Menikö liikatoiminnan puolelle?!!!

lääkkeen_lasku

Hei

Minulla TSH oli 6 ja T4 18 kun aloitin lääkkeen syönnin

Nyt olen syönyt Thyroxinia ja luvut ovat nyt TSH 0,27 ja T4 23,2

Onko tuo jo liikatoimintaa. Olooni en ole huomannut oikeastaan mitään muutosta, mutta hoitaja sanoi, että lääkettä tulee nyt laskea. Olen syönyt päivässä 75mikrogrammaa. SYämensykkeeni ei ole noussut vaikka myös se oli tavoitteena lääkettä aloittaessa. Syke usein alle 40 ja useimmiten alle 50. sykkeeni siis ei ole yhtään ainakaan noussut vaikka sanottiin, että liikatoiminnan luvut.
Lääkärille on toki aika, mutta jos joku osaa neuvoa, kannattaako suostua lääkkeen laskuun.

Kiitos jos osaat neuvoa

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikatoimintahöpötys

      Hulluja höpöttää hoitaja. Mittauttaisi ensin T3v:n. Normaalisti sitä ei oteta jos potilas ei valita liikatoimintaoireista. Vain T3v näyttää liikatoiminnan!
      TSH ei ainakaan, se saa olla nollakin. (Joskus ihan tarkoituksellakin.)

      Britanniassa sikäläisen endoliiton aikaisempi puheenjohtaja Anthony Toft antaa oireiden poistamiseksi T4v:n nousta arvoihin 24...28 MUTTA huolehtii että T3v pysyy tiukasti viitteissä.

      • vajistako_yhä_vaan

        Syke? Entä heräämisruumiinlämpö: Useampana aamuna kuumemittari kielen alle kielen alle heti herättyä, peiton alla pysyen ja mahdollisimman vähän liikkuen. Ainakin 35-alkuiset lukemat viittavat VAJAAtoimintaan

        Jos vajista hoitaa on maailmalla nyrkkisääntönä että T4v ja T3v ovat viitealueella "noin 70 prosentissa". Suomessa sanotaan: "viitealueen yläkolmannekessa"


    • olo_sen_paljastaa

      Hyvät on arvot! Mitkä mahtaa olla viitteet? Joskus mitatut kilppariarvot vääristyvät heterofiilisten ym. vasta-aineiden vuoksi. Silloin pitäisi mitata myös dialyysimenetelmällä. Ja se T3V on passeli ottaa myös. Jos mitään liikatoiminnan oireita ei ole, liikatoiminta ei ole kovin todennäköinen. Olo on tärkein mittari. Korkean sykkeen lisäksi tärinä, kuuma ja levoton olo, hikoilu jne. voi esiintyä liikatoiminnassa. Onko sinulla mitään näistäkään? Oliko sinulla alhaisen sykkeen lisäksi muita vajaaoireita, kun lääkitys aloitettiin? Alhainen syke voi johtua myös muusta tekijästä kuin vajiksesta. Onko mitattu kalium ja natrium?

      • levoton_olo

        "Levoton olo" oli ystävättäen luonnehdinta alkavalle vajaatoiminnalle.
        (Hänellä Hashimoto heitätytti ajoittain liikatoiminnalle)


      • Aloittajapa

        Oli muitakin oireita. Raskas olo, hiusten lähtö, kasvoissa pöhötystä, muistiongelmia jne mutta samalla laihduin en lihonnut ja olen 176cm ja paino 61kg ja tosiaan olen hoikka mieshenkilö. Ei ole mitattu kaliumia ja natriumia. Ensi kerran kuulin niistä nyt sinulta. Minkäänlaisia liikatoiminnan oireita en tunne!


      • oireita_oireita_oireita

      • Nutritional

        Tuossa ruutukaappauksessa 'Nutritional' sisältää neljä hyvin hyvin yleistä.
        Neljäntenä oleva on luettava 'ferritiini' joka on näistä neljästä yleisin.
        ("Rauta" EI pidä tulkita hemoglobiiniksi!)
        B12 muuten oltava viitealueen ylärajalla, muut yli alueidensa puolivälin.


      • olo_sen_paljastaa
        Aloittajapa kirjoitti:

        Oli muitakin oireita. Raskas olo, hiusten lähtö, kasvoissa pöhötystä, muistiongelmia jne mutta samalla laihduin en lihonnut ja olen 176cm ja paino 61kg ja tosiaan olen hoikka mieshenkilö. Ei ole mitattu kaliumia ja natriumia. Ensi kerran kuulin niistä nyt sinulta. Minkäänlaisia liikatoiminnan oireita en tunne!

        Pyydä seuraavalla kerralla, että mitattaisiin natrium ja kalium myös. Ne kuuluu muistaakseni pieneen verenkuvaan, joka on ihan perussetti terveydenhuollossa useimpien vaivojen ensiselvittelyissä. Näitä tarvitaan mm. nestetasapainoon, lihasten (myös sydämen) toimintaan, hermoimpulsseihin ja moneen muuhun asiaan elimistössä. Parempi varmistaa kuin ihmetellä.


    • T4v_12

      Arvosi ei vastaa niitä tavoitetasoja joihin yleensä tyroksiinilääkityksellä pyritään.
      Jos kyseessä on hoitokokeilu jolla pyritään nostamaan sydämen sykettä niin sekään tavoite ei ole onnistunut joten todennäköisesti lääkitystäsi vähennetään.
      Minulla hoitokokeilussa tällä hetkellä annos on noin yksi mikrogramma painokiloa kohden ja se tuntuu riittävän.Saattaisi olla myös niin että jos lopetan lääkkeen syömisen niin en huomaisi oireiden lisääntymistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe