Vaihteistoöljy manuaali-323 bensafarkulle?

aimo.puntero

Mikä mahtaisi olla hyvä ja edullinen vaihteistoöljy -95/-96 323 1.6 bensafarkkuun (etuveto)? Käsittääkseni kone on B6 5-vaihteisella manuaalilaatikolla.
Hyvällä ja edullisella tarkoitan, että ei kalliimpia mahdollisia, eikä toisaalta ihan survottua banaaniakaan.

32

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopisiko esim. Mobilube 1 SHC 75w90?

      • asdsrh535

        Kyllä tuo 75w-90 GL-4/GL-5 näyttää olevan ykkössuositus vaikkei tuon ikäistä löydykkään 1.6 koneella ainakaan listoista.

        Tuo Mobil varmaan käy mutta itse olen laittanut pelkästään API GL-4 luokituksen täyttävää öljyä vastaaviin kohteisiin, syy siihen on että tietyt GL-5 öljyt voi vahingoittaa synkroja joissakin vaihteistoissa. GL-5 on enemmän peräluokitus joten etuvetoon kannattaa ennemmin laittaa pelkän GL-4 luokituksen täyttävää öljyä kuten vaikka Castol Syntrans Multivehicle 75w-90 tai Teboil EP 75w-90.


    • muistanko.oikein

      Tuo farkkuhan on vm. 1985-6 323 BF mallin peruja ja muistanko oikein että 80-luvun Mazdojen manuaalilaatikkoonkin suositeltiin talveksi ATF-öljyä sen notkeuden vuoksi? On tietysti mahdollista että varsinaiset manuaalivaihteistoon tarkoitetut öljyt ovat sittemmin kehittyneet paremmiksi joten ehkä tuo ei tänä päivänä päde?

    • Tosta automaattilaatikon öljyistä olen nähnyt kyllä - ei -väittelyä, josta en ole tullut hullua hurskaammaksi.

      Auton malli tosiaankin on BW. Auto on semmoinen outo sekasikiö -95 ja -96 malleista. Edes VIN-kooditulkit eivät ymmärrä, vaan valittavat virheistä koodissa, mutta ihan on aito koodi joka löytyy rekisteriotteesta ja ainakin 2 paikasta autossa.

      Ja hakusessa on kohtuullisen hyvä öljy, jota käyttämällä ei rikkoisi vehettä.

      asdsrh535:n ehdottamat taitaisivat sellaisia olla. Kiitoksia.

      • jfjfhjfhhjfdg

        Ennen ja ehkä nykyäänkin myös automaatin öljyt sisällä säästösyistä kun ei niin kilometrin nielijöiksi tarkoitettu kuten Suomessa.


    • tahmeetassu

      Mää kyllä lorauttaisin atf dexron kolmoset sissään?

    • RMB

      Mazdan 323 BF mallinen farkku (BW) oli viimeinen ennen kuin tuli 626 GF farmari.
      323 BF tuli markkinoille 1986 (facelift 1988), jota valmistettiin aina 1989 saakka, jolloin tuli BG-mallit. Farmarimallin tuotanto säilyi aina 1996 asti kunnes 1997 tuli tämä 626 GF mallin farkku (GW).
      Yhden sukupolven Farkut jäivät välistä pois.
      Jo tuotannosta olisi jäänyt pois tämä BW farkku, olisi Mazda jäänyt ilman farmrimallia 8 vuodeksi.
      323 BW oli siis tuotannossa kunnioittavat 11 vuotta!
      BG ja GE malleissakaan ei ollut farmaria.
      Mazda 323 BF/BW:ssä on aina käytetty vaihteistossa ATF 210-220 öljyä.

    • Hämmennetääs soppaa vielä hiukan lisää, kun löytyi omistajan käsikirja. Siinä suositeltiin "ATF tyyppi Dexron II, SAE 80W-90"...? Siinäkään ei sitä selvästi sanottu, kun se on "useamman mallin yhteinen" (Sedan, Hatchback, STW, Turbo 4WD ja FWD 1.3, 1.5, 1.6i, 1.6 Turbo). Siinä on kyllä osio farkkua (BW 1.5 ja 1.6 KAT) varten (sekä Turboja varten), mutta se ei puhu öljyistä mitään - vain täyttömääristä.

      Ota tästä nyt sitten selvää... :-(
      No jos se jotain kertoo, niin vaihteistoöljyn määrä pitäisi olla 3,2 litraa.

    • Pitäisköhän siis sittenkin laittaa Mobil ATF 220...?

      • RMB

        Kyllä.
        Täyttöaukko on nopeusmittarin käyttöpyörä. Kun irrotat käyttöpyörän pultin, älä väännä kiinnityskorvakkeesta. Menee herkästi poikki. Kun laitat käyttöpyörän paikalleen, varmista että käyttöpyörä pohjaa kunnolla, koska jos väännät pultilla käyttöpyörän pohjaan, murtuu korvake herkästi.
        Vaihda käyttöpyörän O-rengas.
        Käyttöpyörä toimii myös mittatikkuna. Muistaakseni pyörä pitää kastua öljyyn.


    • Kiitti RMB. Tuosta korvakkeen murtumisesta onkin varoitettu yhdessä jos toisessa paikassa pitkin nettiä.

    • ggw443

      Jos siinä on tuo ikivanha laatikko herkästi murtuvalla kiinnityskorvalla mihkä käy dexron 2 tai manuaaliöljy niin kyllä se manuaaliöljy on nykypäivänä paljon parempi vaihtoehto. Pitää muistaa että 80 luvulla kun tuo laatikko tuli käyttöön niin manuaaliöljyt eivät olleet läheskään yhtä hyviä kuin vuonna 2016, 80 luvulla suositeltiin Suomen oloihin atf:ää juuri kylmäjuoksevuuden takia vaikka laatikon ykkössuositus maailmalla on manuaaliöljy. Itse olen 10v ajellut 626:lla missä tuo laatikko ja täyssynteettinen laatuvalmistajan 75w-90 toimii paljon paremmin kuin dexron 2 atf öljy. Tuo atf tuhoaa myös synkroja koska on liian liukasta ja mineraalipohjaisena dexron 2 käyttöikä on 2 vuotta. Esim redline mtl tai Castrol multivehicle 75w-90 toimivat loistavasti kovallakin pakkasella, ja kitkakerroin on oikea manuaalin synkroille toisin kuin atf:ssä.

    • Kiitti, ggw443.
      Onko missään muussa autossa sopivan vaihteistoöljyn selville saaminen näin sekaavaa... ;-)

      Tuntuu kyllä näin työttömälle arvokkaalta lykätä vanhaan ropposeen 3,2 litraa Redlineä tms. 25 - 30 eur/l...

      Olisiko esim. Teboil EP 75W-90 parempi kuin Mobil ATF 220?

    • RMB

      Vastaan nimimerkki "ggW443"
      Ei niin kauheaa mullistavaa ole 1980- luvun loppupuolelta öljyyn tullut. Suurin mullistus öljylaatuihin tapahtui 1970-luvun lopulta ja 1980 luvuilla kun markkinoille tuli synteettiset öljyt.
      On tietenkin mainostettu kaiken maailman laiffiöljyt. Ekana tulee mieleen Long-life -öljyladut. Mobil 1 Rally Formula oli jo 1980 luvulla ja on edelleen.
      Tietenkin pientä hienosäätöä on tehty.
      Se, mistä autotehtaat kilpailevat on pitkät huoltovälit. Niin, toimiiko 30.000 km tai jopa pitemmät huoltoväli ilman öljyn vaihtoa? Mielestäni ei.
      Jatkuvasti kerrotaan koneiden laukeamisista. Mistä moinen johtuu?
      Öljyn sekaan pääsee aina vähän palamatonta polttoainetta ja pakokaasupäästöjä vedestä puhumattakaan. Öljyyn muodostuu kaiken maailman rikkiyhdisteitä.
      Öljytilaan ja kanaviin kertyy pikimäistä mönjää tukkien öljykanavia.
      Öljypumppukaan ei tykkää epäpuhtauksista. Pumpun imusiivilään imeytyy tätä mönjää öljypainetta heikentäen.
      Turboja hajoaa huonon voitelun takia. Laakerit väljääntyvät ja siivet alkavat vastaamaan runkoon. Osasyynä, tietenkin, osaamaton käyttö.

      Kun öljynpainevalo käydessä ekakerran vilahtaa, on turhaa saada moottori kuntoon öljynvaihdolla.

      Karsastan 75 - 90 öljyn käyttöä tässä vanhassa laatikossa. 75 - 90 öljy on GL5 luokkaa, joka on kovaa laakeripainetta kestävää öljyä. Siinä vaan on ainakin se huono puoli, että öljy voi haitata synkronoinnin toimintaa kylmällä. Öljy tarkoitettu lähinnä massasynkronointirenkaille.
      Tämä on vain minun mielipiteeni.

      Ihmettelen miksei tätä 323BW:n VIN numeroa järjestelmä tunnista.
      Syynä voi olla se, että auto on tuotu Suomeen käytettynä.
      Silloin se ei siirry automaattisesti tiedostoon, vaan täytyy maahantuojan eli Inchcape Motors Finlandin kautta "rekisteröidä".
      Muistaakseni 1,6 moottorilla ei autoa Suomeen tuotu. En ole aivan varma siitä.

      • Tai no... vuodeksi antoi 2005... :-D



      • RMB

        Sieltähän se löytyi ja nuorempana. Alustanumeron 1272 kertoo mallin ja tekniikan.
        6 - 9 merkinnät kertovat kaikkien Mazdojen tekniset tiedot.
        1 = 2 veto
        2 = Korityyppi (2 on useita korityyppejä, mutta alustanumeron W kertoo oikein. B on 323 ja Mazda3)
        7 = Moottorityyppi
        2 = vaihteistotyyppi


      • Rekisteriotteessa käyttöönottopäivä on 7.2.1996.


    • Mitenkä Teboil EP 75W-90?
      "Suorituskyky: API GL-4; MT-1; MIL-L-2105; ZF-TE-ML 08"

      • Vai onko tuo juuri niitä öljyjä, jotka käyvät turhan jähmeiksi talvipakkasilla?


    • Ai niin, ja minkä kokoinen se O-rengas mahtaa olla? Voisi varmistaa sellaisen olemassaolon ennen kuin avaa...

    • Onko niistä kylmäominaisuuksista kiinni, että ohjekirja suosittelee 80w-90 75w-90 sijasta? Öljynvaihtovälejähän ei ohjekirjassa mainita lainkaan. Väittävät, että löytyy huoltokirjasta - ei, muuten, löydy.

    • Taidan lyödä ATF 220:t sisään tällä kertaa. Ehtii tuota ehkä paremmin tutustumaan vaihteistoöljyihin - ja tuohon Mazdan rakkineeseen...

    • RMB

      Tässä taitaa olla vielä 10.000 km huoltoväli. 40.000 km välein iso huolto eli silloin myös vaihteiston öljynvaihto. O-rengas on vähän erikoinen. Isolla reiällä ja pieni profiili. Mazda-liikkeestä saa varmaan oikean.

      • Pitänee reahutua täältä Nokialta naapurikylään - Tampereelle.


    • ggw443

      Sanon vaan omien kokemusten puolesta että 75w-90 toimii paremmin kuin dexron 2. Eikä kaikki 75w-90 öljyt mitään GL5 öljyjä ole, saa myös pelkällä GL4 luokituksella. Kokeiltu on Mobil 220 ATF, Teboil Fluid D ATF, Redline MTL ja Castrol multivehicle 75w-90 GL4. Nuo kaksi viimeistä toimi parhaiten, Dexron 2 öljyillä laatikko tuntuu kesälläkin puuromaiselta eikä vaihteet mene ihan yhtä nopeasti päälle. 70w tai 75w manuaaliöljyillä ei ainakaan vielä -25 asteessa ole mitään ongelmia.

      ATF suosituskin on vain pohjolan oloihin, ykkössuositus on manuaaliöljy. Ja kun katsoo nykyöljyjen jähmepisteitä niin huomaa että mobil atf 220 jähmettyy -44 asteessa, kun taas castrol 75w-90 jähmettyy vasta -51 asteessa.

      ATF paineenkesto on myös huonompi, voi aiheuttaa kulumista erityisesti pienillä kierroksilla ajaessa kun leikkausvoimat ovat suuret, siksi GL4 paineenkestoluokitus on tärkeä (atf:ssä GL paineenkestoluokitus yleensä puuttuu.)

    • Ostin jo 4 pulloa Mobil 220 ATF:ää 6,99 eur/l (yht. n. 28 eur).
      Ajattelin, ettei se niin pahasti voi pieleen mennä, kun ohjekirjassakin sitä Dexron 2:ta suositeltiin. Mainittiinhan siellä myös 80w-90.

      Tuo Castrol multivehicle taitaisi olla parempi, mutta 40 km pidempi matka hakea ja hinta 17,90 eur/l (yht. n. 72 eur).
      Laitoin kuitenkin tämänkin vaihtoehdon ylös seuraavaa kertaa varten.

      Voisi ehkä olla hyväkin vaihdella, jos eri öljyt rasittavat eri tavalla...?

      • ex-mazdakuski

        ATF suositus oli tietysti uutena, en tiedä miten ne käyttäytyvät jo kuluneessa laatikossa. Ei varmaan kannata vedättää suurella vaihteella ja pienillä kierroksilla, autoa ei varmaan siihen ajotyyliin ole alunperinkään tarkoitettu.
        Mietin joskus kun silloin 1996 oli ainakin hinnastoissa jäljellä vielä viimeisiä 323 BG mallejakin, BW farkusta puhumattakaan vaikka uudempi 323 BA (Familia, Forte ja Neo) oli tullut myyntiin jo 1994 että oliko noiden vanhempien korimallien valmistus tapahtunut jo vuosia aiemmin ja jotain vanhaa varastoa kaupittelivat vielä pari vuotta myöhemmin vai oliko ne vielä valmistuksessa sinne asti uuden mallin rinnalla?


    • Jep jep. O-rengas tilattu. Ei löytynyt Tampereen Metro-autosta hyllystä. Yhdessä toisessa varaosaliikkeessä todettiin, että ei löydy varaosalistalta. 6 eur O-renkaan takia 50 km lenkki ja piti vielä tilata, kun ei oo mitään tietoa millainen sen pitäisi olla, eikä uskalla avata autosta paikkoja ennen kuin tietää, että ne saa myös kiinni...

      Että osaa olla vaikeeta...

      • sdfjsklfjsdkld

        Tarkistelin aikoinaan 323 BD ja BG malleista vaihteistoöljyn määrää ja vaihdoinkin ne ainakin kertaalleen enkä uusinut sitä O-rengasta milloinkaan eikä vuotoja ollut koskaan. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioista liian vaikeita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe