Remember me?

Marja

Hei. ^_^ Muistatteko? Sama Marja jonka lisko ei suostunut veteen eikä syömään.
Kaipaisin taas apuanne.

Liskoni on muninut useita munia. Pelastin ne kasvit, joissa munia oli, toiseen altaaseen. Munat ovat aivan uusia, osa tänään, osa eilen munittuja. Munia on nyt yhdeksän, ainakin yksi syötiin.
Olen hieman lueskellut poikasten kasvattamisesta, ja siinä oli 'muutama' hämärä kohta.

1.Mikä on todennäköisyys että yhdestkään tulee mitään?
2.Kuinka pian voin odottaa että munasta tulee toukka?
3.Käsitin ettei vasta kuoritutunutta toukkaa tarvitse syöttää ollenkaan vaan ne löytävät itse likoeläimiä vedestä?
4.Voiko kolme vuotta vanhaa (parasta ennen 2002) artemia syöttää, vai katoaako siitä jokin tärkeä ravintoaine tai jotain? Paljonkohan uusi pullo sitä maksaa?
5.Minkä ikäiselle toukalle artemiaa syötetään?
6.Missä vaiheesa voi siirtyä aikuisten ruokaan (veri- ja torvimatoihin, surviasien toukkiin)?
7.Millä todennäköisyydellä selviän tästä rulijanssista kunnialla? ;P

siinäpä ne suunnilleen oli ne huimat kysymykset. Vastauksia arvostaisin. ^_^

8

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marja

      Olen saanut ristitiitaista tietoa tuliliskojen eliniästä. Miten pitkään kiinankääpiötulilisko elää? Miten pitkään omanne ovat eläneet?

    • tanja

      Olosuhteet poikas altaassa voivat olla samat kuin aikuisilla ja vettä kannattaa ottaa aikisten altaasta, jolloin mukana tulee likoeläimiä. Poikaet kuoriutuvat n:2-3 viikkoa muninnasta. (hedelmöittymättömät tulisi poistaa). Ensimmäisinä päivinä toukat eivät syö,vaan elävät ruskuaispussin voimalla. Sen jälkeen olisi veteen hyvä lisätä likoeläimiä. Ne voi kasvattaa vaikka banaaninkuoren palasta joka laitetaan lämpimään paikkaan vesilasiin pariksi päiväksi. Siitä sitten voi kaataa pieniä määriä "likoeläinvettä" altaaseen. Kun toukat kasvavat hieman voi siirtyä artemiaan jota tosin voi joutua aluksi syöttämään pinseteillä, koska toukat saalistavat näkönsä avulla. Vanhentunutta ruokaa en suosittele...eikä pakaste artemia maksa kuin muutaman euron. Kyllä se varmasti hyvin onnistuu !

      • Marja

        ...olen hyvin epävarma esimerkiksi siitä miten paljon poikasten oikeastaa pitää kasvaa että siirtyy artemiaan. Ja se että kun kasvattaa likoeläimiä pistämällä banaanikuoren veteen, voiko siihen pistää kannen päälle? Meinaan, kuulostaa silät että tuosta tulee hajuhaittoja. Estääkö kansi likoeläimiä tulemasta? (eli tarvitaanko siihen rosessiin paljonkin happea?)

        Olen hieman epäjohdonmukainen tänään, toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa. ;P


      • tanja
        Marja kirjoitti:

        ...olen hyvin epävarma esimerkiksi siitä miten paljon poikasten oikeastaa pitää kasvaa että siirtyy artemiaan. Ja se että kun kasvattaa likoeläimiä pistämällä banaanikuoren veteen, voiko siihen pistää kannen päälle? Meinaan, kuulostaa silät että tuosta tulee hajuhaittoja. Estääkö kansi likoeläimiä tulemasta? (eli tarvitaanko siihen rosessiin paljonkin happea?)

        Olen hieman epäjohdonmukainen tänään, toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa. ;P

        Likoeläimistä sen verran, ettei siitä ainakaan minulla ole hajuja syntynyt...olen pitänyt lasia ikkunalaudalla.( kun vesi alkaa kirkastua eli likoel. alkavat vähentyä voit lisätä esim pari tippaa maitoa sekaan ja taas on lisää likoeläimiä...) Tuosta koosta ,jolloin artemiaa voi syöttää, mulla ei ole tarkkaa millimittaa, mutta kyllä sen huomaat kun katselet koska suu on kyllin iso...=D...en usko että ne kokoaan isompaa syövät.


      • tanja
        tanja kirjoitti:

        Likoeläimistä sen verran, ettei siitä ainakaan minulla ole hajuja syntynyt...olen pitänyt lasia ikkunalaudalla.( kun vesi alkaa kirkastua eli likoel. alkavat vähentyä voit lisätä esim pari tippaa maitoa sekaan ja taas on lisää likoeläimiä...) Tuosta koosta ,jolloin artemiaa voi syöttää, mulla ei ole tarkkaa millimittaa, mutta kyllä sen huomaat kun katselet koska suu on kyllin iso...=D...en usko että ne kokoaan isompaa syövät.

        eli n: 1,5 kk iässä. (yksilöt voivat kehittyä hyvinkin eri tahtia )


      • Marja
        tanja kirjoitti:

        eli n: 1,5 kk iässä. (yksilöt voivat kehittyä hyvinkin eri tahtia )

        ..kysymystä olisi.

        1. mistä huomaa että joku muna on tyhjä? Näkeekö sen otuksen siellä munasssa paljaalla silmällä kun se kehittyy?
        2. Pakasteartemia vissiin passaa hyvin?
        3. Miltä ne likoeläimet näyttää? Vesi niinku vaan samenee?

        Kiitos tähän astisista vastauksista. En ole enää niin epävarma kuin aluksi. ^__^


      • hoax
        Marja kirjoitti:

        ..kysymystä olisi.

        1. mistä huomaa että joku muna on tyhjä? Näkeekö sen otuksen siellä munasssa paljaalla silmällä kun se kehittyy?
        2. Pakasteartemia vissiin passaa hyvin?
        3. Miltä ne likoeläimet näyttää? Vesi niinku vaan samenee?

        Kiitos tähän astisista vastauksista. En ole enää niin epävarma kuin aluksi. ^__^

        Minäkin ihmettelen noiden likoeläimien kanssa.. Minulla on salaatin lehti vesipurnukassa (ei kantta), ja se haisee ja salaatinlehti on ihan epämääräisen näköinen.. Miten kauan tuosta samasta purkista voi niitä likoeläimiä tarjoilla? Vesi on hyvin sameata, mut epäilyttää tuollasesta mädäntyneeltä haisevasta vedestä mitään pienille tarjoilla.. :) Artemiasko on seuraava askel ruokinnassa? Elävää sellaistako..? Ostin joskus pakasteena kaloille, ja oli mielestäni aika isoa..


      • Zuuls
        Marja kirjoitti:

        ..kysymystä olisi.

        1. mistä huomaa että joku muna on tyhjä? Näkeekö sen otuksen siellä munasssa paljaalla silmällä kun se kehittyy?
        2. Pakasteartemia vissiin passaa hyvin?
        3. Miltä ne likoeläimet näyttää? Vesi niinku vaan samenee?

        Kiitos tähän astisista vastauksista. En ole enää niin epävarma kuin aluksi. ^__^

        Marja:

        1. Kyllä sen huomaa, kun katsoo tarkasti. Tavallaan muna on itse poikanen jota suojaa "valkea kalvo" (=muna) eli, jos sisällä ei näy mustaa on muna tyhjä, mutta toki kannattaa hetki katsella josko siellä kuitenkin olisi poikanen.

        2. Pakasteartemia käy mainiosti ja sitä syö jo todella pienetkin vaavit. Eli artemiaan voit siirtyä ihan hyvin jo poikasen ollessa siinä n.2cm. Nämä osaavat kyllä tonkia hiekasta ruokaa ja repiä artemiaa.

        Kaikissa altaissa on likoeläimiä muutenkin, joten saavat niitäkin sitten lisäksi. Tarkoittaen nyt allasta, joka on siis ollut toiminnassa jo jonkun aikaa niin sinne kehittyy "likoeläinkanta" kyllä. Mutta voit toki myös antaa likoeläimiä ja artemiaa yhdessä jonkun aikaa. Itse olen nähnyt jo n.1cm kokoisen poikasen syövän artemiaa. :)

        3. No ne ei kyllä näytä miltään, koska ovat niin pieniä, että niitä ei näe. Vesi tosiaan samenee, mutta ei kuitenkaan saisi haista mitenkään "käyneelle".

        Hoax:
        Jos sinulla tuo purkki haisee niin koitas laittaa uusi purkki ja vaikka banaaninkuorta vähän (käy se salaatinlehtikin) ja päälle voi laittaa elmukelmua johon tehdään sitten reikiä aika paljon ilmankierron takaamiseksi tai jätetään purkki ilman kantta. Pienessä purkissa riittää muutaman päivän odottelu, mutta isommassa (esim. 0,5l) menee jo viikko tai ylikin. Purkkia pidetään huoneenlämmössä ei siis esim. valaisikotelon päällä (alkaa käymään aika taatusti muuten).

        Kun tosiaan vesi on muuttunut sameahkoksi niin likoeläimiä on jo ja sitten lorautat siitä vähän veteen, mutta purkki ei saisi pahasti tosiaan haista. Pienessäkin tilkassa on paljon jo likoeläimiä.

        Itse laitoin suorilta kaksi pientä purkkia valmistumaan ja en tehnyt tuota maidon lisäämisoperaatiota vaan kaadoin toisesta aina lisää ja toiseen uuden valmistumaan sitten.

        Maitoa kannattaa lisätä ihan vähän, jos haluaa "aktivoida" purkin uudelleen samalla, kun vettäkin pitää purkkiin lisätä. Näet onnistuiko tämä, jos vesi on purkissa edelleen sameaa, mutta ei haise pahemmin. Tarkempaa selkoa en osaa antaa, koska en ole itse tätä tehnyt vaan pitänyt kahta purkkia samaan aikaan.

        Toivottavasti saitte jotakin selkoa ja vastauksen tapaista. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe