Olen syönyt kolmannen roacutan kuurin. Se loppui kesällä ja nyt ajattelin,että uskaltaako sitä lopettaa dianet. En haluaisi turhaan syödä hormoneja ja haluaisin myös katsoa lähtisikö hermoheikkouteni pois lopetettuani ne. Siis onko kokemuksia? Menenkö uusimaan diane-reseptin?
diane novat-uskaltaako lopettaa
Henttu
41439
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
Mäkin käytän Diane Novia ja oon miettiny, onko niillä miten paljon sivuvaikutuksia. Aiheuttaako ne esim. mielialan ailahteluja? Tosin ne on matalahormonisia, niin ei niiden pitäis. Iho on tosiaan paljon paremmassa kunnossa niitä käyttäessä, niin ei haluais lopettaakkaan. Tietääkö kukaan, onko olemassa jotain vastaavaa e-pilleriä, jolla aknenlievitysvaikutus? Jasmine-pillereiden pitäis olla ns. nuorille tarkoitettu valmiste, mutta niillä ei kuitenkaan saa esim. Kela-alea.
Piti vielä lisätä tohon edelliseen viestiini, että oon jonkun aikaa ollut syömättä em. pilleriä ja en huomannut itsessäni ainakaan suuria mielialan tasaantumisia, joten en tiedä aiheuttavatko nämä pillerit hermoheikkoisuutta vai ei. Tarkoitan siis, että itsellänikin on aika helposti "pinnan kireyksiä" :), tällä hetkellä näitä pillereitä käyttäessäni, mutta niiden pois jättäminen ei mielestäni vaikuttanut millään lailla. Eli mahdolliset ärtymykset on/oli siis luonnostaan tulevia ainakin mulla.
Hormonit vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, joten joku ihminen voi saada esim. Diane Novista paljon kiusallisia sivuvaikutuksia ja toinen taas ei. On vaikea ennustaa, kenelle ne aiheuttavat esimerkiksi mielialan vaihteluita.
Myös eräillä muilla pillerimerkeillä on suotuisia vaikutuksia akneen, esim. Mercilonilla, jonka sisältämä progestiiniosa on eri kuin Diane Novissa. Yasmimin kehuttiin aluksi helpottavan aknea, mutta sen kanssa onkin käyny päinvastoin eli se on saattanut jopa lisätä finnejä.
Diane Nova on markkinoilla olevista pillereistä kaikista paras vaihtoehto aknen hoitoon, sillä sen sisältämä progestiini syproteroniasetaatti on antiandrogeeni eli estää androgeenisia (=miehisiä) vaikutuksia.
Diane Nova lienee ainut e-pillerivalmiste, josta saa Kela-korvauksen ja senkin saa vain siinä tapauksessa, että lääkäri on määrännyt ne sairauden hoitoon (eli aknen hoitoon). Muuten ei raskauden ehkäisyyn käytettävistä valmisteista saa Kela-korvausta.
Parhaiten apua ihosi kuntoon saat, kun keskustelet seuraavan lääkärinkäyntisi yhteydessä lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista. Lääkäri kertoo kyllä muista aknea lievittävistä pillerimerkeistä, jos välttämättä haluat luopua Diane Novista.
Diane Novat eivät todellakaan ole kaikkein matalahormonisimmat e-pillerit näin totesi gynegologinikin. Päänsärkyä on ollut taukoviikolla ja hän ehdotti toista pillerimerkkiä mutta iho on ollut hyvässä kunnossa ja ainakin viimeksi päänsärky oli vähäistä joten näillä nyt toistaiseksi. Voi olla, että hiuksia on lähtenyt reippaammin kuin ennen pillereitä, onko muilla ollut näin? Olisi myös mielenkiintoista kuulla matalahormonisempien pillereiden vaikutuksesta ihoon.