviä kysymyksiä!

      "Älkää nyt vain sanoko, että Raamatun sanaan tulee uskoa."

      - Jos joku sanoo että Raamattuun tulee uskoa, niin se ei ole totta. Uskon kohde on Jeesus. Se että vain uskoo jokaisen Raamatun sanan olevan totta ei pelasta ihmistä. Ihmisen tulee elää Jumalan Sanan mukaan, eikä vain uskoa että jotkut asiat/tapahtumat ovat totta.

      "Etsin nyt ihan konkreettisia vastauksia edellä oleviin kysymyksiin. Mitkä kohdat Raamatusta erityisesti ovat niitä oikean uskon tunnusmerkkejä."

      - Lyhyesti: "Usko ilman tekoja on kuollut!" Usko on uskollisuutta/kuuliaisuutta ja LUOTTAMUSTA Herraan Jeesukseen.

    • Luesanaa

      Synti estää pääsemästä Taivaaseen.Kaikki ovat syntitisiä ihmisiä.Synnit saa anteeksi uskomalle, että Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa valmistanut meille pelastuksen ja Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut syntimme ja Hänen verensä puhdistaa kaikesta synnistä ja synnit saa anteeksi, eikä niistä joudu tuomiolle.Lue Apostolien teot, siellä on hyvin kerrottu mitä evankeliumia julistettiin ja mikä on oikea.

      • pelastuss

        Hankalaa, kun ihmiset kommentoivat pelastumista ja pelastumista eikä vaivauduta ymmärtämään, että pelastuminen ei ole kertatapahtuma eli lottovoitto, jota käytetään sitten loppuelämän ajan, joku nopeammin ja joku hitaammin. Ei, pelastus on armosta ilman tekoja mutta pelastuminen perille asti vaatii sitä, että uskoa eletään tekoina, jotka kirjataan ylös ja joiden perusteella kukin tuomitaan.
        Pelastunut siis pelastuu pelastuakseen. Pelastuminen on lähtöpiste, pelastuminen on vaellusta ja pelastuminen on päätepiste. Näin ainakin rakas Paavali asian esittää.


    • nyt-ymmärrän

      Ai nyt ymmärrän miksi George L on niin pöyhkeä. Hän luulee tehneensä parannuksen kaikesta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8369
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2318
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2162
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1687
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      34
      1546
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1103
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      16
      917
    Aihe