Pyörävarkaat iskevät silloin kun pyöriäkin liikkuu paljon — katso poliisin vinkit varkauksien välttämiseksi
1.9.2016 16:57
Kuva: Viktor Cap
Varkauksien välttämiseksi pyörä kannattaa pysäköidä näkyvälle paikalle.
Varkauksien välttämiseksi pyörä kannattaa pysäköidä näkyvälle paikalle.
Polkupyöriä viedään kesäaikana ja alkusyksystä enemmän kuin muulloin. Se johtuu siitä, että pyöriä on silloin muita vuodenaikoja enemmän liikkeellä.
— Pyöräily harrastuksena on käsittääkseni myös lisääntynyt, ja esimerkiksi katupyöriä näkyy kaupungilla entistä enemmän, rikoskomisario Freddie Cederlund Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta kertoo.
Cederlundin mukaan pyöriä viedään omaan käyttöön, myyntiin tai vaihtotavaraksi. Pyöriä myös puretaan osiin ja myydään osa kerrallaan.
— Osa pyörävarkaista on samoja tyyppejä vuodesta toiseen, Cederlund toteaa.
Cederlundin mukaan polkupyörän suojaaminen varkailta on hankalaa, mutta joitakin keinoja toki on.
— Jos pyörää ei saa teljettyä kassakaappiin, on hyvin mahdollista, että se lähtee varkaan matkaan.
Rikoskomisario Freddie Cederlundin ohjeet pyörävarkauksien estämiseksi:
Maksimoi lukitus. Lukitse pyörä siten, että pyörä on mahdollisimman hankala ja aikaavievä viedä.
Älä pysäköi pyörää pimeisiin ja hiljaisiin paikkoihin, vaan paikkoihin, joissa liikkuu paljon ihmisiä, ja joissa on esimerkiksi valvontakamerat.
Yksilöi pyöräsi osia, jotta niitä on mahdollista tunnistaa, vaikka pyörä olisi purettukin. Tämä koskee erityisesti kalliita pyöriä
Lukitse pyörä tehokkaasti
Varmistalukitus
0
99
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751679- 241186
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321083Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134916Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49571
- 71567
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55517
- 57502
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 34434
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398