"Ilman lukioo on LUUSERI"

inhottavaa

En oo varma kuuluuko tää tänne mutta kuitenkin!

Mulla on yks "kaveri" tai ainakin tähän päivään asti mä oon sitä kaveriks kutsunu. Se on kuitenkin ny menossa lukioon, mä en viel tiedä haluanko lukioon mutta en ole hänelle sitä kertonut!
Tää mun kaveri sitten haukkuu mulle kaikkia jotka ei mee lukioon et "niillä ei oo MITÄÄN tulevaisuutta, ne on ihan luusereita, mut kaikki jotka menee lukioon ni haluu pärjätä elämässään." Ja sit se kertoo et ku se on lukion käyny se menee yliopistoon ja lukee ittensä tieks miksikä.

Ootteko te samaa mieltä? että kaikki jotka ei mee lukioon on luusereita jne..? :( Musta on tosi surullisen (ja ärsyttävän) kuulosta, koska mä en itse välttämättä halua lukioon. Tai en pärjää sielä. Oonko mäkin sit luuseri jolla ei oo tulevaisuutta?

60

4889

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anpi

se on just niin tollasta. meen itte varmaan lukioon kun mutsi pakottaa :D no ei mutta... Mun mielestä amis on ihan ok, saapahan ammatillisen koulutuksen eikä joudu kuuntelen samaa paskaa lisää ysin jälkee.

• Ensinnäkin jokainen pärjää lukiossa jos vain haluaa pärjätä. Lukio ei ole mitenkää erityisen vaikea paikka, jos on kiinnostusta vaan opiskeluun edes vähän. Ei sinne lusmuilemaan kannatta mennä.

Amis vs lukio juttuja nyt kuulee vaikka kuinka, mutta sanottakoon, että maailmassa on monta ammattia mihin et tarvitse lukiota.

Lukio on kuitenkin myös yleissivistystä vaikka ryhtyisitkin ihan "huonoon" ammattiin, niin lukio ei ole koskaan turha.

Siinä on vain sellainen homma, että kun tiedät, mihin haet töihin, niin samaan paikkaan hakevat, joilla on lukio ja YO pohjalla, niin ne menevät kirkkaasti sinun ohitse työnantajan silmissä, valitettavasti.

• niin jos

On lukiosta HYVÄT paperit, niin voivat mennäkkin ohi, mutta jos sulla on lukiosta surkeet paperit, niin sillon et pääse yhtään mihinkään...

• niin jos kirjoitti:

On lukiosta HYVÄT paperit, niin voivat mennäkkin ohi, mutta jos sulla on lukiosta surkeet paperit, niin sillon et pääse yhtään mihinkään...

No ei tietenkään, jos on huonot paperit lukiosta, mutta kyllä suurin osa keskeyttää lukion jos se menee niin huonosti.

Suurin osa lukion käynneistä ja ylioppilaaksi kirjoittaneet eivät ole mitään "hyvät paperit" kirjoittajia, vaan ihan keskitasoa. He menevät myös "kirkkaasti" ohi.

• Naruto

”Lukio on kuitenkin myös yleissivistystä vaikka ryhtyisitkin ihan "huonoon" ammattiin, niin lukio ei ole koskaan turha.”

Höhö. Ei huonoja ammatteja ole olemassakaan.

• dfdddfsdsdfssfsfsfss

Jotku työnantajat ja pomot kattoo kieroon jos on käyny lukion, sekin on nähty!!! tietysti sillon voi olla eri asia jos nämä pomotki on käyny lukion, niin sillon ne suosii lukiota.

• emissions

ei se kyl ny mee iha noi..!! sun kaveris ny ei oikee tiiä mist puhuu esim. mun äiti ja isä kumpikaa ei oo käyny lukioo ja ne menestyy töissää eikä meillä oo mtn raha onkelmii.. mut mun kaverin äiti on työtön eikä se saa mistään töitä vaiks se on joku tohtori ja tosi koulutettu ja niil on sit vähä raha vaikeuksii..:( eli koulutus ei oikeestaan ratkase mutta aijon mä silti ite lukioon mennä, mutta et sä oo mikään luuseri jos et mee lukioo

• TTJ

Tässä on minun oma näkemykseni asiasta. Itse siis olen liikkeellä ammattikoulu pohjalta, työkokemustakin löytyy muutaman vuoden verran ja tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeassa.

Itse sanoisin tässä kohtaa, että kannattaa miettiä mitä haluat tulevaisuudeltasi. Ts. amiksesta saat ammattitutkinnon. Lukio ”yleissivistävänä” en suosittele. Sillä tällä hetkellä työmarkkinoilla arvostetaan alankoulutusta ja vankkaa tietotaitoa. Sen sijaan jos tähtäät tutkintosi yliopistoon suosittelen lukiota. Jos taasen haluat lukea insinööriksi tai diplomi - insinööriksi näkisin että molemmat pohjat ovat vahvoja. Lukiolainen osaa matematiikkaa ja kieliä, mutta ammattiaineissa ammattikoulun käyneellä on suuri etulyöntiasema.
      Mutta vielä painottaisin että jos tarkoitus on lukea pelkästään kolme vuotta niin näkisin että kyllä se ammatti kannattaa mennä lukemaan. Silloin olet vahvemmassa asemassa töitä hakiessasi. Ja ikinä ei pysty tulevaisuuteen näkemään. Mieti jos jäät koulun jälkeen työttömäksi etkä halua jatkaa opiskelua. Silloin ammattikoulun käyneenä saat päivärahaa kun taasen lukion käyneenä et saa mitään.

Tässä on nyt pakko kirjoittaa tuohon yhteen tekstiin vähän kommenttia:

”Amis vs lukio juttuja nyt kuulee vaikka kuinka, mutta sanottakoon, että maailmassa on monta ammattia mihin et tarvitse lukiota.”

- Vastaan tullut ”paskahommia” aika monelle yleissivistyksen saaneelle

”Lukio on kuitenkin myös yleissivistystä vaikka ryhtyisitkin ihan "huonoon" ammattiin, niin lukio ei ole koskaan turha.”

- Mitä tekee historialla tai derivaatalla ojanvarressa ???

”Siinä on vain sellainen homma, että kun tiedät, mihin haet töihin, niin samaan paikkaan hakevat, joilla on lukio ja YO pohjalla, niin ne menevät kirkkaasti sinun ohitse työnantajan silmissä, valitettavasti.”

- Tässä kyllä työmarkkinat ovat aivan toista mieltä. Esim. eräs Suomen mittakaavassa suurehko yritys ottaa tietotekniikasta valmistuneita ammattikoulun käyneitä testausinsinöörien tilalle. Tässä tehdään säästö palkoissa, mutta tähän kelpaa vain ja ainoastaan jonkinlaisen tietotekniikantutkinnon omaavia henkilöitä. Ja tämä on vain yksi esimerkki. Ko. trendi on nykyään nousussa yrityksissä
      Pääpaino on nykyään työnantajilla että osaat hommasi. Nykyajan tehtaat ja tuotantolaitokset ovat niin kehittyneitä ja tuotantolaadultaan niin vaativia ettei työnantajilla ole yksinkertaisesti aikaa ja resursseja kouluttaa henkilöitä ”nollasta”.

No niin. Sanotaan näin, että kumpikin lukio sekä ammattikoulu ovat tärkeitä. Molemmilla on nyt ja jatkossa oma tärkeä paikkansa Suomalaisessa yhteiskunnassa. Sinun kannattaa miettiä tulevaisuuttasi ja sitä missä haluat olla 10 vuoden päästä. Mutta arvalla ei tätä hommaa kannata tehdä.

• jhjhjhjnm

En voi mitenkään ymmärtää näitä tonttuja, jotka jaksavat taistella yleissivistystä vastaan. "Mitä virkaa historialla ja derivaatalla on ojanvarressa"...voi hitto sentään.

historiasta tärkeämpää ainetta ei olekaan! et voi ymmärtää nykyaikaa ilman historiaa...piste. ja kivahan se on edes hieman tietää esim. lähi-idän tilanteen taustoista ja syistä...venäjästä, maailmantaloudesta, aatteista, teollistumisen kehityksestä, siirtomaavallasta, Suomenkin itsenäistymisen taustoista...vai olenko tässä aivan totaalisen väärässä??? Jos olen, kaiva sinä vain ojaasi rauhassa. Ja ihmettele sitten, miksi vähän väliä jossain päin maailmaa pamahtelee tuhansia ihmisiä kuoliaaksi toisten toimesta. Don't worry, be happy. Kiitos.

• TTJ
        jhjhjhjnm kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää näitä tonttuja, jotka jaksavat taistella yleissivistystä vastaan. "Mitä virkaa historialla ja derivaatalla on ojanvarressa"...voi hitto sentään.

historiasta tärkeämpää ainetta ei olekaan! et voi ymmärtää nykyaikaa ilman historiaa...piste. ja kivahan se on edes hieman tietää esim. lähi-idän tilanteen taustoista ja syistä...venäjästä, maailmantaloudesta, aatteista, teollistumisen kehityksestä, siirtomaavallasta, Suomenkin itsenäistymisen taustoista...vai olenko tässä aivan totaalisen väärässä??? Jos olen, kaiva sinä vain ojaasi rauhassa. Ja ihmettele sitten, miksi vähän väliä jossain päin maailmaa pamahtelee tuhansia ihmisiä kuoliaaksi toisten toimesta. Don't worry, be happy. Kiitos.

En ole taistelemassa yleissivistystä vastaan. Vai luuletko sinä ettei esim. ammattikoulussa saa yleissivistystä ? Enkä myöskään halveksu niitä jotka ovat valinneet lukion.
        Mutta ihmettelen syvästi niitä jotka sanovat yleissivistyksestä olevan hyötyä työelämässä. Siis lasketaan tähän edelliseen 2. asteen suorittaneet.

Sano minulle mitä hyötyä menneellä viikolla tästä yleissivistyksestäsi oli sinulle. Tai koska viimeksi se on auttanut sinua parempaan työsuoritukseen ?

Yleissivistys on hyvä asia. Sitä pitää olla, jotta voimme tehdä järkeviä ratkaisuja.

Mitäs sitten sen yleissivistävän jakson jälkeen ? Elämä ei lopu kolmen lukuvuoden jälkeen.

• AMIS

(Vaikka nimimerkkini onkin Amis, ei tarkoita, että olen sellainen 18v jätkä joka popittaa ympäri kaupunkia iskemässä 13 vuotiaita)

Olen siis 16 vuotias, MENOSSA ammattikouluun.
      Mun keskiarvo on päälle 8.5. JA mä menen silti Ammattikouluun.

Saanko minä hieman haukkua Lukioon meniöitä:
      " He tuhlaavat elämäänsä, turhan päiväiseen 3 vuotiseen koulutukseen. He eivät tiedä mitä haluavat, ja sen takia menevät lukioon; miettimään. Tosiasiassa Lukiossa pitää jo ruveta miettimään mitä haluaa, kurssit pitää valita"

Voisin jatkaakkin tuota, mutta intoni ei riitä.
      Olen hyvä koulussa, mutta en silti tuhlaa elämääni vaan menen ammattikouluun. Sillä tiedän mitä haluan elämältäni.

Ystäväsi on aivan samanlainen kuin minun opinto-ohjaajani, joka PAKOTTAA minut menemään Lukioon.
      "Kaikki yli 8.5 keskiarvoset menee lukioon" se mainitsi ja tuijotti mua. Niin raivostuttavaa.
      kerran jopa mietin, että mä tahallani puotan numerot alle seiskan, että pääsen ammattikouluun.

Älä anna KENENKÄÄN haitata SUN valintaasi!!!!!!
      Sä päätät sun tulevaisuudesta ja elämästä!
      Tsemppiä!

• ruoska

Se, onko luuseri vai ei ei riipu siitä onko käynyt lukion vai ammatillisen oppilaitoksen.

Stereotypiat lukiolaisista ja ammattikoululaisista eli amiksista ja ammareista ovat kaikkien tiedossa, mutta karu tosiasia on se, että kaikki lukiolaiset eivät ole kaikessa hyviä ja muita parempia ihmisiä joiden tulevaisuus on pelkkää ruusuilla tanssimista ja taas että ammattikoululaiset ovat rupusakkia jotka viettävät loppuelämänsä työttömyyspäivärahalla bensaa teinix-corollaan ostellen.

Itse olen kevään 04 ylioppilas, ja luuseri. Olen täysin tyhjän päällä, koska en ole saanut jatko-opiskelupaikkaa eikä tulojakaan ammatin puuttumisen vuoksi ole. Vertailun vuoksi, eräs tuttuni kävi peruskoulun jälkeen 3 vuoden ammattikoulun ja omistaa nyt oman firman, oman uuden auton ja oman rivitalokolmion, asioita joita minä tuskin koskaan voin saavuttaa.

Juttuni pointti on se, että lukio ei tee ihmisestä millään tavalla parempaa kuin ammattikoululaisista.

• saatanan saatana

Joku valopää sanoi edellä, että lukioon mennään, koska ei tiedetä minne muuallekaan menisi. ROSKAA. Okei, on pieni osa niitä, jotka ovat lukiossa lähinnä päivähoidossa. Mutta niin on amiksessakin, aivan varmasti.

Itse olen lukiossa, koska ammatilliselta puolelta ei ole mitään toivoa päästä siihen yliopistoon, johon tähtään. Ei todellakaan. Täysi mahdottomuus. Eikä ole olemassa mitään ammatillista tutkintoa, josta olisi hyötyä tämän yliopiston ja tulevan ammatin suhteen.
        Että näin.
        Ja sanonpahan vieläkin...lukio on erittäin hyvä pohja kenelle tahansa ja mihin tahansa uralle...enkä tarkoita että koneita osataan käyttää ja huoltaa lukiopohjalta, mutta siinäkin on monet lukioaineet hyödyksi ja yleensäkin elämässä. näistä mainittakoon esim. englanti ja historia, psykologia...uskonto, filosofia...maantiede, matikka.

• luuseri

Naurettavaa toi tollanen. lukion paskoilla papereilla ei tee mitään. mulla yks kaveri joka alotti lukion, siks ku se muka olevinaan pääsee mihin se haluu sit lukion jälkeen. tällä tytöllä oli päättötodistuksen keskiarvo alle 6, ja hän vielä lunttas joka kokeessa. nytkin oli monta hylsyy vaikka kursseilla oli vain kertausta. taitaa mennä hänellä 3 vuotta ihan turhaan.
      jos et haluu lukioon niin älä missään nimessä mene sinne sen takia että sun kaveris menee lukioon ja ne ei tykkää amiksesta. se se vasta typerää on mennä samaan koluun kaverin kanssa vaikkei oikeesti kiinnostais lukio ollenkaan! mietihän nyt omalla järjelläs??? amikseen vaan jos siltä tuntuu, ei sitä tarvii hävetä!!! tsemppiä sulle päätöksen tekoon!

• alkuperäinen.

Kaikille jotka kerto omia kokemuksiaan!

AMIS ja RUOSKA: kiitos varsinkin teille!

• ei taatusti

"lukio on ihan typerä, turha paikka, josta saa tyhjänpäiväisen tutkinnon ja vain hukkaa elämästä kolme vuotta"

Noin ajattelevat eivät varmastikaan ole käyneet lukiota. Tai jos ovat, he ovat idiootteja, sivistymättömiä, tietämättömiä moukkia ja LAISKOJA paskiaisia, joilla ei ole aivot riittäneet edes yksinkertaisimpien asioiden ymmärtämiseen.

pelkällä lukiolla ei tee mitään. selvä. mutta erinomainen pohja se kylläkin on. v-a-r-s-i-n-k-i-n jos tähtää yliopistokoulutukseen tai tietyille aloilla ammattikorkeassa.

toisekseen lukio on myös hyvä perusta lähteä amikseen ja sitä kautta johonkin ammattiin, ei huono yhdistelmä kuitenkaan. siitä syystä että lukion jälkeen on tiettyä sivistystä, jota amis ei yksin tarjoa...edellyttäen, että "lukee" edes hieman "lukiossa".

• ruoska
        ei taatusti kirjoitti:

"lukio on ihan typerä, turha paikka, josta saa tyhjänpäiväisen tutkinnon ja vain hukkaa elämästä kolme vuotta"

Noin ajattelevat eivät varmastikaan ole käyneet lukiota. Tai jos ovat, he ovat idiootteja, sivistymättömiä, tietämättömiä moukkia ja LAISKOJA paskiaisia, joilla ei ole aivot riittäneet edes yksinkertaisimpien asioiden ymmärtämiseen.

pelkällä lukiolla ei tee mitään. selvä. mutta erinomainen pohja se kylläkin on. v-a-r-s-i-n-k-i-n jos tähtää yliopistokoulutukseen tai tietyille aloilla ammattikorkeassa.

toisekseen lukio on myös hyvä perusta lähteä amikseen ja sitä kautta johonkin ammattiin, ei huono yhdistelmä kuitenkaan. siitä syystä että lukion jälkeen on tiettyä sivistystä, jota amis ei yksin tarjoa...edellyttäen, että "lukee" edes hieman "lukiossa".

Ei teitenkään yleissivistävien aineiden opiskelu ole koskaan turhaa, mutta jos ammatilliselta puolelta löytyy kiinnostava ala niin ilman muuta sinne.

• 3 Laudaturin ylioppilas
        ei taatusti kirjoitti:

typera, turha paikka josta saa tyhjanpaivaisen tutkinnon ja vain hukkaa elamasta kolme vuotta.

Kylla.
        Muutta en ole idiootti, sivistymaton, tietamaton moukka ENKA myoskaan laiska paskiainen.
        Paasin lukiosta oikein hyvilla papereilla.

Eximia Cum Laude Approbaturin papereilla lavitse mennyt.

• laurapieni

Vai sitä mieltä kaverisi on. Et todellakaan ole luuseri, jos valitset amiksen.

Itse olen amiksessa. Mitä sitä lukiota käymään kun peruskoulun jälkeen oli selvät sävelet et mitä alaa haluun opiskella.

Lukion jälkeen ei ole ammattia, eikä kaikki edes tiedä mitä senkään jälkeen haluaa opiskella. Monet pänttäävät yliopistoiden pääsykokeisiin, eivätkä kaikki saa opiskelu paikkaa. Ne, jotka saavat, on heillä edessä piiitkät opiskeluajat.ajattele, kuinka paljon esim. lääkäritkin ovat opiskelleet valmistuakseen. Lukio 3 vuotta yli 6 vuotta lääkkistä...Toivottavasti sen jälkeen on sitten edes työpaikka,että pääsee meitä "luusereita" auttamaan :)

Ja,minusta siinä ei ole mitään järkeä että valitsee opiskelupaikan sillä perusteella mihin kaverikin menee. Itse en tuntenut ketään kun kampaamopuoli alkoi,ja nyt mulla on luokallinen hyviä kavereita :)

• Zherec

Kukaan ei ole vielä tainnut ottaa esille kolmatta vaihtoehtoa, eli kaksoistutkintoa. Siinä yhdistyy molempien koulujen "parhaat" puolet. Yo-paperit ja ammattitutkinto. Toki aikaa menee 4 vuotta, mutta jos molemmat paperit omistat niin ei tarvitse pelätä että työttömäksi jää jos olet valinnut alan jossa työpaikkoja on.

Puheet lukion yleissivistävästä vaikutuksesta ovat taatusti hyvin todellisia, en sitä voi kieltää. Mutta yleissivistystä ei tarvitse oppia koulussa, ei pelkän yleissivistyksen takia tarvitse tuhlata kolmea vuotta, jos tietää jo mitä haluaa. Itse en koskaan ole pitänyt lukiota omalla kohdallani edes vaihtoehtona, ja vaikka en siellä ole opiskellutkaan niin voin väittää että minulla on hyvä yleissivistys. En ehkä tiedä mitään logaritmeistä, mutta ei se menoa haittaa. Raaka ammattitaito on aina parempi asia, kuin todistus siitä että osaa laskea tähtien välisiä etäisyyksiä.

Ja pelkkää palkkaa ajatellen ei todellakaan kannata harkita yo-yliopisto linjaa.

Kumpi kuulostaa paremmalta:

Ammattikoulussa opiskelet ammattiin X. saat heti työpaikan. Olet noin 18 vuotias ja uraputkesi on alussa. Opintolainaa ei ollenkaan tai hyvin minimaalisesti. Työn ohella opiskelet lisää, ja saat paremman aseman työpaikalla. 40 vuotiaana mietit "Hmm. Ostaisinko moottoripyörän vai mökin lapista". (Joillekin tämä saattaa kuulostaa utopialta, mutta isäni on elävä esimerkki tästä. 3000 euroa palkkaa kuukaudessa, viettää vuodesta 4 kuukautta ulkomailla lomaillen. Ei lukion papereita.)

Vai

Opiskelu lukiossa. Yö-tutkinto hankittu, ikää lasissa noin 18 vuotta. Hakuja eri yliopistoihin, hyvällä tuurilla pääsee, voi olla että ei. Rahaa ei saa mistään, koska ei ole koulutusta. Tämä johtaa lainan ottamiseen. Lainan ja muiden avustusten turvin opiskelet ja saat ammatin, sanotaan nyt vaikka 23-25 vuotiaana, riippuen tietysti omasta aktiivisuudestasi ja valitsemastasi linjasta. Saat kohtalaista palkkaa, ja lyhentelet lainojasi siinä sivussa. Ollessasi 40, saat vihdoin opintolainan maksettua pois. Kävellessäsi kadulla huomaat entisen yläasteen luokkatoverisi joka meni ammattikouluun ajavan ohi upouudella moottoripyörällään.

esimerkit saattavat olla hieman kärjistettyjä, mutta olen lyhyttäkin lyhemmän elämäni aikana tavannut molempien polkujen kulkeneita ihmisiä, ja näin asiat ovat usein menneet.

Ammattikoululla ja lukiolla on kyllä valitettavasti vieläkin hyvin vahva stigma. Ammattikoulua aliarvostetaan ja lukiota pidetään yhä suurena juttuna. Ei yo-tutkinto ole enää niin suuri juttu kuin se oli ennen. Vai kuinka monen lähivuosina kuolleen hautakivessä olette nähneet sanan "ylioppilas"?

Myöskään sitä ei kannata uskoa että lukioihin olisi vaikeampi päästä kuin ammattikouluihin. Ei todellakaan. Itse hain 8,5:n keskiarvolla 5 ammattikouluun yhteishaussa. En päässyt yhteenkään sisään, syy voi tietysti olla siinä että valitsin kouluja joihin otetaan 15 ihmistä vuosittain sisään, mutta se on toinen juttu.

Pähkinänkuoressa: Luusereita on luuseri vaikka se kävisi minkä koulun kävisi. Kannattaa tehdä sitä mitä haluaa eikä sitä mitä muut sinun haluavat tekevän.

Lähetä sähköpostia jos haluat keskustella asiasta enemmänkin.

• Sammakko.

Pyydäppä kaveriasi nimeämään yksikin ammatin, johon pääsee vain lukion papereilla.
      Lukiolla ei nykyään ole mitään merkitystä, koska LUKION PAPEREILLA EI PÄÄSE MINNEKKÄÄN TÖIHIN !
      Lukion jälkeen on pakko mennä jonkinlaiseen ammatilliseen koulutukseen ellei halua töihin kaupan kassalle.

Tee oikea valinta elämälläsi: ryhdy metallimieheksi.

• Sammakko.

Pyydäppä kaveriasi nimeämään yksikin ammatti, johon pääsee vain lukion papereilla.
      Lukiolla ei nykyään ole mitään merkitystä, koska LUKION PAPEREILLA EI PÄÄSE MINNEKKÄÄN TÖIHIN !
      Lukion jälkeen on pakko mennä jonkinlaiseen ammatilliseen koulutukseen ellei halua töihin kaupan kassalle.

joten

Tee oikea valinta elämälläsi: ryhdy metallimieheksi.

• sellaisia asioita kuin

viininpunainen Jaguar, purjevene saaristolaishuvilan rannassa, omakotitalo terasseineen ja näköaloineen, takka-, ruokailu-, vieras- ja työhuoneineen sekä matkoja Bahamalle ja Rioon, Pietari ja Pariisia unohtamatta. Siinä yksinkertainen syy, miksi en halua metallimieheksi kärsimään selkäkivuista ja makselemaan korkeita veroja ja saamaan keuhkosyöpää helvetillisestä tupakanpoltosta kaiken palkaksi.

Ja yrittäkää nyt jumalauta ymmärtää lopultakin, ettei lukion tarkoitus ole valmistaa ammattiin. Kukaan lukiolainen ei aio jäädä yo-lakin saatuaan kaupan kassalle, vaan aikomus on pyrkiä eteenpäin. Vaikka sitten amikseen ja johonkin ammattiin, jos siltä tuntuu tai sitten ammattikorkeaan tai yliopistoon. Onko tämä liian vaikea asia tajuttavaksi?

On erittäin kiva, että amiksesta valmistuu suoraan töihin voi alkaa tienaamaan. (Ellei ole valinnut ikävästi väärää alaa). Amislaisista voi tulla todella hyvinmenestyviä, rikkaita ihmisiä, ja niin voi lukiolaisistakin. Tunnen eräätkin veljekset, joista toinen ei saanut edes amista loppuun asti, mutta nykyään tyypillä on ennen 40 ikävuotta suuri omakotitalo, uusi iso auto, takana lukuisia ulkomaanmatkoja, kesämökki tontteineen ja veneineen, oma firma, kaksi lasta ja koira, kaunis vaimo, joka tekee tavallista toimistotyötä tavallisella palkalla. Toinen veljeksistä luki taas yliopistossa kymmenen vuotta historiaa ja filosofiaa, valmistuen lopulta todella hikisesti avustavaksi assariksi jonnekin yliopistoon. Tyyppi ajaa vanhalla paska-autolla, tuskailee vaimonsa kanssa miten saa maksettua pienin rivarikolmionsa lyhennykset ja miten saisi ainoalle lapselle kaikki tarvittavat tykötarpeet, eikä kesämökeistä tai matkoista tai uusista ilmastoiduista autoista tarvitse haaveillakaan.
        Pointti on siinä, että kumpikin tie voi johtaa hyvään elämään, tai huonompaan.

Mutta itse en halua metallimieheksi. Koska tiedän paremman reitin onneen ja autuuteen. Kiitos.

• monenlaista
        sellaisia asioita kuin kirjoitti:

viininpunainen Jaguar, purjevene saaristolaishuvilan rannassa, omakotitalo terasseineen ja näköaloineen, takka-, ruokailu-, vieras- ja työhuoneineen sekä matkoja Bahamalle ja Rioon, Pietari ja Pariisia unohtamatta. Siinä yksinkertainen syy, miksi en halua metallimieheksi kärsimään selkäkivuista ja makselemaan korkeita veroja ja saamaan keuhkosyöpää helvetillisestä tupakanpoltosta kaiken palkaksi.

Ja yrittäkää nyt jumalauta ymmärtää lopultakin, ettei lukion tarkoitus ole valmistaa ammattiin. Kukaan lukiolainen ei aio jäädä yo-lakin saatuaan kaupan kassalle, vaan aikomus on pyrkiä eteenpäin. Vaikka sitten amikseen ja johonkin ammattiin, jos siltä tuntuu tai sitten ammattikorkeaan tai yliopistoon. Onko tämä liian vaikea asia tajuttavaksi?

On erittäin kiva, että amiksesta valmistuu suoraan töihin voi alkaa tienaamaan. (Ellei ole valinnut ikävästi väärää alaa). Amislaisista voi tulla todella hyvinmenestyviä, rikkaita ihmisiä, ja niin voi lukiolaisistakin. Tunnen eräätkin veljekset, joista toinen ei saanut edes amista loppuun asti, mutta nykyään tyypillä on ennen 40 ikävuotta suuri omakotitalo, uusi iso auto, takana lukuisia ulkomaanmatkoja, kesämökki tontteineen ja veneineen, oma firma, kaksi lasta ja koira, kaunis vaimo, joka tekee tavallista toimistotyötä tavallisella palkalla. Toinen veljeksistä luki taas yliopistossa kymmenen vuotta historiaa ja filosofiaa, valmistuen lopulta todella hikisesti avustavaksi assariksi jonnekin yliopistoon. Tyyppi ajaa vanhalla paska-autolla, tuskailee vaimonsa kanssa miten saa maksettua pienin rivarikolmionsa lyhennykset ja miten saisi ainoalle lapselle kaikki tarvittavat tykötarpeet, eikä kesämökeistä tai matkoista tai uusista ilmastoiduista autoista tarvitse haaveillakaan.

Mutta itse en halua metallimieheksi. Koska tiedän paremman reitin onneen ja autuuteen. Kiitos.

Kukas sen sanoo, että tämä historiaa lukenut assari olisi sen tyytymättömämpi elämäänsä kuin veljensä? Ellet ole molempien kallonkutistaja.;)

On paljonkin ihmisiä, jotka ei yksinkertaisesti halua niihin ammatteihin, joihin amiksesta valmistuu. Kyllä sitä viimeistään nelikymppisenä palaa loppuun, jos menee töihin, jotka ei itse asiassa yhtään kiinnosta.

Itse tiesin jo lukioon ja myöhemmin yliopistoon mennessäni, etten todennäköisesti ikinä tienaisi yhtä paljon kuin amiksen käyneet serkkuni, valitsin vielä kielet vaikka matikkaankin olisi ollut erittäin hyvät rahkeet. Mutta päätös oli täysin tietoinen. Kyllähän se köyhyyskin ottaa joskus päähän, mutta vielä enemmän alkaisi ajan myötä vaivata, jos olisin jättänyt opiskelut väliin.

Niin se vain on, että ihmisen mieli ehtii muuttua toiveammatin suhteen montakin kertaa, itselläkin viimeksi nyt "kypsänä" kaksvitosena. Mutta helpompi minun on valintoja tehdä, uusiakin, kun on yo-paperit taskussa.

Työmarkkinatkin muuttuu nykyään niin nopeasti, ettei se amiksesta hankittu ammattikaan välttämättä takaa töitä loppuelämäksi. Vanhempana olisi kauhea vaiva, jos huomaisikin yhtäkkiä haluavansa johonkin uuteen hommaan, ja pitäisi ennen itse alan koulutusta hoitaa lukiokin kuntoon. Nykyään yhä useampaan koulutukseen pitää olla lukiopohja. Esimerkkinä kaupallinen ala, jolla on alettu palkata merkonomien sijasta tradenomeja. Kyllähän ammattikorkean tradenomiopintoihin voi kai päästä ammattikoulun kauttakin, mutta hikisempi urakka siitä tulee varsinkin kielten osalta.

• Sammakko.
        sellaisia asioita kuin kirjoitti:

Aikomus voi olla mikä tahansa, mutta usein se käytännössö jää siihen lakin saantiin.

• lukiorunkkari

tää sammakko taitaa olla oikee neropatti :D

• ...

...

• alukperäinen..

Yhteishaku on kohta... pari viikkoo enää. :( Mä en todellakaan tiedä mitä mä haluaisin!

• lukiolainen.

Ymmärrän sen, että amikseen suuntautuneet ajattelevat, mitä nyt enempää lukee historiaa tms, mutta entäs kielten tilanne? Kyllä aika helv*tin monissa ammateissa täytyy osata kieliä (edes ruotsi/englanti), itselläni oli ainakin peruskoulun jälkeen kielen taito ihan jäässä. Lukio menossa ja tässä asiassa näkyy jo valoa tunnelin päässä.

Itse en lue fysiikka enkä kemiaa lukiossa. Että ei pidä kuvitella, että lukiossa joutuu lukemaan kaiken maailman turhaa hommaa, jos ei ole kiinnostusta. Molemmista yksi pakollinen kurssi ja siinä se.

• tulee tässä

Sanon edelleen, että on tiettyjä ammatteja, joihin ei tarvitse haaveilla ilman yo-tutkintoa. Näitä ovat esim. lääkäri, lakimies, ktm, psykologi, opettaja (kielet, mat. aineet, historia...)...tarviiko jatkaa???

ja toisekseen, kaksoistutkinnostakaan EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ jos vaikka aikoo lääkäriksi tai juristiksi. Sanokaas edes yksi amiksen ala, josta olisi etua jommassa kummassa. Ei taida löytyä. Ja kolmanneksi, kaksoistutkinnossa ei saa niin hyviä pohjia noihin kahteen edellä mainittuun, siitä yksinkertaisesta syystä, että jos käyt pelkän lukion, pystyt taatusti sisäistämään paremmin niitä noiden kannalta tärkeitä ja välttämättömiä aineita ja lukemaan tehokkaammin samalla pääsykokeisiin.

Ja niitä on iso osa lukiolaisista, jotka valitsevat lukion juuri siksi, että he tietävät haluavansa lääkäri-juristi -tyyliseen ammattiin tulevaisuudessa. Ja he tievät myös sen, ettei kaksoistutkinto auta siinä juurikaan, eikä varsinkaan pelkkä amiksen ala. Ja vaikka nykyään on periaatteessa mahdollista edetä amiksesta yliopistoon vaikkapa lääkikseen, niin todellisuus ja käytäntö on kyllä muunlainen, paljon vaikeampi kuin lukion kautta. Jos joku on toista mieltä, ei kyllä tiedä asioiden oikeaa laitaa! Itselläni on kaksi opettajasukulaista, molemmat ovat ehdottomasti sitä mieltä, että näin on. Toinen heistä on lukiossa, toinen ammattioppilaitoksessa. Eli, käytäntö on eri asia kuin opetusministeriön hienot kalvot, joissa sanotaan että on mahdollista mennä amiksesta yliopistoon.

Vai voiko joku kertoa tapauksen, jossa amiksesta on joku päässyt oikeustieteelliseen tiedukuntaan, ja vieläpä samassa ajassa lukiolaisen kanssa??? Toki on huippulahjakkuuksia, mutta eivätköhän ne ole aikamoisia poikkeuksia...

Ja yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen kielten tärkeydestä. Tähän lukio on jumalattoman hyvä paikka.

• Zherec
        tulee tässä kirjoitti:

Sanon edelleen, että on tiettyjä ammatteja, joihin ei tarvitse haaveilla ilman yo-tutkintoa. Näitä ovat esim. lääkäri, lakimies, ktm, psykologi, opettaja (kielet, mat. aineet, historia...)...tarviiko jatkaa???

ja toisekseen, kaksoistutkinnostakaan EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ jos vaikka aikoo lääkäriksi tai juristiksi. Sanokaas edes yksi amiksen ala, josta olisi etua jommassa kummassa. Ei taida löytyä. Ja kolmanneksi, kaksoistutkinnossa ei saa niin hyviä pohjia noihin kahteen edellä mainittuun, siitä yksinkertaisesta syystä, että jos käyt pelkän lukion, pystyt taatusti sisäistämään paremmin niitä noiden kannalta tärkeitä ja välttämättömiä aineita ja lukemaan tehokkaammin samalla pääsykokeisiin.

Ja niitä on iso osa lukiolaisista, jotka valitsevat lukion juuri siksi, että he tietävät haluavansa lääkäri-juristi -tyyliseen ammattiin tulevaisuudessa. Ja he tievät myös sen, ettei kaksoistutkinto auta siinä juurikaan, eikä varsinkaan pelkkä amiksen ala. Ja vaikka nykyään on periaatteessa mahdollista edetä amiksesta yliopistoon vaikkapa lääkikseen, niin todellisuus ja käytäntö on kyllä muunlainen, paljon vaikeampi kuin lukion kautta. Jos joku on toista mieltä, ei kyllä tiedä asioiden oikeaa laitaa! Itselläni on kaksi opettajasukulaista, molemmat ovat ehdottomasti sitä mieltä, että näin on. Toinen heistä on lukiossa, toinen ammattioppilaitoksessa. Eli, käytäntö on eri asia kuin opetusministeriön hienot kalvot, joissa sanotaan että on mahdollista mennä amiksesta yliopistoon.

Vai voiko joku kertoa tapauksen, jossa amiksesta on joku päässyt oikeustieteelliseen tiedukuntaan, ja vieläpä samassa ajassa lukiolaisen kanssa??? Toki on huippulahjakkuuksia, mutta eivätköhän ne ole aikamoisia poikkeuksia...

Ja yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen kielten tärkeydestä. Tähän lukio on jumalattoman hyvä paikka.

"Sanon edelleen, että on tiettyjä ammatteja, joihin ei tarvitse haaveilla ilman yo-tutkintoa. Näitä ovat esim. lääkäri, lakimies, ktm, psykologi, opettaja (kielet, mat. aineet, historia...)...tarviiko jatkaa???"

Muistathan nyt että lukio ja yo-tutkinto eivät ole sama asia. Yo-tutkinto on yo-tutkinto, oli se hankittu miten tahansa, tietenkään ammattikoulun kautta hommatussa ei voi olla 7 L:ää, koska niin montaa ainetta ei kirjoiteta, mutta tutkinto sekin.

"Kaksoistutkinnostakaan EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ jos vaikka aikoo lääkäriksi tai juristiksi. Sanokaas edes yksi amiksen ala, josta olisi etua jommassa kummassa."

Lähihoitajan papereista saattaisi olla hyötyä jos lääkäriksi tähtää. Ja loppupeleissä kaikesta on hyötyä Ja ei kannata ajatella että siitä ammattitutkinnosta ei ole mitään hyötyä. Mitä jokainen ajatteli tehdä ne vuodet kun ei ole ammattia ja pitäisi opiskella? Eikö olisikin mukavampaa tehdä kunnon työtä se aika, kun odottelee että voi uudelleen hakea siihen haluamaansa yliopistoon?

"Ja yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen kielten tärkeydestä."

Jos väittäisin, että kielistä ei ole hyötyä, valehtelisin. Mutta sanokaapa te lukion käyneet/käyvät, miten oppimanne sanasto auttaa lääkärin ammatissa? Osaako kukaan teistä nimetä kaikkia luita englanniksi? En osaa minäkään.

• ........

Eiköhän se mene ohi, jolla sattuu olemaan ko. työn ammattitutkinto suoritettu.

Pelkällä lukiopohjalla et tule pääsemään mihinkään etkä kenenkään ohi koskaan.

Jos kaksi levyseppähitsaajaa hakevat samaa työtä, niin silloin saattaa (riippuen täysin työnantajasta ja ennenkaikkea hakijasta) ylioppilaalla ollakin paremmat mahdollisuudet.

Lukioon ei mennä siksi, että "pääsee paremmin duuniin". Amiska on se paikka.

Itse kävin lukion aikoinaan saadakseni aikaa miettiä tulevaa alavalintaa.

• alkuperäinen...

Onko täällä sellaisia, jotka ovat keskeyttäneet lukion?
        KERTOKAA SIITÄ JOTAIN!

• Yhdeksäsluokkalainen

En ymmärrä tätä iänikuista "Kumpi on parempi, amis vai lukio?"-väittelyä. Amis ja lukiohan ovat kaksi ihan eri asiaa, ja tärkeintä on kuitenkin se, että pääsee tekemään sellaista työtä, jossa viihtyy ja jota jaksaa tehdä loppuikänsä kunnes eläkeikä tulee vastaan. Ei ammattia palkkojen perusteella valita. Ja kyllähän lukioita voi keskenään vertailla, mutta ei lukiota ja amista. Sama kuin kiistelisi siitä, kumpi on parempi, kissa vai koira. Toiselle toinen on parempi, toiselle toinen.

Itselläni on mielenkiintoinen tilanne, kun yläasteen opo yrittää patistaa kaikkia amikseen, koska sieltä saat ammatin jo kolmessa vuodessa, kun taas lukion opo yrittää saada kaikki menemään tähän yleissivistystä antavaan lukioon. Lukioon olen silti menossa, koska amiksen puolelta ei löydy sellaista ammattia, joka minua kiinnostaisi minua. Tällä hetkellä haluaisin isona lääkäriksi, mutta se nyt saattaa vielä muuttua. Olen kuitenkin varma, että lukio on minulle oikea paikka.

Tosiasiahan on se, että lukioon meno on käytännössä täysin turhaa, jos aiot esimerkiksi suurtalouskokiksi. Tosin jos nelikymppisenä huomaatkin, että et enää halua olla töissä koulun ruokalassa, vaan haluat psykologiksi, on hyvä, jos on käynyt lukion. Näin voi vanhoilla lukion papereilla pyrkiä sitten sinne minne haluaa. Mutta millä todennäköisyydelllä sinulle kävisi näin?

Lukiossa todella on myös niitä, joilla ei vielä yhdeksännellä luokalla ollut aavistustakaan, miksikä he haluavat isona, ja siksi tulivat lukioon. Tällaisten lukiolaisten määrä on kuitenkin prosentuaalisesti aika pieni, ja väittäisinkin, että suurin osa heistä päätyy pyrkimään sellaisiin oppilaitoksiin, joihin on paremmat mahdollisuudet päästä lukiopohjalla kuin amispohjalla, ja joissa tarvitaan juuri lukion yleissivistystä.

"Jos väittäisin, että kielistä ei ole hyötyä, valehtelisin. Mutta sanokaapa te lukion käyneet/käyvät, miten oppimanne sanasto auttaa lääkärin ammatissa?"

Huomaathan, että latina, jota lääkärit käyttävät työssään paljon, on kuitenkin vaikuttanut englannin syntyyn merkittävästi. Ja jos haluaa olla hyvä lääkäri, on kansainvälinen ja osaa kieliä (esimerkiksi niitä englantia, ruotsia ja saksaa, joita "joutui" silloin lukiossa tankkaamaan) joita voi käyttää jos vaikkapa jonain kauniina päivänä tuleekin potilaaksi ulkomaalainen ihminen (amerikkalainen bisnesmies, saksalainen vaihtari tai vaikkapa rantaruotsalainen kettufarmari) joka ei puhu suomea sanaakaan, mutta kivut on kovat. Ryhdy siinä sitten etsimään tulkkia. Kielitaitoisen lääkärin on myös helpompi lähteä vaikkapa Afrikkaan rokottamaan köyhiä lapsia, kuin ihmisen, joka ei käytännössä osaa muuta kuin suomea.

Joku tuolla aiemmin väitti, että historia on turha aine. Muistathan että et voi tehdä historiaa, jos et tunne sitä. Historiaa tarvitaan myös oman ja muiden kulttuurien ymmärtämiseen :)

• that's the way we are

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. On turhaa kinastella, kumpi on parempi, lukio vai amis. Joten lykkyä pyttyyn ihan jokaikiselle tasamaantallaajalle elämän ohdakkeisella polulla!

• minä

Kun valmistuu lukiosta saa jonkun valkosen hatun ja kun valmistuu amiksesta on jo ammatti...
      Lukioon en menis vaikka maksettais...

• hnfcgh

Minä menen lukioon, tyhmä voin olla.

• lukion jo käynyt

elikkä, tässä olis koko hiukan vanhemman (ei vanhan, ikää 22 vuotta) mielipide.

itse sitten aikanaan menin lukioon, koska en myöskään löytänyt ammatilliselta puolelta mitään itseäni kiinnostavaa, no, lukio tuli käytyä läpi ja ylioppilaaksi tuli päästyä, ihan keskitason papereilla, no, sitten tietenkin hakemaan yliopistoon...ja yllätys, yllätys, keskitason yo-todistuksella ei ainakaan minun kokemukseni mukaan olekkaan paljoa mitään virkaa, eli minun papereillani ei päässytkään minnekkään muualle kuin ammattikorkeaan, jossa nytkin olen, ja jonne olisin päässytkin yhtä hyvin käymällä ammatillisen koulun.

miettikääpä siitä.

• t.s.

Olet ihan väärässä. Ensinnäkään yliopistoon ei haeta yleensä pelkällä yo-todistuksella, jollei pyri Åbo Akademihin. Useimmille aloille valitaan osa opiskelijoista pelkän pääsykokeen perusteella ja toinen puoli pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteillä. Eli yo-todistus ainoastaan antaa oikeuden hakea normaaleissa hakijaryhmissä eikä minään erikoistapauksena, joita otetaan sisään vain hyvin harvoin. Jos mokaat pahasti pääsykokeissa, niin sisään sinua ei hyväksytä edes yhteispisteiden perusteella, vaikka olisi todistus älliä täynnä. Ja vastaavasti kehnonkin todistuksen saanut voi päästä hakijoiden kärkipäässä sisään, jos pääsykoe menee nappiin.

Ja toisekseen ei ammattikorkeaankaan niin vain päästä. Ammattikoulun käyneetkin saavat toki hakea, mutta lukio antaa kuitenkin keskinkertaisellekin oppilaalle paljon sellaisia tietoja ja taitoja, joita ei ammattikoulussa lainkaan opeteta. Lukiotasoisia kieliä ja matematiikkaa voi tarvita jo pääsykokeissa ja viimeistään opiskelun aikana. Enpä menisi hakemaan suurtalouskeittäjälinjan pohjalta ammattikorkean tradenomi- tai insinööriopintoihin, saatikka englanninkielisiin koulutusohjelmiin.

Ja tiedän todellakin nämä asiat oman ja lähipiirin kokemusten pohjalta.

• lukion jo käynyt
        t.s. kirjoitti:

Olet ihan väärässä. Ensinnäkään yliopistoon ei haeta yleensä pelkällä yo-todistuksella, jollei pyri Åbo Akademihin. Useimmille aloille valitaan osa opiskelijoista pelkän pääsykokeen perusteella ja toinen puoli pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteillä. Eli yo-todistus ainoastaan antaa oikeuden hakea normaaleissa hakijaryhmissä eikä minään erikoistapauksena, joita otetaan sisään vain hyvin harvoin. Jos mokaat pahasti pääsykokeissa, niin sisään sinua ei hyväksytä edes yhteispisteiden perusteella, vaikka olisi todistus älliä täynnä. Ja vastaavasti kehnonkin todistuksen saanut voi päästä hakijoiden kärkipäässä sisään, jos pääsykoe menee nappiin.

Ja toisekseen ei ammattikorkeaankaan niin vain päästä. Ammattikoulun käyneetkin saavat toki hakea, mutta lukio antaa kuitenkin keskinkertaisellekin oppilaalle paljon sellaisia tietoja ja taitoja, joita ei ammattikoulussa lainkaan opeteta. Lukiotasoisia kieliä ja matematiikkaa voi tarvita jo pääsykokeissa ja viimeistään opiskelun aikana. Enpä menisi hakemaan suurtalouskeittäjälinjan pohjalta ammattikorkean tradenomi- tai insinööriopintoihin, saatikka englanninkielisiin koulutusohjelmiin.

siis tiedän toki nuo kaikki asiat, oikein hyvin.
        tiedän kyllä että pääsykokeet vaikuttavat eniten, ja niin edelleen, mutta jos esimerkiksi yo-todistus joissakin valinnoissa muodostaa esimerkiksi 1/3 valintapisteistä, ja pääsykoe 2/3, niin ei se noin 33% silloin aivan merkityksetöntäkään ole

(äh..ei tästä mitään tule, aivan sama kuin se edellinenkin viesti, ei kannattaisi kirjoittaa koulussa jollain lyhyellä välitunnilla...tulee vain selitettyä sanottavansa liian sekavasti)

ja mitä sanot ammattikorkeasta, on tietysti totta, mutta kun itse esimerkiksi olen opiskelemassa tradenomiksi, niin vaikka kielissä ja matikassa ehkä olenkin parempi kuin moni vaikka kauppaoppilaitoksen käynyt...niin varmuudella heille esimerkiksi kirjanpito, markkinointi ja monet muut tällaiset asiat ovat helpompia.

mutta, ei tällaisista kannata kiistellä, omasta kokemuksestani itse vain puhun, ei ole kyse mistään universaaleista totuuksista kuitenkaan.
        enkä yritäkkään sanoa että se olisi kenenkään muun syytä jos itsellä sattuu nyt vain olemaan negatiivisia kokemuksia
        (pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, huono näppis)

kaippa minä olen vain ollut väärässä paikassa väärään aikaan, sitä sattuu

• t.s.
        lukion jo käynyt kirjoitti:

siis tiedän toki nuo kaikki asiat, oikein hyvin.
        tiedän kyllä että pääsykokeet vaikuttavat eniten, ja niin edelleen, mutta jos esimerkiksi yo-todistus joissakin valinnoissa muodostaa esimerkiksi 1/3 valintapisteistä, ja pääsykoe 2/3, niin ei se noin 33% silloin aivan merkityksetöntäkään ole

(äh..ei tästä mitään tule, aivan sama kuin se edellinenkin viesti, ei kannattaisi kirjoittaa koulussa jollain lyhyellä välitunnilla...tulee vain selitettyä sanottavansa liian sekavasti)

ja mitä sanot ammattikorkeasta, on tietysti totta, mutta kun itse esimerkiksi olen opiskelemassa tradenomiksi, niin vaikka kielissä ja matikassa ehkä olenkin parempi kuin moni vaikka kauppaoppilaitoksen käynyt...niin varmuudella heille esimerkiksi kirjanpito, markkinointi ja monet muut tällaiset asiat ovat helpompia.

mutta, ei tällaisista kannata kiistellä, omasta kokemuksestani itse vain puhun, ei ole kyse mistään universaaleista totuuksista kuitenkaan.
        enkä yritäkkään sanoa että se olisi kenenkään muun syytä jos itsellä sattuu nyt vain olemaan negatiivisia kokemuksia
        (pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, huono näppis)

kaippa minä olen vain ollut väärässä paikassa väärään aikaan, sitä sattuu

Onneksi Suomen koulutusjärjestelmä on kuitenkin aika joustava. Eli jos olet tosiaan pettynyt siihen, ettet päässyt yliopistoon, niin vieläkään ei ole liian myöhäistä yrittää. Vaikka tekisit amk-tutkintosi valmiiksi, niin sittenkin sinulla on vielä jäljellä opintotukikuukausia ainakin alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen. Yhteensä kaksiin korkeakouluopintoihin saa 70 tukikuukautta, oli ne tutkinnot sitten amk- tai yliopistotasoisia tai vaikka yksi kumpaakin. Ja kannattaa tosiaan ottaa hakuopas käteen ja valita sellainen ala, jolle vähintään puolet opiskelijoista valitaan pelkän pääsykokeen perusteella. Sellaisia on nykyään melkeinpä suurin osa, ainakin yleensä historia ja kielet. Yliopistokohtaisia erojakin tietysti on.

• s.k.
        t.s. kirjoitti:

"Enpä menisi hakemaan suurtalouskeittäjälinjan pohjalta ammattikorkean tradenomi- tai insinööriopintoihin, saatikka englanninkielisiin koulutusohjelmiin."

Suurtalouskokilla on aivan samat mahdollisuudet päästä ammattikorkeaan. Ite valmistusin keväällä -04 autonkorjaajaksi ja nytten olen ammattikorkeessa. Voin sanoo et mun nykyisellä luokalla on lukion käyneitä jotka on päässy sisään varasijoilta. Ite pääsin suoraan. Hakujonossa sijoitus oli 10.

"Lukiotasoisia kieliä ja matematiikkaa voi tarvita jo pääsykokeissa ja viimeistään opiskelun aikana."

Mun pääsykokeessa ei ollu sanaakaan englantia ja matikan tehtävät oli sellasia joita opetellaan myös amiksessa.

• t.s.
        s.k. kirjoitti:

"Enpä menisi hakemaan suurtalouskeittäjälinjan pohjalta ammattikorkean tradenomi- tai insinööriopintoihin, saatikka englanninkielisiin koulutusohjelmiin."

Suurtalouskokilla on aivan samat mahdollisuudet päästä ammattikorkeaan. Ite valmistusin keväällä -04 autonkorjaajaksi ja nytten olen ammattikorkeessa. Voin sanoo et mun nykyisellä luokalla on lukion käyneitä jotka on päässy sisään varasijoilta. Ite pääsin suoraan. Hakujonossa sijoitus oli 10.

"Lukiotasoisia kieliä ja matematiikkaa voi tarvita jo pääsykokeissa ja viimeistään opiskelun aikana."

Mun pääsykokeessa ei ollu sanaakaan englantia ja matikan tehtävät oli sellasia joita opetellaan myös amiksessa.

Riippuu siitä, mitä opiskelee ammattikoulussa ja mille alalle hakee ammattikorkeaan. Jos sulla vaikka olikin nämä kaksi alaa jotenkin lähellä toisiaan.

Ammattikorkeassa kuitenkin on monia aloja, joille vaaditaan sellaisia pohjatietoja, joita saa vain lukiossa, koska siellä oppisisällöt ovat laaja-alaisempia ja syvällisempiä kuin yleensä ammattikoulussa, jossa erikoistutaan yhdelle tietylle alalle ja joskus lukiota pintapuolisemmin. Esimerkiksi englanninkielisiin liiketalousalan opintoihin on ihan turha yrittää muilla kuin ylioppilas- tai vähintään merkonomipohjalla. Kieliä kyllä opetetaan muillekin toisen asteen kouluissa, mutta yleensä lähinnä oman alan sanastoa. Olen nähnyt esim. kampaajakoulussa olevien englannintehtäviä.

Lisäksi riippuu tietysti linjasta ja ammattikorkean sijaintipaikasta, miten paljon sinne on tulijoita ja kuinka kovaa karsinta on. Yleensä mitä enemmän jollekin alalle on hakijoita, sitä vaikeammiksi eli teoreettisemmiksi tehdään myös pääsykokeet, että saataisiin hakijoiden välille piste-eroja. Ja teoriatietoja opiskellaan syvemmin lähinnä lukiossa, kun ammattikoulussa keskitytään käytännön puoleen. Kunnollista esseevastaustekniikkaakaan ei opeteta kuin vasta lukiossa, joten jos pääsykokeessa on esseitä ja aletaan tehdä runsaan hakijajoukon keskelle eroja tyylipisteillä, niin amispohjalla olet lirissä.

Eli voihan sitä ammattikoulunkin jälkeen hakea ammattikorkeaan, jos vain löytyy linja, joka on sopivan lähellä omaa alaa tai jolle muuten on käytännönläheisemmät pääsykokeet. Mutta ammattikoulun valinnut kuitenkin rajaa itsensä pois suurimmasta osasta eri koulutusaloja. Joko yo-todistusta vaaditaan, että yleensä hyväksytään hakijaksi, tai sitten käytännössä vaaditaan lukiossa saatavia tietoja ja taitoja pääsykokeessa tai opinnoissa.

• lukion käynyt

Aika jonka vietin lukiossa ei ollut mitenkään mukavaa, ja kyllä siellä lukiossakin niitä luusereita vaikutti olevan. Eniten pisti vihaksi sellainen asenne kuin ammattikoulussa opiskelijat muka pohjasakkaa ja he jotka aikovat lähteä lukemaan lakia, lääketiedettä tmv. ovat niin mahtavia, fiksuja ja "aikuisia". Toi narsistinen touhu on ällöttävää. Itsekin pyrin yliopistoon, mutta ei se silti synnytä tarvetta päteä muille jotka olisivat vaikka käyneet pelkän peruskoulun! Mutta paperiahan sieltä lähdin hakemaan, joka sinänsä turha kun on jatkopaikan saanut. Mitä sitä turhaan mennä tuohon "yleissivistävään" opinahjoon jos voi samassa ajassa lukea itselleen ammatin ja parturin uraa haluaa?Juuri tuo korkeakoulutus ihannointi aiheuttaa sen, että on 100 ihmistä tietämässä teorian miten kuuluu siivota, mutta moppiin tarttuminen ja sillä siivoaminen käyvätkin sitten aivan mahdottomaksi.

• ja lisäys

Eli et ole luuseri, jos tunnet että ammattikoulu on paikka joka antaa sinulle edellytykset haluamaasi työhön. Sitäpaitsi kaikki ei jaksa kauan kestävää opiskelua, koska lukio turha ilman jatkokoulutusta... Sekään ei tee luuseria. Älä välitä toisten arvosteluista, sillä sinä opiskelusi opiskelet, tulevassa työssäsi käyt.

• samppa

Joskun menneinä aikoina minä menin amikseen ja kaveri lukioon. No kaveri tietty huomautteli halveksivaan sävyyn, että menee lukioon koska välittää tulevaisuudestaan ja amiksesta saa vaan jonkun paskanlapiointiduunin.

Noh koulut käytiin ja kaveri meni myyjäksi kun ei todistus riittänytkään jatkokoulutukseen kun oli ollu lukio odotettua pahempi rasti.
      Minä siinä samalla sitten tein jonkun aikaa oman alani töitä, kävin intin ja luin itteni insinööriksi.
      Lopputulos on siis se, että minä olen insinööri ja se kaveri tekee vähän mitä sattuu milloinkin saamaan kun ei ole koulutusta mihinkään.

Lukio on tietty hyvä jos jaksaa hoitaa itselleen hyvät paperit ja haluaa johonkin akateemiseen ammattiin.

• papu

Menin minäkin lukioon, koska ei-akateemiset ammatit eivät kiinnostaneet eivätkä kiinnosta vielä tänäkään päivänä. Mitään kuvitelmia isoista palkoista ei kyllä ollut, koska olin silloin ja vieläkin pesunkestävä humanisti, en mikään tuleva juristi tai lääkäri. Meidän pikkukunnassa lukioon menivät kaikki jotka vain suinkin pääsivät. Ammattikouluun menivät suoraan vain ne, jotka hädin tuskin selvisivät yläasteesta läpi.

Yliopistoon sitten menin suoraan hyvin suoritetun lukion jälkeen, vähän vähemmän lukuhommissa menestyneet tai muuten mielensä muuttaneet menivät sitten ammattikouluun ja kaipa heilläkin menee ihan hyvin. Ne suoraan yläasteelta amikseen menneet tyypit sen sijaan eivät pärjänneet sielläkään yhtään yläastetta paremmin. Ei ne nyt ihan kaikki keskeyttäneet, mutta tuskin ketään niistä on töillä kovasti vaivattu, koska sahaavat vanhan kotikunnan kylänraittia harva se päivä kassit kilisten.

Eli huonosti menee aina, jos ei viitsi hoitaa asioitaan kunnolla, kävi sitten lukiota tai amista.

• ,,,,,,,,,,,,,,
        papu kirjoitti:

Menin minäkin lukioon, koska ei-akateemiset ammatit eivät kiinnostaneet eivätkä kiinnosta vielä tänäkään päivänä. Mitään kuvitelmia isoista palkoista ei kyllä ollut, koska olin silloin ja vieläkin pesunkestävä humanisti, en mikään tuleva juristi tai lääkäri. Meidän pikkukunnassa lukioon menivät kaikki jotka vain suinkin pääsivät. Ammattikouluun menivät suoraan vain ne, jotka hädin tuskin selvisivät yläasteesta läpi.

Yliopistoon sitten menin suoraan hyvin suoritetun lukion jälkeen, vähän vähemmän lukuhommissa menestyneet tai muuten mielensä muuttaneet menivät sitten ammattikouluun ja kaipa heilläkin menee ihan hyvin. Ne suoraan yläasteelta amikseen menneet tyypit sen sijaan eivät pärjänneet sielläkään yhtään yläastetta paremmin. Ei ne nyt ihan kaikki keskeyttäneet, mutta tuskin ketään niistä on töillä kovasti vaivattu, koska sahaavat vanhan kotikunnan kylänraittia harva se päivä kassit kilisten.

Eli huonosti menee aina, jos ei viitsi hoitaa asioitaan kunnolla, kävi sitten lukiota tai amista.

"viininpunainen Jaguar, purjevene saaristolaishuvilan rannassa, omakotitalo terasseineen ja näköaloineen, takka-, ruokailu-, vieras- ja työhuoneineen sekä matkoja Bahamalle ja Rioon, Pietari ja Pariisia unohtamatta."

Tuskinpa tienaat missään hommassa niin paljon, että voisit hankkia tullaisia hienouksia, ellet sit mee joksii johtajaks, mut ei sinne niin vaan mennä. Hyväpalkkaseks johtajaks voi päästä ilman lukiotakii!

• Perusteekkari
        ,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

"viininpunainen Jaguar, purjevene saaristolaishuvilan rannassa, omakotitalo terasseineen ja näköaloineen, takka-, ruokailu-, vieras- ja työhuoneineen sekä matkoja Bahamalle ja Rioon, Pietari ja Pariisia unohtamatta."

Tuskinpa tienaat missään hommassa niin paljon, että voisit hankkia tullaisia hienouksia, ellet sit mee joksii johtajaks, mut ei sinne niin vaan mennä. Hyväpalkkaseks johtajaks voi päästä ilman lukiotakii!

Jos katsot suomalaisten pörssiyhtiöiden johtajia, niin 90 prosentilla on yliopistotutkinto ja yli 95% lukio käytynä.

• todellakaan

siis lukioonhan voi mennä mut se vaati sit sitä et jaksat opiskella kauan mut kyl amiksilki on tulevaisuus monesti tienaa paremminki esim meiän naapuri joka kävi amiksen vaivoin ja väkisin ja sit on ny sellanen pikkupomo ja tienaa jotain 50 000 vuodes ja sama mun porukoil on maanviljeliöitä ja vuosi tulot liikkuu jossain 200 000 -250 000 (riippuu vähä vuodesta)

• ds

Kaikki amikset ei ole luusereita, vaikka kaikki luuserit meneekin amikseen, pahimmat luuserit menee nuorisovankilaan.

Itse pidän itseäni luuserina, en amiksen takia, vaan koska en saavuttanut sitä mitä halusin, enkä lukiostakaan siihen olsi päässyt

(intti- "ura" meni depiksen takia, depis tuli kun suhteeni tyttiksiin olivat lievästi sanottuna myrskyisät)

• sivistynyMetallimies

amiksesta löytyy nykypäivänä aivan yhtä kunnollista porukkaa ku lukiostaki. Sillä amis on hirveessä suosiossa. kohta se menee niin että ketkä ei pääse amikseen menee lukioon;)

• asdadssadsad
        sivistynyMetallimies kirjoitti:

amiksesta löytyy nykypäivänä aivan yhtä kunnollista porukkaa ku lukiostaki. Sillä amis on hirveessä suosiossa. kohta se menee niin että ketkä ei pääse amikseen menee lukioon;)

"amiksesta löytyy nykypäivänä aivan yhtä kunnollista porukkaa ku lukiostaki. Sillä amis on hirveessä suosiossa. kohta se menee niin että ketkä ei pääse amikseen menee lukioon;) "

Löytyy kunnollistakin porukkaa, mutta fakta on että 99% häiriköistä ja muista idiooteista menee amikseen kun peruskoulunkin läpäiseminen on vaikeaa heille.

Amiksen suosion nouseminen osoittaa vain sen että entistä pienempi osa nuorista viitsii opiskella pitkään, ei mitään muuta.

Itse olen yhdeksännellä luokalla, todistuksen keskiarvo 8 ja lukioon tarkoitus mennä. Amiksesta ei löytynyt mitään mielenkiintoista alaa, ja lukio hyvin suoritettuna takaa paremmat mahdollisuudet jatko-opintoihin joista kohtuu hyväpalkkaisiin hommiin.

• näin alkuun sanon että lukio ei ole huonovaihtoehto jos ei tiedä mitä haluaa tai haluaa alalle jolle ei pääse ammattikoulun kautta,mutta toisille aloille haettaessa lukion käyneet jäävät haettaessa jatko opintoihin auttamatta alakynteen

elikkäs kertokas jos hakisitte ammattikorkeaan tieto- ja tietoliikennetekniselle alalle ja kokeessa olisi tehtävänä kirjoittaa c-ohjelmointi kielellä perus valoja vilkuttava ohjelma mikrokontrollerille tai cat 6 kaapeliin rj-45 liittimen kiinnitys (eli ethernet kaapelin rakentaminen) kuinka ajattelitte pärjätä ammattikoulun tieto- ja tietoliikenneteknisen koulutuksen saaneille?

mitä matematiikkaan tulee sähkötekniikka ja lämpöoppi (joita on yhteensä ~20ov=300h) ovat 80% alan soveltavaa matematiikkaa.
      eli ainoa etu sähkötekniselle alalle ammattikorkeaan hakiessa on huomattavasti laajempi kielitaito kuin meillä ammattikoululaisilla.(jota moni ko. alan ihmisistä kartuttaa myös omalla ajallaan)

olettaen että pääsykoe oli teoreettinen ja joku lukiolaisista sen onnistui läpäisemään mitäköhän tapahtuisi jos ensimmäisenä päivänä annettaisiin tehtäväksi koota komponenteista rc-piiri,tasasuuntaaja silta tai esim summaava operaatiovahvistin?

epäilen vahvasti että lukio pojilla menisi sormi suuhun kun eivät ole eläissään kuulleet saati koskeneet moisiin siinä kun ammattikoululaiset pystyisivät tekemään em. kytkennät koekytkentä alustalle n.2-5 minuutissa kytkennästä riippuen.

• sormi suussa

Hyvä vannoutunut_fani lukiossakin opetetaan lämpöoppia sekä sähköoppia, mutta tarvitaan omaa viitseliäisyyttä ja jaksamista, että pystyy opiskelemaan niin paljon kuin ammattikoululaiset pystyvät. Meidänhän pitää opiskella niitä kieliäkin jossain välissä =). Esimerkiksi meidän lukiossamme pystyi suorittamaan lappeenrannan teknillisessä yliopistossa hyväksyttäviä kursseja, joissa käsiteltiin monia elektroniikan alueita. Itselleni näistä jäi innostus ja olenkin rakennellut erillaisia kojeita kotona.

Vastauksena kysymykseen olen koonnut rlc-,rc-,lc,rc-piirejä ja tasasuuntaja silta (tarkoitatko diodi-siltaa) oli LUT -kurssin loppukokeessakin, vahvistimien suhteenkaan en ole täysi tumpelo.

(tietotekniikkaa en ole niinkään lukenut, mutta tiedän muutaman lahjakkaan toverin joille tietokone on autoa tutumpi väline)

Siis lukiolainen kartuttaa tietoutta elektroniikasta (ja muusta kyseiseen alaan alaan liittyvästä) sillä ajalla millä ammattikoululaiset kartuttavat kielivarastojaan. Kyllä sitä sormi suussa oleva lukiolainenkin pystyy hakemaan AMK:hon

• joo...

No,mä en muuten kritisoi amista,mut ainaki ite haluun tosi hyväpalkkasen työn ja en usko ,et sitä amiksesta saan.Esim haluun paremman ,ku 3 tai 4 tonnii!Muuten varmaa iha jees...

• 9EWIUR09W38aruowajd

Se on jokaisen oma asia, ja se, onko lukio/amis hyvä vai huono riippuu ihan jokaisesta itsestään. Joillekkin toinen parempi, joillekkin taas ei.
      Ei kukaan voi toisen ihmisen puolesta sanoa kumpi on parempi, tai mihin olisi mentävä, itsehän sitä jokainen tietää mitä elämässään haluaa tehdä, ja jokainen on oikeutettu tekemään omat päätöksensä ja tekemään päätökset omien näkemyksiensä kannalta.

Jokaisen oma asia. On raukkamaista dissata sitä, mitä joku muu tekee.
      Jokaisen on vain rohkeasti tehtävä niin mikä tuntuu oikealta, elettävä omaa elämäänsä.

Aloittajalle: Ystäväsi kuulostaa aika lapselliselta, ehkä voisit huomauttaa hienotunteisesti hänelle että sinä olet harkinnut myös amista, ja toivot hänen kunnioittavan päätöstäsi teit mitä hyvänsä, olettehan sentään ystävyksiä.
      Jos hän ei siitä huolimatta lopeta amiston dissaamista, sinun on ehkä aika ajatella omilla aivoillasi ja jättää ystäväsi mielipiteet omaan arvoonsa, eihän hänen mielipiteensä ole välttämättä oikea, yhtähyvin sinäkin voit olla oikeassa, ja oletkin jos itse uskot niin.

• Huoh, lisää fundamentalisteja...

Kaverisi on väärillä jäljillä. Ammattikouluthan ovat nykyään erittäin arvostettuja, suosituimmille linjoille eivät luuserit pääsekään.

Niin,itse olen lukiolainen BTW.

• hahahahahhahaaaa

Mitä meitä täällä oiskaan kulkemassa jos kaikki menis lukioon,???

Noh, tuhansittain kädettömiä insinöörejä ihmettelemässä kun mikään ei enään toimi tässä maassa, ei edes jääkaapin valo:D

kyllähän se insinööri sen jääkaapinvalon teoriassa osais vaihtaa mutta käytänössä ei!

Kai ymmärrätte mitä tolla vertauskuvalla hain.;)

• Anonyymi

Kun käy ammattikoulun, josta jatkaa saman alan korkeakouluun, niin silloin yo-paperit jäävät kirkkaasti toisarvoisiksi. Extrana saattaa saada myös hyväksilukuja ja omaa valmiiksi osaamista, mikä tietenkin helpottaa jatkossa opiskelua.

Lukio on kyllä yleissivistävää. Mutta that's that. Yleissivistystä on helppo opetella omatoimisestikin, mutta tietyn alan syvällistä tuntemusta ei.

Eli sinä, joka tiedät millaisen työn parissa viihdyt parhaiten, mene mieluummin sen alan kouluun. Jos et tiedä, käy vaikka lukio.

Itse sain tarpeekseni ekan lukiovuoden jälkeen, koska halusin ulkotöihin. Nyt saan tehdä sitä mitä haluan ja tarjontaa on näin korona-aikaankin neljältä eri firmalta. Tosin ammattikoulupohjalla on hyvä ryhtyä yrittäjäksi, että saatan hylätä kaikki tarjoukset.

Valitse viisaasti. Aika rientää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe