RUOSTUMINEN

Kyllästynyt

Tällä keskustelupalstalla ei juuri asiaa kirjoitella. Monet sortuu aivan mahdottomiiin oman auton kehumisiin.. ei ruostetta...aivan kuin uusi. Monet myös myötäilevät kovasti auton myyjiä ja ymmärrystä riittää myös ruostesuojaajia kohtaan.
Minun näkemykseni:
Suomessa auto maksaa niin tuhottomasti, että sen TÄYTYY KESTÄÄ vähintään 20 vuotta. Korin täytyy kestää, vaikka sitä ei jatkuvasti pestä ja vahailla. Jos uusinta käsittelyjä tarvitaan, ei joka vuosi kuitenkaan eikä merkkiliikkeen käyttämisen tarvitse olla pakollista. Siis lyhyesti: Autolla ajetaan ...sitä ei puunata ja silitellä jatkuvasti. Käyttäjää (= omistaja) ei saa syyllistää muussa kuin kolari tapauksessa. Auton korin täytyy kestää Suomen olosuhteet.. tiesuola, kiveniskut, vesi ja loska.
Tämä siis auton korista, koska tekniikkahan kestää nykyisin jo aivan hyvin tällaisen käytön. Siis huollot määrävälein ja menoksi.
On kuluttajajärjestöjen ja myös kuluttajien (autonostajien) heikkoutta, kun suostutaan auton valmistajien/-myyjien ehtoihin ja nk. saneluratkaisuihin.
Mielestäni nykytekniikalla pystytään aivan hyvin tällainen auto valmistamaan... vieläpä samoilla kustannuksillakin... ja ainahan kestävästä ratkaisusta kannattaisi maksaakin vähän enemmän.. ei tosin aivan suhteettomasti. Pohtikaapa, voisiko nykytilannetta jollakin tavalla parantaa.

65

6976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82

      Uskon että ongelma on siinä että valmistajan ei kannata suojata autoja mitenkään extra super hyvin, koska ruostuvien autojen alue on pieni. Vain murto-osa autoista myydään suolatie-maihin. Ja muissa maissa riittää huonompikin suojaus.
      Eli ei kannata nähdä kauheaa vaivaa sen takia että parissa maassa autot ruostuu.

      Korjatkaa jos olen väärässä.

    • asiaa

      Näin juuri. Auton pitää kestää ilman mitään lisäsuojauksia. Ja mielellään auton valmistajan on tästä asiasta otettava vastuu.

      Tällä hetkellä vain Mercedes on osoittanut riittävää vastuuntuntoa ja luvannut että kori kestää puhkiruostumatta 30 vuotta.

      Ulkoisten vaurioiden (esim. kolari tai vaikkapa syvä pintanaarmu tai iso kiveniskemä) jää tietysti itse töppäilijän vastuulle eli kyseiset vauriot on syytä korjauttaa tai esim. huolehtia vahauksesta joka riittää normaaleihin pikkukiveniskemiin suojaksi.

      • On näin?

        Mersu paneutunut asiaan?
        Siltäpä vaikuttaa, kun katselee tuttavien uudehkoja Mersuja :)... kaikilla heillä tuntuu olevan asiaa Vehon peltipajalle ruostekorjauttamaan ja hitsauttamaan autojaan.
        Ja kaikki tuoreehkoja alle 5 vuotiaita autoja.
        Hyvintehty auto ei tuossa ajassa ruostu muuten noin kovaa tahtia. Vertaa vaikka muihin kalliimman hinnan ajoneuvoihin. Tällähetkellä Mersu vie huonopeltisimmän auton kyseenalaisen tittelin. Tuon asian takia on moni aiemmin vannoutunut omistaja vaihtanut merkkiä.Menee kauan, ennen kuin luottamus palautuu pettymyksen jälkeen.Moni ei pidä korjattua tehdastekoista vastaavanakaan.


      • faktat!!
        On näin? kirjoitti:

        Mersu paneutunut asiaan?
        Siltäpä vaikuttaa, kun katselee tuttavien uudehkoja Mersuja :)... kaikilla heillä tuntuu olevan asiaa Vehon peltipajalle ruostekorjauttamaan ja hitsauttamaan autojaan.
        Ja kaikki tuoreehkoja alle 5 vuotiaita autoja.
        Hyvintehty auto ei tuossa ajassa ruostu muuten noin kovaa tahtia. Vertaa vaikka muihin kalliimman hinnan ajoneuvoihin. Tällähetkellä Mersu vie huonopeltisimmän auton kyseenalaisen tittelin. Tuon asian takia on moni aiemmin vannoutunut omistaja vaihtanut merkkiä.Menee kauan, ennen kuin luottamus palautuu pettymyksen jälkeen.Moni ei pidä korjattua tehdastekoista vastaavanakaan.

        Yleistämisen sijaan voisit kertoa faktat:
        - mikä automalli (veikkaan, että E-sarja)
        - mitä on korjattu, veikkaan että tiivisteiden alta ovissa korjaamista ja ehkä takaluukun lukon ympärys. Nämähän ovat tideossa oleva sarjavika etenkin E-sarjan joissain valmistuserissä
        - paljonko asiakas joutui korjauksesta maksamaan, veikkaan että takuuseen ilman mutinoita meni
        - ja takuu säilyy 30 ikävuoteen asti

        Ja nythän ainakin uudessa C:ssä (203-korinen) on sitten esim. alustan suojaus erittäin hyvin tehty, oliko tuttavillanne yhtään tuollaista mallia?


      • Olleet
        faktat!! kirjoitti:

        Yleistämisen sijaan voisit kertoa faktat:
        - mikä automalli (veikkaan, että E-sarja)
        - mitä on korjattu, veikkaan että tiivisteiden alta ovissa korjaamista ja ehkä takaluukun lukon ympärys. Nämähän ovat tideossa oleva sarjavika etenkin E-sarjan joissain valmistuserissä
        - paljonko asiakas joutui korjauksesta maksamaan, veikkaan että takuuseen ilman mutinoita meni
        - ja takuu säilyy 30 ikävuoteen asti

        Ja nythän ainakin uudessa C:ssä (203-korinen) on sitten esim. alustan suojaus erittäin hyvin tehty, oliko tuttavillanne yhtään tuollaista mallia?

        Pääosin E sarjaa, mutta joukossa löytyy muutamia C:tä, joitakin Vitoja. Uusin C ehkä näyttää vasta oireensa tässä kohtpuolin, koska on aika uusi vielä. Sellasiakin jo joillakin on.

        Ruostetta on ollut ovissa(reunat, tiivisteen aluset), helmoissa(tunkin pikkojen vieressä), takaluukun lukon ympäristöt ja luukun alareunan saumat, muutamassa ruostetta pukannut takavalon altakin, sekä konepellissä noussut maalia koholle(alla ruostetta). Kahdessa niistä on hitsattu etupäästä tuo korissa kiinteästi oleva jousilautanen. Olleet ihan lähellä irrota. Onneksi renkaan vaihdossa rengasliikkeellä paljastui toinen. Toisen huomasivat jarrupalojen vaihdossa korjaamolla.
        Aika nihkeätä ollut takuu, osassa vaatineet jopa 40 prosenttia omaa rahoitusta operaatioille. Tosin ongelma on niin kuuluisa nykyään, että kannattaa ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen.
        Sillä uhkailu saa omavastuut putoilemaan.
        Kaikki ei halua kinata tosin tuossa asiassakaan, vaan maksavat kiltisti.


      • faktoja
        Olleet kirjoitti:

        Pääosin E sarjaa, mutta joukossa löytyy muutamia C:tä, joitakin Vitoja. Uusin C ehkä näyttää vasta oireensa tässä kohtpuolin, koska on aika uusi vielä. Sellasiakin jo joillakin on.

        Ruostetta on ollut ovissa(reunat, tiivisteen aluset), helmoissa(tunkin pikkojen vieressä), takaluukun lukon ympäristöt ja luukun alareunan saumat, muutamassa ruostetta pukannut takavalon altakin, sekä konepellissä noussut maalia koholle(alla ruostetta). Kahdessa niistä on hitsattu etupäästä tuo korissa kiinteästi oleva jousilautanen. Olleet ihan lähellä irrota. Onneksi renkaan vaihdossa rengasliikkeellä paljastui toinen. Toisen huomasivat jarrupalojen vaihdossa korjaamolla.
        Aika nihkeätä ollut takuu, osassa vaatineet jopa 40 prosenttia omaa rahoitusta operaatioille. Tosin ongelma on niin kuuluisa nykyään, että kannattaa ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen.
        Sillä uhkailu saa omavastuut putoilemaan.
        Kaikki ei halua kinata tosin tuossa asiassakaan, vaan maksavat kiltisti.

        ELi

        - Onko uusissa malleissa (uusi C ja uusi E) ollut mitään vielä? Ilmeisesti ei.
        - Tunkin ympäristö esim. uudessa C:ssä ei voi ruostua (katso itse niin huomaat miksei...)
        - Missä tapauksissa on vaadittu 40%? Millä perusteella? Mikä paikka ollut silloin korjattavana? Oliko k.o. autossa nykyinen takuujärjestelmä?


      • KYLLÄSTYNYT
        faktoja kirjoitti:

        ELi

        - Onko uusissa malleissa (uusi C ja uusi E) ollut mitään vielä? Ilmeisesti ei.
        - Tunkin ympäristö esim. uudessa C:ssä ei voi ruostua (katso itse niin huomaat miksei...)
        - Missä tapauksissa on vaadittu 40%? Millä perusteella? Mikä paikka ollut silloin korjattavana? Oliko k.o. autossa nykyinen takuujärjestelmä?

        Mersun ruostumisesta. Kommenttien perusteella näyttäisi Mese ruostuvan siinä missä muutkin. Mutta..... autoissa ei saisi esiintyä ruostetta ollenkaan ainakaan 20 vuoteen. Tätä pitäisi vaatia. Ei mitään takuukorjauksia.. vaan auto, joka pysyy kunnossa.


      • Sprintereitä

        Vilkaiseppa Sprintereitä, jokaikinen ruosteessa takaoven kohdalta. Aivan kaamea ruostepesä koko vehje.

        "Tällä hetkellä vain Mercedes on osoittanut riittävää vastuuntuntoa ja luvannut että kori kestää puhkiruostumatta 30 vuotta."

        Tuollaisella takuulla ei ole paskankaan merkitystä. 95% käyttäjistä pitää autoaan enintään reilu kymmenen vuotta. Tuollainen takuu ei kosketa käytännössä juuri ketään, on aivan sama onko takuu 15 vai 30 vuotta.

        Uskotko todella, että Veho tai MB suostuvat mukisematta korjaamaan 29 vuotta vanhan Mersun, joka on ruostunut puhki? Eivät varmasti korjaa, ei vaikka kuinka selität ja selität. Maahantuojalla tai valmistajalla ei kertakaikkiaan ole varaa siihen!

        Juurihan se on nähty, että kansalaisilla on ollut suuria vaikeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin, vaikka ikää autolla on ollut vasta muutama vuosi.


      • pitääkin
        KYLLÄSTYNYT kirjoitti:

        Mersun ruostumisesta. Kommenttien perusteella näyttäisi Mese ruostuvan siinä missä muutkin. Mutta..... autoissa ei saisi esiintyä ruostetta ollenkaan ainakaan 20 vuoteen. Tätä pitäisi vaatia. Ei mitään takuukorjauksia.. vaan auto, joka pysyy kunnossa.

        Oletettavaa on, että Mersu pysyy ruosteiden puolesta paljon pidempään liikenteessä kuin suurin osa muista merkeistä. Ja se takaa takuu. Oikein odotan, että oma ruostuisi jostain, niin näkisi miten se takuu muka ei toimi. Vaan kun ei perhana ala ruostumaan...


      • asia?
        Sprintereitä kirjoitti:

        Vilkaiseppa Sprintereitä, jokaikinen ruosteessa takaoven kohdalta. Aivan kaamea ruostepesä koko vehje.

        "Tällä hetkellä vain Mercedes on osoittanut riittävää vastuuntuntoa ja luvannut että kori kestää puhkiruostumatta 30 vuotta."

        Tuollaisella takuulla ei ole paskankaan merkitystä. 95% käyttäjistä pitää autoaan enintään reilu kymmenen vuotta. Tuollainen takuu ei kosketa käytännössä juuri ketään, on aivan sama onko takuu 15 vai 30 vuotta.

        Uskotko todella, että Veho tai MB suostuvat mukisematta korjaamaan 29 vuotta vanhan Mersun, joka on ruostunut puhki? Eivät varmasti korjaa, ei vaikka kuinka selität ja selität. Maahantuojalla tai valmistajalla ei kertakaikkiaan ole varaa siihen!

        Juurihan se on nähty, että kansalaisilla on ollut suuria vaikeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin, vaikka ikää autolla on ollut vasta muutama vuosi.

        Sprinterin takuista en tiedä. Puhun uusista henkilöautomalleista.

        Eipä se uskon asia ole. Kun on mustaa valkoisella, niin helppohan sen paperin kanssa on korjaamolle mennä. Asiahan ei kuulu maahantuojalle vaan tehtaalle.

        Pitkällä takuulla on merkitystä vaihtoarvon kannalta.

        Pyydän faktoja siitä, että "kansalaisilla on ollut suuria vakeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin"


      • näyttövelvollisuutta
        asia? kirjoitti:

        Sprinterin takuista en tiedä. Puhun uusista henkilöautomalleista.

        Eipä se uskon asia ole. Kun on mustaa valkoisella, niin helppohan sen paperin kanssa on korjaamolle mennä. Asiahan ei kuulu maahantuojalle vaan tehtaalle.

        Pitkällä takuulla on merkitystä vaihtoarvon kannalta.

        Pyydän faktoja siitä, että "kansalaisilla on ollut suuria vakeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin"

        "Sprinterin takuista en tiedä. Puhun uusista henkilöautomalleista."

        Niin puhuit, mutta Sprinter on Mersu siinä missä muutkin mersut, ja pahasti ruostuu. Se kertoo tehtaan asenteesta hyvin paljon.

        "Pitkällä takuulla on merkitystä vaihtoarvon kannalta."

        Puhkiruostumattomuustakuulla ei ole puolen puupennin vertaa arvoa autoa vaihdettaessa. Autoliikkeet eivät hyvitä pitkästä puhkiruostumattomuustakuusta yhtään mitään!

        "Eipä se uskon asia ole. Kun on mustaa valkoisella, niin helppohan sen paperin kanssa on korjaamolle mennä. Asiahan ei kuulu maahantuojalle vaan tehtaalle."

        Se on kuule ihan sama mitä niissä sun papereissa lukee. Joskus hamassa tulevaisuudessa tehtaan edustaja katsoo sitä sun 29-vuotiasta mersua, ja sanoo että normaali huolto on laiminlyöty, tai ruostevaurio on lähtenyt liikkeelle ulkoisesta vauriosta. Eikä korjaa eikä korvaa. Noihin takuuehtoihin uskominen on melkein yhtä lapsellista kuin joulupukkiin uskominen.

        "Pyydän faktoja siitä, että "kansalaisilla on ollut suuria vakeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin""

        Hae laajalla haulla Suomi24.fin keskusteluista asiaa koskevia keskusteluita. Hae tietoa myös muilta foorumeilta. Käytä Googlea.

        Asiakkaita on kohdeltu eriarvoisella tavalla, eri autoille on tehty erilaisia korjauksia vaikka malli ja vauriot ovat samat, asiakkaat ovat joutuneet tekemään kovan työn saadakseen vauriot takuuseen jne. jne. Ja koko ajan kyse on ollut miltei uusista autoista! Mikä on tilanne kun autolla on ikää liki 30 vuotta, tai vaikka 15 vuotta?

        Lue itse, ei mulla ole täällä mitään yleistä todistusvelvollisuutta. Kaikki tieto on julkisesti saatavilla.

        Ja korostan, että en halua provoilla tai tahallani mustamaalata MB:n takuukäytäntöjä.


      • mullakaan
        näyttövelvollisuutta kirjoitti:

        "Sprinterin takuista en tiedä. Puhun uusista henkilöautomalleista."

        Niin puhuit, mutta Sprinter on Mersu siinä missä muutkin mersut, ja pahasti ruostuu. Se kertoo tehtaan asenteesta hyvin paljon.

        "Pitkällä takuulla on merkitystä vaihtoarvon kannalta."

        Puhkiruostumattomuustakuulla ei ole puolen puupennin vertaa arvoa autoa vaihdettaessa. Autoliikkeet eivät hyvitä pitkästä puhkiruostumattomuustakuusta yhtään mitään!

        "Eipä se uskon asia ole. Kun on mustaa valkoisella, niin helppohan sen paperin kanssa on korjaamolle mennä. Asiahan ei kuulu maahantuojalle vaan tehtaalle."

        Se on kuule ihan sama mitä niissä sun papereissa lukee. Joskus hamassa tulevaisuudessa tehtaan edustaja katsoo sitä sun 29-vuotiasta mersua, ja sanoo että normaali huolto on laiminlyöty, tai ruostevaurio on lähtenyt liikkeelle ulkoisesta vauriosta. Eikä korjaa eikä korvaa. Noihin takuuehtoihin uskominen on melkein yhtä lapsellista kuin joulupukkiin uskominen.

        "Pyydän faktoja siitä, että "kansalaisilla on ollut suuria vakeuksia saada autojaan korjatuksi takuun piikkiin""

        Hae laajalla haulla Suomi24.fin keskusteluista asiaa koskevia keskusteluita. Hae tietoa myös muilta foorumeilta. Käytä Googlea.

        Asiakkaita on kohdeltu eriarvoisella tavalla, eri autoille on tehty erilaisia korjauksia vaikka malli ja vauriot ovat samat, asiakkaat ovat joutuneet tekemään kovan työn saadakseen vauriot takuuseen jne. jne. Ja koko ajan kyse on ollut miltei uusista autoista! Mikä on tilanne kun autolla on ikää liki 30 vuotta, tai vaikka 15 vuotta?

        Lue itse, ei mulla ole täällä mitään yleistä todistusvelvollisuutta. Kaikki tieto on julkisesti saatavilla.

        Ja korostan, että en halua provoilla tai tahallani mustamaalata MB:n takuukäytäntöjä.

        "Niin puhuit, mutta Sprinter on Mersu siinä missä muutkin mersut, ja pahasti ruostuu."

        En tunne pakettiautoja yhtään. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita että henkilöautot ruostuvat samalla tavalla.

        "Autoliikkeet eivät hyvitä pitkästä puhkiruostumattomuustakuusta yhtään mitään!"

        Vaan ruosteettomasta autosta hyvittävät kyllä. Ja takuunalaisen auton voi odottaa olevan kunnossa. Muussa tapauksessa omistaja on tyhmä.

        "Joskus hamassa tulevaisuudessa tehtaan edustaja katsoo sitä sun 29-vuotiasta mersua, ja sanoo että normaali huolto on laiminlyöty, tai ruostevaurio on lähtenyt liikkeelle ulkoisesta vauriosta. "

        Jälleen kerran: ei ole ihan pakko olla tyhmä auton omistaja vaaa kannattaa lukea ne takuuehdot: huollot on 4. ikävuodesta lähtien tehtävä valtuutetussa huoltoliikkeessä. Alustan ruoste ei VOI lähteä ulkoisesta vauriosta. Ainoastaan pintapeltien kolhut voivat aiheuttaa takuun eväämisen jos kolhusta ruostuu. Onneksi Mersun peltien sinkitys on yksi paksuimmista...


        "Hae laajalla haulla Suomi24.fin keskusteluista asiaa koskevia keskusteluita. Hae tietoa myös muilta foorumeilta. Käytä Googlea."

        Suomi24 nyt onneksi kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ei löydy googlella.


      • taas vaihteeksi
        mullakaan kirjoitti:

        "Niin puhuit, mutta Sprinter on Mersu siinä missä muutkin mersut, ja pahasti ruostuu."

        En tunne pakettiautoja yhtään. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita että henkilöautot ruostuvat samalla tavalla.

        "Autoliikkeet eivät hyvitä pitkästä puhkiruostumattomuustakuusta yhtään mitään!"

        Vaan ruosteettomasta autosta hyvittävät kyllä. Ja takuunalaisen auton voi odottaa olevan kunnossa. Muussa tapauksessa omistaja on tyhmä.

        "Joskus hamassa tulevaisuudessa tehtaan edustaja katsoo sitä sun 29-vuotiasta mersua, ja sanoo että normaali huolto on laiminlyöty, tai ruostevaurio on lähtenyt liikkeelle ulkoisesta vauriosta. "

        Jälleen kerran: ei ole ihan pakko olla tyhmä auton omistaja vaaa kannattaa lukea ne takuuehdot: huollot on 4. ikävuodesta lähtien tehtävä valtuutetussa huoltoliikkeessä. Alustan ruoste ei VOI lähteä ulkoisesta vauriosta. Ainoastaan pintapeltien kolhut voivat aiheuttaa takuun eväämisen jos kolhusta ruostuu. Onneksi Mersun peltien sinkitys on yksi paksuimmista...


        "Hae laajalla haulla Suomi24.fin keskusteluista asiaa koskevia keskusteluita. Hae tietoa myös muilta foorumeilta. Käytä Googlea."

        Suomi24 nyt onneksi kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ei löydy googlella.

        "En tunne pakettiautoja yhtään. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita että henkilöautot ruostuvat samalla tavalla."

        No minä voin kertoa, että MB:n Sprinter on kova ruostumaan. Sanoinhan, että yhden mallin ruostumisherkkyys antaa kyllä yleensä osviittaa merkin asenteesta ruosteenestokäsittelyn suhteen, en muuta.

        "Vaan ruosteettomasta autosta hyvittävät kyllä. Ja takuunalaisen auton voi odottaa olevan kunnossa. Muussa tapauksessa omistaja on tyhmä."

        Aivan täyttä paskaa. Ruosteeton auto ja auto jossa on voimassaoleva puhkiruostumattomuustakuu, ovat KAKSI ERI ASIAA. Suomesta löytyy tuhansia ja taas tuhansia autoja, joissa on puhkiruostumattomuustakuu voimassa, mutta auton kori todella pahassa kunnossa. Sinä tässä tyhmä ja tietämätön olet!

        "huollot on 4. ikävuodesta lähtien tehtävä valtuutetussa huoltoliikkeessä."

        Kukaan ei ole niin idiootti, että käyttää autoaan seuraavat 26 vuotta valtuutetussa huollossa huolto-ohjelman mukaisesti, ja maksaa siitä itsensä kipeäksi vain sen takia, että ehkä saattaa jokin aivan turha takuu ehkä pysyä voimassa.

        "Alustan ruoste ei VOI lähteä ulkoisesta vauriosta."

        Nyt on jo niin paksua, että tuota et usko varmaan itsekään! Kyllä kuule alustan ruoste lähtee nimenomaan 99% kaikista tapauksista ULKOAPÄIN.

        "Suomi24 nyt onneksi kannattaa jättää omaan arvoonsa."

        Kuule, juuri täältä löydät niitä asianomistajien kertomuksia. Jos et viitsi tietoa hakea, ole ilman.


      • kuin....
        taas vaihteeksi kirjoitti:

        "En tunne pakettiautoja yhtään. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita että henkilöautot ruostuvat samalla tavalla."

        No minä voin kertoa, että MB:n Sprinter on kova ruostumaan. Sanoinhan, että yhden mallin ruostumisherkkyys antaa kyllä yleensä osviittaa merkin asenteesta ruosteenestokäsittelyn suhteen, en muuta.

        "Vaan ruosteettomasta autosta hyvittävät kyllä. Ja takuunalaisen auton voi odottaa olevan kunnossa. Muussa tapauksessa omistaja on tyhmä."

        Aivan täyttä paskaa. Ruosteeton auto ja auto jossa on voimassaoleva puhkiruostumattomuustakuu, ovat KAKSI ERI ASIAA. Suomesta löytyy tuhansia ja taas tuhansia autoja, joissa on puhkiruostumattomuustakuu voimassa, mutta auton kori todella pahassa kunnossa. Sinä tässä tyhmä ja tietämätön olet!

        "huollot on 4. ikävuodesta lähtien tehtävä valtuutetussa huoltoliikkeessä."

        Kukaan ei ole niin idiootti, että käyttää autoaan seuraavat 26 vuotta valtuutetussa huollossa huolto-ohjelman mukaisesti, ja maksaa siitä itsensä kipeäksi vain sen takia, että ehkä saattaa jokin aivan turha takuu ehkä pysyä voimassa.

        "Alustan ruoste ei VOI lähteä ulkoisesta vauriosta."

        Nyt on jo niin paksua, että tuota et usko varmaan itsekään! Kyllä kuule alustan ruoste lähtee nimenomaan 99% kaikista tapauksista ULKOAPÄIN.

        "Suomi24 nyt onneksi kannattaa jättää omaan arvoonsa."

        Kuule, juuri täältä löydät niitä asianomistajien kertomuksia. Jos et viitsi tietoa hakea, ole ilman.

        "Ruosteeton auto ja auto jossa on voimassaoleva puhkiruostumattomuustakuu, ovat KAKSI ERI ASIAA. Suomesta löytyy tuhansia ja taas tuhansia autoja, joissa on puhkiruostumattomuustakuu voimassa, mutta auton kori todella pahassa kunnossa."

        Jos auto on hakkautunut kivistä ruosteiseksi, kuvastaa se lähinnä omistajasta jotain. Ei automerkistä yhtään mitään. Muut kuin ulkoiset vauriot (esim. kiveniskemät) fiksu ihminen korjauttaa takuuseen eikä jätä sellaiseksi. Tai sitten auton seuraava omistaja korjauttaa TAKUUSEEN jos se on voimassa.

        "Kukaan ei ole niin idiootti, että käyttää autoaan seuraavat 26 vuotta valtuutetussa huollossa huolto-ohjelman mukaisesti"

        Minusta kukaan ei ole niin idiootti, että ostaa auton, eikä huollata sitä. Ei se merkkihuolto niin kallis ole. Sitä paitsi, Mersun tapauksessa saa paljon muutakin etua (esim. täydellinen tiepalvelu, matka jatkuu vaikka lentokoneella jos auto jättää vian takia tielle) 30 vuoden ajan. Säästät autopalveluvakuutuksessa...

        "Kyllä kuule alustan ruoste lähtee nimenomaan 99% kaikista tapauksista ULKOAPÄIN."

        Kerro, miten ulkoinen vaurio voi tulla pohjaan, jos se on muovilevyillä suojattu?

        "Kuule, juuri täältä löydät niitä asianomistajien kertomuksia."

        Joo. Kertomuksia löytyy sekä puolesta että vastaan. Niinkuin muualtakin.


      • konkari..
        kuin.... kirjoitti:

        "Ruosteeton auto ja auto jossa on voimassaoleva puhkiruostumattomuustakuu, ovat KAKSI ERI ASIAA. Suomesta löytyy tuhansia ja taas tuhansia autoja, joissa on puhkiruostumattomuustakuu voimassa, mutta auton kori todella pahassa kunnossa."

        Jos auto on hakkautunut kivistä ruosteiseksi, kuvastaa se lähinnä omistajasta jotain. Ei automerkistä yhtään mitään. Muut kuin ulkoiset vauriot (esim. kiveniskemät) fiksu ihminen korjauttaa takuuseen eikä jätä sellaiseksi. Tai sitten auton seuraava omistaja korjauttaa TAKUUSEEN jos se on voimassa.

        "Kukaan ei ole niin idiootti, että käyttää autoaan seuraavat 26 vuotta valtuutetussa huollossa huolto-ohjelman mukaisesti"

        Minusta kukaan ei ole niin idiootti, että ostaa auton, eikä huollata sitä. Ei se merkkihuolto niin kallis ole. Sitä paitsi, Mersun tapauksessa saa paljon muutakin etua (esim. täydellinen tiepalvelu, matka jatkuu vaikka lentokoneella jos auto jättää vian takia tielle) 30 vuoden ajan. Säästät autopalveluvakuutuksessa...

        "Kyllä kuule alustan ruoste lähtee nimenomaan 99% kaikista tapauksista ULKOAPÄIN."

        Kerro, miten ulkoinen vaurio voi tulla pohjaan, jos se on muovilevyillä suojattu?

        "Kuule, juuri täältä löydät niitä asianomistajien kertomuksia."

        Joo. Kertomuksia löytyy sekä puolesta että vastaan. Niinkuin muualtakin.

        "Jos auto on hakkautunut kivistä ruosteiseksi, kuvastaa se lähinnä omistajasta jotain. Ei automerkistä yhtään mitään."

        Ei siinä kivenhakkaamia tarvita. Autoa kun uitetaan Suomen talvessa suolakylvyssä jatkuvasti. Suolakura tunkeutuu pienimpiinkin alustan rakosiin, ja ruostuminen alkaa ulkoapäin. Tämä paljastaa muutamassa vuodessa nimenomaan ko. automallin ruosteenestokäsittelyn tason, ei omistajansa aivoituksia.

        Perusautoilija pitää autonsa puhtaana yleensä vain päältä päin. Harvat fiksut huolehtivat myös alustan kunnosta.

        "Tai sitten auton seuraava omistaja korjauttaa TAKUUSEEN jos se on voimassa."

        Ulkoapäin syntyneitä maali- tai ruostevaurioita et pysty korjauttamaan mihinkään takuuseen, sori vaan.

        "Minusta kukaan ei ole niin idiootti, että ostaa auton, eikä huollata sitä. Ei se merkkihuolto niin kallis ole."

        Olet tainnut elää jossakin pumpulissa, tai sitten rahaa on ihan liikaa. Auton huoltaminen, ja 30 vuotta merkkihuollossa käyttäminen ovat kaksi eri asiaa. Järjenkäyttö ja logiikka ovat sallittuja myös mersun omistajille. Merkkihuoltoon vuosikymmenien aikana haaskatulla rahalla irtoaa jo melkein uusi auto, ei ole mitään järkeä käyttää esim. 15 vuotta vanhaa autoa merkkihuollossa. Ei edes sen takuun takia.

        "Kerro, miten ulkoinen vaurio voi tulla pohjaan, jos se on muovilevyillä suojattu?"

        Kerroin jo. Käypä katsomassa E-sarjan mersuja, ruostetta löytyy reilusti.

        Sun kommenteissa on jotain hyvin ihmeellistä. Järjenkäyttö puuttuu tyystin. Veikkaan, että joko sulla ei ole korttia eikä autoa ollenkaan, tai sitten sulla on rahaa ja mersuja ihan liikaa. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.


      • Niitä
        pitääkin kirjoitti:

        Oletettavaa on, että Mersu pysyy ruosteiden puolesta paljon pidempään liikenteessä kuin suurin osa muista merkeistä. Ja se takaa takuu. Oikein odotan, että oma ruostuisi jostain, niin näkisi miten se takuu muka ei toimi. Vaan kun ei perhana ala ruostumaan...

        Vanhoja Mersujakin tekohengitetään, vaikka olisivat umpimätiä.
        Onhan se uutena ollut kallis ja "Onhan se Mersu".
        Jos olis vaikka yhtä vanha ja laho Toyota, ei sitä kukaan enää korjaisi. Se kun ei ole maksanut uutena kuin murto osan kalliin mersun hinnasta.


      • Alla
        konkari.. kirjoitti:

        "Jos auto on hakkautunut kivistä ruosteiseksi, kuvastaa se lähinnä omistajasta jotain. Ei automerkistä yhtään mitään."

        Ei siinä kivenhakkaamia tarvita. Autoa kun uitetaan Suomen talvessa suolakylvyssä jatkuvasti. Suolakura tunkeutuu pienimpiinkin alustan rakosiin, ja ruostuminen alkaa ulkoapäin. Tämä paljastaa muutamassa vuodessa nimenomaan ko. automallin ruosteenestokäsittelyn tason, ei omistajansa aivoituksia.

        Perusautoilija pitää autonsa puhtaana yleensä vain päältä päin. Harvat fiksut huolehtivat myös alustan kunnosta.

        "Tai sitten auton seuraava omistaja korjauttaa TAKUUSEEN jos se on voimassa."

        Ulkoapäin syntyneitä maali- tai ruostevaurioita et pysty korjauttamaan mihinkään takuuseen, sori vaan.

        "Minusta kukaan ei ole niin idiootti, että ostaa auton, eikä huollata sitä. Ei se merkkihuolto niin kallis ole."

        Olet tainnut elää jossakin pumpulissa, tai sitten rahaa on ihan liikaa. Auton huoltaminen, ja 30 vuotta merkkihuollossa käyttäminen ovat kaksi eri asiaa. Järjenkäyttö ja logiikka ovat sallittuja myös mersun omistajille. Merkkihuoltoon vuosikymmenien aikana haaskatulla rahalla irtoaa jo melkein uusi auto, ei ole mitään järkeä käyttää esim. 15 vuotta vanhaa autoa merkkihuollossa. Ei edes sen takuun takia.

        "Kerro, miten ulkoinen vaurio voi tulla pohjaan, jos se on muovilevyillä suojattu?"

        Kerroin jo. Käypä katsomassa E-sarjan mersuja, ruostetta löytyy reilusti.

        Sun kommenteissa on jotain hyvin ihmeellistä. Järjenkäyttö puuttuu tyystin. Veikkaan, että joko sulla ei ole korttia eikä autoa ollenkaan, tai sitten sulla on rahaa ja mersuja ihan liikaa. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.

        Usein seruoste majaileekin.


      • korvaa
        Alla kirjoitti:

        Usein seruoste majaileekin.

        Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että jos auton kori ruostuu muovipaneelien alta, esim. alusta, niin takuuseen se korjataan.

        Ihan sama asia kuin että jos kosteus muhiin oven sisällä ja ruostuu puhki. Tai missä tahansa kotelossa.

        Kaikissa tapauksissa 30 vuoden takuu toimii.


      • silmät!
        konkari.. kirjoitti:

        "Jos auto on hakkautunut kivistä ruosteiseksi, kuvastaa se lähinnä omistajasta jotain. Ei automerkistä yhtään mitään."

        Ei siinä kivenhakkaamia tarvita. Autoa kun uitetaan Suomen talvessa suolakylvyssä jatkuvasti. Suolakura tunkeutuu pienimpiinkin alustan rakosiin, ja ruostuminen alkaa ulkoapäin. Tämä paljastaa muutamassa vuodessa nimenomaan ko. automallin ruosteenestokäsittelyn tason, ei omistajansa aivoituksia.

        Perusautoilija pitää autonsa puhtaana yleensä vain päältä päin. Harvat fiksut huolehtivat myös alustan kunnosta.

        "Tai sitten auton seuraava omistaja korjauttaa TAKUUSEEN jos se on voimassa."

        Ulkoapäin syntyneitä maali- tai ruostevaurioita et pysty korjauttamaan mihinkään takuuseen, sori vaan.

        "Minusta kukaan ei ole niin idiootti, että ostaa auton, eikä huollata sitä. Ei se merkkihuolto niin kallis ole."

        Olet tainnut elää jossakin pumpulissa, tai sitten rahaa on ihan liikaa. Auton huoltaminen, ja 30 vuotta merkkihuollossa käyttäminen ovat kaksi eri asiaa. Järjenkäyttö ja logiikka ovat sallittuja myös mersun omistajille. Merkkihuoltoon vuosikymmenien aikana haaskatulla rahalla irtoaa jo melkein uusi auto, ei ole mitään järkeä käyttää esim. 15 vuotta vanhaa autoa merkkihuollossa. Ei edes sen takuun takia.

        "Kerro, miten ulkoinen vaurio voi tulla pohjaan, jos se on muovilevyillä suojattu?"

        Kerroin jo. Käypä katsomassa E-sarjan mersuja, ruostetta löytyy reilusti.

        Sun kommenteissa on jotain hyvin ihmeellistä. Järjenkäyttö puuttuu tyystin. Veikkaan, että joko sulla ei ole korttia eikä autoa ollenkaan, tai sitten sulla on rahaa ja mersuja ihan liikaa. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.

        "Suolakura tunkeutuu pienimpiinkin alustan rakosiin, ja ruostuminen alkaa ulkoapäin."

        Päinvastoin. Tällöin korvataan takuuseen, koska ei ole alkanut ulkoisesta vauriosta vaan nimenomaan sisältä ulospäin (rakosista tai koteloista).

        "Harvat fiksut huolehtivat myös alustan kunnosta."

        Mitäpä sitä muovipaneeleita huuhtelemaan.

        "Ulkoapäin syntyneitä maali- tai ruostevaurioita et pysty korjauttamaan mihinkään takuuseen, sori vaan."

        Ei niin. Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin. Eli takuuseen menee, sori vaan.

        "Merkkihuoltoon vuosikymmenien aikana haaskatulla rahalla irtoaa jo melkein uusi auto"

        Laskepa erotus, 2 huoltoa per vuosi, 15 vuoden ajan: merkkihuolto vs. harakirikorjaamo. Hinnassa ehkä 100 EUR ero per huolto = 200 EUR per vuosi = 3000 EUR 15 vuodessa. Sen verran enempi saa myydessä kun on täydellinen merkkihuollon leimoilla oleva huoltokirja ja takuut voimassa.

        "Käypä katsomassa E-sarjan mersuja, ruostetta löytyy reilusti."

        Missä vuosimallissa ja korimallissa. Väitän että uusissa malleissa homma ihan eri tavalla toteutettu. Ja Väyrysessäkin on 30 vuoden takuu silti.

        "Veikkaan, että joko sulla ei ole korttia eikä autoa ollenkaan, tai sitten sulla on rahaa ja mersuja ihan liikaa."

        Autoja on 3 kpl, joista yksi uudehko Mersu, mutta rahaa ei ole yhtään liikaa...


      • konkari..
        silmät! kirjoitti:

        "Suolakura tunkeutuu pienimpiinkin alustan rakosiin, ja ruostuminen alkaa ulkoapäin."

        Päinvastoin. Tällöin korvataan takuuseen, koska ei ole alkanut ulkoisesta vauriosta vaan nimenomaan sisältä ulospäin (rakosista tai koteloista).

        "Harvat fiksut huolehtivat myös alustan kunnosta."

        Mitäpä sitä muovipaneeleita huuhtelemaan.

        "Ulkoapäin syntyneitä maali- tai ruostevaurioita et pysty korjauttamaan mihinkään takuuseen, sori vaan."

        Ei niin. Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin. Eli takuuseen menee, sori vaan.

        "Merkkihuoltoon vuosikymmenien aikana haaskatulla rahalla irtoaa jo melkein uusi auto"

        Laskepa erotus, 2 huoltoa per vuosi, 15 vuoden ajan: merkkihuolto vs. harakirikorjaamo. Hinnassa ehkä 100 EUR ero per huolto = 200 EUR per vuosi = 3000 EUR 15 vuodessa. Sen verran enempi saa myydessä kun on täydellinen merkkihuollon leimoilla oleva huoltokirja ja takuut voimassa.

        "Käypä katsomassa E-sarjan mersuja, ruostetta löytyy reilusti."

        Missä vuosimallissa ja korimallissa. Väitän että uusissa malleissa homma ihan eri tavalla toteutettu. Ja Väyrysessäkin on 30 vuoden takuu silti.

        "Veikkaan, että joko sulla ei ole korttia eikä autoa ollenkaan, tai sitten sulla on rahaa ja mersuja ihan liikaa."

        Autoja on 3 kpl, joista yksi uudehko Mersu, mutta rahaa ei ole yhtään liikaa...

        No joo, otetaanpa ihan rauhallisesti sitten, tunnut olevan suht tolkun mies.

        Jos suolakura ruostuttaa auton pohja, se ei valitettavasti mene takuuseen, ei millään. Ruostuminen katsotaan tällöin alkaneen pohjan ulkopinnoilta. Autonvalmistajat menisivät konkurssiin, jos ne joutuisivat korvaamaan tiesuolan aiheuttamat vauriot takuun piikkiin.

        Muovipaneelit ovat yksi pahimmista auton ruostuttajista. Tästä on vuosikymmenien kokemus.

        Tuo sisältäpäin tapahtuva ruostuminen tarkoittaa autovalmistajien mielestä sitä, että auto ruostuu puhki koteloiden sisäpinnalta alkaen siten, että mikään ulkoinen tekijä (esim. suola) ei vaikuta ruostumiseen. Tämähän on tietenkin täyttä utopiaa. Lisäksi vanhassa puhkiruostuneessa autossa on liki mahdoton osoittaa, mistä päin ruostuminen olisi alkanut.

        "Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin"

        Tuossa lauseessa ei ole oikein tolkkua, selventäisitkö? Maalipinta ruostuu yleensä ulkopäin tulevan rasituksen seurauksena. Maalitakuu saattaa auttaa, mutta se on pituudeltaan yleensä vain 1-3 vuotta. Puhkiruostumattomuustakuu ei korvaa ulkoapäin syntyneitä maalipinnan tai korin vaurioita.

        Laskelmasi huoltokustannuksista on aika pahasti alakanttiin arvioitu. MB:n huolenpitosopimus maksaa kuukaudessa E-sarjaan ehkä noin 30 euroa, se tekee vuodessa 360 euroa ja 15 vuodessa 5400 euroa. Et saa tuollaista hyvitystä merkkihuoltojen ansiosta autoliikkeestä milloinkaan.

        Mainitsemani pahasti ruostuva MB E-sarja on mallikoodiltaan W210 (95-03).

        Auton hyppyyttäminen merkkiliikkeessä pelkästään puhkiruostumattomuustakuun vuoksi ei ole järkevää, ei millään. Tuskin edes pidät mersuasi 10-15 vuotta pitempään. Autoliikkeet paskat nakkaavat huoltokirjoista tai takuista hyvitystilanteessa, kyllähän ne itse tietenkin osaavat siitä hintaa pyytää.


      • ruostuu
        faktat!! kirjoitti:

        Yleistämisen sijaan voisit kertoa faktat:
        - mikä automalli (veikkaan, että E-sarja)
        - mitä on korjattu, veikkaan että tiivisteiden alta ovissa korjaamista ja ehkä takaluukun lukon ympärys. Nämähän ovat tideossa oleva sarjavika etenkin E-sarjan joissain valmistuserissä
        - paljonko asiakas joutui korjauksesta maksamaan, veikkaan että takuuseen ilman mutinoita meni
        - ja takuu säilyy 30 ikävuoteen asti

        Ja nythän ainakin uudessa C:ssä (203-korinen) on sitten esim. alustan suojaus erittäin hyvin tehty, oliko tuttavillanne yhtään tuollaista mallia?

        alustan saumoista ja pitkittäispalkkien sisältä. Ongelma esiintyy jopa Saksassa, jossa olosuhteet ovat Suomea helpommat. Lue vaikkapa AutoBild -lehteä tai saksalaisia mersufoorumeita, joissa omistajat valittavat asiasta.


      • ruostuu
        faktoja kirjoitti:

        ELi

        - Onko uusissa malleissa (uusi C ja uusi E) ollut mitään vielä? Ilmeisesti ei.
        - Tunkin ympäristö esim. uudessa C:ssä ei voi ruostua (katso itse niin huomaat miksei...)
        - Missä tapauksissa on vaadittu 40%? Millä perusteella? Mikä paikka ollut silloin korjattavana? Oliko k.o. autossa nykyinen takuujärjestelmä?

        sen muovihelman sisällä, johon päässyt kosteus ei pääse kuivamaan pois.


      • korjauttaa
        ruostuu kirjoitti:

        sen muovihelman sisällä, johon päässyt kosteus ei pääse kuivamaan pois.

        Takuuseen


      • korjautetavaksi
        ruostuu kirjoitti:

        alustan saumoista ja pitkittäispalkkien sisältä. Ongelma esiintyy jopa Saksassa, jossa olosuhteet ovat Suomea helpommat. Lue vaikkapa AutoBild -lehteä tai saksalaisia mersufoorumeita, joissa omistajat valittavat asiasta.

        30 vuoden ajan. Ei harmita jos vaikka sattuisikin ruostumaan. En ole kylläkään yhtään mainittua tapausta nähnyt.


      • epäselvyyksiin
        konkari.. kirjoitti:

        No joo, otetaanpa ihan rauhallisesti sitten, tunnut olevan suht tolkun mies.

        Jos suolakura ruostuttaa auton pohja, se ei valitettavasti mene takuuseen, ei millään. Ruostuminen katsotaan tällöin alkaneen pohjan ulkopinnoilta. Autonvalmistajat menisivät konkurssiin, jos ne joutuisivat korvaamaan tiesuolan aiheuttamat vauriot takuun piikkiin.

        Muovipaneelit ovat yksi pahimmista auton ruostuttajista. Tästä on vuosikymmenien kokemus.

        Tuo sisältäpäin tapahtuva ruostuminen tarkoittaa autovalmistajien mielestä sitä, että auto ruostuu puhki koteloiden sisäpinnalta alkaen siten, että mikään ulkoinen tekijä (esim. suola) ei vaikuta ruostumiseen. Tämähän on tietenkin täyttä utopiaa. Lisäksi vanhassa puhkiruostuneessa autossa on liki mahdoton osoittaa, mistä päin ruostuminen olisi alkanut.

        "Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin"

        Tuossa lauseessa ei ole oikein tolkkua, selventäisitkö? Maalipinta ruostuu yleensä ulkopäin tulevan rasituksen seurauksena. Maalitakuu saattaa auttaa, mutta se on pituudeltaan yleensä vain 1-3 vuotta. Puhkiruostumattomuustakuu ei korvaa ulkoapäin syntyneitä maalipinnan tai korin vaurioita.

        Laskelmasi huoltokustannuksista on aika pahasti alakanttiin arvioitu. MB:n huolenpitosopimus maksaa kuukaudessa E-sarjaan ehkä noin 30 euroa, se tekee vuodessa 360 euroa ja 15 vuodessa 5400 euroa. Et saa tuollaista hyvitystä merkkihuoltojen ansiosta autoliikkeestä milloinkaan.

        Mainitsemani pahasti ruostuva MB E-sarja on mallikoodiltaan W210 (95-03).

        Auton hyppyyttäminen merkkiliikkeessä pelkästään puhkiruostumattomuustakuun vuoksi ei ole järkevää, ei millään. Tuskin edes pidät mersuasi 10-15 vuotta pitempään. Autoliikkeet paskat nakkaavat huoltokirjoista tai takuista hyvitystilanteessa, kyllähän ne itse tietenkin osaavat siitä hintaa pyytää.

        "No joo, otetaanpa ihan rauhallisesti sitten, tunnut olevan suht tolkun mies."

        Juu, olisi erittäin kiva saada jokin ennakkotapaus, mutta kun perhana vieköön tuo omani ei millään ala ruostumaan, vaikka ajan Suomen pahiten suolatulla alueella...

        "Jos suolakura ruostuttaa auton pohja, se ei valitettavasti mene takuuseen, ei millään. "

        Tästäkin odotan innoissani ennakkotapausta, ei ole vain löytynyt. Eli nythän pahiten ruostesuojausta rasittaa mekaaninen kulutus. Siihen auttaa muovi parhaiten. Itse ruostesuojaus, myös uusien Mersujen pohjassa (vaikka näyttääkin "pohjamaalilta") on erittäin kestävää. Sen voi jokainen itse todeta. Väitän, että se kestää kosteutta niin hyvin ettei siitä ole pelkoa. Eri asia on mahdolliset saumat ja koteloiden sisäpinnat. Silloin takuu korvaa.

        "Muovipaneelit ovat yksi pahimmista auton ruostuttajista. Tästä on vuosikymmenien kokemus."

        Riippuu toteutustavasta.


        "Tuo sisältäpäin tapahtuva ruostuminen tarkoittaa autovalmistajien mielestä sitä, että auto ruostuu puhki koteloiden sisäpinnalta alkaen siten, että mikään ulkoinen tekijä (esim. suola) ei vaikuta ruostumiseen."

        Noin ei kylläkään rajoiteta takuuta Mersun tapauksessa.


        ""Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin"
        Tuossa lauseessa ei ole oikein tolkkua, selventäisitkö?"

        Tarkoitin sanoa, että EHJÄ maalipinta aiheuttaa AINA ruostumisen sisältä ulospäin, koska alkoi maalipinnan alta. Eli takuuseen menee. Vauriotapauksissa ei mene, koska syy on ollut ulkoinen.

        "Laskelmasi huoltokustannuksista on aika pahasti alakanttiin arvioitu. MB:n huolenpitosopimus maksaa kuukaudessa E-sarjaan ehkä noin 30 euroa, se tekee vuodessa 360 euroa ja 15 vuodessa 5400 euroa. "

        Unohdit, että maksaa se huolto jotain vaikkei merkkihuolloissa käykään. Et kai sentään 15 vuotta aja samoilla öljyillä ja suodattimilla? Ja työhän maksaan myös harakirikorjaamoissa? Hinnan EROTUS jää PALJON pienemmäksi.


      • mersufanaatikko
        epäselvyyksiin kirjoitti:

        "No joo, otetaanpa ihan rauhallisesti sitten, tunnut olevan suht tolkun mies."

        Juu, olisi erittäin kiva saada jokin ennakkotapaus, mutta kun perhana vieköön tuo omani ei millään ala ruostumaan, vaikka ajan Suomen pahiten suolatulla alueella...

        "Jos suolakura ruostuttaa auton pohja, se ei valitettavasti mene takuuseen, ei millään. "

        Tästäkin odotan innoissani ennakkotapausta, ei ole vain löytynyt. Eli nythän pahiten ruostesuojausta rasittaa mekaaninen kulutus. Siihen auttaa muovi parhaiten. Itse ruostesuojaus, myös uusien Mersujen pohjassa (vaikka näyttääkin "pohjamaalilta") on erittäin kestävää. Sen voi jokainen itse todeta. Väitän, että se kestää kosteutta niin hyvin ettei siitä ole pelkoa. Eri asia on mahdolliset saumat ja koteloiden sisäpinnat. Silloin takuu korvaa.

        "Muovipaneelit ovat yksi pahimmista auton ruostuttajista. Tästä on vuosikymmenien kokemus."

        Riippuu toteutustavasta.


        "Tuo sisältäpäin tapahtuva ruostuminen tarkoittaa autovalmistajien mielestä sitä, että auto ruostuu puhki koteloiden sisäpinnalta alkaen siten, että mikään ulkoinen tekijä (esim. suola) ei vaikuta ruostumiseen."

        Noin ei kylläkään rajoiteta takuuta Mersun tapauksessa.


        ""Mutta ehkä maalipinta ei ruostu muuten kuin sisältä ulospäin"
        Tuossa lauseessa ei ole oikein tolkkua, selventäisitkö?"

        Tarkoitin sanoa, että EHJÄ maalipinta aiheuttaa AINA ruostumisen sisältä ulospäin, koska alkoi maalipinnan alta. Eli takuuseen menee. Vauriotapauksissa ei mene, koska syy on ollut ulkoinen.

        "Laskelmasi huoltokustannuksista on aika pahasti alakanttiin arvioitu. MB:n huolenpitosopimus maksaa kuukaudessa E-sarjaan ehkä noin 30 euroa, se tekee vuodessa 360 euroa ja 15 vuodessa 5400 euroa. "

        Unohdit, että maksaa se huolto jotain vaikkei merkkihuolloissa käykään. Et kai sentään 15 vuotta aja samoilla öljyillä ja suodattimilla? Ja työhän maksaan myös harakirikorjaamoissa? Hinnan EROTUS jää PALJON pienemmäksi.

        pahimmasta päästä - tosiasiatkaan eivät mieltäsi muuta. Autolehdet ja tutkimuslaitokset kautta maailman ovat todenneet mersun ruostesuojauksen ala-arvoiseksi, jopa Saksassa, jossa omia tehtaita yleensä käsitellään silkkihansikkain. Mutta sinä vain uskot. No, on tietenkin kunnioitettavaa, että olet vahva uskossasi - sitä suurempi järkytys on kun löydät ne ruosteet omasta mersustasi. Ja sitten taistelet korjauksista, kuten niin monet omistajat ennen sinua.


      • jne.
        mersufanaatikko kirjoitti:

        pahimmasta päästä - tosiasiatkaan eivät mieltäsi muuta. Autolehdet ja tutkimuslaitokset kautta maailman ovat todenneet mersun ruostesuojauksen ala-arvoiseksi, jopa Saksassa, jossa omia tehtaita yleensä käsitellään silkkihansikkain. Mutta sinä vain uskot. No, on tietenkin kunnioitettavaa, että olet vahva uskossasi - sitä suurempi järkytys on kun löydät ne ruosteet omasta mersustasi. Ja sitten taistelet korjauksista, kuten niin monet omistajat ennen sinua.

        Mitkä "tosiasiat"

        Tosiasioita on se, kun on omin silmin nähnyt.

        Ja tässähän väitän lähinnä sitä, mikä menee takuuseen ja mikä ei. Eli tosiasia on mustaa valkoisella. Onko "arvostetuissa" Iltalehteä vastaavissa (mm. AutoBild) saksalaislehdissä sanottu että "ei se takuu kuitenkaan mitään korvaa"?

        Itse asiassa netistä löytyy PALJON enemmän hyvää palautetta takuun toimivuudesta kuin päinvastaista...


      • Ongelmaa
        jne. kirjoitti:

        Mitkä "tosiasiat"

        Tosiasioita on se, kun on omin silmin nähnyt.

        Ja tässähän väitän lähinnä sitä, mikä menee takuuseen ja mikä ei. Eli tosiasia on mustaa valkoisella. Onko "arvostetuissa" Iltalehteä vastaavissa (mm. AutoBild) saksalaislehdissä sanottu että "ei se takuu kuitenkaan mitään korvaa"?

        Itse asiassa netistä löytyy PALJON enemmän hyvää palautetta takuun toimivuudesta kuin päinvastaista...

        vähäteltiin, jopa maahantuojan toimesta.
        Mutta ongelma on maailmanlaajuinen ja siksi turha peitellä. Kustannusten pelossa ei maahantuoja ole uskaltanut tehdä autoille maan kattavaa tarkastusta. Ja sitten tehdä korjaussuunnitelmaa, ilman omavastuu pulinoita.
        Johan tuolla Finikor sivuilla oli aika järkyttäviä kuvia Mersuista. Pahoja vaurioita alustassa.Ei ole muovit auttanut siinäkään.


      • MUTUA!!!
        Ongelmaa kirjoitti:

        vähäteltiin, jopa maahantuojan toimesta.
        Mutta ongelma on maailmanlaajuinen ja siksi turha peitellä. Kustannusten pelossa ei maahantuoja ole uskaltanut tehdä autoille maan kattavaa tarkastusta. Ja sitten tehdä korjaussuunnitelmaa, ilman omavastuu pulinoita.
        Johan tuolla Finikor sivuilla oli aika järkyttäviä kuvia Mersuista. Pahoja vaurioita alustassa.Ei ole muovit auttanut siinäkään.

        "Mutta ongelma on maailmanlaajuinen ja siksi turha peitellä. Kustannusten pelossa ei maahantuoja ole uskaltanut tehdä autoille maan kattavaa tarkastusta."

        Kuka näin on sanonut? Missä? MUTUA??

        "Johan tuolla Finikor sivuilla oli aika järkyttäviä kuvia Mersuista."

        Tämä Finikorin YKSI auto taitaa muodostua legendaariseksi. Lähes joka toisessa viestissä viitataan siihen... Sanoit että Mersuista (monikossa). Käsittääkseni kuvissa on yksi ja sama auto?

        "Pahoja vaurioita alustassa.Ei ole muovit auttanut siinäkään."

        Ööö... Mistä tiedät, onko kyseisessä mallissa vielä muovisuojaa ensinkään? Ainakin uudessa C:ssä (W203 ja S203) on. Mistä tiedät, onko ruostesuojamenetelmät samoja kuin nykyisissä?


      • lapsellisen hyväuskoinen
        MUTUA!!! kirjoitti:

        "Mutta ongelma on maailmanlaajuinen ja siksi turha peitellä. Kustannusten pelossa ei maahantuoja ole uskaltanut tehdä autoille maan kattavaa tarkastusta."

        Kuka näin on sanonut? Missä? MUTUA??

        "Johan tuolla Finikor sivuilla oli aika järkyttäviä kuvia Mersuista."

        Tämä Finikorin YKSI auto taitaa muodostua legendaariseksi. Lähes joka toisessa viestissä viitataan siihen... Sanoit että Mersuista (monikossa). Käsittääkseni kuvissa on yksi ja sama auto?

        "Pahoja vaurioita alustassa.Ei ole muovit auttanut siinäkään."

        Ööö... Mistä tiedät, onko kyseisessä mallissa vielä muovisuojaa ensinkään? Ainakin uudessa C:ssä (W203 ja S203) on. Mistä tiedät, onko ruostesuojamenetelmät samoja kuin nykyisissä?

        mersumieheksikin. Kaikki nauraa sulle aivan kippurassa noita sun juttaja lukiessa.


      • Naurattaa....
        lapsellisen hyväuskoinen kirjoitti:

        mersumieheksikin. Kaikki nauraa sulle aivan kippurassa noita sun juttaja lukiessa.

        Onhan se kivaa kun munkin jutut joskus jotakuta naurattaa.

        Mutta asiaan takaisin palatakseni, mikäs sinua niin huvittaa noissa Tosiasioissa. Onhan se tietysti niinkin, että Uusi Mercedes on iloinen asia....

        Jos viitsit, niin vilkaise sinne mersusi pohjaan ja peräkonttiin niin näet toteutustavan. Siis nimenomaan uudessa mallissa. Ja mene tyrkylle seuraavan huollon aikana, kun pohjalevy avataan, niin näet miten kosteus muhiin mersusi pohjalevyn sisällä.....


      • W203:n pois
        Naurattaa.... kirjoitti:

        Onhan se kivaa kun munkin jutut joskus jotakuta naurattaa.

        Mutta asiaan takaisin palatakseni, mikäs sinua niin huvittaa noissa Tosiasioissa. Onhan se tietysti niinkin, että Uusi Mercedes on iloinen asia....

        Jos viitsit, niin vilkaise sinne mersusi pohjaan ja peräkonttiin niin näet toteutustavan. Siis nimenomaan uudessa mallissa. Ja mene tyrkylle seuraavan huollon aikana, kun pohjalevy avataan, niin näet miten kosteus muhiin mersusi pohjalevyn sisällä.....

        käytettyäni sitä 20 kertaa takuukorjauksissa 50tkm/2 vuoden aikana. Nyt ajelen tyytyväisenä saksalaisella takavetoisella laatuautolla - ilman vikoja toistaiseksi. Eikä tarvitse huolehtia ruosteesta, koska auto on suojattu kunnon menetelmillä jo tehtaalla. Kestää tarvittavat 3v/75 tkm jonka jälkeen vaihdan sen taas uuteen. Ja arvo säilyy, kun merkin maine on kunnossa, ei ruosteen pilaama.


      • syvä....
        Naurattaa.... kirjoitti:

        Onhan se kivaa kun munkin jutut joskus jotakuta naurattaa.

        Mutta asiaan takaisin palatakseni, mikäs sinua niin huvittaa noissa Tosiasioissa. Onhan se tietysti niinkin, että Uusi Mercedes on iloinen asia....

        Jos viitsit, niin vilkaise sinne mersusi pohjaan ja peräkonttiin niin näet toteutustavan. Siis nimenomaan uudessa mallissa. Ja mene tyrkylle seuraavan huollon aikana, kun pohjalevy avataan, niin näet miten kosteus muhiin mersusi pohjalevyn sisällä.....

        "käytettyäni sitä 20 kertaa takuukorjauksissa 50tkm/2 vuoden aikana."

        Kerrotko viat? Saksalaisten tilastojen mukaan W203 -korinen oli luotettavin KAIKISTA henkilöautomerkeistä ja -malleista (ADAC).


        "Eikä tarvitse huolehtia ruosteesta, koska auto on suojattu kunnon menetelmillä jo tehtaalla."

        Hetkinen? Siis löytyikö Mersustasi ruostetta? Mistä päättelet että kyseinen auto olisi huonommin suojattu kuin uusi saksalaisesi? Tutkimukset ja tilastot osoittavat usein päinvastaista esim. BMW:n suhteen. Tutkimus taitaa löytyä tästäkin threadista....


      • asiasta oikeasti tietävä
        korvaa kirjoitti:

        Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että jos auton kori ruostuu muovipaneelien alta, esim. alusta, niin takuuseen se korjataan.

        Ihan sama asia kuin että jos kosteus muhiin oven sisällä ja ruostuu puhki. Tai missä tahansa kotelossa.

        Kaikissa tapauksissa 30 vuoden takuu toimii.

        Takuut ovat tehty kuluttajan hyväksi materiaali-ja valmistevirheiden korjaamiseen. Ei ikinä ulkoisista tekijöistä aiheutuvan vaurion korjaamiseen. Ulkoisia tekijöitä ovat esim. ilkivalta, suola, happosade, hiekan-ja kiveniskemät tai metallihiukkaset. Tämä asia on mainittu autojen takuuehdoissa. Mersuissa ja Fordeissa luukut ja ovet kuuluvat juuri noihin valmistevirheisiin. Lähes poikkeuksetta taas alustan ongelmat ovatkin korjattava omasta pussista, ovathan ne aiheutuneet ulkoisista tekijöistä. Muistakaa myös, että takuuehdoissa mainitaan lause (auton käyttäjän tulee huolehtia riiitävästä auton korin huollosta hoidosta käyttöolosuhteiden mukaan).


      • hyvä
        asiasta oikeasti tietävä kirjoitti:

        Takuut ovat tehty kuluttajan hyväksi materiaali-ja valmistevirheiden korjaamiseen. Ei ikinä ulkoisista tekijöistä aiheutuvan vaurion korjaamiseen. Ulkoisia tekijöitä ovat esim. ilkivalta, suola, happosade, hiekan-ja kiveniskemät tai metallihiukkaset. Tämä asia on mainittu autojen takuuehdoissa. Mersuissa ja Fordeissa luukut ja ovet kuuluvat juuri noihin valmistevirheisiin. Lähes poikkeuksetta taas alustan ongelmat ovatkin korjattava omasta pussista, ovathan ne aiheutuneet ulkoisista tekijöistä. Muistakaa myös, että takuuehdoissa mainitaan lause (auton käyttäjän tulee huolehtia riiitävästä auton korin huollosta hoidosta käyttöolosuhteiden mukaan).

        Siksipä muovipaneelit (kuten uusimmissa Mercedes-malleissa) onkin hyvä ratkaisu kuluttajan kannalta. Riittää kun huuhtelee muovin, vaikkei tarvtisisi sitäkään.

        Jos ruostuu vaikkapa kynnyskotelo, takuu korvaa. Se kotelohan on ulkoapäin suojattu muovilevyllä. Samoin koko alusta.


      • Samalta
        hyvä kirjoitti:

        Siksipä muovipaneelit (kuten uusimmissa Mercedes-malleissa) onkin hyvä ratkaisu kuluttajan kannalta. Riittää kun huuhtelee muovin, vaikkei tarvtisisi sitäkään.

        Jos ruostuu vaikkapa kynnyskotelo, takuu korvaa. Se kotelohan on ulkoapäin suojattu muovilevyllä. Samoin koko alusta.

        Mersuforumin palstalta.
        Siellä on takuuseen korjattu Mersu, joka taas korjuun jälkeen on alkanut uudelleen tehdä kuplaa maalin alle. Eli korjaushommissa taitaa asiakkaat joutua oikeaan korjauskierteeseen. Rakenteissa ja materiaaleissa on jotain pahasti pielessä. Edes takuu korjaukset ei pure ongelmaan. Alla oikea kirjoitus palstalta:

        Siis ei p*rkele! Vehon korjaukset ovat menneet pahasti reisille. Kaikki maalatut ovenreunat kuplivat tiivisteen alla! Maalissa on n. 1mm kuplia, jotka ovat ihan joustavia??? Ihan kuin olisi jokin kemiallinen reaktio meneillään.

        Samalla kerralla oven alareunasta hiekkapuhallettiin pieni määrä pintaruostetta veke, maalattiin jne. Nyt oven reuna (siis kapea pystysauma jossa pellit kohtaavat) on n. 20cm matkalta ruosteessa? Kohta jossa ei kesällä ollut ruostetta, ja jossa oli hyvä alkuperäinen maali. Alkaa vähitellen nyppimään tämä.


      • että

        auto huolletaan säännöllisesti 30 vuotta Veholla?


      • kummallista?
        Samalta kirjoitti:

        Mersuforumin palstalta.
        Siellä on takuuseen korjattu Mersu, joka taas korjuun jälkeen on alkanut uudelleen tehdä kuplaa maalin alle. Eli korjaushommissa taitaa asiakkaat joutua oikeaan korjauskierteeseen. Rakenteissa ja materiaaleissa on jotain pahasti pielessä. Edes takuu korjaukset ei pure ongelmaan. Alla oikea kirjoitus palstalta:

        Siis ei p*rkele! Vehon korjaukset ovat menneet pahasti reisille. Kaikki maalatut ovenreunat kuplivat tiivisteen alla! Maalissa on n. 1mm kuplia, jotka ovat ihan joustavia??? Ihan kuin olisi jokin kemiallinen reaktio meneillään.

        Samalla kerralla oven alareunasta hiekkapuhallettiin pieni määrä pintaruostetta veke, maalattiin jne. Nyt oven reuna (siis kapea pystysauma jossa pellit kohtaavat) on n. 20cm matkalta ruosteessa? Kohta jossa ei kesällä ollut ruostetta, ja jossa oli hyvä alkuperäinen maali. Alkaa vähitellen nyppimään tämä.

        Miten tuo liittyy ed. viestin muovisuojuksiin?
        Väitätkö että takuu ei toimi?
        Millä perusteella?


    • valittajiin

      Minä taas olen kyllästynyt valittajiin, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä, kuin kaivella nettiä, ja etsiä sieltä ruostuneiden autojen kuvia. Sitten tullaan tänne aukomaan päätä jonkun merkin paremmuudesta tai huonoudesta.

      Tämä on tarpeellinen palsta niille, jotka etsivät tietoa ruosteenestokäsittelyistä, eri automallien ruostumisherkkyydestä, tai sitten ruostekorjauksista. Vaihda palstaa jos noin vituttaa.

      "Suomessa auto maksaa niin tuhottomasti, että sen TÄYTYY KESTÄÄ vähintään 20 vuotta."

      Eipäs. Kuluttajalla on Suomessa valinnan vapaus. Hän saa vapaasti valita auton, jossa tekniikka kestää mutta kori ruostuu, tai auton jossa kori kestää mutta tekniikka hajoaa, tai sitten auton jossa sekä kori että tekniikka kestävät.

      Jokainen suuri autonvalmistaja osaa tehdä auton, joka kestää puhki ruostumatta 30 vuotta. Kysymys on kustannuksista, ja siitä, että ne eivät halua tehdä sellaista, ei edes Mercedes.

      Auto on tehty käytettäväksi, eikä sitä tarvitse koko ajan olla jynssäämässä. Silti normaali järkevä hoito kannattaa Suomen olosuhteissa. Olen hitsannut vanhaa japsiani 5-6 kertaa, eikä vituta yhtään. Tekniikka on 300 tkm ajettunakin pomminvarmaa, eikä auto ole jättänyt tielle kertaakaan. Kesällä vaan meisseli kynnyksestä läpi tarpeen vaatiessa ja uutta peltiä tilalle. Halpaa ja helppoa. Turvallisuudesta en puhu, mutta sillä ei kannata minkään vanhan auton omistajan juuri elvistellä, ei edes sen vanhan Volvon tai Saabin.

      Nykytilanteeseen tekisin kyllä sen muutoksen, että määräisin maahantuojat tekemään ruosteenestokäsittelyn kaikkiin maahan tuotaviin uusiin autoihin. Tällä olisi suuri vaikutus ruosteongelmien esiintymiseen tulevaisuudessa. Kun systeemi on rakennettu, kustannukset yhtä autoa kohden ovat vain muutaman satkun, mutta positiiviset vaikutukset huomattavasti suuremmat.

      • KYLLÄSTYNYT

        riisikuppiasi, kun se niin hauskaa on. Minä en ehdi enkä halua. Siitä valinnan vapaudesta olen kyllä erimieltä ... tai onhan tietysti Sisu ja Scania.. tosin eri sarjaa vain. Kaikki autot, jopa Mersut tehdään kestämään hyvissä olosuhteissa noin 10 vuotta ja japanilaiset kai vaan kuudeksi vuodeksi... näistä nykyisistä euroopassa tehdyistä "japanilaisista" ei kai kenelläkään ole tietoa. Suomen suolasohjossa eivät sitten kestä sitäkään. Tottahan se tehtaalle sopiikin, että uutta autoa menee kaupaksi. Pidän tätä käytäntöä järjettömänä nimenomaan Suomessa ja kuluttajan kannalta, koska täällähän tuo auton verotus on korkealla tasolla. Valtiovarainministerillehän malli toki kelpaa. Olen tosin itse ratkaissut nämä ruosteongelmat ainoalla järkevällä tavalla. Siis uusi työsuhdeauto alla aina kolmen vuoden välein. Ei ruosteet isommin harmita.


      • paikkailenkin
        KYLLÄSTYNYT kirjoitti:

        riisikuppiasi, kun se niin hauskaa on. Minä en ehdi enkä halua. Siitä valinnan vapaudesta olen kyllä erimieltä ... tai onhan tietysti Sisu ja Scania.. tosin eri sarjaa vain. Kaikki autot, jopa Mersut tehdään kestämään hyvissä olosuhteissa noin 10 vuotta ja japanilaiset kai vaan kuudeksi vuodeksi... näistä nykyisistä euroopassa tehdyistä "japanilaisista" ei kai kenelläkään ole tietoa. Suomen suolasohjossa eivät sitten kestä sitäkään. Tottahan se tehtaalle sopiikin, että uutta autoa menee kaupaksi. Pidän tätä käytäntöä järjettömänä nimenomaan Suomessa ja kuluttajan kannalta, koska täällähän tuo auton verotus on korkealla tasolla. Valtiovarainministerillehän malli toki kelpaa. Olen tosin itse ratkaissut nämä ruosteongelmat ainoalla järkevällä tavalla. Siis uusi työsuhdeauto alla aina kolmen vuoden välein. Ei ruosteet isommin harmita.

        En minä sitä nyt hauskaksi menisi väittämään, mutta ei se sen kummempaa ole kuin muukaan auton korjaus.

        Toden totta, uudet autot on tehty kestämään noin 10 vuotta, ei pitempään. Sama pätee lähestulkoon kaikkiin muihinkin teknisiin laitteisiin. Niiden käyttöikä on tarkoituksella rajattu.

        Kuten sanot, ongelma ei ole valmistajien asenteessa, vaan Suomen verotuksessa. On paljon helpompaa korjata Suomen järjetöntä autoverotusta, kuin yrittää vaikuttaa kymmeniin suuryrityksiin ympäri maailmaa, varsinkin kuin markkinamme ovat säälittävän pienet.


    • tutkimaan

      Täällä monet hölöttää suu vaahdossa että se ja se ruostuu. Harvalla tuntuu olevan omakohtaista kokemusta, saatikka että olisivat itse perehtyneet asiaan.

      Kehottaisinkin nyt kaikkia Mersun omistajia (etenkin uuden C:n ja E:n) tutkimaan, miten ruostesuojaus on toteutettu:

      - peräkontti auki ja tutkimaan millaista se ruostesuoja-aine on? Sen näkee hyvin ominkin silmin. Täällä väitetään, että siellä pohjassa on vain pohjamaali...

      - Pohjasta alustan muovilevy pois ja tarkastamaan, kuinka se kosteus siellä muhii. Itse olen tarkastanut ja kuin ja puhdas on...

      Saas nähdä montako k.o. auton omistajaa täältä löytyy. Luulen ettei kovin montaa.

      • Kyllästynyt

        Ei täällä taida Mesen omistajat pörrätä.. Nehän ajelee niillä.


    • kesämopo

      Ehdotan Kyllästyneelle, että ajat vain kesäisin, jotta kärrysi kestää ruostumatta sen 20 vuotta. Tarvitsee vain katsoa ulos juuri nyt, niin tajuaa että Suomessa autot ruostuvat.
      Oma 15 vuotta vanha Fordini on pahasti ruosteessa, mutta ei haittaa pätkääkään. Sen ikäisessä autossa alkaa olla jo niin paljon muuta remppaa, ettei tulisi mieleeni ajaa sillä vielä toiset 15 vuotta.
      Mielestäni on aivan ok, jos auto on täysin finaalissa 20 vuodessa. Jos haluat sen kestävän pidempää, niin laita autosi viideksi kuukaudeksi talliin ja käytä julkisia. Mikä nautinto ajaa keväällä sen kärsimyksen jälkeen!

      • Kyllästynyt

        sitä, että autoon sijoitetun pääoman ei saisi haihtua ruosteena sadevesiviemäriin sellaisella vauhdilla kuin se nyt tapahtuu. Olen jo kertonut, että käytän työsuhde autoa ja sen ruostuminen ei haittaa minua ollenkaan. Sen, että Suomessa sataa räntää ja teitä suolataan ei pitäisi olla olla mikään syy tähän kurjaan Suomessa vallitsevaan tilanteeseen. Sen varmaan jokainen tietää, että Suomeen ei tarvitsisi yksinkertaisesti tuoda muita kuin asianmukaisesti valmistettuja / suojattuja autoja. Jos ostajat alkaisivat vaatia paremmin kestäviä autoja ennemmin tai myöhemmin joku maahantuojista sellaisia myös ryhtyisi tarjoamaan ja myyntiosuus kasvaisi taatusti.


      • takuu
        Kyllästynyt kirjoitti:

        sitä, että autoon sijoitetun pääoman ei saisi haihtua ruosteena sadevesiviemäriin sellaisella vauhdilla kuin se nyt tapahtuu. Olen jo kertonut, että käytän työsuhde autoa ja sen ruostuminen ei haittaa minua ollenkaan. Sen, että Suomessa sataa räntää ja teitä suolataan ei pitäisi olla olla mikään syy tähän kurjaan Suomessa vallitsevaan tilanteeseen. Sen varmaan jokainen tietää, että Suomeen ei tarvitsisi yksinkertaisesti tuoda muita kuin asianmukaisesti valmistettuja / suojattuja autoja. Jos ostajat alkaisivat vaatia paremmin kestäviä autoja ennemmin tai myöhemmin joku maahantuojista sellaisia myös ryhtyisi tarjoamaan ja myyntiosuus kasvaisi taatusti.

        On hyvä, että normaali autonkäyttäjä saa ajaa kustannuksitta (ruostekorjausten osalta) vaikkapa sen 30 vuotta. Silloinhan valmistaja on ottanut vastuun.


      • Parempi
        takuu kirjoitti:

        On hyvä, että normaali autonkäyttäjä saa ajaa kustannuksitta (ruostekorjausten osalta) vaikkapa sen 30 vuotta. Silloinhan valmistaja on ottanut vastuun.

        Vitsi, kun viet Mersusi kerran vuodessa 2 viikoksi korjattavaksi ja kävelet sen ajan kiltisti. Lopuksi myös kukkaro kevenee omavastuun verran, jopa tuhansia euroja. Jos leimoja ei ole tallella kaikkia, maksat korjaukset omaan piikkiin. Lue ehdot tarkemmin.


      • luettu
        Parempi kirjoitti:

        Vitsi, kun viet Mersusi kerran vuodessa 2 viikoksi korjattavaksi ja kävelet sen ajan kiltisti. Lopuksi myös kukkaro kevenee omavastuun verran, jopa tuhansia euroja. Jos leimoja ei ole tallella kaikkia, maksat korjaukset omaan piikkiin. Lue ehdot tarkemmin.

        Vitsi? Luepa ne takuuehdot. Löytyy mm. huoltokirjasi sisältä.

        1. Yli kahden tunnin takuukorjauksen ajaksi saa sijaisauton, tai taksikyydin, tai kuljetuksen tms.

        2. Takuussa omavastuu on NOLLA

        3. Huoltaa pitää juu. Kaikkia autoja.... Muuten voi omavastuutakin napsahtaa. Harva merkki kuitenkaan korvaa takuun ulkopuolisia asioita eurollakaan. MB tekee sitäkin...


      • noudateta?
        luettu kirjoitti:

        Vitsi? Luepa ne takuuehdot. Löytyy mm. huoltokirjasi sisältä.

        1. Yli kahden tunnin takuukorjauksen ajaksi saa sijaisauton, tai taksikyydin, tai kuljetuksen tms.

        2. Takuussa omavastuu on NOLLA

        3. Huoltaa pitää juu. Kaikkia autoja.... Muuten voi omavastuutakin napsahtaa. Harva merkki kuitenkaan korvaa takuun ulkopuolisia asioita eurollakaan. MB tekee sitäkin...

        Olen ulkopuolinen kommentoija, mutta kysyn, miksi takuuehtoja ei sitten noudateta?

        Kohtia 1 ja 2 on rikottu lukuisia kertoja Suomessakin, ihan kiistatta. Tarinoita löytyy eri forumeilta vaikka kuinka paljon.


      • Tuntuu
        noudateta? kirjoitti:

        Olen ulkopuolinen kommentoija, mutta kysyn, miksi takuuehtoja ei sitten noudateta?

        Kohtia 1 ja 2 on rikottu lukuisia kertoja Suomessakin, ihan kiistatta. Tarinoita löytyy eri forumeilta vaikka kuinka paljon.

        Olevan useita. Jotkin liikkeet korjaa kaiken ilmaiseksi ja saa jopa sijaisauton tilalle. Toiset taas maksattaa omavastuun ja ei anna sijaisautoa millään. Tästä voi lukea vaikka tuolta www.mersuforum.net. Tuskin satuja siellä kertovat.


      • koska...
        noudateta? kirjoitti:

        Olen ulkopuolinen kommentoija, mutta kysyn, miksi takuuehtoja ei sitten noudateta?

        Kohtia 1 ja 2 on rikottu lukuisia kertoja Suomessakin, ihan kiistatta. Tarinoita löytyy eri forumeilta vaikka kuinka paljon.

        Joissain tapauksissa ehtoja ei noudateta, koska autossa EI OLE k.o takuuta koskaan ollutkaan. Eli on vanhempi kuin 10/98 -mallinen. Sen JÄLKEEN rekisteröidyissä autoissa on 30 v takuu.


      • kaikkien huoltojen
        koska... kirjoitti:

        Joissain tapauksissa ehtoja ei noudateta, koska autossa EI OLE k.o takuuta koskaan ollutkaan. Eli on vanhempi kuin 10/98 -mallinen. Sen JÄLKEEN rekisteröidyissä autoissa on 30 v takuu.

        olevan tehty merkkiliikkeessä ja ruostumisen alkaneen sisäpuolelta ja tulleen läpi asti. Muuta takuu ei kata.


      • juu...
        kaikkien huoltojen kirjoitti:

        olevan tehty merkkiliikkeessä ja ruostumisen alkaneen sisäpuolelta ja tulleen läpi asti. Muuta takuu ei kata.

        Kaikki autot vaativat huoltoa. Mersun huolto merkkiliikkeessä on halpaa kuin makkara.

        Takuu korvaa vauriot, jos ei ole alkanut ulkoisesta vauriosta kuten esim. kiveniskemä.


      • Suomessa on
        juu... kirjoitti:

        Kaikki autot vaativat huoltoa. Mersun huolto merkkiliikkeessä on halpaa kuin makkara.

        Takuu korvaa vauriot, jos ei ole alkanut ulkoisesta vauriosta kuten esim. kiveniskemä.

        täynnä kiveniskemiä, joista ruostuminen alkaa ulkoa sisällepäin - ja takuuehto sulkee korvauksen pois.


      • juuri
        Suomessa on kirjoitti:

        täynnä kiveniskemiä, joista ruostuminen alkaa ulkoa sisällepäin - ja takuuehto sulkee korvauksen pois.

        Paitsi Mercedeksessä (ainakin uudemmat, kuten C-sarjan W203 korimallI).

        Sen kiven pitäisi nimittäin ampua itsensä monen millin vahvuisen muovilevyn läpi, jotta osuisi peltipohjaan. Peltipohja on käsiteltu ERITTÄIN HYVÄLLÄ RUOSTESUOJA-AINEELLA, joka siis ei ole massaa missään autossa.

        Mekaanisena suojan Mersuissa on MUOVILEVY, kun se muissa autoissa on MASSA, jonka läpi kivet iskeytyy ja massa halkeilee.

        Siksipä mersuissa on 30 vuoden takuu!!!


      • Edellisen
        juuri kirjoitti:

        Paitsi Mercedeksessä (ainakin uudemmat, kuten C-sarjan W203 korimallI).

        Sen kiven pitäisi nimittäin ampua itsensä monen millin vahvuisen muovilevyn läpi, jotta osuisi peltipohjaan. Peltipohja on käsiteltu ERITTÄIN HYVÄLLÄ RUOSTESUOJA-AINEELLA, joka siis ei ole massaa missään autossa.

        Mekaanisena suojan Mersuissa on MUOVILEVY, kun se muissa autoissa on MASSA, jonka läpi kivet iskeytyy ja massa halkeilee.

        Siksipä mersuissa on 30 vuoden takuu!!!

        Korin Väykyssäkin oli pohjassa muovit, mutta silti palkit mätänee niiden alla puhki. Kura ja kosteus ei pääse haihtumaan alta pois ja suola tekee viimeisen silauksen.Tuskinpa estävät uudemmissakaan sen paremmin. Autobild ja Merkkiforum ei ylistä ruostesuojausta mitenkään kovasti.


      • korvaa
        Edellisen kirjoitti:

        Korin Väykyssäkin oli pohjassa muovit, mutta silti palkit mätänee niiden alla puhki. Kura ja kosteus ei pääse haihtumaan alta pois ja suola tekee viimeisen silauksen.Tuskinpa estävät uudemmissakaan sen paremmin. Autobild ja Merkkiforum ei ylistä ruostesuojausta mitenkään kovasti.

        Takuu korvaa Väykyn palkit. Uudemmissa (A,C ja E) on erilainen toteutus korroosiosuojauksen suhteen.


      • takuuseen
        korvaa kirjoitti:

        Takuu korvaa Väykyn palkit. Uudemmissa (A,C ja E) on erilainen toteutus korroosiosuojauksen suhteen.

        en oikein usko - ja muuten palkkien ruostumista ei voi eikä saa korjata.


      • uskon asia
        takuuseen kirjoitti:

        en oikein usko - ja muuten palkkien ruostumista ei voi eikä saa korjata.

        Takuuehdot on selkeät, eli korjataan. Jos ei voi ilman korinvaihtoa korjata niin sitten vaikka vaihdetaan kori. Ei takuussa ole korvauksen ylärajaa (kuten vakuutuksissa), eikä omavastuuta (sen kieltää Suomen laki).


      • todennäköistä
        uskon asia kirjoitti:

        Takuuehdot on selkeät, eli korjataan. Jos ei voi ilman korinvaihtoa korjata niin sitten vaikka vaihdetaan kori. Ei takuussa ole korvauksen ylärajaa (kuten vakuutuksissa), eikä omavastuuta (sen kieltää Suomen laki).

        että takuu toimii, kun ovien ja luukkujen vaihdoistakin on ympäri maailman asiakkaat joutuneet tappelemaan. Iso-Britanniassa on joukkokanne vireillä mersua vastaan ruostevaurioista. Pidä sinä "lapsenuskosi" jos se elämää helpottaa :)


      • faktaa....
        todennäköistä kirjoitti:

        että takuu toimii, kun ovien ja luukkujen vaihdoistakin on ympäri maailman asiakkaat joutuneet tappelemaan. Iso-Britanniassa on joukkokanne vireillä mersua vastaan ruostevaurioista. Pidä sinä "lapsenuskosi" jos se elämää helpottaa :)

        Olispa kiva lukea oikeaa faktatietoa tapauksista, joissa on joku joutunut tappelemaan takuukorjauksista jos huoltokirja on ollut kunnossa.

        Lisäksi olisi kiva tietää, mitä Iso-Britannian joukkokanne koskee?

        Muuten jää kaikille lapsenuskoinen käsitys kommenteistasi...


      • Nihkeää
        todennäköistä kirjoitti:

        että takuu toimii, kun ovien ja luukkujen vaihdoistakin on ympäri maailman asiakkaat joutuneet tappelemaan. Iso-Britanniassa on joukkokanne vireillä mersua vastaan ruostevaurioista. Pidä sinä "lapsenuskosi" jos se elämää helpottaa :)

        Taitaa takuu tilanteissa olla, maksajaa haetaan kovasti ja usein jää asiakkaallekin maksettavaa.
        Korjaus menisi joutuisammin, jos asiakas maksaisi. Muualla maailmassa ruostumista ei vähätellä, vaan siitä annetaan noottia tehtaalle.
        Asia on toisin täällä takapajulassa, jossa kaikki hyväksytään nurisematta ja "laatu" kelpaa. Onhan laatu Mersun tekemää, eihän sitä voi tai sovi arvostella. Mutta se on totta... eihän Mersu voi tehdä huonoa työtä...heh heh.


      • juttua
        Nihkeää kirjoitti:

        Taitaa takuu tilanteissa olla, maksajaa haetaan kovasti ja usein jää asiakkaallekin maksettavaa.
        Korjaus menisi joutuisammin, jos asiakas maksaisi. Muualla maailmassa ruostumista ei vähätellä, vaan siitä annetaan noottia tehtaalle.
        Asia on toisin täällä takapajulassa, jossa kaikki hyväksytään nurisematta ja "laatu" kelpaa. Onhan laatu Mersun tekemää, eihän sitä voi tai sovi arvostella. Mutta se on totta... eihän Mersu voi tehdä huonoa työtä...heh heh.

        Siis sitähän ei kyseenalaisteta, etteikö ongelmia voisi olla. Mutta tuntuu kummalliselta, että takuuehdot kyseenalaistetaan. Sopimus on sopimus ja se on sinänsä yksiselitteinen. ELi takuu korvaa takuunalaiset vauriot. Esim. noissa em. tapauksissa ei ole mitään epäselvää, jos kerran jostain sisuksista (muovisuojien yms.) alta ruostuu. Takuuseen menee. Nythän ei ole tiedossa yhtään ennakkotapausta, joten niin pitkään kaikkia on vain mutua ja jossittelua. Mutta faktat on faktoja ja mustaa valkoisella on mustaa valkoisella (takuusopimus).

        Sitä en väitä, että mikä tahansa laatu pitää hyväksyä.


      • olevaan
        Nihkeää kirjoitti:

        Taitaa takuu tilanteissa olla, maksajaa haetaan kovasti ja usein jää asiakkaallekin maksettavaa.
        Korjaus menisi joutuisammin, jos asiakas maksaisi. Muualla maailmassa ruostumista ei vähätellä, vaan siitä annetaan noottia tehtaalle.
        Asia on toisin täällä takapajulassa, jossa kaikki hyväksytään nurisematta ja "laatu" kelpaa. Onhan laatu Mersun tekemää, eihän sitä voi tai sovi arvostella. Mutta se on totta... eihän Mersu voi tehdä huonoa työtä...heh heh.

        Kommentoin tuota viimeisintä viestiä "takuun puolustajalta".

        "Mutta tuntuu kummalliselta, että takuuehdot kyseenalaistetaan. Sopimus on sopimus ja se on sinänsä yksiselitteinen. ELi takuu korvaa takuunalaiset vauriot."

        Miten ihmeessä joku voi olla noin lapsenuskoinen? Uskotko todella siihen mitä väität? Takuuehdot eivät muuksi muutu, vaikka kuinka hoettaisiin. Ongelma ei olekaan niiden takuuehtojen muuntelussa.

        Ongelma on siinä, miten takuuehtoja tulkitaan käytännössä. Käytännössä niitä tulkitaan kiistatta omistajan vahingoksi.

        "Nythän ei ole tiedossa yhtään ennakkotapausta, joten niin pitkään kaikkia on vain mutua ja jossittelua."

        Kyllä minun näkemykseni on se, että ei ole yhtäkään ennakkotapausta siitä, että tuo takuu olisi mukisematta korvannut kaikki vauriot.

        Niin paljon olen kuullut, lukenut ja nähnyt itse katkerien omistajien kertomuksia ja autoja. Jos jonkun pitäisi näyttää mustaa valkoisella, niin sinun.


      • ylläolevaan!!
        Nihkeää kirjoitti:

        Taitaa takuu tilanteissa olla, maksajaa haetaan kovasti ja usein jää asiakkaallekin maksettavaa.
        Korjaus menisi joutuisammin, jos asiakas maksaisi. Muualla maailmassa ruostumista ei vähätellä, vaan siitä annetaan noottia tehtaalle.
        Asia on toisin täällä takapajulassa, jossa kaikki hyväksytään nurisematta ja "laatu" kelpaa. Onhan laatu Mersun tekemää, eihän sitä voi tai sovi arvostella. Mutta se on totta... eihän Mersu voi tehdä huonoa työtä...heh heh.

        "Kyllä minun näkemykseni on se, että ei ole yhtäkään ennakkotapausta siitä, että tuo takuu olisi mukisematta korvannut kaikki vauriot."


        Missä on esimerkki?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe