Vitara 1.6 GLX sai todella hyvät arvosanat Tekniikan Maailman (nro 16, 7.9.2016) 60.000 km käyttötestissä.
JÄRKEVÄ NELIVETO on otsikko etusivulla!
Ohjaus maantiellä ei ole paras mahdollinen ja ovien tiivisteistä puuttuvat kolmas kerros ja kojetaulu on kovaa muovia joka kiiltää vähän turhaan eikä ole kovin tyylikäs. Siinä ne huono puolet mutta muuten autoa kehuttiin vuolaasti, eikä syyttä.
Vitara on hyvä ja hauska ajettava kaupungissa, mutkateillä ja hiekkateillä.
Neliveto toimii todella hyvin!
Auto ei syönyt öljyä ollenkaan eikä korjauskustannuksia tullut ollenkaan. Melko harvinaista käyttötesteissä! Auto oli kuin uusi moottoria, neliveto alustaa (kaikki nivelet), jousia/iskareita, pakoputkea ja voimansiirtoa myöten testin jälkeen. Eli loppukunto oli erinomainen myös maalipintojen ja tuulilasin suhteen.
Kehuja sai myös ohjaamon näkyvyys, ergonomia, istuimet (myös materiaalit eli nahka/mokkanahka), sisä- ja tavaratilat, erittäin runsas varustelu (mm. led-valot, mukautuva vakionopeudensäädin, 7" kosketusnäyttö navigaattoreineen, peruutuskamera ja älyavain) sekä edulliset käyttökulut.
" ...2015 Vitaraa myytiin 392 kpl ... tammi-heinäkuussa 2016 on rekisteröity oli jo 588. Yksi suuri syy myynnin kasvuun on ollut uusi 1.4-litrainen turbomoottori."
Tulossa on myös 1.0 turbokone joka korvaa tämän 1.6 vaparin.
"Kun valmistuksen laatu on näin hyvissä kantamissa, niin saisiko ohjaukseen vähän lisää tomeruutta" TM lopettaa kirjoituksen yhteenvedossaan.
Ricracing: Muistakaa vaan tilata keskikyynärnoja, sillä se puuttu jostain ihmeen syystä varustelusta!?
Mulla itselläni 1.4 S turbo AT6 malli, jota voin suositella.
TM:n Vitaran 60tkm käyttötesti
33
8757
Vastaukset
- ex-suzukisti
AutoBildissä on sadantonnin kestotestiraportti Suzuki SX4 S-Crossista, ei sekään huonosti sujunut. Jutun otsikkona: "Hyvä esitys."
Itsellä oli -11 Alto joka ei kyllä ihan ilman vikoja kulkenut.- 3sussuakokenut
Suzuki osaa siis edelleen tehdä lähes viattomia autoja, monille uuden ostajille se ei tunnu riittävän kriteeriksi autonhankintaan. Laakkonen muuten lopetti Suzuki-kauppiaana, luultavasti huonon menekin takia.
S-Cross ja Vitara ovat edullisina nelivetoisina autoina erittäin käyttökelpoisia, ja hintaluokan takia monen ulottuvilla olevia autoja. Varsinkin Suomen talvikelioloissa ja mökkiteillä. Ehkä moni autonostaja ei tajua, miten hyvä neliveto ja hieman korkeampi maavara autossa on Helsingin kantakaupungissakin, jossa sivukatuja ei juuri aurata lumesta ja jääpolanteista talvisin.
Yksinkertainen ja hyväksi koettu tekniikka tietysti auttaa laatu-asiassa.
AutoBildin testissä oli diesel-malli, joten bensiinimoottorin osalta testi ei kerro kesätvyydestä. Jos kone on samaa perua kuin Lianoissakin, niin kestävä se on. Dieselinä s-crossia ei Suomen markkinoilla enää myydä.
Nyt S-crossia saa uudella litran turbokoneella ja uudella keulan muotoilulla. Kestävyys uusissa pienitilavuuksisissa turbokoneissa on, merkistä riippumatta, huonompi verrattuna perinteisiin vapaastihengittäviin koneisiin.
- v-t-nVirara
Suurin ongelma on näillä itä-autoilla juuri tuo ohjaus, autot kun ei tahdo kulkea suoraan vaan ohjaus vaatii jatkuvaa paimentamista, mikä on rasittavaa maantieajossa, on se kumma kun Saksalaisissa autoissa tämä homma toimii.
- Aimora
Syynä ovat Suomen tiet, jotka ovat usein uraisia, eikä näitä autoja testata näillä tai vastaavilla teillä.
- Pikku_maxi
Ei toimi korkeahkoissa pienissä tilautoissa. Siis niissä jotka ovat suunnilleen samankokoisia sivutuulipinnaltaan. Vaikka niissä muuten onkin hyvä ajettavuus. esim. Fordin pikku maxeissa.
- srhsrhsr
Suzukin ongelma tosiaan on maasturiin melko puhdittomat pienet vaparibensat. Harmillista tässä on että kun pienet bensa-turbokoneet tulee, silloin myös viat ja epäluotettavuus lisääntyy. Tämä ollaan jo nähty niin monella merkillä, VW nyt ehkä tunnetuimpana.
Esim suurten laatututkimusten kärjessä ovat vahvasti pysytelleet vaparimerkit kuten Toyota ja Mazda, turboja suosivilla ei ole asiaa vähävikaisuuslistojen kärkeen.
Itse näkisin Suzukin keulalla mielummin dieseleitä ja suurempia, kehittyneitä vaparibensakoneita. Esim kehittynyt 2.0 bensa, kuten vaikka Mazda Skyactiv 120hv/220Nm 2.0 joka kuluttaa erittäin vähän (keskikulutus 5,1) ennätyskorkeiden puristusten ansiosta ja vääntöä on kuin pienessä turbobensassa. Tuota saa myös 165hv versiona mutta tuo 120hv on erityisesti pienempiin autoihin tarkoitettu bensansäästömalli.- kiihtyvyys-riittävä
Kyllä 1.4 boosterjet liikkuu pirteästi.
200 km/h saksalaisella motarilla, neliveto, 6-vaihteinen manuaali
https://www.youtube.com/watch?v=OCRZ7Gbr0_0
0 - 100 km/h 8,43 sekuntia, etuveto, 6-vaihteinen automaatti)
https://www.youtube.com/watch?v=PE9PpxEstk0 (testit alkaa n. 2 minuutin kohdalta)
Suomessa saa vain nelivetoa, joten kiihtyvyydessä ei päästä samohin lukuihin. Sisämelu on kova kummassakin videossa. Ensimmäisessä sen kuulee itsekin ja toisessa videossa sisämelu täyskaasukiihdytyksen aikana on 88 dB, joka vaatisi jo kuulosuojaimet. Mutta kyllä 1.4 turbo tosiaan kulkee ihan riittävästi. Ei sillä jalkoihin jää kesälläkään. - kiihtyvyys-riittävä
kiihtyvyys-riittävä kirjoitti:
Kyllä 1.4 boosterjet liikkuu pirteästi.
200 km/h saksalaisella motarilla, neliveto, 6-vaihteinen manuaali
https://www.youtube.com/watch?v=OCRZ7Gbr0_0
0 - 100 km/h 8,43 sekuntia, etuveto, 6-vaihteinen automaatti)
https://www.youtube.com/watch?v=PE9PpxEstk0 (testit alkaa n. 2 minuutin kohdalta)
Suomessa saa vain nelivetoa, joten kiihtyvyydessä ei päästä samohin lukuihin. Sisämelu on kova kummassakin videossa. Ensimmäisessä sen kuulee itsekin ja toisessa videossa sisämelu täyskaasukiihdytyksen aikana on 88 dB, joka vaatisi jo kuulosuojaimet. Mutta kyllä 1.4 turbo tosiaan kulkee ihan riittävästi. Ei sillä jalkoihin jää kesälläkään.Kiihtyvyys 8.67 sekuntia neliveto-automaatilla:
https://www.youtube.com/watch?v=Uurp5HGg_2s (testi alkaa videon puolivälissä)
- Keddiek
Susuki on hyvä. Ja nyt vielä parempi kun on turbokoneita saatavilla.
- sjflksklfsklj
Ehkä turbomoottoreiden kestävyys paranisi jos niissä käytettäisiin parempia materiaaleja, esim. grafeenia.
- Keddiek
Susukin turbomoottorit kestävät sillä kyseessä on japanilainen valmistaja.
- Ricracing
En oikein tajua syytiettä siitä, etteikö Susnan turbokoneet kestäisi. Suzuki jos mikä, on tunnettu pienten moottoreiden laadukkaana valmistajana.
1.4 l turbokoneen 140 hv ja 220 Nm ovat hyvin maltillisia lukemia nykypäivänä.
Vitara S (jonka siis tunnen) on täynnä laadukkaiden alihankkijoiden osia. Esim. audio/navi järjestelmän valmistaja on Bosch ja jarrut ovat Mersulta. Joten on myös
syytä uskoa että turbot ovat laadukkaalta alihankkijalta.
Nelivedot Suzuki osaa erittäin hyvin mutta ohjauksessa on kuulemma puutteita suoralla tiellä. Mutta omia kokemuksia siitä ei ole, tosin ajettu vasta vain 1.500 km.
Lisäksi oman kokemuksen mukaan Vitara on laadukkaasti kokoonpantu. Kaikkien peltien tolerannssit ovat pienet ja ovet ja luukut menevät tosi nätsisti kiinni. Sisusta on kieltämättä kovaa muovia mutta istuimet (nahka/mokkanahka) ovat todella mukavat ja tukevat.- Rango1
puhe oli yleisesti pienten turbokoneiden kestosta, ei siitä että juuri suzukin kone ei kestäisi.
- Keddiek
Itselläni on suzuki mutta en ole varauksetta innostunut näistä turbokoneista. Uskoisin että vapari kestää paremmin ja m16a moottorin epäsuora polttoaineen ruiskutus pitää imuventtiilit puhtaina. Nämä turbokoneethan käyttää suoraruiskutusta eli karstoituvat herkemmin.
- 3463463235
Itse kannattaisin myös tuota mazdan linjaa bensakoneissa. Otetaan isohko vapari ja keskitytään pieneen kulutukseen ja suureen vääntöön, tehot pidetään maltillisena. Mazdahan on mahdollistanut tuon ennätyskorkean puristuksen usealla innovaatiolla, esim pakosarja suunniteltu viemään mahdollisimman paljon lämpöä ulos palotilasta, ja suihkutus suunniteltu jäähdyttämään palotilaa hyvin. Ja korkeilla puristuksilla saadaan paljon vääntöä pienellä kulutuksella kuten tuo 220Nm ja 5,1l/100km kertoo, lähentelee jo pikkuturbokoneen ominaisuuksia.
Helppo tie on ruuvata turbo koneen kylkeen mutta se on aina epäluotettavampi kuin vapari, jo siitäkin syystä että on paljon enemmän hajoavia osia ja rasittaa konetta enemmän. Varmasti Suzuki on parempi moottorivalmistaja kuin VW mutta jo fysiikan lait tekevät pikkuturbo-bensoista herkkävikaisempia kuin vaparit. - Ricracing
Tarkista tietosi 3463463235!
CX-3 Mazdan 2.0 litrainen kone tuottaa 204 Nm / 2 800 rpm ja 120 hv / 6000 rpm
mutta Suzukin 1.4 turbo 220 Nm / 1 500 rpm ja 140 hv / 5 500 rpm.
Siinä on iso ero varsikin kun ajetaan automaatilla.
Mazdan kone väkisinvaihdettavana tuottaa CO2 päästöjä 137 g (ilmoitettu kulutus yhd. 5,9 l) kun taasen Suzukin 1.4 turbo automaatilla 129 g ja 5,5 l.
Fysiikan lait kertovat että kohta myös Mazda tekee turbokoneita. Pakostakin!- 325445634
Suzukin 1.4 turbo kuluttaa 5,4 kun mazdan lähes yhtä voimakas 2.0 vapari 5,1. Eli se siitä pikkutorbokoneen säästöistä. Vielä kun päälle pikkuturbon kalliimmat huolto ja korjauskulut niin vaparilla saa paljon enemmän voimaa vastineksi rahoille.
Kyllä tulevaisuudessa menestyy parhaiten osaavat moottorivalmistajat jotka tekevät kehittyneitä vapareita.
- rahalla.saa.ja.hevosee
Ostin viime viikolla japsiromun ja möin heti tällä viikolla pois (ajoin n.300km ja katsoimme vikakoodit. ajonesto vittuili koko ajan? hirveä ajomelu) vaihdoin 10v tuoreempaan ranskalaiseen ilman välirahaa (ilmastointi, vakkari,ajotietokone,sähköikkunat.ym.) myyjän mukaan ranskiksen sähköissä oli vikaa. Vaihdoin vain uuden toimivan akun ja kaikki toimii täydellisesti ja ajoominaisuudet ovat huippuluokkaa verrattuna japsiromuun.
- lskdjfkjlds
Jouduit ottamaan 10v tuoreemman ranskalaisen koska japsiromusi ikäiset ranskikset ovat kaikki jo paalissa...
- ranskisss
ranskikset ostetaan nakkikioskilta.
- sussu_osaa
Ihmettelen myös asiaa. Miksi autokaupat eivät sitä halua kunnolla myydä? Suzuki oli suosittu ja myyty 80-luvullakin, miksei nyt. Auto on erittäin hyvä, esim Vitarassa saa nelivedon, pirteän bensaturbon ja aidon nestemehumaija-automaatin 3 kympillä -ja varustelu vakiona loistava. Vielä jos koristelee 2-värisellä maalauksella saa Range Roveria pienoiskoossa muistuttavan cittarin. TM:n kestotestissä huoleton peli. Ja TM: talvivertailussa tänä vuonna Vitara boosterjet S oli paras lämmityslaitteltaan, kuin sauna, ja samoin etenemiskyky hyvää luokkaa. Kymppitonnin kalliimpi on vastaava Seat Ateca 1,4 tsi 4rive dsg xcellence samoilla varusteilla, ja ulkoakin rumempi sekä vag-romun laatua.
- Marjastaja-
Millasita mehua olet tällä mehumaijalla tehnyt?
- jfslkfjskjfks
80-luvulla myös Nissan Cherry ja Sunny sekä Toyota Corolla ja Lada olivat rekisteröintitilastojen kärkisijoilla, miksei nyt...
- vitaralla_talvella
Laskeskelin tossa että ottamalla Vitara 1,4 boosterjetin säästän noin 10 tuhatta euroa vs. Seat Ateca 1,4 tsi dsg 4 veto. Vitara on myös paremman ja maasturimaisemman näköinen, laatu erinomainen TM:n kestotestin mukaankin, ja lämmityslaite oli TM-talviautovertailussa paras. Tilasin sellaisen, metallinoranssi mustalla katolla. Kilpiin tammikuussa. Koeajossa oli tosi kiva ajaa ja kulki maantielläkin vakaasti.
- Matikkanero
Kerrotko tarkemmin missä tossa laskeskelit?
- Jukkisvaa
Itsellä tuli juuri tuo 60.000 rajapyykki täyteen samat kokemukset kuin TM lehdellä ei mitään vikoja öljyjä vaihdettu hieman huolto ohjelmaa tiuhemmin tuulilasin pyyhkijän sulat vaihdettu siinä kaikki..nyt vaan himottais vaihtaa 1.4 turbo koneelliseen automaatti vaihteisena nykyinen on manuaali ole jo pari kertaa käynyt kohteessa pitäis koe ajamassa
- Jukkisvaa
Siis olen jo pari kertaa käynyt ko auton koe ajamassa! Tuo ennakoiva tekstin syöttö joskus yllättääj
- jataasmentiin
Vitarassani alkaa 70000 km lähestyä ilman mitään vikoja. Kulutus on pieni ja huollot ovat olleet edulliset. Olen todella tyytyväinen Vitaraan. Erityisesti talviolosuhteissa huonoilla teillä ja lievässä maastoajossa kulkee hämmästyttävästi. Veneen veto trailerilla on kevyttä kuin ajatus. Kone on 1.6AT
- Mietityttää
Raskas ajettava pitemmällä matkalla johtuen ohjauksesta. Todella tunnoton ja epämääräinen.
- Ihmetelen_kauhiast
"Raskas ajettava pitemmällä matkalla"
Alkaako ohjaustehostin jotenkin toimimaan heikommin pidemmällä matkalla, vai miksi ohjaus muuttuu raskaammaksi?
- Mietitytti
Tietotaito ei riitä Suzukin tehtailla kunnollisen ohjauksen tekemiseen. Miksei ne kopioi edes vaikka Focuksesta ohjausgeometriaa?
- Anonyymi
Kyllä uudessa -22 mallissa on ohjausongelmat korjattu , itsellä oli -17 mallinen Vitara mutta vaihdoin uuteen Hybridi malliin . vanhassa oli rauhaton ohjaus .
- Anonyymi
Suolipalsta ei siis ollut väärässä kun sanoi että suzukeja vaivaa huono ohjaus. Hei tällä palstalla saa siis asiallista tietoa. Me tienataan tällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384128- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151961Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581588Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341417VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981141
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070