Avomeripurjehdus on tylsää

hemmabäst

Onko kukaan muu törmännyt tähän ongelmaan? Olisi hienoa omistaa iso vene, mutta mitä sillä tekee, kun avomerelle ei tee mieli? Pieni vene on paljon näppärämpi saaristossa ja etenkin luonnonsatamissa.

Samaan hengenvetoon ihmettelen, miksi täällä niin ihaillaan jotain pallonkiertoa, kun Suomessa on kuitenkin yksi maailman hienoimmista saaristoista. Mitä olen lukenut, niin pallonkierrossa 90% ajasta on tyslää odottelua. :)

...ja tämä ei ole provo.

35

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määrittele "pieni" ja "iso"? Itselläni on 35-jalkainen, jota pystyy käsittelemään yksin ja mielestäni se on oikein sopivan kokoinen. Se on liikkuva koti.

      Isoille vesille lähtijöillä on kullakin omat motiivinsa. Minulle yksi motiivi voisi olla yksinkertaisesti Suomen ilmasto: täällä on yleensä paska sää lokakuusta huhtikuuhun ja lopustakin ajasta vain harvoin tarkenee t-paidassa tai ilman paitaa.

      • hemmabäst

        Iso ja pieni ovat tietysti hyvin suhteellisia. Moni vaan haaveilee todella isosta ( 45ft) jahdista ja pallonkierrosta, mutta eivät välttämättä mieti, onko se kuitenkaan lopulta se, mitä halutaan. Toki voihan sitä satamassakin lillua avomeripurrella. :)

        P.S. Olen käynyt Visbyssä. Mielestäni se oli jo avomeripurjehdusta, vaikkei toki valtameri olekaan. Tosin Itämerenkin aallotkin osaavat olla epämiellyttävän suuria. :)


    • kuka.mitenkin

      Tarkoittanet, että valtameripurjehdus on tylsää? Se on totta, että pallonkierrossa korkeintaan 10 % on muuta kuin purjehdusta, mutta miksi se olisi tylsää, sehän on juuri se, miksi kierrolle lähdetään.

      Kotinurkilla veneen koolle on jokaiselle optiminsa. Avomeripurjehduksesta ei oikein voi puhua ennenkuin lähtee ylittämään Itämerta. Onhan Suursaaren kierrossakin ripaus avomeripurjehduksen tuntua, mutta se on kaikkea muuta kuin tylsää.

    • nuurdikki

      Jotenkin ajatellut asian näin. Siirtyminen paikasta toiseen on se pakkopulla johon matkapurjehtija joutuu tyytymään. Matkan anti on sitten ne satamat joissa käy ja ihmiset jotka tapaa. On varmaanki paljolti henkilökohtaista miten yksinoloon suhtautuu ja miten sen kokee. Itse huomaan muutaman tunnin jälkeen tekeväni kaikenlaisia pikku askareita jotka muulloin tuntuvat tyhjänpäiväisiltä.

      • Itse matkaveneilijänä en määrittelisi siirtymiä pakkopullaksi. Joskus ne sitä ovat, kun syystä tai toisesta (vaikkapa loman loppumisen vuoksi) pitää edetä johonkin tiettynä päivänä tms. ja sää on kurja tai jokin muu tekee juuri sinä päivänä kulun epämieluisaksi. Mutta usein ne ovat ihan mukava osa reissaamista. Etenkin silloin, kun sopivasta suunnasta sopivalla voimakkuudella puhaltava tuuli tekee purjehtimisen rennoksi ja leppoisaksi.


      • hemmabäst

        Eikö sana 'siirtymä' jo kerro aika paljon itse asiasta? :)


      • Sfäärinkuriiri

        Jos siirtyminen satamasta toiseen purjehtien olisi pakkopullaa, ja harrastuksen antina satamat, niin varmaankin olisi saaristopurjehtijan näppärintä käydä notkumassa Loviisassa ja Hangossa autolla ja vuorolaivalla Utössä. Lentokoneella vastaavat marinat kaukomailla.

        Minusta satama on väline, jonka avulla voi jatkaa purjehtimista kauemmas, ja saada joku palvelu tai hyödyke, jota veneesä ei sillä hetkellä ole. Purjehdin purjehtimisen vuoksi, sehän tässä hauskaa on.


    • kylläviihtyy

      Avomerellä voi pämpätä surutta

      • hemmabäst

        Voi toki. Satamassa on vaan paljon kivempi pämpätä, ja käydä aamulla paskalla säädyllisessä vessassa. :)


    • Pullamössökö

      Sulla on pieni vene, etkä isoa haluaisikaan. Liikut saaristossa, etkä avomerelle haluaisikaan. Missä ongelma?

      • hemmabäst

        Ongelma on siinä, ettei ole venettä ollenkaan tällä hetkellä ja mietin mitä oikein haluan ennen seuraavan veneen hankintaa. Ihailen isoja valtameripursia netissä, mutta vähäinen kokemus sanoo, että kauniista visiosta huolimatta, homma on melko tylsää. Fiksumpaa olisi hankkia hyvä vene saaristökäyttöön, jopa joku perinnevene, jossa olisi taas uusia ulottuvuuksia.


      • space_invaders

        Muistatko Pac-man pelin. Siinä jos ohjasi itsensä nurkkaan, tuli mörkö ja söi pois. Näin tapahtuu sijoitukselle perinne veneisiin. Eri asia on, jos ei ole väliä ja haluaa näin käyvän.


      • Kysyitseltäsi
        hemmabäst kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei ole venettä ollenkaan tällä hetkellä ja mietin mitä oikein haluan ennen seuraavan veneen hankintaa. Ihailen isoja valtameripursia netissä, mutta vähäinen kokemus sanoo, että kauniista visiosta huolimatta, homma on melko tylsää. Fiksumpaa olisi hankkia hyvä vene saaristökäyttöön, jopa joku perinnevene, jossa olisi taas uusia ulottuvuuksia.

        Haetko ihailua? Vai haetko venettä omiin tarpeisiin ja haluihin? Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi olla helposti päätettävissä, mitä lähtee hankkimaan.

        Sekä saaristopurjehduksessa että avomeripurjehduksessa on puolensa, ja niiden löytäminen ja painottaminen on kunkin tehtävä itse. Jos minulla on vieras, joka purjehdittaessa kysyy oltaisiinko moottorilla nopeammin perillä, on hän (ehkä tietämättään) viimeistä kertaa mukanani purjehtimassa. En halua rasittaa purjehtimisella sellaista, joka ei siitä mitään ymmärrä.


      • hemmabäst

        Tarkoitin uudella ulottuvuudella veneen entisöintiä, purjeiden tekemistä ja muuta puuhastelua satamassa ryyppäämisen ohella. :)


      • hemmabäst
        Kysyitseltäsi kirjoitti:

        Haetko ihailua? Vai haetko venettä omiin tarpeisiin ja haluihin? Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi olla helposti päätettävissä, mitä lähtee hankkimaan.

        Sekä saaristopurjehduksessa että avomeripurjehduksessa on puolensa, ja niiden löytäminen ja painottaminen on kunkin tehtävä itse. Jos minulla on vieras, joka purjehdittaessa kysyy oltaisiinko moottorilla nopeammin perillä, on hän (ehkä tietämättään) viimeistä kertaa mukanani purjehtimassa. En halua rasittaa purjehtimisella sellaista, joka ei siitä mitään ymmärrä.

        En hae ihailua, mutta huomaan ihailevani klassisia, suurille merille rakennettuja purjeveneitä. Sellainen olisi hieno omistaa mielikuvissa, mutta ei ehkä käytännössä.


      • nuurdikki
        hemmabäst kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei ole venettä ollenkaan tällä hetkellä ja mietin mitä oikein haluan ennen seuraavan veneen hankintaa. Ihailen isoja valtameripursia netissä, mutta vähäinen kokemus sanoo, että kauniista visiosta huolimatta, homma on melko tylsää. Fiksumpaa olisi hankkia hyvä vene saaristökäyttöön, jopa joku perinnevene, jossa olisi taas uusia ulottuvuuksia.

        Mietippä asiaa siltäkin kantilta että isommassa veneessä voi ylläpitoon mennä aikaa ja rahaa moninkertainen määrä. Sitäpaitsi ei pienepi vene ja pidempi matkapurjehdus välttämättä ole poissulkevia kun vaan tyytyy pienempiin mukavuuksiin. Pakkoko sitä on heti lähteä Atlantia ylittämään ja on sitäkin alle 35 jalkaisilla tehty paljonkn.
        Haki sellainen vene joka on hyvä ja sopiva ennemmin kuin iso ja komia.


      • ÄlytönParemmuus
        hemmabäst kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei ole venettä ollenkaan tällä hetkellä ja mietin mitä oikein haluan ennen seuraavan veneen hankintaa. Ihailen isoja valtameripursia netissä, mutta vähäinen kokemus sanoo, että kauniista visiosta huolimatta, homma on melko tylsää. Fiksumpaa olisi hankkia hyvä vene saaristökäyttöön, jopa joku perinnevene, jossa olisi taas uusia ulottuvuuksia.

        Eikä tämä nyt ole ongelmana vähän älytön? Kumpi on parempi, kotimaanmatkailu vai ulkomaanmatkailu? Ei tämmöisillä asioilla ole mitään paremmuusjärjestyksiä, ne ovat maku- ja mieltymysjuttuja.


    • ssppss

      " Siirtyminen paikasta toiseen on se pakkopulla johon matkapurjehtija joutuu tyytymään"
      "Avomerellä voi pämpätä surutta"
      " Satamassa on vaan paljon kivempi pämpätä, ja käydä aamulla paskalla säädyllisessä vessassa"
      Avomeripurjehdus noilla asenteilla on kurjaa. Ei pidä harrastaa.
      Voi myös viihtyä 1-3 viikkoa putkeen eikä ole kurjaa vaan ihan nautittavaa. Etenkin pasaatissa.

    • SeOnÄijää

      Ajattelepa painonnostoa, ei sekään mitään mukavaa ole mutta silti tuntuu kivalta nostaa paljon ja se joka nostaa eniten on vahvin.

      • hemmabäst

        Ehkä uskottavin kommentti pallonkiertämisen syistä tämä. :D


    • Todellinen_maakrapu

      Kai jokainen pallonkiertäjä asettaa tavoiteaikataulunsa itse? Kuinka kauan aikoo vietää maissa ja kuinka paljon merellä. Pelkällä mahdollisimman nopealla kiertämisellä ansaitsee ehkä kerskailuoikeudet, mutta eri asia onko se kokemus mukava. Mutta jos maailmaa lähtee kiertämään, niin ehkä se kannattaa kiertää sillä asenteella että eri paikkojen näkeminen ja ajan viettäminen niissä on yhtä tärkeää kuin purjehduskin. Miksi purjehtia jonnekin eksoottiseen paikkaan pari viikkoa ja viettää siellä vain muutama päivä ennen kuin jatkaa taas eteenpäin?

      • hemmabäst

        Ehkä purjehduksessa on jo mopo karannut hieman käsistä. Moni ostaa veneen muiden arvion perusteella, miten lajia pitäisi harrastaa "oikein", ja samalla ehkä hieman häpeää sitä, ettei ole "tosipurjehtija", eikä ole globe-sulkaa hatussa. Imago on usein tärkeämpi kuin itse harrastus.

        Satamassa viihtyville Bavaroillaan lilluville "mökkipurjehtijoille" ilkutaan, mutta samalla puhutaan 'siirtymistä', mikä kielii siitä, että tuolla ulapalla olo on usein pakkopullaa. Pl. tietty aurinkoiset päivät, kun missä vaan on kivaa tissutella. :)


      • Kysyitseltäsi
        hemmabäst kirjoitti:

        Ehkä purjehduksessa on jo mopo karannut hieman käsistä. Moni ostaa veneen muiden arvion perusteella, miten lajia pitäisi harrastaa "oikein", ja samalla ehkä hieman häpeää sitä, ettei ole "tosipurjehtija", eikä ole globe-sulkaa hatussa. Imago on usein tärkeämpi kuin itse harrastus.

        Satamassa viihtyville Bavaroillaan lilluville "mökkipurjehtijoille" ilkutaan, mutta samalla puhutaan 'siirtymistä', mikä kielii siitä, että tuolla ulapalla olo on usein pakkopullaa. Pl. tietty aurinkoiset päivät, kun missä vaan on kivaa tissutella. :)

        Eikö sinun pitäisi enemmän huolehtia omasta tavastasi veneillä tai olla veneilemättä, kuin muiden tavasta harrastaa veneilyä.

        Ja sanon tämän vain siksi kun aloittamalla tämän ketjun kysyit.


      • hemmabäst
        Kysyitseltäsi kirjoitti:

        Eikö sinun pitäisi enemmän huolehtia omasta tavastasi veneillä tai olla veneilemättä, kuin muiden tavasta harrastaa veneilyä.

        Ja sanon tämän vain siksi kun aloittamalla tämän ketjun kysyit.

        Tottakai. Menee vain helposti tällaiseksi yleiseksi pohdinnaksi. :)


      • hemmabäst kirjoitti:

        Ehkä purjehduksessa on jo mopo karannut hieman käsistä. Moni ostaa veneen muiden arvion perusteella, miten lajia pitäisi harrastaa "oikein", ja samalla ehkä hieman häpeää sitä, ettei ole "tosipurjehtija", eikä ole globe-sulkaa hatussa. Imago on usein tärkeämpi kuin itse harrastus.

        Satamassa viihtyville Bavaroillaan lilluville "mökkipurjehtijoille" ilkutaan, mutta samalla puhutaan 'siirtymistä', mikä kielii siitä, että tuolla ulapalla olo on usein pakkopullaa. Pl. tietty aurinkoiset päivät, kun missä vaan on kivaa tissutella. :)

        Minusta sinä teet nyt kovin omituisen ja hätiköidyn tulkinnan sanasta "siirtymä". Ei siinä ainakaan minulle sisälly mitään tuollaista piilomerkitystä.


      • hemmabäst

        No mä tulkitsen tuon sanan niin, että elämä on muualla, ja niiden kohteiden välillä siirrytään. Hieman kuin rallissa, missä on erikoiskokeita ja niiden välisiä siirtymiä. Pakkopulla lienee asian kansanomaisempi nimitys. :)


      • Todellinen_maakrapu
        hemmabäst kirjoitti:

        No mä tulkitsen tuon sanan niin, että elämä on muualla, ja niiden kohteiden välillä siirrytään. Hieman kuin rallissa, missä on erikoiskokeita ja niiden välisiä siirtymiä. Pakkopulla lienee asian kansanomaisempi nimitys. :)

        Jos ei purjehdus kiinnosta ja siirtymät on pakkopullaa, niin miksi se maapallo pitäisi edes kiertää veneellä? Lentäenkin pääsee - tai edes nopeammilla laivoilla.


      • koti.mukana
        Todellinen_maakrapu kirjoitti:

        Jos ei purjehdus kiinnosta ja siirtymät on pakkopullaa, niin miksi se maapallo pitäisi edes kiertää veneellä? Lentäenkin pääsee - tai edes nopeammilla laivoilla.

        Minkälaisen asunnon viet mukanasi lennolla matkatavarana? Tuossa niillä siirtymilläkin tarkoitetaan yli viikon kestäviä valtamerten osuuksia, niitä ei pallonkierrossa montaa kappaletta ole.


      • koti.mukana
        Todellinen_maakrapu kirjoitti:

        Jos ei purjehdus kiinnosta ja siirtymät on pakkopullaa, niin miksi se maapallo pitäisi edes kiertää veneellä? Lentäenkin pääsee - tai edes nopeammilla laivoilla.

        Minkälaisen asunnon viet mukanasi lennolla matkatavarana? Tuossa niillä siirtymilläkin tarkoitetaan yli viikon kestäviä valtamerten osuuksia, niitä ei pallonkierrossa montaa kappaletta ole.


      • koti.mukana kirjoitti:

        Minkälaisen asunnon viet mukanasi lennolla matkatavarana? Tuossa niillä siirtymilläkin tarkoitetaan yli viikon kestäviä valtamerten osuuksia, niitä ei pallonkierrossa montaa kappaletta ole.

        Juuri näin. Vene on koti.


    • dddee

      Pienellä veneellä voi mennä avomerellä ja isolla täällä aallonmurtajan tällä puolen. Niin että älä uhoo veneen koosta.

    • Ariel371

      Omistan ehkä erään parhaimman mahdollisen veneen Suomen kylmiin oloihin. Silti Suomen olosuhteet lähettivät minut pois Suomesta. Kauden pituus on ihan OK Suomessakin kun kalusto on sen mukaan hommattu. Maileja tuli siellä jotain 1800-2500 kauteen vaikka olin työelämässä.

      Purjehtimaan en silti kunnolla oppinut, hommaa ei saanut selkäytimeen. Saaristossa voi aina valita kelin, mitään myriä ei tule niillä päivävedoilla niskaan. Vasta kun tehdään pitkiä vetoja, opitaan ajamaan joka kelissä.

      Ylitykset ovat aina iso juttu. Jossain Kanaalisaarilla tai Brestissä ja taas Cascaisissa asiaa pohditaan usean venekunnan voimin. Jokaisella on omat fiilikset, omat rajansa. Silti jokainen saa itseluottamusta näissä kokoontumisissa ja matkaan lähdetään.
      Merellä jokainen jännittää alussa, tylsää se matkanteko ei suinkaan ole. Rytmi löytyy, reivejä puretaan ja tehdään, kokkailu ja ruokailut toimivat, vene kulkee.
      Missään muualla kuin yksin hyvin balanssissa seilaavan veneen yöruorissa tähtitaivaan alla ei koe paremmin elävänsä. Se fiilis kannattaa kokea!

      • ioooooi

        >>Omistan ehkä erään parhaimman mahdollisen veneen Suomen kylmiin oloihin
        Tästä olisi oikeasti kiinnostavaa kuulla lisää. Millainen veneesi on, mitkä ominaisuudet siitä tekevät hyvän kylmiin olosuhteisiin?
        Onko veneesi one-off vai joku tyyppivene?
        [varmuudeksi, kun kirjoittaessa on helppo tulla väärinymmäretyksi: tässä viestissä ei ole pisaraakaan piruilua vaan ihan aitoa kiinostusta]


    • gaalakalle

      On seilattu itämeri ristiin rastiin, käyty islanti, färsaaret jne. Se on vaan mukavaa kun ei tartte painaa töitä ja kuunnella kotimaan paskapolitiikkaa. Se vetää maailmalle. Toki se veneily....niin, veneily on kivaa, jos tykkää lorvia niin kuin minä. Oli vene sitten pieni tai iso, sen mukaan kuinka paljon haluaa ottaa riskejä ja mukavuuksia. Hittoako te aina kinaatte, menkää merelle ja jos vituttaa niin mitä kovempi tuuli niin jo helpottaa. Siitä vaan tulee semmonen onnistumisen tunne kun luulee selvinneensä jostain. Jos ei tee mitään niin synkistyy.

    • Samojapohdintoja

      Olen itsekin lämmennyt ajatukselle pienestä ja perinteisestä, ehkä puisesta veneestä jolla mahtuu menemään saariston pikkuväylillä. Se on näppärä huoltaa ja halpa ylläpitää ja kaunis katsella. Harrastelija, kerta kaikkiaan. Vähän rahaa kiinni.

      Ymmärrän silti mainiosti niitä jotka haluavat ylitellä isompia vesiä. Suorastaan kadehdin - itseltäni puuttuu rahaa, aikaa ja osaamista, mutta ehkä joskus gastiksi....

      Vähiten innostusta herättää tuo karavaanarilveneily: kun on avomeriluokan vene mutta ei mahdollisuuksia lähteä merelle, joutuu ajamaan väylää pitkin Suomenlahden pilttusta toiseen ja ostamaan kallista makkaraa. Ruuhka on kova ja naapuri meluisa. No, vene-camping voi olla kivaa jos ei tarvitse joka vuosi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1230
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      37
      1065
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      60
      950
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      173
      904
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      40
      746
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      121
      723
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      708
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      683
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      641
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      637
    Aihe