ennen ja nyt

exinferno

Olin narsistien kynsissä syntymästäni (60-luvulta) saakka, ensin vanhemmat, sitten opiskelu ja työkaverit, satunnaiset kohtaamiset, tutut ja kumppanit.
Ei ollut narsismista kertovia kirjoja niinkuin nyt on, eikä nettiä ei edes tällaista palstaa, josta olisi tiedon saanut. Ilmapiiri oli toisenlainen. Ei vaan tullut vastaan mitään, joka olisi sanoittanut kokemani niin kuin nykyään.

Vaikka itsellä oli aina huono olo narsistien seurassa ja oma intuitio hälytti, aiheesta ei puhuttu eikä vain tiennyt mistä on kyse.
Jos olisi ollut se tieto mikä nyt, olisin varmasti jättänyt aikaa tuhlaamatta vääriin ihmisiin.

Luen näitä koska yritän parantua traumoista, vaikka en käytännössä ole kurjatyyppien talutushihnassa tai kauko/lähiohjauksessa enää.

Siksi ihmettelen, nyt kun ilmiöstä on tietoa, miksi kukaan oikeasti ENÄÄ viitsii tuhlata aikaa niihin? Postuumi päänselvittely on eri asia, mutta että käytännössä vielä sietäisi huonoa kohtelua?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuytrrö

      Noin elelin minäkin vuosikymmenet tietämättä mistä on kyse.
      Ihmettelin vaan silmät pyöreenä.

    • Mätäsato

      Ai miksikö? Kun ei muuta ole tarjolla kovasti etsimälläkään. Niin läpäisevää se jo on.

    • Naisellakintarpeet

      Meidän täytyy keksiä muut konstit tyydyttyäksemme ja jotta saamme tyydytyksen.

      • Pyhäparisuhde

        Itsellä ei nuo tarpeet ole päällimmäisenä ja muutenkin pikku juttu ja helposti hoidettavissa... Pelottavan monilla kuitenkin on. Ehkäpä siinä se vitsaus.


    • nytainajaikuisesti

      Tuskin ne ihan kaikki nyt narsisteja olivat. Minullakin oli julma lapsuus. Kestin sen vain siksi että en lapsena tiennyt paremmasta. Luulin että muidenkin vanhemmat vihaavat lapsiaan. Pihapiirissä ja koulussa minua kiusattiin, ja luulin että sekin on normaalia. Vasta murrosikäisenä kun pystyin itse hakeutumaan minne halusin, huomasin että kivojakin ihmisiä on olemassa.

      Silti en sanoisi ketään noista lapsuuteni kiduttajista narsistiksi. He olivat vain pahoja ja tyhmiä ihmisiä. Ties vaikka joku olisi oikeasti narsisti ollutkin. Ensimmäisen mielestäni oikean narsistin tapasin vasta keski-ikäisenä. Siitä ei voinut erehtyä. Ikävä kyllä en pääse kyseisestä tyypistä ikinä eroon, mutta voin pitää etäisyyttä ja olla reagoimatta temppuihin, ne ovat selviytymiskeinoni.

      • exinferno

        En tietysti tiennyt kuka on narsisti, mutta jos puhutaan narsismista, kiusaajilla on aina narsistisia piirteitä, kun haluavat kohdella muita huonosti.
        Pahuus on pahuutta. Ei kukaan esim raiskaa vahingossa.
        Myös kiusaajan apurit (nykyään puhutaan hovista) oli samankaltaisia, tilanteen mukaan muuttuvia. Opportunisteja.

        En vatvo en, mutta harmittaa että aikaa on mennyt hukkaan joidenkin tyhmien takia.
        Jotka vain toimivat luonteensa mukaisesti.


      • nytainajaikuisesti
        exinferno kirjoitti:

        En tietysti tiennyt kuka on narsisti, mutta jos puhutaan narsismista, kiusaajilla on aina narsistisia piirteitä, kun haluavat kohdella muita huonosti.
        Pahuus on pahuutta. Ei kukaan esim raiskaa vahingossa.
        Myös kiusaajan apurit (nykyään puhutaan hovista) oli samankaltaisia, tilanteen mukaan muuttuvia. Opportunisteja.

        En vatvo en, mutta harmittaa että aikaa on mennyt hukkaan joidenkin tyhmien takia.
        Jotka vain toimivat luonteensa mukaisesti.

        Ei vatvomisessa ole mitään pahaa jos tunnet sen helpottavan oloasi. Olen itsekin vatvonut asioita, varsinkin sitä kun murrosikäisenä löysin paikan jossa minulla oli kavereita ja hyvä olla, niin eikös nämä pahat ihmiset tulleet sinne hakemaan minua pois, väittäen että olen joutunut pahoille teille, häpäisemään minut kavereitteni nähden ja uhkailemaan mitä sairaimmilla uhkauksilla. Ei paha halua päästää otettaan. Kaikilla pitäisi olla yhtä paha. Mutta ainakin minulla asian suurempi vatvominen tuntuu olevan turhaa. Asiat ei siitä muutu. Opetus oli se että pysy poissa pahojen ihmisten läheisyydestä.


    • tckkii

      Paneminen on niin tärkeää , seksi, nussiminen, miten sitä sanotaan.
      Se vietti on menee itsearvostuksen edelle monilla.

      • Haluamanne

        Se on kivaa touhua, myönsit tai et.


      • äläyleistä
        Haluamanne kirjoitti:

        Se on kivaa touhua, myönsit tai et.

        No ei ole kaikkien mielestä kivaa. Jos on jo lapsena pantu, vaikkei edes tiennyt mitä se oli, kipu ja täys lamautuminen.

        Ilman vettä ja nukkumista ei voi elää, mutta ilman seksiä voi. Seksi ei ole prioriteetti kaikille.


      • ölkjhgreeyujkl

        Mä oon kans elänyt ilman seksiä melkeen 50 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe