Kävimme neuvottelemassa vähän aikaa sitten rakennuslainasta. Virkailijan mukaan heti rakennusvaiheen alussa pitäisi olla täydet vakuudet koko kustannuksille (siis heti pitäisi olla 300 000 e edestä vakuuksia, jos aikoo rakentaa 300 000 e talon), samalla hän kuitenkin myös sanoi, että lainaa nostetaan vähitellen ja talon vakuusarvo kasvaa vähitellen valmiusasteen noustessa.
Tuossahan on selvä ristiriita: jos valmiusaste eli vakuuden arvo ja lainan määrä kummatkin kasvaa vähitellen, niin eikö ylimääräistä vakuutta pidä olla vain sen hetkisen lainan määrä miinus talon silloinen vakuusarvo? Tätä summaa on tietenkin vaikea etukäteen arvioida, mutta eihän se mitenkään voi olla 100 % lopullisesta summasta.
Kuinka suuret vakuudet teiltä on vaadittu vuokratontille rakennettaessa? Esim. 1/3 lopullisesta lainasummasta?
Vakuudet vuokratotille rakennettaessa?
7
421
Vastaukset 7
- tuleva-rakentaja
Tarkennuksena siis, että edellinen asunto on tarkoitus myydä vasta lähellä talon valmistumista. Siksi siis omarahoitusosuus on 0, mutta asunnosta riittää vauuksia nykyisen asuntolainan ohella myös noin 25%:in tarvittavasta rakennuslainasta.
- kiinnitykset
Otetaanko vuokratonttiinkin kiinnitykset? Niitähän haetaan tietysti talon arvoa vastaava summa plus hiukan ylikin.
- Saasnägä
Älä hyvä ihminen vuokratonteille rakenna !! Myydessä huono asia !! Oma aina oma.. Mieti loppuun Saakka!
- tuleva_rakentaja
Vuokratontti on siis vanhempien, joka on tarkoitus myöhemmin lunastaa tai saada viimeistään sitten perinnönjaossa.
Kiinnityksistä: Pankista ymmärsin, että vuokratontin vakuusarvo on heille 0. Valmistuvalle talolle voi hakea myös etukäteen kiinnityksiä, mutta niiden oikea arvo on tietysti suhteessa talon valmiusasteeseen.
Mutta onko kenelläkään kokemuksia tarvittavista vakuuksista? Eilen varmistui, että niitä todellakin tarvitaan 100%.- Tallettaja-vain
Hyvä että pankitkin alkavat vähitellen suojella itseään ja muita asiakkaitaan vaatimalla kunnon vakuudet. Keskeneräinen talo vuokratontilla ei ole kovin helppo huutokaupattava, jos rakentajalle sattuu tulemaan vaikeuksia.
- 9-6
Onko tontti lohkottu ja sille haettu lainhuuto vanhempien nimiin, vai laskennallinen lohkomaton osa vanhempien isompaa kiinteistöä?
- Anonyymi00008
Katsoin just yhden videon jossa tyyppi puheli rakentamisesta. Mun mielestä tuo vakuushan tarkoittaa sitä, että pankki on tutkinut asiakkaan, ja luvannut sovituilla ehdoilla lainan. En tiedä miten pankki osoittaa lainan annon jota asiakas voi käyttää rakentajalle vakuutena. Jos rakennuttajalla on oikeasti koko projektin rahoitus omalla rahalla, niin tuskin kukaan menee verkkopankin kanssa kirvesmiehelle todistamaan tlinsä limittiä. Pankkihan ei anna sadan pinnan lainaa, eikä urakoitsija tai talotehdas voi lähteä projektiin ali budjetoituun projektiin. Se pankin lupaus ja tutkimus on vähän niinkuin aina pakollinen. Jos itsellä olisi rahaa esim. 300000€ projektiin, niin en tiedä kannattaako sitäkään suoraan käteisenä laittaa projektiin vai onko fiksumpi ottaa laina edullisella korolla vaikka viideksi vuodeksi. Jos asiakkaalla on sadan pinnan takuu lainalle, niin pankki tuskin ottaa kovaa marginaalia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.368848- 100842
- 76630
- 50625
- 65605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 30576
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei134569En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25550Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48547