Miksi TSH arvo heittelee paljon? Verikoe otettu aina aamulla, melkein aina samaan aikaan, n. klo 7, en ole aamulla ottanut lääkettä, enkä syönyt aamupalaa. Kulauksen vettä olen juonut. Olen pyrkinyt olemaan lisäksi syömättä mitään 12 h ennen koetta. 3 kk sisällä arvot heitelleet todella paljon, missä syy?
Miksi TSH-arvo heittelehtii?
6
140
Vastaukset
- TSH-arvonnat
ThyroidUK:n keskustelufoorumilla https://healthunlocked.com/thyroiduk/posts luin äsken samaa. Edellisellä viikolla TSH 15 (viisitoista), nyt 6 (kuusi)
TSH pitäisi olla käyttökelpoinen seulontatutkimuksessa, mutta eipä taida olla.
(Lääkinnän ohjaamisessa se ainakin on kelvoton.) - arvotvaihtelee
Miten suurta vaihtelu on? Olisko niin, että kilpirauhasessasi on jotain meneillään? Ei tuota enää tasaisesti hormonia vaan aivolisäke joutuu välillä potkimaan kovastikin. Eräässä tanskalaistutkimuksessa TSH vaihteli terveillä koehenkilöillä max /-0,5 yksikköä vuoden aikana. Eli sen tasoinen vaihtelu menisi vielä normaaleihin rajoihin.
- 0338838
TSH on vaihdellut 0-5 yksikköä, 3 kuukauden sisällä, mitä voi olla meneillään?
- autoimmuunivaivako
Hashimoto eli TPOab- ja TGab-arvot?
Jos niin tiukka gluteenittomuus ja seleeni lieventävät - tiedonkeruuhaaste
14 tuhatta jäsentä Suomessa Facebookin kilppariryhmissä, muuten vinkkejä saa ajoittain täällä ja kilpirauhasfoorumilla.
Surkeata että POTILAAN pitää (aivosumuisenakin!) kerätä paljon tietoa kun 98% lääkäreistä ei tiedä tai välitä. Väärääkin tietoa levittävät.
- vajaatoimintainen
En ole koskaan kiinnittänyt juuri mitään huomiota TSH arvojen vaihteluun.
Vaikuttaa siltä että aivolisäke pitää T4v arvoni vakaasti samalla tasolla
käyttäen säätelyyn apuna TSH hormonia.
Arvojen vaihteluun liittyviä syitä voisi tietenkin yrittää etsiä hakukoneen avulla netistä jos aihe kiinnostaa kilpirauhaskokeissa käyviä tätä palstaa lukevia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as442948Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna222867- 462673
- 522496
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582438Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)462408Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782118On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532111- 692028
- 452022