Oikea ostoajankohta

Noboat

Milloin olisi oikea käytetyn purjeveneen ostoajankohta syksy vai kevät ja miksi? Hyödyt ja haitat?

68

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Oikea ostoajankohta on silloin kun sopivan veneen tapaa. Se taas ei selviä kalenterista.

      • veneilijänörtti

        Jos ei ole säilytys ongelmia niin syksyllä on paras aika jos sopiva löytyy


    • pulpikölimies

      Syksyllä on kylmää ja sateista. Silloin on myytävänä homeelle haisevia skandiveneitä, niitä saa ostaa vain karmealla ylihinnalla, koska hyttyskarkotteelle ja moottorirasvalle haisevat vanhat jäärät eivät osaa myydä niitä oikealla markkinahinnalla. Ohjeet ostotapahtumaan ja tinkaamisen suuruusluokkaan löydöt tältä palstalta, kun joku Rock 20-mies muistaa ne taas julkaista. Nyrkkisääntönä on purjehtijoiden piirissä yleisenä käytäntönä sellainen, että tarjoat puolet pyyntihinnasta. Jäärät myyvät veneensä pois merimiesvalsseja vihellellen, kun annat itsestäsi kaupanteossa reilun vaikutelman. Muista tarkistaa purjeveneen vuosimalli, sillä 1970-, 1980-, 1990- ja 2000-luvun veneissä on kaikenlaisua piileviä vikoja. Pahimmat piilevät ongelmat on todettu juuri syksyllä myytävissä veneissä. Laipiot on yleensä irti ja kölipultit poikki ja viat on peitetty piruuuttaan jollakin plasticpaddingilla. Syksyn venemarkkinoilla on oltava erityisen tarkkana, sillä silloin vanhat flanellikalsarijäärät myyvät Ouran saariston kiville ajettuja ja mutaisissa lahdissa säilytettyjä veneitä, sillä nämä fishermanfrend pastilliaskin kanteen ikuistetut partasuut eivät pyöri tavallisten purjetijoiden paikoissa. Keväällä taas teet täydellisiä löytöjä, sillä silloin on saatavilla puhtaita ja puleerattuja purjeveneitä. Mittarit on niissä päivitettyä priimatavaraa, köydet puhtaita, kannet karheita ja mastot vahattu. Huomaa kuitenkin, että Alankomaista löytyy vielä ihanampia aarteita. Ja halvemmalla. Mene sinne keväällä ostamaan liukas pursi ja jätä Suomen nahistuneiden venekerhojen seisemänkymppiset putkiremonttien uuvuttamat ja marjapensaiden hoitamiseen kyllästyneet puhumattomat kipparihattupäiset rantamörököllit puunaamaan törkyisiä vaijerinostimilla ja läpinäkyvillä WC- putkilla varustettuja veneitään ja odottamaan tulevia hinnanalennuksia. Alankomaiden veneissä on meidän venekantaamme verrattuna syksyisin ja keväisin parempia ominaisuuksia ja loistavia speksejä.

      • Saksastamyös

        Hyvin kirjoitettu!


      • MarkkinaHinnasta

        Käsittämätöntä, miten moni ei tajua, mitä "oikea markkinahinta" tarkoittaa. Se tarkoittaa vain ja ainoastaan hintaa, jolla kauppa tehdään. Myyjää ei voi mitenkään vaatia laskemaan hintapyyntöä jollekin kuvitellulle "markkinahintatasolle", eikä liioin ostajaa nostamaan tarjoustaan. Vene vaihtaa omistajaa vain, kun ostaja ja myyjä ovat keskenään yksimielisiä hinnasta. Siinä ei netissä höpöttely auta mitään.

        Oma veneeni on myynnissä, mutta vain ikäänkuin "lottoamismielessä". Minulla ei ole aikomustakaan tinkiä hintapyynnöstä senttiäkän, mutta jos joku sattuu maksamaan pyytämäni hyvinkin kovan hinnan, luovun veneestäni ilomielin.


      • MarkkinaHinnasta kirjoitti:

        Käsittämätöntä, miten moni ei tajua, mitä "oikea markkinahinta" tarkoittaa. Se tarkoittaa vain ja ainoastaan hintaa, jolla kauppa tehdään. Myyjää ei voi mitenkään vaatia laskemaan hintapyyntöä jollekin kuvitellulle "markkinahintatasolle", eikä liioin ostajaa nostamaan tarjoustaan. Vene vaihtaa omistajaa vain, kun ostaja ja myyjä ovat keskenään yksimielisiä hinnasta. Siinä ei netissä höpöttely auta mitään.

        Oma veneeni on myynnissä, mutta vain ikäänkuin "lottoamismielessä". Minulla ei ole aikomustakaan tinkiä hintapyynnöstä senttiäkän, mutta jos joku sattuu maksamaan pyytämäni hyvinkin kovan hinnan, luovun veneestäni ilomielin.

        Juuri näin. Mitään yleistä "oikeaa hintaa" ei ole olemassa, kun markkinataloudessa eletään.


      • kak3
        MarkkinaHinnasta kirjoitti:

        Käsittämätöntä, miten moni ei tajua, mitä "oikea markkinahinta" tarkoittaa. Se tarkoittaa vain ja ainoastaan hintaa, jolla kauppa tehdään. Myyjää ei voi mitenkään vaatia laskemaan hintapyyntöä jollekin kuvitellulle "markkinahintatasolle", eikä liioin ostajaa nostamaan tarjoustaan. Vene vaihtaa omistajaa vain, kun ostaja ja myyjä ovat keskenään yksimielisiä hinnasta. Siinä ei netissä höpöttely auta mitään.

        Oma veneeni on myynnissä, mutta vain ikäänkuin "lottoamismielessä". Minulla ei ole aikomustakaan tinkiä hintapyynnöstä senttiäkän, mutta jos joku sattuu maksamaan pyytämäni hyvinkin kovan hinnan, luovun veneestäni ilomielin.

        Tätä en ymmärrä, tuntuu että koko nettivene on puoliksi täynnä noita "lottoamismielessä" laitettuja. Miksi edes vaivautua laittamaan myyntiin kun ei ole kuitenkaan tarkoitus myydä. Väitän että noita lottovoittoja ei nykyään tapahdu.


      • Stigo

        Stigo myös takaa, että lottovoittoja ei todellakaan tapahdu pursimarkkinoilla.
        Tuntuu typerältä ja ostajakandidaattien älyn aliarvioimiselta laittaa 30-50% korkeampi hinta kuin purren arvo on. Minusta tuntuu, että Nettiveneen myynti-ilmoituksista n. 75% on näitä lottokuponkeja.
        Oikea hinta on se minkä ostaja on valmis maksamaan siinä ei myyjän hintapynnöillä ja lottoamisilla ole mitään sijaa. Jos myyjää saa käteistä rahaa veneistään, niin silloin kannattaa myydä, sillä seuraava myyntimahdollisuus on todennäköisesti vasta vuosien kuluttua. Oikein hinnoitellut huippuyksilöt eivät kauaa myyntipalstoilla loju.
        Netistä on vaan niin helppoa tarkastaa pohjoismainen ja eurooppalainen hintataso ja tarjonta.
        Se on hyvä ostajien ja tosimyyjien kannalta mutta huono lottoajien näkövinkkelistä.
        Toivoisi, että lottoporukka siirtyisi käyttämään Oy Veikkaus Abn palveluita. Veikkauksen peleissä on edes teoreettinen mahdollisuus voittaa.


      • nöyräksi_vetää_tietonne
        Stigo kirjoitti:

        Stigo myös takaa, että lottovoittoja ei todellakaan tapahdu pursimarkkinoilla.
        Tuntuu typerältä ja ostajakandidaattien älyn aliarvioimiselta laittaa 30-50% korkeampi hinta kuin purren arvo on. Minusta tuntuu, että Nettiveneen myynti-ilmoituksista n. 75% on näitä lottokuponkeja.
        Oikea hinta on se minkä ostaja on valmis maksamaan siinä ei myyjän hintapynnöillä ja lottoamisilla ole mitään sijaa. Jos myyjää saa käteistä rahaa veneistään, niin silloin kannattaa myydä, sillä seuraava myyntimahdollisuus on todennäköisesti vasta vuosien kuluttua. Oikein hinnoitellut huippuyksilöt eivät kauaa myyntipalstoilla loju.
        Netistä on vaan niin helppoa tarkastaa pohjoismainen ja eurooppalainen hintataso ja tarjonta.
        Se on hyvä ostajien ja tosimyyjien kannalta mutta huono lottoajien näkövinkkelistä.
        Toivoisi, että lottoporukka siirtyisi käyttämään Oy Veikkaus Abn palveluita. Veikkauksen peleissä on edes teoreettinen mahdollisuus voittaa.

        Just joo "huippuyksilö". Voitko huippu-stiku laittaa yhteystietosi tänne, että joka myyjä voi kysyä sulta (tietenkin näkemättä) oikean hinnan, ennen kuin alkaa nettiäsi ilmoituksillaan kuormitaa


      • kop.kop.tosion
        Stigo kirjoitti:

        Stigo myös takaa, että lottovoittoja ei todellakaan tapahdu pursimarkkinoilla.
        Tuntuu typerältä ja ostajakandidaattien älyn aliarvioimiselta laittaa 30-50% korkeampi hinta kuin purren arvo on. Minusta tuntuu, että Nettiveneen myynti-ilmoituksista n. 75% on näitä lottokuponkeja.
        Oikea hinta on se minkä ostaja on valmis maksamaan siinä ei myyjän hintapynnöillä ja lottoamisilla ole mitään sijaa. Jos myyjää saa käteistä rahaa veneistään, niin silloin kannattaa myydä, sillä seuraava myyntimahdollisuus on todennäköisesti vasta vuosien kuluttua. Oikein hinnoitellut huippuyksilöt eivät kauaa myyntipalstoilla loju.
        Netistä on vaan niin helppoa tarkastaa pohjoismainen ja eurooppalainen hintataso ja tarjonta.
        Se on hyvä ostajien ja tosimyyjien kannalta mutta huono lottoajien näkövinkkelistä.
        Toivoisi, että lottoporukka siirtyisi käyttämään Oy Veikkaus Abn palveluita. Veikkauksen peleissä on edes teoreettinen mahdollisuus voittaa.

        Stigolle 1!


      • Stigo

        Parhain nöyräksi_vetää_tietonne!

        Voi jakaa tämän ihan julkisesti:

        Kaikki yli 10 vuotta vanhat varusteet ovat arvoltaan 10-20% hankintahinnasta.
        Se 20 vuotta vanha Volvosi on 1000€ arvoinen jos sitäkään. Vaikka mielestäsi se on vasta melkein sisäänajettu.

        Runko ja takila menettävät arvostaan 3-5 % vuodessa.

        Ja jos kyseessä on käteisostaja varaudu antamaan lisäksi 10-20% käteisalennus, että pääset jahdistasi eroon. Saat tinkimisesi takaisin ja huomaat käteisen rahan houkutuksen kun olet ostamassa uutta silmäterääsi.

        Toinen vaihtoehto on jäädä odottelemaan käytetyn purren myyjän märkää unta, tätä mainiota satuolentoa: venemarkkinasta ja hintatasosta mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka mukisematta maksaa myyjän määrittelemän "markkinahinnan" joka taas perustuu näiden Nettiveneen lottoajien astronomisiin hintapyyntöihin.

        Tai sitten voit myös lotota, siinä lienee kuitenkin parempi todennäköisyys saada voitto.


      • hyvä.sulle
        Stigo kirjoitti:

        Parhain nöyräksi_vetää_tietonne!

        Voi jakaa tämän ihan julkisesti:

        Kaikki yli 10 vuotta vanhat varusteet ovat arvoltaan 10-20% hankintahinnasta.
        Se 20 vuotta vanha Volvosi on 1000€ arvoinen jos sitäkään. Vaikka mielestäsi se on vasta melkein sisäänajettu.

        Runko ja takila menettävät arvostaan 3-5 % vuodessa.

        Ja jos kyseessä on käteisostaja varaudu antamaan lisäksi 10-20% käteisalennus, että pääset jahdistasi eroon. Saat tinkimisesi takaisin ja huomaat käteisen rahan houkutuksen kun olet ostamassa uutta silmäterääsi.

        Toinen vaihtoehto on jäädä odottelemaan käytetyn purren myyjän märkää unta, tätä mainiota satuolentoa: venemarkkinasta ja hintatasosta mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka mukisematta maksaa myyjän määrittelemän "markkinahinnan" joka taas perustuu näiden Nettiveneen lottoajien astronomisiin hintapyyntöihin.

        Tai sitten voit myös lotota, siinä lienee kuitenkin parempi todennäköisyys saada voitto.

        Mitenkähän tuo voisi liittyä Stigon kirjoittamaan? Ja antamasi hinnoitteluperusteet ovat ehkä hyviä sinulle, yleisempään käyttöön en usko niiden toimivan sinnepäinkään. Oikean hinnan määräytyminen on paljon monitahoisempi asia. Ja ennenkaikkea, oikea hinta on yhdelle ostajalle eri kuin toiselle ostajalle, niin paljon on tunnepuolesta kyse.


      • Stigo

        Totta viserrät. En maksa lainkaan tunnearvosta.

        Tulet hämmästymään kuinka lähellä ne ovat kun vertaat toteutuneita kauppoja. Eikä tämä millään pahalla, mutta elämä on vaan joskus kovaa.
        Ja oikea hinta on vain ja ainoastaan juuri se minkä ostaja ( tai vakuutusyhtiö) suostuu maksamaan. Ei euroakaan suurempi.

        Sillä ei ole mitään merkitystä mikä myyjän käsitys on myytävän tai vahingoittuneen hyödykkeen arvosta. Testaapa asiaa joskus asiaa vakuutusyhtiön kanssa... Kymmenen vuotta vanhoista vahingoittuneista varusteista korvataan keskimäärin 20- 30% niiden hankintahinnasta.

        Olisi kaikkien etu jos pursien myyjät avaisivat silmänsä ja mielensä apposen auki ja katselisivat venemarkkinaa avoimin mielin ja ajatuksin.

        Jos ei Stigoa halua uskoa niin kannattaa tsekata Blocketin tai Båtagentin käytetyt purret nyt ensihätään.


      • se_ja_sama

        Varusteidenkin arvostus riippuu vakuutusyhtiöstä. Ukomaisilla vakuutusyhtiöillä on tapana korvata vanhat tavarat uusilla.

        Myyjän käsitys myyntihinnasta voi olla sopiva tai sitten ei. Ratkaisevaa on se, minkä arvoiseksi ostaja veneen arvottaa. Itse en ole mitään venettä myymässä ja luultavasti Stigokaan ei ole ostamassa.


      • kak3
        Stigo kirjoitti:

        Parhain nöyräksi_vetää_tietonne!

        Voi jakaa tämän ihan julkisesti:

        Kaikki yli 10 vuotta vanhat varusteet ovat arvoltaan 10-20% hankintahinnasta.
        Se 20 vuotta vanha Volvosi on 1000€ arvoinen jos sitäkään. Vaikka mielestäsi se on vasta melkein sisäänajettu.

        Runko ja takila menettävät arvostaan 3-5 % vuodessa.

        Ja jos kyseessä on käteisostaja varaudu antamaan lisäksi 10-20% käteisalennus, että pääset jahdistasi eroon. Saat tinkimisesi takaisin ja huomaat käteisen rahan houkutuksen kun olet ostamassa uutta silmäterääsi.

        Toinen vaihtoehto on jäädä odottelemaan käytetyn purren myyjän märkää unta, tätä mainiota satuolentoa: venemarkkinasta ja hintatasosta mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka mukisematta maksaa myyjän määrittelemän "markkinahinnan" joka taas perustuu näiden Nettiveneen lottoajien astronomisiin hintapyyntöihin.

        Tai sitten voit myös lotota, siinä lienee kuitenkin parempi todennäköisyys saada voitto.

        Aika hyvä kaava Stigolla toi 3-5% vuodessa. Tehdäämpäs kokeilu.
        Vuonna 1983 Comfortina 32 oli vene-lehdessä kokeiltavana, hinta oli 179kmk, nykyrahassa noin 66ke. Pidetään kone alkuperäisenä ja mennään vuoteen 2016.

        Tiputellaan sitä rungon/takilan arvoa 3.5% vuodessa, päästään lukuun 20ke. Tsekataan nettiveneen markkina ja todetaan huoh.


      • johan_taas_lähti_sivuun
        Stigo kirjoitti:

        Totta viserrät. En maksa lainkaan tunnearvosta.

        Tulet hämmästymään kuinka lähellä ne ovat kun vertaat toteutuneita kauppoja. Eikä tämä millään pahalla, mutta elämä on vaan joskus kovaa.
        Ja oikea hinta on vain ja ainoastaan juuri se minkä ostaja ( tai vakuutusyhtiö) suostuu maksamaan. Ei euroakaan suurempi.

        Sillä ei ole mitään merkitystä mikä myyjän käsitys on myytävän tai vahingoittuneen hyödykkeen arvosta. Testaapa asiaa joskus asiaa vakuutusyhtiön kanssa... Kymmenen vuotta vanhoista vahingoittuneista varusteista korvataan keskimäärin 20- 30% niiden hankintahinnasta.

        Olisi kaikkien etu jos pursien myyjät avaisivat silmänsä ja mielensä apposen auki ja katselisivat venemarkkinaa avoimin mielin ja ajatuksin.

        Jos ei Stigoa halua uskoa niin kannattaa tsekata Blocketin tai Båtagentin käytetyt purret nyt ensihätään.

        Hei Tikku, sulla lähti nyt hintamopo käsistä. Tässä avauksessa puhuttiin veneen oston ajankohdasta. Mutta jatka veikkaamistasi, ehkä joskus sinäkin saat veneeseen tarvittavan summan ihan oikeaa rahaa kasaan.
        Aloittelijalle vastaan, että vene kannattaa ostaa pian. Elämä on liian lyhyt odottelemiseen, etenkin ilman venettä.


      • varo
        Saksastamyös kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu!

        Mutta älä osta pulpikölillistä.


    • Helppoakuinmikä

      No niin, asiaan. Syksyllä voi saada vähän alennusta koska veneen nostaminen, masgin poisto, Talvehtiminen maksaa.

      Markkinat ovat vilkkaimmillaan keväällä, mutta silloin veneilykuume saattaa nostaa pyyntiä ja osa veneilijöistä on urplja jotka eiitsekään tiedä haluavatko myydä mutta ovat valmiita käyttämään hyväkseen jonkun tietämättömyyttä

    • relaa-

      Osta vanha vene syksyllä niin ehdit perehtyä sen kuntoon ja laitteisiin syksyn/talven aikana ja hoitaa haluamasi asiat kuntoon. "Etuna" on myös että näet sen räjähtäneimmillään eli koko kauden purjehdittuna; toimiiko sähköt, onko vuotoja läpivienneissä, kiinnostaako silti? "Haittana" on että joudut itse hoitelemaan yhden syyshuolto- ja peittelykierroksen, tosin siitä oppii yhtä ja toista. Tuo haitta täytyy näkyä hinnassa, koska talvisäilytys maksaa.

      Osta keväällä niin saat yhden kauden ilman syys- ja keväthuoltokierroksia ja veneen parhaimmilleen puunattuna. Haittana on korotettu hinta ja myyjällä on mahdollisuus peitellä pikkuvikoja (esim. vuotojen jäljet ehtii pyyhkiä ja peittää ostajalta, sähkölaitteet saa toimimaan esittelyn ajan, pohjan kolhut maalattua piiloon).

      Omiin tarpeisiin sopivat veneet ovat sen verran niukassa, että itse ostaisin hyvän yksilön kun se tulee vastaan enkä kalenterin mukaan. Hyvä vene on vuosia alla joten ostoajankohdalla ei ole niin väliä.

      • näinminä

        Minusta relaa- on ihan oikeassa kun sanoo, että keväällä ostetut veneet ovat varmuudella viimeisen päälle puunattuja ja samalla on helppo peitellä mahdollisia pikkuvikoja. Homeinen vene raikastuu esim. kummasti jos ottaa ja pesee pilssin jollakin klooria sisältävällä aineella. Mikään pidempiaikainen ratkaisu tämä ei kuitenkaan ole silloin, jos vaikka patjastot aiheuttavat homeen hajun.

        Oma mielipiteeni on myös se, että kun veneen näkee nk. käyttökunnossa kauden lopulla kertoo se huomattavasti enemmän siitä, miten venettä on pidetty koko vuoden aikana.

        Myös mahdollisuus suorittaa pikku purjehdus vielä syksyllä ja talven aikana tehdä tarvittavat pikku korjaukset ovat minusta iso etu. Talven aikana ehtii muutenkin tutustua veneeseen hyvin, jotta seuraavana kesänä tulisi mahdollisimman vähän yllätyksiä vastaan. Ja jos ongelmia tulee, tietää ainakin paremmin miten toimia.


    • Falli

      Mitenkähän siihen veneeseen voi "tutustua hyvin" talven aikana kun suurin osa niistä on tiukasti pressutettuna ja täydellisesti deaktivoituna jossakin hiekkakentällä.

      Kokemukseni mukaan purjeveneeseen tutustutaan hyvin ainoastaan merellä purjehtimalla, jolloin sen todelliset ominaisuudet ja parannettavat kohteet tulevat esiin. Totta kai silmin havaittavat kolhut ja rikki olevat osat näkee talvellakin, mutta kone, vetolaite, purjeet, vesijärjestelmät, kaasujärjestelmät, sähköt, septit, kylmäkoneet ja muut vastaavat pystyy oikeasti testaamaan vain todellisissa lyhyttä koepurjehdusta pitempikestoisissa käyttöolosuhteissa.

      • tavallinentunari

        Hyvin kirjoitettu ja totta. Harva vain pystyy kaupat tekemään noin hyvällä tavalla. Pitäisi kyllä yrittää ainakin!


    • hetinytvälittömästi

      vähän sama kuin kysymys, koska on oikea aika ostaa osakkeitta ... 9-17, silloin kun pörssi on auki. Jos kysyt syksyllä, niin syksy on oikea, jos keväällä, niin kevät. Eli silloin kun mieli tekee, on rahaa ja joku suostuu myymään.
      Puolet pyynnistä tarjoukset ovat vainn kiusantekoa. Toisaalta, jos joku pyytää tuplahintaa käypään verrattuna, ei kannata alkaa maailmanparantajaksi, vaan jatkakoon myyjä kaikessa rauhassa veneellään vielä seuraavankin kauden.

    • Lloydsiko

      Älkää tuhlatko aikaa väärin hinnoiteltuhin. Massan vaikutus on ainoa, jolla voi saada markkinoihin vipua ja oikeaa henkeä. Suurimmat kuplat on ns. laatumerkkien hinnoittelussa. 90 k€ Sweden -kahreksankyt luvult jne.

      Paskaa on tarjolla tarkoilla spekseillä joka ryhmästä. Jos akterstaagi puuttuu saa tarjota 50%, se on ainoa sääntö.

    • veneosto

      Itse ostan veneen aina syksyllä, ja siten että ehtii muutaman reissun tekemään ja havaitsemaan mahdolliset puutteet sekä korjaustarpeet. Talvenaikana hommat kuntoon, ja seuraavakausi on huoleton. Myös hinnassa on paremmin pelivaraa.

    • Parastaennen1

      Oikea ajankohta on, kun selviää kuinka suuri venevero on ja mitä veneitä se koskee.

    • veneenionmyynnissä

      Nyt on ostajan markkinat isosti.

      Silti jos löytää todella hyvän ja mieluisan kannattaa se ostaa. Muutoin odottelukin toimii, lisää kalustoa tulossa myyntilaidalle...

    • ostajamyy1

      Oikea ajankohta oli silloin kun inflaatio oli kova. Siis silloin kun homeskandit tehtiin.
      Vanhasta sai jopa enemmän markkoja kuin oli maksanut. ..

    • pulpikölimies

      Osta keväällä. Tarjoa puolet hintapyynnöstä. Naura Fishermanfriendspastillirasiankansikuvajäärän jutuille ja kehu venettä. Kerro millainen summa pankista irtoaa heti. Voit myös tarjota Rockiasi vaihdossa. Päälakikaljun nöyryyttämä jäärä lämpenee ajatukselle, kun kuulee mitä herkkuja veneessäsi on. Jos siitä löytyy esim. vihreää Bauhausmattoa muotoonleikattuna kaappien pohjalta, voit olla varma että äijä innostuu. Älä välitä siitä, että laimenneen miehisen hormoonitoiminnan vuoksi vyötäröltä paksu jäpikkä kertoo laittaneensa rahaa pelkkään mittaristoon enemmän euroja kuin sinun veneesi arvo on kokonaisuudessaan. Kaikki Ouran saariston ja Rauman edustan kivet kokeillut myhäilevä höppänä yrittää vain hämätä nuorempaansa. Argumentit ovat pelkkää kokeilua. Hän haluaa ottaa selvää, oletko mies joka tuntee käytettyjen veneiden markkinat. Oletko kenties palstojen asiantuntija. Älä pelkää, äijä haluaa myydä. Tee niinkuin pulpikölimies tekee. Hän ostaa syksyllä halvalla ja myy jeväällä kovaan hintaan. Härski jätkä.

      • Stigo

        Olet kyllä pitkästä aikaa paras lyyrikko näillä huudeilla.
        Samaa mieltä ja iso peukku!


    • Kapteinmorkan

      Tervehdys palstalaiset. Kannattaa vielä hetki, vuosi tai pari max 5, pantata käytetetyn ostoaikeita, jonka jälkeen ei ole enää mitään merkitystä onko kevät, kesä, syksy tai talvi jos vanhaa purjevenettä haluaa ostaa. Niitä saa ilmaiseksi, luonto hoitaa.

      Fakta 1
      Suuret ikäluokat (-40 - 50 syntyneet) alkavat olemaan siinä iässä ettei skuuttiköydet pysy enää käsissä tai ahtaaseen komeroon taivu aamulla tarpeille. Poikkeuksia lukuunottamatta.

      Fakta 2
      Suurten ikäluokkien jälkikasvua (- 70 - 80 syntyneet) ei voisi vähempää kiinnostaa vanhempien "huoleton" perintövene johon saa uusia kaiken, eikä se silti vastaa tämän päivän laatuvaatimuksia. Ostavat ennemmin alle 10v vanhan sarjatuotantoveneen. Perheen 30v vanhasta perintö-Maestrosta riittää mainiosti 25.000€ uuden veneen käsirahaa varten. Poikkeuksia lukuunottamatta.

      Fakta 3
      Jos vaihtoehtona on saada myytävästä tuotteesta, jota kukaan ei siis enää perheessä käytä, joko vähän rahaa tai ei yhtään rahaa ennen kuin noutaja korjaa, yllättävän moni valitsee ensimmäisen vaihtoehdon. 25.000€:lla tekee yllättävän monta Malagan reissua. Poikkeuksia lukuunottamatta.

      Fakta 4
      Kun tarjonta ylittää kysynnän, syntyy ostajan markkinat. Nyt on jo niin käynyt, mutta vauhti tulee vielä huomattavasti kiihtymään.

      Tämä ei ollut provo.

      • LottoVetämässä

        Ostajan markkinat on, olet oikeassa.

        Onneksi ei ole pakko myydä, vaikka onkin vene myynnissä. Jos joku pyyntihinnan maksaa, toki teen heti kaupat.

        Ei muuten ole nettiveneen lotto kallis: n. 10€/vuosi :-)


      • Stigo

        Faktoja ja megatrendejä vastaan on turha kamppailla. Asiat ovat juuri niin kuin kuvaat. Jotkut tajuavat asian toiset sitten vaan eivät.
        Nopeat syövät hitaat ja jos joku ei hogaa, niin nyt olisi kiire myydä.

        Ai niin olen väärässä ja Nettiveneessä on oikeat hinnat..
        Sorry folks!


      • vanha.ohje

        Tähän perään onkin hyvä todeta sama, minkä jo kirjoitin toiseen ketjuun. Ainakin viimeiset kymmenen vuotta on toistuvasti kehotettu odottamaan vielä hetki ostamista. Aivan varman tiedon mukaan nimittäin hinnat ovat juuri kohta romahtamassa. Sääli, jos joku jo silloin uskoi ja on ne 10 v odottanut rannalla.


      • Stigo
        vanha.ohje kirjoitti:

        Tähän perään onkin hyvä todeta sama, minkä jo kirjoitin toiseen ketjuun. Ainakin viimeiset kymmenen vuotta on toistuvasti kehotettu odottamaan vielä hetki ostamista. Aivan varman tiedon mukaan nimittäin hinnat ovat juuri kohta romahtamassa. Sääli, jos joku jo silloin uskoi ja on ne 10 v odottanut rannalla.

        Voit varmaankin ystävällisesti dokumentoida väitteesi?

        Itse en ainakaan muista tällaista tilannetta venemarkkinassa jolloin lähes viisisataa purtta on myytävänä. Mutta saatan toki olla väärässä... Ja sinä ja muut kanssamyyjät venaat edelleen sitä idioottiveneenostajaa jota sitten ei kuitenkaan koskaan ilmesty.
        Huoh...

        Onnea ja iso käsi!


      • NetissäParempi

        Viisi kesää sitten ostin käytetyn veneen, jolla nyt on seilattu kymmenisen tuhatta mailia.

        Olisihan senkin ajan voinut viettää netissä Nettiveneen hintoja "analysoimassa".

        :-) ;-) :-)


      • vanha.ohje
        Stigo kirjoitti:

        Voit varmaankin ystävällisesti dokumentoida väitteesi?

        Itse en ainakaan muista tällaista tilannetta venemarkkinassa jolloin lähes viisisataa purtta on myytävänä. Mutta saatan toki olla väärässä... Ja sinä ja muut kanssamyyjät venaat edelleen sitä idioottiveneenostajaa jota sitten ei kuitenkaan koskaan ilmesty.
        Huoh...

        Onnea ja iso käsi!

        Onko joskus ollut aika, ettei tarjontaa olisi käytetyissä? Varmaan tällä hetkellä enemmän kuin aikoihin. Mutta jätän sinulle itse tehtäväksi hakea vanhoista viesteistä ne kymmenet madonluvut, mitä vuosien aikana on kirjoitettu siitä, miten hinnat aivan kohta romahtavat. Sitä dokumentaatiota kyllä riittää.

        En ole mitään myymässä, mutta apuna kylläkin tutulle, joka on ostamassa. Myynti-ilmoituksia seuraamalla huomaa helposti, että moni on myymässä viimeistä venettään jättäessään harrastuksen. Useimmissa tapauksissa syynä on ikä ja/tai fyysiset vaivat. Ja kun katsoo merellä, on niitä nuoria purjehdusta aloittelevia perheitä varsin niukasti. Sehän näkyy tilastoissakin ja näkyy omassa seurassa. Jos useampi lopettaa kuin aloittaa harrastuksen, on välttämättä seurauksena myytävien veneiden suma.


    • Kapteinmorkan

      Huomenta "NetissäParempi" ja muut.

      En tiedä minkä veneen olet 5 kesää sitten ostanut ja mitä olet siitä maksanut. Markkinoilla on aina ollut ja tulee aina olemaan myös keskiarvoa edullisemmin hinnoiteltuja purjeveneitä. Niiden määrä vaan on ollut, ja on edelleen, hämmästyttävän pieni. Ehkä olet päätynyt tällaiseen, hyvä niin, jos et ole, niin hyvä myyjälle.

      Tarjonta markkinoilla tulee kasvamaan entisestään, jolloin vääjäämättä myös hinnat Suomessa putoavat pohjoiseurooppalaiselle tasolle. Nuoret veneen ostajat, johon lasken kaikki alle 45-vuotiaat, eivät pidä yhtään sen ongelmallisempana hakea venettä Lybeckistä tai Göteborgista kuin Hangosta tai Porista. Poikkeuksia lukuunottamatta.

      Kenenkään ei tietenkään tarvitse, eikä välttämättä edes kannata, odottaa hintojen pudotusta. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö niin tulisi käymään. Hitaasti, mutta varmasti.

      Muutama hauska esimerkki lopuksi lottoamisesta:
      - Inferno 33 vm1991, 65t€ (kone toki vaihdettu -11)
      - Maestro 35 vm1989, 70t€ (alkuperäinen kone)
      - Finn 35 vm1986, 57t€ (alkuperäinen kone)
      - Finnsailer 34 vm1981, 52,5t€ (alkuperäinen kone)
      - Avance 365 vm1988, 57t€ (alkuperäinen kone)

      Joku sanoo laatuveneitä, joku sanoo ylihinnoiteltuja laatuveneitä.

      Ja muutama esimerkki jossa viitteitä paremmasta:
      - Bavaria 34-3, vm1999, 40t€ (alkuperäinen kone toki)
      - Finnsailer 34, vm1980, 29t€ (alkuperäinen kone toki)

      • VenePitääOlla

        Niin... Käytetyn tavaran hinta putoaa, kun tavara ikääntyy.

        Siksi kannattaa odottaa, kunnes veneen hinta on laskenut tarpeeksi alas. Varmasti laskee, siitä ei ole epäilystäkään.

        Mutta ilman venettä ei toisaalta voi veneillä. :-)


      • EiOnnistuHaku

        Useimmille, lähes kaikille, suomalaisille purjehtijoille veneen hakeminen Tallinnaa tai Tukholmaa kauempaa ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto. Siksi käytettyjen veneiden hinnat ovat Suomessa korkeammat kuin esimerkiksi Manner-Euroopassa. Toinen tärkeä syy hinnaneroon, erityisesti muoviveneissä on se, että Suomessa veneet ovat noin puolet ajasta kuivilla ja säilyvät siksi paremmassa kunnossa. Myös Itämeren vähäsuolaisuus auttaa.


      • Keskiarvohintoja

        Matemaattisesti on jopa mahdollista, että hintoja on markkinoilla sekä yli että alle keskiarvon. Jännittävää ja kiehtovaa!

        :-) :-)


      • YllättäväKeskihinta

        Laskepa huviksesi nettiveneen samanmerkkisten, -mallisten ja ikäisten veneiden keskihinta, ja laske sitten kuinka monta hintapyyntöä on keskihinnan yli ja kuinka monta ali. Saatat yllättyä...


      • Mitämaksaauusi

        Mitäs uudet 33--36-jalkaiset purkkarit maksavat? 😉


      • KalliitaPurkkeja
        Mitämaksaauusi kirjoitti:

        Mitäs uudet 33--36-jalkaiset purkkarit maksavat? 😉

        Tuon kokoiset Bavariat 120--200 tonnia. Useimmat muut merkit enemmän.

        Harvalla on laittaa noin paljon rahaa veneeseen.


      • Stigo

        Jatkan tätä listaasi vielä yhdellä mielestäni erittäin kuvaavalla esimerkillä.

        Kaimallani on Blue Oceanilla myynnissä ruotsalainen laatuvene Cenit 40 v. 1989 hintaan 75000€.
        Yksityinen myyjä yritti myydä samaa yksilöä vuoden päivät Nettiveneessä hintaan n. 100 000€.
        Blue Ocean on myös selkeästi tiputtanut useiden myynnissä olevien pyyntihintoja reippaasti.

        Båtagentilla on myynnissä Cenit 40 v1991 'pyyntihinta 57 500€
        http://www.batagent.fi/2564

        Näiden kahden veneen pyyntihintojen erotuksen ( sori pojat pyöristän vähän) 17500€ nettosumman ansaitsemiseen keskipalkkaisen (3500€/kk) suomalaisen pitää käydä töissä lähes kahdeksan kuukautta. Tuloveroprosentiksi oletin tässä tuloluokassa noin 35% jonka taas arvion Veronmaksajien keskusliiton sivujen esimerkin perusteella ja keskiarvopalkka on v.2015 HS uutisen perusteella.

        Ruotsista veneen ostaminen ei ole temppu eikä mikään.


      • kak3
        YllättäväKeskihinta kirjoitti:

        Laskepa huviksesi nettiveneen samanmerkkisten, -mallisten ja ikäisten veneiden keskihinta, ja laske sitten kuinka monta hintapyyntöä on keskihinnan yli ja kuinka monta ali. Saatat yllättyä...

        Ok. Eli otetaampa comfortina 32 vertailuun. Hinnat Suomessa
        30700
        33000
        36000
        39000
        39000

        Keskiarvo 35540e.

        Hinnat Ruotsissa
        23065
        31452
        14678
        28831
        26734
        23589
        27783
        29355
        25162
        25162
        23589
        (Kurssina xe:stä poimittu 1.00 SEK = 0.104839 EUR) ja pyöristys ylöspäin
        Keskiarvo 25400e

        Eli alhaisinkin Suomalainen hintapyyntö on Ruotsin keskiarvoa 21% korkeampi.


      • OnkoNytHyvinVai
        Stigo kirjoitti:

        Jatkan tätä listaasi vielä yhdellä mielestäni erittäin kuvaavalla esimerkillä.

        Kaimallani on Blue Oceanilla myynnissä ruotsalainen laatuvene Cenit 40 v. 1989 hintaan 75000€.
        Yksityinen myyjä yritti myydä samaa yksilöä vuoden päivät Nettiveneessä hintaan n. 100 000€.
        Blue Ocean on myös selkeästi tiputtanut useiden myynnissä olevien pyyntihintoja reippaasti.

        Båtagentilla on myynnissä Cenit 40 v1991 'pyyntihinta 57 500€
        http://www.batagent.fi/2564

        Näiden kahden veneen pyyntihintojen erotuksen ( sori pojat pyöristän vähän) 17500€ nettosumman ansaitsemiseen keskipalkkaisen (3500€/kk) suomalaisen pitää käydä töissä lähes kahdeksan kuukautta. Tuloveroprosentiksi oletin tässä tuloluokassa noin 35% jonka taas arvion Veronmaksajien keskusliiton sivujen esimerkin perusteella ja keskiarvopalkka on v.2015 HS uutisen perusteella.

        Ruotsista veneen ostaminen ei ole temppu eikä mikään.

        Asiat siis ovat kohdallaan ja kauppa käy, kun iso välittäjä on tiputtanut hintoja? Blue Oceanilla on paljon veneitä. Sieltä löytyy monelle sopiva.


      • RuotsiinVaan
        kak3 kirjoitti:

        Ok. Eli otetaampa comfortina 32 vertailuun. Hinnat Suomessa
        30700
        33000
        36000
        39000
        39000

        Keskiarvo 35540e.

        Hinnat Ruotsissa
        23065
        31452
        14678
        28831
        26734
        23589
        27783
        29355
        25162
        25162
        23589
        (Kurssina xe:stä poimittu 1.00 SEK = 0.104839 EUR) ja pyöristys ylöspäin
        Keskiarvo 25400e

        Eli alhaisinkin Suomalainen hintapyyntö on Ruotsin keskiarvoa 21% korkeampi.

        Niinpä. Näin iso hinnanero kertoo selvästi, että kyseessä on kaksi eri markkinaa, joilla on pääosin eri ostajat. Eli Ruotsiin kannattaisi mennä ostamaan venetyä, mutta juuri kukaan ei mene. Jos menisi, hintataso olisi about sama.


      • EriHintoja
        kak3 kirjoitti:

        Ok. Eli otetaampa comfortina 32 vertailuun. Hinnat Suomessa
        30700
        33000
        36000
        39000
        39000

        Keskiarvo 35540e.

        Hinnat Ruotsissa
        23065
        31452
        14678
        28831
        26734
        23589
        27783
        29355
        25162
        25162
        23589
        (Kurssina xe:stä poimittu 1.00 SEK = 0.104839 EUR) ja pyöristys ylöspäin
        Keskiarvo 25400e

        Eli alhaisinkin Suomalainen hintapyyntö on Ruotsin keskiarvoa 21% korkeampi.

        Etenkin isot ja hankalasti kuljetettavat tavarat ovat usein eri maissa eri hintaisia.

        Nerokas havainto!


      • EiKovinVakuuttava
        Stigo kirjoitti:

        Jatkan tätä listaasi vielä yhdellä mielestäni erittäin kuvaavalla esimerkillä.

        Kaimallani on Blue Oceanilla myynnissä ruotsalainen laatuvene Cenit 40 v. 1989 hintaan 75000€.
        Yksityinen myyjä yritti myydä samaa yksilöä vuoden päivät Nettiveneessä hintaan n. 100 000€.
        Blue Ocean on myös selkeästi tiputtanut useiden myynnissä olevien pyyntihintoja reippaasti.

        Båtagentilla on myynnissä Cenit 40 v1991 'pyyntihinta 57 500€
        http://www.batagent.fi/2564

        Näiden kahden veneen pyyntihintojen erotuksen ( sori pojat pyöristän vähän) 17500€ nettosumman ansaitsemiseen keskipalkkaisen (3500€/kk) suomalaisen pitää käydä töissä lähes kahdeksan kuukautta. Tuloveroprosentiksi oletin tässä tuloluokassa noin 35% jonka taas arvion Veronmaksajien keskusliiton sivujen esimerkin perusteella ja keskiarvopalkka on v.2015 HS uutisen perusteella.

        Ruotsista veneen ostaminen ei ole temppu eikä mikään.

        Molemmissa alkuperäinen kone, suomalaisessa isompi ja 4-sylinterinen, ruotsalaisessa 3-pyttyinen. Suomalaisessa 15 v uudemmat purjeet. Muuta varustusta on ilmoitusten perusteella vaikea vertailla.


      • Stigo
        EiKovinVakuuttava kirjoitti:

        Molemmissa alkuperäinen kone, suomalaisessa isompi ja 4-sylinterinen, ruotsalaisessa 3-pyttyinen. Suomalaisessa 15 v uudemmat purjeet. Muuta varustusta on ilmoitusten perusteella vaikea vertailla.

        En nyt hirveästi osaa laskea arvoa kymmenen vuotta vanhoille purjeille ja yli 20 vuotta vanhalle moottorille.
        Ja vielä pohdittavaksi onko yli 50 hevosvoiman apumoottori tarpeellinen ja muodostuuko siitä uusi kuluerä jos veneiden verotus toteutuu?

        Ylipäänsä kaikki yli kymmenen vuotta vanhat varusteet ja yli viisi vuotta vanha elektroniikka on oikeasti melko arvotonta.

        Tämä 17 500€ väliraha on suureksi avuksi uuden moottorin ja purjekerran hankinnassa ja jos veneestä luopuu viidessä vuodessa niin vaikuttaahan se jotain myös myyntihintaan.


      • yksi.pääsky
        kak3 kirjoitti:

        Ok. Eli otetaampa comfortina 32 vertailuun. Hinnat Suomessa
        30700
        33000
        36000
        39000
        39000

        Keskiarvo 35540e.

        Hinnat Ruotsissa
        23065
        31452
        14678
        28831
        26734
        23589
        27783
        29355
        25162
        25162
        23589
        (Kurssina xe:stä poimittu 1.00 SEK = 0.104839 EUR) ja pyöristys ylöspäin
        Keskiarvo 25400e

        Eli alhaisinkin Suomalainen hintapyyntö on Ruotsin keskiarvoa 21% korkeampi.

        Comfortina on siitä vekkuli vehje, että se Suomessa usein mainitaan laatuveneiden joukossa. Kuitenkin se on pikemminkin aikansa halpis, sopii verrata vaikka rinnakkain Linjettin kanssa. Taitaa Ruotsissa olla realistisempi käsitys Comfortinasta.


      • kak3 kirjoitti:

        Ok. Eli otetaampa comfortina 32 vertailuun. Hinnat Suomessa
        30700
        33000
        36000
        39000
        39000

        Keskiarvo 35540e.

        Hinnat Ruotsissa
        23065
        31452
        14678
        28831
        26734
        23589
        27783
        29355
        25162
        25162
        23589
        (Kurssina xe:stä poimittu 1.00 SEK = 0.104839 EUR) ja pyöristys ylöspäin
        Keskiarvo 25400e

        Eli alhaisinkin Suomalainen hintapyyntö on Ruotsin keskiarvoa 21% korkeampi.

        Ruotsissa myydään uutena paljon enemmän veneitä kuin Suomessa. Veneiden määrä markkinoilla siis lisääntyy koko ajan, ja hakumatka Saksasta ja Hollannista on lyhyempi. Nämä seikat painavat käytettyjen hintoja alas. Suomessa purjehtijoiden määrä pysyy varmaan suunnilleen samana ja uusia veneitä tulee vesille vain jotain 15 vuodessa. Lisäksi veneiden hakumatka ulkomailta on pidempi. Siksi kotimaisiin käytettyihin kohdistuu meillä isompi kysyntä, jolloin hintataso pysyy korkeana.


    • Kapteinmorkan

      Terve matikkanörtit.

      Laskenta suoritettu...yllätys oli että molempia löytyi saman verran. Ottakaapa mukaan Itämeren alueella myynnissä olevat veneet, saatatte yllättyä kuinka monta pyyntöä Suomessa on keskiarvon yläpuolella.

      Toki täällä veneet paremmassa kunnossa.

      Ps. Oli vaikeuksia saada viestiä läpi, liian vaikeita laskutoimituksia "nimimerkki" kohdan alla

      • KaikkiKauppaSuomessa

        Teoretisointia riittää, etenkin nettikeskusteluissa.

        Olisi mielenkiintoista lukea faktaa siitä, kuinka monta käytettyä venettä Suomeen tuodaan vuosittain yksityishenkilöiden toimesta heidän omaan käyttöönsä. Jos pitäisi arvata, veikkaisin, että enintään 20.

        Väitän, että lähes kaikki Suomen käytettyjen veneiden kauppa tapahtuu Suomessa.

        Kaupan mahdollinen hidastuminen johtuu yleisestä taloustilanteesta sekä siitä, että varsin harvalla on pakkoa myydä venettään.


      • Ruatsi
        KaikkiKauppaSuomessa kirjoitti:

        Teoretisointia riittää, etenkin nettikeskusteluissa.

        Olisi mielenkiintoista lukea faktaa siitä, kuinka monta käytettyä venettä Suomeen tuodaan vuosittain yksityishenkilöiden toimesta heidän omaan käyttöönsä. Jos pitäisi arvata, veikkaisin, että enintään 20.

        Väitän, että lähes kaikki Suomen käytettyjen veneiden kauppa tapahtuu Suomessa.

        Kaupan mahdollinen hidastuminen johtuu yleisestä taloustilanteesta sekä siitä, että varsin harvalla on pakkoa myydä venettään.

        No myin juuri veneen jonka oli edellinen omistaja tuonut Ruotsista. Olen käynyt katsomassa n. 10 venettä joista ainakin 2 on tuotu Ruotsista. Kysellyt tarjouksia joissa maininnut ruotsihinnat ja saanut vastauksia että tämäkin yksilö haettu Ruotsista...
        Ruotsissa ollaaan suomea edellä monen muun asian lisäksi myös venemarkkinoissa ja hinnat kyllä siirtyvät Suomeenkin.
        Ostan veneeni Suomesta, jos hinta on vertailukykyinen ruotsin hintoihin. Muuten uusi pursi tulee ruotsin maalta. Onneksi ei ole kiire.
        Niin kuin joku jo kirjoittikin että alkaa Suomessakin markkina järkeistymään kun näyttää 2000-luvun bavaria 34 olevan 40 000 PYYNTIHINTA...


    • repikää.siitä

      Olette te ihme hemmoja. Oikea veneen ostoaika on, kun löydät sen oikean veneen. Toisaalta, jos sulle kelpaa mikä tahansa pulkka, niin sitten oikea ostoaika on koska tahansa...

      Omistan hyvän veneen, mutta leikin kaiken aikaa ajatuksella, voisiko jossain olla parempi olemassa. Siis olemassa, ei edes myynnissä, se on sitten seuraava ongelma, jos sellainen olisi olemassa.

      En aio venettäni ikänä vaihtaa. Lopetan seiluun, kun en enää kykene sillä purjehtimaan. Perikunnalle laitan sellaiset ohjeet, joilla paatti siirtyy seuraavaan hyvään kotiin. Hintojen kuvitelulla romahtamisella, heti ensi vuonna, niin kuin kaikkina viitenä tai kymmenenä viimeisenä vuotena aiemminkin, ei ole minulle mitään väliä.

      • yhtä.en.vaihda

        Minä kans, paitsi että perillinen on jo tykästynyt veneeseen ja se hyvä koti on jo tiedossa. Ostoaika tuli täsmälleen sillä hetkellä kun se oikea vene tuli myyntiin. Tai oikeastaan ostopäätös, sen jälkeen myyjä vitkutteli vielä vuoden ennenkuin lopulta osasi päättää myymisestä. Kiva leikitellä niillä ajatuksilla siitä paremmasta ja käydä tutustumassa vaihtoehtoihin, kun ei siitä tarvitse ottaa minkäänlaista stressiä.

        Tuli silti silloin hyödynnettyä se edellinen otollinen hetki 90-luvulla, jolloin tarjontaa oli aikaisempaa edullisemmin hinnoin. Sen veneen olisi kuitenkin ostanut jonain muunakin ajankohtana, kävi vain hyvä säkä.


    • Naaapurin3rkki

      Aloittelijan paras diili on usein syksyllä. Hinnat on alempana ja saatat saada myyjän kanssa kanssa sovittua veneen noston ja talvisäilytyksen samaan hintaan sekä opastusta veneen syys- ja keväthommiin. Keväällä on sitten helppo aloitella oman purkkarin kanssa.

    • Vähääntyytyvä

      Hintoja on kai omiaan laskemaan se, että suuret ikäluokat ovat ostaneet vuosien saatossa paljon veneia, ja veneet ovat kestokulutushyödykkeitä. Nuoria veneistä kiinnostuneita on vähemmän.

      Toisaalta uusia purjeveneitä on myyty viime vuosina todella vähän, mikä vaikuttaa toiseen suuntaan, koska vähän käytettyjä veneitä ei markkinoilla ole. Joutuu siis ostamaan uuden, kos on varaa, tai vanhemman kiin hieman käytetyn.

      Sijoitin tähän harrastukseen muutaman tonnin alkupanoksen, mutta ei ole tullut vastaan yhtäkään syytä, miksi haluaisin isomman tai uudemman. Tähän vanhaan olen hankkinut kyllä kaikenlaista.

    • MIlloinsesittenonkin

      Paras ostoajankohta on silloin kun tämä hallitus on viimeistä päivää töissä. Silloin Suomi on aivan lopussa - ihmiset ovat antaneet periksi ja myyvät mitä vaan irti lähtee. Siitä alkaa nousu, sillä seuraava hallitus ei voi olla huonompi, etenkin kuin Persujen takinkääntöleikki on vienyt äänet.

    • Bava

      40 000 euron hintapyynnillä 2000-luvun Bavaria 34 ei muuten kauaa myyntilistoilla pölyttynyt.... =)

    • tarkkana

      Laske tarkkaan mitä korjauksia on näköpiirissä ja siihen vielä riskilisää. Jos korjausten hinta saa veneen tuntumaan kalliilta mieti uudelleen. Pienemmissä veneissä korjausten hinta voi ylittää pitkälti ostohinnan - vaikka pienen veneen saisi 4000e:llä, uusi kone, purjeet, primeriremppa jne. maksavat helposti 8000e. Nettiveneessä näkyy välillä veneitä joitten hinnan pitäisi olla negatiivinen jotta kenenkään kannattaisi leikkiin ryhtyä. Mieti myös että veneestä pitäisi kyetä pääsemään joskus eroonkin - pystyisitkö myymään veneen ostohinnallasi, siis löytäisitkö ostajaa.

    • Hienoiltaaurinkomerellä

      Ihan perseestä koko ketju. Stigo on ilmeisesti Fingulfin Stigo Nordblad, joka ryhtyi konkan jälkeen venevälittäjäksi. Venevälittäjän ja veneenmyyjän intressit on ihan erit. Välittäjä haluaa painaa hinnan alas, jotta kauppa syntyisi nopeast, veneen myyjä haluaisi hyvän hinnan.

      Mitään syytä hintojen yleiselle romahtamiseen ei ole. Uusien veneiden hinnat jatkaa nousuaan. Hyvä käytetty on aina vaihtoehto uudelle. Käytetyn veneen hintaan vaikuttaa ennen kaikea veneen kunto.

      Itse osti edelllisen veneen (1997) Ruotsista ja nykyisen Saksasta. Nuo keskihintavertailut eivät todista mitään. Ruotsissa ja myös Saksassa on myynnissä todella huonokuntoisia veneitä. Veneen hintaan voi heti lisät parikymmentä tonnia euroissa ennen kuin pääsee
      purjehtimaan. Poikkeuksia lukuunottamatta, heh heh.

      Oikea ajankohta ostaa vene on se, kunnioita vene löytyy. Heti kaupat kiinni tai joku muu ostaa sen. Itse en ole koskaan kayttänyt vene välittäjää. En oikein keksi mitä lisäarvoa joku välittäjä tuo kauppaan.

      • Stigo

        Stigo Nordblad on suuresti arvostamani venealan moniosaaja ja vaikka nikkini on sama sama niin henkilö on eri. Olen pahoillani, että esität tällaisia väitteitä jotka saattavat haitata Blue Oceanin liiketoimintaa.
        Mitä ihmeen järkeä venemeklarilla olisi toivoa veneiden hintojen alennusta jos välityspalkkiot ovat prosenttiperusteisia?

        Itse olen vain pahainen harrastelija joka on seurannut venemarkkinaa vuosikymmenet.
        En pysty ymmärtämään miten vaikeaa se on ymmärtää, että vanhat veneet ovat vanhoja ja uudet uusia. Niin niiden hintaerojenkin pitäisi olla ja nyt näin ei ole.
        Venemarkkina on jo aloittanut hintojen korjaamisen sillä esim 80-luvun alkupuolen veneiden hintapyynnöt ovat tippuneet n. 60k€ n. 45k€.
        Näilläkään hinnoilla kauppa ei oikein käy joten lisää hinnanlaskua on vielä tiedossa.
        Markkinatalous vaan toimii näin.

        Käytetyn veneen hintaan vaikuttaa eniten sen ikä poislukien juuri ne mutamat 100% päivitetyt purret joissa on uutta kaikki muu paitsi runko ja kiinteä takila. Ja niitä on harvassa.
        Ei venemarkkinan mekanismi ole erilainen kuin autokaupan. Jos tarjontaa on enemmän kuin kysyntää niin silloin hinnat joustavat. Ennemmin tai myöhemmin.

        Veneenvälittäjän käyttämiseen voi olla monta syytä. Hän tuntee myytävän veneen, varmistaa myyjän omistusoikeuden ja osaava välittäjä toimii puolueettomasti myyjän ja ostajan välimaastossa.

        Mitään kiirettä ei kenelläkään ole ostaa käytettyä venettä. Niitä kyllä riittää Suomessa ja erityisesti Euroopassa.


    • Hienoiltaaurinkomerellä

      Piti oikein käydä Blue Oceanin sivuilla katsomassa käytettyjen hintoja. Ja onhan noi hinnat varsin kohtuullisia. Poikkeuksia lukuunottamatta! Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Vai minkälaisen uuden veneen saa vaikka 50.000€:lla (en viitsi etsiskellä kun ei varsinaisesti kiinnosta). Eikä siis mikään tehtaan alkaen hinta jossain Sveitsin sisäjärvellä, vaan kunnolla varusteltu käyttökunnossa oleva vene vaikka sitten Itämerellä/Englannissa tai jossain muualla kohtuullisen purjehdusmatkan päässä (lisätkää hintaan telakointivarustus Suomessa). En usko mihinkään hintojen romahtamiseen. Tottakai huonosti pidetyt vanhat veneet, joissa kaikki on rikki jäävät myyjän käsiin. Siinä on aika turha syyttää markkinoita tai ostajia. Käytetty on aina vaihtoehto uudelle ja usein tarjoaa hintaluojassaan paljon enemmän käyttöarvoa kuin uusi.

      Huonoin vaihtoehto on varmasti juuri 10 vuotta täyttänyt vene. Myyjä pitää sitä vielä uuden karheana, mutta tosiasiassa siinä ei ole mitään uutta, vaan kaikki varusteet alkavat juuri tulla uusintaikään.

      Mitä tulee muuten markkinoihin ja välittäjiin, tuo kysynnän ja tarjonnan laki pätee kyllä ihan kaikkiin tuotteisiin (makkara, kissanruoka yms). Auto- ja venekaupalla ei ole mitään yhdistävää tekijää. Välittäjä haluaa painaa hinnan alas, jotta kauppa syntyy nopeasti. En tiedä välitysprosentteja, mutta vaikka 5 % välityspalkkiolla 10.000€ hinnan alennus pudottaa vain 500€ välityspalkkiota. Veneen omistajan kymppitonni on vain 500€ välittäjälle. Ja miten ihmeessä se välittäjä tuntisi veneen parhaiten? Eihän se todellisuudessa tiedä myytävästä kohteesta mitään, mitä veneen omistaja ei ole kertonut.

      Pahin virhe on ryhtyä arvioimaan myytävien tuotteiden hintaa vain netin ilmoituksen perusteella. Jos et ole tutustunut myytävään veneeseen, et voi tietää onko hintapyynti lähellä oikeaa hintaa. Suurin riesa kaikessa vähän arvokkaamman tavaran myynnissä on persaukiset ostajat. Jos rahaa on 50.000€, kierrellään katsomassa 75.000€ veneitä. Pitäisi käydä katsomassa maksimissaan 50.000€ hintapyynnin veneitä, mielellään max. 45.000€ veneitä. Pitää ymmärtää, että koko käytettävissä olevaa rahaa ei voi käyttää veneeseen, vaan pitää jättää vähän rahaa myös uusimiseen. Ja toisaalta, jos vaatimukset ovat pilvissä eikä käytettyjen markkinoilta mikään taloudellisesti saavutettavissa oleva kelpaa, sitten jää rannalle.

      Itse ainakin löytäisin vaikkapa tuolta Blue Oceanin sivuilta useampiakin mielenkiintoisia ja tutustumisen arvoisia käytettyjä, jos olisin ostamassa. On jopa muutama sellainen, että kannattaisi hetki käydä ostamassa pois.

    • jabitte

      Ostin alku syksystä veneen Saksasta vajaa 10v vanha ja hyvin pidetty ja huollettu ihan uutta vastaavassa kunnossa. Kaikesta kunnossapidosta löytyi uskottava dokumentointi joka myös näkyi kaikessa.

      Veneen tuominen ei ollut sen, ihmeempi peikko, kuin yleensäkään loma veneily tuntemattomilla selillä. Tietysti etukäteen pelotti monen moiset peikot, mutta kun köydet irtosivat kaikkosivat myös möröt ja olen enemmän tyytyväinen. Kävin katsomassa muutamia veneitä täällä, mutta poikkeuksetta olivat, niin epäsiistissä kunnossa ja huonosti huollettuja, että turha olisi ostaa paskaa, kun ei ole peltojakaan.

      Nyt liikuttu n.1000 mailia ja ei epäilystäkään siitä, että tein hyvät ja edukkaat kaupat Saksassa VS Suomi nettiveneen tunkiot...

      • 362130

        Yritä vaan vakuuttaa itseäsi.... HEHE.
        Laske nyt uudestaan paljonko säästit...Lennot. Siirrot. Talvitelakoinnit. Pukit. Varusteet.. löytyykö ees lämmitintä vai oliko kylmä kyyti?
        Sun 10v vanha on verrattavissa 20v vanhoihin purjehduskauden pituuden mukaan. Ja kokemusten mukaan ovat heikommin hoidettu, tai jopa vuokraveneitä.

        Mitään ei ole myynnissä.
        Ostin suomesta isomman käytetyn viime syksynä ja möin edellisen pienemmän tänä kesänä. Eikä tullut tappiota.
        Turha haukkua nettiveneitten hintaa kun ei ole ees tutustunut suomen tarjontaan livenä...

        Edellistä isoa Kimppavenettä möin ja 10stä kyselijästä yks tuli paikan päälle ja vakuuttui 20v veneen kunnosta ja siisteydestä. Ilmeisesti ei kellään ollut pinkka kunnossa, tai ymmärtänyt mitä oli harvoin tarjolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      75
      1901
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      332
      1488
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      73
      1473
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      39
      1450
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1105
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      132
      878
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      829
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      808
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      78
      782
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      781
    Aihe