työkkärin järjestämä laaja työkyvyn arviointi

Pokke

Hei. Onko kukaan käynyt/joutunut työkkärin kautta laajaan työkyvyn arviointiin? itselläni mielenterveys ongelmia (tai diagnooseja) ja tässä aikaa odotellessa on suorastaan paniikki päässyt valloilleen. Mitäs siellä tehdään ja onko se minun kohdalla keskustelua? Oikeitakin fyysysiä sairauksia löytyy mutta ikävä kyllä niihin ei oteta kantaa. Pelottaa että etsitäänkö minusta nyt vikoja

14

476

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_kuulu_työkkärille

Kiinnostaa kovasti, pääseekö työkkäri kiinni esim. Omakanta -terveystietoihin? Määrättyihin resepteihin? Voiko työkkäri saada noita tietoja ja olla kertomatta asiakkaalle - työttömälle - että on katsellut terveystietoja? Voiko työkkäri saada noita tietoja pyytämättä lupaa työttömältä?
      Onko työvoimatoimiston henkilöstöllä pätevyyttä arvioida ja tehdä päätelmiä työttömän kunnosta ja kuntoisuudesta lääkärien lausuntojen perusteella? Epäilen. Ja isosti.

• Pokke

Kiitos että vastasit. Työkkäri pääsee omakantaan ja työkkärin terveydenhoitaja teki aikuispuolen soskuun ilmoituksen näkemättä minua.(ei ole koskaan tavannut minua vaan lukenut omakantaa) Olivat muka huolissaan voinnistani kun suutuin ilmoituksesta. Mutta sitten tulikin että laittavat työkyvyn arviointiin johon pakko mennä tai jään täysin tulottomaksi. en vaan tiedä mitä siellä työkyvyn arvioinnissa käsitellään. ahistus pahenee kun aikaa tässä odotellut jo 3kk

• palkkatyöt_tehty
        Pokke kirjoitti:

Kiitos että vastasit. Työkkäri pääsee omakantaan ja työkkärin terveydenhoitaja teki aikuispuolen soskuun ilmoituksen näkemättä minua.(ei ole koskaan tavannut minua vaan lukenut omakantaa) Olivat muka huolissaan voinnistani kun suutuin ilmoituksesta. Mutta sitten tulikin että laittavat työkyvyn arviointiin johon pakko mennä tai jään täysin tulottomaksi. en vaan tiedä mitä siellä työkyvyn arvioinnissa käsitellään. ahistus pahenee kun aikaa tässä odotellut jo 3kk

Tieto siitä, että työkkärissä on luettu terveystietoja ja vedelty niistä johtopäätöksiä, ei kyllä mieltä ylennä.

Luulevat siellä ilmeisesti, että mikä tahansa aktivointi, hyppyyttäminen, toimenpiteessä olo (lue: kyykyttäminen) piristää ja pitää elämänrytmiä yllä - kiinni yhteiskunnassa. Palkallisia töitä tuskin on tarjolla. Helmenpujottelukurssit taitaa odottaa.

• eisentään

En usko että työkkärin virkailijoilla on pääsy asiakkaan Omakanta- terveystietoihin. Onkohan Kelankaan rivivirkailijoilla sitä oikeutta.

• Pokke

Usko pois-ovat lukeneet omakannasta tietojani. työkkärin terveydenhoitaja joka ei ole minua tavannut. miksi ihmeessä sen keksisin? tämä tuli minullekkin järkytyksenä. nyt vaan odottelen että joudun työkkärin järjestämälle kallonkutistajalle...sitähän se on. kivalle ei tunnu sekään kun joudun menemään yksityiselle. Sielläkin taas useat lukevat tietojani. Vuoden saanut olla mtt.stä rauhassa niin nyt iski työkkäri

• Pokke

Lisään vielä että työkkärillä ymmärtääkseni joskus paikalla lääkäri. Miksihän minua ei laitettu sinne vastaanotolle vaan odottamaan kutsua yksityiselle joka maksaakin jumalattoman paljon?

• kiellot_päälle
        Pokke kirjoitti:

Usko pois-ovat lukeneet omakannasta tietojani. työkkärin terveydenhoitaja joka ei ole minua tavannut. miksi ihmeessä sen keksisin? tämä tuli minullekkin järkytyksenä. nyt vaan odottelen että joudun työkkärin järjestämälle kallonkutistajalle...sitähän se on. kivalle ei tunnu sekään kun joudun menemään yksityiselle. Sielläkin taas useat lukevat tietojani. Vuoden saanut olla mtt.stä rauhassa niin nyt iski työkkäri

Yksityiset asemat eivät saa julkisen puolen tietoja ilman lupaa. Eikä myöskään toisinpäin.

Kaikki kiellot päälle vaan.

• ei_saa_olla_tosi

Ei voi olla - ei saa olla - totta, että työvoimaviranomaiset pääsevät kiinni ihmisten terveystietoihin.
      Kelassa ehkä korvausasioissa reseptietoja ja diagnoosiluokituksia tarvitaan, mutta ei sielläkään varsinaisia terveyskertomuksia pidä kenenkään saada tutkia.

Eihän hoitoon kuulumattomatkaan lääkärit voi kenen tahansa tietoja katsella. Lääkäriltä toiselle annettaviin tietoihin vaaditaan potilaan suostumus.

En ikinä suostuisi antamaan tietojani te-toimiston virkailijoiden töllisteltäviksi.

• Pokke

Ikävä kyllä totta on ja minulla on kaikki kiellot päällä. vastaanotolle on mentävä kun muuten jään tulottomaksi lasten kanssa. saan tällä hetkellä kelan pvrahaa mutta tiedoissani lukee "ei työtarjouksia" joten työkkäri voi heitellä mihin sattuu. Voi perkele! Ja kyllä lääkärti käyvät lukemassa tietoja. Kun liikkuva avohoito kävi kotonani (sain lopetettua vuosi sitten) niin samana kesänä jopa useampi lääkäri oli katsellut reseptejä. koskaan en ole tavannut enkä kuulu kyseiseen hyvinvointikeskukseen. Ja nämä siis Oulussa

• nimet_esiin

Ei omakanta -tiedoissa eritellä lääkäreitä nimeltä, kuka on tietojasi katsellut. Kunpa katselijat oikein nimeltä nimettäisiinkin. Miksi näin ei ole? Miksei potilaalla itsellä ole oikeutta tietää asia helposti ja suoraan? Miksi pitää tehdä asiassa erillisiä kyselyjä? Ketä tässä suojellaan?

Tietojen luovutuskohdassa lukee vain toimiala, joka on tietoja katsellut/kenelle tieto on luovutettu. Ja sitten jokin käsittämätön numerosarja luovutetusta tiedosta. Numero ei kerro mitään, siitä mikä tieto on luovutettu. Mielenkiintoista olisi tietää, mistä ovat osanneet jotakin tiettyä tietoa pyytää - ja keneltä.

• Pokke

Kyllä näkee omakannassa kuka lääkäri reseptejä katsonut mutta ei ole tajunnut varmistaa selustaansa miksi on katsellut. Jos sinulla on ollut käyntejä niin nimet näet käynneistä-vasemmassa reunassa omakannassa. Esim. liikkuvan avohoidon kirjoitukset näkyy ja kuka kirjannut. Itselläni ei näy missään mitään numerosarjaa.

• ihme_salailua
        Pokke kirjoitti:

Kyllä näkee omakannassa kuka lääkäri reseptejä katsonut mutta ei ole tajunnut varmistaa selustaansa miksi on katsellut. Jos sinulla on ollut käyntejä niin nimet näet käynneistä-vasemmassa reunassa omakannassa. Esim. liikkuvan avohoidon kirjoitukset näkyy ja kuka kirjannut. Itselläni ei näy missään mitään numerosarjaa.

Kolme pyyntöä on tehty. Ko. ajankohtina itsellä ei ole ollut sovittavia, ei varattuja aikoja eikä asiointeja terveydenhoitoyksiköihin. Pyyntö on soitettu tiettyyn yksikköön ja pyytäjä on nimetty pyytävän yksikön nimellä. Luovutettu tieto on nimetty pitkällä numerosarjalla. Tämän tarkemmin ei selviä kuka on pyytänyt ja mitä ja mitä saanut tiedoksi.

Resepteissä näkyy määrännyt lääkäri ja mikä apteekki on reseptin vastaanottanut.

Haluaisin kyllä tietää, kuka ja miksi on tiedoistani kiinnostunut. Ja mihin tarkoituksiin tietoja on haettu.

• ApuaLöytyy

Pyydä potilasasiamiestä auttamaan lokitietojen pyydössä. Saat vaikka 20 v ajalta kaikki tietojasi katselleet.

• Pokke

Itse kysyin lokitietoja vuosi sitten kesällä. En saanut vaan asia kuitatttiin sanomalla mihin niitä tarvitset. Kysyin mtt.n lääkäriltä, en tajunnut potilasasiamieheltä pyytää apua. Jotain salattavaahan viranomaisilla on kun omia tietojakaan ei pääse lukemaan. luulen että tietävät tehneensä väärin kun lueskelevat tietoja niin eipä lokeja anneta kun voivat joutua vastuuseen. Ja lausunnot seuraavat lopun ikääni ja hankaloittavat elämää. Huhtikuussa kävin tk.ssa kun kättä särkenyt yli puoli vuotta-ei ottanut mitään kantaa vaan käänsi jutut "laiskuuteen". nyt kesällä kädestä pistää ilmeisesti esiin luupiikki ja kivut on kovat. yksityiselle menen kättä näyttämään sitten kun en enää kestä kipuja. eli oikeita kipuja ja sairauksia ei voi olla-olen vain laiska ja vika korvien välissä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe