Abilify-lääkkeestä unettomuus?

rubut

Hei,

Onko kukaan muu saanut Abilify-lääkkeen sivuoireena unettomuutta? Itse syön sitä 20 mg vuorokaudessa, enkä ole nyt nukkunut moneen yöhön ollenkaan. Olen melko varma, että unettomuuteni johtuu kyseisestä lääkkeestä.

6

2806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mettu

Saman lääkeryhmän lääkkeestä (risperdal) tuli unettomuutta mulle. Lukee sen tuoteselosteessa mahdollisena haittavaikutuksena. Abilifystä uskon että voi tulla myös unettomuutta.

Mitä jälkikäteen oon asiaan perehtyny niin kaikki psyykenlääkkeet voi aiheuttaa uniongelmia joko aloittaessa, käytön aikana, vieroittautuessa tai vieroittautumisen jälkeenkin voi unet olla sekasin. Unettomuudesta kärsivänä en oikein siks uskalla kokeilla lääkkeitä ettei se pahene..

• fenetre

Luulleksi tuo on aika yleinen oire Abilifylle. Kun käytin sitä, niin heräsin noin 5-6 kertaa joka yö tavallaan aivan hereille, ja yhdellä toisella palstalla moni muu kertoi samankaltaisista oireista.

• fenetre

Minulla oli siis hetken saman aikaan käytössä Abilify korkealla annoksella ja Seroquel (ketiapiini) matalalla hyvin väsyttävällä annoksella. Sen seurauksena nukuin hyvin pitkiä unia, keskimäärin ehkä 10-12 tuntia yössä, mutta heräilin jatkuvasti yön aikana. Olen aivan varma, että Abilify aiheutti minulle ainakin nuo jaksottaiset heräämiset. En tiedä, olisiko Abilify valvottanut koko yön minuakin, jos en olisi syönyt samaan aikaan Seroquelia. Seroquelin kanssa se tosiaan aiheutti juuri tuollaisia jaksettaisiin heräämisiä.

(En käyttänyt Seroquelia oikeasti, vaan jotain korvaavaa lääkettä, jossa oli sama määrä vaikuttavaa ainetta eli ketiapiini. Käytin sitä tuotenimeä vain sen vuoksi, että ihmiset ymmärtävät, mistä kirjoitan.)

• kllnnnnk

Abilify:n Yleiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä enintään 1 henkilöllä 10:sta)
       Hallitsemattomat nykivät tai nytkähtelevät liikkeet
       päänsärky, väsymys
       pahoinvointi, oksentelu, epämiellyttävä tunne vatsassa, ummetus
       lisääntynyt syljeneritys
       huimaus
       unihäiriöt, levottomuus, ahdistuneisuus, uneliaisuus
       vapina ja näön hämärtyminen.

Eli Abilify voi aiheuttaa unihäiriöitä

• Abilifyyy

Oliko aloittajalla ennen Abilifytä unettomuutta?

Kuulostaa huolestuttavalta, lieneeköhän Abilify sinulle sopiva lääke.

• g8jrtdaefu

Aripipratsoli on hermostomyrkyllistä, joten ei pidä tulla yllätyksenä, jos hankaloittaa nukkumista käytön aikana tai pitkään tai pysyvästi käytön jälkeen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      157
      6384
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1826
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1494
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      51
      1089
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1029
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      951
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      940
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      885
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    Aihe