Hei, osaako joku vähän valistaa minua siitä mikä on luterilaisuuden asema Suomessa nykyään? Miksi Suomessa kirkolla on niin vahva asema ja valtio sekä kirkko toimivat yhteistyössä. Miksi kirkkoa ei ole erotettu valtiosta ja miksi se on niin vahvasti tapakulttuurissa läsnä? Miksi Suomi ei ole sekularistinen maa? Kun niin voisi olettaa, koska Suomi on monella muulla tavalla edistyksellinen.
Vähän valottaa tätä uskonno ja kulttuurin suhdetta.
Miten luterilaisuus vaikuttaa Suomessa?
23
1491
Vastaukset
- Frans_2
Itsenäisyysajan alkuun saakka kaikkien suomalaisten piti kuulua luterilaiseen (tai anakin johonkin kristilliseen) kirkkoon ja esimerkiksi kaikki kouluopetus oli sen mukaista. Siitä eteenpäin oli periaatteessa mahdollista olla kuulumatta mutta koko yhteiskunta kouluopetuksineen toimi ikäänkuin uskonnolliset väitteet olisivat totta ja uskonnollisten tapojen noudattaminen joku hyve. Näin kuvitellaan osin vieläkin. Luterilainen kirkko keräsi siinä sivussa valtavan omaisuuden ja tunki lonkeronsa kaikille yhteiskunnan osa-alueille mistä johtuen esimerkiksi kansanedustajaksi pyrkivät eivät uskalla liputtaa kirkon ja yhteiskunnan eron puolesta peläten jäävänsä valitsematta. Tästä on vain harvoja poikkeuksia. Tutkimesten mukaan vain pieni osa luterilaisen kirkon jäsenistä uskoo täysin kirkkonsa opetuksiin mutta eivät suvun tai muun lähiyhteisön painostuksesta tahi sen pelosta johtuen osaa tehdä eropäätöstä.
- Papitonni
No sitä tässä vähän haen miten luterilaisuus tai uskonto kun valtiolla on niin kiinteä suhde siihen, vaikuttaa koko kulttuuriin? Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. Norja, Ranska.
Papitonni kirjoitti:
No sitä tässä vähän haen miten luterilaisuus tai uskonto kun valtiolla on niin kiinteä suhde siihen, vaikuttaa koko kulttuuriin? Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. Norja, Ranska.
" Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. "
Suomessakin on havaittavissa samaa siirtymistä pois uskonnollisuudesta.
- Epäjumalienkieltäjä
Voisiko joku valaista millaista on "luterilainen tapakulttuuri"? Itselle ei äkkiä tule mieleen mitään muuta kuin kirkossa suoritettavia jumalanpalveluksia?
Ehkä aloittaja tarkoittaa sillä esim. sitä, että sekulaarienkin ihmisten kalentereita rytmittävät vuodenaikaisten juhlapyhien kristianisoidut versiot ja sitä, että monissa julkisissa yhteyksissä yritetään antaa vaikutelmaa, että Suomi on kristitty maa. Vaikka joulun ja pääsiäisen ohjelmanumeroita ovatkin käytännössä Joulupukki ja virpominen yms. ja vissiin vain vajaa kolmannes väestöstä oikeasti on uskovia kristittyjä, niin kyllähän täällä jotenkin on olevinaan semmoinen kristillinen meininki. Kouluissa on kristillisiä aamunavauksia ja armeijassakin suurin osa vannoo valaa Jumalan edessä jne.
Khaostheoria kirjoitti:
Ehkä aloittaja tarkoittaa sillä esim. sitä, että sekulaarienkin ihmisten kalentereita rytmittävät vuodenaikaisten juhlapyhien kristianisoidut versiot ja sitä, että monissa julkisissa yhteyksissä yritetään antaa vaikutelmaa, että Suomi on kristitty maa. Vaikka joulun ja pääsiäisen ohjelmanumeroita ovatkin käytännössä Joulupukki ja virpominen yms. ja vissiin vain vajaa kolmannes väestöstä oikeasti on uskovia kristittyjä, niin kyllähän täällä jotenkin on olevinaan semmoinen kristillinen meininki. Kouluissa on kristillisiä aamunavauksia ja armeijassakin suurin osa vannoo valaa Jumalan edessä jne.
Tai olisiko "luterilainen tapakulttuuri" sitä kirkon ja herätysliikkeiden harjoittamaa muutosvastarintaa, jonka vuoksi Suomi on edelleen kulttuurisessa ja henkisessä kehityksessä vuosia muita maita perässä?
- Nebukd
Pirkkojalovaaroihin ja sen semmoisiin suhtaudutaan suvaitsevaisesti niin pitkään kuin mahdollista, eikä heitä haluta tajuta rahastaviksi paskanpuhujiksi. Onks tässä joku lute-kulttuurivaikutus?
Tapahtuihan tuo tapaus Jalovaara luterilaisen kirkon piirissä, mutta käsitykseni on, että tuollainen hihhulointi on ennemmin rajatapaus nykyisessä evankelis-luterilaisuudessa kuin sen mitään sen päävirtausta.
- Nebukd
Khaostheoria kirjoitti:
Tapahtuihan tuo tapaus Jalovaara luterilaisen kirkon piirissä, mutta käsitykseni on, että tuollainen hihhulointi on ennemmin rajatapaus nykyisessä evankelis-luterilaisuudessa kuin sen mitään sen päävirtausta.
Entäs sitten nää vankien jne. uskoontulot? Kun muuan piripää muhaaja ajoi partansa ja alkoi höpöttää jumalasta, niin kaikki heti suu ammollaan (tai ainakin vankilapastori), että nyt se on vittu muuttunut aivan uudeksi ihmiseksi!
Nebukd kirjoitti:
Entäs sitten nää vankien jne. uskoontulot? Kun muuan piripää muhaaja ajoi partansa ja alkoi höpöttää jumalasta, niin kaikki heti suu ammollaan (tai ainakin vankilapastori), että nyt se on vittu muuttunut aivan uudeksi ihmiseksi!
En onneksi ole antanut aihetta joutua tekemisiin vankilaskenen kanssa, mutta huhuja olen kuullut. Näiden mukaan nämä vankiloissa uskoon hurahtaneet taitavat käytännössä edustaa jotain muita lahkoja kuin luterilaisuutta. Joku muu tietänee tästä paremmin. Sitä olen kyllä ihmetellyt, kun joillekin apologeetikoille uskonsa erinomaisuudesta kertoo jotain muka se, että joku tappaja on nyt kuulemma uskossa. "Kiva!"
- Nebukd
Khaostheoria kirjoitti:
En onneksi ole antanut aihetta joutua tekemisiin vankilaskenen kanssa, mutta huhuja olen kuullut. Näiden mukaan nämä vankiloissa uskoon hurahtaneet taitavat käytännössä edustaa jotain muita lahkoja kuin luterilaisuutta. Joku muu tietänee tästä paremmin. Sitä olen kyllä ihmetellyt, kun joillekin apologeetikoille uskonsa erinomaisuudesta kertoo jotain muka se, että joku tappaja on nyt kuulemma uskossa. "Kiva!"
Musta tuntuu, että sä rajaat luterilaisuuden niin pieneksi, ettei siihen sisälly juuri muuta kuin arkkipiispan ja sen naispiispan vetelän lämpimä yleishumanismi...
Nebukd kirjoitti:
Musta tuntuu, että sä rajaat luterilaisuuden niin pieneksi, ettei siihen sisälly juuri muuta kuin arkkipiispan ja sen naispiispan vetelän lämpimä yleishumanismi...
Minä en tiedä noista piispoista yhtään mitään, enkä siis käsittele luterilaisuutta siitä näkökulmasta. Mutta sikäli kuin olen "luterilaisuuden kulttuurin piirissä elänyt", niin vaikutelma on kyllä ennen kaikkea tullut sellaisesta verraten humaanista kirkosta eikä sellaisista räyhääjistä, joita näillä palstoilla näkee.
- Nebukd
Khaostheoria kirjoitti:
Minä en tiedä noista piispoista yhtään mitään, enkä siis käsittele luterilaisuutta siitä näkökulmasta. Mutta sikäli kuin olen "luterilaisuuden kulttuurin piirissä elänyt", niin vaikutelma on kyllä ennen kaikkea tullut sellaisesta verraten humaanista kirkosta eikä sellaisista räyhääjistä, joita näillä palstoilla näkee.
Kai sä nyt olet piispa- Karin ja Irjan medialausuntoja joskus vastaanottanut? "Luterilainen kulttuuri" tuli rippikoulun seksipidättäytymishöpinän jälkeen itselleni mieleenpainuvaksi, kun uskonnonopettaja-pastorinvaimo julisti luokassa olevansa niin läheisissä suhteissa Jumalaan, että rukous palauttaa kadonneen tavarankin hänen käsiinsä! Todellisuus avautuu vähemmästäkin.
Nebukd kirjoitti:
Kai sä nyt olet piispa- Karin ja Irjan medialausuntoja joskus vastaanottanut? "Luterilainen kulttuuri" tuli rippikoulun seksipidättäytymishöpinän jälkeen itselleni mieleenpainuvaksi, kun uskonnonopettaja-pastorinvaimo julisti luokassa olevansa niin läheisissä suhteissa Jumalaan, että rukous palauttaa kadonneen tavarankin hänen käsiinsä! Todellisuus avautuu vähemmästäkin.
Olen minä nähnyt jotain lausuntoja, mutta mistään vastaanottamisesta ei liene syytä puhua koska ne eivät ole aivokuorelleni juuri muistiin palaneet. Olen kyllä huomannut, että ne ovat varsin käryävä aihe joillekin, mutta yritän välttää ajautumista keskusteluun sen porukan kanssa.
Esimerkki asiasta olkoon juuri luterilaisuuspalstan Räyhis, jonka älynlahjat riittävät vain hintittelyyn kun heikäläisen konservatismin tekopyhyyttä käy vähän sohaisemassa. Periaatteessa tuohon sakkiin ei siis aikaa kannattane haaskata, koska asiallinen keskustelu heikäläisten kykyjen takia kun on mitä on.
Itse en kovin hihhuloivan luterilaisuuden kanssa tosiaan ole ollut tekemisissä, joten en kertomasi kaltaisesta "luterilaisesta kulttuurista" ole sinänsä tietoinen. Mitä olen käsittänyt, niin se siis tuntuu olevan jotenkin liian kesyä hihhulimmalle väelle. Ei kai ole tarpeeksi ahdasmielisyyttä ja kaatuilua tarjolla niissä pippaloissa.- Nebukd
Khaostheoria kirjoitti:
Olen minä nähnyt jotain lausuntoja, mutta mistään vastaanottamisesta ei liene syytä puhua koska ne eivät ole aivokuorelleni juuri muistiin palaneet. Olen kyllä huomannut, että ne ovat varsin käryävä aihe joillekin, mutta yritän välttää ajautumista keskusteluun sen porukan kanssa.
Esimerkki asiasta olkoon juuri luterilaisuuspalstan Räyhis, jonka älynlahjat riittävät vain hintittelyyn kun heikäläisen konservatismin tekopyhyyttä käy vähän sohaisemassa. Periaatteessa tuohon sakkiin ei siis aikaa kannattane haaskata, koska asiallinen keskustelu heikäläisten kykyjen takia kun on mitä on.
Itse en kovin hihhuloivan luterilaisuuden kanssa tosiaan ole ollut tekemisissä, joten en kertomasi kaltaisesta "luterilaisesta kulttuurista" ole sinänsä tietoinen. Mitä olen käsittänyt, niin se siis tuntuu olevan jotenkin liian kesyä hihhulimmalle väelle. Ei kai ole tarpeeksi ahdasmielisyyttä ja kaatuilua tarjolla niissä pippaloissa.Jep, epäilemättä kokemuksissa on eroja kunkin historiallisen ja paikallisen elinpiirin mukaan... Luterilainen kirkko näyttää kuitenkin demaripuolueelta, jonka korkean katon jne. suojissa monenlainen touhu saa muhia.
- paskainennihilisti
Luterilaisuus on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen yhteiskuntamme perimmäisiksi kokemiin arvoihin, kuten sunnilaisuus vaikuttaa toisissa osissa maailmaa, katolilaisuus toisissa, luonnonuskonnot toisissa jne.
Protestanttinen kristinusko on usein saarnannut ahkeruuden ja nöyryyden puolesta, joka näkyi ainakin aiemmin suomalaisessa kulttuurissa, joskin nöyryys ja etenkin ahkeruus tuntuvat olevan vähemmän arvostettuja nykyään, kenties osittain maallistumisen myötä. Jos verrataan luonnonuskontoihin, on kristinusko ollut myös varsin suuresti järjestelmällisen filosofian ja luonnontieteiden kannalla, vaikka moni kristitty on näitä tiedonhankintametodeja vastustanutkin, jopa radikaalisti.
Luterilaisuus ainakin nykypäivänä saarnaa varsin paljon armosta, sivistyksestä, utilitarismista ja kohtuullisuudesta, joka varmaankin vaikuttaa jossain määrin meidän yhteiskuntaamme.
Aika mutulla heitin, sillä en ole historioitsija enkä myöskään luterilainen.- oppia.katajaisille
"Luterilaisuus ainakin nykypäivänä saarnaa varsin paljon armosta, sivistyksestä, utilitarismista ja kohtuullisuudesta, joka varmaankin vaikuttaa jossain määrin meidän yhteiskuntaamme."
Ehkä suoraa vaikutusta vielä on. Suurin osa vaikutuksesta tulee kuitenkin vuosisatojen takaa. Se, mistä tänäänkin saarnataan, on lujasti juurrutettu kansaan, jota on kirkon penkeissä istutettu sukupolvien ajan.
Kuvastaako uskonto kansaa vai kansa uskontoa, siitä voi tietysti kiistellä loputtomiin.
- AtteAtteisti
Helsingin Sanomissa oli tänään 3.9.2016 artikkeli Neuvostoliiton jäänteistä Baltiassa. Virossa oli esimerkkinä avioliittopalatsi, jossa hääpari vihittiin. Neuvostoliiton romahdettuakaan ihmiset eivät palanneet Viron evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi, sillä sitä ei koettu kovin "omaksi". Baltiansaksalaisten kartanonherrojen aikana virolainen talonpoikaiskansa oli maaorjina, ja saksalaisperäiset kartanonisännät olivat hyvää pataa papiston kanssa siunaten vallitsevan olotilan. Yhteinen kielikin aatelilla ja papistolla oli, saksa. Ev.lut. kirkkoon kuuluu nyt noin 10% virolaista. Esim. venäläisortodoksinen kirkko on suositumpi ja baptistienkin suosio huomattavampi kuin Suomessa.
Muistaen, että niin Viron kuin Suomenkin ev.lut. kirkon juuret ovat Saksassa, on kirkollishistoriassamme toki erojakin. Olihan meilläkin toki Ruotsin vallan aikaan aateli ja papisto, jotka jakoivat yhteisen ruotsin kielen, mutta ruotsalaisen talonpoikaisen perinteen mukaan meillä talonpojat olivat sentään jollain tapaa vapaiksi kansalaisiksi tunnustettuja ja olipa heillä edustajansa jokaisilla valtiopäivilläkin. Papisto ei meillä suomalaisesta näkökulmasta edes ollut erityisen sortavaa: päinvastoin se yritti aika ajoin sanoa sanasen suomen kielen ja myös suomalaisten puolesta. Koska Ruotsin kuningas oli meren takana Tukholmassa, oli aika ajoin Turun piispa ikään kuin Suomen "kuningas", ainakin suomalaisia lähempänä.
Ruotsin vallan perua juuri Kustaa Vaasan ajoista on lähtöisin kirkon kiinteä suhde valtioon. Tämä jatkui vielä Suomen itsenäistyessä. Tosin uskonnonvapaus tuli sekin vasta itsenäisyyden aikana.
Tämän päivän asema kirkolla on erikoinen. Eräitä valtiollisia piirteitä on roikkunut mukana viime aikoihin asti. Tarja Halosen aikana lakkasi käytäntö, että tasavallan presidentti vahvisti piispojen nimittämisen virkoihinsa. Edelleen kirkolla on lupa vihkiä (heteroja) avioliittoon valtion puolesta.
Maallistunut kansa on alkanut suhtautua julkiuskoviin kuten vammaisiin: heitä on kohteliasta ja korrektia sietää ja kohdella ihmisarvon mukaisesti, mutta itse ei silti tarvitse muuttua heidän kaltaisikseen.- auf.tragen
Olihan niitä suomenkin vasemmistolaisissa syntyperältään baltteja.
Saksalaiset ovat kansakunta, joka, monen muun mainion saavutuksensa ohella, ovat onnistuneet paitsi keksimää kommunismin, myös juurruttamaan sen lähes kaikkialle, missä ovat koskaan hallinneet. Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla. - fda
"Neuvostoliiton romahdettuakaan ihmiset eivät palanneet Viron evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi, sillä sitä ei koettu kovin "omaksi". "
Jep, olihan se kristinusko tuotu väkivalloin ja nöyryytysten kautta heille. Suomessa tuntuu olevan dementiaa tässä asiassa ja uskomus että suomalaiset olisi käännytetty jotenkin erilailla kuin muut pohjolassa. Otetaan yksittäiset ristit esimerkkinä että kristinuskoa oli ennen asevoimien käyttöä sen levittämiseen. - fda
auf.tragen kirjoitti:
Olihan niitä suomenkin vasemmistolaisissa syntyperältään baltteja.
Saksalaiset ovat kansakunta, joka, monen muun mainion saavutuksensa ohella, ovat onnistuneet paitsi keksimää kommunismin, myös juurruttamaan sen lähes kaikkialle, missä ovat koskaan hallinneet. Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla."Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla. "
Erikoinen väite. Taidat olla se sama multinikki, joka tätä täällä toistelee useastikin. Oletko luterilainen? - auf.tragen
Miten niin erikoinen? Minusta Hitler ja kumppanit olivat rotuopeissaan oikeassa muuten, paitsi että heillä, saksalaisia kun olivat, meni vahingossa saksalaiset ja juutalaiset sekaisin.
Jos nimittäin kuuntelee Hitlerin puheita (kuten minä hyvin usein teen, pidän niistä) ja vaihtaa niissä juutalaisten tilalle saksalaiset ja toisinpäin, niin nehän ovat silloin aivan totta.
En uskoisi olevani ainoa, joka ajattelee näin. Ainakaan luettuaan yhtään historiaa.
- Nyt165
Luterialaisesta ilmapiiristä tai kulttuurista voi puhua Suomessa koska täällä on valtionkirkko. Eli kirkolla on arvona korkea asema ja arvojen märityksessä se haluaa sanoa sanottavansa. Mutta miksi Suomessa on valtionkirkko? Eikö olisi parempi että Suomi olisi sekularistinen maa mielummin niikuin Norja. Mikä estää sen? Eikös nykyinen malli ole kauhean vanhanaikainen ja edustaa lähinnä jotain 1800-luvun ajattelua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 205044
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r22322Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361270- 971211
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121200- 931074
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17873viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168835En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61753Vappu Pimiä jakoi kuvia Maajussille morsian -kuvauksista! Seuraajalta tärkeä toive: "Voi miten..."
Tätä kyllä kannattaa toivoa! Vappu Pimiällähän on tunnetusti myös sormensa pelissä näissä rakkausjutuissa ja hän toimii25719