Alustava suunnitelma on heti vuodenvaihteen jälkeen mennä hankintamatkalle citroen-liikkeeseen. Käteismaksu, joten odotan saavani maalipinnankäsittelyn ja massauksen kaupanpäällisiksi.
Perheautoksi uusi C4
24
146
Vastaukset
- Kiiltoa_lisää
Mikäli aiot vaihtaa autoa alle kymmenessä vuodessa, on tuo massaus aivan turhaa. Sitikan kori on täysin ruosteeton autoa myydessäsi.
- EeeroEiLehti
Kiitos vastauksestasi. Ranskalaiset korit ovat nykyisin kestäviä, mutta sähköpuoli mietityttää, niin paljon on vikoja kuulemma ollut.
- Hyvintoimii
Samat Boscin väyläsähköt niissä on, kuin monessa muussakin merkissä. Viimeiset perinteisellä tavalla sähköistetyt autot tehtiin noin 15 vuotta sitten.
- Citikkahousus
Oletko jotenki hölmö kun maksat käteisellä? Ei autoon kannata laittaa rahaa nykyisellä korkotasolla. Vaan rahat kannattaa laittaa johonkin muuhun ja ostaa edullisesti osamaksulla ja 1-2% korolla. Tosin ymmärrän jos ostan vehosta niin siellähän todellinen vuosikorko on jotain 8%:)))) kuka hullu maksaa sellasia kun tällä hetkellä raha on niin halpaa. Citroenin ostaminen uutena on muuten yksi hölmöimmistä ostoksista, arvo laskee varmaan nopeiten kaikista halpismerkeistä. 50 tonnia ajettuna citikka on jo puolittanut arvonsa ja viat alka lisääntyä. Kullä se on hienoa juu:)
- Kukinvarojensamukaan
Ei autoa kannata ostaa, jos sitä varten pitää lainata rahaa. Käteinen on järkevin tapa ostaa auto. Eikä siihen sitten kannata viimeisiä euroja tuhlata.
- ettekö_muka_tienneet
Juu, kyllä näin on. Lisäksi, ihan uutta autoa ei myöskään kannata ostaa varsinkin mitä kalliimmasta merkistä ja mallista kyse. Euromääräinen arvon putoaminen on suurinta kalliissa autossa.
- raha_töihin
Kukinvarojensamukaan kirjoitti:
Ei autoa kannata ostaa, jos sitä varten pitää lainata rahaa. Käteinen on järkevin tapa ostaa auto. Eikä siihen sitten kannata viimeisiä euroja tuhlata.
Riippuu sijoituskyvystään. Uusi auto käteisellä, joka takuuvarmasti menettää arvoaan nopeasti?
Kun tällä hetkellä lainaraha on halpaa, niin tuon käteisen voi sijoitaa toisaalle tuottamaan enempi kuin pankista oteun autolainan korko, mutta tokihan sijoituksissa on riskinsä, jotka tulee hallita.
Osa yrityksistä maksaa 5-6% osinkoa vuosittain, mutta osakesijoitus tietysti sisältää aina pääomariskin, eli tulee hyvin tuntea sijoituskohde ja sijoituksen aikajänne tulee olla varsin pitkä.
Myös pitkäjänateisessä asuntosijoittamisessa tehdään kasvu / sijoitusasuntojen lukumäärän kasvu, eli pitkän linjan vaurastuminen harkitulla velkavivulla.
Velattomuus ideologiana estää vaurastumisen. Raha tulee laittaa töihin tekemään lisää rahaa. Sijoittajille laiska raha aiheuttaa huolta.
Sitten on avoin kysymys kannataako autoa edes ostaa uutena, joka sekin riippuu auton tarpeesta ja tulevista kilometreistä.
Tuttu, joka tarvitsee autoa työssään ja ajaa paljon vuosittain (auton toimivuuskin keskeinen asia), ostaa aina uuden auton ja vaihtaa sen seuraavaan uuteen takuuaikana ja / tai max tietyillä kilometreillä, joka on hänelle laskennallisestikin järkevä vaihtoehto samalla kun saa osan autokuluista yrityksensä kautta vähennyksiin.
Sitten taasen vähemmän vuosittain privaattiajoja tekevä säästää pitkän pennin jos ostaa auton vaikka vain 30-50tkm ajettuna. - realitycheckx
Jos rahan arvon säilymistä ajattelee niin Citikka on huono vaihtoehto, sen hinta laskee suhteessa nopeammin kuin monella muulla merkillä.
- tgjgöoyöi
realitycheckx kirjoitti:
Jos rahan arvon säilymistä ajattelee niin Citikka on huono vaihtoehto, sen hinta laskee suhteessa nopeammin kuin monella muulla merkillä.
Tuotakin mallia sitten jatkuvilla tarjouksilla kun ei pärjää muuten luokassaan.Ahtaat tilat on huomioitu vertailuissa ja muutoinkaan kovin kummoinen.
- suoSHITelen
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=22309.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=25364.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=23943.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=25602.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=25481.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=caa45b7ee2cd01a9527fb45959b249de&topic=25276.0
varmasti hyvä valinta vaan ei tuolla kannata yli 100tkm ajaa jos uutena ostaa ja yrittää ajaa sen 100tkm takuun puitteissa jos pystyy..siis riippuu kuinka tiheään takuuremontissa että ehtiikö.. - handeande
Ostin viime viikolla esittelyautona olleen C4 130 Puretech Intense A-version. Kyyti maittaa taas ja tuo tomaatti on mainio pari tuolle koneelle. Välillä kävin kokeilemassa muitakin merkkejä, mutta palasin takaisin sitruunaan. Perheautona tilaa sopivasti, ajettavuus kohdillaan, istuimet ovat faceliftin jälkeen parantuneet, samoin valot ja melutaso laskenut, ehkä osin toisesta rengaskoosta johtuen.
- tomaatin_huolto
Minkä tekniikan ja kenen valmistama on tuo automaatti ja millaiset huollot sille on ohjeistettu?
- handeande
Aisinin valmistama 6-v. ja huolto-ohjeen mukaan olisi huoltovapaa, mutta tietyt tarkastukset kuuluvat huolto-ohjelmaan. Ehkä ne liemet lootaan vaihtuu sopivassa välissä kuitenkin meidän ajo-olosuhteissamme. Kulissia on hiukan uusittu ensiesittelystä. Pitäisi myös olla oppivaa mallia, tarkkailee kuskin ajotyyliä. Kulutus n. 6.2 l tällä hetkellä, mutta kilometrien karttuessa laskenee vielä.
- tomaatin_huolto
Ilmeisesti tuo on perinteinen automaatti, ei manuaali-robotti tai tuplakytkin.
Outoa tuo joidnekin valmistajien "huoltovapaus" automaatille, sillä eivät ne öljyt automaatissakaan ikuisia ole ja lisäksi automaattien tekniikka on todella komlpeksinen jossa vanhentuva öljy ei ole terve elementti.
Nissan ohjeistaa CVT:lle joko kerran vuodessa tai maksimi 30 tkm, joka kuulostaa järkevältä laatikon kestävyyttä ajatellen.
Muistelen lukenenei hiljattain joltakin foorumilta jossa kerrottiin jollekin PSA:n automaatille ohjeistetun muistaakseni joko joka kolmen vuoden välein tai 50 tkm.
- handeande
Juurikin perinteinen automaatti ja sellaisena hyvin toimiva, sitä paremmalta tuntuu, mitä enemmän kilometrejä karttuu. Kyllähän ne öljyt varmaankin suomalaisissa olosuhteissa tullaan tietyn ajan jälkeen vaihtamaan, jotta loota toimii odotetulla tavalla. Tuo Nissanin CVT on oma lukunsa, jonka toimivuudessa lyhyestä vaihtovälistä huolimatta on ollut ongelmia.
- tomaatin_huolto
"Kyllähän ne öljyt varmaankin suomalaisissa olosuhteissa tullaan tietyn ajan jälkeen vaihtamaan, jotta loota toimii odotetulla tavalla."
Suomessa kuten kaikkialla muuallakin. Vain yksinkertaiset idiootit kuvittelevat automaatin öljyjen olevan ikuisia ja tekevän työnsä tuollaisessa lisäksi hyvin kompleksisessa ja hienosäätöisessä mekaniikassa moitteetta. Sitten valitetaan kun laatikot rikkoutuvat.
PSA:lla on myöskin robotisoitu manuaalilaatikko, joskaan ne tiedä onko sillä myös kaksoiskytkimellinen optiona joihinkin malleihin.
"Tuo Nissanin CVT on oma lukunsa, jonka toimivuudessa lyhyestä vaihtovälistä huolimatta on ollut ongelmia."
_Osassa_ niitä on ollut ongelmia ja Nissan on tarjonnut niille pidennetyn takuun, mutta onko PSA toiminut samoin, siitä en ole tietoinen.
Lukemani perusteella Citrôenin CVT on saman valmistajan käsialaa kuin Nissanilla, mutta en nyt jaksa metsästää ko. infoa esille.
"Citroen C-Crosser 2.4 i (170) CVT"
- http://www.autodata1.com/en/car/citroen/c-crosser/c-crosser-24-i-170-cvt
"Road Test: Citroën C4 Aircross 2.0i 4WD CVT Exclusive" - 26 February, 2013
- http://www.sacarfan.co.za/2013/02/road-test-citroen-c4-aircross/
;-)
- hangarounds
Citikkassa joutuu käyttämään perinteistä automaattilootaa kun ei pysytä kehitykssä mukana.
- handeande
No joo, tuo Aircrosshan on periaatteessa Mitsubishi Outlander ja tekniikka sieltä tuossa versiossa, dieselit PSA:n. Mutta nyt mennään jo sivuraiteelle, pysytään asiassa jos halutaan C-nelkusta puhua.
- tomaatin_huolto
"Mutta nyt mennään jo sivuraiteelle, pysytään asiassa jos halutaan C-nelkusta puhua."
Nyt oli kyse PSA:n käyttämistä eri automaateista, myös CVT-laatikoista joita aivan erikseen moitit. Nyt sitten koetat itse siirtyä sivuraiteille. Hienoa logiikkaa.
handeande 4.10.2016 16:47 "Tuo Nissanin CVT on oma lukunsa, jonka toimivuudessa lyhyestä vaihtovälistä huolimatta on ollut ongelmia." - handeande
Ja alkuperäinen juttu koski C4:ää, tarkoitin kommentillani sitä ainoastaan, ei pidä vetää hernettä nenään turhasta.
- loveley
Minulla on jo 65000km C4:lla.Kaikki matkat on tehty ilman huolia.
- ei.oppinut.ojaan.kaadu
Eikö jengi opi koskaan, että mitään ranskalaista teknistä tuotetta ei pidä ostaa.
- Toyota_Avensis
Ei myöskään mitään eurooppalaista vaan japanilainen. Toyota on niistä suositeltavin. Ne on kuuluisia viattomuudestaan ja kestävyydestään.
- RakastanSaksaa
Toyota_Avensis kirjoitti:
Ei myöskään mitään eurooppalaista vaan japanilainen. Toyota on niistä suositeltavin. Ne on kuuluisia viattomuudestaan ja kestävyydestään.
Auton pitää olla Saksassa valmistettu. Valitettavan monet Suomessa myytävät saksalaismerkit ei ole valmistettu Saksassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869