Vakuudet vuokratotille rakennettaessa?

tuleva_rakentaja

Kävimme neuvottelemassa vähän aikaa sitten rakennuslainasta. Virkailijan mukaan heti rakennusvaiheen alussa pitäisi olla täydet vakuudet koko kustannuksille (siis heti pitäisi olla 300 000 e edestä vakuuksia, jos aikoo rakentaa 300 000 e talon), samalla hän kuitenkin myös sanoi, että lainaa nostetaan vähitellen ja talon vakuusarvo kasvaa vähitellen valmiusasteen noustessa.

Tuossahan on selvä ristiriita: jos valmiusaste eli vakuuden arvo ja lainan määrä kummatkin kasvaa vähitellen, niin eikö ylimääräistä vakuutta pidä olla vain sen hetkisen lainan määrä miinus talon silloinen vakuusarvo? Tätä summaa on tietenkin vaikea etukäteen arvioida, mutta eihän se mitenkään voi olla 100 % lopullisesta summasta.

Kuinka suuret vakuudet teiltä on vaadittu vuokratontille rakennettaessa? Esim. 1/3 lopullisesta lainasummasta?

6

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva-rakentaja

      Tarkennuksena siis, että edellinen asunto on tarkoitus myydä vasta lähellä talon valmistumista. Siksi siis omarahoitusosuus on 0, mutta asunnosta riittää vauuksia nykyisen asuntolainan ohella myös noin 25%:in tarvittavasta rakennuslainasta.

    • kiinnitykset

      Otetaanko vuokratonttiinkin kiinnitykset? Niitähän haetaan tietysti talon arvoa vastaava summa plus hiukan ylikin.

    • Saasnägä

      Älä hyvä ihminen vuokratonteille rakenna !! Myydessä huono asia !! Oma aina oma.. Mieti loppuun Saakka!

    • tuleva_rakentaja

      Vuokratontti on siis vanhempien, joka on tarkoitus myöhemmin lunastaa tai saada viimeistään sitten perinnönjaossa.

      Kiinnityksistä: Pankista ymmärsin, että vuokratontin vakuusarvo on heille 0. Valmistuvalle talolle voi hakea myös etukäteen kiinnityksiä, mutta niiden oikea arvo on tietysti suhteessa talon valmiusasteeseen.

      Mutta onko kenelläkään kokemuksia tarvittavista vakuuksista? Eilen varmistui, että niitä todellakin tarvitaan 100%.

      • Tallettaja-vain

        Hyvä että pankitkin alkavat vähitellen suojella itseään ja muita asiakkaitaan vaatimalla kunnon vakuudet. Keskeneräinen talo vuokratontilla ei ole kovin helppo huutokaupattava, jos rakentajalle sattuu tulemaan vaikeuksia.


    • 9-6

      Onko tontti lohkottu ja sille haettu lainhuuto vanhempien nimiin, vai laskennallinen lohkomaton osa vanhempien isompaa kiinteistöä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      132
      1308
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      147
      798
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      736
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      723
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      698
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      551
    Aihe