Finska språket hånas

svenskanBra

""Som inflyttad till just Ekenäs känner man sig inte välkommen. Här får man inte vara tvåspråkig och finska språket hånas. Vem vill i sådan miljö starta ett företag i en intolerant stad. Borgå är mycket bättre, mera internationell och fram för allt välkomnas alla företagare. Här ligger skillnaden mellan Borgå och de västra delarna av Raeeborg.""

YLE Svenska....

Alla i Raseborg känner ju till saken!

60

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustbo10

      Det är ju tråkigt,på en mindre ort tar det ändå längre tid innan man blir "godkänd " och det beror inte alltid på vilket språk man talar.

      • detfunkarinte

        Sedan får man förstås inte ha en sådan attityd som ny invånare ": Nu skall jag förändra allting ".


    • erpor

      Nå, varför flyttar man dit då? Man är ju inte tvungen bo där om inte annat än för att jävlas

      • maasssamaantavalla

        Jag anser nog att när man är ny på en arbetsplats,eller boningsort så borde man nu kanske inte till först börja kritisera.


      • erpor

        Jo men fennona tror att man står och matar dem med guldsked för att det är tillhör maktfolket (valtakansa). De blir arga för att de måste göra som alla vi andra; jobba och sköta sig


    • inhokki

      Mitä serkumpi sitä herkumpi, Inkoon ja Raaseporin motto. Ett taia kuuluu tohon bättre fålkettii.... ännu. Mut yritä vaa, kyl se siit. Peppuriini tai ankkalammikko auttaa mielellään. Mut net vaatii RKP:n jäsenkirjaa. :)

      • Ja men flytta för all del bort därifrån då! Du har ju hela landet du kan flytta till. Säkert finns det någon avkrok där du kan sköta dig själv och få hjälp av närmaste granne.


      • inhokki
        twervig kirjoitti:

        Ja men flytta för all del bort därifrån då! Du har ju hela landet du kan flytta till. Säkert finns det någon avkrok där du kan sköta dig själv och få hjälp av närmaste granne.

        Tais osuu ja upota, ainakin herne...Mulla oo mitään tekemist tuolla, enkä viitteis muuttaakkaa kauemmas ko asun jo nyt 400 kilsan päässä. Hoitookin löytyy, savolaiset on tottunu hoitaan; jopa suruja. Tutustunu:

        http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Savon-kuningas/682802


      • ViÄrArierFennornaBort

        Dessa kommenter bestyrkar 100 procentiskt vad öppnaren har sagt.
        Fanatiska svenskspråkiga vikingar är även inte skamsna att Ekenäsrasismen känns nu i hela landet.


      • inhokki kirjoitti:

        Tais osuu ja upota, ainakin herne...Mulla oo mitään tekemist tuolla, enkä viitteis muuttaakkaa kauemmas ko asun jo nyt 400 kilsan päässä. Hoitookin löytyy, savolaiset on tottunu hoitaan; jopa suruja. Tutustunu:

        http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Savon-kuningas/682802

        Mielenkiintoinen linkki! Kiitos siitä.

        Mitä taas raaseporilaisten nurkkakuntaisuuteen tulee niin väitättekö neffet todella ettei Finskfinlandin pienillä paikkakunnilla suhtauduta epäluuloisesti uusiin tulokkaisiin. Lopettakaa jo tuo uhriutuminen, ihmiset ovat ihmisiä, ruotsinkielisetkin.

        Voin vain kuvitella millaisen vastaanoton itse saisin jos muuttaisin perheeni kanssa jonnekin Savon sydämeen ja ryhtyisimme siellä kylän raitilla puhumaan ruotsia.

        Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!


      • HyacintBucket

        "Voin vain kuvitella millaisen vastaanoton itse saisin jos muuttaisin perheeni kanssa jonnekin Savon sydämeen ja ryhtyisimme siellä kylän raitilla puhumaan ruotsia. "

        Eiköhän siellä joku "Hyacinth Bukee" tule teitä vastaan polvillaan ottamaan ikiaikaisen herrakansan edustajat vastaan ja alkaa vaatia kuntaa järjestämään ruotsinkielistä koulua. Suomenkielisissä on paljon v-maisia ihmisiä jotka jo omiensa joukossa pitävät itseään parempina kuin naapurinsa..
        Löydätte varmasti nopeasti yhteisen kielen ja voitte yhdessä vaatia ruotsinkielistä koulua kahdelle lapsellenne.
        Se, pidetäänkö näistä hyacintbukeista (kirjoitetaan Bucket)
        edes oman yhteisön keskuudessa, se onkin sitten eri juttu

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyacinth_Bucket


      • inhokki
        Ankdam kirjoitti:

        Mielenkiintoinen linkki! Kiitos siitä.

        Mitä taas raaseporilaisten nurkkakuntaisuuteen tulee niin väitättekö neffet todella ettei Finskfinlandin pienillä paikkakunnilla suhtauduta epäluuloisesti uusiin tulokkaisiin. Lopettakaa jo tuo uhriutuminen, ihmiset ovat ihmisiä, ruotsinkielisetkin.

        Voin vain kuvitella millaisen vastaanoton itse saisin jos muuttaisin perheeni kanssa jonnekin Savon sydämeen ja ryhtyisimme siellä kylän raitilla puhumaan ruotsia.

        Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!

        Kiitos kiitoksista, harvinaista kohteliaisuutta. Mutku Tam..äh.. Raasepori on virallisesti kakskielinen, niin hämmästyttää kuulla moisesta kielirasismista.


      • inhokki kirjoitti:

        Kiitos kiitoksista, harvinaista kohteliaisuutta. Mutku Tam..äh.. Raasepori on virallisesti kakskielinen, niin hämmästyttää kuulla moisesta kielirasismista.

        Tuo tarina nyt ei kovin paljoa oikeesti kertonut, kirjoittaja väitti että kaksikielisiä pilkataan. Kuulostaa kovin erikoiselta.
        Onkohan se tarina kokonaisuudessaan juuri noin?

        Tammisaari oli toki kaksikielinen mutta ruotsin kielienemmistöinen ennen kuntaliitoksia ja Raaseporia.

        Tammisaari on ollut asukkailleen eräänlainen ruotsinkielinen keidas, aiemmin ruotsinkielisiä oli Tsaaren väestöstä 78%.

        Te neffet istutte päivät pääkseen täällä netissä haukumassa meitä suruja ja vihaamassa pakkoruotsia, niin miksette anna tammisaarelaisten rauhassa olla pitämättä paikkakunnalle muuttavista suomenkielisistä? Ei ole Suomessa pulaa alueista joissa ei puhuta muuta kuin suomea eikä kuule ruotsin sanaa. Kenenkään ei luulis olevan pakko muuttaa Tammisaareen.

        Mikä oikeus teillä suomenkielisillä on loukkaantua siitä jos teistä
        ei pidetä kun itse syydätte myrkkyänne meikäläisten niskaan sen minkä kerkeätte?

        Mikseivät tammisaarelaiset saisi takertua omaan kieleensä ja tuijottaa omaan napaansa aivan kuten tekin teette!


      • MäOlenNiinPienoinen3
        Ankdam kirjoitti:

        Mielenkiintoinen linkki! Kiitos siitä.

        Mitä taas raaseporilaisten nurkkakuntaisuuteen tulee niin väitättekö neffet todella ettei Finskfinlandin pienillä paikkakunnilla suhtauduta epäluuloisesti uusiin tulokkaisiin. Lopettakaa jo tuo uhriutuminen, ihmiset ovat ihmisiä, ruotsinkielisetkin.

        Voin vain kuvitella millaisen vastaanoton itse saisin jos muuttaisin perheeni kanssa jonnekin Savon sydämeen ja ryhtyisimme siellä kylän raitilla puhumaan ruotsia.

        Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!

        "Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!"

        Esim. tällaisen kommentin jälkeen OLETAT, että suomalainen alistuisi Suomen epäoikeudenmukaiselle kielipolitiikalle ja kiltisti nyökkäillen lähettäisi omat suloiset suomalaiset pellavapää-lapsensa ruotsin kielen tunnille koulutielle - jo 6. luokalta lähtien? Minun mielestäni on todella ylimielistä olettaa tuohon vihan päälle, että suomenkieliseksi syntyö saanut ihminen alistuisi hyväksikäytettäväksi. Raakuutta!


      • derasrättesnöre
        MäOlenNiinPienoinen3 kirjoitti:

        "Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!"

        Esim. tällaisen kommentin jälkeen OLETAT, että suomalainen alistuisi Suomen epäoikeudenmukaiselle kielipolitiikalle ja kiltisti nyökkäillen lähettäisi omat suloiset suomalaiset pellavapää-lapsensa ruotsin kielen tunnille koulutielle - jo 6. luokalta lähtien? Minun mielestäni on todella ylimielistä olettaa tuohon vihan päälle, että suomenkieliseksi syntyö saanut ihminen alistuisi hyväksikäytettäväksi. Raakuutta!

        Hur är det med de här finska barnen som inte är söta och blonda får de studera svenska ?Vad säger Sverigedemokraterna ?


      • MäOlenNiin
        derasrättesnöre kirjoitti:

        Hur är det med de här finska barnen som inte är söta och blonda får de studera svenska ?Vad säger Sverigedemokraterna ?

        Ajatusmaailmasi on pelottava. Pidätkö pellavapäitä jotenkin "parempana rotuna", koska minä en viittannut heidän olevan sellaista! totesin vaan, että suurin osa suomalaislapsista nyt sattuu olemaan suloisia pellavapäitä ja heillä on oltava sama ihmisarvo kuin muillakin!

        Älkää olettako, että suomalaiset alistuvat syrjivälle kielipolitiikalle vihanne jälkeen enää! Kun ei muutenkaan sellaista voi olettaa!

        Suomalaisilla on kaikki oikeus mielipiteeseensä siitä, että Suomella on oikeus samanlaiseen kielipolitiikkaan kuin Ruotsilla, Ahvenanmaalla tai esim. muilla "Pohjoismailla".


      • armaskulttuurimme
        Ankdam kirjoitti:

        Tuo tarina nyt ei kovin paljoa oikeesti kertonut, kirjoittaja väitti että kaksikielisiä pilkataan. Kuulostaa kovin erikoiselta.
        Onkohan se tarina kokonaisuudessaan juuri noin?

        Tammisaari oli toki kaksikielinen mutta ruotsin kielienemmistöinen ennen kuntaliitoksia ja Raaseporia.

        Tammisaari on ollut asukkailleen eräänlainen ruotsinkielinen keidas, aiemmin ruotsinkielisiä oli Tsaaren väestöstä 78%.

        Te neffet istutte päivät pääkseen täällä netissä haukumassa meitä suruja ja vihaamassa pakkoruotsia, niin miksette anna tammisaarelaisten rauhassa olla pitämättä paikkakunnalle muuttavista suomenkielisistä? Ei ole Suomessa pulaa alueista joissa ei puhuta muuta kuin suomea eikä kuule ruotsin sanaa. Kenenkään ei luulis olevan pakko muuttaa Tammisaareen.

        Mikä oikeus teillä suomenkielisillä on loukkaantua siitä jos teistä
        ei pidetä kun itse syydätte myrkkyänne meikäläisten niskaan sen minkä kerkeätte?

        Mikseivät tammisaarelaiset saisi takertua omaan kieleensä ja tuijottaa omaan napaansa aivan kuten tekin teette!

        Mikä oikeus teillä suomenkielisillä on loukkaantua siitä jos teistä
        ei pidetä kun itse syydätte myrkkyänne meikäläisten niskaan sen minkä kerkeätte? "

        Tuonhan voit kääntää aivan toisin päin, kiitos! Vai onko liian vaikeaa katsoa peiliin?

        TEHÄN te vaaditte meiltä teistä pitämistä ja teidän kielenne pakko-opiskelua sekä teidän suosimistanne suomalaisessa yhteiskunnassa! Me suomalaiset EMME vaadi teiltä meistä pitämistä, meidän kielemme pakko-opiskelua tai suomenkielisten rakenteellista suosimista suomalaisessa yhteiskunnassa! Me vaadimme VAIN kielivapautyta, oikeudenmukaisuutta ja samanlaista oikeudenmukaista kielipolitiikkaa kuin esim. muissakin "Pohjoismaissa"!

        Sitten, kun Suomen kielipoolitiikka on samanlainen kuin Ahvenanmaan kielipolitiikka, meitä suomalaisia ei kiinnosta teidän suomalaisvihanne ja suomalaisvainonne! Me saamme rauhassa elää suomalaista, kauinista elämäämme rakkaidemme kanssa! Te saatte sen sijaan rauhassa elää suomalaisvihan täyteistä elämäänne!

        Meistä ei tarvitse pitää, varsinkaan, kun ette tunne kulttuuriamme lainkaan - mutta meillä on sama oikeus kielivapauteen ja oikeudenmukaiseen kielipolitiikkaan kuin muilla "pohjoismaalaisila".

        Kyllähän näin pahaa kulttuuria onkin syytä vihata:


        https://www.youtube.com/watch?v=6PWy5b0TiY0

        Mielestäni vihanlietsontanne suomalaisia vastaan menee liaan pitkälle. Älä ihmettele, jos suomalaisissa alkaa jo herätä itsepuolustusvaisto!


      • TervetuloaSavoon
        HyacintBucket kirjoitti:

        "Voin vain kuvitella millaisen vastaanoton itse saisin jos muuttaisin perheeni kanssa jonnekin Savon sydämeen ja ryhtyisimme siellä kylän raitilla puhumaan ruotsia. "

        Eiköhän siellä joku "Hyacinth Bukee" tule teitä vastaan polvillaan ottamaan ikiaikaisen herrakansan edustajat vastaan ja alkaa vaatia kuntaa järjestämään ruotsinkielistä koulua. Suomenkielisissä on paljon v-maisia ihmisiä jotka jo omiensa joukossa pitävät itseään parempina kuin naapurinsa..
        Löydätte varmasti nopeasti yhteisen kielen ja voitte yhdessä vaatia ruotsinkielistä koulua kahdelle lapsellenne.
        Se, pidetäänkö näistä hyacintbukeista (kirjoitetaan Bucket)
        edes oman yhteisön keskuudessa, se onkin sitten eri juttu

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyacinth_Bucket

        Kyllä ihan vapaasti saat Savossa ruotsia puhua. En vain tiedä kenen muun kuin oman perheesi kanssa. Ruotsinkielisiä kun siellä et montaa löydä ja pakkoruotsitkin ovat unohtuneet. Ei ole ollut niille käyttöä sitten koulun oppituntien.

        Sitten syntyisi kyllä ongelmia, jos vaatisit kaikilta palvelua ruotsiksi - pelkästään suomenkielisellä paikkakunnalla. Eli jos haluat käskeä muita kuin renkejä ja piikoja.


      • MäOlenNiinPienoinen3 kirjoitti:

        "Raaseporilaiset haluavat kaupunkinsä säilyvän ruotsinkielisenä, sille on suomenkielisten paikkakunnalle muutto uhka. Suomessa on tilaa, älkää menkö Raseporiin!"

        Esim. tällaisen kommentin jälkeen OLETAT, että suomalainen alistuisi Suomen epäoikeudenmukaiselle kielipolitiikalle ja kiltisti nyökkäillen lähettäisi omat suloiset suomalaiset pellavapää-lapsensa ruotsin kielen tunnille koulutielle - jo 6. luokalta lähtien? Minun mielestäni on todella ylimielistä olettaa tuohon vihan päälle, että suomenkieliseksi syntyö saanut ihminen alistuisi hyväksikäytettäväksi. Raakuutta!

        Minkä ihmeen vihan?? Eikö tunneskaalaltasi todellakaan löydy edes sanoja muille tunnetiloille kuin kiukku ja viha?
        Sinä täällä raivoat ei kukaan muu.
        Sekopää!


      • armaskulttuurimme kirjoitti:

        Mikä oikeus teillä suomenkielisillä on loukkaantua siitä jos teistä
        ei pidetä kun itse syydätte myrkkyänne meikäläisten niskaan sen minkä kerkeätte? "

        Tuonhan voit kääntää aivan toisin päin, kiitos! Vai onko liian vaikeaa katsoa peiliin?

        TEHÄN te vaaditte meiltä teistä pitämistä ja teidän kielenne pakko-opiskelua sekä teidän suosimistanne suomalaisessa yhteiskunnassa! Me suomalaiset EMME vaadi teiltä meistä pitämistä, meidän kielemme pakko-opiskelua tai suomenkielisten rakenteellista suosimista suomalaisessa yhteiskunnassa! Me vaadimme VAIN kielivapautyta, oikeudenmukaisuutta ja samanlaista oikeudenmukaista kielipolitiikkaa kuin esim. muissakin "Pohjoismaissa"!

        Sitten, kun Suomen kielipoolitiikka on samanlainen kuin Ahvenanmaan kielipolitiikka, meitä suomalaisia ei kiinnosta teidän suomalaisvihanne ja suomalaisvainonne! Me saamme rauhassa elää suomalaista, kauinista elämäämme rakkaidemme kanssa! Te saatte sen sijaan rauhassa elää suomalaisvihan täyteistä elämäänne!

