Ensin laitoin veden, sitten suodatinpussin ja virran päälle. Törinän jälkeen tuli pannuun kirkasta vettä. No, uusi suodatinpussi ja 3 mitallista kahvia ja odottamaan, no ei vieläkään tule, no kun en laittanut uudestaan vettä. Eiku laittaan vesi. Nyt se törinä lakkasi, jospa siellä nyt on kahvia. Huomenta. Ylleesä minulla kahvinkeitto onnistuu ja ovat kehuneet. Kai näitä toisillekin sattuu mokamokkapäiviä'.
Kahvin keitto ei onnistunnu ei millään.
6
77
Vastaukset
Melkein samoin kävi minulle juuri tänä aamuna. Minulla oli kyllä jauhot, ja vesi, mutta siinä pimeänmötäkässä kaadoin vain sitten kahvin kuppiin ja maidon joukkoon ja tulin tähän tietsikalle istumaan, niin "kahvi" oli laihempaa, kun tee.
Siitäpä minä sitten ihmettelemään, onko kahvijauhe väljähtynyt, mutta vesi torvi oli vinossa ja lirutteli veden kahviporojen ohi. Nyt on sitten pannun pesu edessä, kun saitana kaadoin sen maitokahvini sinne suodattumaan uudestaan.
Paljon sattuu nykyisin kaikenlaista vahinkoa, vaikka kuinka huolellinen yritän olla. Ulko-oven avainten kanssa yritän olla erittäin huolellinen ja samoin helan kanssa, että minkä levyn laitan päälle ja missä on keitokseni, sillä niissä olen mokaillut jo parikertaa.- Ramoona_
Mokkamokia sattuu itsekullekin, onhan se jokapäiväinen rutiini, ensimmäinen kahvi jo unenpöpperöisenä keitetään. Minulla on moccamaster, joka kuumentaa veden reilusti yli 90-asteisesti, mutta eihän sekään keittämistä vielä ole. Olen sitä mieltä, että näin kuuma vesi irrottaa paremmin kahvin aromit kuin 80-asteinen vesi. Lisään melkein kolmanneksen maitoa kahviini, ja haluan kahvin aika kuumana, joudun siis maitoa lämmittämään. Nykyisin kahviloissakin kysellään, jätetäänkö maitovaraa. Lorautan silmämääräisesti rasvatonta maitoa mukini pohjalle, lämmitän sen mikrossa, mutta joskus ajastan huolimattomasti ja maito pääsee kiehumaan. Mukimoka on siis yleisin mokkamokani. Yleensä onnistun ihan mukiinmenevää kahvia suodattamaan.
Suodatinpaperin olen oppinut taittelemaan pohja- ja sivusaumasta, jotta se istuu hyvin suodattimeen eikä lepruile. Jos paperi taittuu kahvijauheen päälle, eihän vesi irrota aromeja, vaan pannuun valuu laimeaa litkua. Pannun pesen lähes joka päivä astianpesukoneessa, mutta moccamasterin vesisäiliön pesu on hankalaa, koska sitä ei voi irrottaa.
Herttaisia kahvihetkiä !Miksei minun moccamasterini lämmitä vettä noin kuumaksi? Jos kahvi seisoo levyllä jonkin aikaa, kuumenee se siinä, mutta ei keittovaiheessa.
Muistatteko 50 v. sitten porokahviin lisättiin kahvinselvikettä. Kyllä tuli kirkasta kahvia.
- Moccamusteri
Moccamastereita on erilaisia, ja eri hintaisia,minäkin vaihdoin tuollaiseen kuumemman veden malliin. Eroa on niissä lämpölevyissäkin. Rikoin kannun, se oli kallis uusittava, mutta keittimen merkkiä en vaihda.
Moccamaster on minullakin, hieman erimerkkinen kuin lapsellani. Tuosta pannun pesemisestä minä olen varovainen, kun jotenkin pelkään, että rikon sen lasikannun ja sitä on sattunut usein elämäni aikaan, silloin, kun ei vielä kädet vapiseet!D Nyt alkaa jo melkein kaikki putoilla kädestä, ainakin aamuisin.
Ramoonan tavoin kyllä asettelen sen suodatinpussin "istuvaksi", mutta ei se auttanut, kun "torvitötterö" oli väärässä asennossa! Ilmeisesti täytyisi säästäväisyydestä tinkiä senverran, että laittaa nyt syksyllä jo valot päälle kahvia keittäessä!D
Ja sitten ne huolimattomuuden mokat, joita sattuu kaupassa, että ostankin pannu karkeutta kahvia! Onneksi minulla on teräs pannu, jolla voin keittää myös kunnon pannukahvit.
Kerran huomautin, meidän uudelle K-kauppiaalle, kun huomasin, että kahvi hyllyyn oli laitettu pannukarkeus alimmalle hyllylle ja ylimmällä oli suodatinkahvit. Täällä on paljon eläkeläisiä, kuten minäkin ja aina ei silmälasit "toimi", siis vaistomaisesti ottaa alempaa, kuin kurkottaa ylähyllyille. Onkohan jo "pakkomyyntiä pannukarkeudelle", jota tosin toiset oikein suosittelevat.
Tuli nyt kahvista juttua, jopa 50-v sitten ja siitä muistan, että äitinikin keitti itselleen kahvia vanhoista poroista, siis sumppia, johon lisäsi sitten hieman höystettä, ehkä sikuria, koska senkin maun tunnen, vaikka ei me lapset juotu koskaan kahvia silloin. Hopea tee oli meidän juoma, siis vettä, sokeria ja maitoa.
- jjoutava
Havaitsin, että huomatessani kahvin olevan vähissä ohjelmoin aivoihini, sitä pitää ostaa lisää. Nyt on kaapissa 5 kpl paketteja Juhla m. Nyt on aivoni ohjelmoitava uudestaan ettei jatkuvasti jokap. pidä kahvia ostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740