Liikatoiminnan oireet lääkityksestä johtuen

wondering_wandering

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta viime vuoden keväällä, jolloin TSH oli 57.0, T4V:tä ei testattu tuolloin. Lääkityksen aloittamisen jälkeen (1,5 kpl 100 mg päivässä) arvot olivat parin viikon jälkeen T4V 16.2, TSH 8.3. Tämän jälkeen 1 kpl 100 mg päivässä ja verikokeet n. 6 viikon välein (T4V 24.9, TSH 0.02 --> T4V 20.4, TSH 0.12 --> T4V 19.4, TSH 0.21 --> T4V 21.2, THS 0.34 --> T4V 20.2, TSH 0.32). Näiden jälkeen kävin seuraavassa verikokeessa puolen vuoden päästä, jolloin arvot oli T4V 19.1, TSH 0.07.

Olo on ollut väsynyt, mutta silti kuin kävisi kierroksilla. Pääasiassa tuntunut, ettei pää toimi. Sosiaaliset tilanteet ovat epämukavia tai puhuminen ylipäänsä, kun tuntuu, ettei saa muodostettua ajatuksia tai ainakaan saatua niitä järkevällä tavalla ulos. Joudun esim. etukäteen miettimään, miten tervehdin bussikuskia, koska saattaisin illalla sanoa "huomenta". Ihan kuin olisi henkisessä pakkopaidassa.

Testimielessä puolitin lääkityksen vajaaksi viikoksi ja olo olikin yllättäen parempi ja mieli kirkkaampi. Toisaalta syke laski huomattavasti alemmaksi. Lääkärikin totesi tulosten perusteella, että vähennetään lääkitystä, mutta ei niin paljoa kuin itse olin vähentänyt (joka toinen päivä 1 kokonainen ja joka toinen päivä puolikas 100 mg tab.). Olo on taas tosi kurja. Tuntuu, että huimaisikin lievästi koko ajan, kuin silmissä sumenisi.

Millaisia oireita muilla on ollut, mikäli vajaatoiminta onkin mennyt lääkityksellä liikatoiminnan puolelle? Millä tavalla säätelette tilannetta ja osaatteko jo ennakoida asiaa esim. vuodenajan suhteen? Miten nopeasti keho ylipäänsä reagoi lääkityksen muutoksiin ja voiko vaihtelevat annostukset sekoittaa koko pakan?

7

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onpas_oireita

      Hashimotoinen ystävätär kärsi ennen yhdistelmälääkitystä vajaa- ja liikatoiminnan välillä heittelystä. "Levoton olo" hänellä ennakoi liikatoimintaa. Ei jaksanut mitannut heräämisruumiinlämpöjä. (Useampana aamuna kuumemittari kielen alle suuhun heti herättyä, peiton alla pysyen ja mahdollisimman vähän liikkuen. Ainakin 35-alkuiset lukemat viittavat vajaatoimintaan9

      Oireista pitää muistaa ja tietää että samoja aiheuttavat eräät puutokset. USA:ssa esitelty suomalaistutkimus päätyi nimeämään ferritiininvajauksen (EI hemoglobiinin!) yleisimmäksi. Kolme muuta yleistä B12:n, D:n ja folaatin vajaus.

      Brittiendojen tämänkesäisessä tilannekatsauksessa mm. oireidenaiheuttajalista: https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVSTBLdkFIZEYtM1U

      40 tuhannen käyttäjän ulkomaisella foorumilla katsotaan annosmuutoksen vaikutuksen vakiintuvan 6 viikossa

    • Tyroman

      Se on varmasti melko laaja ongelma että lääkärit määräävät erilaisia lääkkeitä niin suuria annoksia että elimistö alkaa mennä sekaisin ja aivotoiminta häiriintyy.
      Minulla hoitokokeilussa TSH oli viimeksi laskenut arvoon 4 ja päässä ei tunnu aivan normaalilta.Hyvä puoli tässä on se ettei tyroksiinia ole pakko syödä ja annoksen voi puolittaa ja verrata olotilaa aikaisempaan.Omalla kohdallani teen päätöksen lähiaikoina kun kilpirauhaskokeet on otettu.
      Netistä voisi yrittää etsiä tietoa siitä että onko lääkityksen vähentämisessä riskejä.Yksityisessä laboratoriossa voi käydä mittauttamassa arvoja jos lääkärin kanssa on erimielisyyttä eikä lääkäri ymmärrä sitä että lääkityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
      Voi hyvinkin olla että lääkityksen puolittaneet tai kokonaan lopettaneet voivat aivan hyvin mutta he unohtavat sen että heidän kokemuksistaan olisi hyötyä jos he vain tulisivat kertomaan siitä tällaisille keskustelupalstoille.

      • on_muukin_lääke

        Tyroksiini joillakin harvoilla tuntuu myöhemmin muuttuvan melkein myrkyksi. Ystävättärellä se toimi hyvin 18 vuotta mutta sitten oireet pahenivat. Tk-lääkäri suositteli annoksen lisäämistä, mutta yllättäen olo (ja verikoearvotkin) pariksi kuukaudeksi parani annoslaskulla. Yksityislääkäri neuvoi laskun 150->75 mutta tuttu otti vain 50! (Happyendinä 6 kk tutkimusten jälkeen yhdistelmälääkitys)


      • Tyroman

        Laitoit hyvän esimerkin siitä että mekaaninen laboratorioarvoihin perustuva lääkitys ei ole aina oikea ratkaisu.
        Enemmän pitäisi olla rohkeutta kokeilla erilaista lääkkeen annostusta ja tarkkailla omaa olotilaa ja löytää sopiva annos oman kokemuksen perusteella niin ettei haittavaikutuksia ilmene.


    • huhhuhnäitä

      Minä olen nähnyt parhaaksi keskittyä elämään ja normaaliin toimintaan kuin kilpirauhasarvojen tuijotteluun. Lääkäri kuin lääkäri osaa hoitaa lääkkeen määräämisen, siihen kun luottaa, elämä hymyilee.

    • huonolla-tolalla
    • PIeni_annoslasku

      Alkuperäinen, sinulla ei ollut vielä kumpikaan verikoearvo liikatoiminnalla, mutta kylläkin ihan "tapissa". Annoslasku oli ihan paikallaan. ei kannata tehdä isoja siirtoja kerralla, siitä voi joutua sellaiseen sahaamiseen ylös alas kun etsitään oikeaa annosta. Pieni annoslasku ja verikoe siitä 6 viikon päästä. tunnustele oloa ja katso arvot, sen perusteella jatko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2366
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2075
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1790
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1629
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      115
      1036
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1026
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1023
    Aihe