MITÄHÄN TAVARAA SIELLÄ ON KUN ESISUODATIN RACAL ON MUSTANA??
DIESEL ESISUODATIN TUKOSSA
25
3487
Vastaukset
- Biomassaa
Levää.
- noFAME
Diesel bakteria. Käy ostamassa kemikaalia ja annostele shokki ohjeen mukaan. Esim starbrite staronia shokki hoitona annostelu tuplana eli pikku pullollinen(250ml) 500l dieseliä...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/387671/Star-brite-dieselin-lisaaine-250-ml
Toinen vaihtoehto tankki tyhjäksi, tankin pesu ja uudet dieselit. Jatkossa katsot, että et osta dieseliä jossa joukossa FAME:a, Nesteen diesel ei sisällä tota paskaa joka antaa oivan alustan bakteerille! - aurajuusto
Onko noin? Minä taas olen kuullut , että juuri Nesteen dieseliä ei kannata käyttää. Ja siksi olen käyttänyt ST1:n dieseliä.
- noFAME
ÄLÄ KUUNTELE VAAN OTA ASIASTA SELVÄÄ!
MITEN HELPPOA SE ON GOOGLETTAA... - noFAME
noFAME kirjoitti:
ÄLÄ KUUNTELE VAAN OTA ASIASTA SELVÄÄ!
MITEN HELPPOA SE ON GOOGLETTAA...Tässä sinulle ja, kun et usko, niin googleta lisää ulkomaisillakin palstoilla asiasta asiallista tietoa.
https://www.neste.com/fi/fi/diesel-ongelma-voi-katkaista-veneen-matkan - noFAME
noFAME kirjoitti:
Tässä sinulle ja, kun et usko, niin googleta lisää ulkomaisillakin palstoilla asiasta asiallista tietoa.
https://www.neste.com/fi/fi/diesel-ongelma-voi-katkaista-veneen-matkanJa tässä ST1 kertoo asiasta todella asiallisesti, sekä selkeästi ja siitä, että heillä on FAME aineita max 7% polttoaineesta, toivottavasti jaksat lukea, niin saat faktaa, etkä ole kuulopuheiden varassa!
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ongelmia FAME polttoaineita ST1 - 28m
Tankki tyhjäksi ja pesu on oikea ratkaisu. Nuo myrkyt jotka tappavat bakteerit jättävät kaiken moskan edelleen tankkiin, joten ongelma toistuu hetken päästä. Tuo jäljelle jäävä moska on hyvä kasvualusta uusille bakteereille.
noFAME:lle: google linkkisi ei oikein selvitä mitä koitat sanoa. Jos tankissa on 7 % FAMEa niin se mahdollistaa sellaisen bakteerimäärän että suodattimet menevät tukkoon. - noFAME
noFAME kirjoitti:
Ja tässä ST1 kertoo asiasta todella asiallisesti, sekä selkeästi ja siitä, että heillä on FAME aineita max 7% polttoaineesta, toivottavasti jaksat lukea, niin saat faktaa, etkä ole kuulopuheiden varassa!
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ongelmia FAME polttoaineita ST1Voi kauhiasti anteeksi :)
Avaa linkkini josta ei mitään selvinnyt, skrollaa sivua alas toiseksi viimenen linkki jonka otsake alkaa "SPV katsastajat" siinä on ST1 pdf tiedosto jossa kerrottu aika hyvin tästä bakteeri ongelmasta ja sen synnystä ja sen välttämisestä.
En saanut toimivaa linkkiä järjestetty, sorry - 28m
noFAME kirjoitti:
Ja tässä ST1 kertoo asiasta todella asiallisesti, sekä selkeästi ja siitä, että heillä on FAME aineita max 7% polttoaineesta, toivottavasti jaksat lukea, niin saat faktaa, etkä ole kuulopuheiden varassa!
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ongelmia FAME polttoaineita ST1Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.
Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät. - 28m
28m kirjoitti:
Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.
Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät.... vielä lisäys:
Jos FAMEa on 7%, tankissa 300 kg dieseliä, ja 1 g FAMEa kasvattaa 1 gramman mikrobeita, niin saa olla aika suodattimet että suodattavat ne 21 kg mikrobeita...
Noin pahaa tilannetta ei käytännössä varmaan tule, mutta antaa kertoo mittakaavan. - noFAME
28m kirjoitti:
Kiitos linkin tarkennuksesta. Tosin tuossa ST1:n esityksessä ei sanallakaan väitetä FAMEn olevan ongelmatonta tai parempaa kuin synteettinen Nesteen biodiesel joten varmuuden vuoksi käytän edelleen FAMEtonta dieseliä. FAME sisältää mikrobien kasvuun tarvittavat komponentit, joten jos tankissa on hiukankin vettä ja lämpöä, on soppa valmis.
Otetaan tuolta vielä lainaus ison valmistajan ohjeesta jos mikrobeita esiintyy:"Tärkeintä mikrobien kasvun ehkäisyssä on välttää vesi-polttoaine rajapintojen muodostuminen säiliössä sekä suorittaa säännölliset puhdistukset." Eli myrkkyjen käyttöä eivät suosittele tai edes ehdota, koska se jättää moskan pyörimään tankissa ja kasvattamaan taas seuraavan mikrobierän kun myrkky on loppunut. Toki myrkkyjen valmistajat kiittävät sinua jos niiä käytät.Kummassakin Nesteen dieselissä on lisäaineistus joka jossain määrin estää bakteereja villintymästä, itse käytän ainoastaan Pro dieseliä siinä on vielä lisäksi setaani korotetta. Saan sitä paikalliselta asemalta avolavatankkiautolla suoraan veneelle sopivalla hinnalla.
Ei väitetäkään olevan parempaa ja kerrotaan avoimesti, että tavaran lähdettyä jalostamolta se on bakteerivapaata ja jos jossain vaiheessa joutuu vettä dieseliin alkaa bakteerin muodostus, varsin asiallinen tuo ST1 pdf.
Jos olet huomannut, niin useilla veneasemilla tankit ovat ulkosalla ja keväisin ja syksyisin hikoilevat ainakin ulkopinnoiltaan kondenssivettä. Uskoisin tätä tapahtuvan jonkin verran myös tankin sisällä joten mikstuura on jo valmista tankatessa tällaiselta asemalta?
- Biofilmii
Kyllä se tankki on nyt tyhjennettävä ja huuhdottava kunnolla, kuten koko linja. Tämän jälkeen suodatimet vaihtoon ja levämyrkkyä ohjeen mukaan.
Estä veden pääsy sinne tankkiin ja jos et aja tarpeeksi, niin tyhjennä se tankki talveksi. - KovaaAjoa
Toisaalta minulla on tankissa ollut levää eikä sitä ole sen takia tarvinnut tyhjentää. Starbritea ohjeen mukaan ja suodatin vaihtoon, jos menee niin tukkoon ettei enää tahdo liemi mennä läpi.
Tankki kannattaa tietenkin ajaa melkein tyhjäksi ennen seuraavaa tankkausta ja käyttää myrkkyä ohjeen mukaan.
Tosin minulla tankin polttoaineen imu on pohjalla. Jos imu on ylhäältä, tankkia on paljon vaikeampi saada puhtaaksi . - Vuotavakorkki
Mitään myrkkyjä ei tarvita kun pesee tankin, desinfioi esim sinolilla, vaihtaa polttoainesuodattimet Ja lopuksi selvittää syyn, miksi dieselbakteeri on päässyt jyläämään... Autoissahan tämä ei ole juurikaan ongelma, mutta veneissä jostain syystä on. Jostain pääsee tankkiin siis vettä. Ehkä täyttökorkin tiivisteestä tai huohotinlinjasta.
- miksipitääainasäätää
Mistä keksit sinolin tappavan pöpön?
Eikö sinol sitten ole myrkkyä, eli miksi keksiä pyörä uudelleen, kun sitä varten on jo mömmöjä olemassa, ei ainakaan säästö syistä, vai? - Toope4
Sinol on etanolia, johon on lisätty aineita, jotka tekevät siitä juomakelvottoman muille kuin ammattilaisille.
Se vain lisää ongelmaa, ei poista sitä.
Mikä sä olet koulutukseltasi?
- ST1-MaaKutsuu
"Veneilijän on huolehdittava ettei tankissa ole vettä". Sadeveden estäminen ei ole vaikeaa, mutta miten estetään lämmönvaihteluiden aiheuttaman kondensiveden syntyminen vesirajassa, jossa kosteus on 100%?
Yhtä hyvin ST1 voisi kehottaa kaikia dieselin käytäjiä huolehtimaan että polttoiaineen lämpötila on vuoden ympäri tasan 20C. Polttoaineen myyjän/valmistajan pitää huolehtia, että aine sopii todellisiin olosuhteisiin eikä edellyttää, että veneilijä muuttaa ilmankosteutta ja lämpötilaa sopimaan herkkähipiäiselle polttoaineelle.- noFAME
Sen saisi helposti korjattua lisäaineistamalla dieselin. Hinta olisi varmasti vajaa 1ct litralla koska starbriteä ostaessakin monen välikäden kautta lisäaineistuksen hinta 0,0125 per litra ostaessa lisäaineen litran tonkassa joka riittää 4000l dieseliä.
En ymmärrä mitä järkeä jalostajan on riskeerata veneilijöiden turvallisuutta ja siirtää vastuu veneilijälle, tosin tuo 1 ct veneilijälle per litra itse lisäaineistaessa ei pitäisi olla liikaa? - UnohdaSeIlmanKosteus
En olisi kyllä ilman kosteudesta tankissa kovin huolissani. En vaikka olisi se 100%n suhteellinen kosteus. Dieselin ja veden höyrynpaineet siellä tankin sisällä on kuitenkin sellaiset ettei sitä vettä mitenkään erityisesti kondensoidu.
20 asteen lämpötilassa ilmassa on 100 %n kosteudessa 17 grammaa kuutiometrissä. Jos tankissasi olisi 100 litraa tyhjää tilaa niin vettä olisi ilmassa 1,7 grammaa. Lisäksi se dieselkin vie höyrynpaineellaan osan siitä tyhjästä tilasta. Eikä se kaikki ilman kosteus suinkaan muutu vedeksi sinne dieseliin.
Talvella on vielä helpompaa 10 asteessa on enää 2,2 grammaa kuutiossa 100% suhteellisessa kosteudessa.
- naiskippari
Voi Ripa57 kulta kun ymmärtäisit edes kertoa onko kyseessä uusi vai vanha vene.
Todennäköisesti kyseessä on tuo mikrobikasvusto, joten tankki kannattaa tyhjentää ja pestä. Sitten hankit kunnon isot suodattimet ja asennat ne sellaiseen paikkaan, että ne voi helposti puhdistaa/vaihtaa. Kunnnon suodattimet eivät pikku mössöistä ole moksiskaan vaan kapasiteettia riittää. Oikein rakennetussa järjestelmässä on kaksi piiriä eli jos toinen tukkeentuu, niin heitetään puhtaalle puolelle ja puhdistetaan tukkeentunut puoli. Meno voi jatkua keskeytymättä.- noFAME
Voi jos sieltä lähtee parin kämmenen kokoinen rihmasto liikkeelle, niin tukkii jo putket ennen niin mainiota racorin suodatin systeemiä, tosin jos naiskipparilla on myös polttoaineen puhdistus laitteisto joita suositaan esim jenkeissä, niin voit vain hymyillä leveästi...
- KovaaAjoa
noFAME kirjoitti:
Voi jos sieltä lähtee parin kämmenen kokoinen rihmasto liikkeelle, niin tukkii jo putket ennen niin mainiota racorin suodatin systeemiä, tosin jos naiskipparilla on myös polttoaineen puhdistus laitteisto joita suositaan esim jenkeissä, niin voit vain hymyillä leveästi...
Polttoaineenpuhdistuslaitteistona käy hyvin reilu ohivirtaus moottorissa. Kun polttoaine tekee hullunkiertoa racorin ja koneen suodattimen kautta, jää isot sammakot ja jäkälät kasvamatta.
Ymmärrän hyvin miksi tankkien imu on yläpuolelta, mutta pohjasta se kierrättää pskat suodattimiin eikä tankkiin kerry kasvustoa huomaamatta.
Paras tapa vaikuttaa pöpöjen määrään on kuitenkin hyvä kierto tankissa.
- tiisselilevää
Monen veneen tankki on todella hankala tai jopa mahdoton puhdistaa, joten aikamoisesta ongelmasta on kyse. Itselläni on Starbriten aine toiminut hyvin, vaikka en tankkia ole pystynyt puhdistamaankaan.
- VolvoMani
Meillä tuli starbrite käsittelyn jälkeen viikon päästä uudelleen levää, joten ei toiminut Sitten hain Volvolta Grotamar 82 ainetta ja käytetty siitä lähtien, ei ole levää enää näkynyt, myös käyntihäiriöt hävisivät.
- Saaritollo
Aika fakiiri saa olla jos saa LEVÄÄ kasvamaan pimeään diesel tankkiin. Bakteeripohjaista biomassaa kuitenkin, mutta levää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849