Eikös vasemmalta tulevan kuulu väistää?

noobkysymys

Eikö niin että auto A:n pitää väistää B:tä koska B tulee oikealta? Kummallakaan ei ole kolmiota ja tuo "päätie" on etuoikeutettu. Kuva http://aijaa.com/hbrzT9

18

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liitteet

      olisiko googlemap kuvaa? aika outo piirros :)

    • A-väistää

      A väistää, kun selvästi A tulee ryhmitymään B ajaradalle kolmion takaa

      • missä_se_kolmio

        Ei tuossa mitään kolmiota näy.


    • Joojoo11222

      Lammas väistää ja isäntä menee ensin.

    • jännäKolariRysä

      Kyllä A-on väistettävä. *paitsi jos on jo liittymä alueella.
      kun katsoo kokonaiskuvaa koko risteys alueesta, kun aloituksessa oli vain puolet jutusta. kysymys on laajennettu "liikenneympyrä". jossa oikealla oleva väistää*.


      https://www.google.fi/maps/@60.486913,26.8812171,18.68z

      https://www.google.fi/maps/@60.4869653,26.8809574,3a,75y,124.73h,66.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1svoLNptJMiJpESrbzu1edyA!2e0!7i13312!8i6656

      • OlenHuonostiLukenut

        <<< kysymys on laajennettu "liikenneympyrä". jossa oikealla oleva väistää* >>>
        Varmaankin esität myös perustelut tälle väitteelle...


      • jännäKolariRysä

        "liikenneympyrä" koostuu 3-4 liikenteen jakajasta, jotka ovat osittain toisissaan kiinni tekien ympyrän jotan autot kiertävät. mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..).

        Liikenneympyrässä jo liikenneympyrässä olevalla on etuajo oikeus. mutta laajennetussa "liikenneympyrässä" et voi olla ympyrässä, kun sitä ympyrää ei ole olemassa. joten oikealta tuleva vaistää. paitsi jos laajennettu "liikenneympyrän" reuna on "Liikenneympyrän" kiertävä tieosuus.

        Paremmin en selkokielelle osaa laittaa.. joten lue ajatuksen kanssa alusta loppuun asti.

        Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..


      • OlenHuonostiLukenut
        jännäKolariRysä kirjoitti:

        "liikenneympyrä" koostuu 3-4 liikenteen jakajasta, jotka ovat osittain toisissaan kiinni tekien ympyrän jotan autot kiertävät. mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..).

        Liikenneympyrässä jo liikenneympyrässä olevalla on etuajo oikeus. mutta laajennetussa "liikenneympyrässä" et voi olla ympyrässä, kun sitä ympyrää ei ole olemassa. joten oikealta tuleva vaistää. paitsi jos laajennettu "liikenneympyrän" reuna on "Liikenneympyrän" kiertävä tieosuus.

        Paremmin en selkokielelle osaa laittaa.. joten lue ajatuksen kanssa alusta loppuun asti.

        Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        Luin pariin kertaan enkä löytänyt alkuunkaan ajatusta.
        Perusteluun varmaan löytyy pykäläkin. Se riittää minulle, kiitos.


      • essonvaari_kajahti
        jännäKolariRysä kirjoitti:

        "liikenneympyrä" koostuu 3-4 liikenteen jakajasta, jotka ovat osittain toisissaan kiinni tekien ympyrän jotan autot kiertävät. mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..).

        Liikenneympyrässä jo liikenneympyrässä olevalla on etuajo oikeus. mutta laajennetussa "liikenneympyrässä" et voi olla ympyrässä, kun sitä ympyrää ei ole olemassa. joten oikealta tuleva vaistää. paitsi jos laajennettu "liikenneympyrän" reuna on "Liikenneympyrän" kiertävä tieosuus.

        Paremmin en selkokielelle osaa laittaa.. joten lue ajatuksen kanssa alusta loppuun asti.

        Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        > Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        Ei ole. Kiertoliittymä on jonkun kapulakieligeneraattorin luomus, mutta tarkoittaa silti samaa asiaa kuin liikenneympyrä.

        Liikenneympyrän olemassaolo osoitetaan liikennemerkillä. Jos merkkiä ei ole, kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaikka ao. paikassa pystyykin pistettä X kiertämään. Pitäisihän normaalissakin risteyksessä käännyttäessä kiertää risteyksen keskipiste...

        Perseelleen meni myös essonvaarin arvelut väistämisvelvollisuudesta. Liikenneympyrässä olevalla ei automaattisesti ole etuajo-oikeutta. Käytännössä on, mutta se johtuu siitä, että kaikissa liikenneympyröissä on ympyrään johtavissa liittymissä kärkikolmio. En ainakaan itse muista ainuttakaan ympyrää, jossa näitä kolmioita ei olisi.

        Eli jos kolmiot ja liikenneympyrästä kertova liikennemerkki puuttuu, kyseessä ei ole liikenneympyrä. Vaan tottahan se on, että sopivasti ympyrän muotoisessa risteyksessä essonvaarit luulevat ajavansa liikenneympyrässä ja sekoilevat sen mukaan. Mistäs vaari voisi tietää, kun "osaavat ja turvalliset" eivät nykyään liikennemerkeistä piittaa pätkääkään!

        Esimerkki risteyksestä, joka ei ole liikenneympyrä, vaikka essonvaarit niin luuleekin.
        https://www.google.fi/maps/@60.2082981,24.9036149,3a,75y,166.51h,84.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRR6TVO2_4H92MXsB3bpRvw!2e0!7i13312!8i6656



      • OlenHuonostiLukenut
        essonvaari_kajahti kirjoitti:

        > Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        Ei ole. Kiertoliittymä on jonkun kapulakieligeneraattorin luomus, mutta tarkoittaa silti samaa asiaa kuin liikenneympyrä.

        Liikenneympyrän olemassaolo osoitetaan liikennemerkillä. Jos merkkiä ei ole, kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaikka ao. paikassa pystyykin pistettä X kiertämään. Pitäisihän normaalissakin risteyksessä käännyttäessä kiertää risteyksen keskipiste...

        Perseelleen meni myös essonvaarin arvelut väistämisvelvollisuudesta. Liikenneympyrässä olevalla ei automaattisesti ole etuajo-oikeutta. Käytännössä on, mutta se johtuu siitä, että kaikissa liikenneympyröissä on ympyrään johtavissa liittymissä kärkikolmio. En ainakaan itse muista ainuttakaan ympyrää, jossa näitä kolmioita ei olisi.

        Eli jos kolmiot ja liikenneympyrästä kertova liikennemerkki puuttuu, kyseessä ei ole liikenneympyrä. Vaan tottahan se on, että sopivasti ympyrän muotoisessa risteyksessä essonvaarit luulevat ajavansa liikenneympyrässä ja sekoilevat sen mukaan. Mistäs vaari voisi tietää, kun "osaavat ja turvalliset" eivät nykyään liikennemerkeistä piittaa pätkääkään!

        Esimerkki risteyksestä, joka ei ole liikenneympyrä, vaikka essonvaarit niin luuleekin.
        https://www.google.fi/maps/@60.2082981,24.9036149,3a,75y,166.51h,84.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRR6TVO2_4H92MXsB3bpRvw!2e0!7i13312!8i6656


        <<< Pitäisihän normaalissakin risteyksessä käännyttäessä kiertää risteyksen keskipiste... >>>
        Ei ole enää. Puhutaan vain tien keskiviivasta tai reunasta.

        Saitko jotain selkeyttä tuosta kolarisuman selostuksesta?


      • ei_ole_liikenneympyrä

        Liikenneympyrässä on jokaisessa tulosuunnassa kärkikolmio tai stop merkki sekä keskellä pakollisen kiertosuunnan merkki. Jos näitä ei ole, ei kyseessä ole liikenneympyrä vaan risteys.


      • jännäKolariRysä
        essonvaari_kajahti kirjoitti:

        > Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        Ei ole. Kiertoliittymä on jonkun kapulakieligeneraattorin luomus, mutta tarkoittaa silti samaa asiaa kuin liikenneympyrä.

        Liikenneympyrän olemassaolo osoitetaan liikennemerkillä. Jos merkkiä ei ole, kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaikka ao. paikassa pystyykin pistettä X kiertämään. Pitäisihän normaalissakin risteyksessä käännyttäessä kiertää risteyksen keskipiste...

        Perseelleen meni myös essonvaarin arvelut väistämisvelvollisuudesta. Liikenneympyrässä olevalla ei automaattisesti ole etuajo-oikeutta. Käytännössä on, mutta se johtuu siitä, että kaikissa liikenneympyröissä on ympyrään johtavissa liittymissä kärkikolmio. En ainakaan itse muista ainuttakaan ympyrää, jossa näitä kolmioita ei olisi.

        Eli jos kolmiot ja liikenneympyrästä kertova liikennemerkki puuttuu, kyseessä ei ole liikenneympyrä. Vaan tottahan se on, että sopivasti ympyrän muotoisessa risteyksessä essonvaarit luulevat ajavansa liikenneympyrässä ja sekoilevat sen mukaan. Mistäs vaari voisi tietää, kun "osaavat ja turvalliset" eivät nykyään liikennemerkeistä piittaa pätkääkään!

        Esimerkki risteyksestä, joka ei ole liikenneympyrä, vaikka essonvaarit niin luuleekin.
        https://www.google.fi/maps/@60.2082981,24.9036149,3a,75y,166.51h,84.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRR6TVO2_4H92MXsB3bpRvw!2e0!7i13312!8i6656


        https://www.google.fi/maps/@60.2082981,24.9036149,3a,75y,166.51h,84.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRR6TVO2_4H92MXsB3bpRvw!2e0!7i13312!8i6656

        Juuri tämä risteys on LAAJENNETTU "liikenneympyrä". liikenneympyrä joka ei ole LIIKENNEYMPYRÄ. vaikka puhutaan sanassa liikenneympyrä, ei laajennettu liikenneympyrä ole oikea liikenneympyrä. vaan monen tie joka kiertää 360´ risteyksessä. joten tie tekee ympyrän. piste


      • Res.kulj.au
        ei_ole_liikenneympyrä kirjoitti:

        Liikenneympyrässä on jokaisessa tulosuunnassa kärkikolmio tai stop merkki sekä keskellä pakollisen kiertosuunnan merkki. Jos näitä ei ole, ei kyseessä ole liikenneympyrä vaan risteys.

        Miten lakiin perustuen, perustelet väitteesi?
        Siis mihin perustuen, liikenneympyrässä pitää olla kolmiot tai stop merkit?
        Luepas nyt se laki uudestaan.


      • OlenHuonostiLukenut
        jännäKolariRysä kirjoitti:

        https://www.google.fi/maps/@60.2082981,24.9036149,3a,75y,166.51h,84.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRR6TVO2_4H92MXsB3bpRvw!2e0!7i13312!8i6656

        Juuri tämä risteys on LAAJENNETTU "liikenneympyrä". liikenneympyrä joka ei ole LIIKENNEYMPYRÄ. vaikka puhutaan sanassa liikenneympyrä, ei laajennettu liikenneympyrä ole oikea liikenneympyrä. vaan monen tie joka kiertää 360´ risteyksessä. joten tie tekee ympyrän. piste

        Hyvä. Hienosti kuva selventää. Tuota on todella vaikea tekstillä selittää.

        Seuraava kysymys:
        <<< mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..). >>>

        Millä perusteella tässä "laajennetus liikenneympyrässä" oikealta tuleva väistää?
        Kuvassakin näkyy kolmio, mutta miksi se siinä on?


      • OlenHuonostiLukenut
        OlenHuonostiLukenut kirjoitti:

        Hyvä. Hienosti kuva selventää. Tuota on todella vaikea tekstillä selittää.

        Seuraava kysymys:
        <<< mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..). >>>

        Millä perusteella tässä "laajennetus liikenneympyrässä" oikealta tuleva väistää?
        Kuvassakin näkyy kolmio, mutta miksi se siinä on?

        Entisaikaan tätä "laajennettua liikenneympyrää" sanottiin kiertoristeykseksi

        https://goo.gl/maps/oWKCroNPALy

        erotuksena liikenneympyrästä so. kiertoliittymästä.

        Olisivat ihan hyviä nimikkeitä vieläkin.


      • EiTehdäAsioitaVaikeiksi
        jännäKolariRysä kirjoitti:

        "liikenneympyrä" koostuu 3-4 liikenteen jakajasta, jotka ovat osittain toisissaan kiinni tekien ympyrän jotan autot kiertävät. mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..).

        Liikenneympyrässä jo liikenneympyrässä olevalla on etuajo oikeus. mutta laajennetussa "liikenneympyrässä" et voi olla ympyrässä, kun sitä ympyrää ei ole olemassa. joten oikealta tuleva vaistää. paitsi jos laajennettu "liikenneympyrän" reuna on "Liikenneympyrän" kiertävä tieosuus.

        Paremmin en selkokielelle osaa laittaa.. joten lue ajatuksen kanssa alusta loppuun asti.

        Liikenneympyrä on kiertoliitymä oikealta nimeltään, ym..

        """liikenneympyrä" koostuu 3-4 liikenteen jakajasta, jotka ovat osittain toisissaan kiinni tekien ympyrän jotan autot kiertävät. mutta Laajennettu "liikenneympyrä" koostuu 2-4 liikenteen jakajasta joiden välistä voi ajaa. joten liikenteen jakajien risteykset ovat (oikealta tuleva väistää) ruhmittymis sääntöjen mukaan (paitsi jos on kolmiota ym..)."""

        Karmea selitys. "Laajennettu liikenneympyrä" on tavallinen kahden tai useamman tien risteys, johon on sijoitettu keskelle _liikenteenjakaja_, jonka kaikki kiertävät.
        Ryhmittymis- ja kääntymissääntöjä noudatetaan kuten tavallisessakin risteyksessä.
        Oikealta tulevaa väistetään kuten tavallisessakin risteyksessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe