Voiko joku auttaa?

Auttakaakiitos

Hei,

Minulla hoidetaan vajaatoimintaa julkisella puolella, heikoin tuloksin. Jonotan aikaa yksityiselle lääkärille. Minulla on masentunut olo usein, vaikka pyrin ylläpitämään terveelliset elämäntavat. Vaikka päivällä olen iloinen, illalla saatan yhtäkkiä romahtaa itkemään. Voisin luetella vaikka kuinka paljon oireitani ja surujani. Siitä ei kuitenkaan taida olla hyötyä.
SIKSI kysynkin, mikä on auttanut teille? Mikä on tuonut helpotuksen näihin oireisiin? Heitteleekö teillä TSH paljon? Minulla parin kuukauden sisällä heittoa oli läheltä nollaa melkein 5 saakka. Kiitos ja auttakaa.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ala_tiedonhankinta

      Ei minulla mutta läheltä seuraamallani ystävättärellä oli pari vuotta kuvaamasi olotila. (Sitä ennen 18 vuotta tyroksiinilla melko ok.) Onneksi käytti nuo pari vuotta tiedonhankintaan (sikäli kuin aivosumu salli). Facebookin vertaistukiryhmissä sai hyviä neuvoja ja siellä tutuksi tultuaan kertoivat osaavan lääkärinkin. Joka puoli vuotta tutkittuaan kirjoitti reseptin yhdistelmälääkitykseen. Nyt on runsas vuosi mennyt ratkaisevasti paremmin.

      Yksityislääkäreissäkin on eroja. Toiset osaavat ja toiset eivät. Esimerkiksi otattaa huonon olon (lisä)syynä olevia puutoksia selvittäviä verikokeita.

      Englannissa laaja vertaistuki toimii myös avoimessa netissä, kaikkihan eivät halua tietosuojattomaan Facebookiin. Englannissa nimetään neljä (yleistä!) puutosta: ferritiini, B12, D ja folaatti. (Harvinaisempia on lukuisia, tyyppiä kortisoli, DHEA jne.)

    • Asiantunteva_yhdistys

      Liity yhdistykseen: kilpirauhaspotilaat.fi/

      • vankka_faktapohja

        > Liity yhdistykseen: kilpirauhaspotilaat.fi/

        Totta. Vähän tuntumaa tuon ry:n asiantuntemukseen: http://bit.ly/1XOCq9I

        Huikeasti parempi kuin kilpparilääkäreillä


    • Tyroman

      Masennus on yleistä suomessa ilman että se liittyisi kilpirauhaseen millään tavalla.
      Minulla TSH:n vaihtelu ei vaikuta mielialaan.Ei myöskään Tyroksiini ja voin hyvin olla myös ilman lääkitystä.
      Tällä palstalla tyypillisesti oireet laitetaan kilpirauhasen syyksi.
      Tosiasiassa mielialaan vaikuttaa eniten aivojen hormonitoiminta.
      Murrosiässä mielialan vaihtelut ovat yleisiä.Mielenterveys voi myös järkkyä syystä tai toisesta.
      Alla yksi linkki masennukselle tyypillisistä oireista.
      http://www.hs.fi/hyvinvointi/a14219842

      • Tyroman

        Korjaan.Tässä linkki kokonaisuudessaan.
        http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1421984250686


    • evidence_there_is

      Kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi yleisimmistä oireista on masennus, joka siis korjaantuu oikealla kilpirauhaslääkityksellä, ei masennuslääkityksellä.

      Vajaatoimintaan syö lääkkeitä 300 000 suomalaista. Moniko kärsii tästä sairaudesta tietämättään ja syötetään masennuslääkettä, vaikka ei ole masentunut lainkaan?

      • ei_osata_hoitaa

        Masentaahan se kun pari kertaa kuukaudessa käy kertomassa oireistaan arvauskeskuksessa, mutta yhä vaan vuodesta toiseen sama vointi jatkuu: 15 tunnin yöunilta herää väsyneenä ja palelevana. Aivosumu hellittämätön. Jne


      • Tyroman

        Internetissä on niin paljon tietoa että neuroottinen ihminen voi hakukoneen avulla yhdistää minkä tahansa oireen oman mielenkiintonsa kohteena olevaan sairauteen ja se keinotekoinen yhdistely näkyy tällä palstalla.

        Yhtä hyvin voidaan kysyä että kuinka moni saa diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta kun se vajaatoiminta ei olekaan se oireiden varsinainen syy?
        Minulla lähes kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan tyypilliset oireet katosi vaikka lopetin Tyroksiinilääkityksen.
        Olin nuori ja lääkkeiden syönti ei kiinnostanut minua mutta ymmärrän nykyään paremmin sen ettei lääkkeistä ole ollut hyötyä minulle.

        Jos hormonien ja masennuksen yhteyttä tarkastellaan lääketieteellisissä artikkeleissa niin olen nähnyt pääasiallisesti juttuja serotoniinista ja dopamiinista ja joissakin jutuissa mainitaan oksitosiini ja noradrenaliini.
        Enpä ole löytänyt laboratoriota joka mittaisi kaikki hormonit ja mistä löytyy asiantuntija joka pystyy tulkitsemaan hormonien yhteisvaikutuksen?

        Mielialaan yleisesti vaikuttavia hormoneja
        http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/hyva_mieli_hormoneilla


      • uupumusmasennus

        'Tyroman 26.8.2016 8:30' kanssa sama mieltä.

        Suomessa on masennus kansantauti. Ei kaikilla ole vajaatoiminta.
        Kahdella parhaalla tyttöystavälle (60v ja 47v) syövän takia koko rauhainen poistettu ja tyroksiinilla, ei minkälaista masennusta eikä lihomistä.
        Tosi, eivät ole syntyperäisia suomalaisia.


      • puutteellinen_metabolia

        Toisaalta löydetään tarkalla penkomisella monenmoisen sairauden yhteyksia aineenvaihdunnan hidastumiseen:
        http://valtsuhealth.blogspot.fi/2012/10/sydantauti-ja-kilpirauhashormonit.html
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVVGNqSzQzRjFEYi0zX3U4TXNneENiRFROYzZZ

        Esim.: Hashimoto on vajiksista 90 prosentissa aiheuttaja. Mutta ennen vajaatoimintaa voitaisiin tyroksiinilla estää Hashimoto:
        "In conclusion, prophylactic thyroid hormone therapy can be used in patients with Hashimoto's thyroiditis even if they are euthyroid."
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16006728


      • masislääkitys

        Masennuksen hoidossa kilpirahaslääke on tehokas:

        Kelly TF, Lieberman TZ. Long term augmentation with T3 in refractory major depression. J Affect Disord 2009;115:230–3


      • masislääkitys

    • Vertaistukea

      Ap, kannattaa liittyä Suomen kilpirauhaspotilaat ry. Saat paljon tietoa, vertaistukea ja vinkkejä. Jos se yksityislääkäri jolle jonotat, ei olekaan perehtynyt kilpirauhasiin, niin rahat menevät hukkaan. Nimimerkki näin on käynyt minullekin.

    • Auttakaakiitos

      Kiitos paljon vastauksista ja vinkeistä. Tutustun tuon yhdistyksen toimintaan. Luulen, että masennukseni/alakuloisuuteni johtuu kilpirauhasestani, koska elämässäni asiat ovat muuten hyvin. Murrosiän mielialan vaihteluista en enää kärsi, koska olen jo parikymppinen.
      Uskoisin, että lääkäri, jolle jonotan aikaa on asiantunteva. Siksi varmasti jonoa onkin. Toivottavasti Suomeen saataisiin joskus toimiva terveydenhuolto, joka osaisi hoitaa tätäkin sairautta. Itse sain taistella, jotta sain diagnoosini, vielä yksityisellä puolella.
      Onneksi asiat voisivat olla huonomminkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1760
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      76
      1384
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      189
      1313
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1298
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1081
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      912
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe