Miten luterilaisuus vaikuttaa Suomessa?

Papitonni

Hei, osaako joku vähän valistaa minua siitä mikä on luterilaisuuden asema Suomessa nykyään? Miksi Suomessa kirkolla on niin vahva asema ja valtio sekä kirkko toimivat yhteistyössä. Miksi kirkkoa ei ole erotettu valtiosta ja miksi se on niin vahvasti tapakulttuurissa läsnä? Miksi Suomi ei ole sekularistinen maa? Kun niin voisi olettaa, koska Suomi on monella muulla tavalla edistyksellinen.
Vähän valottaa tätä uskonno ja kulttuurin suhdetta.

23

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frans_2

      Itsenäisyysajan alkuun saakka kaikkien suomalaisten piti kuulua luterilaiseen (tai anakin johonkin kristilliseen) kirkkoon ja esimerkiksi kaikki kouluopetus oli sen mukaista. Siitä eteenpäin oli periaatteessa mahdollista olla kuulumatta mutta koko yhteiskunta kouluopetuksineen toimi ikäänkuin uskonnolliset väitteet olisivat totta ja uskonnollisten tapojen noudattaminen joku hyve. Näin kuvitellaan osin vieläkin. Luterilainen kirkko keräsi siinä sivussa valtavan omaisuuden ja tunki lonkeronsa kaikille yhteiskunnan osa-alueille mistä johtuen esimerkiksi kansanedustajaksi pyrkivät eivät uskalla liputtaa kirkon ja yhteiskunnan eron puolesta peläten jäävänsä valitsematta. Tästä on vain harvoja poikkeuksia. Tutkimesten mukaan vain pieni osa luterilaisen kirkon jäsenistä uskoo täysin kirkkonsa opetuksiin mutta eivät suvun tai muun lähiyhteisön painostuksesta tahi sen pelosta johtuen osaa tehdä eropäätöstä.

      • Papitonni

        No sitä tässä vähän haen miten luterilaisuus tai uskonto kun valtiolla on niin kiinteä suhde siihen, vaikuttaa koko kulttuuriin? Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. Norja, Ranska.


      • Papitonni kirjoitti:

        No sitä tässä vähän haen miten luterilaisuus tai uskonto kun valtiolla on niin kiinteä suhde siihen, vaikuttaa koko kulttuuriin? Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. Norja, Ranska.

        " Kun taas joissain maissa valtio ja kirkko ovat täysin erotetut toisistaan. "
        Suomessakin on havaittavissa samaa siirtymistä pois uskonnollisuudesta.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Voisiko joku valaista millaista on "luterilainen tapakulttuuri"? Itselle ei äkkiä tule mieleen mitään muuta kuin kirkossa suoritettavia jumalanpalveluksia?

      • Ehkä aloittaja tarkoittaa sillä esim. sitä, että sekulaarienkin ihmisten kalentereita rytmittävät vuodenaikaisten juhlapyhien kristianisoidut versiot ja sitä, että monissa julkisissa yhteyksissä yritetään antaa vaikutelmaa, että Suomi on kristitty maa. Vaikka joulun ja pääsiäisen ohjelmanumeroita ovatkin käytännössä Joulupukki ja virpominen yms. ja vissiin vain vajaa kolmannes väestöstä oikeasti on uskovia kristittyjä, niin kyllähän täällä jotenkin on olevinaan semmoinen kristillinen meininki. Kouluissa on kristillisiä aamunavauksia ja armeijassakin suurin osa vannoo valaa Jumalan edessä jne.


      • Khaostheoria kirjoitti:

        Ehkä aloittaja tarkoittaa sillä esim. sitä, että sekulaarienkin ihmisten kalentereita rytmittävät vuodenaikaisten juhlapyhien kristianisoidut versiot ja sitä, että monissa julkisissa yhteyksissä yritetään antaa vaikutelmaa, että Suomi on kristitty maa. Vaikka joulun ja pääsiäisen ohjelmanumeroita ovatkin käytännössä Joulupukki ja virpominen yms. ja vissiin vain vajaa kolmannes väestöstä oikeasti on uskovia kristittyjä, niin kyllähän täällä jotenkin on olevinaan semmoinen kristillinen meininki. Kouluissa on kristillisiä aamunavauksia ja armeijassakin suurin osa vannoo valaa Jumalan edessä jne.

        Tai olisiko "luterilainen tapakulttuuri" sitä kirkon ja herätysliikkeiden harjoittamaa muutosvastarintaa, jonka vuoksi Suomi on edelleen kulttuurisessa ja henkisessä kehityksessä vuosia muita maita perässä?


    • Nebukd

      Pirkkojalovaaroihin ja sen semmoisiin suhtaudutaan suvaitsevaisesti niin pitkään kuin mahdollista, eikä heitä haluta tajuta rahastaviksi paskanpuhujiksi. Onks tässä joku lute-kulttuurivaikutus?

      • Tapahtuihan tuo tapaus Jalovaara luterilaisen kirkon piirissä, mutta käsitykseni on, että tuollainen hihhulointi on ennemmin rajatapaus nykyisessä evankelis-luterilaisuudessa kuin sen mitään sen päävirtausta.


      • Nebukd
        Khaostheoria kirjoitti:

        Tapahtuihan tuo tapaus Jalovaara luterilaisen kirkon piirissä, mutta käsitykseni on, että tuollainen hihhulointi on ennemmin rajatapaus nykyisessä evankelis-luterilaisuudessa kuin sen mitään sen päävirtausta.

        Entäs sitten nää vankien jne. uskoontulot? Kun muuan piripää muhaaja ajoi partansa ja alkoi höpöttää jumalasta, niin kaikki heti suu ammollaan (tai ainakin vankilapastori), että nyt se on vittu muuttunut aivan uudeksi ihmiseksi!


      • Nebukd kirjoitti:

        Entäs sitten nää vankien jne. uskoontulot? Kun muuan piripää muhaaja ajoi partansa ja alkoi höpöttää jumalasta, niin kaikki heti suu ammollaan (tai ainakin vankilapastori), että nyt se on vittu muuttunut aivan uudeksi ihmiseksi!

        En onneksi ole antanut aihetta joutua tekemisiin vankilaskenen kanssa, mutta huhuja olen kuullut. Näiden mukaan nämä vankiloissa uskoon hurahtaneet taitavat käytännössä edustaa jotain muita lahkoja kuin luterilaisuutta. Joku muu tietänee tästä paremmin. Sitä olen kyllä ihmetellyt, kun joillekin apologeetikoille uskonsa erinomaisuudesta kertoo jotain muka se, että joku tappaja on nyt kuulemma uskossa. "Kiva!"


      • Nebukd
        Khaostheoria kirjoitti:

        En onneksi ole antanut aihetta joutua tekemisiin vankilaskenen kanssa, mutta huhuja olen kuullut. Näiden mukaan nämä vankiloissa uskoon hurahtaneet taitavat käytännössä edustaa jotain muita lahkoja kuin luterilaisuutta. Joku muu tietänee tästä paremmin. Sitä olen kyllä ihmetellyt, kun joillekin apologeetikoille uskonsa erinomaisuudesta kertoo jotain muka se, että joku tappaja on nyt kuulemma uskossa. "Kiva!"

        Musta tuntuu, että sä rajaat luterilaisuuden niin pieneksi, ettei siihen sisälly juuri muuta kuin arkkipiispan ja sen naispiispan vetelän lämpimä yleishumanismi...


      • Nebukd kirjoitti:

        Musta tuntuu, että sä rajaat luterilaisuuden niin pieneksi, ettei siihen sisälly juuri muuta kuin arkkipiispan ja sen naispiispan vetelän lämpimä yleishumanismi...

        Minä en tiedä noista piispoista yhtään mitään, enkä siis käsittele luterilaisuutta siitä näkökulmasta. Mutta sikäli kuin olen "luterilaisuuden kulttuurin piirissä elänyt", niin vaikutelma on kyllä ennen kaikkea tullut sellaisesta verraten humaanista kirkosta eikä sellaisista räyhääjistä, joita näillä palstoilla näkee.


      • Nebukd
        Khaostheoria kirjoitti:

        Minä en tiedä noista piispoista yhtään mitään, enkä siis käsittele luterilaisuutta siitä näkökulmasta. Mutta sikäli kuin olen "luterilaisuuden kulttuurin piirissä elänyt", niin vaikutelma on kyllä ennen kaikkea tullut sellaisesta verraten humaanista kirkosta eikä sellaisista räyhääjistä, joita näillä palstoilla näkee.

        Kai sä nyt olet piispa- Karin ja Irjan medialausuntoja joskus vastaanottanut? "Luterilainen kulttuuri" tuli rippikoulun seksipidättäytymishöpinän jälkeen itselleni mieleenpainuvaksi, kun uskonnonopettaja-pastorinvaimo julisti luokassa olevansa niin läheisissä suhteissa Jumalaan, että rukous palauttaa kadonneen tavarankin hänen käsiinsä! Todellisuus avautuu vähemmästäkin.


      • Nebukd kirjoitti:

        Kai sä nyt olet piispa- Karin ja Irjan medialausuntoja joskus vastaanottanut? "Luterilainen kulttuuri" tuli rippikoulun seksipidättäytymishöpinän jälkeen itselleni mieleenpainuvaksi, kun uskonnonopettaja-pastorinvaimo julisti luokassa olevansa niin läheisissä suhteissa Jumalaan, että rukous palauttaa kadonneen tavarankin hänen käsiinsä! Todellisuus avautuu vähemmästäkin.

        Olen minä nähnyt jotain lausuntoja, mutta mistään vastaanottamisesta ei liene syytä puhua koska ne eivät ole aivokuorelleni juuri muistiin palaneet. Olen kyllä huomannut, että ne ovat varsin käryävä aihe joillekin, mutta yritän välttää ajautumista keskusteluun sen porukan kanssa.

        Esimerkki asiasta olkoon juuri luterilaisuuspalstan Räyhis, jonka älynlahjat riittävät vain hintittelyyn kun heikäläisen konservatismin tekopyhyyttä käy vähän sohaisemassa. Periaatteessa tuohon sakkiin ei siis aikaa kannattane haaskata, koska asiallinen keskustelu heikäläisten kykyjen takia kun on mitä on.

        Itse en kovin hihhuloivan luterilaisuuden kanssa tosiaan ole ollut tekemisissä, joten en kertomasi kaltaisesta "luterilaisesta kulttuurista" ole sinänsä tietoinen. Mitä olen käsittänyt, niin se siis tuntuu olevan jotenkin liian kesyä hihhulimmalle väelle. Ei kai ole tarpeeksi ahdasmielisyyttä ja kaatuilua tarjolla niissä pippaloissa.


      • Nebukd
        Khaostheoria kirjoitti:

        Olen minä nähnyt jotain lausuntoja, mutta mistään vastaanottamisesta ei liene syytä puhua koska ne eivät ole aivokuorelleni juuri muistiin palaneet. Olen kyllä huomannut, että ne ovat varsin käryävä aihe joillekin, mutta yritän välttää ajautumista keskusteluun sen porukan kanssa.

        Esimerkki asiasta olkoon juuri luterilaisuuspalstan Räyhis, jonka älynlahjat riittävät vain hintittelyyn kun heikäläisen konservatismin tekopyhyyttä käy vähän sohaisemassa. Periaatteessa tuohon sakkiin ei siis aikaa kannattane haaskata, koska asiallinen keskustelu heikäläisten kykyjen takia kun on mitä on.

        Itse en kovin hihhuloivan luterilaisuuden kanssa tosiaan ole ollut tekemisissä, joten en kertomasi kaltaisesta "luterilaisesta kulttuurista" ole sinänsä tietoinen. Mitä olen käsittänyt, niin se siis tuntuu olevan jotenkin liian kesyä hihhulimmalle väelle. Ei kai ole tarpeeksi ahdasmielisyyttä ja kaatuilua tarjolla niissä pippaloissa.

        Jep, epäilemättä kokemuksissa on eroja kunkin historiallisen ja paikallisen elinpiirin mukaan... Luterilainen kirkko näyttää kuitenkin demaripuolueelta, jonka korkean katon jne. suojissa monenlainen touhu saa muhia.


    • paskainennihilisti

      Luterilaisuus on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen yhteiskuntamme perimmäisiksi kokemiin arvoihin, kuten sunnilaisuus vaikuttaa toisissa osissa maailmaa, katolilaisuus toisissa, luonnonuskonnot toisissa jne.
      Protestanttinen kristinusko on usein saarnannut ahkeruuden ja nöyryyden puolesta, joka näkyi ainakin aiemmin suomalaisessa kulttuurissa, joskin nöyryys ja etenkin ahkeruus tuntuvat olevan vähemmän arvostettuja nykyään, kenties osittain maallistumisen myötä. Jos verrataan luonnonuskontoihin, on kristinusko ollut myös varsin suuresti järjestelmällisen filosofian ja luonnontieteiden kannalla, vaikka moni kristitty on näitä tiedonhankintametodeja vastustanutkin, jopa radikaalisti.

      Luterilaisuus ainakin nykypäivänä saarnaa varsin paljon armosta, sivistyksestä, utilitarismista ja kohtuullisuudesta, joka varmaankin vaikuttaa jossain määrin meidän yhteiskuntaamme.

      Aika mutulla heitin, sillä en ole historioitsija enkä myöskään luterilainen.

      • oppia.katajaisille

        "Luterilaisuus ainakin nykypäivänä saarnaa varsin paljon armosta, sivistyksestä, utilitarismista ja kohtuullisuudesta, joka varmaankin vaikuttaa jossain määrin meidän yhteiskuntaamme."

        Ehkä suoraa vaikutusta vielä on. Suurin osa vaikutuksesta tulee kuitenkin vuosisatojen takaa. Se, mistä tänäänkin saarnataan, on lujasti juurrutettu kansaan, jota on kirkon penkeissä istutettu sukupolvien ajan.

        Kuvastaako uskonto kansaa vai kansa uskontoa, siitä voi tietysti kiistellä loputtomiin.


    • AtteAtteisti

      Helsingin Sanomissa oli tänään 3.9.2016 artikkeli Neuvostoliiton jäänteistä Baltiassa. Virossa oli esimerkkinä avioliittopalatsi, jossa hääpari vihittiin. Neuvostoliiton romahdettuakaan ihmiset eivät palanneet Viron evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi, sillä sitä ei koettu kovin "omaksi". Baltiansaksalaisten kartanonherrojen aikana virolainen talonpoikaiskansa oli maaorjina, ja saksalaisperäiset kartanonisännät olivat hyvää pataa papiston kanssa siunaten vallitsevan olotilan. Yhteinen kielikin aatelilla ja papistolla oli, saksa. Ev.lut. kirkkoon kuuluu nyt noin 10% virolaista. Esim. venäläisortodoksinen kirkko on suositumpi ja baptistienkin suosio huomattavampi kuin Suomessa.

      Muistaen, että niin Viron kuin Suomenkin ev.lut. kirkon juuret ovat Saksassa, on kirkollishistoriassamme toki erojakin. Olihan meilläkin toki Ruotsin vallan aikaan aateli ja papisto, jotka jakoivat yhteisen ruotsin kielen, mutta ruotsalaisen talonpoikaisen perinteen mukaan meillä talonpojat olivat sentään jollain tapaa vapaiksi kansalaisiksi tunnustettuja ja olipa heillä edustajansa jokaisilla valtiopäivilläkin. Papisto ei meillä suomalaisesta näkökulmasta edes ollut erityisen sortavaa: päinvastoin se yritti aika ajoin sanoa sanasen suomen kielen ja myös suomalaisten puolesta. Koska Ruotsin kuningas oli meren takana Tukholmassa, oli aika ajoin Turun piispa ikään kuin Suomen "kuningas", ainakin suomalaisia lähempänä.

      Ruotsin vallan perua juuri Kustaa Vaasan ajoista on lähtöisin kirkon kiinteä suhde valtioon. Tämä jatkui vielä Suomen itsenäistyessä. Tosin uskonnonvapaus tuli sekin vasta itsenäisyyden aikana.

      Tämän päivän asema kirkolla on erikoinen. Eräitä valtiollisia piirteitä on roikkunut mukana viime aikoihin asti. Tarja Halosen aikana lakkasi käytäntö, että tasavallan presidentti vahvisti piispojen nimittämisen virkoihinsa. Edelleen kirkolla on lupa vihkiä (heteroja) avioliittoon valtion puolesta.

      Maallistunut kansa on alkanut suhtautua julkiuskoviin kuten vammaisiin: heitä on kohteliasta ja korrektia sietää ja kohdella ihmisarvon mukaisesti, mutta itse ei silti tarvitse muuttua heidän kaltaisikseen.

      • auf.tragen

        Olihan niitä suomenkin vasemmistolaisissa syntyperältään baltteja.

        Saksalaiset ovat kansakunta, joka, monen muun mainion saavutuksensa ohella, ovat onnistuneet paitsi keksimää kommunismin, myös juurruttamaan sen lähes kaikkialle, missä ovat koskaan hallinneet. Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla.


      • fda

        "Neuvostoliiton romahdettuakaan ihmiset eivät palanneet Viron evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi, sillä sitä ei koettu kovin "omaksi". "

        Jep, olihan se kristinusko tuotu väkivalloin ja nöyryytysten kautta heille. Suomessa tuntuu olevan dementiaa tässä asiassa ja uskomus että suomalaiset olisi käännytetty jotenkin erilailla kuin muut pohjolassa. Otetaan yksittäiset ristit esimerkkinä että kristinuskoa oli ennen asevoimien käyttöä sen levittämiseen.


      • fda
        auf.tragen kirjoitti:

        Olihan niitä suomenkin vasemmistolaisissa syntyperältään baltteja.

        Saksalaiset ovat kansakunta, joka, monen muun mainion saavutuksensa ohella, ovat onnistuneet paitsi keksimää kommunismin, myös juurruttamaan sen lähes kaikkialle, missä ovat koskaan hallinneet. Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla.

        "Minä todella uskon, että he (saksalaiset) ovat ihan oma rotunsa, joka tosiaankin täysin eroaa kaikista muista tällä pallolla. "

        Erikoinen väite. Taidat olla se sama multinikki, joka tätä täällä toistelee useastikin. Oletko luterilainen?


      • auf.tragen

        Miten niin erikoinen? Minusta Hitler ja kumppanit olivat rotuopeissaan oikeassa muuten, paitsi että heillä, saksalaisia kun olivat, meni vahingossa saksalaiset ja juutalaiset sekaisin.

        Jos nimittäin kuuntelee Hitlerin puheita (kuten minä hyvin usein teen, pidän niistä) ja vaihtaa niissä juutalaisten tilalle saksalaiset ja toisinpäin, niin nehän ovat silloin aivan totta.

        En uskoisi olevani ainoa, joka ajattelee näin. Ainakaan luettuaan yhtään historiaa.


    • Nyt165

      Luterialaisesta ilmapiiristä tai kulttuurista voi puhua Suomessa koska täällä on valtionkirkko. Eli kirkolla on arvona korkea asema ja arvojen märityksessä se haluaa sanoa sanottavansa. Mutta miksi Suomessa on valtionkirkko? Eikö olisi parempi että Suomi olisi sekularistinen maa mielummin niikuin Norja. Mikä estää sen? Eikös nykyinen malli ole kauhean vanhanaikainen ja edustaa lähinnä jotain 1800-luvun ajattelua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      196
      6949
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      48
      2619
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2189
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1503
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      135
      1494
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1150
    7. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      35
      1091
    8. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1077
    9. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      17
      1075
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      981
    Aihe