        Meistä ei tarvitse pitää, varsinkaan, kun ette tunne kulttuuriamme lainkaan - mutta meillä on sama oikeus kielivapauteen ja oikeudenmukaiseen kielipolitiikkaan kuin muilla "pohjoismaalaisila".

        Kyllähän näin pahaa kulttuuria onkin syytä vihata:


        https://www.youtube.com/watch?v=6PWy5b0TiY0

        Mielestäni vihanlietsontanne suomalaisia vastaan menee liaan pitkälle. Älä ihmettele, jos suomalaisissa alkaa jo herätä itsepuolustusvaisto!

        Taas mentiin! Tunge jo se pakkoruotsisi sinne minne.... Tavallista tammisaarelaista ei voisi vähempää kiinnostaa sinun pakkoruotsisi, hän vain ei halua sinun muuttavan Raaseporiin.


      • kiitosnytriittää
        Ankdam kirjoitti:

        Taas mentiin! Tunge jo se pakkoruotsisi sinne minne.... Tavallista tammisaarelaista ei voisi vähempää kiinnostaa sinun pakkoruotsisi, hän vain ei halua sinun muuttavan Raaseporiin.

        hän vain ei halua sinun muuttavan Raaseporiin."

        Siihen päälle kai sanot vielä, ettei mitään suomalaisvihaa ole olemassakaan?

        Kiitos riittää. Minäkin kirjoitin sinun rumasta kierlestäsi vasta laudaturin (pitkästä ruotsista).


      • kiitosnytriittää kirjoitti:

        hän vain ei halua sinun muuttavan Raaseporiin."

        Siihen päälle kai sanot vielä, ettei mitään suomalaisvihaa ole olemassakaan?

        Kiitos riittää. Minäkin kirjoitin sinun rumasta kierlestäsi vasta laudaturin (pitkästä ruotsista).

        "Kiitos riittää. Minäkin kirjoitin sinun rumasta kierlestäsi vasta laudaturin (pitkästä ruotsista)."

        Ja minä sinun kielestäsi, vielä pitemmästä suomesta, sekä suoritin oikeusministeriön suuren kielikokeen.

        Hah ha! Panin paremmaksi!!


      • kiitosnytriittää
        Ankdam kirjoitti:

        "Kiitos riittää. Minäkin kirjoitin sinun rumasta kierlestäsi vasta laudaturin (pitkästä ruotsista)."

        Ja minä sinun kielestäsi, vielä pitemmästä suomesta, sekä suoritin oikeusministeriön suuren kielikokeen.

        Hah ha! Panin paremmaksi!!

        Se minulle on aivan yhdentekevää - esim. Ruotsissa jokainen suomenkielinen käy käytännössä koko koulutuksensa ruotsin kielellä, eli vähemmistökieltä puhuvien maan pääkielen opiskelu on luonnollista - ei liity vallankäyttöön, vaan aitoon tarpeeseen. Kuka ruotsalainen (Ruotsissa) on opiskellut suomen kielen? Vasta sitten pistäisit paremmaksi, jos sanoisit, että yhtä moni ruotsalainen Ruotsissa on opieksllut samalla mitalla suomen kieltä kuin me täällä Suomessa ruotsia.


      • kiitosnytriittää kirjoitti:

        Se minulle on aivan yhdentekevää - esim. Ruotsissa jokainen suomenkielinen käy käytännössä koko koulutuksensa ruotsin kielellä, eli vähemmistökieltä puhuvien maan pääkielen opiskelu on luonnollista - ei liity vallankäyttöön, vaan aitoon tarpeeseen. Kuka ruotsalainen (Ruotsissa) on opiskellut suomen kielen? Vasta sitten pistäisit paremmaksi, jos sanoisit, että yhtä moni ruotsalainen Ruotsissa on opieksllut samalla mitalla suomen kieltä kuin me täällä Suomessa ruotsia.

        Hoida sinä ne Ruotsin asiat, minä asun Suomessa. Sinä puhuit itsestäsi, siispä minäkin puhuin itsestäni. 1 - 0 minulle!
        Minulla ei todellakaan ole mitään vastuuta Ruotsin oloista, minua ei edes kiinnosta teidän ruosujen jutut. Itse olette sinne muuttaneet, joten turha teidän in ongelmistanne meille suruille uikuttaa!!


      • etnäekokonaiskuvaa
        Ankdam kirjoitti:

        Hoida sinä ne Ruotsin asiat, minä asun Suomessa. Sinä puhuit itsestäsi, siispä minäkin puhuin itsestäni. 1 - 0 minulle!
        Minulla ei todellakaan ole mitään vastuuta Ruotsin oloista, minua ei edes kiinnosta teidän ruosujen jutut. Itse olette sinne muuttaneet, joten turha teidän in ongelmistanne meille suruille uikuttaa!!

        teidän ruosujen jutut"

        Minä puhun naapruimaani Ruotsin asioista ja sinä oletat, että asun Ruotsissa, jos niistäkin tiedän? Oletko sinä niin tyhmä ja välinpitämätön, että oletat ihmisen tietävän tai ottavan selvää myös naapurimaansa asioista vain, jos asuu siellä?

        Suomalaisilla on oikeus verrata kielipolitiikkaansa Ruotsin kielipolitiikkaan ja ottaa se esimerkiksi.

        Selvästikään et näe kielipolitiikan kokonaisuuskuvaa, sellaisessa propagandapilvessä elät.


      • naraistisk
        Ankdam kirjoitti:

        "Kiitos riittää. Minäkin kirjoitin sinun rumasta kierlestäsi vasta laudaturin (pitkästä ruotsista)."

        Ja minä sinun kielestäsi, vielä pitemmästä suomesta, sekä suoritin oikeusministeriön suuren kielikokeen.

        Hah ha! Panin paremmaksi!!

        ""Hah ha! Panin paremmaksi!!""

        Typisk naraist!


      • etnäekokonaiskuvaa kirjoitti:

        teidän ruosujen jutut"

        Minä puhun naapruimaani Ruotsin asioista ja sinä oletat, että asun Ruotsissa, jos niistäkin tiedän? Oletko sinä niin tyhmä ja välinpitämätön, että oletat ihmisen tietävän tai ottavan selvää myös naapurimaansa asioista vain, jos asuu siellä?

        Suomalaisilla on oikeus verrata kielipolitiikkaansa Ruotsin kielipolitiikkaan ja ottaa se esimerkiksi.

        Selvästikään et näe kielipolitiikan kokonaisuuskuvaa, sellaisessa propagandapilvessä elät.

        Aivan sama asutko nykyään Suomessa vai Ruotsissa. Henkinen kotisi on Ruotsissa. Jos et asu Ruotsissa olet paluumuuttaja, et kotona missään vaan yhtä pihalla niin Ruotsissa kuin Suomessakin.
        Hirvittävän kiukkuinen kuitenkin, mikään ei ole hyvin.
        Lakkaa raivoamasta ja ymmärrä ettei Suomi ole Ruotsi, meidät erotettiin toisistamme väkivalloin jo yli 200 vuotta sitten.

        Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia, toisin kuin ruotsinsuomalaiset, jotka ovat mamuja!

        Suomen ja Ruotsin kielipolitiikkaa ei kannata verrata koska maat ovat kieliolosuhteiltaan niin erilaiset. Maassa maan tavalla!


      • naraistisk kirjoitti:

        ""Hah ha! Panin paremmaksi!!""

        Typisk naraist!

        Naraist kan du vara själv! :-D


      • etnäekokonaiskuvaa
        Ankdam kirjoitti:

        Aivan sama asutko nykyään Suomessa vai Ruotsissa. Henkinen kotisi on Ruotsissa. Jos et asu Ruotsissa olet paluumuuttaja, et kotona missään vaan yhtä pihalla niin Ruotsissa kuin Suomessakin.
        Hirvittävän kiukkuinen kuitenkin, mikään ei ole hyvin.
        Lakkaa raivoamasta ja ymmärrä ettei Suomi ole Ruotsi, meidät erotettiin toisistamme väkivalloin jo yli 200 vuotta sitten.

        Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia, toisin kuin ruotsinsuomalaiset, jotka ovat mamuja!

        Suomen ja Ruotsin kielipolitiikkaa ei kannata verrata koska maat ovat kieliolosuhteiltaan niin erilaiset. Maassa maan tavalla!

        Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia, toisin kuin ruotsinsuomalaiset, jotka ovat mamuja!
        "

        Eli vaikka suomi on selkeästi Ruotsin alkuperäiskieli 8jopa lähes puolet ihmisistä puhuisi siellä suomea, jos sitä ei olisi hävitetty) kun taas ruotsi Suomeen tuli maahanmuuttjakielenä, jonka jälkeen sitä alettiin käyttää vallan välineenän - sinun mukaasi asia on noin? Huh, missä propagandapilvessä elätkään!

        Ja minun henkinen kotimaani on Ruotsi, jos tiedän myös naapurimaani asioista? Olet sairas jha tosiaankin narsistinen!


      • etnäekokonaiskuvaa
        Ankdam kirjoitti:

        Aivan sama asutko nykyään Suomessa vai Ruotsissa. Henkinen kotisi on Ruotsissa. Jos et asu Ruotsissa olet paluumuuttaja, et kotona missään vaan yhtä pihalla niin Ruotsissa kuin Suomessakin.
        Hirvittävän kiukkuinen kuitenkin, mikään ei ole hyvin.
        Lakkaa raivoamasta ja ymmärrä ettei Suomi ole Ruotsi, meidät erotettiin toisistamme väkivalloin jo yli 200 vuotta sitten.

        Me suomenruotsalaiset olemme suomalaisia, toisin kuin ruotsinsuomalaiset, jotka ovat mamuja!

        Suomen ja Ruotsin kielipolitiikkaa ei kannata verrata koska maat ovat kieliolosuhteiltaan niin erilaiset. Maassa maan tavalla!

        "meidät erotettiin toisistamme väkivalloin jo yli 200 vuotta sitten."


        Ja sen vuoksiko suomalaisilla on velvollisuus kumartaa ruotsalaisille, mutta ruotsalaisilla on oikeus vainota suomalaisia? Ei kuule historian vääryyksillä perustella nykyajan vääryyksiä!


      • etnäekokonaiskuvaa kirjoitti:

        "meidät erotettiin toisistamme väkivalloin jo yli 200 vuotta sitten."


        Ja sen vuoksiko suomalaisilla on velvollisuus kumartaa ruotsalaisille, mutta ruotsalaisilla on oikeus vainota suomalaisia? Ei kuule historian vääryyksillä perustella nykyajan vääryyksiä!

        "Ja sen vuoksiko suomalaisilla on velvollisuus kumartaa ruotsalaisille, mutta ruotsalaisilla on oikeus vainota suomalaisia?"

        Sellaisesta velvollisuudesta en tiedä yhtään mitään. Minä en ainakaan koe minkäänlaista kumartamisvelvollisuutta mihinkään suuntaan, en itään enkä länteen. En myöskään tiedä mistään vainoista mitään. Omitusta puhetta!

        Ruotsiin muutti viime vuosisadan loppupuoliskolla n. 450 000 suomalaista, ihan vapaaehtoiseti. Osa tuli takaisin, valtaosa jäi.
        Vainottavaksiko ne sinne muuttivat?

        Jos historiasta haetaan vihan aiheita löytyy koko Euroopalle syitä vihata toinen toisiaan.
        Ryhdy sinäkin elämään nykyajassa, pärjäät paremmin!


      • KielipolitiikkaNYKYPÄIV
        Ankdam kirjoitti:

        "Ja sen vuoksiko suomalaisilla on velvollisuus kumartaa ruotsalaisille, mutta ruotsalaisilla on oikeus vainota suomalaisia?"

        Sellaisesta velvollisuudesta en tiedä yhtään mitään. Minä en ainakaan koe minkäänlaista kumartamisvelvollisuutta mihinkään suuntaan, en itään enkä länteen. En myöskään tiedä mistään vainoista mitään. Omitusta puhetta!

        Ruotsiin muutti viime vuosisadan loppupuoliskolla n. 450 000 suomalaista, ihan vapaaehtoiseti. Osa tuli takaisin, valtaosa jäi.
        Vainottavaksiko ne sinne muuttivat?

        Jos historiasta haetaan vihan aiheita löytyy koko Euroopalle syitä vihata toinen toisiaan.
        Ryhdy sinäkin elämään nykyajassa, pärjäät paremmin!

        Emme me haer "historiasta vihan aiheita", vaan Ruotsin vallan aika ei ole vieläkään Suomessa loppunut! Suomen kielipolitiikka on epäoikeudenmukainen NYT ja tällä hetkellä, ei ole siis kyse "historiasta"!


        Ja koeta lopettaa tuo suomalaisten esittäminen Ruotsissa maahanmuuttajina, kun kyseessä on ALKUPERÄISKIELI, jota jopa n. PUOLET puhuisi Ruotsissa, jos Ruotsi ei olisi aloittanut hävityspolitiikkaansa! Koko Pohjois-Ruotsi oli suomenkielinen ja suomalainen, samoin n. 1/5 Ruotsissa asuvista on Etelä-Ruotsinkin metsäsuomalaisten jälkeläisiä!


      • KielipolitiikkaNYKYPÄIV kirjoitti:

        Emme me haer "historiasta vihan aiheita", vaan Ruotsin vallan aika ei ole vieläkään Suomessa loppunut! Suomen kielipolitiikka on epäoikeudenmukainen NYT ja tällä hetkellä, ei ole siis kyse "historiasta"!


        Ja koeta lopettaa tuo suomalaisten esittäminen Ruotsissa maahanmuuttajina, kun kyseessä on ALKUPERÄISKIELI, jota jopa n. PUOLET puhuisi Ruotsissa, jos Ruotsi ei olisi aloittanut hävityspolitiikkaansa! Koko Pohjois-Ruotsi oli suomenkielinen ja suomalainen, samoin n. 1/5 Ruotsissa asuvista on Etelä-Ruotsinkin metsäsuomalaisten jälkeläisiä!

        Mainitse yksikin Ruotsissa asuva suomenkielinen suku tai edes perhe joka olisi asunut Ruotsissa vähintään neljän sukupolven ajan ja jonka kieli olisi suomi!
        Meänkielisiä ei lasketa!

        Se että suomenkielisiäkn on historian saatossa asunut ja elänyt Ruotsissä ei tee suomesta elävää, sukupolvesta toiseen periytyvää omaa kulttuuriaan kantavaa kieltä Ruotsissa. Suomen kieltä ja ruotsinsuomalaisia ei voi mitenkään verrata suomenruotsalaisiin ja ruotsin kieleen Suomessa! Nykyiset ruotsinsuomalaiset ovat tuoreita maahanmuuttajia tai heidän jälkeläisiään. Kovin hyvin eivät edes nykyiset ruotsinsuomalaiset vaali kieltään, kolmas polvi ei juurikaan enää puhu suomea, aina ei edes toinen sukupolvi.


      • nytmeneeliianpitkälle
        Ankdam kirjoitti:

        Mainitse yksikin Ruotsissa asuva suomenkielinen suku tai edes perhe joka olisi asunut Ruotsissa vähintään neljän sukupolven ajan ja jonka kieli olisi suomi!
        Meänkielisiä ei lasketa!

        Se että suomenkielisiäkn on historian saatossa asunut ja elänyt Ruotsissä ei tee suomesta elävää, sukupolvesta toiseen periytyvää omaa kulttuuriaan kantavaa kieltä Ruotsissa. Suomen kieltä ja ruotsinsuomalaisia ei voi mitenkään verrata suomenruotsalaisiin ja ruotsin kieleen Suomessa! Nykyiset ruotsinsuomalaiset ovat tuoreita maahanmuuttajia tai heidän jälkeläisiään. Kovin hyvin eivät edes nykyiset ruotsinsuomalaiset vaali kieltään, kolmas polvi ei juurikaan enää puhu suomea, aina ei edes toinen sukupolvi.

        "Meänkielisiä ei lasketa! "

        Ai ei lasketa??? Arvaapa mitä? JUURI TUO on ollut Ruotsinkin ajatusmalli silloin, kun antoi muka "meänkielelle" OMANA KIELENÄÄN "vähemmistöaseman". Kyseessä on täysin selvä suomen kieli ja yksi suomen kielen murteista!

        Voi hyväånen aika! Kieli, jota EDELLEEN, hävityksestä huolimatta puhuu n. 10 % Ruotsissa asuvista, ei ole "elävä, sukupolvesta toiseen periytyvä omaa kulttuuriaan kantava kieli"?

        En voi ymmärtää, miten JOKU suomalainen voi enää alistua tälllaiselle!?

        Tässä on meänkielisten kirjallisuuspäivästä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cetHJUU2C-Y

        Etkö muka ymmärrä? Ks. myös ihan viimisenä esiintyvä laulu kantele - mitä muuta kuin suomalaista kulttuuria?

        Edelleenkin Ruotsissa on saman verran kuntia kuin Suomessa ruotsinkielis-enemmistöisiä kuntia, joissa suomi on enemmistökieli - alkuperäiskielenä! Tällaisia ovat:

        Pajala, Ylitornio, Alatornio, Korpilompolo, Karunki, Täräntö, Hietaniemi, Junosuvanto, Kaaresuvanto.

        Lisäksi hieman alle puolet: Jällivaara, Jukkasjärvi, Haaparanta. Nämä siis nykyään vielä suomenkielisiä, sen jälkeen kun Ruotsi on tuhotyönsä tehnyt ja tavoitteensa saavuttanut!

        Molemmat ryhmät ovat IHMNISIÄ - ja IHMISIÄ voi verrata toisiinsa! Kielipolitiikka ei ole sellaista, että katsotaan historiaan ja miten huonosti historiassa jotain kieliryhmää on kohdeltu ja annetaan "asema" sen mukaan! Ei, vaan jokaisen ihmisen on yhteiskunnassa oltava TÄSMÄLLEEN samanarvoinen!


        Miksi et voi jo kyseenalaistaa tuota propaganda-ajatusmaailmaasi? Katsot maailmaa propagandalasein, kun pitäis katsoa IHMISARVOlasein!!


      • nytmeneeliianpitkälle kirjoitti:

        "Meänkielisiä ei lasketa! "

        Ai ei lasketa??? Arvaapa mitä? JUURI TUO on ollut Ruotsinkin ajatusmalli silloin, kun antoi muka "meänkielelle" OMANA KIELENÄÄN "vähemmistöaseman". Kyseessä on täysin selvä suomen kieli ja yksi suomen kielen murteista!

        Voi hyväånen aika! Kieli, jota EDELLEEN, hävityksestä huolimatta puhuu n. 10 % Ruotsissa asuvista, ei ole "elävä, sukupolvesta toiseen periytyvä omaa kulttuuriaan kantava kieli"?

        En voi ymmärtää, miten JOKU suomalainen voi enää alistua tälllaiselle!?

        Tässä on meänkielisten kirjallisuuspäivästä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cetHJUU2C-Y

        Etkö muka ymmärrä? Ks. myös ihan viimisenä esiintyvä laulu kantele - mitä muuta kuin suomalaista kulttuuria?

        Edelleenkin Ruotsissa on saman verran kuntia kuin Suomessa ruotsinkielis-enemmistöisiä kuntia, joissa suomi on enemmistökieli - alkuperäiskielenä! Tällaisia ovat:

        Pajala, Ylitornio, Alatornio, Korpilompolo, Karunki, Täräntö, Hietaniemi, Junosuvanto, Kaaresuvanto.

        Lisäksi hieman alle puolet: Jällivaara, Jukkasjärvi, Haaparanta. Nämä siis nykyään vielä suomenkielisiä, sen jälkeen kun Ruotsi on tuhotyönsä tehnyt ja tavoitteensa saavuttanut!

        Molemmat ryhmät ovat IHMNISIÄ - ja IHMISIÄ voi verrata toisiinsa! Kielipolitiikka ei ole sellaista, että katsotaan historiaan ja miten huonosti historiassa jotain kieliryhmää on kohdeltu ja annetaan "asema" sen mukaan! Ei, vaan jokaisen ihmisen on yhteiskunnassa oltava TÄSMÄLLEEN samanarvoinen!


        Miksi et voi jo kyseenalaistaa tuota propaganda-ajatusmaailmaasi? Katsot maailmaa propagandalasein, kun pitäis katsoa IHMISARVOlasein!!

        Et siis keksi muita kuin meän kieltä puhuvat tornionjokilaaksolaiset. Meän kieli on oma kielensä/suomensukuinen murre ja on vahvasti alueellinen.

        " Meänkielen kohdalla väittelyä kielestä ja murteesta on käyty pitkään. Kielitieteellisen kriteerin mukaan meänkieli on selvästi suomen murre, nimittäin suomalainen yleensä ymmärtää meänkieltä varsin hyvin, etenkin sen takia, että hän on koulussa opiskellut ruotsia eikä meänkielen runsas ruotsalaisvaikutus siksi tuota hankaluuksia. Poliittisen kriteerin mukaan meänkieltä taas voidaan pitää omana kielenään. Puhutaanhan sitä eri valtion alueella, ja ennen kaikkea sen puhujilla itsellään on halua erottautua yleissuomen puhujista. Tähän on monia syitä."

        Sorry nyt mutta minusta meänkieliset eivät riitä tekemään Ruotsia kaksikieliseksi eikä meän kielen status riitä siihen että te neffet voisitte vedota suomen kieleen jonain Ruotsin alkuperäiskielenä ja vaatia sen perusteella Ruotsia muuttamaan kielipolitiikkaansa.

        Meän kieli on nyt saanut oman virallisen vähemmistökielen aseman, hyvä niin.
        Metsäsuomalaisten puhuma suomen kieli ja sen puhujat ovat kuolleet sukupuuttoon ja jälkeläiset ovat vaihtaneet ruotsin kieleen. Kieli vaihtuu yhdessä sukupolvessa jos sitä ei puhuta ja siihen satsata. Kieli ei istu perimässä, sen oppii jokainen sukupolvi uudelleen, tai ei opi.

        Viime käden vastuu kielen säilymisestä on aina sen puhujilla! Kieli siirtyy vain ihmiseltä toiselle.

        "Kielen statuksen hyväksymisellä on meänkielen puhujille suuri merkitys heidän identiteettinsä kannalta. Pitkään jatkunut ruotsalaistaminen on nimittäin vienyt meänkielisiltä itsetunnon. Monet vanhemmat eivät ole enää halunneet opettaa lapsilleen omaa kieltään, koska ruotsalainen yhteiskunta on sen kieltänyt eikä se toisaalta ole ollut kunnon suomeakaan. He ovat kokeneet, että heidän puhumansa kieli ei varsinaisesti ole edes mikään oikea kieli. Olen itse alueella murrenauhoituksia tehdessäni kuullut useastikin paikallisten nimittävän kieltään ”paskasuomeksi”.

        http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1198

        En siis tarkoittanut ettei meän kielellä ole väliä, totta kai sillä on mutta suomea se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole!


      • LOPETAPROPAGANDA
        Ankdam kirjoitti:

        Et siis keksi muita kuin meän kieltä puhuvat tornionjokilaaksolaiset. Meän kieli on oma kielensä/suomensukuinen murre ja on vahvasti alueellinen.

        " Meänkielen kohdalla väittelyä kielestä ja murteesta on käyty pitkään. Kielitieteellisen kriteerin mukaan meänkieli on selvästi suomen murre, nimittäin suomalainen yleensä ymmärtää meänkieltä varsin hyvin, etenkin sen takia, että hän on koulussa opiskellut ruotsia eikä meänkielen runsas ruotsalaisvaikutus siksi tuota hankaluuksia. Poliittisen kriteerin mukaan meänkieltä taas voidaan pitää omana kielenään. Puhutaanhan sitä eri valtion alueella, ja ennen kaikkea sen puhujilla itsellään on halua erottautua yleissuomen puhujista. Tähän on monia syitä."

        Sorry nyt mutta minusta meänkieliset eivät riitä tekemään Ruotsia kaksikieliseksi eikä meän kielen status riitä siihen että te neffet voisitte vedota suomen kieleen jonain Ruotsin alkuperäiskielenä ja vaatia sen perusteella Ruotsia muuttamaan kielipolitiikkaansa.

        Meän kieli on nyt saanut oman virallisen vähemmistökielen aseman, hyvä niin.
        Metsäsuomalaisten puhuma suomen kieli ja sen puhujat ovat kuolleet sukupuuttoon ja jälkeläiset ovat vaihtaneet ruotsin kieleen. Kieli vaihtuu yhdessä sukupolvessa jos sitä ei puhuta ja siihen satsata. Kieli ei istu perimässä, sen oppii jokainen sukupolvi uudelleen, tai ei opi.

        Viime käden vastuu kielen säilymisestä on aina sen puhujilla! Kieli siirtyy vain ihmiseltä toiselle.

        "Kielen statuksen hyväksymisellä on meänkielen puhujille suuri merkitys heidän identiteettinsä kannalta. Pitkään jatkunut ruotsalaistaminen on nimittäin vienyt meänkielisiltä itsetunnon. Monet vanhemmat eivät ole enää halunneet opettaa lapsilleen omaa kieltään, koska ruotsalainen yhteiskunta on sen kieltänyt eikä se toisaalta ole ollut kunnon suomeakaan. He ovat kokeneet, että heidän puhumansa kieli ei varsinaisesti ole edes mikään oikea kieli. Olen itse alueella murrenauhoituksia tehdessäni kuullut useastikin paikallisten nimittävän kieltään ”paskasuomeksi”.

        http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1198

        En siis tarkoittanut ettei meän kielellä ole väliä, totta kai sillä on mutta suomea se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole!

        Huh, mitä propagandaa! Tuohan oli Ruotsin ideakin, kun laski tämän suomen kielen murteen "omaksi kieleksieen". Suomen kielessä on paljon vaikeammin ymmärrettäviä murteita! Meänkieli on lähes "yleissuomea", lukuunottamtta "h:n päälle lausumista, kuten yleisesti Lapissa.

        "suomea se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole!" Kyllä on! Siinä tapauksessa närpiön murrekaasn ei ole ruotsia! Tai ylipäätään koko "Suomen ruotsi"!

        Toki viimekäden vastuu on puhujalla, mutta MIKÄÄN kieliryhmä ei olisi sellaisessa vainossa ja paineessa pystynyt säilyttämään omaa kieltään, mikä Ruotsilla oli päällä ja meneillään. Jos Suomi olisi kohdellut samalla tavoin kielenvaihtajien kieltä ruotsia, ei tänä päivänä Suomessa YKSIKÄÄN puhuisi ruotsia! Se on varmaa.

        Nykypäivänä, vuonna 2016 sen sijaan asioita katsotaan ihmisarvon mukaan - ja tiilanne on se, että Ruotsissa suomenkeilisiä (olipa näiden sukujen historia mikä tahansa) on n. 10 % ja Suomessa taas kielenvaihtajien jälkeläisiä eli ruotsinkielisiä on n. 4 %.


      • LOPETAPROPAGPANDA
        Ankdam kirjoitti:

        Et siis keksi muita kuin meän kieltä puhuvat tornionjokilaaksolaiset. Meän kieli on oma kielensä/suomensukuinen murre ja on vahvasti alueellinen.

        " Meänkielen kohdalla väittelyä kielestä ja murteesta on käyty pitkään. Kielitieteellisen kriteerin mukaan meänkieli on selvästi suomen murre, nimittäin suomalainen yleensä ymmärtää meänkieltä varsin hyvin, etenkin sen takia, että hän on koulussa opiskellut ruotsia eikä meänkielen runsas ruotsalaisvaikutus siksi tuota hankaluuksia. Poliittisen kriteerin mukaan meänkieltä taas voidaan pitää omana kielenään. Puhutaanhan sitä eri valtion alueella, ja ennen kaikkea sen puhujilla itsellään on halua erottautua yleissuomen puhujista. Tähän on monia syitä."

        Sorry nyt mutta minusta meänkieliset eivät riitä tekemään Ruotsia kaksikieliseksi eikä meän kielen status riitä siihen että te neffet voisitte vedota suomen kieleen jonain Ruotsin alkuperäiskielenä ja vaatia sen perusteella Ruotsia muuttamaan kielipolitiikkaansa.

        Meän kieli on nyt saanut oman virallisen vähemmistökielen aseman, hyvä niin.
        Metsäsuomalaisten puhuma suomen kieli ja sen puhujat ovat kuolleet sukupuuttoon ja jälkeläiset ovat vaihtaneet ruotsin kieleen. Kieli vaihtuu yhdessä sukupolvessa jos sitä ei puhuta ja siihen satsata. Kieli ei istu perimässä, sen oppii jokainen sukupolvi uudelleen, tai ei opi.

        Viime käden vastuu kielen säilymisestä on aina sen puhujilla! Kieli siirtyy vain ihmiseltä toiselle.

        "Kielen statuksen hyväksymisellä on meänkielen puhujille suuri merkitys heidän identiteettinsä kannalta. Pitkään jatkunut ruotsalaistaminen on nimittäin vienyt meänkielisiltä itsetunnon. Monet vanhemmat eivät ole enää halunneet opettaa lapsilleen omaa kieltään, koska ruotsalainen yhteiskunta on sen kieltänyt eikä se toisaalta ole ollut kunnon suomeakaan. He ovat kokeneet, että heidän puhumansa kieli ei varsinaisesti ole edes mikään oikea kieli. Olen itse alueella murrenauhoituksia tehdessäni kuullut useastikin paikallisten nimittävän kieltään ”paskasuomeksi”.

        http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1198

        En siis tarkoittanut ettei meän kielellä ole väliä, totta kai sillä on mutta suomea se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole!

        Sorry nyt mutta minusta meänkieliset eivät riitä tekemään Ruotsia kaksikieliseksi "

        Missä ihmeen poropagandamaailmassa elät? EI TIETENKÄÄN 10 % kieli riitä tekemään maata "kaksikieliseksi" ! Aivan yhtä vähän kuin kielenvaihtajien kieli ruotsi (4%!!!) Suomea "kaksikieliseksi"!


      • selväankdam
        Ankdam kirjoitti:

        Et siis keksi muita kuin meän kieltä puhuvat tornionjokilaaksolaiset. Meän kieli on oma kielensä/suomensukuinen murre ja on vahvasti alueellinen.

        " Meänkielen kohdalla väittelyä kielestä ja murteesta on käyty pitkään. Kielitieteellisen kriteerin mukaan meänkieli on selvästi suomen murre, nimittäin suomalainen yleensä ymmärtää meänkieltä varsin hyvin, etenkin sen takia, että hän on koulussa opiskellut ruotsia eikä meänkielen runsas ruotsalaisvaikutus siksi tuota hankaluuksia. Poliittisen kriteerin mukaan meänkieltä taas voidaan pitää omana kielenään. Puhutaanhan sitä eri valtion alueella, ja ennen kaikkea sen puhujilla itsellään on halua erottautua yleissuomen puhujista. Tähän on monia syitä."

        Sorry nyt mutta minusta meänkieliset eivät riitä tekemään Ruotsia kaksikieliseksi eikä meän kielen status riitä siihen että te neffet voisitte vedota suomen kieleen jonain Ruotsin alkuperäiskielenä ja vaatia sen perusteella Ruotsia muuttamaan kielipolitiikkaansa.

        Meän kieli on nyt saanut oman virallisen vähemmistökielen aseman, hyvä niin.
        Metsäsuomalaisten puhuma suomen kieli ja sen puhujat ovat kuolleet sukupuuttoon ja jälkeläiset ovat vaihtaneet ruotsin kieleen. Kieli vaihtuu yhdessä sukupolvessa jos sitä ei puhuta ja siihen satsata. Kieli ei istu perimässä, sen oppii jokainen sukupolvi uudelleen, tai ei opi.

        Viime käden vastuu kielen säilymisestä on aina sen puhujilla! Kieli siirtyy vain ihmiseltä toiselle.

        "Kielen statuksen hyväksymisellä on meänkielen puhujille suuri merkitys heidän identiteettinsä kannalta. Pitkään jatkunut ruotsalaistaminen on nimittäin vienyt meänkielisiltä itsetunnon. Monet vanhemmat eivät ole enää halunneet opettaa lapsilleen omaa kieltään, koska ruotsalainen yhteiskunta on sen kieltänyt eikä se toisaalta ole ollut kunnon suomeakaan. He ovat kokeneet, että heidän puhumansa kieli ei varsinaisesti ole edes mikään oikea kieli. Olen itse alueella murrenauhoituksia tehdessäni kuullut useastikin paikallisten nimittävän kieltään ”paskasuomeksi”.

        http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1198

        En siis tarkoittanut ettei meän kielellä ole väliä, totta kai sillä on mutta suomea se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole!

        Annetaanko sitten "Suomen ruotsille" nimeksi "vårtsprååkki" - ja sen jälkeen sille jo se vähemmistöasema, kiitos!

        Tehdään samoin kuin Ruotsi!


      • selväankdam
        selväankdam kirjoitti:

        Annetaanko sitten "Suomen ruotsille" nimeksi "vårtsprååkki" - ja sen jälkeen sille jo se vähemmistöasema, kiitos!

        Tehdään samoin kuin Ruotsi!

        Se, miksi "meänkieli" myös osittain säilyi Ruotsissa sinä alkuperäiskielenä (siis suomen kieli Pohjoisessa), oli nimenomaan sen "ansiota", että sitä alettiin pitää "omana kielenään", eikä SUOMEN KIELENÄ, jonka Ruotsin yhteiskunta olisi lyönyt maanrakoon alta aikayksikön, kuten teki Etelä-Ruotsin metsäsuomalaisille (joiden jälkeläisiä on nykypäivänä Ruotsissa asuvista 1/5). Tämä kertoo Ruotsin suomalaisvihasta, siitä, miksi esim. niikinki valtava keksitty myytti kuin Viikinki-myyttikin syntyi. Ei mikään pikkujuttu! Jopa n. puolet Ruotsissa asuvista puhuisi nykyään suomen kieltä, jos Ruotsi ei olisi tehnyt tätä hienoa hävitystyötään! Mutta joka tapauksessa nykyään suomea puhuu Ruotsissa n. 10 % ja molempien maiden kielitilanteet on jo peilauduttava lakeihin ja kielten asemaankin!


      • selväankdam kirjoitti:

        Se, miksi "meänkieli" myös osittain säilyi Ruotsissa sinä alkuperäiskielenä (siis suomen kieli Pohjoisessa), oli nimenomaan sen "ansiota", että sitä alettiin pitää "omana kielenään", eikä SUOMEN KIELENÄ, jonka Ruotsin yhteiskunta olisi lyönyt maanrakoon alta aikayksikön, kuten teki Etelä-Ruotsin metsäsuomalaisille (joiden jälkeläisiä on nykypäivänä Ruotsissa asuvista 1/5). Tämä kertoo Ruotsin suomalaisvihasta, siitä, miksi esim. niikinki valtava keksitty myytti kuin Viikinki-myyttikin syntyi. Ei mikään pikkujuttu! Jopa n. puolet Ruotsissa asuvista puhuisi nykyään suomen kieltä, jos Ruotsi ei olisi tehnyt tätä hienoa hävitystyötään! Mutta joka tapauksessa nykyään suomea puhuu Ruotsissa n. 10 % ja molempien maiden kielitilanteet on jo peilauduttava lakeihin ja kielten asemaankin!

        Menepä Ruotsiin riehumaan! Minulla ei ole mitään yhteyksiä Ruotsiin, ruotsalaiset vastaavat omista asioistaan. Päätä samalla mitä oikein puollat ja mitä vastustat!

        Vaadit Ruotsia kaksikieliseksi ja Suomea yksikieliseksi. Väität että ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset vihaavat suomenkielisiä. Hohhoijaa!

        Kun lukee näitä sinun viharaivokirjopurkauksiasi niin ei voi päätyä kuin yhteen lopputulokseen, sinulla ei ole kaikki kotona, tai ainakaan et ole kotona Suomessa etkä Ruotsissa. Taitaa olla mamuilla yleinen ongelma, juurettomuus. Kumpikaan maa ei ole sellainen kuin SINÄ haluaisit. Voi voi..


    • bårgåbo

      Kom nu föralldel tillbaka till Borgå ,här är vi så vana vid finskspråkiga och kanske de här nya invånarna för det mesta är mera "internationella " de också.Hit har flyttat mycket Helsingforsare och de tar sedan dit de kommer.De tycker inte att den svenskspråkiga befolkningen är något minus ,tvärtom.

    • sådetså

      Det är inte fientlighet, dom står bara på sig och försvarar sig själva. Det har alla rätt till.

      • öhhhhhh

        Puolustautuvat.......miltä? Suomalaislapsilta, jotka laulavat, että Minä olen pikkutyttö aivan matalainen, niinkuin kaste helmen päässä aina liikkuvainen. Työssä toimin, marjat poimin, laulan että raikaa, viheltelen marjatiellä - että korpi kaikaa! Niiltäkö te puolustaudutte? En oikein ymmärrä tuota käsitystänne ihmisarvosta niin selvennä vielä vähän?


      • inhokki
        öhhhhhh kirjoitti:

        Puolustautuvat.......miltä? Suomalaislapsilta, jotka laulavat, että Minä olen pikkutyttö aivan matalainen, niinkuin kaste helmen päässä aina liikkuvainen. Työssä toimin, marjat poimin, laulan että raikaa, viheltelen marjatiellä - että korpi kaikaa! Niiltäkö te puolustaudutte? En oikein ymmärrä tuota käsitystänne ihmisarvosta niin selvennä vielä vähän?

        Hih, hyvvee syssyy, haluun kuulla lisää runojasi; miten?


      • olettesairaitavihassanne
        inhokki kirjoitti:

        Hih, hyvvee syssyy, haluun kuulla lisää runojasi; miten?

        Ei ole yllätys, ettet ole kuullut kyseistä laulua ikinä - koska et tunne suomalaisuutta! Se ei ole mikään runo, vaan laulu. Toki lorustakin menee.


    • rombyggdesintepåendag

      Ibland lönar det sig som nyinflyttad att ta det lugnt och se hur livet flyter på nya hemorten åtminstone en liten tid.

    • En tunne Hangon sisäisiä valtasuhteita muttaa ruotsinkielisillä saattaa hyvinkin olla jonkilainen kulttuurillinen yliote, ovathan he paikkakunnan alkuperäiset asukkaat, joten heillä on kotikenttäetu.
      Suomenkieliset ovat yleensä muualta tulleita.

      • oletfasisti

        Suomenkieliset ovat yleensä muualta tulleita."

        USKOMATONTA! Taas et ajattele ihmisarvoa, vaan elät tuossa propagandamaailmassasi!

        Ruotsinkieliset eivät TODELLAKAAN ole "alkuperäisasukkaita" missään Hangossa, vaan ruotsin kieli on tullut kielenvaihtokielenä paljon myöhemmin kuin suomalainen ja suomenkielinen asutus on silläKIN paikalla ollut!


      • kielenvaihtajatMyöhempiä

        Vanha suomenkielinen nimi Hankoniemelle oli "Kumionpää".


      • oletfasisti kirjoitti:

        Suomenkieliset ovat yleensä muualta tulleita."

        USKOMATONTA! Taas et ajattele ihmisarvoa, vaan elät tuossa propagandamaailmassasi!

        Ruotsinkieliset eivät TODELLAKAAN ole "alkuperäisasukkaita" missään Hangossa, vaan ruotsin kieli on tullut kielenvaihtokielenä paljon myöhemmin kuin suomalainen ja suomenkielinen asutus on silläKIN paikalla ollut!

        "Ruotsinkieliset eivät TODELLAKAAN ole "alkuperäisasukkaita" missään Hangossa, vaan ruotsin kieli on tullut kielenvaihtokielenä paljon myöhemmin kuin suomalainen ja suomenkielinen asutus on silläKIN paikalla ollut!"

        Milloin tämä kielenvaihto ja vieraskielinen invaasio on tapahtunut? Olisiko väitteellesi jonkinlaista lähdettä?


      • historianPimitys
        Ankdam kirjoitti:

        "Ruotsinkieliset eivät TODELLAKAAN ole "alkuperäisasukkaita" missään Hangossa, vaan ruotsin kieli on tullut kielenvaihtokielenä paljon myöhemmin kuin suomalainen ja suomenkielinen asutus on silläKIN paikalla ollut!"

        Milloin tämä kielenvaihto ja vieraskielinen invaasio on tapahtunut? Olisiko väitteellesi jonkinlaista lähdettä?

        Se on tapahtunut pikkuhiljaa - kun ruotsin kieltä alettiin käyttää Suomessa vallan välineenä.

        Esimerkki Runebergin suvusta; huomaamaton "kielen- ja nimen vaihto": Runebergin suvun Matti Torppa halusi päästä kauppiaaksi ja vaihtoi pelkästään sen vuoksi nimensä "Mats Nymaniksi" Pietarsaareen muuttaessaan. Sibeliuksen suku opiskeli taas ruotsin ja muutti nimensä Sibeliukseksi Lapinjärvellä.

        Länsi-Suomessa taas ihmisellä vaan alettiin antaa ruotsinkielisiä nimiä statuksen vuoksi (ruotsin kieli vallan väline). Sotilaille annettiin ruotsinkielisiä nimiä ominaisuuksien mukaan (Modig, Svinhufvud jne.) sekä Keski-Itä-Suomessa paljon ruotsinkielisiä eläinten nimiä (Ekorre, Hjerpe, Brac, Lax jne.)

        Noormarkkuun Merikarvialta muuttanut Antti Ahlströmin suku vaihtoi kieltään ja nimeään. Näin muuttui myös moni Noormarkun vanha suomalainen nimistö.

        Hyvin pienellä osalla ruotsinkielisistä on juuret Ruotsissa - paljon todennäköisemmin Saksassa, Baltiassa tai Venäjälläkin.


      • historianPimitys
        historianPimitys kirjoitti:

        Se on tapahtunut pikkuhiljaa - kun ruotsin kieltä alettiin käyttää Suomessa vallan välineenä.

        Esimerkki Runebergin suvusta; huomaamaton "kielen- ja nimen vaihto": Runebergin suvun Matti Torppa halusi päästä kauppiaaksi ja vaihtoi pelkästään sen vuoksi nimensä "Mats Nymaniksi" Pietarsaareen muuttaessaan. Sibeliuksen suku opiskeli taas ruotsin ja muutti nimensä Sibeliukseksi Lapinjärvellä.

        Länsi-Suomessa taas ihmisellä vaan alettiin antaa ruotsinkielisiä nimiä statuksen vuoksi (ruotsin kieli vallan väline). Sotilaille annettiin ruotsinkielisiä nimiä ominaisuuksien mukaan (Modig, Svinhufvud jne.) sekä Keski-Itä-Suomessa paljon ruotsinkielisiä eläinten nimiä (Ekorre, Hjerpe, Brac, Lax jne.)

        Noormarkkuun Merikarvialta muuttanut Antti Ahlströmin suku vaihtoi kieltään ja nimeään. Näin muuttui myös moni Noormarkun vanha suomalainen nimistö.

        Hyvin pienellä osalla ruotsinkielisistä on juuret Ruotsissa - paljon todennäköisemmin Saksassa, Baltiassa tai Venäjälläkin.

        *Brax


      • täysinsuomalainenseutu
        Ankdam kirjoitti:

        "Ruotsinkieliset eivät TODELLAKAAN ole "alkuperäisasukkaita" missään Hangossa, vaan ruotsin kieli on tullut kielenvaihtokielenä paljon myöhemmin kuin suomalainen ja suomenkielinen asutus on silläKIN paikalla ollut!"

        Milloin tämä kielenvaihto ja vieraskielinen invaasio on tapahtunut? Olisiko väitteellesi jonkinlaista lähdettä?

        Myös Pohjanmaan asutus on ollut aina suomenkielinen ja ruotsinkieli opiskeltiin ja ruotsinkieliset nimet annettiin paljon myöhemmin:

        Ensimäisenä todistuksena ovat Suomenkieliset paikan­nimet Ruotsinväen paikkakunnassa. Pitkin koko Ruotsalaisten aluetta Lapväärtistä Kokkolaan saakka on koko rantamaa täynnänsä suomenkielisiä nimiä, ei ainoastaan Suomenväen rajoilla, vaan etäisemmässäkin ulko-saaristossa. Määrätön olisi tässä luetella kaikkia, muutamia meidän kuitenkin täytyy mainita, varsinkin Merenkurkun avarasta saaristosta. Jo Merenkurkun ruotsalainen nimi “Qvarcken”, joka on suomen-alaisesta vään­netty, näyttää todistavan, että Suomalaiset olivat ensimäiset kulkijat näillä vesillä. Muut nimet todistavat samalle päin. Mustasaari, Raippaluoto (”Replot“), Koivulahti (“Qveflax“) ja Maksamo ( “Maxmö”) ovat ne seurakunnat, jotka tämän saa­riston käsittävät. Päätteet: -sor (saari), -lot (luoto) ja -lax (läksi, lahti), sekä pääte -mo, joka myöskin on suomalainen, *45 ovat näillä seuduin hyvin tavalliset. Maksamon saaristossa tavataan esm. Pirkkaluoto (“Pirklot“, ehkä Pirkkalaisten luoto?), Riitaluoto (“Riitalot“), “Korpislot “, “Ernlot“, “Tosplot“, “Pudimo“, “Wilkmo“, “Särkimo“, “Teugmo”, “Qvimo” (Kuivimo?). Mannermaalla taas ovat useat kylän-nimet ruotsalaisissa seura­kunnissa suomenkielisiä, esm. Vöyrissä: Oravainen, Tukkur (Tuhkuri), Rekipelto, Rökiö, Mäkipää, Karvat (Karvatti), Kovijoki, — ja Mustasaaren pitäjässä: Iskmo, Wassor, Wasklot, Aniksor (Annikansaari), Petsmo, Höstves (Höystövesi?) j. n. e. Tämän luettelon voisimme kovin pitkäksi venyttää, jos lähdemme etelään taikka pohjaseen. Tavallisissa kartoissakin tapaamme etelään mennessä nimet: Maalahti, Petalahti, Pielahti, Tiukka (Tjöck). Erityisillä taloillakin on toisinansa suomalaiset nimet, esm. Pietarsaaren pitäjässä useat Tarvosen-nimiset talot eri-paikoilla, ja Vöyrissä Bertbyn kylässä “Auras“ (Auranen) ni­minen talo, joka kuitenkin aikojen kuluessa on saanut muute­tun nimen: “Backills“ *46 — Kaikki nämä paikannimet Ruotsa­laisessa paikkakunnassa todistavat selvästi, että maa ennen oli ollut Suomalaisten hallussa, ja että nämä olivat siihen oikein asumaan asettuneet, koska heidän antamat nimet eivät muuten olisi niin luopumattomasti kiintyneet kyliinkin *47. Tosin voimme muutamista näistä paikoista arvata, että ne vasta myöhempinä aikoina ovat menneet Suomalaisten käsistä Ruotsalaisillen. Mutta tämä on voinut tapahtua ainoastaan molempien kansalli­suuksien rajalla. Jos kaikki kansan-tarinat tarkasti näiltä seuduilta ko'ottaisiin, niin voisi ehkä niistä paljon selitystä näille seikoille tulla. Sen vähän, mikä meidän on sopinut onkeemme ottaa, tahdomme tässä julkaista, toivoen muualta vielä lisää ilmaantuvan.

        Oravaisten seurakunta on nykyänsä kokonaan ruotsalai­nen, mutta nämä Ruotsalaiset kuitenkin tietävät alku-asukasten olleen Suomalaisia ja juttelevatkin mistä nimi semmoinen on saatu. Eräs kalastaja oli muka ensimäinen asukas, joka rakensi kodan itsellensä asumukseksi. Jälkeen päin tuli siihen toinen­kin mies, joka myöskin haki asun-siaa. Mutta molempien oli siinä liian ahdas olla, josta syystä entinen asukas päätti pois muuttaa ja möi siis kotansa toiselle. Tämä oli tulo-matkallansa ampunut joukon oravia, joitten nahat hän nyt antoi kodan hin­nasta. Siitäpä nimi Oravainen.

        (Yrjö Koskinen)


      • historianPimitys kirjoitti:

        Se on tapahtunut pikkuhiljaa - kun ruotsin kieltä alettiin käyttää Suomessa vallan välineenä.

        Esimerkki Runebergin suvusta; huomaamaton "kielen- ja nimen vaihto": Runebergin suvun Matti Torppa halusi päästä kauppiaaksi ja vaihtoi pelkästään sen vuoksi nimensä "Mats Nymaniksi" Pietarsaareen muuttaessaan. Sibeliuksen suku opiskeli taas ruotsin ja muutti nimensä Sibeliukseksi Lapinjärvellä.

        Länsi-Suomessa taas ihmisellä vaan alettiin antaa ruotsinkielisiä nimiä statuksen vuoksi (ruotsin kieli vallan väline). Sotilaille annettiin ruotsinkielisiä nimiä ominaisuuksien mukaan (Modig, Svinhufvud jne.) sekä Keski-Itä-Suomessa paljon ruotsinkielisiä eläinten nimiä (Ekorre, Hjerpe, Brac, Lax jne.)

        Noormarkkuun Merikarvialta muuttanut Antti Ahlströmin suku vaihtoi kieltään ja nimeään. Näin muuttui myös moni Noormarkun vanha suomalainen nimistö.

        Hyvin pienellä osalla ruotsinkielisistä on juuret Ruotsissa - paljon todennäköisemmin Saksassa, Baltiassa tai Venäjälläkin.

        Neffet kertovat jatkuvasti tarinoita siitä kunka ruotsin kielen oppiminen on auttanut uralla ja kielen vaihto mahdollistanut luokkaretken. Huom! Tätä mainostavat neffet, emme me surut!!

        Niinhän se monin paikoin on nytkin mutta siitä huolimatta neffelle ruotsin opiskelu ei kelpaa. Neffe raivoaa ja haluaisi pärjätä yhtä hyvin pelkällä suomen kielellä. Sorry. Ei onnistunut sata eikä kaksisataa vuotta sitten, eikä onnistu nykyäänkään.

        Lär dig svenska, Finland är ett tvåspråkigt land!
        Bäst för en själv att man kan båda!


    • germund9

      Varför flytta till Ekenäs om man redan på förhand vet om "klimatet ",vad är det som drar ?

      • självbevarelsedrift

        Därför flyttar svenskspråkiga inte heller till enspråkigt finska orter när man man ve hur motttagandet skulle bli.


      • skäreens
        självbevarelsedrift kirjoitti:

        Därför flyttar svenskspråkiga inte heller till enspråkigt finska orter när man man ve hur motttagandet skulle bli.

        Har inga problem att vistas i helt finskspråkiga städer.
        Där pratar man ju finska.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2317
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      125
      1774
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1657
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      226
      1331
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1293
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1247
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1141
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      986
    Aihe